2006/10/15

Vasquez: Vi måste hålla huvudet kallt och springa som aldrig förr!

SPELARINTERVJU Efter att trotjänaren Dennis Jonsson och uppstickaren Pontus Wernbloom ställts mot väggen av Baraben efter HIF-debaclet fortsätter vi idag med ytterligare en intervju med en ordinarie spelare. Idag hamnar fokus på U21-landslagets yngste spelare, vänsterfotade stortalangen Andres Vasquez.

Tjena Andres, hur är läget efter HIF-förlusten? Är den glömd nu?
- Nej glömd vet jag inte, men vi har kollat på den och försökt att ta lärdom av den. Men de é klart nu blickar vi framåt!

Hur ser ni på matchen mot Djurgården, vi har ju haft ganska lätt mot dem de senaste matcherna, så blir det lätt nu med?
- Svårt att säga egentligen, vi hoppas ju det men jag tror vi kan göra det riktigt bra. Vi måste ge allt bara.

Är det annorlunda att spela mot just Djurgården på grund av deras 4-3-3 spel? För som det ser ut nu har de ändrat tillbaka till 4-4-2 sedan deras tränarbyte, blir det lättare eller svårare att möta dem då?
- Det beror lite på, 4-3-3 är ju offensivare än 4-4-2 och nu har det kanske inte gått så bra för dem, så en 4-4-2 i dagsläget är nog svårare att möta än en 4-3-3 från deras sida.

Ser man på tabellen så är den ju "otäckt" jämn fortfarande. Vid en seger mot DIF samtidigt som Elfsborg tappar poäng är vi bara sex poäng efter ledarna med hela fyra matcher (och 12 poäng) kvar att jaga. Har vi trots allt en chans på guldet?
- Det har vi ju statistiskt sett men det viktiga nu är att fokusera på varje match och träning.

Såg du matchen mellan AIK-Helsingborg? Kanske jublade lite vid AIKs självmål på övertid?
- Haha ja det var riktigt skönt. Lite skadeglödje måste man kunna ha!

När det gäller dig själv då, berätta för oss lite hur du ser på din säsong. Du har ju fått komma med en hel del i både U21-landslaget och startelvan i Blåvitt, hur ser du själv på din säsong?
- Det har vart riktigt kul och jag är stolt äver att fått spela för Sveriges största klubb. Samtidigt vill jag fortsätta att utvecklas och kunna tillföra laget ännu mer. Landslaget är alltid ett facit på att man gjort något bra och jag är glad för att ha kunnat debutera i dom sammanhangen med!

Hur ser du på konkurrensen på din plats? Man måste väl ändå säga att du fått ditt stora genombrott i år, speciellt med tanke på att du bland annat ligger riktigt högt i Allsvenskans assistliga...
- Konkurrensen har utvecklat mig mycket och det bästa jag vet är att servera mina lagkompisar till mål!

Vilken spelare och vilket lag är har du haft svårast mot hittills i år? och vilka har varit lättast att möta?
- Hehe oj det var en svår fråga. Men svårast är kanske Helsingborgs Wahlstedt, han läser spelet bra. Lättast är svårare att säga, jag tycker ändå de flesta ligger på en jämn nivå.

Din ursprungliga position är ju innermittfältare och du är en av de löpstarkaste spelarna i dagens trupp, sneglar du något inåt banan eller? Kanske dags att sno åt sig en plats på innermittfältet till nästa år?
- Hehe jo jag har ju spelat där tidigare i min karriär och det är en plats jag gärna spelar på. Men det viktigaste är ju att få spela ändå, men jag ser gärna längre att jag spelar innermitt längre fram i min karriär.

Det är ju sällan vänsterfotade innermittfältare som får chansen i svensk fotboll, du kanske har ambitioner att ta över Kim Källströms plats i landslaget framöver?
- Drömmen är alltid att spela fotboll med svenska landslaget och om det är att ta över eller spela brevid spelar ingen roll för mig.

Hur är det att vara yngst i ett gäng som du är av de mer ordinarie spelarna. Känner du att din åsikt hörs eller lutar du dig bara tillbaka för att lära dig av de äldre runt dig?
- Det känns bra, klart man tar tillvara på deras livserfarenhet men samtidigt har vi unga nya idéer som kan vara pricken över i:et.

Förra året vann Pontus Wernbloom Baraben.com's pris som "Årets bästa unga spelare", framröstad av läsarna. Känner du dig sugen på samma utnämning i år? Och vem tror du är dina främsta konkurrenter?
- Det hade vart grymt kul att bli utnämnd till det speciellt eftersom det är att bli framröstad av de viktigaste vi har, supportrarna. Konkurrenterna borde i så fall vara Bjärsa, Marcus och kanske Adam, om han nu räknas som ung hehe.

Vem tycker du har varit bäst i Blåvitt hittills i år? Du får självfallet säga Andres Vasquez om du vill...
- Hehe då säger jag Bengt Vasquez! Haha om vi skulle kombinera min teknik me hans rutin...

Du det där med Bengan, för oss som ser träningar ganska ofta känns det som att han skäller extra mycket just på dig. Tror han att du har dålig hörsel eller något?
- Jag har aldrig ställt mig den frågan faktiskt. Jag brukar inte tänka på det under träningen heller hehe.

Vad behöver IFK Göteborg göra för att överraska och vinna SM-guld nu i höst? Förutom att ha tur med resultaten?
- Hålla huvudet kallt och kämpa & springa som aldrig förr!

Vad tycker du IFK Göteborg behöver göra inför nästa år då? Om vi ska vara med hela vägen ut mot guldet 2007?
- Vi måste göra en väldigt bra försäsong träningsmässigt. Vi har många spelare som är "under utveckling", sen får vi se vad för justeringar som dyker upp längre fram.

Har du någon egen liten tanke som du vill skicka våra tusentals läsare?
- Jag skulle vilja skicka ett stort tack till alla som stödjer oss som lag och mig som spelare, jag själv är jag stolt att få representera er och det é för er som man ända sedan man var liten drömt att få spela inför!

Tack så mycket för pratstunden Andres och lycka till. Vi behöver idel segrar nu i höst så kör hårt!
- Tack själva!

Läs även Baraben.com:s äldre spelar- och ledarintervjuer här!

20 kommentarer:

  1. Läsvärt. Kul.

    /Mackan

    SvaraRadera
  2. Skön inställning...

    SvaraRadera
  3. Bengt vasquez! ;D

    SvaraRadera
  4. självmål i 93:e minuten då har man nåt att runka till inatt

    SvaraRadera
  5. Mycket bra intervju. Tackar för den

    SvaraRadera
  6. sköna intervjuer frankie! keep up the good work!

    SvaraRadera
  7. Bengt Vasquez, bättre än Andres Andersson

    SvaraRadera
  8. Är det bara jag som tycker det känns som dessa intervjuer är helt jäkla påhittade med både svar och frågor skriva av baraben. Varje gång tycker jag det låter som spelarna säger saker/talar på ett sätt dem inte gör på i de andra intervjuerna som dem ställt upp i.

    SvaraRadera
  9. Löpstarkaste spelarna? Hmm ... din ironi är så subtil att man kan tro att du menar det, Frankie. Men allvarligt, hur länge kan Vasquez kallas för supertalang utan att det blir pinsamt? Ett år till?

    SvaraRadera
  10. Vasques har bäst kondis i hela truppen o en av de som springer mest. Så ja, han e bland de löpstarkaste.
    Killen e inte ens 20. Han e större talang än de flesta i blåvitts trupp

    SvaraRadera
  11. Anonymous:

    Vasques har som Permobil skriver bäst kondition i hela truppen. Han är bäst på alla test.

    Killen är 19 år och är verkligen fortfarande talang. Dock är han inte yttermittfältare egentligen utan innermittfältare. Förra året kändes han för valpig och vek, men i år har han visat prov på bra närkampsspel och mer jävlaranamma.

    Frågan är om han inte är mogen för att spela innermitt till nästa år. Han har ju bra spelsinne och teknik. Sen är han starkare än tidigare och löpstarkast.

    "Vasques som innermitt nu!"

    SvaraRadera
  12. Vasques fyllde 19 i Juli så han är fortfarande talang.

    SvaraRadera
  13. www.svenskafans.com/fotboll/ifkgoteborg/artikel.asp?id=116933

    SvaraRadera
  14. Anonymous said...

    Är det bara jag som tycker det känns som dessa intervjuer är helt jäkla påhittade med både svar och frågor skriva av baraben. Varje gång tycker jag det låter som spelarna säger saker/talar på ett sätt dem inte gör på i de andra intervjuerna som dem ställt upp i.

    15/10/06 12:14


    Fråga Vasquez, Pontus och de andra som intervjuas. Det är de som fått frågorna och de som svarat. Skillnaden är att det är lätt att snacka med en supporter som ställer frågorna istället för en journalist...

    SvaraRadera
  15. Till dig som sa att inte Vazques är en supertalang.
    Killen är 19 år och en av väldigt få utespelare i allsvenskan som inte fyllt 20.
    Han är även (enligt tränaren) p 19 landslagets viktigaste spelare.
    så jag undrar vad din definition av en talang är, om inte sveriges bästa 19åring duger..
    Han har väldigt stor utvecklingspotential och om inte nästa säsong redan, så kanske 2 så tror jag att han är en av blåvitts absoluta nyckelspelare.
    Jag väntar med tålamod på att denna talang ska blomma ut till något riktigt stort.

    SvaraRadera
  16. Gnäll inte på artiklarna.
    Se det som att grabbarna bjuder
    till gm att supportrar bryr sig.

    Det är ovanligt nakna och öppna artiklar vi får ta del av här.

    Bra Baraben!

    SvaraRadera
  17. ingo/ tack för stödet, men det är bara bra att folk får gnälla av sig lite. så får vi indikationer om vad läsarna vill se med, skadar aldig att ta till sig!

    SvaraRadera
  18. Ok Frankie!

    Kanske blir man lite klemig med det man tycker om utan att se det själv.

    Att växa i uppgiften är alltid nyttigt och stimulerande.

    Men i vilket fall är det en höjdare med artiklar där spelarna tjatar lite...

    SvaraRadera
  19. riktigt bra intervju. underhållande och ärliga svar, inte ofta man får det! krädd!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.