2006/10/05

IFK Göteborg knyter rekordlångt marknadsavatal med IMG

IFK GÖTEBORG På onsdagseftermiddagen presenterade IFK Göteborgs ordförande Stig Lundström på en presskonferens en ny marknadsdeal med IMG som löper över de närmaste 13 åren. Avtalet är en långsiktig ekonomisk garant för IFK Göteborg.

IMG omsätter nio miljarder dollar per år och har mer än 2000 anställda världen runt. Sedan mer än ett decennium finns även ett kontor i Sverige och från detta kontor i Stockhom har VD:n Martin Englund (före detta evenemangschef & vice vd) fört fram Malmö FF som det den nordiska marknadens bästa investeringsobjekt. Men efter att samarbetet presenterades för drygt ett år sedan har man redan börjat känna att enbart Malmö FF inte var helt optimalt som samarbetspartner i svensk fotboll.

Därför väljer nu IMG att vidga sin marknadsandel på den svenska och nordiska marknaden genom att knyta ett långsiktigt avtal med IFK Göteborg som totalt löper över 13 år. En liknande lösning som knöts mellan Malmö FF och IMG. Avtalet mellan IFK Göteborg och IMG Group räcker till 2019 och går ut på att man förstärker marknadsavdelningen med tre av IMG:s anställda. IMG ska få provision på IFK Göteborgs marknadsandelar och genom samarbetet hoppas IFK att kunna ta del av IMG:s omfattande globala kontaktnät och spetskompetens på sportområdet.

IMG ska enligt Barabens källor till en början haft ambition att under ett par år endast samarbeta med Malmö FF på den svenska marknaden, men ska inte vara helt nöjda med möjligheterna att nå tillräckliga marknadsandelar på den svenska marknaden med MFF:s produkt. Därför vill man nu bredda sig på fotbollsmarknaden genom att knyta samarbetsavtal med fler klubbar. Här föll IFK Göteborg sig som en naturlig samarbetspartner då man har en särställning gällande potentiell säljmarknad i Sverige både historiskt som i dagsläget. Avtalet med IFK Göteborg ska enligt uppgift även gå att bryta efter ett visst antal år om partnerna känner att de inte får ut tillräckligt av samarbetet. Enligt samma källa så finns diskussioner om att knyta ett liknande avtal med en Stockholmsförening för att nå den tredje nyckelmarknaden i Sverige i framtiden.

Från IFK Göteborgs sida är man dock väldigt nöjda med det nya samarbetet och har internt beskrivit det som en av de största händelser som någonsin skett inom föreningen. Ordförande Stig skrädde inte heller på orden under dagens presskonferens utan påpekade upprepat att han ansåg att samarbetet var banbrytande för IFK Göteborg och att man förmodligen kunde se det som ett av föreningens största händelser genom tiderna.

IMG är ett multinationellt företag som har hand om allt från rättigheter till tv, biljettsystem, spelaragentur för ett flertal sporter som golf & tennis, modellagentur och det mesta inom media och kommunikation i samband med sport. Det extremt långa kontraktet för samarbetet kan komma att innebära en långsiktighet för IFK Göteborgs verksamhet som är väldigt intressant och lovande för ambitionen att etablera föreningen i Nordisk topp. Dock är det nödvändigt att vänta på mer detaljerad information om projektet från Kamratgården innan man kan göra detaljerade analyser av vad samarbetet kommer att innebära rent konkret för den dagliga verksamheten på Kamratgården och IFK Göteborgs marknadsarbete generellt.

- Vi är hedrade av att inleda ett nära samarbete med ytterliggare en fotbollsklubb på den svenska marknaden. Det ligger helt i linje med vår fortsatta expansion i Europa. IFK Göteborg är med dess historia, varumärke och starka supporterstöd i hela landet en idealisk partner för IMG. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att ge IFK Göteborg en finansiell bas som möjliggör för klubben att åter igen ta steget ut i Europa, säger IMG:s Skandinaviska bas Martin Englund i en kommentar.

Det rör sig på Kamratgården och glädjande nog står Ordförande Stig äntligen i mitten av karusellen. Precis vad vi vill se mer och mer av för att som supportrar få en bättre bild av föreningsledningens arbete. Nu presenterades vi ett samarbete med IMG som vid en första anblick bara ser positiv, intressant och spännande ut (närmare analys av avtalet kommer självfallet framöver). Bra jobbat IFK Göteborg!

17 kommentarer:

  1. När MFF presenterade sitt avtal sas det vara värt minst 50, kanske 100 miljoner per år.
    http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,738458,00.html
    Den siffran kändes det redan då att det var läge att ta med en nypa salt, men det skall bli intressant att se vilket värde AB och de andra tillskriver detta avtal (Madsen/Borg har väl också en tendens att haussa mer än Lundström/Mild).

    SvaraRadera
  2. Det här är riktigt spännande!

    Ser fram mot ytterligare utlovade artiklar i ämnet.

    Upprepningarna som du beskriver kan man ju inte låta bli att tänka på som en konekvens av debatterna här.

    SvaraRadera
  3. David/ Ja Malmös avtal ska ju garantera dem enorma summor baserat på att IMG vill tjäna extrema pengar på MFF:s marknadsrelaterade verksamhet, det kan de ju ha överskattat ganska rejält...

    SvaraRadera
  4. Skönt att se "stickan", han har inte gjort mycket väsen av sig sen han tog över.

    Det här sammarbetet hoppas jag kan leda till något riktigt bra.

    SvaraRadera
  5. finns inget såsom en gratis lunch, men nog fasen lär detta vara en prisvärd äN!

    SvaraRadera
  6. 1904/ Det är inga fasta summor vad det verkar utan mer ett samarbete där IMG har uppdrag att skaffa nya sponsorer och samarbetsvägar och får provision på det man skaffar åt Blåvitt. Så verkar det i första intrycket i alla fall...

    SvaraRadera
  7. "går ut på att man förstärker marknadsavdelningen med tre av IMG:s anställda"

    Är det tre heltider?

    I så fall ett bra avtal på papperet minst sagt.

    SvaraRadera
  8. Tänk på att det var IMG som sökte kontakt med Blåvitt och inte tvärtom. Anledningen till detta bygger på gamla ledare och spelare som gjort Blåvitt till den förening den är idag. Blåvitt är ett storlag, men det har inte att göra med dagens spelare och ledare, men vi kanske går mot ljusare tider?

    SvaraRadera
  9. Men vad tjänar IMG på det här egentligen? Kanske enjävligt korkad fråga men det enda de får är väll en liten provision och, just nu, uppmärksamhet.
    Får de en stor provision kanske? De gör ju jobbet åt blåvitt..

    SvaraRadera
  10. Så går det när man är en trött bjässe. Någon annan inser att det finns pengar att tjäna pga att blåvitt inte orkar eller har kompetensen eller självförtroendet att sälja sin produkt. Förhoppningsvis så kommer det något gott ur detta för blåvitt också. Vi skall nog inte "tacka" Stig han har förmodligen bara svarat i telefon. Sedan har han snällt givit bort en på tok för stor andel i provision. Återigen pga dåligt självförtroende inom föreningen.

    SvaraRadera
  11. IMG sysslar med bland annat med marknadsföring. På den internationella siten finns det inget om "nyheten" med IFK Göteborg som tydligen är det största i vår historia. 1982, 1987??
    Den svenska siten http://www.img.nu/
    Är ganska skrämmande, hur många antställda är det där på stureplan?
    Är de hemliga agenter? Vädldigt säljande sida de har, den lockar säkert väldigt många av de stora företagen att "investera".

    Vad jag har hört om IMG så skinnar de klubbar på pengar via agentverksamet. Sedan så skinnar de "ligor" av olika slag på TV pengar. Hauge fast med fina visitkort och ett företagsnamn.

    SvaraRadera
  12. IMG är inte en ideell men är man världsledande.
    Inom ett så stort företag med 2000 anställda världen över måste det finnas riktigt stor kompetens och stora möjligheter till att erbjuda upplägg till nya sponsorer som IFK i sjäj självt inte kan erbjuda.
    Resonemanget om att dem tar delar av IFKs pengar är felaktigt anser jag. Ser man till möjligheterna som finns i ett så stort företag som IMG är det ju klart att dem kan erbjuda mer än den lilla marknadsavdelning som finns i IFK idag.

    SvaraRadera
  13. http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,902023,00.html

    enligt AB så ska sponsorinkomsterna dubblas och ge ca:300milj på 13, ca 25Mille per år.

    SvaraRadera
  14. Vad har Malmös avtal gett dem egentligen? Om IMG är så stora och världsledande, finns det andra stora klubbar i Europa som jobbar med dem?

    Måste erkänna att jag är en smula skeptisk till hela affären samt till de siffror som nämns. Om det visar sig att Blåvitts marknadsvärde är så mycket större än vad de genererar idag så är det ett STORT underbetyg till nuvarande marknadsavdelning.

    SvaraRadera
  15. --- Senaste anonym
    IMG jobbar (om vi endast ser till Europa) bla med Man United, Wimbledon-tennisen, 1860 München, Wolfsburg, FC Köln, modeller / mode, extremsport och media / TV. Det är ingen dålig koncern vi snackar om, dom omsätter ca 65 miljarder svenska kronor.

    SvaraRadera
  16. det roliga är att det här är ett fiaskoavtal jämfört med det MFF tecknat. när Baraben får se detaljerna kommer ni såga skiten totalt, jag lovar er.

    SvaraRadera
  17. IMG har inte gett MFF något konkret hittills, och lär inte gör det omedelbart med blåvitt heller. IMG låg bakom försäljningen av Malmös nya arenas namn som gick på 100 miljoner. IMG skjuter utöver det, 200 miljoner till byggandet av Malmös nya arena, och tills den är byggd får Malmö ca 15 miljoner per år.

    Därefter får MFF minst 56 miljoner per år, plus bonus, förutsatt att de inte åker ur allsvenskan. Skulle de åka ur allsvenskan kommer IMG att vänta på de och återuppta arbetet när de kommer tillbaka, det står i kontraktet.

    Hela samarbetet med MFF kommer enligt de mest blygsamma beräkningarna att generera miljardbelopp för Malmö. Alltså ger vårt samarbete med IMG småpengar jämfört med det MFF kommer att få.

    Vi är IMG:s silvermedalj i Sverige, men det är inte alls så pjåkigt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.