2007/03/20

Tvätta bort amatörstämpeln!

MARKNAD IFK Göteborg fortsätter att visa upp en amatörmässig sida av vår älskade förening. Idag kan man ta del av följande text på IFK Göteborgs officiella hemsida:

"Hjälp IFK Göteborg - svara på frågor
Brukar du besöka IFK Göteborgs matcher?
Nu har du chansen att bidra med dina erfarenheter.

IFK Göteborg har anlitat en grupp studenter från IHM Business School i syfte att identifiera förbättringsområden gällande föreningens årskort. En mycket väsentlig del i informationsinsamlingen är just din åsikt. Därför vill vi uppmana alla, oavsett om du är årskortsinnehavare eller inte, att svara på ett antal frågor. Du finner formuläret på länken - www.ontheedge.se/form. Vi tackar för din medverkan."

Jag ger IFK Göteborg tummen upp för att de vänder sig till oss supportrar när de vill utvecklas och bli bättre. Dock har resultatet blivit en smärre katastrof. Det hela började den nionde mars när en tjomme vid namn anglarna1904 dök upp på alltid blåvitts forum och levererade följande inlägg:

"Vad anser ni det finns för fördelar med att köpa årskort?"

Han fortsatte sitt utfrågande med ett par inlägg till:

"några fler ideer om varför man skall köpa årskort"

"Vilka mervärden anser ni vara attraktiva och vilka kan tänkas saknas (Bortse från svenska cupen och royal league matcherna)? Frågar i studiesyfte."

Jag raljerade själv över personen i fråga på forumet på följande vis:

"City Boyz:

Eller så är "anglarna1904" anställd på blåvitts marknadsavdelning och försöker sätta ihop en annons om att köpa årskort."

Idag fick jag det bekräftat hur nära jag var i min skämtsamma analys. "anglarna1904" var anlitad av IFK Göteborg, inte för att utforma en annons men däremot för att utforma en marknadsundersökning. Gå gärna in och titta på undersökningen för att ta del av den tafflighet som den stinker av. För det första är svarsalternativen mer eller mindre hämtade direkt från de svar som personen fick på alltid blåvitts forum, dvs han har inte lagt ner någon som helst tid på att tänka igenom svarsalternativen själv. Språket i undersökningen är en katastrof, exempelvis möts vi av rubriken:

"Svartsformulär gällande IFK Göteborgs årskort"

Därefter kommer sköna särskrivningar såsom "Dags tidningar" och "Supporter tidningar".

Man kan fråga sig om IFK Göteborg ställer några som helst krav på de personer som de anlitar till diverse projekt. Man kan också undra om någon i föreningen tar del av resultatet innan man väljer att lägga upp det på sin officiella hemsida?

Med tanke på hur undersökningen kom till och hur resultatet blev så känns det hela en aning tragikomiskt. IFK Göteborg fortsätter att skjuta sig själv i foten och jag kan bara hoppas att de snart tar sig i kragen och levererar en rejäl uppryckning.

31 kommentarer:

  1. Varför är ni så negativa hela tiden, sluta pissa på IFK!

    [tänkte bara att jag skulle vara först med att påpeka hur negativa vi är hela tiden]

    SvaraRadera
  2. Gnäll, gnäll, gnäll...

    SvaraRadera
  3. Det är väl gulligt när blåvitt försöker?

    Kan vi kan inte alla ställa sig på led och bara hylla alla positiva saker? Det hade varit något, ryggklappningar är det BÄSTA som finns för att företag och föreningar skall utvecklas. Låtom oss testa det.

    Åsiktsmotståndare och kritiker är gajsare!

    SvaraRadera
  4. Tycker folk borde ha lärt sig vid det här laget, lite INTE på att styrelsen/marknadsavdelningen ska få fler folk på matcherna, det är något vi måste fixxa själva. Även om mycket bra kom förra året, 'Lirarna i Gais', kanal 1904 m.m. så var nog det som fick mest plats i tidningarna målandet av Gais gården. Blåvitstad tror jag kan skapa en hel del rubriker även detta år, och jag vill se fler supportrar som plockar med polare på matcherna och verkligen tjötar.
    Först då tror jag att vi kan få den publik ett lag av Blåvitts meriter förtjänar, och detta kommer ju att generera mer intresse i lokalmedia, så vi slipper läsa om Frölunda eller Elfsborg i en Göteborgstidning(GP).

    /Lundquist

    SvaraRadera
  5. Fy fan vad många "bra" supporters IFK har!
    Det inte utan man kan undra över om signaturen Pavlo verkligen är blåvit.
    Vågar nästan slå vad om hon inte är med i föreningen.

    SvaraRadera
  6. snälla, försök göra lite positiva saker på denna sida ibland, istället för att bara lägga tyngd på hur kass vår förening är och hur klantig vår ledning är. Alltid detta gnäll från "supporterprofilerna" baraben...

    SvaraRadera
  7. Att föreningen gör en undersökning är ju bra.

    Men undersökningen är faktiskt kass. Har mycket svårt att tro att man kan få ut något vettigt av dess resultat.

    Är man rädd för kreativa förslag? Något utrymme för sådana gav man inte i alla fall...

    SvaraRadera
  8. Jag håller med Pavlo till 100%. Synd bara att det går så illa när Blåvitt verkligen försöker att rätta till saker och ting.

    Undersökningen är så illa gjord att man verkligen tvivlar på att den kommer ifrån elever på IHM. Man kanske trots allt skulle behövas lägga in fler svenskatimmar i skolan.

    Snigel på ögat

    SvaraRadera
  9. anonyma terrorister:

    Vad är meningen med att göra något överhuvudtaget om det inte görs på bästa möjliga sätt?

    Är detta det bästa möjliga IFK Göteborg kunde uppbringa?

    Vad är det hemska i att ifrågasätta?

    HÖJ RIBBAN BLÅVITT!

    Och höj för fan ambitionerna alla anonyma skribenter där ute i etern!

    SvaraRadera
  10. *sätt in valfritt gnäll här*

    Seriöst dock... jag tycker visserligen det är bra att Blåvitt försöker, men jag tror den största skurken är vanliga supportrar.
    Dels har vi då evenemangs supportrar. Går bara på Stora matcher eller när blåvitt vinner.

    Sen har vi den sorten jag hatar mest, den snåle/senile/korkade supportern som av okänd anledning köper en biljett/inträdde till klacken, och sen blir sur över att det låter för mycket där.

    Jag har sett bland annat 65+:are som i (frölundas visserligen men principen är samma) klacken som skäller ut trummkillen för att han just trummar. Jag tycker då som trogen ståplatsbesökare att 65+:aren inte skulle vart där från första början. Problemen är många just här. Folk tar med sig sina barn, folk tycker det är trångt där, och folk gillar inte ståplats i allmänhet. Det jag tycker då är ju att man ska inte stå på stå om man inte gillar stå. (största användningen av ordet stå på konstruktivt sätt?)

    Den enda anledningen jag kan tänka mig till att folk inte sätter sig ner på sittplats istället för att stå på ståplats är väl att stå är billigare. Visst vill man ju ta det billiga allternativet om man ska gå med hela familjen.

    Då tycker ajg att klubben har lite av skulden här. Jag tycker, trotts mina svält-student bidrag att fotboll är relativt billigt. Ståplats för 60 spänn om man är under 18. Men, ta t ex IFK-GAIS, där ståplats under 18 kostar 120 kr. Antar då att sittplats för vuxen kostar runt en 300 kr. Nu vet jag ju inte säkert eftersom jag aldrg tittar på dessa biljetterna men. 300 kr för mamma, 300 kr för pappa, 150x3 för barnungarna. Och så har 90 minuters underhållning kostat famlijen >1000 kr. Nu är visserligen dessa siffrorna teorietiska men, jag menar, man skulle kunna ta bilen till danmark för de pengarna istället (och köpa sprit, för ännu mer pengar).

    Det måste bli billigare att gå på fotboll, för uppenbarligen är inte intresset stort nog för att man ska kunna ha de priserna man har nu.

    Man lär sig ju om efterfrågan och tillgång redan i grundskolan, och varför förstår itne ifk detta?

    SvaraRadera
  11. Håller med Pavlo i kritiken till 110% . Av en slump har jag jobbat ett par åt på Gallup med utformning av marknadsundersökningar/testgrupper och i princip alla företag anlitar professionell hjälp för att göra dessa. Sedan sköts omfattande intervjumaterial av den inhyrda parten exempelvis Sifo/Gallup/Temo mfl som gör telefon eller besöksintervjuer med exempelvis 500- 1000 årskortsanvändare och skapar både en proffsig kontakt med sina kunder som en omfattande och pålitlig kontroll av vad ens kunder vill ha mer och mindre av, vad de är missnöjda med och vad som är bra och bör utvecklas.

    Nu känns det mest som att man tar chansen att försöka få lite svar på saker man undrar genom att dra in studenter i det hela. Varför? Ja omsättningen sjunker så man kanske nöjer sig med halvdana svar om det innebär en utebliven kostnad. Problemet är ju bara att den uteblivna professionaliteten i undersökningen inte kommer ge tillräckligt bra svar för att förbättra omfattande delar av sin verksamhet.

    Suck. Varje gång man tror de är på rätt väg så kommer det två steg bakåt.

    SvaraRadera
  12. Det är synd att alla genier på denna blogg kommer med dom rätta lösningarna efter att föreningen agerat.
    Skicka ett mail till marknadsavdelningen med lösningarna istället, så dom slipper skämma ut oss stup i kvarten.

    Dra iväg ett till Jonas och Rehn också.

    SvaraRadera
  13. Amatör-Blåvitt. Som vanligt. Fan.

    SvaraRadera
  14. om inte jag minns helt fel har om inte exakt så en snarlik undersökning funnits ute på nätet i snart 1,5 år?
    kommer ihåg att jag svarade på ngt förvillande lik undersökning förra vintern..

    SvaraRadera
  15. Pavlo:

    Jag håller med dig.

    Initativet att ha en undersökning är bra, men den där undersökningen är inte seriös och jag frågar mig om inte en normalbegåvad mellanstadieklass hade kunnat komma på något mindre trubbigt än detta.

    Jag hoppas innerligt att IFK endast är snälla mot skolan och låter dom få träna sig på marknadsundersökningar, för svaren på den där enkäten är inte värd vatten.

    Mitt förslag till blåvitt:

    - Gör om, gör rätt. Det krävs inga ekonomiska utsvävningar för att göra en bättre enkät, det har baraben visat tidigare och det skulle vara lätt som en plätt för några mer begåvade killar och tjejer att göra det där bättre.

    / Sillstryparen

    SvaraRadera
  16. Är det för övrigt någon som tror att man når rätt personer genom att göra en internetundersökning och annonsera om den på officiella hemsidan? Vilka hänger där? Jo, antingen folk som redan har årskort och som köper vad som än händer, eller folk som går på de flesta matcherna, men som inte vill köpa årskort ändå.

    SvaraRadera
  17. Pihlbaoge
    "Nu vet jag ju inte säkert eftersom jag aldrg tittar på dessa biljetterna men. 300 kr för mamma, 300 kr för pappa, 150x3 för barnungarna. Och så har 90 minuters underhållning kostat famlijen >1000 kr."

    Blåvitt har 2st familjebiljetter.
    Alt 1: 2 vuxna 2 barn eller 1 vuxen 3 barn.
    Alt 2:1 vuxen 1 barn. 270/180kr vid förköp för alla matcher, derby som serielunk

    /Lundquist

    SvaraRadera
  18. Anlitat! Yeah right....

    Snarare.

    "Hej, jag pluggar på IHM och undrar om jag kan göra en marknadsundersökning om er årskortsförsäljning"

    "-Det kan la du få göra, skall höra med Morran om han kan fixa en länk till det på vår hemsida"

    SvaraRadera
  19. Senaste anonym:

    Jävligt klantigt att gå ut med att man anlitat dem då...

    "IFK Göteborg har anlitat en grupp studenter från IHM Business School i syfte att identifiera förbättringsområden gällande föreningens årskort."

    SvaraRadera
  20. pavlo, frankie, feldgrau, sillstryparen mfl/ Det RIKTIGT pinsamma är väl att man går till den taffliga lilla IHM Business School när vi har Handelshögskolan här i stan när de nu trots allt gör det klart tveksamma beslutet att "anlita" studenter för detta ändamål. Handelshögskolan jobbar för och med Volvo, SKF, AstraZeneca mfl men duger inte för lilla IFK Göteborg?

    Klantigt är inte detta, det är rent ut sagt tjänstefel.

    SvaraRadera
  21. åsså jävla radiobuttons som är default kryssade på endast ett par frågor.

    min trebenta hund skulle kunna göra det bättre.

    SvaraRadera
  22. Jag kan inte annat än hålla med om att den så kallade marknadsundersökningen ser extremt oproffsig ut.
    Culo

    SvaraRadera
  23. MEN HERREGUD!

    DET SPELAR VÄL INGEN ROLL HUR MAN FÖR SIG MOT KUNDER OCH EVENTUELLT FRAMTIDA KUNDER?

    Vad är det med världen.

    SvaraRadera
  24. undra om blå vitts marknads avdelning har något job til mig?

    SvaraRadera
  25. Inget spelar väl nån roll alls? Öööööööööööööööh heja bloooovitt! alla som saajjer emoot är gaysare ööööh!

    SvaraRadera
  26. Jag vill minnas att Stefan Thylin särskrev blåvitt i sin bok. Han kanske har ett kort med i spelet nu också?

    SvaraRadera
  27. Att anlita studenter tycker jag i sak inte är fel. Det är ett mycket vanligt sätt att få en ekonomisk (och om den görs rätt) bra undersökning gjord. Sedan är det ju olyckligt att det verkar som att de studenter de anlitat inte vet vad de håller på med.

    Har själv gått på IHM business school och måste småle när jag ser handelskillens kommentar. Skönt att se att handelshatet mot IHM finns kvar ;-) Kan också lova att det finns många studenter där som faktiskt vet vad de håller på med. Samarbeten med volvo säger du... IHM har en byggnad som heter Volvohallen... Tror du att det beror på att de samarbetar med SAAB?

    Vad gäller IFK Göteborg och amatörkänslan måste jag dock hålla med. Tyvärr känns det som de inte förmår bryta det mönster som har fört dem längre och längre ifrån toppen. Det är frustrerande att se klubbar som Elfsborg ligga långt före vad gäller kreativitet och nytänkande.

    Kom igen blåvitt... Gör om, gör rätt...

    SvaraRadera
  28. Håller med dig moh. Både Handelskillen och Blåvitt verka ju ha jävligt dålig koll i detta fallet.

    SvaraRadera
  29. Tycker det är bra att dem huvudtaget försöker.. Det som upprör mig nåt så in i helvete är dock uselt skrivna och sekellånga reklamkontrakt som det med ICA. Vad ör det blåvitt får in..10 millar/år? i 10 år.. idioti imho. Företag som är heta och som det går bra för skulle hur lätt som helst betala det dubbla för att synas en säsong. Nästa säsong kanske det är något annat företag som är heta och är villiga att betala det tredubbla.
    Hoppas detta är något som partnerskapet med IMG tar tag i.

    SvaraRadera
  30. Skrev ett liknande inlägg på Änglarnas forum för någon månad sen där jag gav Lundberg & co en känga. Genast var folk där med kommentarer som:

    "Meh, hejar ni inte på blåvit eller!?!? Sluta klaga, vi måste stödja allt IFK (styrelsen m.fl.) gör!!"

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.