2009/05/27

Göteborgspressen har fått fullständig dårpippi

SPORTJOURNALISTIK. För ett par dagar sedan upprördes de fotbollstokiga göteborgarna av att G-P:s tv-krönikör Johan Rylander uppmanade folk att se fotboll hemma istället för på Gamla Ullevi. Dessutom på ett väldigt tråkigt och plumpt sätt. Det lilla utspelet svarade drygt 15 000 personer på genom att gå och se Blåvitt-Malmö FF.

Nu har konkurrenten GT fått fullständig dårpippi.

De lanserar en kampanj som heter "Öisare för en dag", som ska gå ut på att ta avstånd från de hot och den vandalism som skett kring rödblått sedan de hamnat i totalt fotbollshaveri. Nu vet GT att de "kommer undan" med detta eftersom Öis är såpass harmlöst och i ett så utsatt läge att andra fans rycker på axlarna. Men rent principiellt måste man ju ändå fråga sig - vad för slags droger tar de på GT-sporten?

Nu vet inte jag hur det fungerar på GT, men sportjournalister skall väl rimligtvis inte driva kampanj för sina egna privata frågor - utan syssla med, och här och häpna nu, journalistik? Den här typen av kampanjjournalistik är inte värdig de seriösa sportjournalister som faktiskt vill bevaka vår sportsamtid och som försöker att beskriva och rapportera för läsarna om vad som händer. Här vill journalisterna sätta sig själva i fokus och skapa nyhetera, journalister som gör allt för att påverka det som de borde bevaka. Ett jävligt märkligt utspel, är det i varje fall.

Jag förutspår att: det här lilla utspelet resulterar i att GT-sporten misslyckas att dra de 10 000 "Öisare för en dag" till Gamla Ullevi på söndag. Istället så skadar tidningen sig själv och det förtroendekapital de har hos sina läsare, genom att driva en öppen kampanj för ett av stadens fyra allsvenska lag.

Men misströsta ej, en match som spelas i helgen kommer att dra minst 10 000 åskådare. Den spelas på lördag, på samma arena, mellan IFK Göteborg och Brommapojkarna. Men då är det inte 10 000 "blåvita för en dag" som dyker upp i någon tidningskampanj, här får ni på GT-sporten skåda 10 000 personer som är blåvita på livstid. Det är vår filosofi, att stödja laget vi älskar och att göra det i vått och torrt. Någon vackrare manifestation för fotbollens bästa sidor existerar ej.

44 kommentarer:

  1. jag har försökt föreställa mig hur de tänkte på GT men förstår inte hur någon chefredaktör kan gå med på detta, det är ju helt bisarrt.

    SvaraRadera
  2. Är detta ett skämt? Skall alla sjunga "we shall overcome"?

    Detta är väl ett sent Aprilskämt.

    SvaraRadera
  3. Laphroaig Baraben2009-05-27 15:16

    GT-sporten hade lite bättre status hos mig än GP-sporten fram till nu. GP har systematiskt fört kampanj mot hela fotbollen i flera månader och då tror GT att de är smarta när de försöker vända på skutan och på något sätt aktivt stå upp för "den goda fotbollen".

    Men det blir så jävla fel och pannkaka av det. De ska backa upp ett lag som drabbats av lite problem, men varför backade de inte upp Blåvitt under 2002 när våra problemsupportrar mordhotade Stefan Lundin och tvingade honom att fly från sina egna hemmamatcher? Var var de rakryggade GT-krönikörerna då?

    Pajasklass av pajasjournalister.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja vad ska man säga?!?!?! Patetiskt e vad det är..

    Alla till ullevi på lör..

    SvaraRadera
  5. HAHAHAHHAHA
    SKÄMT?

    SvaraRadera
  6. De måste ha rökt något väldiGT väldiGT starkt på den där sportredaktionen...

    SvaraRadera
  7. enda missen i det du skriver är att det kommer komma 10 000 på lördag. Det kommer ALDRIG hända! MAx 8000 det kan jag lova!

    SvaraRadera
  8. Sjukt att en tiding kan ta ställning för ett lag så här.
    Bojkotta GP och GT !

    Tycker snart vi borde ha som bajen, en demostration mot gp och gt här i göteborg för att visa att vi fått nog av skiten nu!

    SvaraRadera
  9. Lagavulin=Mölndal2009-05-27 15:59

    Gå över till Öfverklassen!!

    Skall kristna gå över till Djävulen?

    Vad hjälper det att man sviker sina ideal?

    SvaraRadera
  10. till anonym 15.50:

    det är redan ÖVER 8000 sålda till matchen så du dumförklarade just dig själv.

    Dock smart av dig att hålla dig anonym...

    SvaraRadera
  11. 10000 kanske inte blir en omöjlighet ändå, kvinnor går ju in på matchen gratis..

    SvaraRadera
  12. Nu är det ju inte i första hand öis det tas ställning för, utan MOT slöddret som hotar, förstör och ger sig på stackars tonårsflickor. Jag kan uppskatta initiativet och hålla med om att man tillsammans ska sätta ner foten. Jag kan dock inte tänka mig att gå på Ullevi och betala för att se öis. Ett annat förslag tack!

    SvaraRadera
  13. Hej allesammans,

    vi öisare är tacksamma för att vi blir stöttade i kampen mot de sjuka saker som "clownen " gjort på sistone.

    Här håller jag dock med er. Har dom rökt på som fan på GT eller?

    Troligtvis så kommer de flesta skita i den här artikeln ändå, och tacka fan för det.

    Klarar mig bra utan en massa gaisare och blåvittare.
    Räcker att vi möts 4 gånger om året i allsvenskan.

    må väl/ Öisarn

    SvaraRadera
  14. HAmp, visst är det över 8000 sålda till matchen men det innebär inte att det kommer passera 8000 i spärrarna. Kan lova att minst ett par tusen med årskort kommer stanna hemma på lördag! Sen säljs det inte en biljett på hemsidan...så jag räknar kallt med max 8000, sen hoppas jag givetvis att jag har fel.

    SvaraRadera
  15. hampus, glöm inte att det var sålt över 8000 biljetter mot Gefle...

    SvaraRadera
  16. Fan vad bra skrivet! Nästa gång jag får frågan vilket lag jag håller på skall jag banne mig säga "Blåvit, på heltid" med ett flin.

    SvaraRadera
  17. Nästan 9000 sålda enligt axot

    SvaraRadera
  18. Öisarn// Vi måste inte i allsvenskan fyra gånger om året, vi möts fyra gånger I ÅR. Förra året gjorde vi det inte och... vad tror du, möts vi nästa år?

    VV/ Notera att de tagit bort omröstningen på gt.se, undrar vad den sa...

    Tore Lund// E du go eller? Va fan yrar du om!?

    Hampan// Om det skulle komma 8000 så skulle väl minst 2000 vara apor

    SvaraRadera
  19. Var fan har ni fått att det är 8000 sålda från??? Bara för att sektioner är gråa betyder inte att dom är slutsålda. Är mycket tveksam till att det är såpass många sålda.

    Sen kan ju knarkarna på GT ta och säga upp sig. Om man nu verkligen ville manifestera mot fotbollsvåldet, varför uppmanade man inte marginalarna att gå på ANTINGEN blåvitt eller öis, och ha en GEMENSAM aktion. Suck!

    SvaraRadera
  20. Senaste, kolla ifks hemsida istället då...

    SvaraRadera
  21. Anonym 16:38, Vet att du försökte vara smart men kolla på ifkgoteborg.se,och vad står det där? 8516 sålda 27/5.

    SvaraRadera
  22. Till anonym 15.30:

    IFK Göteborg - IF Brommapojkarna
    Ungefärligt antal sålda: 8914

    Ät bajs.

    SvaraRadera
  23. Frankie jobbar väl på gt? Får läxa upp dina arbetskamrater

    SvaraRadera
  24. Fy farao vad bisarrt!

    SvaraRadera
  25. ÖISare för en dag? Inte för en endaste sekund vad mig anbelangar! Befängt!!!

    SvaraRadera
  26. Haha så jävla klockren avslutning! Vem är Öjs?

    SvaraRadera
  27. Det här kan man mest skratta åt. Tore Lund har gjort sig känd som något av en pajas då jag ögnat igenom hans tidigare krönikor.
    Däremot;
    GP:s systematiska svartmålning av Göteborgsfotbollen i allmänhet och IFK i synnerhet under våren. Där kunde vi och kanske markerat hårdare.

    Var är reportagen om stämningen och folkfesterna på IFK:s matcher, GP..? Säljer kanske inte lika bra som påhittade högriskmatcher?

    SvaraRadera
  28. Skulle det inte vara lite roligt att komma på en ramsa med temat "öisare för en dag" men blåvit kärlek är varar förevigt. Skrev förövrigt till GT och klagade och fick följande svar:
    Tack för ditt mail,

    Vad Marcus Birro skriver får stå för honom.

    Jag hade dock hoppats att man skulle se att det vi skriver är ett försök att komma åt våld och sådant genom en manifestation där fotbollsfans, oavsett klubbtillhörighet, sluter sig samman och markerar mot de få som förstör för så många.

    Du behöver inte hålla med oss. Men jag hade hoppats att du insåg vad vi är ute efter.

    Hör gärna av dig igen om du mot förmodan läser GT någon mer gång.


    mvh/

    .tore

    SvaraRadera
  29. Om ÖIS sparkar Janne Carlsson vilka vinner då?

    Massmedia?
    Motståndarlaget?
    ÖIS?
    Fotbollsälskarna?
    Huliganerna?

    Om ÖIS inte sparkar Janne Carlsson vilka vinner då?

    Massmedia?
    Motståndarlaget?
    ÖIS?
    Fotbollsälskarna?
    Huliganerna?

    SvaraRadera
  30. "Tänk om vi kunde göra matchen till en två timmar lång manifestation mot huliganism, våld, hot, upplopp, fylla, misshandel och förstörelse."

    Det här är så otroligt roligt.
    Tore minns Live Aid 85 på Wembley och vill göra en liknande manifestation på Gamla när ÖIS spelar.
    ÖIS Live Aid - syns vi där, grabbar?
    Peace, Love & Understanding...

    HAHAHAHAA

    SvaraRadera
  31. Hahahahaha...
    Vad fan ska man mer säga?

    SvaraRadera
  32. Jag kan tänka mig att bli öisare för en dag för att få bort de hemska rasisttattarna på LS.

    SvaraRadera
  33. "Tänk om vi kunde göra matchen till en två timmar lång manifestation mot huliganism, våld, hot, upplopp, fylla, misshandel och förstörelse."

    Här ska fan inte manifesteras mot nån fylla, det får Tore och hans godtemplarvänner i öfverklassen göra själva. Jag dricker bärs när jag kollar på blåvitt!

    SvaraRadera
  34. Vi måste göra som Bajen gjorde i Sthlm: En stor jävla demonstration mot Götegorgspressen och dess fotbollsfientliga skriverier. Det skulle ta, hoppas jag!

    SvaraRadera
  35. de personer som tar detta som "ett bra initiativ" är samma personer som tycker att det är fruktansvärt att sjunga "hata hata hata" på läktarn... politiskt korrekt nollor

    SvaraRadera
  36. Kommer alla GT sportens journalister direkt från metadon-kliniken?

    SvaraRadera
  37. En fet banderoll med texten "Vi ÄR Göteborg, varför hatar pressen oss? Leman forever!" hade vart en ganska skön spark i skrevet på den så kallade göteborgspressen...

    SvaraRadera
  38. JAG HAR FÅTT NOG! JAG ORKAR INTE MER! NU ÄR JAG TRÖTT PÅ ATT VINNA!

    JAG BLIR ÖISARE FÖR EN DAG!

    SvaraRadera
  39. 10.000 blåvita på livstid; Snyggt skrivet.

    SvaraRadera
  40. Glöm inte att änglarns ordförande tänker gå dit.

    SvaraRadera
  41. Anders Almgren är Öisaren för en dag. I dagens GT:Kommer du på söndag?- Gå på en Öismatch?... Det är inte omöjligt.(Strax därefter kommer Anders Almgren på att han ska vara hundvakt åt sin mamma)
    Kan du inte be någon som gillar handboll att passa hunden?- Jag vet inte, min mamma har inte så många hundvakter att välja på men om någon jag känner vill ha med mig så skulle jag väl försöka.Mattias Andersson (ordförande i Baldershage) har lovat att bjuda dig på matchen.- Tja, om han ringer mig kan jag väl försöka komma.(Efter förmedling av GT ringer Mattias Andersson Anders Almgren och snackar)
    - Jag vill påpeka att ingen kommer få se mig och Mattias Andersson sitta och gosa på Öisläktaren, men jag ska göra ett ärligt försök att se matchen. Man kan inte se Djurgården få däng tillräckligt ofta, konstaterar Anders Almgren som påpekar: "Det betyder inte att jag är Öisare för en dag".Haha SÅLT SIG SOM EN HORA, JA HAN HAR...

    SvaraRadera
  42. Fan va gt gör bort sig.

    Och fan va pinsammt det måste vara för ÖIS!

    Folk ska gå på dom för att visa lite sympati och medkännsla för att dom är så hjälplöst sämst.

    SvaraRadera
  43. Är Blåvitt-supporter sedan barnsben, men känner faktiskt lite sympati för rödblått och skulle tänka mig att på något sätt bidra för att visa att de puckon som kallar sig för RFK är så fel ute, men aldrig i livet under en kampanj som heter "ÖIS:are för en dag"...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.