2010/02/27

Spelarintervju: Elmar Bjarnason

INTERVJU. Efter dagens träning hängde vi med truppen till spelarhotellet för att få lite djupare intervjuer med gubbarna. Hysén, Muki och Rispen fick sätta sig framför kameran med Frankie medans jag och Elmar satte oss i en soffa och bara snackade. Sveriges skönaste islänning säger såhär om livet i Göteborg, lagkamraterna och Blåvita fans.

Elmar är du redo, eller är du trött efter träningen?
- Trött? Nej, det var inte tungt idag.

Då kör vi… Vi vill veta vem du är, utanför fotbollen?
-Jag är född och uppvuxen i Reykjavík, har två bröder. Har en tjej nu, det ser bra ut. Jättenöjd att ha flyttat till Göteborg, trivs jättebra. Min far bor i Norge och Mamma på Island.

Hur trivs du i Sverige och framförallt i Göteborg och Blåvitt?
- Ja, som jag sa, jättebra. Ett bra lag, det är lätt att komma in i det, speciellt när jag har lite islänningar här också.

Haha, Islandsligan…
- Haha, exakt!

När du är hemma i Göteborg, vad gör du mellan alla träningar och matcher, vem umgås du med?
- Lite vanliga saker, umgås mycket med Ragge. Lite med Seb också. Ja, och tjejen såklart.

Du kom ju lite mitt i guldstriden förra säsongen, hur kändes det? Nytt lag och nytt land och så kastas rakt in i hetluften sådär.
- Ja, det var ju stor press på att prestera på en gång. Men det var bra tycker jag, det hjälpte mig att komma igång och in i det snabbt. Det var egentligen bara första matcherna som var tunga sen gick det rätt bra, tycker jag i alla fall. Haha.

Ja, det tycker jag också. Men du kom väl till Blåvitt för att spela innermittfält, stämmer det?
- Njaa, eller det var ju planen från början. Men sen gjorde jag ett bra jobb på vänsterkanten och ja, då blev det så. Mitten har ju också fungerat bra men vi får ju gå efter det som är bäst för laget, och som det ser ut nu så är det på vänstern.

Du spelar alltså där de vill att du ska spela. Spelar det någon roll för dig, vad spelar du helst, på mitten eller ute på kanten?
- Jag tycker själv att jag är bättre som innermitt, eller offensiv mittfältare men nu har jag en ganska fri roll på kanten så länge jag springer tillbaka på det defensiva. Så det är bra för mig.

Vem är du som fotbollsspelare, något speciellt som utmärker dig?
- Hehe, ja, jag gillar ju att ha bollen och hitta bra lösningar framåt. Jag tycker att jag är ganska kreativ.

Du verkar ju, som vi i alla fall har fått erfara här under lägret, ha ganska höga krav på dig själv. Du sa ju till exempel till mig igår att inte skriva om dig för att du hade haft en mindre bra träning. Är det vinnarmentaliteten?
- Ja, precis, och ändå gjorde du det! Haha. Nej men vinnarmentaliteten har jag fått från min far och har haft under hela min uppväxt. Det var alltid konkurrens när vi var yngre.

Mellan bröderna?
- Haha, ja precis. Så det ligger i min natur.

Vad har du för mål med den här säsongen, jag antar att de då är rätt höga?
- Jag kom till Blåvitt för att vinna titlar, så det vill jag ju självklart göra nu i år. Sen vill jag även markera mig själv som en bra och stabil spelare.

Sen snackade vi lite om förra året och slutet på den säsongen, där var Elmar märkbart besviken. Han sa gång på gång hur tråkigt det var och hur gärna han hade velat vinna och hur han verkligen slet för det.

Du är ju fortfarande ung och är en lovande spelare, vad har du för mål med karriären?
- Jag vill ut och spela i de största ligorna, och Blåvitt är ju en riktigt bra klubb. Gör man det bra här är det också många som lägger märke till en. Jag ska göra mitt absolut bästa för att lyckas här i Blåvitt och sen komma ut i Europa.

Vad tycker du om fansen och publiken i Göteborg?
- Sen jag kom har det varit helt sjukt. Det är det bästa trycket jag har upplevt, det som är inne på Gamla Ullevi, och då har jag ändå spelat på Celtic Park.

På Celtic Park var det alltså ingenting jämfört med på Gamla Ullevi?
- Ingenting, absolut ingenting.

Sen har jag ett önskemål från läsarna här, har du någon Isländsk svordom att dela med dig utav?
- Hahaha… Alltså de är ganska fula…

Det behöver du inte oroa dig för, det här är BaraBen det här är inte Bibeln.
- Haha, okej. ”Helvitis tussa”

Sen lär Elmar mig att uttala det korrekt på isländska som jag också efter flertalet försök lyckas med men som jag nu har glömt. Elmar skriver även ner det åt mig på ett papper.

Okej, vad betyder det här då?
- Jävla fitta.

Haha, jaha okej, tack?
- Hahahahahahaha, Ida du frågade ju!

Sen har jag en till läsarfråga här, Ragge han snusar ju rätt så mycket, snusar du något?
- Nej, jag har faktiskt aldrig testat. Kommer inte göra det heller.

Du är inte så dum då med andra ord. Finns det snus på Island?
- Haha, exakt! Nej, det är faktiskt olagligt där.

Jaså? Så Ragge snusar bara på grund av grupptryck? För att passa in i gänget?
- Haha, ja, de tål ingen press de gubbarna.

Har du något att hälsa ut till supportrarna?
- Bara kör på, fortsätt med det ni gör så ska vi göra allt vi kan på planen.

26 kommentarer:

  1. FY FAN VAD BRA! :
    Det här var det bästa jag har läst på år o dar. NI GÖR ETT SÅ JÄVLA GÖTT JOBB!
    Elmar är kung också, jag älskar honom redan!

    SvaraRadera
  2. Elmar. Han har varit min favorit sedan matchen mot Hapoel, trots att han inte var så bra där. Skön stil helt enkelt!

    SvaraRadera
  3. Skön snubbe. Vilket kanonjobb ni gör!!!

    SvaraRadera
  4. Kan jag få en ungefär likadan intervju med Erik Lund? :)

    SvaraRadera
  5. Älska Elmar, älska Elmar, älska Elmar!

    Synd bara att du inte tog upp det här med hans häftiga humör bara, hade varit intressant att höra vad han själv säger om sina gula och röda kort.

    SvaraRadera
  6. Fan Elmar är så jävla grym.ÄLSKA ELMAR

    SvaraRadera
  7. RIKTIGT bra intervju!

    SvaraRadera
  8. Tack, tack, tack. Trodde nog, som många, att du halkade med till Cypern på ett bananskal. Men nu vet vi att om det är ngn som skall hem så är det mannen med dåliga skämt.

    Tack återigen, denna rapportering har varit bra från början till slut med denna intervju som guldkornet än så länge.

    /Fnyq

    SvaraRadera
  9. riktigt bra intervju med en riktigt bra karaktär.man kan ju inte annat än älska Elmar.

    SvaraRadera
  10. helt klart min favorit.

    SvaraRadera
  11. Elmar är inte bara en bra fotbollspelare. Han verkar också vara en kanon kille utanför. Spelar han lite enklare och blir lite snabbare så kommer han nå till de stora ligorna.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  12. Elmar är grym!

    SvaraRadera
  13. Elmar växer i ens ögon varje gång han öppnar munnen. Verkar ju helt jävla underbar....

    SvaraRadera
  14. Bättre klack än Celtic, ja vi har bättre klack än Celtic!

    Kan vi inte börja sjunga det?

    SvaraRadera
  15. Varfö skriver så många "jag och Elmar" istället för "Elmar och jag"?

    Får inte ungdomen lära sig att skriva hövligt idag?

    Annars väldigt väl rutet av Ida. Tack för den goda bevakningen.

    SvaraRadera
  16. när kommer matchen imorgon att splas mot Minsk?

    SvaraRadera
  17. fantastiskt!
    fler intervjuer i samma stuk, gärna med sebban & lund! ;)

    SvaraRadera
  18. Underbart! Elmar for president! Älskar killen :)

    SvaraRadera
  19. Haha underbar intervju!

    SvaraRadera
  20. Anonym sa...27/2/10 23:26

    Att du bara orkar...
    ----------------

    Härlig intervju Ida, den var suverän...

    /LY IMH

    SvaraRadera
  21. Barjanos- El Presidente!

    SvaraRadera
  22. Barjanos! Underbart, där kom mina frågor!

    Keep it up! Mina sponsrade pengar är betalda många gånger om!

    SvaraRadera
  23. HAHAHA underbart! Fan vilken skön kille! Ida, du ska ha jäkligt mkt cred för denna intervjun! VI ÄLSKAR ELMAR!

    SvaraRadera
  24. Grym intervju!!!

    Finns det möjligen någon chans att Ragge blir intervjuad, eller är det för sent?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.