2006/05/11

Skandalartade publiksiffror under derbyveckan!

Det värt att notera de usla publiksiffrorna den senaste tiden, först på derbyt mot Gais (cirka 26 000) och sedan mot Öis (cirka 20 000) och vända frågan mot IFK Göteborg: Varför görs inte mer för att öka biljettförsäljningen?

- Biljettpriserna är totalt ur proportion, att sitta under tak på skuggsidan kostade ungefär 350 kronor. 350 kronor för att se Allsvensk fotboll på en arena där man är så långt bort att man knappt ser det borte målet. Fansens klackbiljetter kostade 220 kronor på Gaismatchen, för att stå på samma skithörn som alltid. Flyttas inte klacken till en långsida under den period som vi ska spela på Nya Ullevi medan Gamla rivs så lär många lämna dels klack men kanske även Ullevi för gott. I dagsläget är det billigare att åka Paddan, ta sig en öl och sedan gå på en konsert där man käkar en bit mat än att se på en fotbollsmatch på Ullevi. För att inte tala om att alliansen snabbt sett till att fotboll numer är den i särklass dyraste åskådarsporten i Göteborg. För ett par år sedan låg derbybiljettens pris på cirka 140-220 kronor, hur motiverar man en sådan här chockhöjning?

-Derbyihopklumpningen med tre derbymatcher under en och samma vecka är ju smått fenomenalt att Blåvitt gått med på. Man kan ju inte acceptera vad som helst från SvFF och borde i det här läget helt klart protesterat vilt mot att ha matcherna så tätt ihop. Om inte Blåvitt ser att tre derbymatcher på en vecka mättar publiktillströmningen så borde man fråga sig om de inte behöver förstärkning på Kamratgården...

- Faciliteterna är som alltid fortfarande bisarrt usla. Att en entreprenör tar ut överpriser för varor kan tillhöra undantagen vid evenemang, men att man på Ullevi vid varje matchtillfälle måste acceptera att betala det hutlösa priset 40 kronor för en folköl (som ett av många exempel) är totalt oacceptabelt. Hammarby och Djurgården ligger inför varje säsong långt fram och hugger på att få rättigheter till sina arenor. Bägge föreningarna har kringarrangemang vid arenan där man erbjuder pubfaciliteter, sponsorlounge och evenemang på ett sätt som får Blåvitts hoppborg att blekna.

Man kan ju inte ha mentaliteten "när nya arenan kommer löser det sig" för det är inte bara en felaktighet i sig då själva arenan inte kommer minska kraven på bra kringarrangemang, faciliteter och detaljer- utan även för att föreningarna nu kommer få KÄMPA för att behålla de tusentals marginalåskådare som inte alls kommer att gilla vardagsfotbollen på Nya Ullevi.

- Reklamkampanjerna som finns kommer alltför sent. Att Göteborgaren traditionellt behöver gott om tid på sig att styra upp sina biljetter och boka upp sina evenemang kan ju inte vara någon nyhet för den Blåvita organisationen. Den softa manãnamentalitet som finns i Göteborg kräver att derbykampanjer kommer i god tid och att det finns en omfattande och tydlig biljettinformation kring de arrangemang man anordnar. Sedan är det även lite synd att se hur kvalitén från säsong till säsong skiftar något otroligt på de matchreklamskampanjer som anordnas. Ena året en succé som skapar debatt i hela staden- andra året en kampanj som knappt någon lägger märke till...

- Biljettkaoset på Ullevi för oss besökare och supportrar. När säsongen började lät det från Ullevis och alliansens håll som att man fram till VM skulle göra ett undantag och vara väldigt liberala i biljettkassorna där både kontant betalning och årskort smidigt skulle få passera genom spärrarna. Men match efter match har rapporter inkommit till Baraben från rasande supportrar som anser att det brister i arrangemanget. Spärrvakter som har dåligt med eller rent felaktig information om biljetter, som skickar publik till fel sektioner, som inte vet vad man ska göra med årskort och som hänvisar folk med ståplatsårskort inte till rätt sektion men för att gå till biljettkassorna och hämta ut biljetter. IFK bör helt klart pressa Ullevi på de bristande arrangemangen den senaste tiden. Man kan inte betala dyra pengar för att hyra spelplats på Ullevi och förvänta sig något annat än en helt perfekt och smidig organisering som gör i det närmaste varje "kund" nöjd med sitt besök på Ullevi.
Ökad information och detaljerad sådan är även något som föreningen måste tillhandahålla på ett bättre sätt så att alla som är lite tveksamma snabbt kan radera ut denna tveksamhet.

Komplettering:
Även för de med sittplatsårskort verkar lösningen allt annat än genomtänkt. När man kommer till sin sektionsingång möts man av flera öppna kassor, dock bara en där man kan gå in med årskort. Kön till denna enda kassa blir naturligtvis alldeles för lång medan kassorna för lösbiljetter står oanvända, detta retar givetvis årskortsinnehavarna.
Väl framme vid kassan får man platser tilldelade enligt pricipen "först till kvarn", vilket möjligen hade kunnat godtas om de bästa platserna gick till de med årskort. Kom man ca en timma före matchstart för att få platser med "bra sikt" (Nya Ullevi-måttstock) tilldelades man dock plats högt upp på sektion B3, där sikten är allt annat än bra. Istället för att ge folk biljetter som någorlunda motsvarar deras säsongsplatser, har man alltså istället sålt dessa som lösbiljetter. Det här kan verka som ett mindre problem, men många är oerhört petiga med var på arenan de sitter & har köpt årskort av just denna andledning.
Om Blåvitt nu har ambitionen att sälja många årskort så var gårdagens rutiner defenitivt ingen bra reklam.

Det är hög tid att IFK Göteborg via sin officiella hemsida skapar en sektion för medlemmarnas och supportrarnas funderingar och frågor. Flera andra allsvenska föreningar har sådana där man snabbt, effektivt och smart svarar på alla frågor, funderingar, problem och orosmoln som supportrar har kring matcher, bortaresor, biljetter, tider, träningar och så vidare. Detta är ett nödvändigt steg för att öka och förbättra den befintliga informationen till och kontakten med supportrarna. Skapa en aktiv och interaktiv frågesektion på Officiella hemsidan som ett första steg till en bättre service för fansen!

Göran Johansson har bestämt att den nya Götatunneln ska få en liten damm byggd ovanför sin östra mynning (vid Nordstan). Vissa spekulerar i att den här dammen ska döpas till "Göran Johanssons damm" vilket är ganska skrattretande i sig. Baraben föreslår att den i bästa Göteborgsand(a) istället som en politisk kommentar, som även stundtals kan inkludera Blåvitt, döps till "Ankdammen"...

32 kommentarer:

  1. fy fan va förbannad jag blev på deras fepplande i biljettkassrona igår. ny info från varje människa man pratade med. gå in där, hämta biljett där, använd spärren där.

    PINSAMT.

    SvaraRadera
  2. Bra text. Skulle varmt kunna rekommendera marknadsavdelningen i IFK Göteborg att gå en nybörjarkurs i just marknadsföring.

    SvaraRadera
  3. Det sämsta på Gais-derbyt var ju att man från sektion G var tvungen att knô sig igenom hela klacken bort till sektion L för att pissa. Sedan fick man knô sig igenom hela klacken igen för att komma tillbaka till sin plats.

    SvaraRadera
  4. Uppenbarligen verkar IFK själva inte fatta vad som händer inom Göteborgsfotbollen just nu!!!
    Läs på http://www.ifkgoteborg.se/portal/page?_pageid=113,70295&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=322256 så förstår du vad jag menar, dom tror att det är en "bra" publik i GBG, men icke...

    SvaraRadera
  5. johannes/ Nej du har helt rätt, men en liten detalj i sammanhanget är att ett fullstatt Ullevi nästan alltid genererar med inkomster än ett halvsatt oavsett biljettpris. Därför är det väldigt självmåls-aktigt att ha så höga biljettpriser som under dessa derbyn.

    SvaraRadera
  6. Bra rutet, Frankie!

    Stövla nu upp till Kamratgården och ställ Marknads-Hans mot väggen, och tvinga honom att svara på frågorna och bemöta förslagen.

    En rejäl djupintervju med Ordförande-Stig vore också på sin plats, så vi får veta vart IFK Göteborg är på väg.

    SvaraRadera
  7. Skicka texten till Blåvitt vettja!

    SvaraRadera
  8. Nästa derby kanske skall gå på Gamla? En fullsatt arena med 18 000 ger ett tryck som 25 000 på nya inte kan mäta sig med.

    SvaraRadera
  9. Jag skulle ÖNSKA att det fanns öltält eller liknande precis utanför arenan, VARJE match...
    köper inte lättölen i plastmuggarna för sådana hutlösa priser.

    SvaraRadera
  10. Ja, skicka texten!

    SvaraRadera
  11. ja det har man ju stört sig på länge, först tog de 35 kronor för en öl, nu tar de 40 kronor för en jävla folköl. På vissa håll kan man ju köpa sig ett helt 6-pack för strax över 40 kronor. Hur fan kan de med att ta sådana priser? Och nu har de dessutom tagit bort ölserveringen på Gamla Ullevis ståplats.

    SvaraRadera
  12. IFK Göteborgs medarbetare läser här, var så säkra. Tyvärr tar de åt sig alltför sällan.

    Ett perfekt exempel vore att ta upp Baraben på deras förslag om att ha en sektion på officiella där någon från föreningen svarar på alla hundratals frågor. Sen ska man ju ha frågorna och svaren i en FAQ på sidan så att man kan själv leta igenom den när man har en egen fråga...

    SvaraRadera
  13. BRA TEXT. HÅLLER MED OM ALLT I PRINCIP.

    Främst biljettpriserna, först betalar man en halv förmögenhet på Gaismatchen men ändå kan man knappt gå på toaletten för att man stängt sektionen på ena sidan.

    Sedan får man de SÄMSTA möjliga platserna på sittplatsläktaren trots att man har ÅRSKORT för att IFK sålt ut sina andra platser till massa lösbiljettsköpare. Jävla dåligt.

    SvaraRadera
  14. hahaha ankdammen. den va bra

    SvaraRadera
  15. Helt rätt, många frågor som kräver svar av IFK.
    Även om styrelsen går in och läser här, är det inte fel att skicka artiklen till dom.
    Efter Malmö är det ju ett uppehåll där de kan fundera på hur det vill att framtiden ska se ut.

    SvaraRadera
  16. Det är inte bara ett problem som berör IFK Göteborg. GAIS och ÖIS borde fundera i samma banor vad som gått snett vad gäller publiktillströmningen.

    Och det sportsliga kan inte gärna ha betydelse. Det vill säga: att ÖIS ligger sist har inte med saken att göra, rimligen. Det borde komma över 30000 i alla fall.

    SvaraRadera
  17. peter käck/ fast vi håller på Blåvitt så då ställer man sina krav på Blåvitt och inte på Öis, speciellt när vi har hemmamatch mot Öis...

    SvaraRadera
  18. Detta var faktiskt någonting jag diskuterade med mina andra vänner som var på matchen igår. Vi satt ganska långt ut på ena långsidan så sikten var bara bra på ena planhalvan - så jag kan bara föreställa mig hur illa det måste vara för klacken.

    Alla höll med om att det är helt sjukt att dom placerar Blåvitts klack i hörnet istället för på långsidan där dom verkligen kan bära fram laget.

    DESSUTOM är det också under all kritik hur jäkla dålig marknadsföringen för Blåvitt är här i stan - jag är utbildad och arbetar inom marknadsföring så jag vet vad jag talar om!

    ETT FÖRSLAG TILL MILD & CO: När det är många derbyn i rad kan man t ex skapa lite mervärde för kunderna (för det är faktiskt vad fans och åskådare igentligen är) genom att exempelvis sälja en biljett där man får tillträde till alla tre derbyna men bara betalar för två. Det gäller för blåvitt att ha en utarbetad MARKNADSSTRATEGI för att locka så många kunder (åskådare) som möjligt. Med en större publik kommer STÖRRE SPONSORINTÄKTER vilket man sedan kan investera i truppen för att ytterligare höja marknadsvärdet.

    SvaraRadera
  19. Det har sagts förr, men det tål att upprepas:

    VAD ÄR DET FÖR J***A MUSIK DE SPELAR PÅ MATCHERNA??!!

    Bonniga "Live is life", Göörgoa "Välkommen till Göteborg", & i pausen nån riktigt pinsam eurodisco. Jag skäms!

    & VARFÖR uppmärksammas öis bowlingdamer när Blåvitt har hemmamatch?!

    SvaraRadera
  20. Ja, man blir smått road av kvaliteten på Ullevi. Värsta scenariot jag kan tänka mig är att bli skitnödig på arenan. Får vissa associationer till filmen "Trainspotting" när jag tänker på det. Nu kanske inte detta är det största problemet. Det känns som att de mjölkar ur oss mer pengar varje år, och att vi får mindre valuta för dem. Alltså, det kostar mer, men vi får mindre för pengarna. Näää. Nåt får fan hända snart!

    SvaraRadera
  21. Bland det bästa som har skrivits här.
    Jag vet att det pratades om hur man skulle få bättre arngemang runt och på matcherna och då pratades det om att få nya IFKare genom att marknadsföra sig på skolor.
    Ska ju sägas att IFK inte har gjort reklam för sig på skolor runt om i stan. Inte heller finns det någon andledning för IFK att göra reklam för sig på skolor nu när studenter inte har så mycket pengar och därför väljer bort dyr fotboll IFK.

    SvaraRadera
  22. Det var verkligen dött igår. Ingen i klacken orkade sjunga kändes det som. Nåja, fram till den 85:e minuten. Avslaget är ordet, precis som matchen

    SvaraRadera
  23. Till Hasse B:

    MITT I PRICK!

    SvaraRadera
  24. Bond: Det köper jag.

    Dessutom håller jag med. Det är åt helvete och det måste lösas.

    SvaraRadera
  25. Det här är bland det bästa ni har skrivit på baraben.com.

    Förstår inte hur IFK tänker. Om man sänker priserna bör det resultera i mer publik. Om fler kan gå på matcherna och ta med sina barn så vill säkert barnen ha en IFK-tröja t ex. Då skulle vi sälja fler tröjor eller andra saker från shopen och det i sin tur skulle göra att det syns fler tröjor på stan som i sin tur skulle göra folk intresserade och det i sin tur.......osv.

    SvaraRadera
  26. Det har ju gjorts mkt kampanjer åren innan.
    Nu tror man nog folk kommer av sig själv. De borde de ju göra.
    men sett till att vi har runt 8000 på vanliga matcher, öjs 4, då blir det 8000 som kom bara för att de är derby.

    Vid stockholmsderbyna kommer istort sett deras ordinarie publik.

    Det som är viktigast är alltså att bygga långsiktigt för att få upp publiksiffrorna på alla matcher.

    Och priset på kattpiss skiter jag i, det är bara fjortisar som dricker.

    SvaraRadera
  27. Bra text! Skicka den till Kamratgården! Har i dagarna före derbymatcherna träffat många marginalåskådare som beslutat sig för att inte gå pga de hutlösa priserna. Själv har jag haft strul med mitt årskort från första början, vilket gör att jag fått lösbiljetter till matcherna och hamnat en bit bort från mitt sällskap. Nu har det varit så dåligt med folk så jag har ju kunnat sitta med mina kompisar ändå.

    SvaraRadera
  28. Lite kul att just det här från baraben
    nämndes i dagens metro...

    SvaraRadera
  29. Läste om denna artikel i dagens metro jag med! Cred! Baraben äger!

    SvaraRadera
  30. hehehehe tänkte direkt på Frankie när jag läste dagens metro, så som han stog och gormade på¨G nu mot Öis, ekade fan runt honom...

    SvaraRadera
  31. Att blåvitt är sveriges sämsta förening gällande marknadsföring, troligtvis är t.o.m. öster bättre, är ju ingen nyhet... Nu finns ju dock PPÖ, men det dröjde ju dock inte länge innan IFK startade en egen variant utav projektet... Även om det tydligen var utav vetskap om annat.

    För er som inte vet vad PPÖ är så kolla
    http://publikokning.blogspot.com/

    Lämna förslag på hur laget kan marknadsföras, notera att det inte existerar någon vidare budget... Men det har inte hindrat folk förr...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.