2009/05/22

Lyckad eftermiddag på Star Bowling - trots tveksamt polisagerande

DERBYBOJKOTT. Att bojkotten blev oerhört lyckad är jag nog inte ensam om att tycka. Biljardpalatset har jag hört en hel del ifrån men även på Star Bowling (där jag befann mig) var det bra stämning och runt 70 personer. YF och U18 var två fraktioner som valde att komma till Star Bowling som även fick spelarbesök utav Dyrestam och Sana som gärna pratade lite med oss supportrar. Maten var god och humöret var på topp och såklart fick en "Snart skiner poseidon" (utan någon musik) plats på schemat innan matchstart.
Matchen igenom var det pirrigt, sång lite från och till, mycket gliringar fram och tillbaka. Efter slutsignalen firades det på bästa möjliga sätt, med sång utanför Star Bowling så det ekade över hela gatan.

När vi sedan går Odengatan mot Centralstationen så dyker en piketbil upp och börjar eskortera oss. Vid GP-huset svänger de vänster rakt mot Gamla Ullevi och en massa Gais supporters. Andra poliser som ser detta säger till oss att vända och hålla oss till höger om gamla Post/TV4-huset. Vi gör detta men är fortfarande fast beslutna att fortsätta sjunga. När vi sedan rundar gamla posthuset som ligger mitt emot tågperrongerna så händer det.

Fram runt hörnet kommer tre stycken piketbilar och runt en åtta poliser som skriker till oss att trycka händerna mot väggen. De flesta lyssnar men jag tar tillfället i akt att prata med polisen om varför de gör så mot oss. Jag får inget direkt svar, utan jag får "håll käften och ställ dig mot väggen annars blir det häktet inatt".

Jag känner att irritationen och frustrationen börjar koka inombords när jag lägger märkte till att två stycken ifrån Young Fellows har hamnat i det hela tumultet och de står där tårögda och blir tillsagda av en polis att "knipa igen och ha händerna mot väggen". Att Carina, som har hand om YF, dyker upp några sekunder senare gladde mig oerhört mycket. Hon sa till polisen att de två 11-åringarna var med henne och tog dem med sig.

Efter att ha blivit tullad fyra gånger så blir jag och några andra flyttade till en annan grupp två meter bort där vi står och väntar på att få gå. Här blir två stycken ur U18 gripna, jag fick ingen anledning överhuvudtaget utav polisen men folk som stod i den gruppen sa att de hade sagt någonting som polisen ansett vara tillräckligt för att få åka med till häktet.

Jag står sedan och väntar i den andra gruppen och kollar runt på omgivningen för att tänka på något annat. Jag lägger då märke till att TV4, SVT och GP var där och passade på. SVT och TV4 filmade medan en journalist som utgav sig att vara från GP tog kort. Jag påpekade detta för polisen att de skulle ta bort fotograferna som gick för nära när de tog kort, men de gjort inget annat än att säga till oss att ta det jävligt lungt.

När vi sedan efter 30 minuter har fått stå och vänta på att alla ska bli tullade så ber Poliserna oss att gå så långt som möjligt bort mot Odengatan och vänta i MINST en timme innan vi tar oss hem, "ser vi er i centrum inom den närmsta timmen så blir det häktet inatt".
Att man blir behandlad på detta sättet av polis, som själva eskorterar en är förjävligt. Att de dessutom VÄGRAR att säga varför vi blir utsatta för tullning och den kränkning det är att stå där mitt utanför centralstationen medan folk tar kort och kollar på kändes bara förjävligt.
Att de dessutom utsätter två stycken 11-åringar för detta, då de vet så väl att vi inte har gjort några som helst fel, är så skandalöst att det inte finns på kartan.

Att ordningsmakten gör något sånt mot tonåringar, som de vet har suttit på en alkoholfri restaurang/bowling hall och kollat på matchen, ifrågasätter jag stort då majoriteten av folket inte var över 16 år. Polisen vill att man skall ha respekt för dem, men när de agerar på ett sådant sätt och vägrar att kommunicera utan att hota med häktet så tappar man precis just allt. Jag kan ju bara tänka mig hur de två 11-åringarna mår idag.
Jag tvekar på att de är rädda att de skulle blivit slagna av huliganer, jag tror att de är skräckslagna att de skall hamna i en sådan polissituation igen.

Vill dock påpeka att förutom den sista lilla polisincidenten så var det en underbar dag på Star Bowling. Mycket trevligt folk och lite röjj som behövs om det är fotboll man kollar på.
Tack Ultras U18, Young Fellows och alla ni andra som var på Star Bowling och gjorde matchen till en fest för de unga. Det polisen gjorde kan inte vi rå för, vi får bara hoppas att det inte inträffar igen.

47 kommentarer:

  1. Bra att ni hade kul på Star bowling iaf. Fan jag blir ledsen när jag läser detta. Polisen "hoppar på" ungdomar som inte gjort något förutom att sjunga, är sjunga på stan alla dem där ordningsstörningarna som polisen redovisat till GP? Och ingen ifrågasätter polisens agerande i media utan det är supportrarna som får all skit. Helt sanslöst att läsa att polisen trycker upp 11-åringar mot väggen och sen är nöjda som man läser i gp.

    Skulle inte förvåna mig om dem plockar in folk bara för att snygga till statistiken för att rättfärdiga den massiva polisinsatsen..

    SvaraRadera
  2. "EXTRA: 11-åriga huliganer från den ökända firman Young Fellows greps igår utanför GP-huset efter att ha sett matchen på Star Bowling, enligt källor till GP ska vandalerna ha varit högljudda och skrikit: KROSSA GAJS"

    SvaraRadera
  3. http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv

    SvaraRadera
  4. Ja, bra att ni hade skoj på star iaf!! Fy fan va ledsen man blir av läsa sånt här.. Jag har varit på mycket ställen i sverige med blåvitt och jag vet att vi inte alltid uppför oss perfekt men 70% av alla gånger så är det fan polisens fel att det blir stök! Detta bevisar det om nåt..

    SvaraRadera
  5. Tack för att du uppmärksammar detta!

    SvaraRadera
  6. Jag var också där vid FAscist polisernas tullning... Harre jävlar YF killarna var väl lite att ta i

    SvaraRadera
  7. JO-anmäl dom jävla kräken!

    SvaraRadera
  8. Det är ju inte speciellt förvånande att sånt här händer. Sverige måste ha världens i särklass sämsta polis. De är ju inte första gången de själva leder supportergrupper så att det blir kalabalik.
    Men när man kollade Uppdrag granskning om skotten i Luleå, då vågar man ju knappt gå utanför dörren......

    SvaraRadera
  9. Trist att höra! Fast anklaga inte polisen för att de låter media och/eller andra fotografera vad som händer. Det vore ett betydigt värre problem i det större perspektivet om de hade sagt till fotograferna eller rent av kört bort dem.

    SvaraRadera
  10. U18 är väl ultras? Sluta lipa för att snuten behandlar er som skit - välkommen till vardagen för fotbollssupportrar. Istället för lipa på nätet efter så slå tillbaks mot snuten som gaisarna gjorde i deras marsch.

    SvaraRadera
  11. Välkommna till verkligheten..

    SvaraRadera
  12. Va? Tycker BaraBen att polisens agerande var dåligt? Det var som fan!!!

    SvaraRadera
  13. Anonym 19:07: Tappat kuken i vallgraven eller?

    Smör: Jävligt sorgligt läsning, men som sagt, kul att ni det var röj på Star Bowling. En het rekommendation är ju att be den här Carina som verkar ha såväl pondus som lite klassiskt kvinnlig trovärdighet att gå vidare med det hela, antingen skriftligt till lokalpolisen, via en JO-anmälning eller varför inte ringa GP/GT/GFT?

    Keep it up

    SvaraRadera
  14. Helt sjukt detta som inträffade.

    Jag och min kompis fick gå sist av alla som stod mot vägge, stod ungefär 45 minuter lutandes mot en vägg. Visiterad två gånger, 'förhörd' och drogtestad.

    Vi gick inte ens med U18. Vi hade varit på Star Bowling, gick bakom klungan och skulle in i centralen för att sedan åka hem. Men då blev det detta..

    SvaraRadera
  15. Polisen tjänar bara kapitalets intresse. Slå tillbaka.

    SvaraRadera
  16. Var själv med på Star Bowling som förälder. Ultras var ett föredöme för de yngre . Och alkoholfritt. Om detta var störande av ordning el. annat blir jag oerhört förvånad. Snarare tyckte jag det var synd om de äldre killarna då det ordentligt lugnt. Men hejade gjorde man på en nivå som ingen förälder hade reagerat mot. Hets mot gajs var på en nivå som knappast retat någon. För mig var det ett gäng mönsterkillar som hade en sak i huvudet, heja på sitt lag. Huliganer, knappast men supporters: JA.

    SvaraRadera
  17. Anonym 19:29

    och vad menas med detta? Svårt att förstå dina små homosexuella texter..

    SvaraRadera
  18. Anon 21:00: Eh va? Här har ett gäng fredliga kids blivit brutaliserade av ordningsmakten, och du säger "välkommen till verkligheten". Kamma dig och stå upp för nått, fjant.

    SvaraRadera
  19. Kolla in den här underbara bloggen:

    http://fotbollskommentaren.blogspot.com/

    SvaraRadera
  20. Tack Smör, det var ju inte mycket jag kunde göra i situationen som blev, fick med mina YF dock, men skulle önskat jag kunde gjort mer för er andra, men som vanligt lyssnar ju inte ordningsmakten på någon.
    En trevlig eftermiddag på Star med otroligt bra folk, att vi vann och sen vilja sjunga på stan, vad är det för fel på det?

    Nej polisen ledde er fel och när de förstod att de tabbat sig så körde de med översittarfasoner istället, dåligt verkligen dåligt

    SvaraRadera
  21. Det var allt många otrevliga poliser det var i stan igår, när jag och mina polare gick förbi ett par poliser och jag går längst bak, går jag förbi en kvinnlig polis och medans jag precis passerar henne säger hon "Hoppas du blir slagen så att du börjar grina". Jag fatta först inte vad jag hörde så jag vände mig om och sa "Va?" då gjorde hon narr av mig och upprepade mitt "Va" på ett kaxigt sätt. Helt onödigt! Jag var inte efter några gajsare utan påväg för att möta upp med några till polare som satt på Berså och även om jag var det så förstår jag inte vad hennes kaxiga kommentar ingår i jobbet.

    SvaraRadera
  22. Det har påpekats förut men polisens agerande i alla tänkbara situationer är på tok förjävligt! När ska GP med Hjörne i spetsen belysa det? Det är ta mig fan inte klokt att det ens ska kunna bli så här!

    SvaraRadera
  23. Anonym 21:21

    Lovar dig att jag står upp bättre mot ordningsmakt och motståndssupportrar än vad du någonsin drömt om.. Somna om!

    SvaraRadera
  24. 22/5/09 23:10 - Väx upp för fan.. Lika som att polisen skulle tycka alla fotbollsfans är idioter, vilket jag vet att dom inte tycker....

    Gött å krossa GAIS

    SvaraRadera
  25. Men om jag varit polis och plötsligt insett att er grupp började komma nära en gais-grupp, då hade jag blivit nervös också. Och polisen lär ju inte veta hur fredliga ni var, även om vi här fattar det. Och ingen av oss vet väl hur aggressiva gaisarna var. Sorry att jag inte tar din sida helt o hållet, men jag tror inte vi vinner på att misstro poliser i varje läge. Jag var inte där så jag vet inte, jag säger bara att det inte låter konstigt att polisen blir nervösa när två olika supportergrupper riskerar att mötas. J-vligt dåligt att de ledde er fel förstås, vem som helst måste ju fatta att det kan finnas gaisare utanför Ullevi.
    /Henrik

    SvaraRadera
  26. Carina du verkar va en riktigt vettig person både på änglarnas forum och här på baraben. Ja gillar verkligen att du leder våra nya förmågor in i klacklivet på rätt sätt. Hoppas du ger dom rätt dos av älska/hata mentalitet. Bra jobb...// Nisse

    SvaraRadera
  27. Henrik: Polisen är efterblivna om dem tror att ett gäng 13 åringar ska anfall gais supportrar efter att ha suttit nyktra och kollat matchen på star .. Gris äckel är vad dem är, nöff nöff!

    SvaraRadera
  28. WISEMEN ger IFK ett bra ansikte. Jag älskar WISEMEN flaggan på Ullevi.

    Jag älskar wisemen. Sparka skallar på liggande gaisare. Underbart

    Hata gais

    SvaraRadera
  29. "WISEMEN ger IFK ett bra ansikte. Jag älskar WISEMEN flaggan på Ullevi.

    Jag älskar wisemen. Sparka skallar på liggande gaisare. Underbart

    Hata gais"

    du måste vara så jävla nöjd! tönt

    SvaraRadera
  30. Låter som att ni hade extremt bråttom "hem". Om det nu var så trevligt varför inte stanna 10-15 till och inte riskera just sådant här?

    SvaraRadera
  31. Stackars små ungdomar som bara ville "sjunga", om nu sjunga är att skrika "hata GAIS" så spottet fräser ur munnen...
    Fan vilken patetisk skara ni e, önskar er klubb och era "supportrar" allt ont i världen!

    SvaraRadera
  32. Det här e verkligheten! jag har följt IFK sen -83. ibland blir man stoppad och visiterad. bara att acceptera! Om ni hade stannat kvar en stund till på bowlingen så hade det nog varit lugnare. Är så typiskt att folk vill visa upp sig men förstår ej att det kan reta upp andra!!

    SvaraRadera
  33. Grejen var den att många av folket på Star var röksugna. Vi gick därför utanför och många tog sig en cigg var. Piketbilen kommer och börjar peka åt oss att gå. Vi börjar då sjunga medan vi går och resten vet ni ju.

    SvaraRadera
  34. Fy fan va trött man blir på vissas kommentarer. "Slå tillbaka då". Jo visst. 11 åringar till 18 åringar som inte har några som helt intentioner att bråka eller ställa till oreda. Alla har inte haft en stökig uppväxt.

    Och sen ni som säger att de skulle stannat kvar 10-15. Vem fan tänker på en sån grej? I den åldern också så vågar man la inte ens drömma om att hamna i en sån här situation. Det är väl en helt annan sak om man är i någon annan stad, men i sitt egna Göteborg. Fy fan sicka jävla svin de är snutarna va.

    Om det nu fanns så många stökiga gajsare utanför arenan, eskortera kidsen hela vägen till centralstationen isf så att de kan ta sig hem. Man blir riktigt sne när man hör sånt här alltså, plus alla jävla anonyma mongos som sitter och är stenhårda på nätet.

    Hoppas det här anmäls iaf!

    Heja Blåvitt!!

    SvaraRadera
  35. Sverige = Polisstat?

    SvaraRadera
  36. "stannat kvar 10-15. Vem fan tänker på en sån grej?"

    Ja vem tänker på en sådan grej, MÅSTE man tänka? OJ!

    SvaraRadera
  37. Det roliga var att vi som skulle över vägen och in i centalen för att sedan åka hem fick inte detta.

    Stod 45 minuter mot en vägg för att få gå över vägen och åka hem..

    SvaraRadera
  38. Skit ska skit ha. Kul att ni hade roligt i bowlinghallen era flanar.

    SvaraRadera
  39. Sluta grina nu och torka tårarna. Alla vet att snuten beter som svin och är helt inkomptenta.
    Hårt mot hårt!
    ACAB

    SvaraRadera
  40. Bara en av många historier om polisövergrepp denna dag. Och på anglarna.se censureras kritiken bort.
    Vilka misslyckade jävla äckel vi har till snutar

    SvaraRadera
  41. Polisledningen har en planerad strategi att "sätta åt blåvitt supportrar". Den senaste tidens händelser är ingen slump. Jag har själv helt utan andedning blivit frihetsberövad för att jag skulle hem efter kalmar matchen. Känner till ett par till fall och känner två till som råkat ut för samma sak.+ detta. Det alla vi blåvittfans ska och måste göra är att anmäla detta till jo.http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv
    Ju fler som anmäler desto mer förstår jo att det måste va något fel med polisens agerande i Göteborg.
    Om vi inte gör det så har jag insider info att dom kommer fortsätta med sin strategi.
    Varför polisen har den strategin är oklart, en grej är att dom fått mycket skit från blåvitt efter djurgårds matchen, och därför är "sura" på oss. Ge inte upp vi har rätten på vår sida.
    Hejja blåvitt!.

    SvaraRadera
  42. Inte särskilt förvånande då vi har Europas mest inkompetenta poliskår. Behöver du någon gång hjälp av dessa donutsätare så ring inte, de kommer inte ändå.

    SvaraRadera
  43. Något vinklad rapport får jag nog säga. Själv gick jag hemåt från GU och mötte denna grupp utanför GP-huset som gladeligen försökte provocera mig och fler vanliga matchbesökare som bar grönsvarta kläder genom diverse utrop. Den famöst korkade ramsan "GGG-AAA...hata GAIS" gick naturligtvis varm.

    Vilken polisinsats det motiverar låter jag vara osagt. För det har jag ingen kunskap om. Men att dessa smågrabbar och flickor skulle promenerat hand-i-hand i lågstadieliknande led, det är inte sant.

    / Christian Björkdahl

    SvaraRadera
  44. Ett tag tänkte jag bli polis och gå lös med batongen på huliganer. Tänk känslan att få veva loss på folk som tror dom är så häftiga och dom kan inte göra ett skit pga att dom inte har batonger osv. Jag är helt för en hårdförd polis mot dessa huliganer.

    Vad som krävs liksom hundar,tårgas,batonger bara ösa på allt dom har så folk slutar slåss när dom ska se på fotboll. Kanske också träna polishundarna att bita pungen av huliganer så att dom inte kan sprida sina huligan-gener vidare.

    Springer man runt och skriker hata så borde det räcka för att polisen ska iaf få gå loss lite med batongerna. Och ju mer polisen får öva med batongerna desto mindre skador får folk då dom lär sig hur man ska slå för att neutralisera folk

    SvaraRadera
  45. Ett troligt senario börjar tona upp sig, har kontaktat Djurgårdare som va på matchen 11 april. Enl dom öppnade polisen en "fil" från allen ner till gamla ullevi. "Det va bara att ta för sig" enl dom.
    Mer kan jag inte avslöja. Undersöker med hjälp av känd journalist som kommer sammanfatta våran undersökning efter våromg.
    Ordningsmakten har enl våran teori haft avsikt att iscen satt hela skiten. långsökt... fundera då lite hur det gick till. mer info så snart vi kan.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.