2010/01/23

Jag har väntat så länge på just den här dan



MUSIK/TRAGIK. Min kompis Karin påpekade i går en rätt så uppenbar sak om Hammarby som jag inte hade reflekterat över. Ovanstående musikstycke är det som hörs inför matcherna på Söderstadion, här från Blåvitts besök där uppe, våren 2009. Det är Hammarby IF:s inmarschlåt - "Just i dag är jag stark" av Kenta.

Jag skulle vilja påstå att den här melodin är en av de mest passionerade och karaktäristiska inmarschlåtarna i svensk fotboll - så, inget konstigt med det. Dock så blir texten extra stark när vi krasst kunde konstatera att Hammarby IF var klara för nedflyttning redan inför sista hemmamatchen mot BK Häcken.

Klara för nedflyttning till Superettan sjöng alltså besökarna på Söderstadion följande rader:

"Just i dag är jag stark
Just i dag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just i dag är jag stark
Just i dag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Jag ser måsarnas flykt
Jag ser solglittrets dans
Jag ser fram emot härliga tider
Jag ser kvinnornas ben
Jag ser ögonens glans
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Jag hör skrattande barn
Jag hör slussarnas brus
Jag hör till de få som kan leva
Jag hör inre musik
Jag hör vindarnas sus
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer

Just i dag är jag stark
Just i dag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just i dag är jag stark
Just i dag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida

Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer".

Vad kan man säga om detta så här i efterhand? Jo:
FAIL.

31 kommentarer:

  1. Sjunger de hela den?! Måste ta en jäkla tid isf =)

    SvaraRadera
  2. Var de inte så att de just i den matchen inte sjöng denna eftersom supportrarna tyckte att just dessa raderna var opassande en dag som den?

    Rätta mig gärna om jag har fel.

    I så fall, Fail@Baraben

    SvaraRadera
  3. anonym 13:58/ Eller så missar du hela poängen, detta är ju ett sätt att håna Bajen. Fan, att det finns så många DUMMA JÄVLAR som sitter och kommenterar saker de inte förstår på internet gör en stum.

    SvaraRadera
  4. Kan påpeka att den inte spelades på Bajens sista hemmamatch mot Häcken. Första gången den inte spelats på hemmamatch i modern tid vad jag vet.

    Stor besvikelse bland oss bajenfans att dom tog ifrån oss den traditionen också.

    SvaraRadera
  5. 14:01: Förstår det, men det blir ju åt helvete vilket som i den situationen.

    SvaraRadera
  6. illa... men visst hoppas vi få tillbaka bajen till allsvenskan redan 2011, hellre ett stockholmspack med publik än mjällby.

    SvaraRadera
  7. Fan ljug inte. De sjöng inte låten sista matchen. Skitsamma om vi hånar bajen genom inlägget, men rätt skall fan vara rätt! Hänger ni inte med alls eller?

    SvaraRadera
  8. jag är blåvit rätt igenom, men den här låten är riktigt bra. kanske inte framförd av bajenklacken på söder men men.

    SvaraRadera
  9. Säger väl allt vilka personer som håller på bajen när urtypen för white trash gjort inmarschlåten. Föraktet för Bajen ökar mer och mer ju mer de spelar den. MFF fansens banderoll när knarkarn dött var klockren

    SvaraRadera
  10. What goes around comes around. En vacker dag kommer det att gå åt h-vete för er oxå. Ni kommer inte att komma undan med skattefiffel etc i all evighet. Och då ska vi vara lika "stora" som er, & sparka på den som ligger ner. Det ska bli ett sant nöje att se er rulla i skiten

    SvaraRadera
  11. fail frankie xD

    SvaraRadera
  12. Va åkte bajen ur?

    SvaraRadera
  13. Kanske är det så att det faktum att det inte gick att sjunga låten sista matchen är failet?

    En inmarschlåt ska ju annars kunna sjungas varje match, inte bara "när det passar".

    SvaraRadera
  14. Pundarmusik av en pundare.. för pundare. Full pott med andra ord.

    SvaraRadera
  15. Kenta må ha varit pundare men han skrev den klart bästa inmarschlåten i alla fall, det kan ingan ta ifrån honom. Att sedan texten inte alltid stämmer med Bajens situation i övrigt spelar ju mindre roll. Kör hårt Bajen och skit i göteborgarnas hån, dom kommer få sitt vad det lider!

    Hisingen - Häcken

    SvaraRadera
  16. Är blåvit så in i bänken men tycker ändå Kentas låt är riktigt riktigt bra! Sen hoppas jag också som någon tidigare skrev att Bajen kommer upp igen så vi kan slå dem med publik på GU än ett sketlag som Mjällby eller Åtvid med noll publik.

    Minska antalet lag i allsvenskan!!!!

    SvaraRadera
  17. Riktigt bra låt och Sveriges näst bästa inmarschlåt.

    Frankie--> Gör det så jävla ont att skriva: "Ok, jag hade fel denna gången"?

    SvaraRadera
  18. Lyssna på låten på youtube och ge "pundaren" Kenta all cred för den bästa inmarschlåten av alla och sluta sparka på killar som Kenta. Det är inte alla som lyckas åka genom livet på en räkmacka. Nästa gång kan det vara din tur att åka kana utför. Tro inte att du alltid kommer att klara dig från livets mörkare sidor!

    Kämpa bajen - vi ses i allsvenskan!

    SvaraRadera
  19. Bajen är värda all respekt, de förlorar ofta och har bra med publik som kan skapa stämning.

    SvaraRadera
  20. Detta inlägget var lite fail.

    Kentas låt kan mycket väl tolkas som att man ska stå stolt och rakryggad även i motgångar.

    SvaraRadera
  21. Undrar hur länge folk ska dra upp detta med skattefifflet, det var inte som om vi tjänade mycket på det även om vi inte skulle åkt fast.

    Dessutom kan man väl knappast hålla supportrar och kanske inte heller resten av klubben ansvarig för vad 2 idioter gjort, lika lite som man kan hålla hela svenska folket ansvariga för vad regeringen gör i riksdagen.

    SvaraRadera
  22. haha baraben ni är den bästa bloggen men fan här faila ni dom sjung inte dom raderna och de va ju de som va poängen med hela inlägget så fail!

    SvaraRadera
  23. det är skönt att baraben har koll på läget, denna låt spelades inte innan sista matchen mot häcken!

    SvaraRadera
  24. Bra frankie bra! du har lyckats ännu en gång NOT*

    SvaraRadera
  25. Apropå pundare:
    Det utan konkurrens roligaste som hände på GU under den gångna säsongen var ju killen i Bajen-klacken med en egen banderoll, med det otroligt kärnfulla budskapet:
    "HASCH"
    Skrattar fortfarande när jag tänker på det...

    SvaraRadera
  26. I sista matchen spelade Bajen en annan låt och visade hyllningsbilder av och på supportrarna på storbildsskärmen.

    SvaraRadera
  27. det är ju en uppenbar drift med det faktum att de inte sjöng de här raderna (en stor debatt förekom bland bajensupportrar kring detta). fan att folk inte tänker längre än näsan räcker.

    SvaraRadera
  28. Bajen kan dra åt helvete! Detta är inget bajenforum

    SvaraRadera
  29. Du kan dra åt helvete! Detta är inget forum för idioter!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.