2009/05/19

Bildrapport: IFK Göteborg - BK Häcken (4-0)

BILDRAPPORT. IFK Göteborgs U21-lag hade julafton målmässigt ikväll på Lemmingvallen i mötet med lokalkonkurrenten BK Häcken. Slutresultatet skrevs till 4-0 efter 1-0 i halvtid. Målen gjordes av Nicklas Bärkroth x 2, Kamal Mustafa och Chris Mbamba.

Tyvärr blir det ingen matchrapport i vanlig ordning från min sida eftersom jag inte hade en chans att hinna till avspark kl 17.00 utan släntrade in efter en tio minuter sisådär in i andra halvlek. Innan dess hade Nicklas Bärkroth gett Blåvitt ledningen, Robin Alnäs skadat foten och Glenn Tobias Hysén burit Robin Alnäs på ryggen(!) in i omklädningsrummet. DET skulle man ha fångat på bild.

Annars var det rena andragenerations-orgien vad gäller blåvita legender på plan. I blåvit skrud spelade Martinsson d.y. på mittfältet och i det gulsvarta laget spelade Hysén den yngste på vänsterbacken medan Peter Nilsson, dvs Guds son, höll till på topp. Sånt är ju alltid intressant att notera för en kalenderbitare.

Under den tiden jag tittade så kändes det som om Blåvitt kontrollerade förloppet ganska väl. IFK Göteborg släppte inte fram häckeniterna till sitt mål nåt nämnvärt utan kunde oftast ganska enkelt spela sig ur de flesta situationerna. Man spelade lite mer avvaktande och vände spelet snabbt när man vann boll. Har man en spelare som Bärkroth på planen så är det en tacksam taktik för det är nästan så att oavsett vart bollen hamnar är han likt förbannat först på bollen. Häcken hade visserligen ett skott i stolpen och kanske nån chans till men annars kändes det som om Sandberg i målet hade en rätt så lugn andra halvlek. De tre mål jag såg göras gjordes samtliga efter att målskytten fått fritt läge i straffområdet. Först kutade Bärkroth ifrån sin försvarare och distinkt prickade in sitt andra mål. Därefter dribblade Kamal Mustafa sig igenom från höger och lägger bollen enkelt i "fel" hörn för målvakten och Chris Mbamba avslutade målskyttet från nära håll efter en del flipperpass i straffområdet.

Eftersom jag inte har så där stora uppfattningar om hur matchen förlöpte utan koncentrerade mig på kamerajobbet istället så överlåter jag resterande kommentarer om matchen till någon annan som var där, om nu någon känner sig manad. Har någon något på hjärtat angående matchen så skriv gärna av dig i kommentarerna.

Nästa intressanta match av denna kategorin är på söndag då juniorerna möter Malmö FF på Lemmingvallen. Avspark är 14.00. Vi syns väl där?

Här är några bilder från matchen. Ger de mersmak finns ännu fler här.


24 kommentarer:

  1. strålande som alltid olof! hann du bilda dig någon uppfattning kring Matteus insats? läste inför att teddy pratade om att testa honom i en ny roll (motsvarande roll Wernbloom har i a-laget???) och om så vore fallet hade det ju varit spännande med en bedömning av utfall/potential/framtid i den rollen!

    SvaraRadera
  2. Fint att man ser Mild och Jonas Olsson i bakgrunden på en av bilderna!

    SvaraRadera
  3. 23:17: Vad jag kunde se hade Etéus mer boll i sin nya roll och att han skötte sitt jobb bra. När han springer på topp så har han det tuffare när han skall försöka få fast bollen i anfall stångandes med försvarare.

    Idag fick han boll i tidigare skede och kunde vända upp på ett helt annat sätt. Jag tycker testet föll väl ut.

    Sen så är det ju alltid tacksamt att spela bollar på anfallare som Bärkroth. Även om han är 30 meter fel så hinner han först på bollen likt förbannat!

    SvaraRadera
  4. Tja, är ÖISare egentligen men brukar vara gå på de matcher jag hinner med i GBG. Tycker att det är extra kul med U21 matcher. Vill bara rätta(?) en grej i rapporten. Om inte jag såg helt fel så var det Tobias Hysén som bar ut Robin Alnäs på ryggen idag. Alltid trevligt med rapporter att läsa men vi verkar ha lite olika syn på matchen. Riktigt spännande ungdomsspelare Blåvitt har, får gratulera till det.

    SvaraRadera
  5. Ah.... Synd, det hade varit roligare om det var Glenn. Jag såg honom efter matchen och tog för givet att det var han. Tobbe såg jag inte till.

    Tack för korrigeringen!

    SvaraRadera
  6. 23:34: Ge oss gärna din syn på matchen om du vill. Min är som sagt rätt så bristfällig i och med att jag såg den genom en kameralins och endast en bit in i andra halvlek och framåt.

    SvaraRadera
  7. klockrena bilder, olof! vad använder du för kamera?

    SvaraRadera
  8. När Robin blev stämplad av Mikael(?) så kom Tobbe till undsättning, vad jag kunde urskilja iallafall, trucker keps med hawaii tema och grå zip.

    De tre blåvittare som utmärkte sig mest får jag säga var Niklas, David och Kamal. Niklas visar upp en riktigt stor pondus i sitt spel och man märker att han hör hemma i ett bättre lag (missförstå mig rätt, syftar på att han är för bra för U21 standarden) iskallt avslut vid 2/3-0(?) målet. David fungerar trots sin lätta vikt som en target player suger åt sig bollar och shieldar/täckar(?) upp dom mycket bra, har ett mycket fint tillslag.

    Kamal var matchens höjdpunkt för mig. Får ta mycket stryk men får också många frisparkar med sig. Bra blick för spelet och riktigt fint driv. Sätter en hundring på att han blir ert nästa genombrott om han bygger på sig lite fysiskt.

    Matchens besvikelse var i mina ögon Karl Svensson, enkla uppgifter men jag fick trots allt se en hel del misstag i positionsspelet och vid en del passningar.

    Förutom Alex i häcken så är det riktigt roligt att se en så pass tung kille som Ali ligga så fint i försvars spelet och handla så distinkt.

    Orkar inte skriva någon matchrapport men det känns lite som att du (även fast du förklarar dig att du inte skriver någon helmatch rapport) dömer ut häcken. Häcken hade press på blåvitt lite till och från men i det stora hela var det blåvitt som hade matchbilden. Häcken hade ett skott i stolpen och några ett antal fler chanser men som fortfarande kan räknas på en hand. Blåvitt vinner matchen pga sina spettspelare, mycket rättvist.

    SvaraRadera
  9. Rapportören: Tack för dina intryck av matchen. Guld värt! Det är lite lurigt att få en korrekt uppfattning om spelet när man samtidigt är fullt fokuserad på att hitta bra fotolägen. Därför är det tacksamt när någon som faktiskt sett matchen ifråga, dessutom med neutrala ögon, ger sina intryck. Tackar.

    Henke: Jag svarade på din fråga men ångrade mig. Det är synd att skylta med vad man har för grejer när man inte vet vem som läser. Vi kan väl säga som så att jag har en bra kamera. Lite overkill men ruggigt rolig att leka med.

    SvaraRadera
  10. Vad har Peter Nilsson för potential?
    Kan väl inte vara i närheten av sin heliga fader eller?

    SvaraRadera
  11. Anonym 20/5/09 00:29: Innan han stack till Häcken för något år sen såg jag honom i några enstaka matcher med Jonsered och även i diverse skolturneringar. Han är inte i närheten av sin far men kan med lite slit enda upp i Allsvenskan. Dominerade ofta i skolan, men det är ju inget att hänga i granen direkt.

    Spelade en del som anfallare tidigare, men verkar ha tagit steget ner till mittfältet nu.

    SvaraRadera
  12. Satsningen från nummer 4 i häcken ser helt sinnessjuk ut!

    SvaraRadera
  13. Har varit och sett alla U-21 matcher och måste säga att jag verkligen tycker att vi har bra killar under ifrån! Vad jag undrar är att, jag precis som redaktionen på Bara Ben tycker att Sana har visat kanon form vissa matcher men när man läser vad Teddy O skriver på ifks hemsida så lyfter han aldrig fram honom..... verkar som om att han inte tycker om killen? Eller så är det bara jag.

    SvaraRadera
  14. Psycho In Spe2009-05-20 02:04

    Bra bilder och tack till "den neutrale" för fylligare rapport. Håller också med om det är gôtt att se att Mild & Olsson är där och "övervakar" tillställningen.

    SvaraRadera
  15. Delar uppfattningen om Sana att han visat upp sig bra i U-21 -laget. Enda rimliga förklaringen till att inte lovorden varit tydligare måste vara pedagogiska skäl. Men sen vilka?

    - Inte lägga onödig press på honom?

    - Jorda han?

    - Få Sana att ta i än mer för att få fram nya utvecklingsstegsteg?

    SvaraRadera
  16. Hur är det med mini-Hajsen? Har han potential som sin bror och samma blåvita blod i ådrorna?

    SvaraRadera
  17. Precis vad jag funderade över, vi behöver ju en vänsterback.

    SvaraRadera
  18. Kul att läsa om U-21 och bra bilder. För oss som bor utsocknes (i mitt fall Sthlm) är det inte så lätt att få info av denna sort annars. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  19. Världsklassolof!

    SvaraRadera
  20. Är inte u-21 killarna med i Mustach-kampen??

    SvaraRadera
  21. helsicke titta häcken spelare på bild nr 2. måste vara råstyrka på honom.

    verkar som häcken är lite större och blåvitt mindre och tekniska. gillar jag!

    SvaraRadera
  22. Jag var där och såg matchen och måste säga att i första halvlek så hade Häcken mer boll och fasta situationer som frisparkar och hörnor. Sen gick blåvitt upp i sporadiska attacker där Bärkroth oroade backarna i häcken hela tiden. Sen gjorde han mål men kanske lika i första halvlek varit mer rättvist. Sen så i andra så blir det i stort sett bara blåvitt för hela slanten. Vet inte om häcken spelarna helt enkelt blev trögare och mer trötta och blåvitt bara starkare. Såg så ut och vi har många snabba och tekniska killar i laget och det syntes då. Häcken målvakten skrev några gånger åt sin backlinje att dom inte gjorde hemjobbet som dom skulle. Vet inte om Anton Hysén var en av dom som fick skit där men han skrek åt det hållet. Tyckte inte att testet för Eteús föll väldigt väl ut men kanske det kan bli bättre med tiden och att han får bli starkare i kroppen. Utöver Bärkroth så var Sana, Martinsson bra. Mustafa var väldigt bra i andra halvlek men kanske lite blekare i första. Karl Svennson var ändå ok tycker jag. Med tanke på motståndet så kanske man skall kräva mer men han har ju inte spelat så mycket så jag tycker det var en ok insats. Backkollegan Dyrestam var också väldigt bra som han brukar vara.

    På sidan plan var det kul se famijen Hysén. Tobbes pôjk var väldigt sugen på att leka med bollen och springa in på plan så han kommer nog gå i sin far och farfars spår.

    SvaraRadera
  23. Tycker absolut mini hysén var duktig. Jag menar vad skulle häckens backlunje göra när press spelet inte fungerade längre upp hos anfallare respektive mittfältare. Det var då det kom antingen 4 eller 3 mot mindre häckenspelare.

    Mini Hysén var absolut en av de bättre spelarna i häckens u21

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.