2010/02/18

Varför hålla på en himla massa lag?

KRÖNIKA. När det gäller lagsport håller jag egentligen bara på två lag. Blåvitt först och främst följt av Sävehof i handboll men som stadsbo orkar jag inte ta mig ut till Partille för se deras matcher mer än när det blir slutspel.

När det svenska fotbollslandslaget närmar sig något mästerskap och om någon nuvarande eller gammal ängel är uttagen så är blågult därmed även intressant. Till sommarens Fotbolls-VM kommer jag med denna policy i bakhuvudet därmed hålla på Danmark enbart på grund av Kims medverkan.

Som lokalpatriot tycker jag väl som de flesta att det även är "sköj" när det går hyfsat för Frölunda men jag har egentligen aldrig varit intresserad. Hockeyintresset fanns där lite grann som tonåring men främst ur ett ekonomiskt perspektiv då vi var några kompisar som sålde glass och popcorn inne på alla arrangemang i Nya Ullevi och Scandinavium. Gick Indianerna till slutspel kunde vi därmed få jobba lite mera och tjäna lite mera i veckopeng. Intresset avtog dock i takt med att vi blev äldre och fick nog av Scandinaviums trappor. Sedan så kändes Frölundas lilla sittplatsklack heller aldrig särskilt cool med ledorden som då (och nu?) var typ: "Aldrig hata, bara älska".

Tanken slår mig titt som tätt att jag egentligen aldrig har hållit på några fler lag än de förstnämnda. Och det är likväl inget som bekymrar mig alls heller för den delen. Många fotbollsfanatiker som liksom undertecknad är uppväxta under 80-talet håller vanligtvis även på i alla fall minst ett lag från England förutom sitt Allsvenska favoritlag. Tyvärr har det som bekant för de flesta blivit så att många av dagens kids och förortsungarna nuförtiden först och främst håller och bryr sig om något av Spaniens två största lag eller möjligen något italienskt topplag. Eller förresten, eftersom Zlatan numera spelar i Spanien så är väl redan italienska ligan bortglömd på skolgårdarna?

I låg och mellanstadiet vill dock jag minnas att jag själv faktiskt höll lite grann på Liverpool när Glenn gick dit i kombination med att de vann titlar och var bäst i England ett tag då på 80-talet. Holland var kring vinsten i EM-88 även en favorit samt för att Ruud Gullit var så cool.
Lite senare i myndig ålder funderade jag ett tag på att hålla lite extra på Chelsea dels för att de är blåvita men främst för att de har den mäktiga gamla instrumentalreggaedängan the Liquidator som kamplåt. Tyvärr kändes det som dessa anledningar ändå inte riktigt räckte för att gå "all in" och när det laget även sålde sig till en rysk oljemiljardär så var det skönt att fortsätta vara neutral.

Jag respekterar alla er fotbollsintresserade därute som mer eller mindre maniskt följer en massa andra lag och ligor för att se bra fotboll. Samtidigt kan jag inte riktigt förstå alla er som någon gång och av olika anledningar bestämt er för att benhårt hålla på utländska lag mer än hjärtat klappar för något svenskt lag.

Själv tycker jag det räcker gott med att "bara" hålla på Blåvitt.

44 kommentarer:

  1. Håller med till 100%. det finns inget annat lag än BLÅVITT! Min 10 åriga son frågar ibland vilket lag jag håller på om vi tittar på t.ex Barca - real på tv. Då säger jag alltid Blåvitt. (skall tilläggas att min son givetvis har Blåvitt som sitt absoluta favvolag även om han håller på real i spanska ligan)

    SvaraRadera
  2. Nej nej nej, visst är man blåvit, men man måste även ha intresse i toppfotbollen. Allsvenskan i all ära, men ordentlig fotboll där man dessutom har ett favoritlag måste finnas med i bakgrunden till ifk. Forza the reds

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig.

    Var rätt engagerad i "mitt" engelska lag under några år och var över en del och kollade, men frågade mig sedan vad jag egentligen hade gemensamt med de som stod bredvid mig på ståplatsen i London.

    Inte mycket direkt och de såg väl mig som en bortkommen tysk(?) som ville vara något jag inte är.

    Därför tycker jag det är rätt bisarrt när vuxna män med allvar i rösten pratar om att "vi" vann/förlorade och syftar på ett lag i ett land som de aldrig varit i.

    Att hålla på indianer från Frölunda är också rätt skumt...

    Blåvitt är däremot alltid rätt!

    SvaraRadera
  4. Blåvitt och landslaget ska man väl av naturliga skäl ALLTID hålla på övriga lag kan man väl följas utifrån kärlek till fotbollen...

    Följande lag är sevärda i tv-soffan:
    Arsenal
    Man City
    Man United
    Chelsea
    Fulham
    Everton
    Liverpool
    Milan
    Inter
    Roma
    Barcelona
    Real Madrid
    Bayern Munchen
    Hamburg
    Lyon
    Ajax
    Marsielle
    AZ (Wernbloom)
    FC Köpenhamn

    SvaraRadera
  5. Anledningen till att folk bestämmer sig sig för att hålla på olika utländska lag är ju till stor del att ligorna/matcherna ska bli roligare att titta på – att de ska kännas som att de betyder något för en, på riktigt.

    Ett bra alternativ (för oss som inte kan tvinga fram några känslor för andra lag än Blåvitt) tycker jag kan vara att spela på matcherna/ligorna. Då betyder de något, utan att man måste låtsas brinna för typ... "Real Zaragoza".

    SvaraRadera
  6. Alltså förstår mig inte riktigt på detta blajtyckandet om att det "finns ett lag". Förvisso håller jag med men det är ju sällan självvalt att hålla på ett lag, det kommer till en. Det är ingen fråga om åsikt.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Enligt exakt alla de skäl som ges för att stödja Blåvitt så blir landslaget helt överflödigt. Ett lag bestående av våra konkurrentspelare och svikande "proffs" gör att det är skitmärkligt och gammaldags att heja på landslaget. För att vi bor i samma land? Jaha, vad fan har vi gemensamt mer än den osynliga gränsen då? Inte mycket. AIK:are, Djurgårdare, Bajare, Malmöfans och Öisare? Pack. Bara Blåvitt - aldrig landslaget.

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet. Nu kan man så klart sympatisera med många lag av olika anledningar och som du är inne på så är vi många som växt upp med Engelsk fotboll. Tyvärr dog mitt intresse för ett antal år sedan när PL mer gick mot en Hollywoodproduktion.

    Det är en sak med tipsextragenerationen men idag finns en generation som enbart håller på Barca, Real eller ngt annat storlag och bryr sig inte det minsta om Svenska. Det kan man förstå då vi lever i en värld där man idag kan hålla sig uppdaterad på ett sätt som inte gick innan internet. Idag är det även väldigt billigt att flyga till många städer där storlagen finns.

    Men, det som gör min kärlek till IFK så pass stor är att jag kan gå och se lagets alla hemmamatcher på plats samt träningar. En närhet som jag tvivlar starkt på går att uppnå genom att kolla på TV och möjligtvis åka över ngn gång per år för att se laget på plats.

    /Fnyq

    SvaraRadera
  10. Vad är det du vill uppnå?
    Vill du ha en klapp på axeln och en stjärna i kanten bara för att du är"Hardcore Blåvitt"??
    Kul för dig..

    SvaraRadera
  11. Jag håller bara på Blåvitt, punkt. När det gäller utländska lag så finns det snarare lag som jag ogillar mer än andra. Chelsea och Real Madrid, till exempel. Jag tycker om att titta på engelsk fotboll eftersom den innehåller alla de moment som utgör attraktiv fotboll - kamp, teknik och taktik.

    När jag var mindre höll jag på två lag i handbollen, RIK och Alingsås, vilket fungerade fint så länge de låg i olika divisioner. Nu är jag en text-tv-supporter till dem båda, håller koll på resultaten men blir aldrig speciellt känslomässig (även om det var jävligt skoj att ahk vann förra året!)

    Hockey och Frölunda var länge ett okej vintersubstitut till fotbollen men nu vet jag inte ens hur det går för dem (eller, jo jag vet att det går knackigt). Däremot blev jag lite förvånad när jag fann mej fängslad av os-hockeyn, det är onekligen rätt coolt med 19000 fanatiska kanadicker på läktarna.

    SvaraRadera
  12. Anonym 11:03....är du en sån som håller på Blåvitt och Frölunda och alltid snackar som expert om dessa bägge sporter? Har du länkarmband, tribaltatuering, permanent blåtand och munfitta?

    Eller är du den typen av pellejöns som säger "vi" när du snackar om hur bra Barcelona spelade i helgen?

    Eller är du en sån som tycker att man skall hålla på alla lag från Göteborg i en salig röra, bara för att vara riktigt goegoegoe...?

    G-punkten slår hövvet på spiken!

    SvaraRadera
  13. Håller som så många andra Blåvita på Liverpool i England och tycker det räcker så.

    Blir så jäkla trött på alla småglin som dissar allsvenskan så fort det ges möjlighet. ALLA vet skillnaden mellan La Liga, försök att fatta det. Om man nu gick efter kvalitet och titlar, så skulle ju alla hålla på samma lag.

    Klubbkänsla - ett ord som Zlatan och hans småglin till fans inte har en aning om vad det är.

    SvaraRadera
  14. Gött att kunna gå och se sitt lag live nästan varje vecka...

    allaeanglar

    SvaraRadera
  15. Jag har sett ManU - Blåvitt på drömmarnas teater 94, efter det var det bara att ställa in sig i ledet.
    Fotbollsmässigt och upplevelsemässigt och känslomässigt det mest magiska jag varit med om.
    (förutom två barnafödslar och GnR på stadion 94 rankat i den ordningen.)

    Å andra sidan har jag svårt att äta innan en blåvittmatch och efter en förlust (horribla tanke) finns en tomhet som jag inte har språkets gåva att beskriva.

    ManU följer jag framför tv'n, kanske men en bärs.
    Vid en ev förlust så rycker jag lite på axlarna, sätter på Discovery efter slutsignalen för att bli lite gladare.

    //elmaco

    SvaraRadera
  16. elmaco sammanfattar väl det rätt bra.

    Att hålla på ett utländskt lag kan aldrig bli som att vara blåvit.

    SvaraRadera
  17. Stödejer dig till 100% och om vi vill ut i Europa igen bör vi nog få in Blåvitt på skolgårdarna igen. Jag är själv fullkomligt ointreserad av spanska eller engelska ligan och förstår inte hur man som svensk kan hålla på något lag där ifrån. Som någon skrev... Det är som att hålla på Norge i Vinter-OS bara för att dom är bäst...!

    SvaraRadera
  18. Håller med till fullo! (Fast jag håller faktiskt på Frölunda- indianerna oxå)

    SvaraRadera
  19. Grymt bra skrivet!

    SvaraRadera
  20. Finns bara ett lag i hjärtat, men eftersom jag gillar fotboll i allmänhet så brukar iaf jag alltid under en match börja "hålla" på ett lag. Och då inte allt för sällan underdogen i matchen, vet att det är lite gajs över det men så är det.
    Har dock ett lag som trots allt får räknas som mitt "andra" lag och det är Crystal Palace och det härör från nått så banalt som att jag tyckte det var ett fräckt namn när jag var runt 7-8 år

    SvaraRadera
  21. Franky:
    Man får nog skilja på att älska ett lag och att sympatisera med ett lag. För ett antal år sedan tyckte jag om att försöka följa Arsenal. Men då bestod iofs backlinjen av Winterburn, Adams, Bould och Dixon.

    Sedan att man fortfarande tittar lite extra när man får chansen var Wycombe och Bath City ligger är enbart tragiskt. Ett intresse jag fick när jag körde de första managerspelen för länge sedan. På den tiden var man tvungen att börja i lägsta divisionen. :-)

    /Fnyq

    SvaraRadera
  22. Jag tycker om mat. Jag har en favoriträtt som jag tycker är godast av allt.

    Men jag tycker dessutom om en helt annat maträtt jävligt mycket. Jag äter dem inte samtidigt och således kan jag fortsätta tycka att båda dessa är min favorit.

    Skulle jag tvingas ha båda sakerna på en och samma tallrik så hade jag förmodligen valt det förstnämnda, men det hände senast i mitten på nittiotalet så jag tycker inte problemet är jättestort.

    Gick liknelsen hem?

    SvaraRadera
  23. När jag var yngre så hade jag favoritlag i alla sporter och i alla serier. Det blev dock färre och färre lag och idag så är det "bara" blåvitt som gäller

    SvaraRadera
  24. Blåvitt och Liverpool!!

    SvaraRadera
  25. Jag uppskattar engelsk fotboll och givetvis finns det lag där som jag gillar mer än andra, men precis som många här finns det bara ett lag för mig som gäller

    Jag mår fysiskt dåligt av människor som refererar Real, United, Barca osv som "vi" och slänger sig med floskler som "allsvenkan är ju så dålig" Samtidigt är jag otroligt glad över att ni inte står bredvid mig på Ullevi. I ärlighetens namn känner jag ett smått förakt för folks känslor för Frölunda as well

    SvaraRadera
  26. Kan bara instämma. För "höll" jag på Arsenal, nu e de inte alls lika intressant. Jag följer bara blåvitt. Har aldrig haft nåt intresse för spanska ligan och lag som Barcelona och Real Madrid. Föör såg man på tipsextra/tipslördag bara för att få sin dos av fotboll under vintern. Men nu sänder varenda kanal fotboll och det blir inte intressant. Jag kan ju numera tackvare all övervakning av träningar, träningsmatcher, B-lagsmatcher, U-matcher följa blåvitt mycket närmare än innan, och detta tackvare sidor som baraben och övriga. man blir mer insöad på blåvitt och allt mindre intresserad av andra lag där ute i europa. Jag bryr mig inte vilka som vinner bundesliga, jag bryr mig mer om vilka som deltar i blåvitts träningar. Sen är det märkligt att folk vill se Barcelona och Real Madrid vinna sina matcher med 6 eller 7 mål. är det "kärlek" att bänka sig framför tvn och bry sig om klubbar helt utan själ en eller två gånger i veckan.?

    SvaraRadera
  27. www.fcstpauli.com/index.php?lang=en

    SvaraRadera
  28. För mig är det Blåvitt och landslaget som gäller. Det är känslor som har sina rötter i min ungdom och därför inget som går att ändra på.

    Jag håller INTE med anonym 10:47 som rackar ned hårt på landslaget.
    Blåvitt är klubblag och konkurrerar inte med landslaget, så var ligger konflikten liksom?

    Det finns däremot en risk för konflikt om man håller på Blåvitt och något annat lag (typ Liverpool) om de möts i t.ex. Europa league, CL-kval eller motsvarande.

    SvaraRadera
  29. Hur fan kan man komma från Göteborg och hålla på sävehof? Så jävla äckligt och fel.

    SvaraRadera
  30. alla som håller på lag vars tröjor går att köpa på Freeport och Intersport, och då menar jag inte gbg lagen, är äckliga räkmackebrigads fotbollsmördare och plastjulgranar....död åt den moderna fotbollen och död åt de sk. top four,barca,real,tjuve,inter och milan.........död även åt folk som skriver:citat: "forza the reds"

    SvaraRadera
  31. Men alltså.

    Ni vet inte hur vi känner som har ett till lag där ute som ligger lika högt i våra hjärtan som blåvitt.

    Ni som bara håller på blåvitt vet hur jobbigt det är när tjejer säger typ "Hur kan du gilla ett fotbollslag så mcyekt, suck".. Då kan ni i stil tänka "Kärring, du vet inte hur det känns att ha ett fotbollslag i sitt hjärta som man följer var som helst". Så känner vi lite om er, vi respekterar er, men vi älskar ett till lag också ute i Europa. Och ni vet säkert inte hur det känns att ha fotbollslag, eftersom ni bara har 1.

    Om jag fick välja mellan ifk och arsenal skulle jag nog valt ifk. Men jag hoppas att jag aldrig behöver avgöra det

    SvaraRadera
  32. Is this the way to Amarillo
    Thierry Henry is biting his pillow
    He’s got Sol Cambell up his arsehole
    And Arsene Wenger sleeps with kids
    la la la la la la la la YIDS!
    la la la la la la la la YIDS!
    la la la la la la la la YIDS!
    And Arsene Wenger sleeps with kids…

    SvaraRadera
  33. Jag vet inget annat än Blåvitt. visst har jag Liverpool som favoritlag i England,Men det är pga Hysén på 80 talet. Faktum är att jag var mer fotbollsintresserad förut när jag var ung. Nu är jag när inpå enbart intresserad av det som rör Blåvitt. IFK Göteborg är livet. Både på gott och ont. Känns inte som att jag valt detta, men naturligtvis måste jag ha valt vid något tillfälle. Men det var så längesen att jag ej minns. Men nu mår man ju dåligt när det händer dåliga saker för blåvitt.Samtidigt så går man ju lite på moln när det går bra. Nä det är för sent för mig att ändra på mitt "val". Jag kommer för alltid att tycka det mesta är ointressant som florerar utanför Blåvitts intressen, åtminstone när det gäller fotboll.

    //Daniel

    Ps.Tror aldrig jag valde detta...Ett lag, en livstil.

    SvaraRadera
  34. Haller med till 100%

    SvaraRadera
  35. Du beskriver det bra, trodde jag var själv...
    Håller med till 100%

    SvaraRadera
  36. Haha, det räckte att jag läste fram till "Sävehof" för att veta att det var "MR. G*****" som var skribent.

    SvaraRadera
  37. "Samtidigt kan jag inte riktigt förstå alla er som någon gång och av olika anledningar BESTÄMT er för att benhårt hålla på utländska lag mer än hjärtat klappar för något svenskt lag."

    Grejen är att man inte bestämmer sig för att älska ett lag.. det bara blir så. Jag väljer Inter över blåvitt alla dagar i veckan även att jag bor i göteborg. Vet inte varför och det är ju ologiskt.

    Dessutom är det ju bara ett 10-tal städer som har allsvensk fotboll, och bara en 5-6 där man kan få en bra inramning. Därför är det ju inte konstigt ifall man är uppväxt i typ Oskarshamn och inte brinner så hårt för allsvenskan. För om man bara kan se matcherna på tv är det ju klart roligare att följa internationell fotboll...

    SvaraRadera
  38. Detta var ett svårt och i vissa fall känsligt ämne.

    Och utan att helt säkert veta åldrarna på alla som kommenterat denna tråd så kan man relativt enkelt konstatera (pardon min franska) att ju äldre man blir desto mer svalkar intresset för de internationella klubbarna runt om i världen som man en gång i barndomen höll så starkt på och kärleken för Blåvitt (i vårt fall) ökar.

    Och det är väl egentligen inte så konstigt? När man är barn/ungdom är man mer nyfiken på annat, mer "lättmanipulerad" bland mycket annat.

    Att man inte själv medvetet väljer vilket/vilka lag man faller för är ju sant. Lika sant som du inte väljer vilken tjej du blir kär i eller vilket mål du tycker är det snyggaste du någonsin sett, även om det kanske är en sketen AIK; are som gjort det (jag tror absolut ingen här inne har såna tankar men skriver så för att poängen skall gå fram). Det bara blir så, det ligger i vår natur.

    Jag själv höll på Lazio i Italien, Arsenal i England, Barcelona i Spanien, Celtic i Skottland (tack vare Henke) och t.o.m. Galatasaray i Turkiet när jag var mindre.
    Nu för tiden håller jag inte speciellt mycket på något av dem. Visst, om jag fick välja vilket lag som skulle vinna sin respektive liga hade jag valt dessa men om de inte skulle göra det, bättre lycka nästa år.

    Dubbel förlusterna mot Gnaget har skapat en sån revanschlust inom mig som inget annat lag kan få mig att känna. Inte ens om Arsenal pissar på Man U med 7-0 i en avgörande match om guldet hade jag bytt ut det mot en uddamåls seger borta mot Mjällby i år. Nu är det även enbart Blåvitt som gäller för mig

    Fan, jag kanske börjar bli mig till åren jag med?

    SvaraRadera
  39. http://www.youtube.com/watch?v=6yb_rX4wNEA&feature=player_embedded

    Bara för att göra ämnet/frågan ännu mer invecklad. Det är inte bara vi supportrar som har "vid sidan om lag". Utan även de exakta spelare vi ser upp till i ett lag, som håller på andra lag.

    Rätt eller fel? Skall en blåvit spelare enbart hålla på det lag han spelar i?

    SvaraRadera
  40. Alex
    Spelarna i Blåvitt är anställda för att göra ett jobb, alltså yrkesmän. Ibland har man tur att få spelare som även har hjärta för klubben, men det är såklart ingenting man kan kräva

    En supporter är något helt annat

    SvaraRadera
  41. Så härligt att det finns såna som vet hur det är, det måste ju vara sant. Klart som fan det kan vara exakt lite stort eller större att hålla på typ Arsenal, Hv71 och IFK Göteborg med oerhörd entusiasm för alla.. har försökt rangordna men eftersom de inte konkurrerar på nåt sätt så kan jag älska alla lagen lika mycket.

    Som sagt man väljer inte sina lag.. de har alltid funnits i ens hjärta sen man var liten av någon anledning. Då är det svårt att sluta följa dom, bara töntigt för att enbart heja på "DEM"

    SvaraRadera
  42. "Jag väljer Inter över blåvitt alla dagar i veckan även att jag bor i göteborg. Vet inte varför och det är ju ologiskt."


    Du är sorglig!

    SvaraRadera
  43. Det är omöjligt att hålla på ett lag som kallar sig "indianer" och kommer från Frölunda. Jävla Amerikasnott töntnamn! Fy Faan!

    Bajsa er i Häcken!

    SvaraRadera
  44. Idioti att vara så enögd att man inte kan uppskatta andra lag i bättre ligor. Jag har hållt på Arsenal sedan Limpar kom dit 1990 och firar nu 20-års jubileum som supporter till kungarna av London. Dessutom gillar jag Roma rejält, men dessa två passioner hindrar mig inte från att hålla på IFK Göteborg.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.