2008/07/23

Klackhistorien fortsätter!

Underbar jävla match mot Murata! Både på klacken och på gräset. Bärkroth kan nog fan bli något altså!

Det absolut första jag vill säga är att klacken igår var "på tårna" som Bengan skulle sagt. Bra sånger, bra tryck och en grym skillnad i jämförelse mot Gelfe-match. Mot Gefle var vi runt 5500, nu var vi runt 3700 och ändå (utan att överdriva) var vi säkert tre gånger så bra igår! Jag vill inte påstå att det var min EXTREMT omdiskutterade artikel som fick till ändringen, så egocentrisk är jag verkligen inte. men skillnad var det, och jag inbillar mig att det iallafall finns en del som tagit åt sig och gjort skillnad från Gefle.

Det finns några stunder från den här matchen som man kommer minnas:
- Alla heter Glenn i Göteborg
- Kustens vackra stad

- Stefan Rehn/Jonas Olssons Blue-white army.


Riktigt grymt jobbat igår som sagt!


Med det sagt får vi gå över till det som är något tråkigare. Klackledarna har på ett eller annat sätt fått min artikel om bakfoten. Följande rader är till er:'

Jag vet inte om ni läst min artikel, eller fått den återberättad av någon som inte förstått innehållet. Kritiken i artikeln var riktad mot hela klacken (med undertecknad inkluderad), mest för att få till en uppryckning. Självklart utgör ni en central punkt i klacken när ni drar igång sångerna, jag säger absolut inget annat.

Men med tanke på den hetsiga diskussion som fördes i halvlek verkar det som om ni tagit kritiken på tok för personligt. Kritiken var som sagt riktad mot hela klacken, inte specifikt mot er eller någon annan enskild individ. Är det något ni undrar över så är det bara att posta en kommentar alternativt skriva ett mail så ska jag se till på att svara om det är något som framstår som oklart. Så var det avklarat också!


Tillbaka till allt possitivt och roligt. Bland alla underbara sånger som sjöngs igår kom det fram EN HEL DEL sköna som man saknat. Underbart att dessa dammades av. Jag tycker att det var RIKTIGT bra tryck även på dessa, med tanke på att många yngre och nytillkomna kanske inte ens hört de. Därför slänger jag in några av sångtexterna härunde. Så att ni som inte kunde vara med igår, kan vara det när det gäller nästa gång. Så att vi kan trycka på REJÄLT när vi ska krossa Danmark, Malmö Iff Iff om ni så vill, i kommande hemma-match!

Skulle det dyka upp några "nya" gamla låtar, eller "nya" nya för den delen också, så kan dessa publiceras om så önskas!

Sånger:

1.
Hejsan grabbar skjut som satan
genom nätet ut på gatan
kors och tvärs
mera bärs....I..F..K


2.
När vi spelar fotboll så hörs det en sång,
Den stiger mot himlen och hörs gång på gång
Den handlar om blåvitt som är vårat lag,
Vi höjer vår sejdel och sjunger som så

Refräng:
Vi är änglarna
änglarna är bäst
Vi är änglarna
änglarna är bäst
Och vi är det bästa laget ni någonsin har sett


3.
Molnen är vita
Himlen är blå
Tack vare änglarna IFK

(Vid AIK-match kan man även växla till)

Molnen är svarta
Himlen är grå
Tack vare bögarna/asen AIK

Återigen STORT tack till alla som var med och tryckte på igår. FRAMÅT BLÅVITT!

47 kommentarer:

  1. Vad fan håller du på med? Tyst i klassen. Tack för att DU löst våra läktarproblem. Jävla snöre, ta bort inlägget.
    //Jonas

    SvaraRadera
  2. bra! Har letat som fan efter de där texterna så nu är det bara att hugga i som fan mot MFF och Basel! Till "jonas". Häng dig, alla sätt att få igång klacken är bra. Fattar inte hur du kan säga ett inlägg som till större delen hyllar klacken!

    SvaraRadera
  3. Asså jonas din jävla gajsare. En för alla, alla för blåvitt. Och då står du och klagar över ett inlägg? GAJSARE JONAS

    SvaraRadera
  4. Läser inte folk inläggen innan de kommenterar? Eller förutsätter de att allt som skrivs är negativt och går till motattack direkt?

    Läs en gång. Förstår du inte vad som vill sägas så läs en gång till. SEN kan du få komma med en kommentar.

    SvaraRadera
  5. Anonym 07:57

    Texterna finns på anglarna.se

    http://www.anglarna.se/media/sanger-a-ramsor


    Ses mot MFF!

    SvaraRadera
  6. Att diskusssionen må ha varit hetsig i halvtid, men jag tyckte vi alla kunde komma fram till att dra åt samma håll i a f, så nånting positivt kan väl även den, pga inlägget här på Baraben, ha haft i a f?

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet igen.

    Att din konstrukttiva kritik tolkats av vissa som tok-dissning är inte så konstigt. Inte för att din text och kritik inte var konstruktiv, utan för att mängder av människor direkt får taggarna utåt så fort något de gör i fråga sätts på något sätt och vis. Du skall ha all cred och lipsillarna som blir sura av lite konstruktiv kritik kan få sura om de inte har förstånd nog att lyssna.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med fullständigt med undantag från en detalj, att använda bög som glåpord är något som möjligen kan passera i Borås eller någon annan stad på bonnvischan.

    Sjung "asen" istället, så slipper ni bli tagna för bondlurkar.

    SvaraRadera
  9. Ifrån BASTUN hörs ett ropp, sug min ....osv . (INTE stallet) .punkt

    SvaraRadera
  10. "ni i AIK" låter både mer civiliserat och bättre. Fast helst inte alls, "Tack vare" är ju fel som begrepp och borde vara "På grund av" när man vänder på innehållet ändå, så nä tack.

    SvaraRadera
  11. Jag är så politiskt korrekt att jag nästan slår knut på mig själv i min gråa vardag.

    SvaraRadera
  12. Perfekt! "Vi är änglarna, änglarna är bäst" ramsan skall man INTE klappa till, inte klappa mellan raderna... Ge fan i att klappa händerna! Jävla amatörer...

    SvaraRadera
  13. Slåg mig igår, igen, hur dumt det är att det fins två ramsor (igen) som båda börjar med "Hejsan grabbar".

    SvaraRadera
  14. Anonym 11.31;

    När började du gå på Blåvitt?
    Man klappar ALLTID 4 gånger mellan, har så gjorts så länge jag gått på Blåvitt i snart 20 år..

    Dessutom är texten "När det spelas fotboll så hörs det...", inte "När vi spelar..".

    Liten korrigering bara, ingen hård kritik där..:-)

    SvaraRadera
  15. Så sjuuukt kul att vissa tror att det dom skriver är lag och ramserna ska vara precis så som när dom hörde ramsan första gången. Vafan en klapp hit eller dit gör väl inget´, det viktigaste e väl att man är engagerad och sjunger så man spricker så grabbarna på plan får än kick. Tror knappast Bjärsa och grabbarna stör sig på en klapp hit eller dit. Spelarna är det centrala, och klacken ska stötta varken mer eller mindre. Tack för ordet.

    SvaraRadera
  16. Varför bögarna? Ja e hetro, men att sjunga bögarna är knappast något hedervärt då det syftar på att vara ett skällsord. Vet att det finns flera bögar som står i klacken.

    SvaraRadera
  17. Molnen är svarta himmelen är grå tack vare BÖGARNA aik!

    SvaraRadera
  18. Vi måste bli mer civiliserade om vi skall få en bra klack!
    Mitt förslag på åtgärder.

    1. Förbjud knuffar och liknande
    2. Nolltolerans mot svordomar och könsord
    3. Ta bort alla hatramsor
    4. Sluta med enskilda spelarhyllningar då detta kan skapa dålig stämning i truppen.
    5. Ge ut ett häfte med "klackettikett" så att alla vet vad som ej är acceptabelt att göra på läktaren.

    Jag har mailat detta förslag till Blåvitt.

    SvaraRadera
  19. re: Mattias: 24/7/08 12:48

    Hear Hear!

    I stort sett har du rätt, men det är farligt att bli för stelbent - om man inte får hylla enskilda spelare hur agerar man då när Kim idioträddar för femte gången i samma anfall? Sjunger Blåvitt-Blåvitt? ;)

    SvaraRadera
  20. haha ja trodde det var bölande aik, så fel man kunde ha

    SvaraRadera
  21. Mattias

    Du är ironisk va? Annars är du frireligiös. Lycka till med det!

    SvaraRadera
  22. Bastun ,Bastun , Bastun och INTE stallet.

    SvaraRadera
  23. Ute i stallet finns en häst, olle goop!

    SvaraRadera
  24. Vi är på marsch med änglaskaran,
    Vi är på marsch mot SM-guld, SM-GULD!
    Och när vi tagit SM-guld,
    ska vi ta Europaguld och det ska inga jävla bönder ta från oss!

    SvaraRadera
  25. Nåväl, att skrika "bögar" pm AIK är väl inget jag egentligen bryr mig om men det kan uppfattas illa. Det för knappast IFK framåt men eftersom klacken består främst av finniga pubertetyngel så kan man inte förvänta sig bättre.

    SvaraRadera
  26. The Gunners skrev en liknande insändare för nåt år sedan..den innehöll många gamla goa ramsor!

    SvaraRadera
  27. Själv är ja inte något större fan av ramsa nr. 1 "Kors och tvärs mera bärs"... om det är någon ramsa i den blåvita sångboken som är hjärndöd så är det väl trots allt denna?

    SvaraRadera
  28. http://www.youtube.com/watch?v=L1MnKLqzPIQ&feature=related
    Varför sjunger vi inte denna? Tycker den är hur go som helst!
    //Kristoffer

    SvaraRadera
  29. Glöm vad jag sa! Bajen kör visst denna redan=(
    //Kristoffer

    SvaraRadera
  30. Fan det är la lika bra vi lägger ner? 90-talet var bäst, men nu när det plockas fram igen så är alla ramsor "hjärndöda". Stå upp, sjung och sluta utvärdera allt så jävligt.

    SvaraRadera
  31. Bögarna AIK, jo säga vad man vill om Aik, men att kalla dom bögar är tråkigt att höra. Nej då hör jag hellre personligen lite "shalala"

    SvaraRadera
  32. materialarn > Väl sagt. Miljoner gånger hellre tjalala än "bögarna AIK". Framåt, inte bakåt var det väl?

    SvaraRadera
  33. Medhåll direkt, oj. för det andra så räknar man väl på att upp till var tionde svensk (jag tycker visserligen siffran låter lite högt) är bi-, homo- eller transsexuell. Låt oss säga att vi har hundra i klacken skulle upp emot 10 stycken få höra "bög" säkerligen flera gånger per match då just det är en ramsa som behagas att upprepas.

    så tänk efter lite även när det gäller innehållet i texterna. klacken ska framåt å bli bättre, inte bakåt.

    SvaraRadera
  34. Frireligiös, jag, hehe, tillåt mig skratta! Kanske bäst jag ger dig en lektion 1A. Frireligiösa tillåter knappast några bögar under sitt tak. Vad jag menar är: Det kommer en massa kids till våra matcher å så stämmer de in i den allmänna kören, där bögar är ett skällsord. Detta borde vi inte lära dem. För mig är alla värda lika mycket, oavsett om man är gul, svart, bög, sosse, moderat eller gammal kärring. Alla är välkommna i den blåvita familjen!

    SvaraRadera
  35. Anonym 21:21, är du mattias? Jag undrade ifall du var frireligiös iom att du skrev en lista på förslag som ledde mina tankar till en välkammad skock frikyrkebesökare.

    "1. Förbjud knuffar och liknande
    2. Nolltolerans mot svordomar och könsord
    3. Ta bort alla hatramsor
    4. Sluta med enskilda spelarhyllningar då detta kan skapa dålig stämning i truppen.
    5. Ge ut ett häfte med "klackettikett" så att alla vet vad som ej är acceptabelt att göra på läktaren."

    Alltså, det är en fotbollsklack vi pratar om, lite stök och hetsande är på gott och ont en del av en sådan. Min frireligiös-kommentar hade inget att göra med huruvida man ska sjunga nedsättande om bögar eller ej. Fö skulle jag aldrig göra det, ifall du nu undrar.

    /LS

    SvaraRadera
  36. Och jag måste bara tillägga; om hyllningssånger till enskilda spelare skulle leda till dålig stämning i truppen vore det det löjligaste jag varit med om i hela mitt liv och det vill inte säga lite.../LS

    SvaraRadera
  37. Originalet (första gången jag hörde den) så var det bög som gällde. Då var inte samhället och toleransen för homosexuella lika stor som idag. Därför la jag själv till förslaget till ändringen as. Och så var det med det. Alla sångerna jag skrev ner är förresten så som jag hörde de "förr", så jag får väl såhär i efterhand reservera mig för om något ord är fel eller så :)

    SvaraRadera
  38. Hur kommer det sig att vi inte kan ändra "bögarna" till "råttorna" som de skadedjur de ändå är?

    SvaraRadera
  39. Jag kommer fortsätta att sjunga BÖGARNA vad ni gnällspikar än säger.

    SvaraRadera
  40. siste anonym; det handlar inte om att gnälla utan försöka bättra klacken. vi vill vara bäst i Sverige och med det också ett bra föredöme, men alla gör ju självklart som de själva vill.

    råttorna funkar klart bättre än "asen" och "bögarna" också för den delen.

    SvaraRadera
  41. Det största problemet måste väl ändå vara, som nån enstaka för mig här också påpekade, att man sitter och analyserar varenda ramsa ner till minsta stavelse.. Tycka vad man vill om att vara politiskt korrekt eller inte, ramsan om "bögarna AIK" är såpass gammal och traditionsrik att man alltid kommer få höra folk som sjunger just bögarna... Men för att komma till problemet: Här inne sitter det folk och gnäller till höger och vänster på att fel ord används, fel melodier etc etc. men vem är det egentligen som säger vad som är rätt och fel? Om vi har en klack på 3000 pers så får vi räkna med att alla har olika åsikter om saker och ting, det kommer alltid finnas höger resp. vänster åsikter, det kommer finnas homosexuella och likaså homofober i klacken.. Det jag vill få sagt är att ge fan i att gnälla så högljutt på nätet om ni inte jobbar för att göra nåt åt det på läktaren! Tycker man en ramsa är helt åt helvete, håll käften under just den då, svälj sen stoltheten och sjung med i nästa.. Tycker du sedan att man ska sjunga en viss annan sång som inte ens kommer upp, gå fram till Joey, påpeka detta, så kanske just DU kan få igång den sång du vill sjunga.. KONSTRUKTIV KRITIK förbättrar i alla lägen, men detta eviga gnällande på ordval och melodier utan att komma med en konkret lösning, DET SPLITTRAR BARA!!

    SvaraRadera
  42. Detta var det klart bästa inlägget hittills i debatten. TACK!

    SvaraRadera
  43. Du som skrev att man skulle hylla enskillda spelare som kim när han gör superräddningar o.s.v se på vad han gör i målet istället, han sabbar ju mer änn vad han gör superräddningar kolla bara räddningsprocenten han e inte så jävla bra som alla säger. han har gjort 2 bra matcher mot gais och mot mff borta. sen inget mer lysande direkt. alla klagade på bengan men han släppte in mycket mindre mål än vad kim gör med samma försvar så han e inte så duktiv och förtjänar inte allt positivt han får om inte ragnar ex får samma berömm som har gjort ett mycket bättre jobb enligt mig.

    SvaraRadera
  44. Dammat av, är du helt korkad, dessa ramsor körs väldigt ofta, lansle mest på bortaplan

    SvaraRadera
  45. Hej Mongot. Om något är fel, dumt eller elakt så är det varje mäniskas plikt att göra sin röst hörd. Att säga ifrån och debatera är att visa civilkurage inte splittra enligt mig. Jag är ju där och är tvingad att lyssna till ramsorna, varför skall jag acceptera detta? Jag är väl så gammal så jag kan skilja på rätt och fel, men jag ser ju barn på läktarna som lär sig av dessa ramsor. Jag ser ju på medlemmarna i klacken. Det är fullt av barn i klacken, främst unga pojkar som är tio till femton år. Var finns ditt civilkurage?

    SvaraRadera
  46. Hahahaha gå och lägg dig din flane!
    Sådana som dig klarar vi oss utan.

    SvaraRadera
  47. Anonym:
    Det är väl just bristen på civilkurage som är problemet och precis det jag också beskriver.. Alla klagar över problemen här på nätet där man, precis som du just är, kan vara anonym.. Det är få, om ens inga, som vågar säga ifrån på läktaren till Joey eller till andra.. Så frågan borde väl ställas till just dig kanske? Var är DITT civilkurage? Inte är det civilkurage att förklara på internet att man vet bättre än småglinen och sen ändå inte göra nåt åt saken? Men men, det är väl som vanligt den svenska mentaliteten att man vädrar sin åsikt anonymt och förutsätter att någon annan ska ta tag i det hela..

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.