I år har Gais och Blåvitt samarbetat kring derbypriserna.
Är allt därmed frid och fröjd? I helvete att det är.
Här är priserna för årets derbyn:
» Sittplats ”Lyx” (mitt på långsidan): 450 kronor.
» Sittpats ”Bra” (långsidorna): 340 vuxen, 215 kronor barn.
» Sittplats ”Budget” (hörn): 340 vuxen, 215 barn och pensionärer.
» Ståplats Gais-klacken sektion J och H: 260 för vuxen, 170 kronor för barn och studerande.
» Familjeläktaren: 195 kronor person.
» IFK-klacken sektion A och O: 195 för vuxen, 120 för barn.
» På de blåvita sektionerna P och B kostar biljetterna 260 för barn och 170 kronor för barn.
Jag har så många invändningar mot den här prisbilden att jag knappt vet var jag ska börja. En vuxenbiljett på långsidan kostar minst 340 kronor, vilket motsvarar mer än tre biobiljetter. En enda vuxenbiljett för att gå och se Gais hemmamatch mot Blåvitt kostar alltså mindre än att gå på bio och bjuda med sig två kompisar på "Shutter Island" eller att ta med sig sina två barn på "Avatar".
Tror Gais och Blåvitt att de bjuder på bättre underhållning än Martin Scorsese?
Det verkar så.
Efter det undrar jag raskt om någon inom Gais eller Blåvitt någon gång har bevittnat en allsvensk match?
Det verkar dessvärre mindre troligt.
Att gå och se matchen FC Barcelona mot Deportivo de la Coruña, nu på onsdag, kostar 43 euro på övre etage. Det är drygt 430 kronor. Att se derbyt i Göteborg från mitten av långsidan på Gamla Ullevi kostar 450 kronor. Det är alltså en tjuga dyrare än att se Messi och Zlatan från billiga platser på Camp Nou. I UEFA:s ligaranking för 2009/2010 så är Spanien rankat som nummer två, bara England är bättre. Barcelona är även semifinalist i Champions League. Sverige är i samma ranking placerat som nummer 22. Och Gais har spelat semifinal.
I Svenska Cupen.
1986/1987.
Det är dags att vakna från paltkoman nu. De personer inom fotbollsföreningarna i Sverige som glatt hejar på de ökande biljettpriserna måste uppmärksammas på att de raskt och effektivt håller på att döda svensk fotbolls hjärta och själ. Dessa "prisbildsexperter" hänvisar ofta och gärna till hur "Stockholmslagen har högre priser än oss". Nåväl, dessa stockholmslag har även under de senaste säsongerna fått bevittna en starkt nedåtgående trend vad gäller publiksiffror på derbyn och en minst sagt avtagande allmän hype kring elitfotbollen i regionen. Sportsligt har enbart AIK presterat under de senaste säsongerna, medan 2000-talets fenomen DIF har rasat ihop, för att inte nämna Hammarby som till och med har degraderats.
Vill ni verkligen se på Stockholmsfotbollen som ett föredöme?
Gais kanske inte har högre ambitioner, men jag trodde Blåvitt hade det.
Gais och Blåvitt är två lag som på egen hand utnämnt sig till de vanliga människornas lag. Gais har i decennier arbetat på och varit stolt över att ha sina rötter i arbetarklassen, att det är ett "de äkta göteborgarnas lag". Samtidigt har Blåvitt i sken av alla framgångar stoltserat med att man är "hela folkets lag" och kallar sig även ofta för "hela Sveriges lag". Därför tycker jag det är väldigt märkligt att en match just mellan dessa så kallade folkets fotbollsrepresentanter de facto kostar skjortan att bevista.
Är det så att det helt saknas kontakt med verkligheten inom alliansen?
Finns det någon anställd på Kamratgården som faktiskt betalt inträde för att gå på Blåvitt - någon gång, alls? Eller jobbar det måhända någon på Gaisgården som faktiskt löst en biljett till en av atleternas hemmakamper, under säg, de senaste tre säsongerna? Man börjar ju ärligt talat tvivla. Det är klart att om man ägnar hela dagarna åt att jaga sponsorer, gå på träffar med stora företag och snacka om priser på loger - att det blir rätt svårt att relatera till hur Svensson fungerar på ståplats. Eller hur familjen Karlsson resonerar kring sina biljetter till familjeläktaren.
Jag är en av de personer i samhället som är lyckosam nog att både har ett jobb och inte tvingas leva på marginalerna. Men jag har varit både student, arbetslös, har slitit som lågavlönad lager-, terminal-, butiks- och metallarbetare tidigare i min ungdom. Trots detta har jag alltid haft råd att gå på fotboll, för det har varit ett billigt - ett på många sätt folkligt - nöje. Visst, speciellt under studentåren var det ett djupt hål man fick gräva i fickan för att säkra sitt årskort, men det var värt det. De många procenten av studiebidraget som stack till fotboll - ofta på bekostnad av kurslitteratur - var värda varje endaste sista krona. För det var något man älskade att göra, en hobby som för många är en brinnande passion. Men även något som var tillgängligt, inte främmande och exklusivt. Inte något som bara kunde ses på tv.
En god vän från Norrköping var på puben "Hemmaplan" i Majorna och såg matchen Gais-AIK. Där var puben fullsatt av grönsvart klädda Gais:are, trots att deras lag spelade hemmamatch. Min polare skämtade naturligtvis med sin vän om hur "Gaisare är alkisar som väljer puben före arenan" och drog lite andra sådana klyschor. Sådant som fotbollsfans gärna plockar fram för att jävlas med varann. Men när han berättade om den glödande passion som fyllde baren, med sång, med inlevelse och med hjärta så undrade jag om han inte frågade några av dem varför de inte var på Ullevi.
"Men det gjorde jag, när vi tog en cigg i paus så snackade jag med två killar i Gais-halsdukar. Den ena vände sig om, såg ner i marken. Den andra kikade på mig lite skamset och sa: jag har fan inte råd längre - det har blivit för dyrt".
Om inte alla alarmklockor på Gaisgården ringer nu så läs följande siffra:
5 687. Det var Gais publiksnitt för 2009. Var är ambitionerna?
Siffran stannade där trots ett desperat erbjudande med gratis inträde i sista matchen mot Malmö FF. Då kom 11 685 personer. Siffran stannade där på grund av en bojkott i hemmaderbyt när tusentals blåvita såg matchen hemifrån eller från gemensamma pubsamlingar. Hörs det fortfarande inga alarmklockor på Gaisgården? Låt oss då fortsätta resonemanget kring prisbilden för årets göteborgsderbyn. Det blev ju en slags anpassning av biljettpriserna till det här året. Anpassningen gick ut på följande ekvation på Gais- och Kamratgården:
- Vi, Blåvitt och Gais, vill ha mycket betalt.
- Vi, är medvetna om att Blåvitt drar fler derbybesökare än Gais.
- Vi tror att bojkott utesluts om Blåvitts biljettpriser är samma som Gais.
Lösningen: Gais sänker sina priser ett litet snäpp medan Blåvitt å andra sidan höjer sina priser ett litet snäpp.
Skillnaden från 2009 är alltså inte att publiken fått som man ville, att vi pressat tillbaka biljettpriserna och i alla fall tillfälligt bromsat in den eskalerande kostnaden för att se på allsvensk fotboll. Nej, egentligen är det tvärt om - i alla fall för de blåvita skarorna. Nu har i stället biljettpriserna för derbyt Blåvitt-Gais blivit ett snäpp dyrare. Det har jag dock full förståelse för att folk inte gnäller lika mycket på, då många resonerar som så att "pengarna går ju ändå till Blåvitt". Men gör de verkligen det, i längden?
När det är så här dyrt att gå på fotboll så blir det svårare och svårare, för inte bara dessa derbyaktuella - utan alla lag, att locka till sig förstagångsbesökare och småintresserade fotbollens hemmakonnässörer. Vi kan återgå till mitt inledande exempel för att göra det hela lite tydligare:
Om jag vill ta med mig min tjej eller fru och våra två barn på derbyt:
Kostar det oss 1 110 kronor för dessa fyra biljetter på långsidan.
Om denna fiktiva familj går på familjeläktaren kostar det 780 kronor.
Så någonstans mellan 780 kronor till 1 110 kronor kostar det för att gå på en enda derbymatch, för en familj på fyra personer. Det är drygt 8-11 biobiljetter. Eller fyra biobiljetter, godis/drickor/popcorn + ett besök på Burger King för hela familjen, före filmen. Det här är alltså jämförelser som långt ifrån enbart arbetslösa eller ensamstående föräldrar gör. För fotbollen finns ju alltid kvar, man kan alltid gå "någon annan gång", medan den senaste filmen som ungarna vill se - för att kompisarna sett den, för att reklamfilmen fångat deras intresse eller för att den har en spännande stjärna i huvudrollen, är svår att argumentera bort.
Men det kommer ju fler derbyn.
Det kommer fler blåvita matcher.
Men inte nödvändigtvis någon publik.
För att inte tala om det monumentala hyckleriet som de flesta av oss fotbollsfans sysslar med. När de blåvita fansen var rasande över Gais biljettpriser så vägrade Gais-fansen att acceptera kritiken. Från Gais supporterhåll hördes det då resonemang som "ni gör det bara för att sabba för Gais". Hela den här texten är ett bevis på motsatsen. Resonemanget handlade inte om Gais, utan om det faktum att Gais tog alldeles för mycket betalt för att gå på sitt derby. Nu har Gais sänkt sina priser ett litet snäpp, men gett Blåvitt utrymme att samtidigt smyghöja sina priser. Allt under en vit flagg av "nu är vi överens mellan klubbarna".
Överens om att fortsätta höja priserna för era åskådare ja.
Inte mycket mer. Inte mycket mindre.
"Jag vet att du sliter varje dag på fabriken, men om det ska gå ut över mig - då blir jag besviken."
I fjol jämförde BaraBen priserna på Gais hemmaderby med all möjligt:
"Shalke04 tar 120 till 140 kronor för en ståplatsbiljett på Arena AufSchalke.Efter hand sänkte Gais priserna för den blåvita klacken. Men inte för sina egna supportrar. Nu handlade inte bojkotten i sak om att kämpa för Gais egna supportrar, på grund av de patetiska rivaliteter vi har mellan grupperna. Men att stå fast vid principen att inte betala galna priser borde varit i Gaisarnas intresse då, bör vara i de blåvita fansens intresse nu och borde vara det även när Blåvitt spelar hemmaderby mot Gais i höst. Skillnaden då är att drygt 7 000 blåvita har årskort och inte betalar för sina lösbiljetter, men jag skulle verkligen inte klandra den Gaisare som vill bojkotta Blåvitts hemmaderby. Det enda problemet med ett sådant "hot" är att det finns tillräckligt med blåvita att fylla arenan helt utan hjälp av grönsvarta fans.
Malmö FF tar 160 kronor för en klackbiljett mot HIF på Swedbank Arena.
Gais tar 380 spänn för en plåt till övre kortsidan mot IFK."
Men principen är mycket viktigare än ett bojkottande fram och tillbaka. Det handlar i grund och botten om allt från att respektera sina föreningars historia och kulturella status i dagens samhälle - till att inte göra fotboll så dyrt och otillgängligt att det i slutändan bara blir ett nöje för de absolut mest välbärgade. För då kommer det sluta med att ni, kära alliansklubbar, bara har delar av Frölunda Indians - och majoriteten av GöteborgsOperans - besökare kvar som potentiella kunder.
Lycka till med det.
IFK Göteborg och Gais har potential att höja sina publiksnitt, avsevärt. Det är till och med så att deras föreningar i det tysta kräver detta av respektive biljettansvariga och marknadsavdelningar. Biljettintäkter är en stor inkomstkälla, i allsvenska fall en för stor inkomstkälla. Misslyckanden på annons-, reklam-, marknadsområden innebär justeringar av biljettpriser. En lågkonjunktur innebär "marknadsanpassning av priserna", en stagnerad business mot utlandet kanske kan tvinga fram en "anpassad kostnadskalkyl kring behovet av matchrelaterade intäkter".
Ni kan ge er fan på att Blåvitt skulle vara sugna på att försöka bekosta den hoprasade träningshallen genom att öka biljettpriserna till 2011 - om ingen sa ifrån.
Man kan göra tusen räkneexempel fram och tillbaka. Här ovan har jag jämfört med biobiljetter enbart för att det är något som de flesta kan relatera till, jag jämförde med Barcelonas kommande hemmamatch för att det är en extrem kontrast till den sketna fotboll vi ser i Allsvenskan men jag kan fortsätta hela dagen om ni så vill.
Vi kan spekulera i all evighet kring varför publiken sviker arenorna. Planerna är usla, underhållningen sämre än på länge och allt är ju bara skit. Men i grund och botten finns det bara en enkel förklaring till varför det så sällan blir fullsatt på Gamla Ullevi, ens på derbyn - trots en i sammanhanget sketen kapacitet på drygt 18 000 platser - det är alldeles för dyrt att gå på fotboll i Göteborg. Arbetarklassens lag? Folkets lag? Jo, tjenare. Tror ni på jultomten med?
asså seriööööst, blir så jävla förbannad på det här att de e löjligt. vafan tror dom?!?! att bara för det är derby kan de höja priserna till skyarna.... jävla parasiter
SvaraRaderaKostar det inte över 1000 kronor att se Premier League på lyx platserna?
SvaraRaderaTummen upp!
SvaraRaderaFår jag höra en idiot till som snackar om "jag betalar vad som helst för att gå på Blåvitt" kommer jag gå bananas. Men då kan väl det 1000-2000 talet personer som är jävligt täta sitta där ensamma på den öde arenan om ett par år och betala sådana priser som ger inkomster som om vi hade 12 000 på läktarna förra året. Den här utvecklingen måste bromsas och det NU.
SvaraRaderaSTOPPA DEN "MODERNA FOTBOLLEN"!
anonym 11:06/ Nej, för vanliga fotbollsintresserade kostar det ett par hundra för att köpa Viasat fotboll och så kan de se alla matcher under hela månaden istället för att gå på Gamla Ullevi en enda gång, vilket vore dyrare.
SvaraRaderaDet är för mycket yuppies på marknadsavdelningarn och för få vanliga människor, det är problemet. De vill gärna se en blåvit publik med i genomsnitt 7000-8000 "slipsar" som betalar dubbla priserna i stället för att se en snittpublik på 16 000-17 000 där alla kände sig välkomna. Tyvärr.
Tyvärr är ju detta kontentan av att vi spelar på en mindre arena än vi gjort tidigare. 30000 på Ullevi ger en viss summa pengar och den summan vill klubbarna självklart ha nu också. Alla dom (not me) som drivit på att derbyna ska spelas på gamla är en del av detta så jag förstår inte va alla klagar på? Valet är gjort och nu får vi leva efter detta...
SvaraRaderaDetta är kontentan av att vi spelar på en mindre arena än vi gjort tidigare. 30000 på Ullevi ger en viss summa pengar och den summan vill klubbarna självklart ha nu också. Alla dom (not me) som drivit på att derbyna ska spelas på gamla är en del av detta så jag förstår inte va alla klagar på? Valet är gjort och nu får vi leva efter detta...
SvaraRaderaJag tycker du har fel.
SvaraRaderaVill vi ha en bättre ekonomi så måste blåvitt kunna ta betalt.
Helt rätt att ha höga priser på matcher med drag och lägre pris på matcher som är mindre attraktiva.
Känner man att det inte är värt det så får man helt enkelt gå en annan match. Det finns uppenbarligen efterfrågan efter biljetter då ska priset vara därefter.
Vill man se alla matcher så köp säsongskort. Då slipper man den här extra biljettkostnaden. Nu gör Blåvitt helt rätt som suger ut evenemangarna. Det är ju dom som påverkas. Och de bryr sig uppenbarligen inte då de bara går nån enstaka match.
Bra rutet.
SvaraRaderaKlockrent skrivet!
SvaraRadera8/4/10 11:14 Det är ju nu "evenemangarna" kommer. de går ju ändå på derbyt o skiter i de andra matcherna o anledningen är alltid att "derbyt va så dyrt så nu har jag inte råd me d andra matcherna".
SvaraRaderaJag går faktiskt hellre på ett fullsatt derby än på bio. Åtta dagar i veckan.
SvaraRaderaMycket ord men lite som blir sagt. Spela biljard istället för att dra irrelevanta kopplingar till andra ligor.
SvaraRaderaanonym 11:14/ Men då är ju risken enorm att man till stor del byter ut sin publik under derbymatcherna från de vanliga hängivna supportrarna till en allmän evenemangspublik som gått på storderbyna på Ullevi och går på kanske lite konserter eller Frölunda hockey, men som inte går på fler matcher på Ullevi än just dessa. Prioriterar man dessa över dem som vill gå på alla matcher, men i slutändan inte har råd så förlorar man ju ekonomiskt på det hela.
SvaraRaderaDags att bojkotta igen märker jag..
SvaraRaderadoritz 11:22/ Ja men det är ju för att du är galet hängiven, men vare sig gais eller blåvitt, inte ens tillsammans har 18 000 så hängivna supportrar och vill rimligtvis locka till sig nya fans. det gör man inte genom att ta hutlösa priser för ett av europas sämsta lag.
SvaraRaderagör en jämförelse med bundesliga där prisnivåerna även för topplag ligger på ett par hundra spänn, ofta i klass med det blåvitt tar för sina matcher. där fyller de stora arenor och har mångdubbla omsättningarna än vad blåvitt har och bjuder på klassfotboll. men tar samma peng för det som blåvitt gör det den ruttna underhållningen i allsvenskan. logik, någon?
För mig är det helt sjukt att vi faktiskt har supportrar som tycket det är helt ok att Blåvitt tar biljettpriser på 250-450 spänn för att se på ALLSVENSKAN. Det är som att betala 1000 spänn för att se ett lokalt punkband som tror att de är U2 spela på Sticky Fingers. Inte riktigt pris i nivå med underhållningen. Men det är klart, samma folk klagar säkert vecka efter vecka på att vi bara har 8000-10000 på "skitmatcherna". Ja, folk har ju inte råd att gå på såna matcher för de sparar sina pengar till derbyn och stormatcherna.
SvaraRaderaJag har sett Barcelona för 20 euro 3 gånger långsida etage 2. Inga konstigheter.
SvaraRaderaTuché
SvaraRaderaHellre mycket lägre priser och klappjakt efter biljetterna. Fler sålda plåtar, fler sålda årskort och färre tomma platser. Absolut inga derby priser.
SvaraRaderadet jävligaste av allt är att biljetterna till barca är dyra nu för att de sålt som smör, vanligtvis kostar det drygt 250 spänn för att köpa vanliga, rätt så bra, långsidebiljetter på camp nou. Vet detta för jag var där nere med min grabb förra året. Går jag en heldag på derby på Gamla Ullevi och inte vill sitta i klacken med hela familjen blir det dyrare än om jag flyger ner till Barcelona och går på fotboll där själv...
SvaraRaderaMan kan tjafsa hur mycket som helst att "det kan kosta vad som helst att gå på blåvitt".
SvaraRaderaDock lever iaf i en familj där det blir rätt svårt att motivera varför jag ska lägga tusentals kronor på blåvitt och tjejen inte lägga samma summa på säg, en dyr jacka?
Varför ska jag kunna göra saker som är dyrt och motivera det för damen som inte kan köpa något för samma summa?
Det är trots allt så att några hundra för en biljett bara för mig lätt omräknat är en hyfsat billig utekväll för oss båda, med bio, någon öl och trevlig hemmavid.
Kan tyckas löjligt att jämföra så men likväl ett problem.
Brukar gilla hur du skriver Frankie men nu överdriver du ganska rejält. Du pratar om barcas priser och dom enda priserna jag ser som hamnar under 450kr är dom på kategori 3.
SvaraRaderaDetta innebär att, visst du e på en långsida men du har större chans att se kratrar på månen än att se messi eller zlatan kicka boll.
Fan du e så högt att du måste ta med en matsäck och vila på halva vägen orka ta dig upp.
Den näst billigaste biljetten kostar 80€ och då är det kategori 2 som inte är mycket bättre, kortsidor osv.
Vill du ha ett någorlunda bra alternativ så har du redan passerat 110€ och då har du inte ens "bra" platser.
Jag håller med dig om att det är ganska dyrt men inte så dyrt som du försöker få det till...och 450kr(barca 4500kr) på dom "fetaste" platserna är helt överkomligt.
//D-Day
Ps. Snälla jämför inte fotboll med film :)
Självklart måste produkten vara av god kvalitet för att ta ut överpriser. Ett dagspris på en Blåvittmatch i dagens form, torde ligga på ca 49:50 inkl. moms.
SvaraRaderaDet här var ett enormt bra och viktigt inlägg, kanske det bästa jag läst på BaraBen.com någonsin. Hankins skall ha en stor eloge för att han lägger ner tid och möda på något som inte kommer generera ett futtigt korvöre i plånboken. Antar att han uteslutande drivs av passionen för Blåvitt och det är sådana individer som föreningen riskerar att tappa om man fortsätter så här.
SvaraRaderaHoppas GAIS och IFK Göteborg förstår det fullständigt absurda i de här priserna. Det här är Allsvenskan, inte Champions League, Premier League, La Liga, Serie A eller någon av de andra 21 ligorna runt om i Europa som är bättre än vår. Någonstans måste man dra en gräns, trots att det är Blåvitt det handlar om.
Jag sa det när GAIS presenterade sina priser förra året, jag säger det igen nu, fortsätter den här utvecklingen blir det som i Skandinavium. Kan för en gångs skull stämma in i de hetlevrade och stundtals naiva ungdomarnas kritik mot den moderna fotbollen.
Återigen, tack Hankins!
Oj det var ju inte helt oväntat att den pisnamma Frankie skulle börja gapa om derby bojkott igen.
SvaraRaderaDe som inte bryr sig om att bromsa utvecklingen med biljettpriserna tillhör i 99 fall av 100 en av dessa två kategorier:
SvaraRadera- Ensamstående ung man med arbete.
- Övre medelklass/överklass med väldigt god hushållsinkomst.
De har råd, de tycker inte det spelar roll att man får betala lite mer varje säsong. Men dessa grupper måste börja tänka på hela publikskaran, alla änglar, och inte bara sig själva. Annars sitter ni ensamma där och när allt dras till sin spets är ni inte så många utan oss andra...
anonym 11:44/ Du är ju väldigt smart. Dels skriver han i texten att bojkott INTE är en lösning på alla problem och dels så heter det "derbybojkott" och inte "derby bojkott". Pinsam? Ja, det är du.
SvaraRaderaKanske borde du försöka med att läsa en text innan du kommenterar den, flane.
Bra skrivet, tycker helt klart att vi fans borde sätta press på Blåvitt att sänka priserna. Den dagen när nästan alla matcher är utsålda är det läge att börja höja priset.
SvaraRaderaajk tar 1190:- för årskort i klacken, om man köper senast 31/1, en liten jämförelse, även att de tar dubbla publiken jämfört med oss.
SvaraRaderaBOJKOTTT!!!!!!!!!
SvaraRaderaD-Day/ Det är ju bara för att han tagit första bästa utlandsförsäljning som exempel. Köper man biljett till Nou Camp i Barcelona kostar det 22 euro på andra etage för biljetter till ligamatcher. Det är alltså BILLIGARE än att se Blåvitt eller Gais, med rätt bra biljetter. Öppna ögonen.
SvaraRaderaMed följande rader lägger du fram hela grundprincipen:
SvaraRadera"Men principen är mycket viktigare än ett bojkottande fram och tillbaka. Det handlar i grund och botten om allt från att respektera sina föreningars historia och kulturella status i dagens samhälle - till att inte göra fotboll så dyrt och otillgängligt att det i slutändan bara blir ett nöje för de absolut mest välbärgade."
Jävligt bra och viktiga rader. INGEN, ABSOLUT INGEN, i debatten står upp för vanliga människor och kämpar för att bromsa den här utvecklingen. Vilket är jävligt konstigt med allt gap och skrik det jämt är mot förbundet och "den moderna fotbollen" och så vidare. Men skall dessa personer inse att våra egna klubbar är med i den här utvecklingen ser de rött och får panik. "Man kan inte kritisera sitt favoritlag".
Man inte bara kan man måste. vem ska annars göra det? mats härD?
Fixa upp den här artikeln nånstans där man kan "klicka upp" den eller skriva under eller på något sätt räkna sympatisörer och skicka skiten till kamratgården.
SvaraRaderaD-Day/ Han hade kunnat leta fram 50 exempel på toppfotboll som är billigare. Det exemplet han tar är bara ett i mängden så att du jämför de bästa platserna på Nou Camp med derbyt säger ju inte så mycket, han skriver ju i sin text att man kan se Messi och Zlatan från billiga platser för mindre än det kostar med en bra plats på Gamla, när Gais spelar. Fatta konstrasten, det är ju helt sjukt...
SvaraRaderaFaktum är ju att priserna på klacksektionen har stått still i många år. 195kr har jag betalat sen det året då derbyna flyttade till Ullevi.
SvaraRaderaRiktigt bra artikel. Det där med gaisare på puben istället för på Ullevi är allmänt känt. Jag tror inte priset är den största anledningen utan att de har en bättre totalupplevelse framför på puben framför TV.n med sina polare.
SvaraRaderaMkt bra skrivet, de ökade priserna för biljetter är ett stort problem.
SvaraRaderaDet är en långt mkt viktigare faktor än den vanliga tramsdebatten om antal lag, höst-vår etc.
Problemet som jag ser det är att både journalister och de som sitter i klubbledningar inte är förankrade i verkligheten. De betalar inte sina egna biljetter och har i många av fallen inte gjort så på flera år. Klart att det är lätt då att sitta och tycka att det borde vara x-antal tusen till på matcherna när man inte själv behöver betala något. Då blir det att debatten handlar om mer irrelevanta saker istället för att fokusera på priset som jag tror är en rätt avgörande faktor.
Äsch, sluta rasa över chockpriserna och gör nåt konstruktivt istället :P
SvaraRaderaPriserna står inte i relation med produkten...Betala 350 spänn för att se Hjalmar tjonga boll efter boll ut i tomma intet lockar inte riktigt!
SvaraRaderaDessutom med den grymma dagsformen laget visar upp gör ju en än mindre sögen på att pynta upp...
Bojkott
Jag älskar Blåvitt. Brukar gå på så många matcher jag hinner med, var i Kalmar på premiären, men nu har jag funderat på om det är värt att gå på derbyt höverhuvudtaget. Är 19 år och studerar, så ekonomin är inte på topp. När Blåvitt knappt ens ställer ut skorna på planen under matcherna funderar jag på om det verkligen är värt att betala deras skyhöga löner med mina pengar jag lägger på biljetten.
SvaraRaderaBiljettpriserna är ju helt sjuka nu när man tänker efter. Att se GAIS-IFK kostar för en vettig plats 340 kr, och för den "skitfotbollen" man får se är det i jämförelse med andra ligor helt sjukt. Tycker dock inte denna debatten bara ska beröra debyna. Att en normal plats mot BP hemma kostar 250 spänn är ju nästan ännu värre. När man ser fakta att det är billigare att se topplagen i La Liga, Seria A och Bundesliga förstår man ju hur sjukt detta är. Bojkott säger jag bara, 100 spänn på sin höjd hade vart okej på en "skitmatch" som BP hemma. Men vill de ha halvfyllda läktare så får det de, men det är tråkigt att man inte kan se laget i sitt hjärta.
SvaraRaderaEftersom Svenska klubbar årligen kämpar för att få gröna siffror så är det väl inte så konstigt med dessa siffror.
SvaraRaderaFattar inte hur folk kan försvara de här priserna. Det är inte rimligt att betala 340 kr för en allsvensk match!!!
SvaraRaderaJag har inte sagt att det är billigt försöker bara säga att jag förstår att man vill ha ut lite mer på dom bästa platserna under ett derby. Vad är rimligt att betala?
SvaraRadera450kr är alltså absolut dyrast och då får man "lyx" platser som det heter.
Vill man stå i blåvitt klacken då kostar det bara 195kr, fortfarande dyrt? skulle inte tro det.
Vi vill att blåvitt ska ha bra spelare, spela i CL, vinna ligan varje år men så fort det kostar lite så ska det gnällas.
Nej jag kommer antagligen inte ha råd att sitta i mitten på långsidan men jag hoppas det finns tillräckligt mycket folk som har det för blåvitt är inte bara klacken och LS det är mer än så.
//D-Day
Och ni som säger att det finns massa exempel på billigare. Hitta en vettig liga där mitten långsidan i ett derby kostar mindre än 450kr
SvaraRadera//D-Day
Det jag tycker är dåligt att på sektionen där flest ungdomar står ( h&j) finns ej studentpriser....
SvaraRaderaD-Day/ Problemet är ju att Blåvitt inte har varit nära att fylla sin arena på de två första matcherna i år. Förra året gjorde vi det i princip tre gånger och misslyckades ett dussintal gånger. De extrabesökare som kommer på derbyna kommer ju inte tillbaka och ser matcherna på vanliga dagar, det är helt grundproblemet. Det är för dyrt med fotboll redan och det går åt fel håll i rask takt...
SvaraRaderaBra skrivet Frankie. Jag vill kunna gå på IFK-BP för en hundralapp för en OK plats. Jag kan ju säga att det är svårt att få med icke-fanatiska kompisar när en biljett kostar 200 spänn. Det är helt enkelt för dyrt och prisökningen de senaste 3-4 åren är på tok för stor. Kände av detta redan på nya när priserna höjdes med 20 kr/säsong. Det låter inte mycket men är en höjning på ca 15%.
SvaraRaderaNästa år måste priserna SÄNKAS och inte behållas, detta gäller både derbyna och "skitmatcherna".
Det finns ett ord som passar bra för detta fenomen: Ocker!
SvaraRaderaSkicka detta rätt upp till idioterna på KG som sätter priserna!
SvaraRaderaanonym 12:23/ Du säger något jävligt viktigt med "Jag kan ju säga att det är svårt att få med icke-fanatiska kompisar när en biljett kostar 200 spänn." för det frågar jag mig med. Mina polare som håller på både Gais och Blåvitt bara garvar när man snackar om att de borde köpa årskort. "Vadå man går på nån het match och sen kan man se resten hemma eller på puben med gött käk och så vidare", intresset för detta med allsvensk fotboll är inte tillräckligt starkt och då måste man ha argument för att få med folk. Det har man inte om en biljett kostar lika mycket som käk + 5-6 bärs på krogen, där de ändå visar matchen. Då tjänar krögarna pengar istället för att Blåvitt fyller arenan och skapar stämning och lockar tillbaka besökarna osv.
SvaraRaderaÄven om jag tycker att biljettpriserna är för dyra så finner jag resonemanget "jag har inte råd längre" samtidigt som man nyttjar cigaretter och sitter på pub och dricker bärs (om han nu gjorde det) aningen komiskt. Skippa ciggen så kan han se matcherna på plats och ta sig ett par öl. Det handlar om prioritering.
SvaraRaderaMen som sagt, visst är det för dyrt, en ståplats för 100:- och sittplats det dubbla borde vara rimligt. Lägg sedan matcherna på helgerna och rubrikerna om publikfiasko skulle försvinna direkt.
Om genomsnittsbiljetten kostade 175 kronor skulle en fullsatt arena generera 3,15 miljoner kronor i biljettintäkter.
SvaraRaderaOm genomsnittsbiljetten kostar 250 kronor skulle 12 000 pers på arenan generera 3,00 miljoner kronor i biljettintäkter.
Vilken av ovanstående är mest attraktiv för sponsorer, media, souvenirförsäljning, stämning, stöttning för laget, sång etc etc?
Jag bara undrar. För på söndag spelar vi mot Brommapojkarna och jag skulle bli förvånad om det kommer mer än drygt 10 000 personer på matchen.
Ser alla utan Blåvitt detta?
Problemet med priserna är att de billigaste biljetterna inte är tillräckligt billiga.
SvaraRaderaFörst ang prisjämförelsen med Barcelona, som är närmast Goebbelsk propagandakonst:
Cat III är längst upp på Camp Nous kortsida och lite in i kurvan. Man kan förvisso se Messi med kikare, men det är definitivt sämre platser än nedre kortsida Gamla Ullevi.
För att få en rimlig jämförelse. (Camp Nou / Gamla Ullevi):
Cat 1 / bra platser långsida: 1120 / 340
Cat 2 / övre ståplats: 800 / 260
Cat 3 / nedre ståplats: 430 / 195
(det finns också en silver vip-kategori på Camp Nou som skulle vara närmast exklusiv). En skillnad på mellan drygt 2 och nästan 4 gånger.
På samma hemsida visar de också Espanyols derbypriser, de ligger för Cat 1 på 2600 och Cat 2 på 1800... Vilket innebär att Barcelonas motsvarighet till Gais (eller kanske snarare Öis), tar cirka 6 ggr mer för sina derbybiljetter mot storebror.
Alltså, som jag ser det finns det ett problem i prissättning, och det är att man inte differentierar tillräckligt. Felaktigheten ser man till exempel på att det alltid är nedre kortsida som säljer ut sist. För mig är det ingen självklar rättighet att få de bästa platserna billigt, men även med en mindre plånbok ska man självklart kunna se Blåvitt/allsvensk fotboll generellt.
Vettigt pris för nedre kortsida kanske är 120 eller 150 för ett derby och inte minst att ha en större prisskillnad mellan årskort och enstaka biljetter än hur det ser ut idag. Kanske kan ett årskort på nedre kortsida kosta en tusenlapp?
(Ännu billigare än bio är för övrigt att hyra en dvd, är man fyra och poppar popcornen och blandar saft själv så kan man nog komma ner i en dryg tia per person)
Marcus 12:30- Ja, fast sådana saker skulle man ju använda ändå. Man ska ju inte behöva bortprioritera saker varje vecka det är fotbollsmatch för att ha råd att gå, då blir det ju inte ett nöje utan ett ekonomiskt lidande att gå på fotboll...
SvaraRaderaDavid/ det finns ett problem med det där som du missar och det är att den där biljettsidan som frankie tar som exempel är mycket dyrare än genomsnittet att köpa biljetter i Spanien. För mellan 200-350 spänn kan du gå på i princip vilken match som helst med BRA platser. Jag såg Valencia- Atletico M med tre polare och vi var fyra man som betalade drygt 100 euro att gå på matchen. Typ en tusenlapp. Vi skulle inte ens gå på matchen men var nere på affärsweekend och gick för att det fanns en del biljetter kvar. Det var ett sant nöje och billigt, så jämförelsen med Sverige handlar snarare om att Frankie tagit ett för dyrt exempel på vad det kostar i Spanien och inte tvärtom...
SvaraRaderaNessyt:
SvaraRaderaDu har en poäng om att fylla arenan. Fast ska vi vara riktigt ärliga mot oss själva? Förra årets snitt på 13500 pers eller vad det nu va är en fantastisk siffra, vi har inte varit i närheten av den på väldigt många år.
Eller som anonym 12.27 skriver om årskort. Hallå!! 3 år sen hade vi typ 2500 pers nu har vi närmare 7000, också en klar förbättring.
Nått måste dom göra rätt på marknadsavdelningen med tanke på den utvecklingen.
Det är inte idealiskt det som händer med priserna men de vette fan hur man ska göra annars.
Dumpa priserna tror jag på sikt kan vara förödande. Kolla bara hur det gick för våra kära alliansbröder (hahaha lika sjukt varje gång man läser det)folk får komma in gratis och ändå så kommer det ingen och året därefter så är snittet sämre än någonsin.
//D-Day
Problemet är inte derbypriserna. Folk kommer ändå.
SvaraRaderaDet är priserna på övriga "skitmatcher" som är för höga.
Någon som är sugen på att betala 250:- för att se Blåvitt-Örebro.
D-Day/ Det är alltså marknadsavdelningen och inte det faktum att vi tidigare spelade på en helt förjävlig friidrottsarena som förklarar att folk kom tillbaka till Blåvitt?
SvaraRaderaJaja, vänta du bara om vi har en dålig säsong och fortsätter höja biljettpriserna trots detta. Då sjunker vårt snitt med flera tusen till nästa år, kanske redan i år...
Sänk priserna nu!
SvaraRaderaDet är och kmr att förbli en bojkott av matcherna för min del, tycker det sjukt dyrt och se på fotboll i sverige, produkten är skit helt enkelt!
SvaraRaderaBra skrivet :)
SvaraRaderaDet är alldeles uppenbart att väldigt många blåvita tycker det börjar närma sig gränsen för vad som är acceptabelt att betala för allsvensk fotboll. Alla produkter har en gräns och det känns som Blåvitts höjningar (de har höjt priserna varje år i minst fem år nu) börjar passera den gräns som många tycker är ok. Detta måste Blåvitt ta ansvar för, annars är det väldigt konstigt att de inte fattar varför vi har en halvtom arena på de vanliga vardagsmatcherna. Det krävs ju inget geni för att dra sambanden...
SvaraRaderaFrankie, du har en förmåga att ta underdogperspektivet som är beundransvärd.
SvaraRaderaMed tanke på att Blåvitt har typ 4-5 gånger mer publik än Gais så borde vi bojkotta i alla fall deras match i år med. Dessa dyra priser som går rätt ner i Gais fickor...
SvaraRaderaDet blir tv-soffan för mej!
SvaraRaderaDet riktigt patetiska är ju att Supporterklubben Änglarna inte alls agerar i fotbollens eller fotfolkets intressen. Sådana här texter hade man ju VERKLIGEN velat se komma från deras håll för de är ju de som BORDE sätta press på Blåvitt i dessa frågor. Men så ser man på deras styrelse så sitter de flesta på Levande Sittplats och betalar dyrare biljetter, så de brinner väl inte för vanliga folks priser tyvärr...
SvaraRaderaEn sak är du ju mästare på frankie och det är att skapa diskussion och debatt kring fotbollen. Det behövs mer diskussioner av det här slaget och inte bara passivt accepterande av allt som händer omkring en.
SvaraRaderaJag tycker att man borde spärra av Ullevi och endast folk med en inbakad frisyr och ägande av en Dodge, Bentley, Ferrari, Lincoln eller Lamborghini bör välkomnas in. Bygg om alla sittplatser till sviter och varje rum skall inredas enligt sann "Bratanda" (läs: äkta Marlin Monroe tavla på väggen, endast Newport vintage fotöljer i skin). Dessa fotöljer skall självklart inte användas utan alla skall stå runt champagne glas pyramiden i sina Savile Row kostymer och se Louis Roederers Cristal champagnen porla ut från glasen. I själva verket bryr vi oss inte om vad som händer på plan. Men lagen får pengar, vi får status, den enda som lider är väl farsan som får stå för pröjset!
SvaraRadera//Kolt
bra skrivet! tycker att vi allihop ska skriva på gemensamt för att sänka priserna o sen ge det till IFK Göteborg AB!
SvaraRaderaJag tycker att gajsaren i Majorna som hellre dricker öl och röker än att gå på Ullevi är underbar. Härliga prioriteringar där!
SvaraRaderaMånga Blåvitt-fans som är Faktum-försäljare märker man.
SvaraRaderaJa bra vi tvingar Blåvitt att sänka priserna så att de får sämre ekonomi och blir tvingade att sälja några spelare till sommaren. Då har vi verkligen gjort något bra för klubben vi alla älskar!
SvaraRaderaAnonym 12:33, jag förstår inte riktigt vad du menar med "skulle använda ändå"?
SvaraRaderaMarcus, han menar nog att man inte slutar röka för att man ska gå på fotboll. Lika lite som man slutar gå på krogen eller slutar köpa mat, fotbollen är ju en utgift utöver det vardagliga. När det blir så att folk måste "prioritera" fotboll, det vill säga skippa annat i sin vardag för att ha råd att gå på matcherna så har Blåvitt redan misslyckats med priserna. För då kommer man fan inte locka många nya supportrar.
SvaraRaderaanonym 12:50/ Sedan när vågar klubben kritisera vad Blåvitt gör? De har fullt upp med att informera om vad som händer på Parken och skriva protestlistor mot stora elaka SvFF...
SvaraRaderaHar ej läst alla kommentarer, men vill ändå passa på att inflika att huvudkritiken i förra årets protester var att Gajs inte hade några billigare ungdomsbiljetter. Det finns nu på alla sektioner: Bra jobb! Dessutom finns familjepriser, också det en kritik:Bra jobb!
SvaraRaderaI övrigt har jag inte mycket att säga om prissättningen. Det är ett högre tryck på derbyna=högre pris. Det finns en kvalitetsskillnad mellan de olika sektionerna=högre pris ju bättre du vill sitta/ slippa stå. Det är väl precis det som har efterlysts? Det skall finnas möjlighet att gå på fotboll för alla genom att vissa sektioner är billigare men det skall samtidigt vara möjligt att tjäna pengar för klubbarna genom att vissa sektioner är dyrare.
Gajs lyssnade på kritiken och har anpassat sig. Gott så! 340:- är dyrt, men är det orimligt för långsideplatser på Sveriges kanske hetaste derby? Nej, inte enligt mig.
Hade biograferna visat en film som bara går en gång och sen aldrig mer och det finns mycket folk som vill se filmen så är det klart att priset hade höjts på den visningen.
Det är ofta samma personer som skriker "sänk priserna!" som i nästa mening vill att man skall "satsa" med att köpa nya spelare, ge Hysén feting-sign on för nytt kontrakt osv. Om vi sänker priserna, hur ska vi då finansiera den satsningen?
SvaraRaderaOch argumentet att sänka priserna för att fylla arenan, hur gör man en undersökning för att se att det stämmer? Gais skänkte bort biljetter, det kom 11000...
Man ska våga ta betalt för en bra produkt, och ett fullsatt gbg-derby på den nya arenan är en bra produkt. Likaså matcher mot AIK, ellos och andra "mer attraktiva" lag.
Däremot håller jag helt med skribenten om att priserna till vissa andra matcher skulle kunna vara betydligt lägre. Ståplats tex bör man kunna ha riktigt billigt en hel del matcher.
P.s.
SvaraRaderaDet var för övrigt jag som först gjorde jämförelsen med Schalke04 förra året så visst stöder jag att det skall finnas möjlighet att gå på fotboll billigt, men ibland kanske man skall nöja sig när man gjort något bra och inte gaffla på i onödan. Billiga biljetter på kortsidan och dyrare på långsidan är rätta vägen att gå enligt mig.
D.s.
Enligt mig, inte acceptabelt. Själv har jag köpt mig ett årskort eftersom jag ändå går på varje match och det tjänar jag på. Men jag förstår dem som faktiskt inte har råd att gå på matcherna. Har faktikst flera polare som inte kan gå pga ekonomin och det är grymt tråkigt.
SvaraRaderaSänk priserna så fler går. Ju mer folk på läktarna, ju bättre tryck på läktarn och ju bättre spelar blåvitt.
Fast Barcelona är inte Blåvitt... och jag ser hellre en mantch med Blåvitt än en hel säsong med Barcelona...!
SvaraRaderaBra att ni tar upp debatten igen! Blåvitt borde sänka priserna och istället dubbla publiksnittet vilket i sin tur skulle stärka varumärket IFK Göteborg och pengarna skulle lättare komma in på annat vis. Jag och mina polare som alltid går på matcherna har lyckats släpa med oss åtta stycken förstagångssupportrar på säsongens två första matcher, de kommer inte självmant gå igen med tanke på priser och vad de har fått se i fotbollsväg kan jag säga....
SvaraRaderaJag skulle vilja föreslå att Baraben slänger ihop något slags manifest eller en protest listan, det kommer ju antagligen inte hända, och det är lätt att säga vad man tycker andra borde göra, men jag tycker det är tråkigt att man inte når ut till klubben med detta, visa att vi inte är nöjda!
SvaraRaderaDet var mig ett jävla gnäll om biljettpriser. Jag är varken född med silversked i mun eller nyrik. Jag anser ändå att priserna är rimliga. Själv kommer jag inte gå på matchen eftersom pengarna kommer att gå till gais.
SvaraRaderaBerit: Ord!
SvaraRaderaBerit/ När Gais skänkte bort biljetterna så gjorde ju blåvita en kupp mot dem och hämtade ut biljetter. Sedan är det ju smått tragiskt att du jämför Gais med Blåvitt, lite olika publikunderlag.
SvaraRaderaSom ett exempel i kommentarerna visar så tjänat man mer på en fullsatt arena med snittpris 175/biljetten än vad man tjänar på att ha 12 000 pers med snittpris 250/biljetten, så snacket om att vi inte skulle ha ekonomisk styrka är ju helt ogenomtänkt.
Man tjänar mer på att ha en fullsatt arena, man lockar folk till fler matcher, man blir mer attraktiv för media och sponsorer, man säljer mer souvenirer - än om man har en halvtom arena med dyrare biljettpriser.
Tänk längre än näsan räcker nu tack.
Det är inte lönt att kritisera ert eget lag Baraben.com. Fotbollsfans kan inte processa det, att inte tokhylla sitt eget lag vad de än gör. Tyvärr. Ni kan inte få in sådan information i fotbollshjärnor.
SvaraRadera"Om jag vill ta med mig min tjej eller fru och våra två barn på derbyt"... Du tror inte barnen säger något då, Frankie? ;-)
SvaraRaderaMåste säga att hela den här debatten och bojkottshetsen känns väl onyanserad och baserad på en massa antaganden hur mycket intäkter x antal åskådare genererar osv. osv.
Hade detta varit en solidaritetstävling hade det varit gratis att gå på fotboll där spelarna hade sålt kaffe och hembakta bullar i pausen...
Visst kan man tycka att det är dyrt, men bojkott - nej det köper jag inte! Jag deltog i bojkotten förra året, men sedan dess har faktiskt förändringar gjorts i prissättningen. Alla kan inte vara nöjda vilket är trist, men för ett derby tycker jag inte att detär helt orimligt.
Sedan kan vi bara spekulera i var Barcelona drar in pengarna, men det är nog inte bara publikintäkter vi pratar om här...
Smärtgränsen är redan nådd för en familjefar med arbetslös partner, så mycket kan jag säga.
SvaraRaderaNi som klagar på gnället får givetvis göra det ur ert perspektiv, det står er fritt, men ni sitter ju själva där med 8-12 tusen på läktaren och undrar varför inte fler dyker upp.
Prissättningen är inte allt, men en väldigt viktig faktor.
Jag har inte råd att ta med min familj på fotboll i den utsträckningen jag vill, läs gärna den meningen om igen - för sådan är MIN verklighet.
Stoppa den moderna fotbollen!
Jag håller helt med proläter ekvationerna.... Höj alla priser på biobiljetter genast och speciellt då på Amerikanska filmer
SvaraRaderaså att det kostar samma som att gå på fotboll... En för alla alla för en.
Den som säger att det är en bra produkt att se allsvenskan är ju bra rolig. I framtiden kommer ingen hålla på platslagen i Allsvenskan med tanke på att nya supportrar hellre ser CL, PL, La Liga etc på tv än att gå må matcherna. Förr var fotbollen en angelägenhet på ett annat sätt för andra ligor var långt bort, idag springer de flesta ungar omkring med Arsenaltröjan istället för Blåvitts dito och där är otillgängligheten ett enormt problem. Tror blåvitt att de ska leva vidare långsiktigt på att folk ska skola sina barn att älska Blåvitt? Ta då hand om vanliga människor. Tror blåvitt att man ska kunna locka till sig marginalåskådare? Ta då hand om vanliga människor.
SvaraRaderaNästa år kommer de vilja höja igen. Året därpå igen. Priserna är redan en bra bit över den nivå som är relevant för produkten, se bara hur läktarna eeeeekade tomma mot DIF, se hur de kommer göra samma sak mot BP. Ny modern arena men halvtomt på läktarna i landets näst största stad och landets mest meriterade lag med flest fans.
Snacka om fiasko.
Memento:
SvaraRaderaFruktansvärt tankvärt.
anonym 13:49/ Ja, förändringar har gjort kring biljettpriserna: Blåvitt har höjt sina priser. Jättebra förändring.
SvaraRaderaSedan är det ingen som snackar bojkott utan kritiken handlar om att Blåvitt håller på att sabba för sig själva med sina eskalerande priser. Två jävligt olika saker.
Ingen kan skaka om som Frankie. Bra text och en ovanligt bra och saklig debatt här i tråden med respekt för olika åsikter. Bra där Baraben!
SvaraRaderaNessyt,
SvaraRadera"Sedan är det ingen som snackar bojkott"
Jag tror tvärtom att det är just vad många snackar om!
Publiksnitt i Allsvenskan.
SvaraRadera1980 6 285
1981 6 296
1982 5 364
1983 6 528
1984 6 072
1985 6 037
1986 5 074
1987 4 504
1988 5 002
1989 4 211
1990 4 608
1991 4 435
1992 4 194
1993 4 838 1994 4 865
1995 5 680
1996 4 989
1997 5 570
1998 5 647
1999 7 217
2000 6 976
2001 8 441
2002 10 180
2003 10 208
2004 9 768
2005 8 691
2006 9 423
2007 10 258
2008 7 787
2009 7 952
Kan detta åtminstone få bort tjafset om att vi har tappat till PL, La-Liga osv....
Allsvenskan har dom sista 10 åren haft mer publik än dom föregående 20.
Instämmer i det 13.49 säger också.
//D-Day
Money Money Money......
SvaraRaderaD-Day/ Hur resonerar du? Under de senaste tre åren sjunker snittet från 10 000 till 7 000 TROTS att vi fått flashiga nya arenor i Borås, Malmö och Göteborg där, vilket borde ha lyft siffrorna extremt mycket. Du kan ju inte bara se siffrorna i blindo utan räkna på potential och utveckling framöver. 1+1 är inte alltid 2.
SvaraRaderaDet är ju inte DU som anser dig ha råd/tycker produkten är värd pengarna som är problemet, det finns massvis med folk som tyligen inte har råd/tycker det är värt pengarna.
SvaraRaderaSer DU allvarligt talat inget problem med det?
Bra att någon med tyngd bakom orden tar tag i detta.
SvaraRaderaJag vet åtminstone två personer i min vänkrets vars gräns har nåtts och som sällan går på Blåvitts matcher nu.
Gôtt att du sätter ord på vad många tänker och går och förbannar bland vänner. precis som du säger, ska det inte vara dyrt att gå på fotboll av den här kalibern. Blir ju hur mkt pengar som helst om man som en god supporter vill gå på alla hemma-matcher för att stödja laget.
SvaraRadera/en gaisare
jan 14:13- Massvis med folk?
SvaraRaderaIFK Göteborg - BK Häcken
Publik: 11 706
IFK Göteborg - Djurgården
Publik: 10 384
Ska vi tippa att Blåvitt-BP hamnar en bit under 10 000? Hur som helst, vardagsmatcherna har i dagsläget 7000-9000 tomma stolar på Gamla Ullevi. Så de som tycker det är för dyrt/inte i proportion till produkten, är inte speciellt få...
Håller med frankie, vem fan vill se blåvitt för priset av två biobiljetter? Vem fan vill betala lika mycket för att se blåvitt som för att se frölunda hockey? frankie har helt rätt, det kostar alldeles för mycket i förhållande till vad det ger.
SvaraRaderaMycket bra text Frankie!
SvaraRaderaDet finns inte en chans att jag kan dra ihop ett kompisgäng till derbyt eftersom det blir blankt nej så fort vi börjar titta på priserna. Hur ska man kunna GÖRA folk intresserade om de inte har lust att betala pengar för att komma dit?
Jag betalar gladeligen en extra hundralapp för den upplevelse som ett klassiskt götebrogsderby ger.
SvaraRaderaJag tycker inte alls det är konstigt att höja priserna när man erbjuder en produkt som intresset är extra stort för.
Det svider lite mer i min kassa, men handlar om prioriteringar. IFk och GAIS gör helt rätt i prissättningen i år.
"jag betalar vad som helst för att gå på Blåvitt"
SvaraRaderaEtt stort problem är ju att überdårarna som gärna betalar mer än sin hyra för varje biljett inte inser att de är jävligt få och att det krävs vanliga svensson-fans på matcherna för att det inte ska bli 5000 på läktaren...
SvaraRaderaAnonym 12:27/ Vart får man Käk och 5-6 öl för 200kr? Det stället måste jag besöka. /
SvaraRaderaPriserna för de billigaste biljetterna är väl helt ok. 195 på derby och 160 för vanliga matcher.
Hur skall Blåvitt som förra året gick minus på driften kunna vinna SM-guld och ta sig ut i Europa igen om det inte får kosta något? Det är också dumt att bara jämföra priser mellan länder. Klubbarna i respektive länder lever ju i lite olika verkligheter. Ta Real Madrid t ex som när de hade för mycket skulder sålde sin träningsanläggning till staden Madrid för en ofantlig summa för att sedan köpa tillbaka den för en spottstyver. Det är lättare att hålla nere priserna då.
Anonym 14:35 / Ett annat problem är de überdårar som missköter sig på läktarna och genom att kasta in saker, bränna bengaler och göra sönder stolar. Vilket gör att föreningen i deras hjärtan får dryga böter och massa extra omkostnader som kunde använts till bland annat mer pressade priser.
SvaraRaderaSamuel/ Minus på driften ja, men matchintäkterna ökade om jag minns rätt med 19 miljoner kronor. Om man är inkompetent på andra områden går det inte bara att öka priserna på biljetterna och förvänta sig att allt löser sig den vägen?!?!
SvaraRaderaSamuel- "» Sittplats ”Budget” (hörn): 340 vuxen"
SvaraRaderaför 340 spänn får man utan problem en hamburgertallrik och fem öl på valfri sportbar i stan.
Anonym 13:45, tror du själv att vi plötsligt skulle ha fullsatt varje match för att vi sänker priset från 250 till 175? Det tror inte jag. Jag tror man måste hitta andra sätt att locka folk att betala det priset som är så att folk faktiskt känner att det är prisvärt att se. Lägga om gräsmattan är det första man borde göra tex.
SvaraRaderaMed andra ord, höj kvalitén på produkten för att isf kunna behålla de höga priserna, istället för att sänka priserna och också riskera en sänkning av produktkvalitén.
Berit/ Men med tanke på att våra läktare ekar tomma så tycker ju folk helt uppenbart inte att det är värt att betala de priserna som råder just nu...
SvaraRaderaNär jag och feldgrau såg Barca i CL mot Lyon stod det 95 euro på biljetterna. Och då fick vi sitta lång uppe i ett hörn på ena kortsidan typ. Jag vill inte ens tänka på vad en bättre plats på långsidan kostade...
SvaraRaderaOrva4, om du tycker att 10000 på plats är "eka tomma" så vet jag inte riktigt hur du tänker. Det var knappast fler förr om åren (om man inte ska gå tillbaka till 70-talet) trots att priserna var lägre då. Ny arena nu, visst, men jag det är ju fortfarande så att man inte bara kan räkna med fullsatt för det på varje match, och om det inte blir det skylla på dom höga priserna.
SvaraRaderaErling 15:10/ Champions League, ja. Men det är en jävla skillnad jämfört med vanliga ligamatcher. Hade Blåvitt spelat mot Barcelona i Champions League hade nog de flesta gladeligen betalt 400-500 spänn för de billigaste biljetterna på Ullevi, men nu snackar vi derby mot Gais och vardagsmatcher mot skitlag som BP eller ÖSK...
SvaraRaderaberit- om arenan är halvtom så är det väl fan att eka tomt eller? vad har du för låga krav?
SvaraRaderaErlng>> Du jämför en sketen match allsvenskan med Champions leagues slutspelsomgångar...
SvaraRaderaErling/ Champions league är inte fri prissättning utan där gör man det i samråd med UEFA. Exempelvis kostade alla kvartsfinalerna exakt lika mycket på de åtta olika arenorna, i olika prisnivåer då såklart. Så jag förstår inte vad du försöker få sagt med din jämförelse, uppenbarligen är det mycket billigare på vanliga Barca-matcher...
SvaraRaderaHahaha jasså Erling? Det kostade dig en tusenlapp att se Barca i Champions League? Fan, men då är det väl helt ok att vi ökar priserna för våra matcher med! Dunka på några hundra till inför derbyt Blåvitt! Det kostar ju ändå mycket mer att se Barca i CL...
SvaraRaderaErling:
SvaraRaderaÖhhh?
Kanske ett sätt att få fotbollen in i finkulturen? Nu kostar det ju som en operabiljett snart :)
SvaraRadera//Karlsson
Det jag vill belysa är ju vad som är en rättvis jämförelse. Frankie skriver ju i sin rubrik att det är billigare att se Messi än blåvitt bara för att folk ska tappa hakan och skrika "Nu får det vara nog!" ungefär som att gais generellt kostar mer än Barca. Det är ju knappast sant. Visst, min "jämförelse" haltar ju också då eftersom det var CL, men frågan återstår. Vad är "rätt" pris och vad kan man jämföra med?
SvaraRaderaKan man säga att publiken sviker när vi hade typ 5000 mot Gefle för ett par år sen? Precis som "Berit" skriver, ska man förvänta sig fullt hus alltid när vi spelar fotboll på hemmaplan? Kan man verkligen göra det, för när har det varit det?
Jag vill också ha fullsatt i varje match men samtidigt förstår jag att föreningen behöver få in pengar för att kunna bedriva den verksamhet man gör. Pengarna måste in helt enkelt.
Ja, det är möjligt att det är för dyrt att gå på fotboll just nu i Göteborg, men det är knappast den största anledningen. Problemet är ju istället att hela produkten allsvenskan/svensk fotboll suger stenhårt, och är det någonstans man måste börja så är det där.
tror erling bara försökte förklara skilnaderna. om det nu kostade 95€ högst upp i hörnet så gissar jag att det kostade minst 250€ för bra platser och runt 350€ för "lyx" där snackar vi 6-8 gånger dyrare än vad det kostar å gå på blåvitt.
SvaraRaderaMen det tycker dom flesta tydligen är ok priser för att det är barca men blåvitt skall kosta 50 spänn och då ska man fan få korv å bröd också.
kan nån helt ärligt säga att det inte är värt 195kr å se blåvitt möta gais?
Visst är dom dyra platserna för dyra för dom flesta av oss som hänger här (ja mig med)men nu finns det platser i alla prisklasser.
Vi krävde mer flexibel prissättning, nu har vi fått det och det är kaos ändå..skumt.
//D-Day
erling ge fan i å svara innan jag har backat upp dig :)
SvaraRadera//D-Day
Är det någon som vet hur många platser det finns på varje sektion på gamla, eller var man kan hitta information om det? Då kan man ju räkna lite på det...
SvaraRaderaErling/ Det kostar bokstavligen mindre att gå på Camp Nou än det gör på Göteborgsderbyn, det kan man se enkelt genom de tre-fyra vittnesmål som finns i den här tråden. Så vad är din poäng? Genom att starta ett VM i konstiga jämförelser innebär det att biljettpriserna som sätts på Blåvitt är bra? Dumheter är det.
SvaraRaderaSen säger du att produkten allsvenskan suger, men hur fan kan man då ta betalt för den sugande produkten som om det vore Bundeliga? Det haltar rejält i ditt resonemang här, REJÄLT. Om en produkt suger kan man inte tro att den ska bli jättebra genom att ta flerdubbelt betalt för den produkten. Det är som att göra HB hemma och ta betalt för den som om det vore finsprit, ingen vill betala sådana priser för skräpet.
D-Day, Vadå vi krävde flexibel prissättning och fick det? I princip alla Blåvita biljetter 2010 är dyrare än de var 2009, var är det flexibla i det? Tyck gärna att Blåvitt ska ta betalt och det rejält. Men ge då fan i att gnälla för att vi har sålt 1000 lösbiljetter till vår nästa hemmamatch, vilket är pinsamt värre...
SvaraRaderaEnligt "erlings" resonamang bör marknadsavdelningen upphöra med att försöka fylla arenan och i stället försöka att se till att ta så mkt betalt från de dumma jävlar som är beredda att betala vad som helst för att se Blåvitt. Supporterfientligt är vad det är.
SvaraRaderaERA JÄVLA SNÅL JÄVLAR!!!!
SvaraRaderabra inlägg om ett viktigt ämne.
SvaraRaderadet är svårt att ta bra betalt för den produkt som allsvenskan och blåvitt utgör för tillfället.
många som går på blåvitts matcher gör det inte för att fotbollen och underhållningsvärdet motiverar biljettkostnaden.
jag tror att många som går på blåvitts matcher gör det av två huvudsakliga anledningar:
1. för att vara en del av den fantastiska stämning och publik (som vi framförallt har skapat efter flytten till nya GU); och
2. för att blåvitt är en del av den göteborska identiten-- det känns "äkta" att gå på fotboll helt enkelt
dessa två dragningskrafter att se blåvitt live är således helt oberoende av det rent sportsliga som händer på planen.
att då ta "för bra" betalt och att därmed riskera att publiken minskar tror jag påverkar blåvitt mer dramatiskt än vad många
för att hårdra: DET ÄR VI FANS SOM ÄR PRODUKTEN ALLSVENSKAN OCH BLÅVITT-- DET ÄR VI SOM ÄR DRAGNINGSKRAFTEN! (dragningskraft, kalla det vad ni vill)
det är vi fans som drar publik-- inte laget på plan eller deras sportsliga framgångar (eller icke-framgångar).
således borde man rimligtvis SÄNKA priserna och på så vis generera ett högre publiksnitt och stämning (för att eventuellt i framtiden öka priserna).
folk drar folk-- och det är speciellt sant när det kommer till blåvitt och allsvenskan.
jag förstår att jämförelsen må vara haltande på många sätt, men NFL (amerikanskfotboll) har tex något som kallas "blackout rule."
det innebär att om inte ett NFL lag säljer ut sin arena inför varje hemmamatch så blockeras matchen från att visas i TV inom lagets huvudsakliga närområde—allt för att tvinga lagen att sälja ut sina arenor.
jag argumenterar självklart inte för ett liknande system för allsvenskan, men det illustrerar hur viktigt man ser på att arenorna är fulla-- inte bara för de som råkar sitta på arenan-- utan även för tv-tittarna.
handen på hjärtat; hur kul är det att titta på en del av blåvitts bortamatcher-- typ trelleborg borta?
det är ju nästan så man skämms när man skall förklara för flickvännen/polaren varför man prioriterar att se en helgmatch från ett ekande tomt vångavallen.
fokus och inställning måste ändras från både från blåvitts och SVFF:s sida.
det är vi (och då menar jag ALLA vi som går på fotboll—är så otroligt trött på detta kategoriserande av supportrar typ ”slipsnissar” eller ”skinnvästar”) som är allsvenskan!
Den usla produkten går ju hand i hand med att priserna inte är i nivå med det som levereras. Någon sa att det är som att ta 1000 spänn för att se ett lokalt punkband på Sticky och det ligger mycket i det. Om produkten suger är det knappast en lösning att ta mer och mer betalt för samma produkt utan att förbättra den successivt och det kan man knappast säga att Allsvenskan har gjort under de senaste 10 åren då biljettpriserna ökat år efter år. Kvaliteten är fortfarande horribel och går inte åt rätt håll, så det finns inget samband mellan att ta mer betalt och öka nivån på ligan för det har vi ett tydligt bevis på i alla misslyckanden att prestera i europa. Frågan är snarare om inte spelarna i vår liga är överbetalda i förhållande till den miserabla "fotboll" de klarar av att prestera? jag tycker det.
SvaraRaderaSett till ren underhållningsvärde borde det vara dyrare att se Barcelona från internationella rymdstationen än att sitta på Blåvitts spelarbänk och se matchen.
SvaraRaderaMen trots detta är det fullt möjligt att få biljetter till världens bästa lag - live - för en billigare penning än vad det är att se två (just nu) bottenlag spela i Europas 22:a bästa liga.
Det är inte en balanserad prissättning och det är inte klokt med tanke på den profil som dessa två lag försöker hävda sig ha, med folkets lag och arbetarnas lag och allas lag och så vidare.
Döp om Gais till medie- och kulturarbetarnas intresseförening och Blåvitt till Göteborgska handelskammarens hobbyklubb och prissätt sedan matcherna bäst ni vill. Men det som sker - som redan är i rullning - är att fotboll inte kostar i förhållande till det som preseras och underhållningsvärdet är inte i balans till det som begärs för produkten.
"Sett till ren underhållningsvärde borde det vara dyrare att se Barcelona från internationella rymdstationen än att sitta på Blåvitts spelarbänk och se matchen."
SvaraRaderahahahahahaa frankie: HUVUDET PÅ SPIKEN!
En stor del av problemet tror jag ligger i att känslan av att heja på ett lag har bytts ut mot känslan av att heja på ett företag.
SvaraRaderaNotera att jag skriver känslan.
Alltför mycket handlar om intäkter, löner, övergångssummor, varumärke, försäljning och bokslut.
En bekant till mig sa en gång "Allsvenskan...nä, de e inget för mig...jag gillar att se på fotboll, och det gör man bäst på Heden". Nu, ett par år efter hans bortgång har dom orden fått lite mer betydelse för mig. Och det här med inträdet är en av orsakerna, trots att jag alltid står i klacken och alltså köper de näst billigaste biljetterna. Jag har lyckligtvis inga problem med själva kostnaden, men det smakar surt när lönerna skjuter i höjden som de gör.
men nu blir det väl ändå löjligt Frankie, 2 bottenlag i en liga på plats 22. Vi slogs om guldet i sista omgången förra året.
SvaraRaderaJag tror prissättningen är efter dom förutsättningarna inte...Oj vi torskade dom 2 sista matcherna, vi sänker priset tills vi ligget i topp igen.
//D-Day
Anonym Att det sportsliga är ointressant för att locka folk tror jag helt enkelt inte på. Du kan aldrig övertyga mig om att Blåvitt-HBK förra året hade varit slutsåld även om båda lagen hade legat i mitten av tabellen och matchen inte gällt någonting.
SvaraRaderaFolk drar folk
Stämningen drar folk
Idrottslig framgång drar folk
Matcher som handlar om mer än tre poäng (typ derbyn) drar folk
Fint väder drar folk
När alla ovanstående klaffar kan blåvitt sälja ut arenan mot vilket motstånd som helst, om man så tar ut 500:-/biljett. Detta visade sig exempelvis mot gnhiet då folk köpte biljetter för 5000:- på blocket.
När en eller flera faktorer faller bort, då vacklar intresset för att gå på Blåvitt, oavsett biljettpris. Derbybiljetterna var inte billigare när vi nästan sålde ut Nya Ullevi mot Öjs tidigt 2000-tal, hur kan det komma sig att det kom så mycket publik då?
Att vi har sålt fler årskort än på många, många år trots att priserna höjts i år är ett exempel på att den trogna publiken verkar vara nöjda med prisbilden.
Att skylla publiktapp på biljettpriset är för enkelt som förklaring. Det håller helt enkelt inte.
det finns många saker som är billigare i spanien än i sverige.. alkohol t.ex....
SvaraRaderamaskinisten:
SvaraRaderaom lönerna i allsvenskan är problemet så kommer nog din polare att stanna på heden ett tag.
jag tror snarare att vi på sikt måste höja lönerna för att kunna konkurera i europa och för att erbjuda bättre underhållningsvärde.
inte nödvändigtvis genom högre biljettpriser, men genom ett förhoppningsvis högre intresse för allsvenskan och blåvitt som helhet.
höjda löner och en ökad kommersiell medvetenhet hos klubbarna är ett måste-- dock tror jag stenhårt att den målsättningen kan kombineras med ökat underhållningsvärde för oss supportrar.
höga löner och företag-- så ser verkligheten ut. sticka ner huvudet i sanden (eller konsgräset kanske) på heden är ingen lösning...
Allt handlar ju om utbud och efterfrågan. När man är 100% säker på att en match säljer slut (som Frölundas semi och finalmatcher förr i tiden) kan man såklart begära högre priser. När man är 100% säker på att matchen inte säljer slut (som IFK-BP på söndag) borde man sänka priserna på de billigaste sektionerna. Det finns visa sektioner som nästan alltid gapar tomma, södra sitt och hörnen framförallt. Södra sitt (och även nedre ståplats) borde kosta 100:-, hörnen 180:- (alltså tillhöra den gröna kategorin). Håller med om att det borde även borde säljas billiga säsongskort till dessa sektioner, både AIK och Hbg säljer säsongskort för en dryg tusenlapp. De som vill se perfekt (övre sektionerna på långsidorna) kommer fortsätta betala för detta.
SvaraRaderaOm man nu säger "nej till den moderna fotbollen" så måste jag säga att det var ett evigt tjat om Barcelona och annan skit. Sitt där och låt er förtrollas av den dånande underhållningen via de välmenande TV-kanalerna och klaga på att det är dyrt att gå på Ullevi...
SvaraRaderaSå jävla bra att nån ryter ifrån. Jag tycker priserna är sjuka om man tänker på vad man får för pengarna. Jag har årskort och funderar på att ta med mitt barn nu på söndag och gick in för att köpa biljett till henne 105 spänn ska dom dårana ha för en 7 årig tjej som inte ens kommer att titta 25% av matchen ! sicka dårar ...
SvaraRaderaBlåvitt borde, som gajs, ha studentpriser på vissa sektioer. Tror man kan locka en hel del folk från den kundkretsen. Studentpriset på blåvitts sektion på gajs-blåvitt kostar 155+serviceavg. De är okej!
SvaraRaderaHmmm Frankie och att ta sig till rymdstationen ? Gratis kollektivtrafik dit kanske.
SvaraRaderaHasse
Fantasiskt att jämföra med Barcas priser ! Dom har i stort sett 98000 på läktaren en gång i veckan tro fan att dom kan höja priserna när folk åker flera hundra mil för att se dom spela. Hade blåvitt haft fullt varenda match så tror jag inte någon protesterat mot en prishöjning där heller men som det e nu 10000 på läktaren och div 5 klass på fotbollen så e det inte värt speciellt många kronor. Sist var vi 4 som gick bokade på nätet skrev ut våra bilj själva med betalar 120kr på service avgifter! Vilken service då? Vi la alltså ut 1000 kr för att se på den dyngan som spelades på ullevi i tisdags.Hade man fått betala efter matchen vad det va värt hade det inte blivit många kronor kan jag lova.
SvaraRaderaDet är för jävligt att en familj på fyra personer ska behöva betala över 2000 kr för att se en fotbollsmatch! Fotboll för folket? Knappast!
SvaraRaderaGAISarn
över 2000???? va snackar du om?
SvaraRaderaMan undrar lite hur tankeförmågan går hos vissa. Vi ska spela i Europa och satsa mot stjärnorna bla bla. Samtidigt ska biljetten max kosta en hundring helst mindre. Köp inte den dyraste sektionen om du hellre går på bio med dina kompisar, kass analogi för övrigt.
SvaraRaderaända anledningen till att jag kommer gå på matchen är för jag har årskort annars skulle jag bojkottat båda derbyna (även IFK:s hemmamatch)
SvaraRaderaSKANDAL, GÖR OM GÖR RÄTT!
Gajs OCH Blåvitt = Det Svff, ni dödar fotbollen!
Jeppe: Håller med fullständigt! Låt efterfrågan styra. Blir det 18 000 med dessa biljettpriser, så har marknadsavdelningen gjort ett utmärkt jobb!
SvaraRaderaJag har råd att gå på derbyt, så för mig är det inga problem. Men det är ju synd att studenter och barn ska behöva betala så in i helvete mycket. Sänk kraftigt för dem och om det nu är nödvändigt så höj för resten. Givetvis ska klacksektionerna vara billiga för alla.
SvaraRaderaJag såg Inter-Chelsea för ungefär en månad sedan på San Siro. 25 euro (!) betalade jag. Inga jättebra platser, men jag fick se en underhållande champions league-åttondelsfinal från långsidan.
SvaraRaderaTycker man ska dra ihop en stor jävla aktion bland alla utan årskort... alla som ska på matchen går till luckan o lägger fram 150 spänn. Om alla agerar på samma sätt lär dom ju efter ett tag inte ha mycket annat val än att börja sälja platserna till det priset.
SvaraRaderaBra skit, Frankie. Jag snackade med en idag på jobbet om prissättningen. Mina första matcher kostade 30 spänn för ungdom på ståplats på Gamla. Hade det kostat 150:- hade jag förmodligen aldrig gått på alla de där matcherna som gjort mig blåvit för evigt.
SvaraRaderaKul och bra att baraben tar debatten, när jag själv försökte på svenskafans var jag en bakåtsträvare som inte förstod att fobollen "utvecklas" och att det "måste" kosta....tydligen.......
SvaraRaderaJag vet i alla fall att jag inte kommer gå. Har årskort hos IFK men skulle aldrig betala så mycket för EN match.
SvaraRaderaBojkott från min sida i år igen och jag kommer uppmuntra kompisar och familj att gå på andra matcher istället. Lika bra inramning även då.
D-day: biljettpriserna du ser på nätet är inte dem du får nere i Barcelona. Det är de riktiga priserna du måste jämföra med inte dem där någon tjänar minst 1000kr till per biljett som mellanhand.
SvaraRadera@ anonym 16:31
SvaraRaderaHmmm...det är inte så att du är fotbollspelare va? I ett allsvenskt lag med samma färger som finska flaggan? För det låter som att du talar i egen sak.
Och vad min polare anbelangar så bryr han sig nog inte, för som du hade sett om du läst lite mer noga så är han en riktig ängel sedan ett par år tillbaka.
Vi borde göra som Bk Häcken, dvs sälja en matchbiljett för 100 spänn. Jag håller med om att se blåvitt för 350 spänn finns inte nu och någon gång, Möjligtvis mot Inter mm. Det finns ingen logik i att ta sådana priser. Fotboll skall var för alla, och även om jag har råd tycker jag vi åskådare som älskar blåvitt måste markera i år igen. Jah bojkottar gärna för att visa min ståndpunkt Bra och viktig artikel!
SvaraRaderaMed risk för att detta kan ha nämnts redan.. Skit i och drick era 6 bärs innan eller efter matchen så har ni råd att gå på den istället.. detta gäller givetvis inte barnfamiljer och liknande. Håller med om att biljettens är för dyra... Men ni som sätter e på olearys och hinkar i er bärs efter börs och kollar på matchen istället. Det e synd och skam, lägg pengarna på en biljett istället och var nykter, men det kanske är svårt att ha kul utan sprit för många
SvaraRaderaNicke, konstigt att inte Häcken har fullt då, om dom nu tar 100 spänn per biljett. Och dessutom bjuder på bättre underhållning just nu.
SvaraRadera"Sett till ren underhållningsvärde borde det vara dyrare att se Barcelona från internationella rymdstationen än att sitta på Blåvitts spelarbänk och se matchen." - Frankie
SvaraRaderaDet är det nog också. NASA har just skrivit på att de skall köpa sådana biljetter av ryssarna för 55,8 miljoner dollar per person. Men nu vet ju inte jag vad en plats på Blåvitts spelarbänk skulle kosta. :)
Bra inlägg för övrigt.
Jag själv har precis börjat gå på Blåvitt. Efter 32 år av "Varför skall jag titta på 22 idioter som springer omkring och jagar en uppblåst grismage?" har jag märkt att jag kan tycka det är spännande. Nu har jag lånat en kompis årskort ett par gånger när han varit bortrest, och märkt att jag gillar stämningen (tillräckligt mycket för att vilja fortsätta gå trots kvalitén på fotbollen). Jag har ingen brist på pengar och är inte snål, men det är tveksamt om ens jag hade betalat de här priserna för att "prova på", innan jag visste ifall jag skulle tycka om det.
Vill man ha mer publik får man inte exkludera varken slentrian-besökare (som kan bli smittade) eller fullblods-supporters med ont om pengar.
(Sen kan det finnas en poäng i att ha några få svindyra lyx-platser också, där man mjölkar de som kan betala vad som helst för de bästa platserna, så länge man får sålt dem.)
You get what you pay for. NOT!!
SvaraRaderaBra skrivit Frankie! :)
SvaraRaderaDet kostar 195:- att se matchen, vad gnäller ni om?
SvaraRaderaGå inte på Frankies simpla retoriska grepp där han går till attack mot något som inte finns och som han hittat på själv. "Folkets klubb", vad är det? En floskel. Om vi skall vinna allsvenskan och ta oss till CL krävs pengar. Vi sysslar inte med välgörenhet, hade vi gjort det hade vi legat i div 2.
anonym 21:24/ Nej, det kostar:
SvaraRadera» Sittplats ”Lyx” (mitt på långsidan): 450 kronor.
» Sittpats ”Bra” (långsidorna): 340 vuxen, 215 kronor barn.
» Sittplats ”Budget” (hörn): 340 vuxen, 215 barn och pensionärer.
» Ståplats Gais-klacken sektion J och H: 260 för vuxen, 170 kronor för barn och studerande.
Men du som inte tycker att Blåvitt ska vara folkets lag kan väl gärna förklara vad du tycker att Blåvitt skall vara? Örgrytes och Långedrags lag? Överklassens lag? Direktörernas lag? Vad vill du se för utveckling?
Det kostar med ny arena... VAKNA
SvaraRaderaVarför utgår alla bara från sin egen åsikt och plånbok?
SvaraRaderaJag har råd att gå. Men bara senast mot dif vet jag 3 pers som inte gick för de inte hade råd.
Då handlar la det inte bara om vad man själv tycker? Andra supportrar har BEVISLIGEN inte råd och det är onekligen ett stort problem.
Sen kan det bero på att de är snåla, fattiga, tattare eller vad som helst.
Kontentan är den att en nu tom stol hade varit tagen om priserna varit lägre. En jäkla massa fler stolar hade varit tagna.
Sen om du som person tycker priserna är rimliga så påverkar inte det den fattiges syn på det hela. Han kommer lik förbannat inte ha råd, och det innebär att en potentiellt större folkfest uteblir före både mig och dig.
Den som inte håller med om att det är ett stort problem kan gärna utveckla det.
Sen är det dessutom ett rejält överpris, både på derbyna och andra matcher. Jag lägger gärna pengarna på det men förstår fullt ut folk som inte gör det.
Att jämföra med Barca blir ju lite fel... Camp Nou tar upp emot 10 gånger fler åskådare och för att de ska kunna fylla det måste de ha en del lite billigare biljetter. Lyxbiljetterna kostar över 1000 spänn.
SvaraRaderaAtt jämföra med bio är ju helt sjukt. Du kan ju fan inte jämföra underhållning där det ena är live och det andra inte är det.
Men när vi ändå är inne jämförelser, en biljett till stadsteatern kostar 600 spänn i standardpris och de skådespelarna är ungefär jämförbara med allsvenska fotbollsspelare vad gäller klass.
Sluta det här j-la tattarupproret nu en gång för alla. Pengarna går ju till Blåvitt (vid hemmamatch), och får de in pengar så skapar vi bättre förutsättningar för framgång.
Pat the Cat/ Hahaha vaaaaa? En biljett till Stadsteatern kostar 600 spänn? Hahaha, vad fan har du rökt för något?
SvaraRaderaStadsteatern
220,00 SEK Ordinarie
100,00 SEK Ung/26
180,00 SEK Pensionär
180,00 SEK Vuxenstud
Det där är priserna för Göteborgs Stadsteater. Alltså inte 600 spänn stycket, "snyggt" försök att ljuga dig till framgång. Idiot.
Och där var rörelsen igång på Facebook: "Vi som tycker det är för dyrt att gå på derby i Göteborg!"
SvaraRaderamaskinisten:
SvaraRaderaMmm... En riktig angel som star pa heden I stallet for att betala och se blavitt...
Det ar allt en riktig angel till polare du har!
@ anonym 22:43
SvaraRaderaJa, alltså, han är död. Jag ber om ursäkt om jag var lite otydlig där.
Anonym 17:29. Derby i Sthlm, sittplatser långsida, lite läsk, korv etc, över 2000 kr. För jävligt!
SvaraRaderaGAISarn
fantastisk stämning på gamla och det är underbart att vara där men att betala dessa summor är inte realistiskt. tycker jag har helt ok med pengar me´n jag har valt bort att gå på dif och bp pga kostnaden. en biljett för mig och en för tjejen, en burgare innan och en öl i pausen är lätt en 700:- MOT HÄCKEN! wtf. några ölkannor biljard och käk på ett gött ställe är bra mycket billigare.
SvaraRaderaTänk om - lär av tyskland!
Kriminellt höga priser, jag kommer att se derbyt hemma!
SvaraRaderaKostade inte matcherna 80/40 kronor för 5 årsedan? På Gamla Ullevi (den gamla dvs)
SvaraRaderaDet spelar ingen roll om vi sänker priserna. Det är samma sak när vi debatterade om hur stor arenan skulle vara, 18 000 ist för 25 000. Då skulle det bli bättre "tryck på biljettern".
Som sagt, om vi sänker priserna på biljetterna kommer det ändåså bara komma 5-10 000 personer.
Jag tycker dock att din fakta inte var så bra... de kostar över 3000 för att se topplagen i Premier League(Chelsea, Manchester united och Arsenal), det är inte värt att kolla på barca om man sitter högst upp man behöver kikare. "been there done that"
SvaraRadera//Victor
Kikare behöver man ju på Blåvitts matcher med, dock inte på grund av höga läktare, utan p.g.a ett jävla tjongande...
SvaraRaderaHåller med. Men det ända svesnkfotboll jämför sig med hela tiden är ju premier league å där har ju inte dom riktiga supportrarna råd att gå längre. Jag som inte bor i Göteborg och därför köper lösbiljetter väljer nog bort derbyt å satsar på Elfsborg ist t.ex finns många som mig som ändå går på många matcher. Va på Roma-Lazio förra året 15 euro. Men vänta bara på att detta skulle hända. Ny arena = fucked up priser. Mot den moderna fotbollen, flytta tillbaks till nya ullevi
SvaraRadera[Att kalla folk tattare och liknande är INTE acceptabelt här. Håll nivån lika bra som det var på de första 150 kommentarerna så behöver inte saxen agera!]
SvaraRaderaDet första vettiga inlägget på väldigt lång tid. Fortsätt så.
SvaraRaderaBond-Saxen:
SvaraRaderaGäller även regeln åt andra hållet? Dvs skällsord mot de som tycker att marknadsmässiga biljettpriser är helt naturligt. Vad jag syftar på är att ni saxar bort mitt inlägg där jag raljerar med ett annat inläggs författares logiska förmåga, samtidigt som att det tidigare är fritt fram för honom att kalla mig för idiot... Inte direkt konsekvent...
Börjar tappa förtroendet för den här bloggen och det är allt mer tydligt vilka politiska vindar det är som blåser på redaktionen...
Pat the cat/ Du använder dig av hets mot folkgrupp i ditt inlägg - det är ett tydligt brott och inget som vi tillåter. Däremot att kalla folk för idioter kan om man verkligen anstränger sig ses som en kränkning, men inte ett så tydligt övertramp som ditt var. Vi har hög toleransnivå åt alla håll, vilket den här tråden är ett tydligt bevis för, men någonstans måste man dra gränsen och nu trampade du över. Sedan att du börjar yra om politiska vindar hit och dit så har du rätt i en sak: vi är demokrater och vi accepterar inte antidemokratiska åsikter. Det är vi alla överens om, från höger till vänster, på "redaktionen". Har du ett problem med det ställningstagandet får du mer än gärna vända dig till annan plats för din Blåvitt-konsumtion framöver.
SvaraRaderaBara Ben = Politiskt (vänster)korrekt blogg?
SvaraRaderaBara att konstatera. Vill vi ha ett lag som kan konkurrera utanför Hisingen, behövs det pengar. Intäktsmöjligheterna är publik, reklam på dräkt, reklam på arean, souvenir och kring arrangemang.
Någonstans måste pengarna komma ifrån.
Jag går på Blåvitt sedan drygt 40 år. Numera med mina två barn, och har då valt att skaffa tre årskort. Mina pengar, mitt val. För mig är det en investering i mitt egna intresse men också i mina barns intresse och i att stötta Blåvitt. Vistt är jag lyckligt lottad som har råd, MEN DET GÖR MIG INTE MINDRE BLÅVIT!
Att prata om kvaliten på "produkten" och sedan gnälla på marknadskrafterna är ju både ointelligent och patetiskt.
Frankie, åk till Livorno om du vill se stalinistisk fotboll! Det är helt ok. Själv var jag i Barcelona för några veckor sedan, de biljetterna med ungefär samma vy som jag har på Camp Go:ran kostade vid face value 121Euro. Priset var satt efter att det var en toppmatch, vilket våra derbyn också är.
DET VAR ETT JÄVLA GNÄLL.
SvaraRaderaMed årskort på sektion röd kostar det 213 kr per hemmamatch. Dessutom ingår det väl ofta några andra matcher i det priser, tex svenska cupen etc?
213 kr är väl inte så jäkla dyrt för att se en allsvensk match? Ni som jämför med Barcelona etc är ju endast patetiska. Ni måste ju se till vad det kostar att arrangera ett event i Sverige jävla puckon. Kolla in IFK:s årsredovisning från 2010 så ser ni att det inte finns speciellt mycket stålar kvar i kassan efter säsongen. Faktum är att vi redan gör driftsunderskott. Man kan säga att priserna är för låga. Alternativt kan man svära i kyrkan och hävda att det är en jävla GALENSKAP att spendera över 6 mille per år på den där jävla akademin som aldrig producerar några spelare ändå.
Själv går jag, oavsett pris. Samtidigt tycker jag att priserna är visserligen något höga nu. Den utvecklingen får inte fortsätta, då nya supportrar genererar nya pengar och hur fan ska man få in några nya supportrar om priserna ständigt stiger? Dagens priser är lagom höga anser jag, men nu får man skärpa sig och inte höja på åtminstone ett par år.
SvaraRaderaSedan har ni alldeles för höga tankar om vår kära serie. Har precis kollat UEFA-rankningen och bland Europas 53 officiellt erkända nationer ligger Allsvenskan på en 24-e plats, alltså inte 22-a. Bakom storheter som Danmark, Tjeckien, Cypern och Slovakien... Undrar hur mycket det kostar att gå på fotboll i Slovakien eller på Cypern?!