2010/03/03

Guldmynten skall hem till Göteborg


EKONOMIANALYS. Häromdagen släppte Blåvitts hemsida, för er som missat det, årsberättelsen för verksamhetsåret 2009 inför det stundande nu årsmötet 8 mars.
Det bjuds en massa intressant statistik och sammanfattningar från alla lag och sektioner samt en avslutande ekonomisk redogörelse på de avslutande sidorna.
Ladda hem den på momangen här vetja om det inte gjorts.

Så till alla er som valt att inte ha GP och har BaraBen som hovleverantör av nyheter och propaganda bjuder härmed precis självutnämnde ekonomireporter MrG på en genomgång av räkenskaperna och bjuder på mer eller mindre matnyttiga sammanfattningar, kommentarer och analyser av ekonomin.
Precis som Hjörnes del 2 är utformad. Ekonomi och Sport.


Here we go...
  • IFK Göteborg gör ett positivt resultat för 2009 med en vinst på nästan 14 miljoner vilket är toppen! 2008 gick det back nästan fem miljoner så nu är allt guld och gröna skogar. Kanske. Ni som nöjer er med detta besked kan sluta läsa nu och slippa resterande lite väl långa blogginlägg.
  • Enda anledningen till det goda resultat är dock att vinsten av spelarförsäljningar ökar med 21 miljoner jämfört med föregående år.
  • Det är alltså inte optimalt att driften, dvs den löpande verksamheten, ej bär sig utan stabila intäkter för spelarförsäljningar. Vi fans vill ju INTE gärna bli av med de bästa spelarna till fler mittenlag i Holland. (Då var det sagt också)
  • Mycket positivt är ökningen av matchintäkter med drygt 17 miljoner. Ett rejält höjt publiksnitt och det högre biljettpriset och årskortspriset ligger såklart bakom denna ökning.
  • Blåvittshopen börjar även nu gå med bättre vinst än 2008 då överskottet bara några hundra tusen. 2009 ökade omsättningen med drygt 30% samtidigt som kostnaderna dock även ökat med drygt 20%. Vinsten borde ändå kunna optimeras och ge föreningen en klart bättre vinst än endast de +1,5 miljoner som resultat var. Anmärkningsvärt kring försäljningen av prylar och julgransprydnader är att varulagrets värde under året samtidigt minskat med typ 800000. Blåvitt har alltså sålt av grejer som låg och skräpade i lagren och hyllorna vid årets start. Tänkbara anledningar till kostnadsökningen bör vara att uppstarten av nya Blåvittshopen inneburit en del fasta uppstart och engångskostnader samt dubbel hyra någon månad för den gamla blåvittshopen lokalen. Givetvis innebär försäljningsökningen större varuinköpskostnader också men den kostnaden är inte riktigt i proportion särskilt när varulaget sjunkigt såpass och detta värde bör baseras på inköpspris sjunkit. Inget av Blåvittshopens klädutbud är till min kännedom varken ekologiskt framtaget eller fairtrade, som alltid är dyrare att köpa in, så inköpspriset bör ligga på max 1/3 av försäljningspriset enligt viss insyn och erfarenhet från klädbutiksbranschen. Man skall dock betänka att då blåvittshopens personal även handhar årskort och biljettförsäljning så lägger de ner en del arbetstid på matchintäktsrelaterat arbete vars intäkter framgår vid sidan om shopens intäkter samtidigt som denna arbetstid i redovisningen troligtvis belastar varuförsäljningsresultatet.
  • Spelartruppens kostnader ökar med 10 miljoner trots att Alex lade av 2008 och då hade en lön som troligen var en klart större utgift än tex Bärkroths 2009. Anledningen till denna ökningen är dock knappast tex Bärkroth utan givetvis nyförvärven som kom mitt under säsongen samt sist men inte minst att Pär köptes innan årsskiftet som därmed belastar förra årets resultat så denna post bör rimligen sjunka tillbaka en hel del 2009 när truppen nu är sprängfylld.
  • Personalkostnaderna totalt för samtlig personal inklusive spelare har ökat med 14 miljoner till nästan 54 miljoner men häri inkluderas alltså även spelarinköpen men fem miljoner högre kostnader för övriga.
  • Den enda enskilde anställda personens lön man kan utläsa i årsredovisnigar är VD-lön. Mr Vaihela har höjt sin lön marginellt till 752000 (innan skatt dras) plus 165000 i pensionsavsättning. Sannolikt lär IFKs VD vara en av de bäst betalda i Allsvenskan men så länge direktören har styrelsens förtroende, som bestämmer VDs lön, och gör ett gott jobb att styra skutan i rätt riktning samt det ekonomiska resultatet ser är såhär bra ut finns inget att invända. Men som sagt ovan går driften för andra året långt ifrån ihop utan spelaförsäljningar och är inte optimalt och ett bekymmer som jag hoppas Blåvitts ledning gör sitt yttersta för att få rätsida på även om vi tyvärr troligtvis får räkna med att de kommande åren kommer innebär att ett antal spelare ändå säljs under säsong precis som det sett ut de sista åren.
  • Reklam och sponsringsintäkterna är närmast identiska med föregående år. Mycket positivt är att intäkterna alltså inte minskat under rådande konjunktur på en marknad som krympigt ihop som ett russin. Man kan tycka och hoppas att IFK nu kan börja öka dessa intäkter 2010 en hel del. Men å andra sidan om nu ICA bara betalar runt 8 miljoner till IFK som huvudsponsor skall man vara rätt glad att övriga reklam och sponsorintäkter inbringar ytterligare 22 miljoner särskilt som Gamla Ullevis skyltreklamintäkter inte verkar tillfalla IFK utan arenabolaget som inte direkt gått plus så IFKs pyttelilla delägarskap där kommer inte innebära någon vinstutdelning.
  • Vad som dock är mycket anmärkningsvärt är att kostnader relaterade till sponsorer och reklam under året ökat med hela 5,8 miljoner till 12,1 miljoner kronor samtidigt som intäkterna alltså stod still. Då undertecknad inte alls är särskilt informerad i marknadsavdelningens arbete eller utgifter kan man bara konstatera att det är en väldigt stor ökning av utgifterna. Detta känns inte alls bra ut när sponsring och reklam är en intäktskälla som snarare måste växa ordentligt om föreningen skall växa och på allvar skall börja sikta ut i Europa. Styrelsen och berörda i ledningen lär knappast heller missat denna läsningen så handlingsplan eller liknande får man utgå från är framtagen för ta itu med detta.
  • Intäkter från sändningsrättigheter, alltså TV, minskade med 1,5 miljoner vilket är kännbart. Dessa intäkter är dock inget IFK kan styra utan baseras som jag känner till det på hur ofta Blåvitt är ett av lagen i dagens match i Canal Plus eller TV4. Nivån på dessa pengar regleras även helt av avtalet SvFF tagit fram med Kentaro. Tänkbart är att denna siffra kan öka igen 2010 när Blåvitt är är tippade att ligga i topp samt tex det faktum att Hammarby även åkt ur så det finns färre Allsvenska Stockholmslag att visa i TV.
  • Mycket intressant att matchkostnader så finner jag det även att utgifterna enligt resultaträkningen endast ökat några hundra tusen till 12,5 miljoner trots de enorma, och med facit i hand bortkastade, säkerhetskostnaderna för sista matchen. Publikböters ingår sannolikt i denna posten.
  • Medlemskostnader har ökat med 1,8 miljoner vilket också är anmärkningsvärt. Kan det möjligen vara så att det är här kostnaderna för sista matchen gömmer sig?

Sammanfattningsvis är det ändå givetvis ett mycket glädjande ekonomiskt resultat Blåvitt gör 2009. Räddningen stavas dock försäljning av Wernbloom och Bjärsmyr samt om man inte är felunderrättad intäkter från vidareförsäljningsklausul på Hamburgs köp av Marcus Berg.

Det finns all anledning till en del höjda ögon bryn. Man får hoppas att spelet går minst lika bra så Gamla Ullevi fylls lika bra 2010. Klubbledningen behöver få grepp om driftskostnaderna som alltså fotfarande inte går jämnt ut och en del höjda kostnader inom områden där intäkterna inte ökat alls i motsvarande grad. På sikt vill inte man som supporter ogärna att klubben skall vara beroende av att sälja de största stjärnorna.

Överskotten och intäktsomsättningen från reklam, sponsring och prylar behöver ökas mycket mera för att IFK skall kunna växa. Biljettintäkterna kommer troligtvis inte öka särskilt mycket under 2010 förutsatt att publiksnittet ligger på samma skapliga nivå p.g.a. en marginell biljettprishöjning. Stora viktiga intäksrika matcher såsom derbyt mot ÖIS eller mot ett publikdragande Bajen faller bort. Men om laget spelar och ligger i topp bör framgången och en tänkbar ny toppstrid dra bra med folk. Skeptikern inom mig säger tyvärr att tex Åtvidaberg knappast kommer dra i närheten av fullsatt såsom ÖIS-derbyt skulle gjort. Intäktsbortfallet bara pga uteblivet ÖIS-derby, med ett högre biljettpris, kommer tvärtom kunna innebära ett bortfall på flera miljoner biljettintäkter.

Det kanske är dax börja våga kräma ur ICA mycket mera framöver. En nackdel med ICA som huvudsponsor är dock givetvis att det inte är ett internationellt varumärke/bolag som tex har noll nytta av europeisk exponering vid ev framtida europaäventyr. Men å andra sidan så finns det ju tex en viss spansk klubb som tvärtom skänker pengar och upplåter tröjreklamplats åt Unicef enbart..

För att Blåvittshopen och prylförsäljningen skall bli en kassako som matchar det varumärkesvärdet de säljer och tar betalt för krävs det helt enkelt att alla blåvita fans shoppar mera. Framgång på planen är givetvis oerhört viktigt för souvenirförsäljningen där nyckeln till en fortsatt ökad varuförsäljningsframgång är som jag ser det främst då är ett ordentligt utvecklat och varierande utbud av snygga och attraktiva produkter anpassat efter alla olika segment av änglaskaran. Jag hoppas och är säker på att Blåvitt är medvetna om att de fortfarande har mycket att utveckla kring souvenirförsäljningen i samband med hemmamatcherna. Blåvitt skulle definitivt kunna öka impulsköpen en hel del med tex en extra bemannad mobil kassa vid entrén inne i Blåvittshopen. De mobila små merchborden inne på arenan borde utvecklas ordentligt men enkelt med små medel genom att snegla på t.ex. hur artistmerchendiseförsäljning i samband med större konserter går till med bättre klart bättre monter, belysning, prislistor, prislappar, upphängning och skyltning.
Dealen med Intersport bör även göra att det framöver förhoppningsvis kan prånglas ut och säljas mer IFK grejer över hela landet i deras butiker.

Vill du vara med och påverka din favoritklubb IFK Göteborgs framtid så är det enkelt.
Bli medlem.
Gå på årsmötet 8 mars om du redan är medlem.
Ge beröm eller ställ frågor kring hur saker och ting fungerar och sköts.
Ge positiv, negativ eller kanske främst kreativ kritik.
IFK Göteborg är en demokratisk förening där medlemmarna styr.
Som ängel är det skönt slippa håller på ett aktiebolag som spelar boll.

19 kommentarer:

  1. Medlemskostnader, tror den nya hemsidans kostnad är med här

    SvaraRadera
  2. haha Del2 Ekonomi och sport.
    som som som baraben kan ni aldrig bli!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att Palle Stenberg borde ha en hel del att bidra med när det gäller utformning och smart försäljning av merch. Nudie och Whipping Floyd måste väl kunna göra en liten insats, såna prylar skulle ju sälja som smör!

    SvaraRadera
  4. Bra genomgång av resultatet! Precis som skribenten tycker jag att det känns osäkert att förlita sig på extraordinära inkomster. Vidare tycker jag det verkar konstigt att det finns en egen post för spelarförsäljningar men att anskaffningarna bakas in i personalkostnader.

    Angående shoppandet har jag gjort mitt till genom att köpa två mössor, en halsduk och att det förmodligen blir en matchtröja nästa gång jag kommer till Göteborg!

    SvaraRadera
  5. Bra artikel...!

    SvaraRadera
  6. Är det någon klubb som plus i driften ,utan spelarförsäljningar eller något annat kreativt? Något för G:s nästa krönika.

    SvaraRadera
  7. Ang. den sista delen med souvenirförsäljning kan man ju faktiskt ta och snegla lite på Frölunda hockey-pockey. Där kan man, när man med en 2-0 ledning i periodpaus ska köpa sig en korv, inte undgå att frestas av att impulsköpa någon souvenir. De är helt enkelt väldigt duktiga på att göra sina souvenirer väldigt tillgängliga.

    SvaraRadera
  8. Hej, bra genomgång. Här kommer ytterligare ett par punkter.

    *Tvärtemot vad du skriver så belastar Pärlan knappast resultatet för 2009 med några avgörande belopp. Spelarna betraktas som immateriella tillgångar och skrivs av över kontraktslängd. Pärlans kontrakt är vaddå 4-5 år? Det betyder i så fall att maximalt har en 20-25 % av utgiften för Pärlan har konstnadsförts under 2009 och antagligen har ingenting överhuvudtaget belastat 2009 års resultat eftersom Pärlan värvades precis innan årsskiftet och antagligen inte har skrivits av under 2009.


    Noterbart annars är att fotbollsakademin belastar resultatet med MINST 8 miljoner, i linje med föregående år. Tanken är att IFK ska få tillbaks pengarna genom sin interna produktutveckling, men jag måste säga att detta projektet är en jäkla cirkus. Varför ska IFK bedriva skolverksamhet? Vi kan lika gärna värva spelare i 15-16 års åldern, dessutom ligger ju inte ens våra akademilag i topp ac serierna, vissa lag ligger ju för tusan i botten av serien. Helt underkänt. Vi hade kunnat värva ytterligare en eller två unga, lovande spelare som Pärlan varje säsong om vi lade ner Änglagård omgående. Om satsningen dock ska fortsätta tycker jag det börjar bli befogat att sätta lite press på Blåvitt om att det snart ska börja falla ut lite intäkter på andra sidan änglagård, dvs de måste snart leverera spelare som tar sig ända in i A-laget och en dag kan säljas.

    Någon som vet vad "övriga fordringar innehåller?"

    SvaraRadera
  9. för att blåvittshoppen ska kunna sälja mer behövs det ta fram varor som folk faktiskt kan tänka sig ha på sig. Det känns jävligt mycket tribal och moppekille över kläderna som finns att köpa där nu.

    SvaraRadera
  10. Laphroaig BaraBen2010-03-04 09:25

    Palle/ Håller med, Blåvittshopen är under all kritik och efter ett år med din namne, Palle "Nudie" Stenberg är det väldigt väldigt märkligt att det inte blivit förbättringar. Vad är poängen med att ha honom i styrelsen när han uppenbarligen inte påverkar på sitt specialområde? Dvs kläder...

    SvaraRadera
  11. 1,4 milj. nu för ijeh-affären..

    SvaraRadera
  12. @ anonym 08:24: Du verkar sakna grundläggande kunskap om talangutveckling. De ungdomslag du tycker är för dåliga spelar i serier mot äldre, vilket ger erfarenhet och tuffhet(förhoppningsvis). Ett helt medvetet val från klubbens sida alltså.

    Vidare så tror jag att Blåvitt har som strategi att låta spelare stanna i sina klubbar istället för att värva dom som tolvåringar, förutsatt att de kan få bra utveckling där, tidigt seniorspel osv. Jämför Wernbloom, Söder, Bjärs, ev. Bärk.

    SvaraRadera
  13. 1. En spelare som "kostar" 5 mille att köpa på ett 5-årskontrakt belastar resultatet med 1 mille/år i avskrivning. Om han säljs efter tex 3 år så har kostnaden varit 1 mille / år i 3 år + lönekostnder och det finns ett bokfört värde på spelaren på 2 mille. Om han säljs för 10 mille så gör klubben en vinst i bokslutet vid säljtillfälelt på 8 mille. Per kan inte ha belastat resultater med mer än en liten summa. Däremot gör man rejäla reavinster på Wernbloom och Bjärsa i bokslutet.

    2. Elfsborg gör plus på driften 2009.

    3. IFK döms som skyldiga i fallet Ijeh, det var mao inte en privat gåva från Janne Plånbok.

    SvaraRadera
  14. De ökade sponsorkostnaderna har givetvis att göra med att IFK har behövt sälja in den nya arenan och det nya konceptet. Det har vi ju redan under våren kunnat se resultatet av då IFK presenterar en ny partner i veckan i vad som jag har för mig sasvara så många som 18 nya partners. Då är den kostnaden redan täckt.

    Om man klagar på 8 miljoner för akademin och skolan gissar jag att man antingen är lite dum i huvudet eller bott under en sten senaste åren. Akdemin och skolan är orsaken till att vi idag har sveriges bästa talangutveckling och en stabiol ekonomi.

    SvaraRadera
  15. Utmärkt skrivet artikel!

    Ta gärna upp dessa frågor på årsmötet nu på måndag 8 mars!
    Problemet med årsmötet är att det består av gamla gubbar som varit med på varenda årsmöte sedan urminnes tider och knappt några medlemmar under 40 år.
    Det är "förbjudet" att ställa "jobbiga" frågor... Man har 100 arga gubbar som vänder blicken mot en, tro mig jag har försökt...

    Jag vill bara lägga till 2 saker jag inte förstår:
    1. I och med alla skador förra året på 7-8 spelare som varit långtidsskadade, så fattar jag inte hur lönekostnader kan öka? Efter 14 dgr betalar klubben ingen lön alls till spelarna, utan de ersätts av Försäkringskassan/Försäkringsbolag.Det borde minska klubbens kostnader radikalt, inte öka!
    2. Vid försäljing av Wernbloom (35 Mkr), Bjärsmyr (5 Mkr) och Berg (klasul 10 Mkr till oss) dvs totalt 55 Mkr. Hur kan då endast 23,8 Mkr redovisas som intäkt hos oss?

    Bli medlem & kom till årsmötet!!!

    SvaraRadera
  16. Blåvittshopens vinst hänger ihop med utbudet. Hur mycket blåvit jag än är så går jag inte och shoppar där bara för att.

    Det är dags nu för styrelsen, med Nudie-mannen, i spetsen att ta tag i det anskrämliga klädutbudet.

    SvaraRadera
  17. Anonym 11:17

    Bra fråga med, fr¨gan är om man fverkligen fick ut 35 mille för Wernbloom. Verkar ju som om någon annan har varit med handen i kakburken där (läs: riskkapitalbolaget?)

    SvaraRadera
  18. Anonym 10:36

    Säg vilka spelare som vi har fått från akademin?

    SvaraRadera
  19. Precis tror att RKB gått ordentligt med plus på driften.
    Otroligt korkad ide från blåvitt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.