2011/04/14

Våga plocka fram hårtorken JO!

KÖTTA. Jag pekas ofta ut för att vara en cynisk pessimist. Visst finns det belägg för denna anklagelse, allt som oftast förväntar jag mig poängförlust när jag ger mig iväg för att se på blåvitt. Självklart finns det några få undantag, exempelvis en hemmamatch under hösten 2009 mot ett lag från Solna, behöver jag gå in mer i detalj om hur det gick då?

Därför har det blivit närmast av vidskepliga skäl jag ”väljer” att inte förvänta mig seger. Låga förväntningar gör en mindre besviken, men främst beror min skepsis på det simpla faktum att jag tror att om jag förväntar mig seger – då blir det förlust. Men bara för att jag inte tror på vinst betyder inte det att jag inte hoppas på seger, att jag inte hoppas på att bli motbevisad och ännu en gång få sjunga Snart skiner Poseidon efter slutsignalen. Jag lever på hoppet och det får mig att ge allt från läktaren. Det jag kräver är samma engagemang från varje enskild spelare där ute på planen, även om det går en emot ska man inte vika ner sig. It’s not over until the fat lady sings som man brukar säga.

Mot Helsingborg på måndag begär jag inget finlir, i den situationen vi nu befinner oss ska vi inte försöka oss på något skönspel. Nu gäller det att kämpa, och det jag förväntar mig se mot Helsingborg är kamp. Oavsett vilka som startar, oavsett vart på plan man huserar, man ska ge 110 %. Försiktighet och alibilöpningar funkar inte för att vända en negativ spiral likt den vi nu befinner oss i. Vi har inte råd att ge plats åt spelare som tänker ”någon annan tar tag i det”, alla måste gå i bräschen för varandra och visa att tillsammans ska vi vända det här.

Jag kommer go bananas om jag får se samma håglösa inställning som visades upp stora delar, om inte under hela, andra halvlek på Rambergsvallen. När spelarna kom ut för andra halvek syntes en märkbar nedgång i attityd och så fort Häckens kvittering föll var allt självförtroende som bortblåst. De liknande närmast ett gäng flamingos på planen, som inte visste varken in eller ut. Det såg ut som att alla elva helst hade velat gå av planen redan då, det fanns ingen spelglädje, ingen initiativförmåga och inte någon jävlaranamma. Man gav helt enkelt bort både initiativet och matchen till Häcken och lät således lillebror ta kommandot.

Frankie drog vissa paralleller till Sir Alex och Manchester United i ett inlägg tidigare. Jag kan lova att de röda djävlarna inte hade fått uppträda på samma vis som IFK gjorde senast, åtminstone inte utan att få smaka på Sir Alex beryktade hårtork. Jonas Olsson borde ta efter honom på den punkten, våga ryta till riktigt ordentligt när spelarna inte visar rätt attityd under en match, någon måste väcka dem och han är mannen som blivit tilldelad den rollen. Han ska motivera spelarna till att prestera sitt yttersta, lyckas han med sin uppgift är många poäng vunna.

Ska sägas att så fort jag såg spelschemat i vintras insåg jag att det fanns en överhängande risk att vi, när omgång 5 stundar, står där utan poäng och med 4 raka förluster i bagaget. För guds skull låt inte den farhågan besannas. Så på måndag bryr jag mig inte om ifall jag inte får se rabonas, trivelas eller 10 andra häftiga ord. Jag vill se ett lag där alla vågar och vill ta egna initiativ, ge mig 5 glidtacklingar i rad inom loppet av lika många sekunder, ”kötta” så att självaste Wernbloom och Håkan Mild blir stolta!

19 kommentarer:

  1. THATS THE SPRIRIT!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Äntligen lite pepp!

    SvaraRadera
  3. "Så på måndag bryr jag mig inte om ifall jag inte får se rabonas, trivelas eller 10 andra häftiga ord."
    Hahahah skön! :D

    SvaraRadera
  4. Helt rätt. Går det motigt ska man gå back to basics. Mal ner HIF den fula å tråkiga vägen för nu är det bara seger som räknas.

    SvaraRadera
  5. SÅ JAAA!

    Inspirerande, hoppas truppen läser den!!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker JO kör rätt rejäl hårtork från sidlinjen, men det verkar inte vara någon spelare som tar honom på allvar. Han ser ju så jäkla bister ut från början, så man märker ingen skillnad när han börjar skälla liksom. Det skulle vara trevligt om han log någon gång, då hade spelarna sedan märkt att han blev sur när det behövs.

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att vi vinner med skönspel!

    Att vi inte behöver glidtackla eller kötta en enda gång.

    SvaraRadera
  8. Gå ut på planen på måndag och kriga som om det vore en finalmatch!!

    Vad gör alla brasse-lovers (GAJSARE) här inne?!

    SvaraRadera
  9. Fan det hjälper inte bara att kötta sönder allt, Lund går ofta bort sig på grund av det. Däremot ska man spela aggresivt, "med skallarna på plats" som en viss rått-tränare kallade det den där vedervärdiga dagen 2009...

    Håller helt med om att det får vara slut på den loja inställningen, och ingen i laget ska ge upp bara för att motståndarna får in en boll. För att bjuda på ett citat från vår egen Stefan Rehn: "Tröjan ska vara blöt av svett efter matchen"

    Avslutningsvis vill jag be alla som håller på Gothia Grön att hålla sig på parkbänken och ge fan i baraben.com

    /gamlestan

    SvaraRadera
  10. Nej, det är så här det ska vara. Minsta motgång så ska ni lägga er platt som en död sill. Det är ändå ingen ide att streta emot när Häcken lägger i en växel till och kör över er. Ni har hittat den rätta mentaliteten bannemig!

    SvaraRadera
  11. GAIS hybris. Så löjligt, så löjligt.

    SvaraRadera
  12. Det är så jävla lätt att skylla på inställningen när det går dåligt, det kan vilken 5årig grabb som helst säga.

    Det är alldeles för ytligt att dra sådana analyser, enstaka matcher kan inställningen eller harmonin i laget vara fel men ärlig talat så handlar det fan inte om inställningen.

    Trygghet och vilja kommer när det går bra.
    När det går bra beror det på tydlig spelidé, ett bra grundspel att luta sig mot som alla i laget känner igen sig i. Då får man ut max av laget!

    Det är där det har felat!

    TRO FAN ATT ALLA I BLÅVITT VILL VINNA, FRAMFÖRALLT NU!

    // Förbannad

    SvaraRadera
  13. orka kommentera... not

    SvaraRadera
  14. Ska vi börja kötta redan. Som vi gjorde efter att JO tog över förra året. Så vi alldrig får ett spel att luta oss tillbaka på. Vi är redan körda. Vi är tillräkligt bra för att klara oss kvar så lika bra att bygga upp ett spel nu. Så kan det bli en rolig höst med skön spel istället för att kötta.

    Hoppas fan in JO läser detta, förutom att han fan skall ryta till mot spelarna som inte visar det minsta agressivitet.

    SvaraRadera
  15. Inte konstigt att vi ligger där vi ligger med supportrar som bara kräver köttande och glidtacklingar.

    Jag vill att våra spelare gör det som de har betalt för, nämligen spelar boll. Passningar, dribblingar, skott, snygga mål, fina kombinationer o.s.v.

    Eller så kan man ju hoppas på att se ett par glidtacklingar...som i valfri Div. 6-match.

    SvaraRadera
  16. hmm..ja det är ju liksom glidtacklingar och närkamper som vinner matcher 2011..not! kom in i matchen nu..hur mycket glidtacklade och hetskämpade ösk och häcken? just det.

    försök bara spela fotboll så ska ni se att poängen trillar in, ni har ju spelarmaterialet.

    problemet är väl snarare det motsatta, att JO bara kan förmedla att det handlar om "karaktär", och att kämpa, själva fotbollsspelandet och den offensiva idén finns ju ej för närvarande.

    SvaraRadera
  17. Har saxat bort 13 av 31 inlägg.

    Det här är inget forum för gais-spammande. Allt sådant, och även respons på det, rensas bort.

    Håll även tonen när det gäller vilka ord ni väljer, mot till exempel tränare och spelare. Att kalla någon nedsättande saker är icke okej.

    SvaraRadera
  18. Upp med Dizdar i start-elvan. Han kan kötta!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.