2010/04/01

feldgraus femma

FELDGRAUS FEMMA. Dags att bryta tystnaden. Efter ett par dagars förnekelse är det bara att acceptera att vi fick stryk med 0–2 mot Helsingborg och att vårt (icke-existerande) spel såg för jävligt ut. Det mesta har egentligen sagts på diverse forum, klotterplank och bloggar så jag tänkte nöja mig med en sammanfattning och ett fåtal egna reflektioner.

5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Som obotlig pessimist innan match—det här kommer gå åt helvete—och obotlig optimist efter match—nu kan det bara bli bättre—får man ändå vara nöjd med att när vi spelar som allra sämst så blir det ändå bara 0–2. Vi gör en insats som måste vara det värsta (kombinerat spel- och resultatmässigt) sedan... ja, värre än 1–4 mot Häcken och 0–0 mot Djurgården 2009, värre än 0–3 mot Elfsborg 2008, värre än allt 2007... ja det är nog det värsta sedan 0–4 mot AIK 2006. Så jävla illa är det. Men vi får i alla fall inte stryk med 6–0, 8–1 eller 9–0. Den trösten tar jag med mig.

5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Vi spelar tre förstörande innermittfältare centralt. Det känns inte riktigt rätt. Sen spelar vi en kreativ innermittfältare på en kant. Det känns inte heller riktigt rätt. Att det letas efter någon sorts Wernbloom-roll (fy fan vad jag saknar den mannen) för någon spelare är ju inte direkt en hemlighet. En spelare som är grovjobbare, pådrivare, boxspelare och framspelare i ett. Vi har ingen sådan spelare i truppen i dag, SteReO. Ge upp det sökandet. Spela Elmar centralt. Låt Sana få fria tyglar på kanten. Vem som spelar offensiv mittfältare spelar ingen större roll, bara han slipper försöka axla Wernblooms alla roller.

5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Det har framförts krav på att jag skulle ge minuspoäng i matchens femma istället för pluspoäng. Det är en god tanke men jag har inte ork att vara elak. Ni vet själva ungefär hur en minusfemma skulle se ut. Dessutom hade Erling med sig mat för hela minibussen på nedresan, Adam gjorde comeback, Pär gjorde ett hyggligt inhopp och jag orkar med den här skiten. Det förtjänar poäng.

5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Helsingborgs IF, borta
5 poäng: Erling
3 poäng: Adam Johansson
2 poäng: Pär Ericsson
1 poäng: feldgrau

5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Totalt efter 3 omgångar
1. Stefan Selakovic – 7 poäng
2. Tobias Hysén – 5 poäng
2. Erling – 5 poäng
4. Kim Christensen – 3 poäng
4. Adam Johansson – 3 poäng
4. Hjalmar Jonsson – 3 poäng
7. Pär Ericsson – 2 poäng
7. Sebastian Eriksson – 2 poäng
9. feldgrau – 1 poäng
9. Gustav Svensson – 1 poäng
9. Karl Svensson – 1 poäng

39 kommentarer:

  1. feldgrau for president!

    Bra resonemang!

    SvaraRadera
  2. Problemt är väl att det inte finns någon plan B. När Tobbe blir avskuren tycker jag Pärlan borde gå upp på topp, Tobbe flyttar ner till vänster och Elmar in centralt. Då får vi ett helt annat spel, som motståndarna inte har läst sönder.

    SvaraRadera
  3. Bra femma med vettigt tjöt som kändes nytt trots att det gnuggats i varenda skrymsle på internet de senaste dagarna.

    @17.17
    Tycker inte det är rätt väg att gå med så drastiska ändringar under match. Dessutom hör Tobbe hemma på topp, det har han visat en miljon gånger sedan första matchen efter återkomsten. Yttermittfältare - Medioker spelare. Forward - Allsvensk superdunderstjärna.

    SvaraRadera
  4. tycker det är märkligt att vi inte ens försöker spela fotboll utan bara tjongar på hysén när vi har den bästa truppen i hela serien, bara malmö och elfsborg som kommer i närheten av samma kaliber i truppen.

    pär passar inte i PW-rollen då han inte är bra på huvudet. han har klart andra kvaliteter men i den rollen fordras en stark huvudspelare.

    så varför inte släppa PW-rollen och spela en "vanlig nr 10" istället. spela in elmar i den rollen.. skulle bli utmärkt.. speciellt eftersom vi har sana i form på bänken, bärkroth snart tillbaka men framförallt robin söder som tar tillbaka vänsteryttern när han kommer tillbaka.

    skönt o skriva av sig lite.. gillar dina nya femmor med lite mer formuleringar förövrigt..

    SvaraRadera
  5. Ett skott på mål, sanslös match.. Tycker att man gott kan plussa för klacken.

    SvaraRadera
  6. Mat till alla förtjänar helt klart en femma!
    Sen var klacken fantastisk matchen igenom...

    SvaraRadera
  7. Du har helt rätt!
    Tre förstörande innermittfältare.
    Skulle vilja veta hur man tänkte!!!

    SvaraRadera
  8. Ja, det är väl det enda rätta och det har ju sagts överallt väldigt väldigt länge. Spela Elmar i mitten, kör Sana på kanten. Låt Pär och Faltsetas backa upp från bänken.

    Det är så oerhört logiskt. Det är så logiskt att jag blir irriterad. Kan man vänligt be Baraben att kräva en kommentar från Stereo angående upplägget?

    SvaraRadera
  9. De här femmorna blir helt meningslösa när du tappar all seriositet och bara flummar ur dig skit. poäng till baraben-skribenter? vem fan bryr sig? feldgrau har gått ner sig.

    SvaraRadera
  10. Anonym 19:29/ Du menar att jag gick ut jävligt seriöst i första femman någonsin (Trelleborg borta i premiären 2007) när jag gav 5 poäng till Erik Dahlin som inte spelade en minut? ;)

    SvaraRadera
  11. 1/4/10 17:40

    Har du sett träningsmatcherna i år för blåvitt och andra matcher när Pär spela i Gais. Han är GRYM på huvudet. Gör om gör rätt=)

    SvaraRadera
  12. hehe kul

    De hoppades väl att Fachekas skulle var tung i boxen. En rövare som inte gick hem.

    Så här långt har allsvenskan handlat om att hantera det dåliga underlaget och lösning 1A är att slå längre pass hemifrån för att undvika missar på egen planhalva. Tyvärr blir ju spelet så jäkla tråkigt då, men jag anser att huvudansvaret för det bär SvFF som lagt in supertidig start utan att ha planerat för konsekvenserna (i en vettig värld avsätts de alla på nästa stämma).

    Oavsett dåliga planer etc så spelade blåvitt ÄNDÅ långt under förmåga, inläggen var faktiskt pinsamma många gånger. Så för min del accepterar jag motvilligt gameplan 1A men INTE att blåvitt spelar under sin förmåga. Nästa match ska det fan vara precision på inläggen och 100% satsning i boxen, då kan jag leva med om vi har otur och inte gör mål.
    /Henrik

    SvaraRadera
  13. De är ruttna just nu. Kan ha något att göra med att guldet redan är klart?

    SvaraRadera
  14. Klacken borde få poäng
    Något så ihärdigt fast de ligger under är fanimej en bedrift i sig

    10 poäng Klacken

    SvaraRadera
  15. New Cult King2010-04-01 23:47

    Haha Feldgrau, detta är det bästa du skrivit, fan va bra =)
    Litet humor fast ändå sanning i all bedrövelse.
    Och har vi allsvenskans sämsta match-coacher? Ja troligen, bevisat om och om igen =(

    SvaraRadera
  16. Fan ni borde visa lite balls och ge Hjalmar 7 minus för denna matchen, för mer underkänd än hans instats går inte änns å bli!. Att göra 10 självmål e fan mindre pinsamt än hans jävla insats!! SKÄMMES TA ME FAAN! :P

    SvaraRadera
  17. Tycker det är grymt dåligt att klacken inte får 5-3-2-1 poäng! Allt annat sög stenhårt!!

    HJLMAR DU SUGER!!!

    SvaraRadera
  18. Haha. Helt rätt femma även om jag tycker att klacken borde kammat hem några poäng. Något skribenten kanske håller med om såhär i efterhand?

    SvaraRadera
  19. Klacken +5 poäng

    Hjalmar -5
    Kalle -5
    Resten -3

    SvaraRadera
  20. @ anonym 21:49

    "Han är GRYM på huvudet. Gör om gör rätt="

    Jag hoppas verkligen du var ironisk nu...

    Haha, helt seriöst, han ser ut som en stenat smågroda i en midsommardans varje gång han skall nicka.

    SvaraRadera
  21. Klacken 5 p - hur kunde du missa det?

    SvaraRadera
  22. Klacken var grym

    Hur f-n kan du ge dig själv poäng när det tog dig nästan en vecka att få ur dig femman.

    I övrigt grymt tänk och en bra femma

    SvaraRadera
  23. Håller med alla som menar att klacken ska ha poäng.

    Gör om gör rätt Feldgrau!! :)

    Klacken var bäst både mot Häcken och mot HIF.

    SvaraRadera
  24. Alltså, jag förstår resonemanget om klacken och så vidare, men ärligt talat tycker jag inte att vi var speciellt bra i måndags. Jag stod en bit upp på läktaren, nästan rakt över trumman och UG, det vill säga ganska centralt på läktaren. Det sjöngs inte mycket där, kan jag ju säga. Det sjöngs tvärt om oerhört lite där. Tyvärr. Då tycker jag att vi varit många gånger bättre i motgång i till exempel Borås.

    SvaraRadera
  25. anonym 19:14>> Har sagt det själv förut och håller med dig fullständigt "Spela Elmar i mitten, kör Sana på kanten. Låt Pär och Faltsetas backa upp från bänken."
    DET ÄR SÅ LOGISKT och enkelt så varför görs det inte?
    Börjar bli orolig över den här säsongen på riktigt...

    SvaraRadera
  26. Klacken är alltid bra

    Oavsett ,är det något vi har så är det en klack
    En klack som aldrig ger upp
    En klack som hörs genom allt
    En klack som lyfter
    En satans bra klack

    Ge klacken poäng.......

    SvaraRadera
  27. In med Ragge i Wernbloms roll!

    SvaraRadera
  28. Ju mer jag tänker på desto självklarare är det. Ragge in på Wernbloms plats!

    Bollmottagare
    Wernblom 4 Ragge 4

    Snabbhet
    Wernblom 2 Ragge 4

    Framspelningar
    Wernblom 5 Ragge ?

    Dribbla
    Wernblom 3 Ragge 4

    Skott
    Wernblom 3 Ragge 4

    Målfarlighet
    Wernblom 4 Ragge ?

    Smartness
    Wernblom 5 Ragge 5

    Vilja att vinna
    Wernblom 5 Ragge 5

    Tuffhet
    Wernblom 5 Ragge 4

    Defensivt arbete
    Wernblom 4 Ragge 5

    Teknik
    Wernblom 3 Ragge 4

    Bollkontroll
    Wernblom 3 Ragge 4


    Dessutom har vi gott om mittbackar!

    SvaraRadera
  29. Elmar är en kille som inte har visat allt för mycket men fått alla fans med sig kan nån förklara varför? Och då menar jag inte "du är dum i huvudet elmar är grym" Utan mer vad fan är det jag missar? Tycker också att han är helt ok, han har talang borde vara duktigt men blandar genialt spel med allt för mycket dribbel som sänker tempot och sedan en hempass som kommer för sent eller bolltapp. Eller försök till stickare som går 5 meter fel rakt på back.
    Han är duktig men många får det att låta som om han är svaret på allt. Bara sätt in elmar i mitten så löser det sig. Varför?

    SvaraRadera
  30. Fölsta 5 poängarn i år Erling.
    Grattis!

    SvaraRadera
  31. Elmar har blicken för spelet, spelsinnet. Han ser passningsvägar som inte andra ser. Han är inte rädd för att hålla i bollen om en motståndare attackerar honom (som du säger håller han ibland i bollen för länge).
    Hans passningar går inte alltid fram men han kan och vågar försöka slå de (svåra) passningarna.
    Han har tekniken, bollkontrollen och förmågan att titta upp för att kunna bli spelstrategen på mitten.

    Han är motsatsen mot Hjalmar, som alltid tar det säkra före det osäkra.

    SvaraRadera
  32. "Elmar har blicken för spelet, spelsinnet.
    Han har tekniken, bollkontrollen och förmågan att titta upp för att kunna bli spelstrategen på mitten."

    Håller med om att han har ett visst sinne för spelet. Han har förmågan att hålla i bollen men gör det enligt mig alltför länge alldeles för ofta, om det är bristande spelsinne eller om han bara är för långsam är svårt att säga. Jag tror och hoppas att han är för långsam. Låter som om jag sågar honom totalt en det är inte riktigt så, jag ser också att han har kvalite som borde kunna göra honom helt grym, jag ser däremot inte att han får ut det på plan. Visst vissa matcher är han helt grym, men det verkar som om han precis som du säger är motsatsen till Hjalmar som fått en egen bedömning. Hajlle kan enligt många inte göra något rätt och elmar kan enligt många inte göra något fel. Det är det jag blir så jävla trött på. Visst är även jag öppen för att testa med Elmar men jag har svårt att tro att det hjälper alls... Hoppas givetvis jag har fel.
    Men det är ju alltid så när laget inte vinner då blir vi tränare allihop...

    SvaraRadera
  33. jag är alltid tränare.... både i med o motgång.... :)

    Vi har ju svårt att döma Elmar när han inte spelar på sin naturliga plats. Kantlöpare känns ju inte som rätt roll för en långsam spelare. O visst, han e inte gud, men han har viss sorts kvalite som saknas i Blåvitt...
    Vi har ju inte haft nån spelstrateg sen Stefan Rehn spelade i laget....

    Vad tror du om Ragge i Wernbloms roll?

    SvaraRadera
  34. Klacken skulle fått 5an

    SvaraRadera
  35. Många tycker inte att Hysen skall flytta ner från anfallet till mittfältet. Men under tre matcher han spelade på mittfältet 2010 gjorde han 3 mål.....

    SvaraRadera
  36. Skulle vara 2009

    SvaraRadera
  37. Nej kanten känns inte helt rätt för Elmar, visst vill även jag se om han håller i mitten men jag kan inte hylla honom före jag har sett honom vara tillräckligt bra att han tar en plats där. Jag tror ju att han hade spelat där om han vore så förbannat bra som alla vill ha honom till. Hoppas givetvis att jag har fel.

    Ragge hade vart intressant att se i en Wernblomroll men jag vet inte riktigt när man ska våga testa det... Råttan är väl snart tillbaks och då tycker jag man ska köra honom i den rollen, kändes som om han lyckades där den korta tid han fick... Trodde aldrig en sekund på honom men han överaskade ruskigt positivt på mig!
    Känns som mer naturligt än att "offra" vår bästa back.

    SvaraRadera
  38. Boka en DJ snabbt och enkelt idag på http://www.digidjays.se/

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.