2006/06/27

Våga Blåvitt!

KRÖNIKA Baraben-krönikören "Funkerud" levererar idag sina tankar kring rolig fotboll och tränare som vågar spela offensivt från perspektivet av en "ny Blåvittsupporter". En ny supporter som aldrig var med om de sanslösa framgångarna på 1980 & 1990 talen.

”Vågar man inget, så vinner man inget?” Sant eller falskt? Lika många fotbollsälskare, lika många olika åsikter finns det angående huruvida ovanstående påstående är korrekt eller inte. Personligen tror jag på det. Visst måste man ta risker ibland? I alla fall om man vill åstadkomma något kortsiktigt. Långsiktigt då? Ska man skynda långsamt genom att absolut inte riskera någonting? Så hur ska en klubb lägga upp arbetet för att nå toppen? Och vad är toppen? SM-guld såklart, men också att på framförallt lång sikt skapa förutsättningar för att varje år kunna slåss i toppen av allsvenskan och kunna ta sig till det åtråvärda gruppspelet i Champions League år efter år.

Många supportrar till Blåvitt ser det som en självklarhet att Blåvitt skall vara i toppen. Att vi ska ta guld lite titt som tätt, för det var ju så det var på den gamla goda tiden. Jag är inte uppväxt med det. Jag började följa Blåvitt på allvar säsongen 2002. Min tid som aktiv supporter har alltså kantats av, bottenstrid, mittenplacering och nu 2004 samt 2005 guldstrid men jag har tvingats se oss bli slagna på mållinjen. För alla dom som följt blåvitt sedan glansdagarna ser det mer som en självklarhet om Blåvitt skulle ta guld 2006, att ordningen är återställd. För mig skulle det vara något nytt. Det känns nästan otänkbart. För det IFK Göteborg jag har lärt känna, det har varit ett dåligt Blåvitt. Sen tycker jag såklart att med de spelare vi har idag så bör vi kunna prestera bra mycket bättre spel än vad vi hittills gjort men vad beror det på? Vad är det som gör att spelet inte klickar? Jag ska inte kasta skit på Arne Erlandsen för det jobb han gör. Det har i många bemärkelser varit ett bra jobb och jag har stundtals blivit imponerad över blåvitts spel. Men sett till helheten? Det känns som att vi har väldigt många offensivt duktiga spelare men som i ”defensiva” Blåvitt inte kommer till sin rätt. De flesta Allsvenska lag vet hur man gör det svårt för dagens Blåvitt.

I föreningen har vi mängder av unga och talangfulla spelare och kollar vi på våra mittbackar de senaste åren så kan vi ju inte annat än berömma klubben för när klasspelare som Antonsson och Risp lämnat så har vi smärtfritt fyllt på med spelare som Karl Svensson och Mattias Bjärsmyr. Oscar Wendt skolades om till vänsterback med lyckat resultat och Adam Johansson har stundtals spelat mycket bra på som högerback. Men de offensiva talangerna? Deras utvecklingskurvor pekar inte riktigt åt samma håll. Innan Wendt skolades om till ytterback hade han det betydligt tuffare, Smedberg lyckades inte heller och är nu utlånad. Så hur ser framtiden ut för Vasques, Jonatan Berg och Marcus Berg? Sen kan man såklart inte kräva att alla unga talanger ska slå igenom direkt eller att dom överhuvudtaget gör det. Pontus Wernbloom är i valet mellan offensiv/defensiv i mina ögon en defensiv spelare och har slagit igenom betydligt mer än de tre tidigare nämnda. Är det en slump att defensiva spelare verkar ha det lättare att etablera sig i dagens IFK Göteborg?
Men Blåvitt är på rätt väg, vi börjar nu se frukten av det arbete med ungdomar som bedrivs och att producera egna spelare alternativt värva unga spelare för att sedan låta dem utvecklas i klubben är bra mycket billigare än att värva spelare vi inte vet så mycket om (läs Diallo, Crossa). Men det jag var inne på tidigare? Att man måste våga annars vinner man inte? Det klart att en värvning som Crossa är vågad och Crossa hade mycket väl kunnat bli succé det handlar mycket om tur men det jag framförallt menar är att Blåvitt i nuläget borde skaffa en tränare som vågar! Vågar spela offensivt. Jag kan motvilligt erkänna att jag har en förkärlek till defensivt starka lag som omgång efter omgång håller nollan men jag tror inte att man som i blåvitts fall vinner titlar tack vare det.

Anders Linderoth slutar som bekant efter säsongen som tränare för allsvenska Hammarby. Under de fem år han har varit tränare för bajen har laget placerat sig på medaljplats tre av åren. Han har dessutom sett till att spelare som Björn Runström, Petter Andersson, Pablo Piñones-Arce och Erkan Zengin utvecklats och delvis etablerat sig i Hammarbys a-lag. I skrivande stund leder Hammarby allsvenskan och det ska erkännas att jag inte trodde Hammarby överhuvudtaget skulle ha där och göra. Man hade nästan vant sig vid att ”det finns talang i bajen men inte mer än så”. Sen skall det också fram att bajen inte alls imponerat vissa år men man har för det mesta spelat en offensiv fotboll med passningar längs marken. Jag tror att om Anders Linderoth skulle ta över blåvitt så kommer de unga offensiva spelarna utvecklas till förhoppningsvis stabila allsvenska spelare, kanske till och med framtida utlandsproffs? Vi kanske inte kommer se resultat med en gång men jag tror det kan vara bra för framtiden. Och skulle nu inte Anders Linderoth bli Blåvitts näste tränare så hoppas jag inte man följer det redan inslagna spåret med tränare som kanske inte officiellt förespråkar långbollar och defensiv fotboll men som sedan myser varje gång deras lag vinner med 1-0 efter en fast situation.

Blåvitt har en uttalad målsättning som går ut på att i framtiden ska 50 % av spelarna i startelvan vara egna produkter. Det är vågat och det gillar jag men om alla dessa talanger ska slå sig in i a-laget så måste klubben ha en tränare som vågar spela mer offensivt och gynna de offensiva talangerna. Och vem har sagt att man inte kan ha en strålande offensiv och samtidigt en stabil och tät defensiv? Jag har alltid föredragit att hellre vinna med 1-0 än 4-3 men om en offensiv fotboll är det som krävs för att blåvitt i framtiden ska bli dominanta i Sverige så är jag beredd att ändra mig. För IFK Göteborg ska vara i toppen, det är där vi hör hemma.

För det har jag läst!

19 kommentarer:

  1. Jag personligen håller inte med om mycket i dagens krönika, tror mycket mer på Arne Erlandsens fotbollsfilosofi än Linderoths. Noteras skall att Linderoth inte heller har vunnit något utan Arne har redan kommit närmare än Linderth med Blåvitt...

    "Rolig fotboll" är en förlorande supporters myt om sitt eget lag.

    SvaraRadera
  2. Man har ju faktiskt sett Blåvitt spela roligare än vad vi gjort de senaste åren. OCH det finns faktiskt andra lag i Sverige som spelar roligare än Blåvitt också.

    SvaraRadera
  3. Förstår aldrig snacket med "rolig fotboll". Fotboll är alltid roligt, sen om Blåvitt vinner så är det ändå roligare. Lätt matematik.

    SvaraRadera
  4. erling/ Vad är din poäng? Öis spelar "jätterolig fotboll". De ligger sist.

    SvaraRadera
  5. Välskriven text, men jag vet inte om jag skulle orka med Linderoths gnällande & malande på varje presskonferens... ;-)

    SvaraRadera
  6. Oj, har aldrig tänkt på det att det finns blåvita supportrar som inte är uppvuxna med att Blåvitt tar guld år efter år. Dags att ändra på det.

    Nästa år vinner vi allsvenskan med 26-0 i målskillnad, idel 1-0 segrar. Det bästa fotbollen kan erbjuda, och målet får gärna komma i sista minuten. Italien - Australien, det var mumma, hehe.

    SvaraRadera
  7. Allt är väl inte svart eller vitt? Vi har ju inte vunnit på tio år med hjälp av ett stabilt försvar och hammrby har inte vunnit när de spelat "rolig" fotboll. Det bör ju finnas ett mellanting. För hur mycket jag än gillar att blåvitt vinner med 1-0 efter hörna så bör det gå att hitta ett spel där anfallarna kan komma i position för att göra mål.

    SvaraRadera
  8. Det ena behöver inte utesluta det andra. Se på Lyon och Barcelona. De gör mycket mål och har samtidigt en bra defensiv. Det jag vill få fram är att det är synd om det nu skulle bli så att vi går miste om unga offensiva talanger pga. att vi spelar för defensivt eller för dåligt när vi väl kommer till anfall. Sen kanske det är så att Arne tar guld åt oss i år? Vem vet? Jag menar inte att man absolut inte vinner om man spelar en defensiv och smart fotboll men man måste ha bra spelare såväl offensivt och defensivt och för att de offensiva talangerna ska utvecklas mer än vad de gör idag kanske vi måste spela mer offensivt. Vissa säger ju att anfall är bästa försvar!

    SvaraRadera
  9. All respekt för tankarna, men jag tycker det verkar lite förvirrat. Typ 4-3-3, kortpass, stryk mot Cork. Linderoth må vara en vinnarskalle, men tillhör ingen jag skulle vilja ha i vår förening - speciellt inte efter hans show senast på Gamla.

    På tal om rolig fotboll så definieras den så här: Uppspel på Steff, sedan bak till Rehn som spelar ut på kanten där antingen Jesper eller Micke Martin tar emot och rycker, sedan inlägg där antingen Steff eller en mittfältare knoppar in den i mål.

    Enkelt. Med denna tillbakablick kan vi konstatera att det är kanterna vi måste få fart på. (Läs: Vänsterkanten)

    SvaraRadera
  10. Precis. Det är inte tränarens fel att våra spelare inte är kreativa. Han kan ha en spelidé, men det är dock spelarna som verkställer den. Har man inte material nog att spela "mer offensivt" så gör man inte det heller. IFK av idag är lite som Västtyskland under 80- och 90-talen. Bra, svårslaget, inte så roliga att se på och framför allt aldrig spelandes på gränsen till eller över sin förmåga. Och det är nog den sista biten som är den avgörande mellan att vinna med 1-0 och att vinna med 2,3-0 men kanske riskera att åka på 1-1. Att våga spela ut mer. Linderoth är definitivt ingen lösning på det problemet. (Håller med Stellham, vi behöver inte hans pip och gnäll och bortförklaringar.) Vi behöver Guus Hiddink eller Torbjörn Nilsson till det. Nån som tänker offensivt och på att våga göra det lilla extra. Så inte fotboll blir en publiksport för de närmast sörjande likt bowling och innebandy.

    SvaraRadera
  11. Rätta mig om jag har fel. Men var inte Blåvitt kända på 50 och 60-talen att vara ett offensivt roligt lag?

    Men som sagt jag tror det skulle vara svårt förvissa i Blåvita kretsar att byta bort det spelsystem som gett såna framgångar i Europa på 80 och 90-talen.

    Men,men som sagt jag skiter i hur Blåvitt spelar så länge vi bara vinner.

    SvaraRadera
  12. Alltid roligare att vinna. Dessutom tillhör försvarsspelet fotbollen. Att bara vilja se klacksparkar och mål är typiska kommentarer från de som egentligen inte gillar fotboll. Gärna lite mer kreativitet och att våga ta ut svängarna. Men det betyder inte att man måste spela med 20 passningar innan man klackar upp bollen i krysset varje match.

    ... Man kan precis lika gärna klacka upp bollen i nättaket.

    SvaraRadera
  13. engen/ Det var på sjuttiotalet när vi värvade ett flertal avdankade landslagsstjärnor (bland annat Fylle-Ralf) i kombination med ett flertal unga talanger från Göteborgsområdet (bland annat Torbjörn Nilsson) som vi spelade en så "attraktiv" fotboll som kom att kallas "Champagne-fotboll".

    Noteras skall att vi inte vann några Allsvenskor då utan blev riktigt framgångsrika först när systemfotbollen steg in med Sven Göran.

    SvaraRadera
  14. Frankie//
    Okej tackar för rättelsen.

    Men som sagt jag har liksom funkrud aldrig upplevt Blåvitt vinna någon titel. Jag började följa och heja på Blåvitt 97 och alla vet ju vad som hände då.

    Men som sagt jag tycker det är dax att bygga upp en vinnar kultur i Blåvitt en vinnar kultur som verkligen hatar att förlora och är berädda på att gå över berg och osv för att vinna.

    För ju längre tid man är borta från segerns sötma ju svårare blir det att åter få den eller?

    SvaraRadera
  15. Kan ni låta bli att säga nedsättande saker om Ralf på baraben?

    Det är väl inte vad han behöver just nu eller?

    Om jag har förstått det hela rätt så genomgår han någon form av
    bearbetning = ansvar.

    Då skall man inte ha tjuvnyp!

    Vem på denna blogg är fiaskofri?

    SvaraRadera
  16. Ralf är ju knappast fiaskofri!

    SvaraRadera
  17. sista anonym

    Sedesläran i det jag skrev är:

    Vi har väl alla felat någon eller många gånger.

    så döm inte eller var nedsättande.

    I synnerhet när en människa städar upp/tar ansvar.

    Detta skall även gälla Ralf.....

    SvaraRadera
  18. ANSVAR borde han tagit innan han satte sig i bilen!

    SvaraRadera
  19. siste anonym

    Alldeles rätt!

    Men nu sket det sig o han tar förnyat ansvar eller hur?

    Du tycks vara lite oerfaren på livet och ha väldigt höga tankar om dig själv i din felfrihet.

    Det kommer en dag när du faller ner från hästen och slår dig....

    Då kommer du att förstå när andra dömer dig fast du går åt rätt håll..

    Avundas dig inte...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.