2006/02/13

Vem hatar du mest?

SUPPORTERKULTUR Debatten ligger och pyr där mellan oss supportrar, vilket av våra motståndarlag avskyr vi mest? När folk står på läktaren och skriker "hata hata hata XXX"- är det då ett riktigt hat eller bara en ovana att gorma på sina motståndare? Vem är vår största ärkerival? Vi kan se över några av de klassiska rivalerna och så gör jag en egen bedömning om vilken av dem som är största "hatobjekt". Håller du inte med? Använd kommentasfältet...

AIK- Laget som var vår enda motståndare från Stockholm under större delen av 1980 och 1990-talet. Även om Bajen och ibland Dif gjorde korta gästspel så fanns endast AIK från 08-området nära toppen av Allsvenskan under dessa år. Detta faktum tillsammans med den framväxande supporterkulturen och casualkulturen gjorde att AIK blev en naturlig fiende på läktarna. Första mot andra staden storleksmässigt blev det även gällande supportrar och bortaföljen. Den klassiska antagonismen tog sig bisarra uttryck när Black Armys ordförande Mia Pettersson kom till ett supporterklubbsmöte som skulle handla om att minska våldet och hatet mellan lagen- i en "Hata Göteborg" t-shirt...

Djurgården- Egentligen aldrig en riktig rival till oss Blåvita. Ett svagt fotbollslag där fokus de senaste decennierna legat på ishockey. Först ett par år sedan när man fick ett plötsligt sportsligt uppsving som man började fylla sina läktare och bete sig väldigt drygt och kaxigt- vilket kanske kan skapa viss irritation bland våra supportar.

Elfsborg- Bonnebrorsan från landet som enligt vissa är en av våra främsta rivaler. Detta främst bland den yngre generationen som faktiskt har upplevt att Elfsborg är i Allsvenskan ständigt. För de äldre ingen större rivalitet då laget alltid varit lite självdistanslöst och yrat om att man siktar på jätteresultat som inte riktigt matchat spelarmaterialet. Den frisyrliga av långhåriga backslicks, page och hockeyfrillor som dominerade bland spelarna i början av 2000-talet skapade en möjlighet för oss Blåvita att håna dem. Ett tag kändes det som att "Ellos" till och med värvade utifrån frisyr-basis...

Gais- Gais är rivalen från stan med mediemyten om ett jävla drag. Öis har traditionellt sett alltid haft en större publik basis, men då Gaisarna effektivt odlat myten om sin fantastiska läktarkultur så har medierna nästan bildat en sektlik överenskommelse om att hylla de fåtaliga "makrillrenset" som söker sig till Gamla Ullevi. Viss bös-stämpel på sin publik som manifesteras i att de flesta A-lagare och halvalkade i stan brukar sägas hålla på Gais. Dock ett ganska fanatiskt följe på ett par tusen gubbar som alltid finns kring laget och har bra bättre drag på sina läktare än Öis eller Ellos. Dock ett riktigt ruttet fotbollslag som inte vunnit något sedan Neil Armstrong gick på månen.

Hammarby- "Bajen bärs och rakade brudar" förvandlas ju ofta till "Bajen bärs och thailändska pojkar" bland oss rivaliserande supportrar. På grund av sin traditionella vänsterstämpel politiskt ser man dem som ett stort gäng haschliberala pundarungar. Deras arena som tillåter en akustisk brillians har ju länge varit målet för en enorm avundsjuka bland de Blåvita som stått på Gamla Ullevis pelarruckel.

Helsingborg- Rivalitet som i modern tid handlade mycket om den antagonism mellan spelare som Henke Larsson och Thomas Ravelli som eldade på oss supportrar. En nykomling i fotbollsfinrummet i modern tid som chockat med överraskande bra resultat och på så vis blivit en viss irritation i det Blåvita kollektivet.

Malmö FF- Den andra "storklubben" i Sverige som faktiskt nått långt fram i Europacuper och som ligger i toppen av maratontabellen, strax efter oss. Tredje stad i landet och ett enormt komplex mot att Blåvitt alltid varit snäppet större och snäppet med framgångsrikt än dem. Enormt ful dialekt kombinerat med rivaliteten om förstapositionen på den svenska fotbollstronen legitimerar viss rivalitet...

Öis- Lillebror som inte bara i klubbtradition men även på läktarna haft en enorm överklasstouch på sin verskamhet. När Blåvitt vara "alla" Göteborgarnas lag, där alla samhällsklasser hållt på Blåvitt har majoriteten av Öisarna kommit från mer prominenta Göteborgshem. De arbetare som varit Öisare har självfallet aldrig fått en lugn stund i yrkeslivet då de Blåvita och Gaisarna runtomkring ofta påminnt om secket överklassgäng den hållit på. Piskade Blåvitt i en klassisk dubbel SM-final 1985 och det är även deras enda sportsliga framgång i modern tid. Det andra publiklaget i Göteborg där deras supportrar alltid haft ett enormt komplex gentemot Blåvitt och våra framgångar...


Själv har jag en ranking av dessa motståndare som gör att min huvudrival bara kan vara en. Allt annat känns som ett mishmash som är svårt att bry sig om. För nu är jävulen, ondskans sista utpost i svensk fotboll tillbaka i högsta serien. Det är dags för våra Blåvita änglar att bekämpa onskans AIK...

48 kommentarer:

  1. klockren analys.

    Det finns INGET värre än någon/något som förknippas med solnatattarna.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske säger att jag hatar ett lag, men egentligen menar jag det ju inte.

    Det finns lag som jag verkligen inte gillar, men att hata är att ta i.

    SvaraRadera
  3. Asså det här med elfsborg är bara trams. Det är ju dem som har och öjs som har lillebrorskomplex och vi kan väl inte hata ett bonngäng som ellos...

    SvaraRadera
  4. aik och mff känns som de enda lagen med en ordentlig historia och traditioner jämte oss. Jag kan förstå att yngre supportrar stör sig på difflarns fantastiska hybris och total avsaknad av historiekunskap, men dif är en fluga. Snart är den publiken tillbaka i globen.

    SvaraRadera
  5. det är solnatattarna som man alltid kommer ha en stor rivalitet mot, det är dem man alltid kommer att hata

    SvaraRadera
  6. Utan motståndarlaget - ingen match.
    Så varför hata öht?

    SvaraRadera
  7. Helt rätt Frankie. Har även för mig att råttorna även är det lag efter Blåvitt som har flest supportrar nationellt. Att hata jyrgården är ungefär som att hata chelski, rätt menlösa lag som har tillfällig framgång.

    Det kommer dock helt klart vara kul att ge gajs en lektion i fotboll och läktarkultur. Om bara klacken kan vara lite mer finurliga än att ropa "Hata Gais". En favorit är "Ner och upp, upp och ner, grönsvart ser vi aldrig mer".

    SvaraRadera
  8. Jag HATAR en viss sketen skattejurist. Det är mycket konstigt, närmast rent uselt att våra "kära" huliganer klarar av att boka tid för att göra upp med andra sk firmor. Men inte klarar av att "toppa" ett dyligt avskum.

    Man får uppenbarligen inte på något sätt tala illa om puckoreligioner, men att ge sig på vad som står milsvitt över samtliga religioner sammanslagna (Blåvitt) är tydligen ok.

    SvaraRadera
  9. Personligen hatar jag stockholm sedan barnsben. Har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Men att välja ett lag över det andra är svårt. Får nog sätta kaxiga Jaourgååårn och aik som lagen jag avskyr mest. Detta för att Bajen inte kan vinna. (Nåja en blind höna kan hitta ett korn ibland.)

    SvaraRadera
  10. Det finns ju egentligen bara ett lag som framkallar äkta hatkänslor, och det är AIK.

    SvaraRadera
  11. 1: AIK
    2: DIF
    3: MFF
    4: ÖIS
    5: GAIS
    6: HAMMARBY
    7: HELSINGBORG
    8: ELFSBORG
    Kan också påpeka att jag älskar att hata Aik;-) Jag var överlycklig när de åkte ner i Superettan, men fan vad jag saknade de matcherna under året. Kärlek i all ära, men ibland går inget upp mot lite äkta gammaldags hat:-)

    SvaraRadera
  12. Ja, som dem flesta redan skrivit här så är det AIK som gäller.

    Håller med becka om att man älskade att dem åkte ner men saknade dessa matcher under säsongen.

    SvaraRadera
  13. Det står att det förvandlas från "bajen bärs och rakade brudar" till "bajen bärs och thailändska pojkar". Det ska ju ändras till "bajen saft och thailändska pojkar".

    Elfsborgs fans hatar vi inte, de hatar oss och tror att vi bryr oss. De 20-30 boråsarna är rätt kaxiga framför datorn men vågar inte uppna käften på läktarn.

    SvaraRadera
  14. Tycker makrillarna tes om att "aldrig hata, bara älska" har visst existensberättigande. Börjar kanske bli gammal, men tycker normalt att det känns jävligt olustigt när hatandet kommer upp på tapeten i ramsor och liknande. Det av de uppräknade lagen jag, som exil-göteborgare i Skåne, ogillar mest är ju lätt MFF. MFF-fansens självgodhet i medvind matchas enbart av norrmännens kollektiva psykos i vinter OS-tider.

    SvaraRadera
  15. Och walter sobchak höjer som vanligt nivån...

    Kan ingen blockera den flanen?

    SvaraRadera
  16. Hata,Hata Djurgården

    Det lag jag hatar mest i hela världen.

    SvaraRadera
  17. Tycker det är irriterande när blåvittfans ropar "hata" från läktarn. Vi är Sveriges storlag och vi ska inte behöva sänka oss till den Stockholmsnivån. Vi ska vara riddare och gentlemen, både på plan och på läktaren. Vi är starkare och bättre än dem.

    SvaraRadera
  18. Som de flesta andra så är det ju Aik man hatar. Alla andra lag är för små och meningslösa för att bry sig om. Att hata Gais eller Öis är ju bara löjligt, det finns ju en anledning till att IFK och Öis har kunnat ha derbyn på gammla utan några avstängningar. Hatkänslorna finns inte där. Sen till debatten om hatramsor. Sjungar aldrig med i sådanna då det inte hjälper Blåvitt. Är en av många som brukar skrika "vi älskar Blåvitt" efter folk skrikit tex "vi hatar Djurgårn". Den enda hatramsa jag kan vara med på är "hata djurgårdens if, hata aik, hata bajen från söder men vi älskar IFK". Hoppas ni ser skillnaden..

    SvaraRadera
  19. Lägg av och hata FÖR HELVETE!

    SvaraRadera
  20. jag hatar nog alla lag lika mkt.. till och med IFK ibland

    SvaraRadera
  21. Jag tror inte ni hatar några lag, ni bara ogillar :)
    För.. ni slåss väl inte?

    SvaraRadera
  22. AIK - helt klart...

    DIF, MFF är mycket störande inslag.

    AIK är antikrist personifierat i ett fotbollslag!

    ÖIS och GAIS är ju trots allt dem som gör det roligt att tjöta fotboll på jobbet.

    Övriga lag skall man inte lägga kraft och energi på.

    SvaraRadera
  23. Min rankning

    1.Djurgården
    2.AIK
    3.Ellos
    4. och resten.

    SvaraRadera
  24. Jag kan inte säga att jag hatar något lag. Jag lägger min kraft på att älska IFK istället. Självklart finns det dock lag som man ogillar mer än andra.

    SvaraRadera
  25. Kul att se att vi är populära!
    Lite dubbelmoral att först kritisera den där AIK-bruttan för att sedan förklara hur mycket man hatar ”ondskans AIK”…
    I Sthlm brukar man få höra sånt här:
    ”Göteborg är så trevligt och göteborgare är så trevliga” ”Nej fy faan den stan har bara avenyn och folket där lider av mindervärdeskomplex gentemot oss”.
    När man då läser sådant här undrar jag vad man ska tro på? ”Personligen hatar jag stockholm sedan barnsben”/anonymous.
    Personligen hatar jag inte Göteborg. Jag tycker rätt illa om er (härstammar främst från erat 90tals lag med Ravelli, Rehn mfl) – men hat NEJ! ÖIS bryr jag mig inte om, även fast dom faktiskt sparkade ur oss ur allsvenskan 2004. Och GAIS, ja dom känns som något man viftar bort…
    Väl mött – eller nåt

    SvaraRadera
  26. Ibland skriker jag att jag hatar ett lag - och faktum är att jag alltid menar det...

    SvaraRadera
  27. Kan ni h;ra s[ng???

    SvaraRadera
  28. Röde Ruben och Cabrón
    ni har rätt i att vi fan inte borde bry oss om djurgården, men det är svårt när dom har sitt historieförfalskande propagandaorgan aftonbladet som ständigt skriker ut hur ofattbart bra dom är.
    som norrlänning kommer dessutom djurgården alltid vara det lag jag hatar allra mest;
    1. dom personifierar det stockholm alla (psykiskt friska) ovanför dalälven föraktar.
    2. som umeåbo har jag växt upp med ett antal drabbningar mellan umeå fc och djurgården i gamla norrettan (där diffarna för övrigt hör hemma) och kommer aldrig att kunna släppa det hatet som växte fram där.
    3. att dom bara från ingenstans skramlar fram miljoner från sina östermalmsfans som har fotboll som nån hobby de sysselsätter sig med när det är "mode" och att media blåser upp hela framgången i absurdum (visst, dom har tagit tre guld på fyra år, men glöm inte vad dom vinklade på när vi spelade i champions league på 90-talet - knappast framgångarna...)

    SvaraRadera
  29. Till flanen som inte vågar sätta ut sitt namn.

    Ja sänka nivå'n kan ju vara lite svårt på den här sajten.

    Så du försvarar pseudoverksamhet som att HATA motståndarlag, arrangerar slagsmål mellan olika suportergrupper mm.

    Och tycker illa om att man gör någonting åt de som verkligen anstränger sig för att skada föreningen.

    SvaraRadera
  30. Tänker lansera en dark horse: Norrköping. Under 80-talet och 90-talet tyckte jag att rivaliteten mellan IFK och IFK var långt mycket större än till de andra lagen. Visst var AIK och MFF bra emellanåt, men inte lika stora rivaler. Känslan kring matcherna med Norrköping var större. De var alltid bra mot oss och vi tog aldrig dem för givet. Dessutom var de ofta med i toppen och hade de där spelarna som kunde avgöra matcherna. De spelarna har AIK aldrig haft.

    AIK är mer eller mindre en bandyklubb och har vid enstaka tillfällen gungat upp i topp-3. MFF är väl den andra kandidaten med tanke på känslan som storlag. Den finns överhuvudtaget inte för något annat lag och därför diskvalificeras alla andra lag som rivaler enligt mitt sätt att se det. Inte minst öis och gays.

    SvaraRadera
  31. walter sobchak/ Haha som att du har ditt namn uppe då eller? Nivån här är när den är som värst bra mycket högra än de flera av dina inlägg nånsin varit.

    SvaraRadera
  32. Varför hata? Låt oss lägga ner energi på att älska fram Blåvitt till SM-guld istället. Tror ni inte den smällen tar hårdast?

    SvaraRadera
  33. hatar aik.. riktigt mycket...

    och öven mff, de senaste åren

    SvaraRadera
  34. Malmö & Dif hatar jag mest just nu. MFF imed att jag bor i Skåne & Dif för att dom är dom de är. AIK har jag aldrig känt av imed att jag bara varit intresserad ett tag och aldrig varit med om en IFK - AIK match.

    SvaraRadera
  35. Utan hat ingen kärlek...

    Men AIK är ju klar etta, med MFF på nån släpande andra plats...

    SvaraRadera
  36. När jag växte upp i Gbg var gais laget jag och mina polare hatade. Sedan har de ju harvat i gärdsgårdsserierna ett bra tag och inte varit något man bryr sig omm särskilt mycket.När de gick upp i allsvenskan 2000 tyckte jag till och med att de var lite roliga och charmiga. Nu har jag dock kommit till sans igen och insett vilka pajasar gaisarna egentligen är. Jag hatar dem inte, men föraktar dem, de är dryga och världsfrånvänds och tror att de har bra drag på matcherna.

    SvaraRadera
  37. Ogillar många lag, exempelvis aik, mff mm, men anser inte att jag hatar dem.
    Hat är på liv och död, supporterhat är enligt min mening endast mänsklig hets supportrar emellan.

    Respektera motståndarna och älska det egna laget.
    Enligt enkel psykologi bör man lägga kraften på sig själv och egna laget istället för att släppa fokus genom att "hata" sina motståndare.

    Det leder alltid till en överdriven hets som kan leda till huliganism.

    Medhåll någon??

    SvaraRadera
  38. Hej, här kommer ett litet historiskt perspektiv från en djurgårdare. Endast tre av våra elva sm-guld är tagna på 2000-talet och innan 1982 hade Djurgården fler sm-guld än IFK Göteborg, så några historielösa nykomlingar är vi inte. Så ni som hatar oss för att vi är dryga hockeyfans (tänk att våra exempellösa framgångar i den ädla sporten ishockey alltid dras fram som något negativt bland fotbollsfans) får hitta på något nytt, som förhoppningsvis stämmer överens med verkligheten.
    Väl mött i kampen om nästa sm-guld. Må bästa lag vinna.

    SvaraRadera
  39. Måste säga att AIK är värst, tätt följt av malmö! Visst GAIS är rivaler men det känns mer som een söt hund eller nått sånt... djurgården, hammarby och helsingborg finns inte... de bara är

    SvaraRadera
  40. 1 AIK
    Nu, då och kanske för alltid. Övriga lag kan växla rejält, men i nuläget:
    2 DIF
    3 Malmö
    4 ÖIS
    5 Elfsborg

    SvaraRadera
  41. Jag känner mycket stark/djup ovilja mot AIK, eventuellt avskyr dem. Bättre så eller?

    SvaraRadera
  42. Se gnaget åka ner i superettan är som å se blåvitt ta SM - Guld! Det e samma kännsla, vi kan komma 4:a å gnaget åka ur, kännslan å se dom åka ner är obeskrivlig!

    SvaraRadera
  43. LG Pettingsson

    Hört talas om ironi?

    SvaraRadera
  44. Den här tycker jag var bra:
    ”Malmö & Dif hatar jag mest just nu. MFF imed att jag bor i Skåne & Dif för att dom är dom de är. AIK har jag aldrig känt av imed att jag bara varit intresserad ett tag och aldrig varit med om en IFK - AIK match.”
    Aldrig varit med om en IFK-AIK match? Vi har mötts i alla år förutom 2005! ”Malmö & Dif hatar jag mest just nu” !? Har du lärt dig hata efter bara ett år på Gamla Ullevi? Var det någon som kallade AIK för ondskans klubb, vad är då Ullevi – Mordor? Just nu hatar du alltså MFF & dif mest? :) Till nästa år kanske du lärt dig hata AIK lika mycket då du äntligen får bevittna en IFK-AIK match.. Anonymous - Vilken fiskmås!

    SvaraRadera
  45. Självklart är aik nummer ett på hatlistan men för mig kommer öjs på klar andra plats. Inget kan få mig mer irreterad än äckliga historie-revisionister som kallar sig öjsare. Sen kommer väl DIF, Bajen och MFF på min lista. gajs kommer jag aldrig kunna hata då jag inte ens bryr mig om deras existens och inte varit något direkt hot sedan 50-talet om ens då...

    /Topper

    SvaraRadera
  46. Det känns som en ganska konstig debatt. Förhoppningsvis så är kärleken till det egna laget alltid störst. Som bajenfan får jag väl erkänna att jag har lite svårt för IFK. Av någon anledning blir det ofta bråk när IFK kommer till stan, oavsett om det är Bajen, gnaget eller skansen som de ska möta. Med ÖIS eller Frölunda är det sällan problem. (OK, Frölunda har inga fans, dum jämförelse). Självklart har vi också egna fåntrattar som ska hata och slåss, men för tillfället verkar ha de ha fullt upp med att slåss med Hammarbys säkerhetsfolk, så motståndarfansen slipper dem.

    SvaraRadera
  47. Kan ju tillägga att jag är glad för att AIK är tillbaks. Det är laget som vi älskar att "hata".
    Skansen i all ära, men det är alltid skönast att spöa skiten ur gnaget.
    (Med "att spöa skiten ur" menar jag förstås att vinna med, säg 3-0)

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.