2006/11/25

Så mycket tjänar spelarna i Blåvitt!

LÖNER Vi lever numera i en tid där vi blir allt mer offentliga och övervakade av storebror. Genom Internets framfart blir det hela tiden lättare att kolla upp din grannes, sambos eller chefs personuppgifter, och kanske framförallt går det att se hur mycket pengar de tjänar. Offentliga uppgifter är enklare än någonsin att få fram. Speciellt nu, då det sedan ett par dagar är möjligt för gemene man att enkelt kolla taxeringsuppgifter på nästan vem som helst på en enkel hemsida. Den svenska avundsjukan kan med andra ord räkna med ett ordentligt uppsving närmsta tiden. Vi på Baraben ville inte vara sämre och tog därför tillfället i akt att titta efter vad spelare och ledare i IFK Göteborg tjänar. Observera att uppgifterna (troligtvis) gäller 2005 års inkomster, och att siffrorna gäller inkomst av tjänst.

1. Bengt Evert Andersson
656 868 SEK (per månad: 54 739 SEK)

4. Thomas Lars Olof Olsson
410 826 SEK (per månad: 34 236 SEK)

5. Nils Erik Mattias Bjärsmyr
335 805 SEK (per månad: 27 984 SEK)

6. Adam Per Alexander Johansson
308 293 SEK (per månad: 25 691 SEK)

7. Kjell Magnus Kilberg
0 SEK (per månad: 0 SEK)

8. Erik Martin Ulander
273 110 SEK (per månad: 22 759 SEK)

9. Stevan Selakovic
0 SEK (per månad: 0 SEK)

10. Jens Niclas Alexandersson
695 566 SEK (per månad: 57 964 SEK)

11. Samuel Kwicompae Wowoah
767 596 SEK (per månad: 63 966 SEK)

12. Pavle Alexander Nadj
155 500 SEK (per månad: 12 958 SEK)

13. Karl Gustav Johan Svensson
28 900 SEK (per månad: 2 408 SEK)

14. Hjalmar Jonsson
438 148 SEK (per månad: 36 512 SEK)

15. Ali Gerba
339 480 SEK (per månad: 28 290 SEK)

16. Leif Magnus Johansson
491 371 SEK (per månad: 40 948 SEK)

17. George Mourad
492 831 SEK (per månad: 41 069 SEK)

18. Martin Ramiro Guillermo Smedberg Dalence
373 024 SEK (per månad: 31 085 SEK)

19. Pontus Anders Mikael Wernbloom
183 870 SEK (per månad: 15 323 SEK)

20. John Dennis Ingvar Jonsson
341 894 SEK (per månad: 28 491 SEK)

21. Bengt Erik Markus Berg
403 984 SEK (per månad: 33 665 SEK)

22. Vladimir Majdandzic
52 163 SEK (per månad: 4 347 SEK)

23. Andres Javier Vasquez Rueda Pinto
274 181 SEK (per månad: 22 848 SEK)

24. Anders Kenneth Jonatan Berg
312 776 SEK (per månad: 26 065 SEK)

25. Johan Rickard Rikardsson
248 600 SEK (per månad: 20 717 SEK)

Några övriga:

Stig Håkan Mild
452 106 SEK (per månad: 37 676 SEK)

Bengt Gösta Halse
3 662 186 SEK (per månad: 305 182 SEK)


98 kommentarer:

  1. Varför tjäna Sammy typ mest?

    SvaraRadera
  2. Är det inte möjligt att vissa(de flesta?) spelares inkomst är missvisande då man sätter av olika stor andel av lönen i pensions-/periodiseringsfonder?

    SvaraRadera
  3. hade jag vart halse så hade jag köpt ny tv varje månad =)

    iaf. jag reagerade också lite på summan som vovven tydligen ska få in. samtidigt så stod det att sella inte tjänade ett öre så man vet ju inte hur exakt informationen är eller om alla pengarna det står att de tjänar kommer från IFK.

    /sniff

    SvaraRadera
  4. kanske fick sammy signon som kanske kan påverka hans inkomst av tjänst.

    Men visst ska han inte vara en av de mest välbetalda...

    SvaraRadera
  5. Känns lite fel o lägga ut spelarnas inkomster även om det är offentliga uppgifter.

    SvaraRadera
  6. Det är deras totala inkomst, Vovven kanske har haft aktier och sålt dem under året och då antar jag att det läggs på inkomsten...Halse inkomst kommer inte från Blåvitt.

    SvaraRadera
  7. De flesta i laget säljer jultidningar just nu under semestern dessutom. Jag köpte "Julstämning" av Vovven förra veckan

    SvaraRadera
  8. vilken hemsida är det man kan kolla sånt där?

    SvaraRadera
  9. Om detta är inkomsten för 2005 så hade ju Pontus A-kontrakt bara halva året. Eftersom Selakovic redovisar 0 kronor skulle jag tro att det snarare handlar om 2004, dvs den som deklarerades 2005. Det finns väl ett eftersläp på när uppgifterna blir offentliga. Och under 2004 hade ju inte Pontus något A-kontrakt alls.

    SvaraRadera
  10. Så jävla onödigt Erling!

    SvaraRadera
  11. Sånna här siffror ska man ofta ta med en nypa salt. Men visst är det en fingervisning.

    SvaraRadera
  12. Det säger ju egentligen inget om vad det får ut i lön från Blåvitt. Eller jo lite säger det ju, men långt ifrån allt.

    SvaraRadera
  13. Spelar väl visst roll det!
    Oavsett om man köpt aktier,fått sign-on bonus eller vad som helst så redovisas allt som inkomst av tjänst! Dvs det är den "sanna" inkomsten! Om det inte redovisas till Skattemyndigheten så är det ett brott!

    SvaraRadera
  14. Tycker allas andranamn var det roligaste ;)

    SvaraRadera
  15. Ge Smedberg ett nytt artistnamn så har vi en egen brasse ;-) fast då får vi behålla honom förstås!

    "Ramiro Guillermo Dalence"

    SvaraRadera
  16. Inte illa med 2 "brassenamn" i truppen!
    Martin Ramiro Guillermo Smedberg Dalence och
    Andres Javier Vasquez Rueda Pinto

    SvaraRadera
  17. 11. Samuel Kwicompae Wowoah
    767 596 SEK (per månad: 63 966 SEK
    och ulander det är fan skrämmande :S

    SvaraRadera
  18. Detta är vad de tjänade 2005 eller 2004. Inte vad de hade i lön i år (säsongen 2006). För att få reda på det måste vi vänta 1 år till.

    SvaraRadera
  19. tror mer att det speglar att samuel tjänade bra i DIF.... Det verkar vara gamla siffror

    SvaraRadera
  20. På vilket sätt är Ulanders lön skrämmande? Må så vara att han inte fanns tillgänglig för spel men har man skrivet kontrakt så har man.

    Vi kan ju knappast införa raka ackord i fotbollen?

    SvaraRadera
  21. Vettifan:

    Gustavs "lön" är det han fick i u-laget ifjol.

    Sen så är ju både George, Håkan och Halse delägare i andra företag där dom också får in pengar.

    SvaraRadera
  22. Känns lite fel o lägga ut spelarnas inkomster även om det är offentliga uppgifter. - Läs dem inte då för fan! Eller skall det tummas på Den svenska offentlighetsprincipen bara för att du inte gillar att läsa vad spelarna tjänar. Om man är intresserad av sin förening är detta naturligtvis högintressant då lönekostnaderna utgör en stor utgift för föreningen. Även om uppgifterna endast skall tas som en fingervisning. Du är intresserad av Hur ekonomin ser ut i Blåvitt men inte har den största utgiftsposten fördelar sig...eller?

    SvaraRadera
  23. BENGT HALSE! ... jisses

    SvaraRadera
  24. Vart tog integriteten vägen? För helvete, Bara Ben går allt mer mot kvällstidningarnas håll. Skiter i konsekvenserna för sitt egna lag, allt för att få så exklusiva nyheter som möjligt.

    Avgå!

    SvaraRadera
  25. Baraben
    Aftonbladet


    Same shit different name





    Skärpning

    SvaraRadera
  26. Anonymous said...

    Vart tog integriteten vägen? För helvete, Bara Ben går allt mer mot kvällstidningarnas håll. Skiter i konsekvenserna för sitt egna lag, allt för att få så exklusiva nyheter som möjligt.

    Avgå!

    26/11/06 14:34


    Håll käften pajas, offentlighetsprincipen är något som hela Europa tar efter från Sverige och en demokratifråga som aldrig bör ruckas på. Kasta skit från anonymiteten är lätt men att ha en hjärncell verkar vara svårt för dig.

    SvaraRadera
  27. Hade ju varit grymt intressant att veta andra lags löner och jämföra med blåvitts.

    SvaraRadera
  28. offentlighetsprincipen medger också att man kan hämta namn och personnummer på dömda fotbollshuliganer. Sedan hämtar man ut ett passfoto på personen ifråga och kryddar anrättningen med att tala om var han jobbar, vad han tjänar, var han bor och vad han har för telefonnummer. Sedan lägger man ut hela härligheten på baraben.

    Slutsats: Att man KAN göra något betyder inte att man SKA göra det.

    SvaraRadera
  29. Bond-Saxen said... Håller med!

    När är det fel med öppenhet?
    Det är ju inte patientjournalerna som läggs ut, bara hur mycket spelarna har i lön, är detta så jävla farligt? Det är ju VI som bekostar deras löner, har vi inte rätt att se hur mycket de tjänar?

    SvaraRadera
  30. "26/11/06 14:04, Anonymous sa..."

    Är det inte vettigare att lägga ut totalsumman av lönerna? Utöver offentlighetsprincipen finns det väl etik? För mig säger etiken ett annat förhållningssätt än den här artikelns.

    "förespråkare för ofentlighet och etik!.

    SvaraRadera
  31. Slutsats: Att man KAN göra något betyder inte att man SKA göra det.

    Eller så kan man hålla sig till att debattera sådant som faktiskt publiceras här istället för att dikta upp påhittade "skräckscenarios".

    Vad är det för fel på att publicera detta? Det mest harmlösa på länge, dessutom jävligt intressant att få reda på och bara löjligt att gnälla kring. Wake up and smell the coffee.

    Men så finns det ju de som helst bara läser sammanfattningar av sådant som står på officiella.

    SvaraRadera
  32. Frankie:

    Jag menade naturligtvis inte att mitt skräckscenario var ett argument till att man inte skulle lägga ut lönelistan, det var ett försök att polemisera mot de som skriver kommentarer här som går ut på att det var rätt att lägga ut lönelistan bara för att man kan enligt offentlighetsprincipen. Jag tycker inte att det är riktigt så enkelt.

    SvaraRadera
  33. Bort med inlägget för f-n, skadar ju kanske bara truppen/klubben.

    SvaraRadera
  34. Personlig integritet är överskattat

    SvaraRadera
  35. Bort med inlägget för f-n, skadar ju kanske bara truppen/klubben.

    Hur??? Hur skadar detta någon över huvudtaget???

    SvaraRadera
  36. haha gnäll gnäll gnäll-fittor. "oh nej nu skrev någon nåt ovanligt igen, men vabra då kan jag lipa lite mer".

    SvaraRadera
  37. Bara för att citera huvudinlägget med tanke på vissa kommentarer :D

    Den svenska avundsjukan kan med andra ord räkna med ett ordentligt uppsving närmsta tiden.

    SvaraRadera
  38. Frankie/ Tror inte det är bra för klubben att spelarnas löner läggs ut offentligt på Bara Ben. Nu ska man ju kanske inte överdriva, men i teorin skulle någon av våra spelare, eller de vi förhandlar med, se vilken spelare som har vilken lön i nuläget, och då kräva mer än vad man annars kanske hade gjort.

    Tur att vi har Supporterfonden till det ändamålet!

    Vet inte om det är legalt att lägga upp löner hur som helst?

    SvaraRadera
  39. Anonymous said...

    Bort med inlägget för f-n, skadar ju kanske bara truppen/klubben.

    26/11/06 17:32

    Det bästa inlägget på länge!
    Speciellt att du har tryckt in ett "kanske" framför truppen...

    Vilket sätt det skadar förstår jag inte? Skall motståndarsupportrarna håna Adam för att han bara tjänar 25000 i månaden eller vad menar ni?

    SvaraRadera
  40. Är det inte så att det som står i 2005 års taxeringskalender innehåller siffror från inkommståret 2004???

    SvaraRadera
  41. ... precis så är det.

    SvaraRadera
  42. halse väntar bara på att få bränna lite stålar i de kommande riskkapitalbolaget.

    SvaraRadera
  43. Anonymous said...

    Är det inte så att det som står i 2005 års taxeringskalender innehåller siffror från inkommståret 2004???

    26/11/06 19:30
    Anonymous said...

    ... precis så är det.

    26/11/06 19:36


    OK, kanske något felformulerat om man är messerschmidt. Men jag tror alla fattar att det gäller inkomster under 2005. Något undantag för Selakovic naturligtvis där det är nåt som inte stämmer.

    SvaraRadera
  44. Människor som är emot att löner skall visas offentligt är enligt min erfarenhet ofta människor som på något sätt skäms för sin lön, antingen över att de tjänar för mycket el. för lite. Med tanke på årets säsong är det nog en och annan som känner sig överbetald. Det är väl inte skandalöst att redovisa vad en arbetsgivare betalar för någons arbete? Vissa tycks rent av blanda ihop detta med människovärde...

    SvaraRadera
  45. Vad tjänar Erling då? Jag menar, skriver man en artikel om andra människors inkomster MÅSTE man ju bara ha med sin egen inkomst, allt annat är ju tjänstefel.

    Offentlighetsprincipen är en fantastiskt sak. En annan lag är personuppgiftslagen (PUL).

    Kan ni övertyga mig om att den här publiceringen inte bryter mot den lagen?

    SvaraRadera
  46. halses inkomst är inte helt och hållet en lön från ifk. han är sedan tidigare miljonär och dra nog in en hel del på styrelseuppdrag i olika företag, aktier etc.
    varför skulle ifk nånsin betala halse lika mycket som fem av dom bäst betalda spelarna tillsammans?

    SvaraRadera
  47. brukar inte gt och andra kvällsblaskor lista massa folk och deras taxerade inkomster samt förmögenheter?

    specifikt ifk-spelare har man också listat för ngra års sedan.

    SvaraRadera
  48. jo, ja tror inte halse fick ngn ersättning ifrån ifk alls. kanske ngt symboliskt isåfall,

    SvaraRadera
  49. Alltså 1: Vi visste ju redan att Sella gillar skattesmiteri ;) så det var ju ingen skräll att han nolltaxerar.

    Alltså 2: AB har ju dessa sammanställningarna en gång per år eller vartannat år för både hockeyn och allsvenskan, varför skulle det vara fel att fokusera på blåvitts trupp just här?

    Alltså 3: Säljer man aktier är det INTE inkomst av tjänst. Det klassas som inkomst av KAPITAL och hamnar inte i den högen med pengar.

    Alltså 4: Spelarna brukar sätta av mellan 20-60 % av sin totala "ersättning" från sin "klubb", alltså säger siffrorna inte jättemycket om vem som tjänar mest, men de kan ju säga en hel del ändå.

    Alltså 5: Jag kan tycka det är patetiskt att spelare som i princip aldrig varit ordinarie i allsvenskan tjänar mer än 20000 i månaden. Att en idrottsförening kan värdera deras - i mitt tycke högst marginella insats - till så mycket är helt obegripligt. Och bara därför (men även av andra skäl) är publiceringen av dessa siffror skitbra.

    Alltså 6: Inget nytt under solen. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  50. comartin said...

    Vad tjänar Erling då? Jag menar, skriver man en artikel om andra människors inkomster MÅSTE man ju bara ha med sin egen inkomst, allt annat är ju tjänstefel.


    Haha, driver du med mig eller?

    SvaraRadera
  51. Svaret på den frågan är: ja och nej. Se det som konstruktivt kritik.

    SvaraRadera
  52. Varför ta bort det här, varenda en här kan ju gå in och kolla det själv?

    SvaraRadera
  53. Är det bara jag som tycker att spelarna - över lag - tjänar rätt dåligt?

    SvaraRadera
  54. I förhållande till vad de presterar tycker jag de tjänar sjukt mycket oavsett vem man tittar på (inklusive Selakovic som ju förmodas prestera sin sign-on också). Det är vi som betalar dem, glöm inte det. Skulle gladeligen betala 50 spänn för att kolla på b-laget istället om det skulle få föreningen att gå runt bättre.

    SvaraRadera

  55. Offentlighetsprincipen är en fantastiskt sak. En annan lag är personuppgiftslagen (PUL).

    Kan ni övertyga mig om att den här publiceringen inte bryter mot den lagen?

    26/11/06 20:30


    Eh... det är ju inte första gången vi skriver spelarnas namn direkt. Förstår inte hur detta skulle kunna bryta mot den lagen. Ett tips är att läsa lagen innan du kläcker ur dig liknande saker igen. Läs 7§ andra stycket i 1998:204, så förstår du nog vad jag menar.

    Sen, för att svara på ditt andra inlägg så är det ju så att detta inte bara gäller spelare i Blåvitt. Det är fritt fram för den som vill att kolla upp hur mycket jag tjänar också.

    SvaraRadera
  56. skulle vara kul om ni kunde utveckla listan med samtliga som spelade i blåvitt 04/05 (och alltså finns tillgängliga i statistiken). t.ex. sellas och kihlbergs siffor är ju från gamla säsonger då de inte skattade i sverige. kan ni inte sammanställa vad risp, anton etc tjänade typ 2004-2005?

    skulle också vara mycket intressant att se vad "stjärnorna" runt 2002 fick i lönekuvertet. tror att gustav, rosen, henriksson, höiland etc tjänade väldigt mycket mer än dom förtjänade.

    för övrigt tycker jag att det säger VÄLDIGT mycket om djurgården och deras löner att samuel wowoah är den som har högst inkomst i den här sammanställningen. det kan omöjligen vara den lön han får från ifk nu, utan måste gälla den han fick från dif - alltså betalar dom en medelmåtta mer än vad vi betalar våra stjärnor...

    SvaraRadera
  57. Om jag inte minns fel så fanns det en lista i GT med dom 100 som tjänar mest i västsverige. Då e dom också olagliga.. skit snack! Det e ingen som mår dåligt av detta

    SvaraRadera
  58. oj vilket liv kring några siffror, det är ju inga hemligheter som redovisas direkt.

    kul att du återigen lyckas väcka åsikter hos folk erling, många kommentarer i vanlig ordning!

    när ska du redovisa din inkomst då? haha..

    SvaraRadera
  59. oj vilket liv kring några siffror, det är ju inga hemligheter som redovisas direkt.

    kul att du återigen lyckas väcka åsikter hos folk erling, många kommentarer i vanlig ordning!

    när ska du redovisa din inkomst då? haha..

    SvaraRadera
  60. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  61. Anonymous said...

    Frankie/ Tror inte det är bra för klubben att spelarnas löner läggs ut offentligt på Bara Ben. Nu ska man ju kanske inte överdriva, men i teorin skulle någon av våra spelare, eller de vi förhandlar med, se vilken spelare som har vilken lön i nuläget, och då kräva mer än vad man annars kanske hade gjort.


    Jag förstår din poäng helt och hållet, men då uppgifterna inte är hemliga utan tillgängliga till alla som vill ta del av dem så är det ju en total petitess att de hamnar här på Baraben. Hade de däremot varit helt hemliga hade jag förstått kritiken, det verkar som en del tror att det är så.

    Nu är det istället så att spelaragenter flitigt använder sig av sådana här uppgifter (och många andra offentliga och icke offentlige uppgifter) för att jämföra löner mellan spelare. Så de som kan dra nytta av liknande uppgifter gör ju det på alla möjliga sätt redan, att tro något annat vore väldigt naivt.

    De som snackar om kvällspress etc menar såklart att Aftonbladet ungefär en gång om året brukar slå upp liknande siffror över Allsvenska spelare i sin "blaska". Inte heller där tycker jag det är speciellt uppseendeväckande.

    Slutgiltigen kan man ju fylla på med att reflektera över att siffrorna inte på något sätt är exakta i alla fall (jag tänker på icke redovisade bonusar och gåvor alternativt sign on bonusar som lön etc) och inte heller sägs det att IFK betalat ut dem (som i Halses fall).

    SvaraRadera
  62. Okej, det är ingen "lönelista", som tidigare inlägg gjort sken av. Erling har tagit taxeradinkomst och delat den på tolv månader och försökt (och lyckats) få er att tro att det handlar om en månadslön.

    Sälj en fastighet eller gamla aktier som du kanske ärvt och din "månadslön" ser då plötsligt jävligt hög ut. Kvällstidningsjournalistik när den är som sämst.

    Mvh
    Fisken

    SvaraRadera
  63. comartin "Bryter mot lagen"- Ho, ho, ho. Du är verkligen en rolig människa. Jag vet ej vem erling är, och vad han tjänar är väl tämligen ointressant för alla utom han själv. Vad däremot spelarna i vår förening tjänar har väl ett betydligt större nyhetsvärde?
    Jag förstår inte vad det är med vissa människor och löner,förvisso finns det i detta lönearbetarsamhällle ingen koppling mellan lön och prestation, är det därför det är så farligt att visa inkomst? Men vad är det som är så farligt i detta fall?
    Vad finns det att skämmas över?

    SvaraRadera
  64. Minns för ett par år sedan då Aftonbladet gjorde samma "scoope". Hasse Eklund, då i Helsingborg, hade sållt sin villa och gjort en rejäl förtjänst. Enligt Aftonbaldets matematik så tjänade han över 100.000 i månaden från Hrelsingborg. Det blev ett jävla liv bland Helsingborgssupportrar och Hasse var tvungen att gå ut med en dementi på Helsingborgs hemsida och berätta hur det låg till.

    Det är väl sådana risker man tar när man publicerar undermåliga fakta.

    SvaraRadera
  65. vettifan said... "men jag är helt säker på att detta inte är deras totala månadslön från blåvitt"

    Det är väl just det som har redovisats. De har t.ex valt att inte redovisa Alexanderssons totala årslön. Utan bara det han får från IFK.

    SvaraRadera
  66. At 27/11/06 10:27,

    Lite detta jag menar med att artikeln kan skapa hets mot spelare. Även saker kan hända i privatlivet som vi inte har en susning om som sätter ner spelarens förmåga under en tid.

    Men kanske värst av allt är att vi ger ett offensivt medel för värvningar utifrån. Ekonomi är inte allt men gör mycketi fotbollens värld.

    SvaraRadera
  67. Anonym.

    "Lite detta jag menar med att artikeln kan skapa hets mot spelare."

    Du är uppenbarligen jätterädd att det skall bli minsta lilla konflikt. Man kan inte sätta skygglappar på alla för att ingen skall stöta sig med nått. Det är ju ohållbart.

    Förhandlar man sig till en lön så anser jag att man skall stå för det, speciellt idag när det blivit så extremt med agenter som gör vad som helt för att höja spelarnas löner.

    SvaraRadera
  68. Anonymous said...

    Sälj en fastighet eller gamla aktier som du kanske ärvt och din "månadslön" ser då plötsligt jävligt hög ut. Kvällstidningsjournalistik när den är som sämst.

    Mvh
    Fisken


    Säljer du aktier eller fastigheter så hamnar det inte under "inkomst av tjänst", som är den summa jag publicerat här. Läs på lite innan du kommenterar tack.

    SvaraRadera
  69. anonymous 10:29:

    Baraben har inte en aning om vad Alex har i lön från IFK, det som publiceras här är taxerad inkomst, dvs det som summeras på förstasidan av deklarationen och som är offentligt. Hur man tjänat dessa pengar eller ev skatteplanering som reducerat summan är inte offentligt, alltså vet inte Baraben det heller.

    SvaraRadera
  70. Erling:
    Du är lá go i hövvet. Taxering för 2005 vilket vill säga inkomst under 2004. Sammy spelade inte i Blåvitt då. Alltså helt ointressanta uppgifter.

    "Läs på" slänger du på andra, läs på själv föreslåt jag. Erling, Barabens eget rövhål.

    SvaraRadera
  71. Det kan bara hända i KPML och Vs hemstad Göteborg att man kan publicera så totalt felaktiga uppgifter om inkomster bara för att väcka debatt och för att någon tjänar pengar. Oerhört patetiskt att man inte ens har koll på vilket inkomstår det gäller, för att inte tala om det faktum att det bara är en klumpsumma och ingaen bakgrundsinfo. Skall man publicera inkomstuppgifter så måste man veta vad man pratar om.

    Erling>> Jag kollar gärna din uppgift om jag bara får reda på ditt namn och din adress. Att lägga ut info om andra går bra, men inte att skriva under eget namn. (att jag är "anonymous" är inte ett skäl att undvika publicera ditt namn, skribent som du är)

    SvaraRadera
  72. At 27/11/06 12:16, whoami

    livrädd för konflikt?

    Nää inte alls däremot kan det skapa onödig press på spelare som inte presterar av skäl som vi inte känner till.

    Men framför allt ger det möjligheter för andra att få info i onödan om våra spelare o börja använda det i förhandlingar.

    Det blir liv när klausuler
    läcker ut av någon anledning...

    Det här hjälper inte heller till för vår förening i det avseendet.

    Vi får väl hoppas det finns lika korkade infall på fiendemark dvs på andra klubb/föreningsrelaterade bloggar.

    SvaraRadera
  73. Anonymous said...

    Erling:
    Du är lá go i hövvet. Taxering för 2005 vilket vill säga inkomst under 2004. Sammy spelade inte i Blåvitt då. Alltså helt ointressanta uppgifter.

    "Läs på" slänger du på andra, läs på själv föreslåt jag. Erling, Barabens eget rövhål.


    Ålrajt, håller med om att det kanske blev ett litet syftningsfel i artikeln. Dock tror jag bestämt att det verkligen gäller inkomster under 2005, och inte 2004. Kollade på mig själv iallafall, och då var det 2005 som gällde. Sen tycker jag inte det finns anledning till fula påhopp, här i tråden håller vi god ton.

    Vidare har jag inte någonstans påstått att summorna som nämns skulle röra sig om rena löner från IFK. Jag vet mycket väl att det för många är så att de har haft andra inkomster. Halse, tex, lär inte ha fått många kronor från IFK, om ens några.

    Erling>> Jag kollar gärna din uppgift om jag bara får reda på ditt namn och din adress. Att lägga ut info om andra går bra, men inte att skriva under eget namn. (att jag är "anonymous" är inte ett skäl att undvika publicera ditt namn, skribent som du är)

    Jag har inga som helst skyldigeter att skriva med namn här på bloggen och jag tror inte det skulle vara till särskilt stort intresse heller för allmänheten att veta vad jag taxerar.

    SvaraRadera
  74. Ändrade texten något nu, så att den skall stämma bättre som flera skribenter påpekat.

    SvaraRadera
  75. Det här hjälper inte heller till för vår förening i det avseendet.

    Vi får väl hoppas det finns lika korkade infall på fiendemark dvs på andra klubb/föreningsrelaterade bloggar.


    Aftonbladet och andra tidningar publicerar ju allt sånt här varje år ditt spån!!! hahaha jävla gnäll

    SvaraRadera
  76. Helt otroligt att ett inlägg om taxerad inkomst kan reta upp så många! Måste vara fantastiskt många härinne som sitter och fantiserar om att bli revisorer i nästa liv. Fantasier är just vad ni ägnar er åt.

    Det är väl helt oväsentligt vad skribenten tjänar, men eftersom vi fans betalar spelarnas löner (via matchbiljetter, medlemsavgifter, ppw, tv-avgifter etc) är det inte helt oväsentligt vad föreningen faktiskt pytsar ut för dem.

    För nåt år sedan vann Sandklef sammanställningen och det säger ju också en del. Han lär ju inte haft högst total lön om vi säger så, däremot plockade han kanske ut mest lön av sin totala ersättning. Minns att Rickard Claesson tjänade runt 400 lök vilket förundrar mig eftersom han aldrig gjorde en allsvensk match.

    Jag tror agenterna jämför sina spelares totala ersättningar när de förhandlar med klubbarna. Detta är old news för dem. De skiter duktigt i detta, spelarna likaså. En spelare skriver ju under ett kontrakt som gäller för just honom och då passar det för honom eftersom han skriver på. Svårare än så är det inte. Precis som det inte är svårare för någon annan som skriver under sitt individuella löneavtal.

    SvaraRadera
  77. Skriva krönikor och sprida uppgifter om andra är helt ok för "Erling", men inte att göra det under eget namn. Fegt sa Bill, Fegt var ordet sa Bull.

    Jag vill veta vilken taxerad inkomst du har Erling. Det ligger i allmänhetens intresse att vi får veta hur mycket du tjänar.

    SvaraRadera
  78. Mycket bra de här, menvilket är sjukt att se är att vissa spelare har pengar dom inte ens borde ha hälften av, men men som några skrivit tidigare så är de ju från tidigare år

    SvaraRadera
  79. "Dock tror jag bestämt att det verkligen gäller inkomster under 2005, och inte 2004. Kollade på mig själv iallafall, och då var det 2005 som gällde."

    inte för att kritisera publiceringen av inkomsterna, som jag tyckte var både bra och intressant, men om selakovic skattade för noll kronor så borde väl iaf hans siffror gälla 2004 va?
    och wowoahs måste ju definitivt gälla när han spelade i dif.

    SvaraRadera
  80. Anonymous said...

    Skriva krönikor och sprida uppgifter om andra är helt ok för "Erling", men inte att göra det under eget namn. Fegt sa Bill, Fegt var ordet sa Bull.

    Jag vill veta vilken taxerad inkomst du har Erling. Det ligger i allmänhetens intresse att vi får veta hur mycket du tjänar.

    27/11/06 18:45


    Ser du nu ironin i detta? Eller ska jag tydliggöra?

    SvaraRadera
  81. "27/11/06 17:59 anonym"

    Alldeles riktigt att vissa fitbollsspelares inkomster offentliggörs av Aftonbladet exempelvis. Men att några allsvenska spelares inkomster läggs ut behöver inte innebära att våra spelares inkomster skall läggas ut.

    Du är säkert 16 år går på gymnasiet o tror du är helskärpt-skitunge!
    Ut i livet o lär dig något!

    SvaraRadera
  82. Eftersom det varit sånt ståhej kring min person på senaste kryper jag nu till korset och avslöjar att det här är min rätta identitet.

    Det är nu fritt fram för alla att kolla upp hur mycket jag tjänar...

    SvaraRadera
  83. Instämmer i Il Professores inlägg.
    Är förövrigt förvånad över att människor här inne som man delar så mycket gemensamt med (käleken till Blåvitt), samtidigt kan vara så totalt olika i en sådan banal sak som detta. Kan inte någon svara på varför det i grunden är fel att visa vad en arbetsgivare betalar för en tjänst?. Det är i praktiken betydligt mer känsligare och personligt att lägga ut uppgifter som en människas vikt. Snälla IFK, ta bort spelarnas viktuppgifterna från hemsidan omgående. Jag tror att dessa uppgifter kan skapa oro och inbördes slitningar i gruppen. Dessutom tycker jag att styrelsen samt ansvarig på hemsidan skall lägga ut sina viktuppgifter innan de lägger ut andras...

    SvaraRadera
  84. Frankie... jag förstod att invändningen skulle komma... skillnaden är att jag inte är återkommande krönikör, bara en del av allmänheten. Du och Erling är skribenter och tar er friheten att publicera det ena och det andra, men vågar inte göra det under eget namn. Fegt sa Bill...

    SvaraRadera
  85. Förstår inte de som är upprörda. Inkomstuppgifter har varit officiella i Sverige under en väldigt lång tid. Är väl inga konstigheter med det.

    Frågan är bara hur trovärdiga dessa upggifter är; det är ju trots allt Janne Plånbok och gänget som skickat in uppgifterna till skattemyndigheten...

    SvaraRadera
  86. En viktig sak ni missar i denna lönediskussion är att vissa av spelarna eller i alla fall de som tjänar bra, brukar stoppa undan en del av lönen i pensionsfonder och dylikt. Då skattar de inte på inkomsten förrän då karriären är över.

    Troligtvis är det därför Alex har så låg lön exempelvis.

    SvaraRadera
  87. anonymous 27/11/06 23:02:

    Hur läskunnig är du på en skala? Det här med pensionsfonder har ju ältats som en dålig följetång av mig med flera på detta inlägg. Har du sockervadd mellan öronen eller? Dags att börja följa med på l-ä-s-a-l-e-k-t-i-o-n-e-r-n-a ni har i 3-6:an framöver grabben!

    SvaraRadera
  88. "Oavsett om man köpt aktier,fått sign-on bonus eller vad som helst så redovisas allt som inkomst av tjänst!"

    Faktiskt inte. Det är inte samma inkomstslag och redovisas därav inte sammanslaget.
    Är även nyfiken på hur någon av ovanstående talare menar att spelarna får ytterligare avlöning genom att klubben avsätter till periodiseringsfonder... Vore nåt nytt det..

    SvaraRadera
  89. Uppgifterna hänför sig troligen till taxeringsåret 05 (beskattningsåret 04), vilket skulle förklara sella och kilens inkomst, då de vid detta tillfälle var begränsat skattskyldiga i Sverige, och därmed ej deklarerade inkomst av tjänst. Och sammy va väl som sagt i djurgårn vid det laget, vilket skulle förklara hans inkomst.

    SvaraRadera
  90. Du och Erling är skribenter och tar er friheten att publicera det ena och det andra, men vågar inte göra det under eget namn. Fegt sa Bill...

    Jag publicerade förvisso inte den här artikeln, men jag har aldrig varit hemlig med mitt namn. Jag heter Markus Hankins och kan nås på 0709-272 774 om det är något du vill diskutera närmare. Vidare har jag ingen taxerad inkomst utan studerar, har 44,5 i skostorlek, min favoritkrog är La Terazza och jag reser helst till Spanien på semester.

    SvaraRadera
  91. hehehe frankei, you shut them up göööd.

    SvaraRadera
  92. Jävlar vilka fötter du ligger inne med Frankie-boy;)

    SvaraRadera
  93. Det är ju inte heller helt ovanligt att det skrivs anonymt på bloggar. Tusentals bloggar i Sverige, och hundratusentals bloggar världen över fungerar så vilket gör det svårt för mig att förstå varför folk överhuvudtaget blir uppretade.

    SvaraRadera
  94. Erling och Frankie:

    Att ni ens orkar gå i debatt med den killen, han är ju uppenbart störd!

    SvaraRadera
  95. Instämmer med Anonymous 28/11/06 01:28; Precis, hur i h#¤(#=# kan klubbens avsättningar i periodiseringsfonder påverka spelarnas totala ersättningar? Kan du utveckla det resonemanget lite?

    Intressant för övrigt att Anonymous 27/11/06 21:20 tycker att signatur Frankie är särskilt anonym och därmed "feg". För att citera Lindeman: "Jag läste i tidningen idag (eller om det var igår)": http://www.aftonbladet.se/vss/sport
    /story/0,2789,809011,00.html
    Och jag frågar mig - Är det att vara anonym? Fuck the shut up!

    SvaraRadera
  96. det som e med wowen är att han spelade i djurgården så det e taxerad inkomst under den tiden och inte tiden i blå vitt.

    SvaraRadera
  97. Erling, du tycker att det är helt Ok att skriva felaktigheter under psudonym bara för att en massa andra gör det och du tycker det är OK att lägga ut andras inkomstuppgifter här på sidan. Men du vågar inte lägga ut dina egna inkomstuppgifter, eller ens ditt riktiga namn. Det är fegt!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.