2010/03/05

Nu är det dags att vakna ur vinteridet.

SUPERCUPEN. Man får säga vad man vill om Supercupen, man får tycka vad man vill om Allsvenskan eller svensk fotboll överhuvudtaget, vissa menar på att Allsvenskan inte är intressant och många hävdar att Supercupen är ett jippo.

Supercupen spelas mellan Allsvenskans segrare och segrarna av Svenska cupen, det kan man med andra ord förklara som en match mellan Sveriges två bästa lag från föregående säsong. Förra året knep AIK vinsten framför ögonen på Blåvitt två gånger på samma vecka, 2009 var Solnas år. Idag står vi i strålande sol på västkusten det är Mars och det är ett nytt år. Nyss hemkomna från ett väl genomfört läger på Cypern och med ett starkt lag som är redo för kamp. Jag ska inte säga att jag hade sett den här matchen om den hade spelats mellan Örebro och Mjällby, men då är också chansen på att dessa två lag hade möts i den här matchen extremt låg, jag skulle vilja kalla den obefintlig. Det är Sveriges två största städer och Sveriges två största lag som möts i vad som kan kallas för förspel inför den stundande Allsvenskan.

Jag ska se den, jag ska leva den och jag förväntar mig en seger.
Om det är någon iklädd gulsvart eller blåvitt där ute som inte bryr sig om resultatet i denna match är det bara ett tecken på rädsla, rädslan för förlust. Jag är inte rädd för förlust, den blåvita truppen är inte rädd för förlust, vi har upplevt den som tidigare nämnt och allt vi ska göra nu är att vinna.

Om en vecka drar Allsvenskan igång på snötäckta planer landet runt, det är en ny säsong med nya mål och möjligheter. Jag pratade igår med en man som hävdade att Allsvenskan inte är något att bry sig om, att det förmodligen är den sämsta ligan i världen. Jag tänkte över det här en sekund, är den här människan påtänd? Har intelligensen glömts kvar bakom någon barstol på en kvarterskrog? Allsvenskan är definitivt inte en av världens sämsta ligor, hade det varit fallet hade inte spelare från Allsvenskan gått till klubbar ute Europa, ut till de bästa ligorna. Zlatan till exempel, born and raised i Allsvenskan, är kanske en av världens mest eftertraktade spelare idag, efter lite stopp i Ajax och Inter spelar han nu i vad som kanske är världens bästa lag.

Allsvenskan, världens sämsta serie? My ass. Men mina aggressioner byttes snabbt ut mot medkänsla, jag tycker synd om den här människan som tror att det här stämmer, som lever efter att det här skulle vara sanningen, att Sverige faktiskt representerar världens sämsta fotboll. Det är bara rädsla och ett försvar för att slippa skämmas, den här mannen höll förmodligen på något bottenlag som kämpar för sin existens i Allsvenskan (jag nämner inga namn) och har istället skaffat sig ett lag ute i Europa som han nu ”lever för”. Kan killar ingenting om fotboll?

Ni som står för det här, ni faller i ert bevismaterial, det finns inget som stärker det ni säger. Svensk fotboll är underhållande och den är bättre än flertalet andra länders fotboll. Sen att Allsvenskan inte är bättre än till exempel Premier League eller La Liga, det har jag också självdistans att förstå.

Men nu är det så fruktansvärt nära, imorgon börjar kampen, en försmak på vad som komma skall. Det här är ingen träningsmatch. Det är inte en match mot något Borat-gäng från Vitryssland (nåja...). Det är dags att vakna ur vinteridet, det är tid att ställa sig upp, för nu kör vi.


Tillsammans mot guld 2010.

26 kommentarer:

  1. Lägg ner skiten..

    SvaraRadera
  2. Månader stavas med liten bokstav.

    SvaraRadera
  3. Kvalitén på Allsvenskan är självklart sämre än många andra ligor ute i Europa.

    Men passionen är desto större och stämningen i Allsvenskan är en klass för sig.

    Finns inte många länder som konkurrerar ut stämningen hos IFK Göteborg, Malmö eller Stockholms-lagen när det är dags för match.

    England? Usch, bättre stämning på en begravning.
    Italien har sina sjuka toppar, men håller sällan igång hela matchen som i Sverige.

    Dock är Grekland och turkiet bättre än Sverige men.

    SvaraRadera
  4. Framåt kamrater.
    Krossa Gnaget.

    Men alla som tror att AJK har ett dåligt lag och tror att de åker ur så är det bara en dröm.
    De kommer att vara en återigen en finne i röven för många lag iår.
    Visst inget guldlag men 4, 5 kommer de nog tyvärr att vara.

    Hata AJK!
    Blåvitt för trippeln!

    SvaraRadera
  5. Undrar vilken engelsk match du varit på Jacob. De matcher jag sett där borta har oftast haft kanon-stämning.

    Det jag tycker britterna är bättre på är att på deras matcher är samtliga på arenan deltagande i läktarsupporten, gamla tanter står o skriker och sjunger, här i Sverige är det oftast vissa sektioner och "klackar" som står för det "verbala stödet" till spelarna.

    SvaraRadera
  6. lite kul att du skriver det här. IFK Göteborg är ju den klubben vars supportrar har minst passion.
    Plastsupportrar!

    SvaraRadera
  7. "Det är Sveriges två största städer"

    solna är ganska litet och knappast större än Göteborg och Stockholm ;)

    SvaraRadera
  8. Anonym 5/3/10 18:37
    Om du tycker att 2200 Fulla Gaysare som visst upptäckte 5 min innan matchen att dom hade kvar 200 kr på sitt soc bidrag så dom kunde gå på matchen är passionerat, så fine..visst.men jag föredrar 18000 Änglar på GU alla dar i veckan!

    SvaraRadera
  9. "Supercupen spelas mellan Allsvenskans segrare och segrarna av Svenska cupen"

    Precis Ida, och eftersom AIK därmed redan är supercupmästare är väl en match mot Blåvitt ganska onödig. Supercupen är per definition endast relevant de år där olika lag vinner allsvenskan respektive cupen och borde därför i år ha ställts in.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar allsvenskan. Jag älskar allsvenskan så jävla mycket och jag älskar IFK Göteborg ännu mer. Men allsvenskan är kass. Det finns så ofantligt mycket bättre ligor än våran kära allsvenska. Men vi, alla supportrar och media målar upp allsvenskan som världens grej. Vilket är bra. Men allsvenskan är typ världens sämsta liga.

    SvaraRadera
  11. Resultatet är oviktigt så till vida att en vinst inte väger upp ett uns av förlusterna i fjol.

    SvaraRadera
  12. Lite pinsamt är det att "älska" ett utländskt lag... Älska ditt Allsvenska lag och älska ditt Blåvitt!

    SvaraRadera
  13. De enda ligorna jag hellre tittar på är La Liga, PL och Bundesliga. Så jäkla dålig kan alltså inte Allsvenskan vara ur ett underhållningsperspektiv.

    Jag tycker Bundesliga har klart bäst supportrar, PL näst bäst, men sedan är Sveriges storklubbar inte så långt efter. Elmar tycker ju det är bättre tryck på GU än på Celtic Park.

    SvaraRadera
  14. BOrn and raised in allsvenskan?

    Jag tror serben gjorde max en halvlek i Allsvenskan?

    SvaraRadera
  15. En halv säsong menade jag..

    SvaraRadera
  16. Sitter i skellefteå och längtar som fan på att allsvenskan skall dra igång. Behöver jag påpeka att fotboll är kraftigt ifrågasatt i denna stad?

    SvaraRadera
  17. Blåvitt är lika mycket plast som Gais är ett storlag.

    Välj själv vilken verklighet du vill leva i.

    SvaraRadera
  18. Tycker Nisse Johansson har rätt i det han säger i denna artikel.
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/aik/article6729377.ab

    Vad vill förbundet ha ut av matchen egentligen? Det lär ju inte bli någon sportslig underhållning.
    Det ska inte spelas tävlingsmatcher i Mars i Sverige. Punkt slut.

    SvaraRadera
  19. Säger som M undrar vilka matcher du har sett i England Jacob, eller så går du på några jävligt livade begravningar =D

    SvaraRadera
  20. Jag håller helt med.
    Man följer väl inte ett lag för att det är det bästa laget utan för att man har en slags relation till det.
    Allsvenskan må inte vara den bästa ligan, men en liga som är jämn och tät och där inte allt köps för pengar.
    Därpå är blåvitt ett lag med många fina individer, bra stämning och en ödmjuk inställning. Ett lag att älska.

    SvaraRadera
  21. Vem bryr sig om allsvenskan är dålig?
    Är la för fan inte därför man går dit eller?

    Stämningen och passionen är 99% för mig. Vill man kolla FOTBOLL så kan man sätta sig och se CL, vilket är jävligt trevligt det också.

    De som hävdar att allsvenskan är för dålig vet oftast inte mycket om fotboll, de vill bara följa strömmen.
    De har visserligen rätt men det är bara för de har läst att det är så.

    Åt helvete med folk som "lever för" utländska lag. Jag skäms å era vägnar.

    SvaraRadera
  22. jag fattar inte hur folk kan bry sig om utländska lag som de aldrig ser live. patetiskt.

    SvaraRadera
  23. Vad är pris summan för seger i supercupen?

    SvaraRadera
  24. Vad betyder "pris summan"?

    SvaraRadera
  25. Jag hör till dom som skiter i hur kass allsvenskan är så länge blåvitt deltar och helst vinner varje match.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.