2007/05/26

Presskonferens-hysteri

PRESSKONFERENSEN Den omtalade "Presskonferensen" på fredagen skapade en vild debatt bland Göteborgarna. Ett par av kommentarerna på Baraben.com's artikel i ämnet visade på en rejält upprörd stämning ute i stugorna:
JW said...

Jag kanske är ovanligt naiv eller dum på annat sätt, men när jag hade läst morgonens G-P-annons mer än tio gånger var jag faktiskt övertygad om att det var något riktigt kul på gång. Bra tajming, tänkte jag, att flytta fokus från rättegången. När jag nu har sett den "presskonferens" som jag funderat över sedan tidigt i morse ("antagligen Hysén eller kanske Andreas Johansson eller åtminstone Wendt - det måste ju vara nåt extra med ett sådant coolt upplägg") känner jag mig närmast gråtfärdig av besvikelse. Sedan fick jag huvudvärk och nu har jag precis skällt på min fyraåriga dotter för något som verkligan inte var hennes fel. Det var alltså precis som jag trodde; tanken från marknadsgenierna på Kamratgården var att flytta fokus från rättegången. Vad jag inte förutsåg var att detta skulle ske genom att förnedra oss tålmodiga, förhoppningsfulla och framgångstörstande supportrar. Kära Blåvitt; ni har räddat många, många dagar i mitt liv, men den här har ni sannerligen förstört...

25/5/07 13:34

Anonym said...

Man skojar inte om nyförvärv.
Det är som att säga till barnen i afrika att de skall få världens buffé och så är det en rolig gubbe i plast. Jag har redan en jädra massa kort, men saknar nya spelare i blåvitt. Dålig idé. Blir bara förbannad...

25/5/07 13:55

Handsome said...

sicket jävla självmål att trissa upp förväntningarna på ett nyförvärv och sedan presentera ett jävla mastercard. Snacka om att pissa på sina fans.

25/5/07 15:57


"Roligast" kan det dock ha varit att Supporterklubben Änglarna gick ut med en extra artikel där man snackade upp "presskonferensen" med texten:
"Publicerad:2007-05-25 09:36
Presskonferens kl. 12
IFK Göteborg annonserar idag om presskonferens kl. 12:00. Denna hålls på nätet och marknadsförs med texten "Se vem som skrivit på för IFK". Ny stjärnspelare eller någon som flyttats upp från U-truppen? Kolla in själv kl. 12 idag.

Vem tror du att det är?"
På så sätt var det Supporterklubben som högsta grad var skyldiga till att hetsa igång förväntningarna bland fansen. Förväntningar på IFK om att det var en SPELARE som skulle presenteras. "Se vem som skrivit på för IFK" stod det i annonsen, självfallet en tydlig (och med facit i hand klantig) anspelning på att det kunde ha varit en spelare- men ingenstans stod det att det var en spelare.

Då blir det lite märkligt när Supporterklubben sedan totalsågar IFK Göteborgs "presskonferens" i efterhand. Det var ju Änglarna själva som hetsade igång ryktet om att en spelare skulle presenteras. Man gjorde ryktet till en "sanning" genom sin nyhet på fredagsmorgonen.
Ett samtal till Kamratgården hade räckt för att undvika det. Nu blev man istället direkt medskyldiga till att trissa upp förväntningarna till sanslösa nivåer bland oss supportrar.

Klubbens Almgren skriver:
"Igår spred sig ryktet som en löpeld: "presskonferens i morgon, ett nyförvärv ska presenteras". Spekulationerna drog igång direkt - Hysén Jr? Anton? Kalle? Någon annan?"
Tips från coach Glenn:
Presentera inte lösa rykten som sanningar. Det blir lätt hysteri då.

Derbyt på måndag då? Det gäller att sätta fart om man vill ha biljett till klacksektionen LM. På fredagen var det mindre än tusen biljetter kvar till klacksektionen, en siffra som tyder på att många kommer få välja andra sektioner på matchdagen. Så köp din biljett så snabbt som möjligt, det kommer bli knôkfullt på ståplats...

23 kommentarer:

  1. Det här blir nog första gången som jag rycker lite på axlarna när Frankie skriver.

    Det enda som var intressant/nytt var egentligen att biljetterna till klackplats är på väg att sina.

    SvaraRadera
  2. Va fan, är det bara byfånar här eller? Hålla på att vara sur för att man blev lurad, nästan lipa på nätet hahahaha....Krossa Gajs!!!

    SvaraRadera
  3. Det ska vara hysteri!

    Det är trots allt Blåvitt vi snackar om.

    SvaraRadera
  4. Jag blev lurad av Red Bull reklamen, som säger att man får vingar om man dricker RB. Snacka om att jag blev förvånad när jag hoppade ut ifrån balkongen på 6:e våningen. Inte faan fick jag några vingar. Fyfan att luras med såna där luriga reklamtrick, fick ju tillbringa flera dagar på sjukhus i gips...

    SvaraRadera
  5. Jag fattar inte heller varför folk blir upprörda.
    Tycker det vara ganska skoj faktiskt. Dessutom är kortet jävligt snyggt och jag ska fan skaffa mig ett själv.

    SvaraRadera
  6. Skaffar man inte kortet har man inget blåvitt hjärta

    SvaraRadera
  7. "Anonym said...

    Skaffar man inte kortet har man inget blåvitt hjärta

    26/5/07 15:09"

    Skaffar man mastercard är man en ekonomisk idiot. Janne Plånbok typ

    SvaraRadera
  8. >>>Frankie
    Hur kan du kritisera änglarna genom att påstå att det var "lösa rykten"?!?! Det var ju förfan en annons i GP som handlade om en presskonferens där någon skulle skriva på för Blåvitt. Löst rykte? Knappast.
    Jag undrar varför du försvarar IFK i detta och det blir bara fånigt när du skriver att det inte stod någonstans att det var en SPELARE som skulle skriva på. Det ser väl alla som fullständigt självklart.
    /Petter

    SvaraRadera
  9. anonym

    "Skaffar man mastercard är man en ekonomisk idiot. Janne Plånbok typ"

    Förklara gärna vad du menar också

    SvaraRadera
  10. Petter/ Alla med iq över fiskmås kände till att transferfönstret är stängt och att det därmed inte gick att värva någon spelare den här veckan. Så Änglarna gjorde ju bort sig rejält när de påståd att det var en spelare som skulle bli klar, det kan man ju inte missa om man har någorlunda klar syn av saker och ting.

    SvaraRadera
  11. Laphroaig Baraben

    Man kan väl för fan värva ändå, ditt pucko! Fast värvningen ansluter inte förrän fönstret öppnar igen.

    SvaraRadera
  12. Är BB i beef med SÄ?

    SvaraRadera
  13. Angående ett samtal till kamratgården hade räckt. Jag ringde upp till kamratgården och fråga om det var ett skämt eller om det var ett riktigt nyförvärv nej fick till svar det är inget skämt

    SvaraRadera
  14. Anonym 18.11:

    Har du nåt exempel på när man presenterat en spelare som klar på en presskonferans när transferfönstret vart stängt?
    Inte ens Aik som brukar skylta med klara värvningar innan spelarna skrivt på har gjort det.

    SvaraRadera
  15. jag jobbar natt och såg annonsen på hemsidan fan vad spännande tänkte jag så jag satt uppe kunde fan inte sova pga av artikeln tro fan att man är besviken hela fredagen förstörd

    SvaraRadera
  16. >>>Laphroaig Baraben
    Självklart tänkte jag på att transferfönstret var stängt, värvningen kunde ju presenteras ändå. "Se vem som skriver på för Blåvitt" stod det ju, alltså vem som kommer skriva på. Supporterklubben gjorde definitivt inte bort sig.
    /Petter

    SvaraRadera
  17. kapten
    N-E J?

    SvaraRadera
  18. Sluta hacka ner på Änglarna!

    SvaraRadera
  19. Föreningen gjorde fel. Hade jag sett rapporten efter 12:00 så hade jag också skrattat, en polare ringde till kamraterna kl 10:00 är det ett skämt eller är ett riktigt nyförvärv. De sa att det är inget skämt!

    SvaraRadera
  20. Änglarna har inte gjort något fel!

    SvaraRadera
  21. det är väl inget nytt att supporterklubben består av 14isar och alkisar? patetiskt patrask.

    SvaraRadera
  22. 05:24 precis din jävla gaisare

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.