GÄSTKRÖNIKA. BaraBen.com välkomnar gästkrönikor från er supportrar. Ibland ett okänt namn, ibland en blåvit profil, ibland en anonym person. Vill du dela med dig av dina åsikter till BaraBens tiotusentals läsare så mejla in ditt material. I dag delar signaturen "Pihlbaoge" med sig av sina tips till IFK:s marknadsavdelning.
I en krönika på BaraBen kritiserades nyligen beslutet att höja priset på årskorten just nu, varpå någon kommenterade att i stället för att klaga borde man komma med konstruktiva förslag. Här kommer därför lite tips till Blåvitts marknadsavdelning.
Våga kopiera bra saker andra lag gör.
· Kolla på Helsingborg, där man ordnat tillsammans med Skånetrafiken att buss 84 kör från de olika förorterna rakt till arenan. Vimplar på alla bussarna med HIF:s klubbmärke när laget spelar match. Nu Ligger Gamla Ullevi precis vid Centralen, så de flesta lär ha rätt lätt att ta sig till arenan som det är ändå, men man bör nog ändå titta på möjligheterna att få in folk snabbare och lättare. Kanske låta de med matchbiljett åka till reducerat pris på vagnen. Tror inte Västtrafik säger nej till ett sådant samarbete.
· Kolla på Frölunda som fixar så att sponsorerna äter till halva priset på vissa restauranger. Biljardpalatset gör säkert gärna en deal med Blåvitt om att årskortsinnehavare får en gratis öl till maten eller liknande innan matcherna.
· Kolla AIK, tyvärr. Nu är det inte riktigt samma sak att AIK hockey marknadsför AIK fotboll på hockeymatcherna som att Frölunda skulle göra det med Blåvitt men det är nog inte så svårt att fixa. Mats Ahdrian (klubbdirektör i Frölunda) är ju Blåvit. Frölunda är för övrigt ett lag man skulle kunna föra mycket diskussion med, då de lyckas marknadsföra sig väldigt bra. 2008 hade de ett högre snitt än oss, trotts att de spelade 12 matcher mer än oss hemma.
· Kolla på Gajs. När storvarslet på Volvo kom 2008 så lät man Volvoarbetarna gå gratis på matchen. Nu håller ju ingen på Gajs, så det kom ingen ändå, men hade Blåvitt gjort liknande (speciellt när man spelade på Tomevi) tror jag att det hade varit lyckat. Man måste vara där och visa direkt att man bryr sig om de som har motgång, och att Blåvitt är folkets lag.
Samarbete med en tidning.
Förslagsvis inte Göteborgs ”Anti-Blåvitt och fotboll i allmänhet” Posten, utan kanske Metro, som nog ändå är den tidningen som flest människor skummar igenom i Göteborg idag. Få dem att skriva ett heluppslag i sportdelen om Blåvitt inför varje match, vet att de tidigare gjort det inför derbyn med mera. Tror säkert att de går med på att publicera uppslaget om Blåvitt fixar någon som skriver det.
Marknadsför i Tid
Nu i höstas hade man faktiskt marknadsfört sig rätt bra, på bussarna syntes affischer där Blåvitt marknadsförde sina fyra sista matcher, tyvärr till matcher som inte riktigt behövde marknadsföras. Första gången jag såg reklamen så var AIK matchen redan slutsåld och Gaisderbyt var i princip redan slut. Hammarby matchen hade redan spelats. Det var egentligen bara Halmstadsmatchen som marknadsfördes krasst sett.
Synas av den breda marknaden
Man kan säga vad man vill om att det ska löna sig att ha årskort och det tycker jag också, men den krassa sanningen är den att de som har årskort, de som läser här, antagligen redan går på Blåvitt så ofta som de kan eller har lust till. Det är viktigt att synas i en positiv bemärkelse ute på gatan för gemene man och kvinna. Rosa Bandet kampanjen (när man spelade i Rosa matchställ mot Hammarby 2007 och lät kvinnor gå grattis, ett rätt snyggt matchställ för övrigt) var väldigt bra, och jag tror att om man gjorde mer saker som det så skulle det vara väldigt bra för Blåvitt. Visa folket att Blåvitt faktiskt är folkets lag. Gå ut med kampanjer där man gör en god gärning för utsatta som får gå gratis på matcher man vet att man inte säljer slut ändå. Ha typ en Downs syndrom-dag mot Åtvidaberg nästa år.
Ta hand om de trogna
Givetvis ska det även löna sig att vara trogen och ha årskort, vara medlem och gå på varje match. Det tycker jag inte det gör riktigt idag. 10 procent i Blåvittshoppen är ju bra, men hur många inköp per år gör man där egentligen? Jag vet att man inte får låta oss ha Europakvalmatcher som en del av årskortet (UEFA:s skumma regler) men vist kan man nog erbjuda något mer? Som tidigare sagt skulle nog t ex Biljardpalatset gärna göra en deal om att man får en gratis öl till maten om man har årskort. Man skulle kunna ge reducerat pris på en del restauranger för folk med årskort. Det finns nog mängder med branscher som gärna gör en sådan affär, då de får en hel del PR och extrakunder i utbyte. Omvärlden är inte vår fiende.
Bredda produkten
Visst, vi är där för att se Blåvitt, men Blåvitt spelar i Allsvenskan, de flesta matcherna på året är mot motstånd i klass med Örebro och Halmstad. Som Paris Hilton hade sagt när hon pekar på Blåvitt ”That´s hot” varpå hon hade pekat på Halmstad och sagt ”That´s not”. En allsvensk match i sig idag är en dålig produkt som är rätt svår att sälja. Därför måste man erbjuda mer än bara matchen. Framför allt i matcher när motståndaren inte är attraktiv. Detta ska givetvis göras utan att ta ljus från laget. Man skulle kunna anordna något supporterevenemang innan matchen. Förslagsvis inte bara saker som vänder sig till åldrarna 3-9 år. För helt ärligt, vissa av oss hade väl gärna gjort annat än att bara dricka öl inför matchen? (Även om det är trevligt att dricka öl inför matchen, inget ont om förmatch-ölen, men det hade väl vart roligt att göra något mer.) Det är definitivt värt att öppna en dialog med Supporterklubben om det.
Fortsätt göra det ni gör bra
Blåvitt har de senaste åren haft en hel del klockrena reklamkampanjer. Gaisblomman var en, Rabona-filmerna en annan. En reklamkampanj som jag minns, som med facit i hand var jävligt bra var den man hade inför säsongen där det var en bild på Klacken, och en bild på Gamla Ullevi, med texten ”Vill du vara med, eller stå utanför”. När en kille erbjöd mig 2000 kr för mitt årskort inför AIK matchen så tänkte jag på den reklamfilmen, då stod jag ungefär vid Gunnar Grens staty, alltså nästan precis där bilden utanför var tagen. Man skulle kunna köra en liknande i år, och då även ha med just sånna här anekdoter, hur folk missat årets match för att de vart ute för sent med mera. Levande sittplats är en annan succé historia.
Integrera med omvärlden
IFK Göteborg rankas som ett av Sveriges 250 starkaste varumärken. Enda idrottsföreningen som är med på den listan. Vi har ett grymt starkt varumärke, som vi helt ärligt inte fått för den senaste tidens bedrifter. Men vi måste utnyttja det. Det går att samarbeta, det behöver inte vara dyrt, och det finns många som skulle vilja det. Blåvitt hade ett snitt på över 13 500 den här säsongen. Det är bara att gå fram till ”Billys panpizza” eller vad fan som helst och säga att ”Vi vill att ni delar ut er nya pizza på tre av våra matcher. Vi får nöjdare besökare och ni får marknadsföra er face to face med 13 500 personer på en dag. Vad sägs?"
//Pihlbaoge
Riktigt bra skrivet. Personligen känner jag att IFK kunde erbjuda lite mer till oss årskortsinnehavare. Vi som köper korten är trots allt trogna supportrar (KUNDER!!!) och visst vill man känna sig lite mer speciell. Ett förslag vore årskortspriser i kioskerna på Ullevi.
SvaraRaderaLite stressad när jag läste så har svårt att just nu säga bra elr anus till de konkreta förslag som fanns. Men i stort håller jag med att visst finns det luckor i marknadsföringen av BlåVitt.
SvaraRaderaOch som föregående skribent påpekade så skulle det inte sitta fel att få känna sig lite "speciell" som årskortinnehavare.
Bra skrivet! Det startades ju ett projekt att man skulle kunna åka gratis kollektivt med biljetten till konserter och matcher, och man testade det hela vid en Frölunda-match, sedan har jag inte hört något mer. I många tyska städer funkar det så.
SvaraRaderaEtt mervärde till årskortarna är viktigt, men att komma fram till något riktigt bra är svårt. De flesta har ju redan halsduk och matchtröja. Förmåner i samband med matchen kanske är det bästa, att årskortet funkar lite granna som ett Enjoy-häfte.
Till slut skulle det vara grymt att fylla upp nedre stå och södra sitt även på matcher mot mindre attraktivt motstånd. Nej, det är relativt sett inga bra platser och därför ska de vara billiga, någonstans mellan 70 och 100 kronor är rimligt mot dessa lag. Jag tror inte årskortarna har något emot detta eftersom platserna är såpass mycket sämre än övriga.
"· Kolla på Gajs. När storvarslet på Volvo kom 2008 så lät man Volvoarbetarna gå gratis på matchen. Nu håller ju ingen på Gajs, så det kom ingen ändå,"
SvaraRadera*asgarv*
Men förövrigt bra skrivet.
Jag skulle vilja lägga fram en sak till i mrknadsföringen och det är att starkare promota för att IFK spelat för stadens stolthet och försöka locka fram lite patriotism i Göteborgarna. Allt förmånga struntar i Blåvitt och fjantar sig med att hålla på lag från andra länder och städer. Själv kan jag inte begripa hur i hela världen man som svensk och göteborgare kan hålla på tex ManU, Lazio eller real...obegripligt!
SvaraRaderaBra skrivet. Det finns hur mycket som helst att göra på detta plan.
SvaraRaderaMen enligt de kontakter jag har på Kamratgården så är det väldigt konservativt och stelt där uppe, inte många nya idéer. Jag tror dock personligen att Andrej är betydligt vassare än trötte Hans...
Inte helt genomtänkta förslag - de flesta går ut på att få folk att gå gratis på blåvitt istället för att spendera mer pengar - eller gå oftare.. Hur mycket höjde vi vårt publiksnitt med efter att ha låtit tusentals tjejer gå gratis mot Hammarby? Det bästa sättet att få folk att 1) uppskatta årskort 2) sälja fler biljetter är att i början rabattera årskorten jämfört med lösbiljetter signifikant så att det finns få lösbiljetter till salu även till de "små" matcherna - det är den bästa marknadsföringen och kan även vara lönsamt jmf med annonskampanjer osv... När arenan sedan (förhoppningsvis) har ett signifikant ökat publiksnitt får man börja höja priserna på årskorten igen - annars kommer IFK aldrig kunna gå runt driftmässigt på en arena som tar 17000 på de bästa matcherna. Mervärdet för årskortsinnehavaren skapas då genom att du ar garanterad din plats på en annars ofta utsåld arena. Givetvis skall -alla- (allsvenskan, cupen, europa etc) biljettsläpp gå till först säsongskorts innehavare (e/g två extra biljetter per säsongskort om man vill ta med en polare) sedan medlemmar i IFK Göteborg (supporterklubben kan här göra en deal med IFK så att deras medlemmar kan bli medlemmar i IFK Göteborg för rabatterat pris i samband med deras medlemskap i supporterklubben t.ex. när du betalar medlemskap i supporterklubben, lägg till 20kr och bli automatiskt medlem också i blåvtt (eller någon form av "medlemskap light" utan rösträtt för att inte priskonkurrera direkt med IFK ang medlemmar) - det är trots allt IFK vi måste sponsra och 20kr för att få förtur till biljettsläpp är inte mycket men ger merinkomst till IFK. Årskortsinnehavare behöver förstås inte betala de extra20kr iom att de alltid är garanterade plats) sist släpps biljetter till gemene man... Under ett sådant här upplägg tror jag fler hade köpt årskort (pga billigt och smidigt vs enkel biljetter) fler blivit medlemmar (för att inte missa en seriefinal osv). Det är betydligt billigare för ifk göteborg att låta ett reglerat utbud vara drivkraften (som i detta fall) för att möta efterfrågan än genom annonser, kampanjer osv - faktum är att vi har bara ett begränsat antal stolar (17-19k) vilket ger IFK valmöjligheter när det gäller hur de vill fylla dem. Och på detta sätt hade vi inte hamnat i samma löjliga läge som mot AIK iom att alla biljetter redan hade varit slut till säsongskortsinnehavare och medlemmar innan en enda aikare hade kunnat köpa en bijett utanför deras sektion.
SvaraRaderaJag bryr mig inte det minsta om vad årskortet kostar då en stor del av summan går till att göra min och din (för ni är väl medlemmar?) förening bättre, och det går inte utan en bra ekonomi.
SvaraRaderaFör mig handlar årskort om lojalitet och inte om hur jävla mycket rabatt på kringprodukter som ingår. Vill jag ha förmåner så skaffar jag ett ICA-kort.
/D
Lite naivt förhållningssätt, tror du tex på allvar att Metro låter Blåvitt publicera ett uppslag inför varje match?
SvaraRaderaOch det heter interagera, inte integrera...
Men annars bra skrivet och helt rätt att föra upp diskussionen!
Väldigt bra, Pihlbåge!
SvaraRaderaVad jag framför allt saknar är en officiell IFK Youtube-kanal.
Ett fantastiskt sätt att nå ut till den stora massan, hur många kollar inte på Youtube menar jag? Detta mailade jag Markndadsavdelningen om i våras men de har inte tagit det till sig.
Synd.
Jag håller med, det behöver inte vara ens saker som kostar pengar för årskortsinnehavare. Tänk en rundvandring på GU med Tobbe som guide, eller Håkan. Årskortsdagar på Kamratgården etc. Givetvis med någon form av anmälningsplikt så det inte blir för mycket folk. Vi som redan har årskort kommer uppskatta det, och de som funderar kommer att se värdet i att ha. Sen det ekonomiska, ju mer pengar till Blåvitt, desto bättre spelare kan man köpa, eller bättre kontrakt kan man erbjuda. Det är VIKTIGT att marknadsföra sig på ett bra sätt om man vill ha folk på matcherna. Det finns en mängd nöjen att välja på. Viktigt att visa varför man ska gå på fotboll.
SvaraRaderaKostar pengar för blåvitt menade jag givetvis.
SvaraRaderaBra där, någon gör uppenbarligen ett bristfälligt jobb i nuläget.
SvaraRaderaCSN RABATT! FÖR OSS FATTIGA STUDERANDE SOM VILL HA ÅRSKORT!
SvaraRaderaOtroligt naivt och barnsligt skrivet. Goda tankar, men väldigt ogenomtänkt.
SvaraRadera"IFK1904"
SvaraRaderaSkulle Blåvitt möta Arsenal i en gruppspelsmatch i CL, så skulle jag nog hålla på Blåvitt... Men hade det varit i en eventuell final, så vette katten...
Men efter detta sagolika året på GU mm, så har jag närmat mig Blåvitt igen och det känns bra... Dom senaste 10 åren så har Arsenal legat mig varmast om hjärtat... Men jag känner förändring i luften, för Blåvitt som helhet går från klarhet till klarhet...
Efter en säsong på LS, så är man såld IGEN...
Förövrigt så var det en bra krönika, tänkvärt...
/J.A
/J.A... Håll dig du till Arsenal, vi behöver inte sådana som dig ändå.. Marginal supporters i all ära men ni kan komma och gå som ni vill och blåvitt kommer aldrig tjäna på att "övervinna" dig från Arsenal... Så couldn't care less...
SvaraRaderaTänkte bara förtydliga det att jag inte jobbar på Blåvitts marknadsavdelning.
SvaraRaderaJag får inte betalt för att marknadsföra Blåvitt och jag vet inte vad som är realistiska förslag, detta är bara förslag som jag inte tycker känns så orealistiska.
Annars hade jag ju kunnat skriva att vi borde låta Blåvitt möta ett världslag varje år på försäsongen, så nu i Mars bjuder vi in Barcelona som givetvis tar A laget, med Messi, Dulee Johnsson (Xavi) och Dulee Johnsson (Iniesta).
Nästa år i början av Mars möter vi Man United och året efter kan vi nog slänga in Juventus.
"28/11/09 12:13"
SvaraRaderaJa du, så kan man se det....
Så du menar att jag är en marginal supporter, på vilka grunder då kan man undra?...
Jag har följt Blåvitt på plats sedan senare delen av 80-talet... Under 90-talet var jag även med under bortaresor i Sverige och i Europa...
Sen kan jag inte förneka att jag inte gått och sett Blåvitt på Ullevi, så mycket under 2000-talet! Och va det beror på, skall jag tala om för dig... Det handlar om att man kom upp i den åldern att man bildat familj och då spelar det ingen roll hur mycket jag hade velat gå och se Blåvitt... Man hinner inte helt enkelt... Men dom sista åren så har barnen blivit större och jag har börjat unna mig att gå på Ullevi igen, och det är jag tacksam för...
Sen har du rätt i att jag kommer alltid hålla mig till Arsenal... Men det betyder inte att jag inte bryr mig mindre om Blåvitt...
Vi kan ta denna diskussionen den dagen (jag hoppas den kommer), då Blåvitt möter Arsenal i CL, så får vi se vilket ben jag står på då...
/J.A
Snacket om att vissa supportrar är "mer värda" än andra är helt förkastlig.
SvaraRaderaTro fan att vi behöver medgångsupportrar precis på samma sätt som alla andra klubbar i världen gör det.
Om vi inte hade haft medgångare eller "klackturister" som vissa vill kalla det, så hade vi inte haft fler åskådare än t.ex Helsingborg eller DIF på matcherna.
Alla pengar in till klubben är väl lika mycket värda, oavsett om de kommer från en som har haft årskort i 15 år eller en som bara går ibland?
Eller?
/Slang
Bra skrivet - framför allt är initiativet att själv vara konstruktiv underbart!
SvaraRaderaAtt sedan någon som själv inte har insyn i verksamheten inte kan ha koll på exakt vad som är genomförbart & vad som är lönsamt i olika scenarion, är väl inte konstigt.
Kul att du lyfter fram din brainstorming i ljuset, det borde fler göra!
Så jävla rätt och riktigt. Blåvitt kan marknadsföra sig bättre än vad de för tillfället gör, blir mer pengar i kassan, mer folk på läktarna mm mm.
SvaraRaderabra förslag i stort.
SvaraRaderaDet finns faktiskt redan krogar som har blåvita erbjudanden på matchdagar. Stars N bars har en ifk meny där man får en öl och ribs för 100 lappen t.ex. Sånt borde uppmärksammas mer!
Fan vad bra skrivet! Mycket bra förslag, som jag tror att både Blåvitt och de andra, t.ex Biljardpalatset som du nämnde, kan tycka är bra!
SvaraRaderaMer Blåvit reklam och marknadsföring FTW!
Ett lag i götet!
Bra skrivet!
SvaraRaderaJag älskar Blåvitt, men bor i Ulricehamn. För er som inte vet så ligger det 90km öst om Göteborg, mellan Borås och Jönköping på motorvägen.
I och med avståndet, så lönar det sig inte riktigt med årskort. Det blir helt enkelt för dyrt att ta sig till matcherna, för att man ska ha råd att göra det mer än ca 3-5 ggr per år.
En bra grej hade ju varit om
IFK Göteborg och Västtrafik, på matchdagar låter de som har årskort/matchbiljett åka betydligt billigare.
Då skulle många fler av oss som bor en bit ifrån kunna se matcher betydligt oftare, och Blåvitt skulle tjäna mer pangar.
Jag skulle kanske till och med kunna tänka mig ett årskort om de hade kommit med ett sånt erbjudande, typ 70% rabbat för de med matchbiljett!
Jag håller med skribenten. AH & co på Kamratgården har misslyckats hitintills med att skapa mervärde för oss med årskort.
SvaraRaderaJag skall egentligen inte klaga då jag har råd med en prishöjning men faktum är att vårt företag drog sig ur samarbetet/sponsringen då vi/de inte ansåg oss få något alls tillbaks från vårt älskade Blåvitt. Skall dock sägas att jag behåller mitt eget kort sedan 6 år
Spontant så känns det som att marknadsavdelningen bitvis ligger på latsidan trots att det strömmar in så många kloka och lätt genomförbara förslag ifrån alla håll.
Som en go och glad räka vill jag dock inte vara 100% negativ och vill hylla samma människor för Bonito, blomman och bröstdagen. Starkt jobbat där!
VF får varje år ett gratis MITTUPPSLAG i GT och Metro för något besök på ett barnsjukhus.
SvaraRaderaVarför lyckas inte vi med det marknadsavdelningen? Trötta spelare eller trött marknadsavdelning?
Nån här ovan (Assenal) har svårt att välja mellan The Gunners och Blåvitt. Kan förstå att om man älskar spelet fotboll så finner man mervärde i en engelsk ligamatch, det gör även jag. MEN, jag har ingen som helst förståelse för någon som velar mellan två lag. Antingen är du blåvit eller så är du inte det. Själv är jag 3:e generationen blåvit och har inte blivit det pga av några tillfälliga framgångar under 80-talet utan fostrats in i det. Och jag är ledsen, hur många evenemangare (jo du är en Assenal) vi än drar till Gamla så kan jag vara utan dig, trots kosingen du bidrar till klubben. För mig är du inte mer än ÖIS:arna på jobbet som lallar om öjs men inte vart på en match sen "stortiden" under 80-talet.
SvaraRaderaHåll dig till Canal+ och Emirates...
/Danieli
Att inte blåvitt passar på att marknadsföra sig på Liseberg både nu när det är "jul på liseberg" och på sommaren är en ordentlig miss...
SvaraRaderaDet är ju verkligen underligt att folk drar sig från att gå till Gamla Ullevi när man får höra att man är en "evenemangare" för att man råkar ha favoritlag i ett annat land med. Som tur var är min kärlek större till blåvitt än ditt förakt för mig Danieli. Jag kommer inte ta mina pengar och gå, trots att du tydligen önskar det vore så.
SvaraRaderaJag har följt blåvitt med ett intensivt intresse sedan min uppväxt under början av 90-talet. Jag har aldrig varit en årskortsinnehavare, och kommer förmodligen aldrig bli det heller, jag vill inte ge mig in på anledningen, den är inte relevant. Det finns en sån enorm dubbelmoral bland många årskortsinnehavare, man längtar efter nya supportrar, men man föraktar de man har som inte går på varje match. Ett kontraproduktivt beteende.
Jag förstår inte varför det skall vara så svårt för folk att förstå att alla supportrar till en klubb inte kan gå på alla matcher. Man kan vara en hängiven supporter till blåvitt utan att ha årskort. Jag följer varje match så gott jag kan, jag följer mängder av nyhetssidor, jag har stenkoll på killarna i truppen, deras svagheter och styrkor. Det enda som skiljer mig från de som slår sig själva på bröstet är att jag inte går på alla matcher.
Det är inte förenligt med blåvit tradition att önska egna supportrar bort från klubben. Hade du, Danieli varit klubben, hade jag gladeligen tagit mitt pick och pack och gått någon annanstans. Men som tur var är du inte det. Blåvitt är större än din insnöade elitistiska grupp, vi är IFK Göteborg. Göteborgarnas stolthet. Oavsett hur många matcher man går på under en säsong så kommer det alltid att vara VI och inte JAG, som är Blåvitt, bäst i Sverige.
Ingen är större än klubben, det gäller både spelare, ledare och supportrar.
/David, "evenemangare"
En liten grej i sammanhanget, men tänk om IFK skulle kunna ha ett vettigt utbud av damkläder i den officiella supportershopen? Idag är det blommor, hjärtan och mesiga pastellfärger för hela slanten och det är fan PINSAMT! Vad har det med fotboll och IFK att göra?! Unket...
SvaraRaderaJag skulle inte drömma om att köpa något av den skiten. Tack och lov för Alternativa shoppen, men samtidigt skulle jag gärna stödja föreningen direkt genom att handla hos Officiella...
Gör om, gör rätt! Annars kan man ju tro att hela marknadsavdelningen är en bunt mulliga mansgrisar. Det finns säkert dem som redan tror det. Och det är ju jävligt trist när vi faktiskt är en massa tjejer som älskar Blåvitt. (På marknadsspråk: en kundgrupp med stor potential!)
Är det för dyrt kan ni ju alltid bojkotta
SvaraRaderaBra med förslag, men en invändning/oro dock: Det är inte säkert att man vårdar sitt varumärke bäst genom att (i tid och otid) utnyttja det.
SvaraRaderaAtt vara folklig är bra, men ibland måste man också vara exklusiv. Denna balans är svår...