2010/01/15

Golande, bögande, fiskrensande - göteborgare

VERKLIGHETSANALYS. Jag skriver inte här på BaraBen för att jag en dag önskar att bli journalist för Göteborgs-Posten. Jag skriver här för att jag älskar fotboll – för att jag älskar Blåvitt.

Vi är BaraBen, vi är inte riksdagen, vi är inte polisen och vi är inte Aftonbladet. Det du läser här har inte alltid ett objektivt synsätt, vi är inte en fotbollsblogg som alltid diskuterar eller tar upp frågor från samtliga allsvenskans lag, vi skriver om Blåvitt, det som rör Blåvitt och i princip alltid skrivs detta från en blåvit synvinkel. Gillar du inte det du läser, blir du upprörd eller kanske till och med tycker att det är fel, vänd dig då till tråkiga gammelmedia.

Transferfönstret är öppet någon vecka till och än så länge ser det lugnt ut på IFK Göteborgs front. Får vi spela med det laget som vi har tillgängligt nu och att det samtidigt går som det skall på rehabiliteringsträningen så blir Blåvitt en storfavorit i årets serie, för de flesta.

Men det ser tyngre ut på andra håll, i andra lag.

2lax9, är ett lag som tappar spelare efter spelare. Kanske borde hela bunten ha tatuerat sig som Mutumba? Det kunde ju i varje fall ha varit ett fint minne från något de så sällan får uppleva i den klubben. Efter att ni AIK:are har fått glänsa och varit kaxiga i några månader börjar till och med ni själva nog förstå att det inte ser så bra ut för er inför den här kommande säsongen. Karma tror jag det kallas? ”Gnhiet” en ny antonym (Antonym = Ett motsägande ord till ett annat ord, ex. Varm – Kall) till ordet ödmjukhet. Låt mig få påminna er om att ni har två guld sedan Tyskland invaderade Polen, vi har 14.

Var kommer min ödmjukhet att vara när ni kämpar hårt för att hålla er kvar i högsta serien medan vi står med pokalen framför Poseidon och firar? Den kommer inte att finnas.

Som en vis AIK:are en gång skrev:
Anonym sa...
Haah blowitt mesta lossers 2torsk9, stollta AIK kungar över
göteborg! Dubblish 2lax9 ochi tog det på eran hemmaplan era golbögar!!!
Jag vet inte riktigt vad du ville få fram med det där. Hur som helst så hoppas jag att det går bra för dig i skolan, och att du får ett bra jobb när du blir stor. Nu ska jag fortsätta rensa fisk, gola och böga som den göteborgare jag är.

32 kommentarer:

  1. Att lägga ut meningslösa blogginlägg är väl ok, men sluta för fan att göra reklam för Djurgårdssidor!

    SvaraRadera
  2. Är det bara jag eller känns det som om att alla ajkare har hoppat över ett år eller nio i grundskolan?

    För övrigt, bra skrivet.
    Att klä tankar i ord är en stort.
    Att klä känslor i ord är enormt.

    SvaraRadera
  3. Cliff/ Om de gjort en bild som vi använder så ska de naturligtvis få cred för idén. Var inte så kinkig, det är ingen som tvingar dig att gå dit och läsa för det...

    SvaraRadera
  4. hahaha lol den där "anonym" är typ en täbb P12 som kutar till kina om någon ifk:are kollar surt på honom Rofl AJKÅT bögar!

    SvaraRadera
  5. Ditt skrivande uppskattas Ida, men personligen ser jag att ingen människa någonsin använder uttrycket 2lax9 även om det är på skämt eller helt seriöst.

    SvaraRadera
  6. Efter det att AIK'arna uppträdde som dom gjorde, är det första gången i mitt liv som jag denna säsong kommer att bry mig hur det går för något annat lag än Blåvitt. Det är första gången jag hoppas att det går riktigt dåligt för ett lag och det är första gången jag skulle känna äkta skadeglädje.

    SvaraRadera
  7. Bra krönika, men i ärlighetens namn har 2lax9 3 st guld sen tyskland invaderade polen. Det är dock skit samma för 2010 blir Blåvitts år för VI ÄR BLÅVITT - BÄST I SVERIGE!

    SvaraRadera
  8. 92 98 samt 2009 blir 3 st guld. Fröken Ida borde kanske även hon börja om i grunskolan å lära sig räkna till 3?

    SvaraRadera
  9. Känns det så jobbigt att förlora mot AIK 3 gånger på en säsong?
    Det verkar som det gör oerhört ont i hjärtat. Stackars er!

    SvaraRadera
  10. Anonym 15/1/10 17:10:

    Glöm inte att gå in på aftonhoran och rösta på Baraben som bästa sportblogg. Eftersom du uppenbarligen inte håller på Blåvitt, men ändå sitter här off-season och är snabb med att kommentera måste du på något bisarrt sätt uppskatta den här bloggen! Go go go!

    SvaraRadera
  11. dessutom har man cup-guld också.. skriv sm-guld och inte bara guld, så blir det ännu bättre.

    SvaraRadera
  12. Anonym 18.06

    Det känns bara helt underbart att ni förlorade mot AIK 3 gånger på en säsong. Dessutom 2 gånger på 1 vecka. Det är ju helt otroligt.

    SvaraRadera
  13. Bra skrivet Ida. Ingen skam alls i att inte hålla järnkoll på råttornas bleka guldfacit.

    SvaraRadera
  14. Isidor Behrens2010-01-15 19:57

    Ida, är du gladast för cupsilvret eller seriesilvret? För du är väl inte bitter, lilla vän?

    SvaraRadera
  15. STOLT gnagare!2010-01-15 20:22

    Alltså ju mer ni skriver om AIK ju mer fattar vi gnagare att ni har blivit så jävla förnedrade, vi vann över er varje gång vi möttes 2009, ni har blivit rövknullade av oss på alla nivåer! Och vem fan bryr sig om hitler? AIK skapade historia 2LAX9, det blev en dubblish! Och inte nog med det, vi fick storma eran arena framför era ögon!

    SvaraRadera
  16. ta bort alla kommentarer från fattiglapparna från solna.

    SvaraRadera
  17. Undrar om det blir ni eller gården som åker ut i år?

    Guldgnaget

    SvaraRadera
  18. Direktören2010-01-15 21:22

    Word Ida!

    SvaraRadera
  19. AIK berör något oerhört!

    SvaraRadera
  20. Det är rätt komiskt hur många AIKare som läser denna blåvitt blogg - har ni ingen egen grym sportblogg att vända er till?

    SvaraRadera
  21. Dubbelmästare2010-01-16 09:32

    Att AIKs spelare är attraktiva på marknaden medan ifks förlorartrupp är lika lätta att sälja som sand till beduiner säger allt om 2009.

    Tänk om vi kunde få möta er i varje match, vilken dröm...

    SvaraRadera
  22. Dåliga förlorare.. DUBBLISH 2LAX9, kan det vara för att ingen vill köpa någon ur ifks trupp? hysen?

    SvaraRadera
  23. Ska bli intressant och se om AjK Lax kommer att fortsätta sjunga sina "Alla rensar/luktar fisk i Göteborg" ramsor, nu när de själva är medlemmar i "fiskklubben". Det kanske bara blir "Hata Göteborg" fr.o.m. nu?
    Eller "Alla rensar lax i Ajk"...

    I vilket fall som helst ser jag fram emot att krossa AjK Lax säsong 2010.

    SvaraRadera
  24. Bor själv i Sthlm sedan ett par år men är blåvit i kropp och själ. Det finns en anledning till att innerstadsstockholmarna kallar just Ajk för Solnatattare. Det e just för att de är fattiga tattare från grannkommunen (landet) som har det svårt i huvudstadens larm och stress. Ser aldrig gula och svarta halsdukar på stan, de håller till i sin egen kommun. Medan hela Göteborg håller på IFK är det framförallt norrort (de norra förorterna och hålorna) som håller på AIK. De talar dessutom en egen dialekt av stockholmska. En alldeles ohyggligt oslipad och ful sådan, som de svarta orcher de äro! 2010 kommer de vita armeérna ta revanch! Var så säker!

    SvaraRadera
  25. Hej! Jag är en tattare som bor i en håla i norrort, som heter järfälla. Varje gång jag åker in till innerstaden så mår jag dåligt, jag tål inte innerstadens larm och stress.

    SvaraRadera
  26. Ok, jag ljög tidigare. Jag är inte alls blåvit i Stockholm. Jag har liksom de flesta göteborgare aldrig satt min fot i huvudstaden. Inte bara för att jag är livrädd för att åka dit, utan även för att jag aldrig kan skrapa ihop pengarna för att ta mig någonstans överhuvudtaget. Hade jag verkligen bott där hade jag ju vetat att AIK drar publik från hela Stockholm, och att man till och med dominerar i medlemsantal på vissa håll i söderort. Det är därför man vinner publikligan överlägset i Stockholm år efter år.

    Men hur ska jag kunna veta det? Jag är ju dömd att stanna i fiskeläget resten av mitt liv. Och så blev vi ju förnedrade i tre matcher 2009 av dubbelmästarna AIK. Är det konstigt att jag är bitter?

    SvaraRadera
  27. STOLT gngare2010-01-17 15:41

    Om "alla" gnagare hänger i förorterna norr ut från stockholm tycker jag att du kan berätta för mig varför AIK har flest fans i hela Sverige? Och varför vi vinner publikligan varje år?
    Vi gnagare är överallt! Och jag bor i västerort(västra sthlm) och vart jag än är så ser jag gnagare med AIK halsdukar och mössor, till och med på söder!

    SvaraRadera
  28. Hej,
    Jag var på matchen i göteborg. Ni vet när vi slog er för andra gången av tre förra året. Ni vet när Flavio kvitterade i andra och jaa bokstavligen tystade er. Man hörde inte en stulen ramsa på hela matchen efter 1-1. Då var det AIK för hela slanten.

    Sedan avgjorde ju Tjernström där i slutet. Så jävla rättvist att den underbara människan av alla fick sätta dit den.

    Om jag var inne på planen och firade i vild glädje efter matchen?
    Det vågar jag inte skriva här, då ni, med er fruktansvärt osmakliga bitterhet har börjat uppmana era läsare till ANGE (gola ner) lyckliga AIKare som sprang in på planen. Osmakligt e bara förnamnet.

    Men vad kan man vänta sig av fans till en klubb som skattefifflar och vinner fusk guld (2007)
    och som dessutom fostrat Pontus Wernbloom. Är det något jag är lite besviken över det underbara gågna året så är det att jag inte fick se Pontus Wernblooms häst ansikte stå och böla efter slutsignalen då AIK vann sm guldet på ER hemma plan. (Trotts att era backar tilläts ta med händerna i eget straffområde ett par gånger)

    SvaraRadera
  29. Gnagarna inbillar sig att dom är stora i hela Sthlm, även i Söderort och på Söder. Haa! Tillåt mig hånle. Tror att jag under alla år sett summa två råtthalsdukar på Söder och möjligtvis någon till i söderort. Dom må vara stora i Solna och på andra ställen med fan i mig inte på Söder och söderut! Lögn och förbannad hybris är vad det är!

    Nästa år tar ni dom, änglar!

    SvaraRadera
  30. Heja Bajen o Leksand förmodar jag?

    SvaraRadera
  31. Din jävla fitta, du är så jävla ful! Jag ska knulla dig sönder i röven!! Du är så jävla avis på vi är så jävla mycket bättre än ditt jävla torskgäng! du kan dra åt helvete!!

    SvaraRadera
  32. Ni kommer bli lika uppätna 2010 som 2009 stackars bittra bönder från Sveriges skithål.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.