2009/12/17

Blåvitt satsar på en ny interaktiv webbsajt


IT& TEKNIK. Nu kanske ni undrar vad i hela Feskekôrka tjommarna på videon sysslar med? Det är byrån Cordovan Digitals PR-reaktion på att ha knutit till sig kontraktet att bygga IFK Göteborgs nya webbsajt under de kommande månaderna.

På Cordovan Digitals hemsida kan man läsa en resumé över företagets affärsidé, som lyder:
"Cordovan Digital utvecklar och implementerar digitala strategier för marknadsföring och försäljning över internet. Kommunikativa och tekniska aspekter integreras i lösningarna för att säkerställa maximal funktionalitet och affärsnytta."
Här ligger fokus på försäljning, något som ger positiva vibrationer. Orsaken till det är att IFK Göteborgs hemsida i dag är helt statisk - den har en envägskommunikation, som går ut på att föreningen lämnar korta och ofta otillräckliga informationsmeddelanden till sina läsare. Kommunikation åt andra hållet är helt frånvarande, något som inte alls är synkroniserat med den utveckling av webb/media 3.0 som vi ser växa fram på hela internet just nu.

Därför hoppas vi naturligtvis att nysatsningen på ifkgoteborg.se innebär byggandet av en interaktiv webb, där Blåvittshoppen, medlemssektion och andra kommunikativa medel används för att få oss blåvita att ägna mer tid på sajten och därmed nyttja fler av föreningens nuvarande och potentiella tjänster via den naturliga samlingsplatsen.

Tiden för träffar på Kamratgårdsdagen som något mättande för medlemmarna - är för länge sedan passé. I dag krävs en ständig uppdatering av information, av respons, av passningar mellan brukare och säljare, medlem och förening. Det är hög tid att även IFK Göteborg inser detta.

Fans har väldigt mycket att bidra med och det gäller allt från idékreation till rent ekonomiska bidrag i en shop. Det i kombination med att IFK Göteborg har Sveriges största supporterfölje utanför sin hemstad gör vikten av tvåvägskommunikation och deltagande ännu viktigare. Det finns i dag ett enormt reservkapital av engagemang bland blåvita som går till spillo - då det saknas kanaler för effektiv kommunikation med föreningen.

Det här kan en väl planerad och utvecklad - interaktiv officiell webbplats - vara med och förbättra. Senast ifkgoteborg.se bytte skepnad var det till supportrarnas stora besvikelse inget lyft alls. Tvärtom så valde föreningen den gången att ta in en begränsad och färdig "mallsida" saknade rätt förutsättningar och möjligheter på alla de områden som nämns här. Den var, är - död.

IT och kommunikation blir allt viktigare för alla typer av organisationer i samhället, speciellt hos den Youtube-generation som i dag är våra unga fans, och om tio år kommer den kravmallen ha förändrats radikalt. Då duger det inte längre med korta textrapporter om diverse mysigheter och käcka grejer. Det är den framtiden Blåvitt måste förbereda sig för i dag. Egentligen borde Blåvitt ha insett detta för länge sedan, men det hjälper inte någon att älta det som har varit. I nuet finns möjligheten att påverka sin framtid och därför ställer vi oss hoppfulla till nyutvecklingen av Officiella 3.0. Ge oss något saftigt att bita i.

Därför är det viktigt att vi nu inte bara ser det här som en rutinmässig uppdatering av vår officiella webbplats, utan en chans att ta täten på hantering av information i Allsvenskan. Sveriges mest framgångsrika förening är värd en hemsida av yppersta klass. Nu bollas utmaningen till dårarna på Cordovan Digital. De verkar ha fattat grejen med PR 3.0.

19 kommentarer:

  1. tänk vad blåvitt kan sprida glädje... muhahaha.. sinnesjukt klipp!

    SvaraRadera
  2. så jävla dåligt men ändå så jävla bra

    SvaraRadera
  3. Hahahah, gött med en ny hemsida! Får mig att jubla som en dåre likt gubbarna i videon. Inte en dag för tidigt!

    SvaraRadera
  4. så jävla rötet att jag as garvar hahah!

    SvaraRadera
  5. Så jekla kul video - det märks att dom har kul på jobbet när dom slänger ihop en film som verkar vara filmad med mobilen =)
    Kollar man på deras site så verkar dom vara grymma så det blir säkert en grym site också.... ser fram emot 2010

    //MrP

    SvaraRadera
  6. Kul video men det viktiga var ändå innehållet i texten. Som det står skrivet kommer denna uppdatering vara viktig för att inte tappa mark. Kamratgården read my lips
    - internets inflytande skolen icke underskattas !! :)

    SvaraRadera
  7. Kul besked. Officiella hemsidan är verkligen i behov av en uppdatering.

    SvaraRadera
  8. Kanske bör Korven läsa igenom skrivet material innan han publicerar det?

    SvaraRadera
  9. Klar pajasvärning.
    Gav mig inga positiva vibbar direkt...

    SvaraRadera
  10. Jävligt viktigt poäng: framtiden ligger i it/medier, det är så vi växer ekonomiskt framöver. Bara att se på hur de engelska lagen arbetar för att förstå att vi ligger mil efter...

    SvaraRadera
  11. gött, Cordovan e en bra byrå

    SvaraRadera
  12. anonym 21:33/ Borde inte du hålla käften i stället för att kommentera helt innehållslöst?

    Ett tankvärt inlägg för övrigt, det är hög tid att Blåvitt tar ledningen på utveckling även här!

    SvaraRadera
  13. Okej, BRA - men JOBBA, JOBBA JOOOOOOBBA!

    SvaraRadera
  14. Läcker video. Snyggt.

    SvaraRadera
  15. haha, dom kan ju bjuda på sig själva iallafall.. skönt gäng!

    SvaraRadera
  16. Lysande!!
    Bådar gott tycker jag!

    SvaraRadera
  17. hahhaha, va fult men lite ballt iaf..

    SvaraRadera
  18. Jag kan påpeka att just det företaget vet vad dom sysslar med.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.