2006/02/18

Läsarna: Hellre Gunnar Gren än Victoria!

ARENANAMNET Baraben.com frågade i veckan läsarna: Vad tycker du den nya arenan i Göteborg ska heta? och ni läsare röstade som följer:

1. Gunnar Gren Stadion/Arena
88 röster- 24%
2. Gothia Stadion/Arena/Vallen
52 röster- 14%
3. Annat alternativ 52 röster- 14%

4. Gamla Ullevi 48 röster- 13%
5. Göte Borg 41 röster- 11%
6. Park Allians 26 röster- 7%
7. Fotbollsplanen 25 röster- 7%
8. Nya Ullevi 13 röster- 4%
9. Park Allé 13 röster- 4%
10. Victoria Arena/Stadion 12 röster- 3%

Totalt antal röster: 370

Omröstningens resultat sprids ut ganska jämnt mellan de olika alternativen. Lite förvånande är kanske att 13% av de röstande anser att arenan även i fortsättningen ska heta Gamla Ullevi. Det i lokalmedierna så framhaussade namnet "Victoria arena" visar sig dock inte alls ha något stöd från er läsare utan får en klar jumboplats i omröstningen.
Gunnar Grens namn på arenan är det tydliga förstahandsvalet även om det inte är en sådan kassaskåpsseger att man kan utrönja att detta är vad majoriteten vill.

Så om man kan dra någon slutsats av detta så blir det väl att beslutsfattarna kommer få höra en hel del gnäll och kritik vilket namn man än väljer...

33 kommentarer:

  1. frankie/ vad menas med annat alternativ? är det ett speciellt alternativ eller massa olika förslag?

    SvaraRadera
  2. Haha! Victoria Stadium vore helt underbart.

    SvaraRadera
  3. Victoriastadion finns redan. En dragit tennishall i Lund. Skyll på det ifall någon undrar varför Victoria är ett uselt förslag.

    Kan inte för mitt liv tro att jag var först med att föreslå Gunnar Gren. Men fan vet om jag inte var först på denna bloggen.

    SvaraRadera
  4. VIll gais och öis också att den ska heta gunnar grens arena?

    SvaraRadera
  5. Varför skulle vi vilja döpa stadion efter en AIKare...vad vill tidningarna!

    Gunnar Gren Stadion/Arena är det mest självklara namnet!

    SvaraRadera
  6. Varken Öis eller Gais lär ha några problem me det namnet, eftersom han varit spelande tränare i dessa lag :)

    SvaraRadera
  7. Varför kunde man inte rösta på förslagen NYGAMLA ULLEVI eller NYARE GAMLA ULLEVI???
    De hade vunnit lätt.

    SvaraRadera
  8. varför kan den inte bara heta kort o gott Ullevi och inte gamla eller nya ullevi

    SvaraRadera
  9. Victoriastadion ligger dessutom redan i Lund så det hade blivit jobbigt med alla som hade åkt fel.

    SvaraRadera
  10. ... oj, sa nån det redan. Ok, dagens eko. Tennishall nåja ... combo-hall. Men ok. whatever. Varför har ingen lanserat Ullevål? Eller Nya Ullevål. Nya Råsunda?

    SvaraRadera
  11. ALLIANSPARKEN!

    SvaraRadera
  12. ÄNGLAVALLEN

    SvaraRadera
  13. Gothiastadion låter perfekt.

    SvaraRadera
  14. Vad då gunnar grens arena? Lägg av. Varför skulle den "döpas" till det? Det är inte bara Blåvitts arena. Hör man Gunnar Gren tänker man inte på Öis eller Gajs.

    Inget jävla gubba namn ska det vara! Här ska det vara något riktigt. Men alternativet har nog inte ens plopplat upp ännu.
    Jag tycker inte att det ska vara någon speciell anknytning till något. Man borde komma på ett nytt ord som inte finns. / K

    SvaraRadera
  15. Men som sagt så har ju Gren spelat i alla tre klubbarna.

    Om du kollar med en öjsare om Gren så tänker nog inte han tillbaka på dennes tid i blåvitt...

    SvaraRadera
  16. Tjallevallen

    SvaraRadera
  17. K/ Gren har ju spelat i både Öis, Gais och Blåvitt- så det är väl därför han är ett populärt alternativ, för att det kan gå hem hos alla fansen till alliansens (och Gais)...

    SvaraRadera
  18. Har ett nytt kreativt och egentligen totalt ogenomtänkt & meningslöst förslag..
    Varför inte Ullevi baklänges - Ivellu, låter ju nästan som Ravelli...bara en sån sak :D
    /I.Dioten

    SvaraRadera
  19. Alltså Gothiastadion... Då kan man ju lika gärna kalla den Nya Rambergsvallen.
    Gothia=Häcken och det går inte att komma ifrån.

    SvaraRadera
  20. Izxzi/
    vet inte vad det är men när jag försöker uttala det där så slår jag knut på tungan. tyvärr så låter gunnar gren alternativet bättre...

    SvaraRadera
  21. Göta Borgen :)

    SvaraRadera
  22. Gothia har inget med Häcken att göra, utan betyder kort och gott "Götaland" på latin.

    Själv gillar jag Westregothia ( = "Västergötland" på latin ). Orginellt och låter sådär klassiskt.

    Jag har visserligen inget emot Gunnar Gren, men då ska det vara på svenska, d.v.s: "GUNNAR GRENS FOTBOLLSARENA" och inget jävla "GUNNAR GREN ARENA".

    Gamla/Nya Ullevi eller Gothiastadion/Westregothia låter nog bäst i mina öron.

    SvaraRadera
  23. Sista anonym/
    Du klagar på att Gunnar Gren arena låter för osvenskt.

    Men du vill att arenan ska heta Westregothia som då va LATIN...^o)

    SvaraRadera
  24. Ja, men latin är klassiskt. Att använda engelska är inte klassiskt, bara billigt.

    Tycker du själv Gunnar Gren Arena låter bra? Bor vi inte i Sverige? Borde vi inte ha lite självrespekt och värdighet?

    SvaraRadera
  25. Nej jag håller med dig om att vi inte ska föröka få det att låta internationellt.
    Utan tycker som Stellham (tror jag det va som sa detta) att det ska vara stadion och inte arena om det ska va nåt i den stilen

    SvaraRadera
  26. upptäckte lite stavfel nu. Men ni fattar förhoppningsvis...

    SvaraRadera
  27. Anonym> Jag vet la också vad Gothia betyder. Synd att du inte fattar min poäng.

    SvaraRadera
  28. "Ivellu" e ju inte ngt speciellt bra namn kan jag erkänna, skyller på att jag var på cp humör tidigare idag :)

    Men vore det inte en bra idé att helt enkelt köra på den egentligen mest självklara och enklaste linjen och döpa den till "Göteborg Arena/Stadion" alternativt "Arena/Stadion Göteborg". Namnet borde ju helst innehålla "Göteborg" på ngt sätt!

    SvaraRadera
  29. @ miro

    Jo, jag fattar din poäng: Gothia cup = Häcken och att den nya stadion därmed skulle förknippas med Häcken o.s.v. Men jag håller inte med eftersom:

    1. Häcken kommer inte spela på den nya stadion.

    2. Jag ser inte det som ett bekymmer för IFK Göteborg om Gothia-cup skulle få extra draghjälp av det nya namnet på stadion ( något jag inte riktigt ser varför de skulle få heller för den delen... )

    SvaraRadera
  30. Gunnar Gren i all ära, men att blanda ihop enskilda personer med den nya stadion känns fel. Vad har han med saken att göra över huvud taget? Har han nån rik brorson som är med och sponsrar bygget?

    Nej, namnet Ullevi ska leva vidare. När jag hör "Ullevi" ser jag framför mig ett hav av blåvita fans, berusade av segerglädje efter vinst mot något europeiskt storlag.

    NYA ULLEVI

    SvaraRadera
  31. Mina skäl till att ha föreslagit Gunnar Gren från första början:

    Han är en av Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna. Definitivt känd även i Italien, men även i flera andra länder finns det farbröder som känner till honom. Utländska journalister som inte känner till honom tar reda på det.

    Gunnar Gren har spelat i alla 3 alliansklubbarna.

    Namnet är bra. Två ord som börjar på G. Hyggligt enkelt att uttala på andra språk. Inga åäö i namnet.

    Gunnar Gren är en mycket fin symbol för fotboll överhuvudtaget och definitivt för Göteborgsfotboll.

    Det var mina skäl.

    SvaraRadera
  32. passar med statyn ;)

    SvaraRadera
  33. Du Pax,
    som svar på din fråga: Japp!

    Det smakar gôtt till och med!

    Pax vobiscum.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.