2009/11/01

Vinner IFK Göteborg guld lovar jag att sluta röka

KRÖNIKA. Fotbollsälskare begär varje dag att idolerna ska offra sig för föreningen i deras hjärtan. Men när är det dags att idolerna får en värdig offergåva i retur?

Det finns de som tror på altruism, förmågan att hjälpa andra utan att ha något egenintresse i det. Men i dagens individualistiska samhälle är den livsfilosofin extremt marginaliserad. 80-talisterna förde in oss i en ny era av individualism - där det dominerande tankesättet är att hjälpa sig själv, före sin omgivning.

Men IFK Göteborg har inte hängt med i utvecklingen.
Det har AIK.

Allmäna idrottsklubben från Solna är i dag en formidabel succé för individualismen. Spelare som Dulee Johnson, Bojan Djordjic, och Martin Mutumba får den kollektivistiska blåvita andan att chockerat höja sina ögonbryn. På Karlberg passar de här killarna, födda 1984, 1982 och 1985, in perfekt. Mikael Stahre vill medvetet bygga sitt lags framgångar baserade på individualismen. Det har han sin fulla rätt till.

Men IFK Göteborg har inte hängt med i utvecklingen.
Det har tyvärr jag gjort.

På dagens träning berättade styrelseledamoten Palle Stenberg för mig att han tror på karma. Det fick mig att börja fundera på livsfilosofin jin och jang - att leva sitt liv i balans. Om jag som fotbollsälskare ständigt kräver att de elva utvalda idolerna skall offra sig blodiga för mig, bör inte jag då offra något tillbaka? Snabbt började jag rabbla upp de klassiska kännetecken supportern ser som sitt offer till fotbollsgudarna i mina minnesanteckningar.

Vi spenderar pengar på att följa fotbollslaget.
Vi spenderar tid på att förstå föreningen.
Vi spenderar förståelse från omgivningen för vår besatthet.
Vi spenderar kärlek som vår familj och älskade går miste om.

Men inget av det här räcker. Pengarna ger oss närhet till den förening vi älskar, tiden ger oss distraktion från vardagens bekymmer, förståelsen ger oss fokus att tro på något i livet och kärleken en gemenskap med de bröder och systrar som lever i samma värld. Om en fotbollssupporter ska ha rätt att kräva dessa makalösa uppoffringar måste gåvan tillbaka bli något altruistiskt. Något som är helt fristående från den passion vi redan har till Blåvitt.

Jag är en av dem som begär heroism av elva blåvita spelare om åtta timmar.
Därför lovar jag i gengäld att sluta röka, om IFK Göteborg vinner SM-guld.

Vad offrar du?

36 kommentarer:

  1. Jag lovar att sluta snusa om vi tar sm guld!

    SvaraRadera
  2. Den här tanken borde du behållit för dig själv.

    SvaraRadera
  3. Lovar att tatuera en IFK tatuering

    SvaraRadera
  4. jag gör VAD SOM HELST

    SvaraRadera
  5. Fin tanke som kan gynna fler, oavgjort...

    SvaraRadera
  6. Jag tatuerar upp hela ryggen med klubbmärke och årtal för guld!

    SvaraRadera
  7. fan frankie, med tanke på att du rökte typ 33 cigg på träningen igår så förstår jag dig...

    SvaraRadera
  8. Tatuering går väl inte in under "altruistiskt". Fast å andra sidan borde inte sluta röka göra det heller, om något så gynnar det väl en själv...
    Vad jag ska göra vet jag inte. Men om Blåvitt vinner SM-guld idag så lovar jag att göra något altruistikst som jag inte skulle gjort i vanliga fall... Jag ska fundera under dagen

    SvaraRadera
  9. Vad som helst

    SvaraRadera
  10. Guld och jag slutar jogga!

    SvaraRadera
  11. tycker de flesta ska stå rak i ryggen och ut med bröstet för att säga ``om blåvitt tar guld skaffar jag årskort till nästa år´´

    SvaraRadera
  12. Hur kan det betraktas som utveckling att bara tänka på sig själv?

    Snarare skulle det vara en regression.

    AIK är ett föredöme när det kommer till att ta hänsyn till allas olikheter. Men å andra sidan kanske inte olikheter är det man bör sträva efter för att uppnå resultat.

    Det krävdes trots allt fem korsbandsskador och två försäljningar för att tabellen skulle bli så här jämn.

    PS.

    Jag har redan lovat att ha ett rökfritt år om vi tar guld. Det står jag fast vid.

    SvaraRadera
  13. anonym 09:06/ Gynnar hälsan ja, men det är ju inget han VILL göra, för det är ju gott att röka/snusa, för de som är rökare/snusare...

    SvaraRadera
  14. du e la go. jag kanske börjar pussa dig igen markus om du inte stinker cigg då och då... puss ;)

    SvaraRadera
  15. Jag lovade bort min själ innan Gais-matchen och beställde en derbyvinst i utbyte mot förlust mot Danmark senare i veckan och därmed ett missat VM. Nu spelar ju inte dessa 2 poäng någon roll i guldstriden, så jag kanske måste fundera ut något mer..

    SvaraRadera
  16. Jag ska börja röka mycket mer än det lilla fjantiga som jag gjort!

    SvaraRadera
  17. Jag ska inte dricka mer Redbull under 2009. De som känner mig vet att det är en stor uppoffring!

    SvaraRadera
  18. 10:11 Varför inte? Världens bästa dricka (efter en kall bira)

    SvaraRadera
  19. Lovar att lägga av med internetporr... puhhhh

    SvaraRadera
  20. Ang uppoffring!

    http://www.facebook.com/group.php?gid=157108419341&ref=nf

    SvaraRadera
  21. Jag ska avhålla mig från sex i två veckor om allt går vägen idag.

    SvaraRadera
  22. jag offrar min vänstra hand....... kanske inte.

    SvaraRadera
  23. Jag offrar mina lungor - jag skall börja röka om blåvitt vinner.

    SvaraRadera
  24. En för alla. Alla för blåvitt!

    SvaraRadera
  25. Jag lovar att sätta på min fru dubbla pass i kväll.

    SvaraRadera
  26. jag lovar att inte dricka öl på en hel månad

    SvaraRadera
  27. Haha, jag gjorde samma korkade löfte när andra paketet tog slut igår natt.

    SvaraRadera
  28. lovar att bli snorfull i kväll..

    SvaraRadera
  29. Lycka till alla goa gubbar och tjejer. Blir det guldpytt eller rått kött på menyn ikväll?

    SvaraRadera
  30. Sluta Smuts kasta FIRMAN i Expressen...

    SvaraRadera
  31. OK, om AIK vinner då slutar jag att snusa.

    SvaraRadera
  32. Japp, där åkte snusdosan på hyllan.

    SVENSKA MÄSTARE 2009

    AIK!!!

    SvaraRadera
  33. tänd en cigg

    SvaraRadera
  34. Tut tuuuut!!

    Och kvar på perrongen står IFK när Guldtåget tuffar vidare..

    Dulee och Mutumba bäst på planen idag. Hahaha!

    Dags att fira.

    Sug min kuk IFK!

    SvaraRadera
  35. Du slipper sluta röka iaf.

    SvaraRadera
  36. Själv föredrar jag kollektivet blåvitt framför det märkliga gänget individer från Mordor varje dag i veckan.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.