2006/02/06

Baraben.com minns Martin Crossa

BARABEN MINNS- Martin Crossa

Många minns säkert uruguayanen Martin Crossa som trots ett namn som skulle kunnat ge upphov till rubriker så som "Blåvitt crossade Djurgården" aldrig blev någon succé i IFK. Han värvades till säsongen 2003 tillsammans med "Big Mama" eftersom IFK hade det tunnt på anfallssidan vid den tiden. Crossas facit i Blåvitt stannade på 14 matcher och 2 mål (båda i cupen).

Men vart tog Martin Crossa vägen sedan? Efter säsongen 2003 fick Crossa som bekant inget nytt kontrakt av IFK och vände då hem till sydamerika och CD Everton i Chile. Från Chile bar flyttlasset därefter till belgiska Lierse. Men efter att bara fått spela 4 ligamatcher och inte gjort något mål för Lierse under hela förra säsongen (2004/05) så fick Martin inget nytt kontrakt och begav sig hem till Uruguay och tillbaka till Miramar Misiones, samma lag som han spelade i under 6 säsonger innan han värvades till IFK.

Varför lägger jag ner tid på att skriva om en misslyckad värvning är det säkert många som undrar. Jag tycker dock att alla som har dragit på sig den blåvita tröjan någongång och sprungit in på Gamla Ullevi är värda att nämnas och inte i alla fall totalt glömmas bort. Så Martin om du överhuvudtaget lärde dig någon svenska under din tid här i Sverige och om du mot all förmodan skulle läsa detta inlägg så önskar jag dig all framgång och att du lyckas bättre nu när du återigen är hemma i Uruguay.

28 kommentarer:

  1. Har vi inte ältat honom mycket nog på denna blogg?

    SvaraRadera
  2. Crossa fick aldrig chansen!....

    SvaraRadera
  3. minns träningsmatchen mot ÖIS på ett ogästvänligt Ullevi det året. när han kom in ljöd den gamle glögglåten (blossa) genom luften;
    "C R O S S A,
    C R O S S A
    gubben heter Crossa!"

    var helt säker på att han skulle bli en succè. men men..

    /jacob

    SvaraRadera
  4. Var tog Mama vägen då......

    SvaraRadera
  5. Mer sånt här! Kul att höra vad som hände sedan. Hur mår Jari Rantanen och Axel Wingård nu för tiden?

    SvaraRadera
  6. ...eller Steve Gardner? Det var säsongen -84 tror jag som han helt plötsligt vaknade till på hösten och sparkade in ett gäng mål som bidrog starkt till ännu ett SM-guld.

    För övrigt har jag kört Kjell Leisgård i taxi och med ett sådant efernamn frågade jag direkt om han var den blåvite. Visst. Rejäl nördvarning att minnas namnet från gamla lagbilder. När Leisgård tog sitt enda SM-guld -69 var jag knappt 3 år. Men, vafan, jag är väl inte den ende nörden som klampar in här, eller?

    SvaraRadera
  7. Sjukt lik Raul i Real Madrid på denna bild!!!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker Crossa visade prov på härlig bollbegåvning de matcher i början av säsongen han fick spela. Mot Öster minns jag honom som vårt lags förmodligen bästa spelare, med en mängd fina framspelningar. Tyvärr hittade han aldrig målet och självförtroendet sjönk. Det kunde blivit en härlig Blåvittlirare det.

    SvaraRadera
  9. tycker ni skall luska ut vad alla gamla rävarna gör idag.

    SvaraRadera
  10. Tack för annorlunda uppslag!

    Fortsätt gärna med att plocka fram gamla gubbar som "försvunnit".

    Dessutom mycket god attityd i att alla som har haft den blåvita tröjan är värd att uppmärksammas.

    God attityd 2!

    På Änglarnas hemsida har Anders skrivit om en ödmjuk hållning ang samverkan gällande fonden!

    Mera sånt!

    PAX

    SvaraRadera
  11. Tror för övrigt att gamle målsprutan Dan Fröberg figurerar på en bank i Karlstad nuförtiden. Jag har ett scoop där.

    SvaraRadera
  12. ... och gjorde inte Steve Gardner en massa mål när IFK hade orgier mot det där laget från Luxemburg. Var inte det 84? Hette de Avenir Beggen? Tror de vann med 17-0 sammanlagt. Kan nån kolla upp det, jag orkar inte ... trött ;)

    SvaraRadera
  13. Kul att kolla gamla blåvita lirare! Crossa gjorde allt rätt utom mål.
    Vore kul om ni kunde ta reda på vad som hände Emanuel Tetteh, Patrik Bengtsson, Magnus Brunbäck.

    SvaraRadera
  14. Dan Fröberg lirade med min polare nere i Luxemburg för nåt halvår sen. Avundsjuk? Ja, det är jag.

    SvaraRadera
  15. Hette han verkligen Kjell Leisgård på den tiden?

    Jag har ett svagt minne från då att han stod som Kjell-Åke Karlsson (möjligtvis stavat med C)

    SvaraRadera
  16. Tack för responsen. Tanken är att fler artiklar ska komma angående före detta IFK-spelare och vad som hände sedan.

    SvaraRadera
  17. Magnus Brunbäck fick reumatism, flyttade till Karlskoga ett tag men ryktas idag på precis vid Café Zenit.

    SvaraRadera
  18. Tetteh: Flydde inte han upp i bergen.. Kanske stannade där =)

    SvaraRadera
  19. Tetteh letar väl fotfarande efter bollen?

    SvaraRadera
  20. Fröberg jobbade i Luxemburg tills alldeles nyligen. Nu lär han vara i Karlstad. Lirar han i korpen där?

    SvaraRadera
  21. Steve gjorde 2 mål i hemmamötet med Avenir Beggen. Gud gjorde flest, 5 sammanlagt i borta- och hemmamötet.

    SvaraRadera
  22. Hela Crossa-historien kunde fått en helt annan utgång om han bara satt det där första friläget mot öjs. Nån som kommer ihåg? Jag citerar från officiella:

    "Efter paus presenterade sig argentinaren Nelson Crossa. Han kunde fått en drömstart i blåvit tröja. Bara någon minut efter sitt inhopp var Crossa fri. Örgrytes målvakt Dick Last gick dock ut ock skar av vinkeln för Nelson."


    Jag minns det som igår. Tänk om han satt den, då hade det blivit en "succédebut" som heter duga. Jag tror den missen satte sig starkare än vad vi andra kunde ana i psyket hos Nelson...

    SvaraRadera
  23. han har ju gjort en landskap för uruguay. Han var en spelare som jag trodde skulle vinna skytteligan, bra att ni skriver sånt här. Vad fan hände med Gatete och Kwedi då?

    SvaraRadera
  24. Jag vet att han tog sig namnet Leisgård, men när... Här krävs en tillsatt utredning! Basta!

    Å när vi snackar -84 minns jag en fantastisk dag på sektion N. Bajen hemma. Guds avskedsmatch innan flytten till Kaiserslautern. 4-1 och hattrick.

    SvaraRadera
  25. skitbra uppslag, fortsätt gärna med fler!! själv är jag intresserad av vad som hände med vår gamle mittbacksklippa joachim björklund. är han kvar i wolves? skriv gärna om vad han sysslat med efter EM 2000, tror inte han figurerat i landslagssammanhang efter det...

    SvaraRadera
  26. CROSSA! KOM TILLBAKS!

    SvaraRadera
  27. Skulle inte Crossa funka som Ordförande i klubben???

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.