MARKNAD. I mitten av november förra året gjorde Kanal Glenn en radiointervju med ansvarig för årskortsförsäljning och publikrektrytering i IFK; Andrej Häggblad. Vi pratade om förutsättningarna med nya arenan, olika detaljfrågor och vi avhandlade en del frågor kring vad som förväntades gällande årskorts- och biljettförsäljning. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och tiden är därmed verkligen mogen att följa upp denna intervju. Speciellt med tanke på vad som väntar om bara ett par timmar, klockan 11.00 onsdag förmiddag, då biljetter till alla vårens resterande matcher släpps.
Ett par veckor efter vår intervju drog årskortsförsäljningen igång, och Andrej uttryckte då att man hoppades att man nästan skulle fördubbla antalet sålda årskort gentemot förra årets ca 4000 sålda. Hur ser läget ut just nu, Andrej?
- Vi har siktat mot att sälja uppemot 7 000 årskort inklusive partners vilket nästintill skulle innebära en fördubbling. I dagsläget har vi sålt ungefär 5 300 årskort. Det är en ökning på 32 % jämfört med rekordåret. Vi har en viktigt period framför oss med lön för privatpersoner och slutförhandlingar med många företagspartners. Så vi lär sälja en del årskort fram till premiären.
Utöver årskortsförsäljning är också försäljning till premiärmötet mellan IFK Göteborg och Djurgården igång sedan ett par veckor. Borträknat de platser som är reserverade för årskort finns bara platser kvar på kortsidorna. Hur tycker du försäljningen har gått till den matchen?
- Jag tycker att det har gått bra. Det är cirka två veckor kvar till avspark. Men vi bör nog vara ödmjuka inför att det krävs en väckarklocka för många personer innan det köpbeteende som präglat vår publik de senaste åren ändras. De utan årskort som inte varit på hugget vid våra biljettsläpp lär bli varse om de nya förutsättningarna ganska snart.
Tendensen var tydlig vid det biljettsläppet, precis som den varit med årskorten, och med öis-gais. Det är de bästa platserna, på långsidan, som går först, och ofta väldigt snabbt. Sen resten av sittplatserna i hörnen och sedan till slut så börjar kortsidan ståplatser, under klacken, att sälja i maklig takt. Varför är det så svalt intresse för denna sektion? Har man gjort en felbedömning och kan det rent av bli aktuellt i framtiden med tex en ändring av klackens placering?
- I samma ögonblick som vi kom överens med Supporterklubben Änglarna om att den nya klacksektionen skulle bli på H och J insåg vi det komplexa kring sektionerna G och I. Därför har de sektionerna lägst biljettpris och kommer också att vara de sektioner vi styr en stor del av våra erbjudanden till. Angående eventuella ändringar så är vårt totala erbjudande aldrig statiskt. Det ska anpassas i förhållande till marknadens önskemål i syfte att maximera intäkterna för IFK Göteborg. Därför är det fullt möjligt med förändringar från en säsong till en annan. Men jag vill poängtera att det gäller hela arenan och inte bara klacksektionen.
Och imorgon släpps alltså biljetterna till resterande av vårens sex matcher, bland annat IFK-Öis, som spelas redan omgång fyra, den 20 april. Dessutom släpper Gais biljetterna till Gais-IFK på torsdag. Även där lär intresset vara stort. Är det rentav så att det blir för mycket biljettsläpp samtidigt, för mycket pengar som skall ut och för många tidiga derbyn. Riskerar intresset att urvattnas på grund av att det är så många matcher på Gamla Ullevi i vår?
- Jag är övertygad om att det kommer att säljas väldigt många biljetter de närmsta dagarna. Samtidigt är det som jag påpekat tidigare ingen panik. En del av de matcher vi släpper biljetter till imorgon spelas ju först i slutet på maj. Gällande det tighta spelschemat så är det inget att haka upp sig på även om det begränsar potentialen. Vi bör istället lägga vår kraft på de saker vi kan påverka.
Med de orden tackar vi Andrej för den här gången och nu kan vi bara konstatera att det skall bli väldigt spännade att se hur försäljningen ser ut de närmsta veckorna. Kommer man upp till målet för sålda årskort? Fyller vi ståplatserna till premiären? Kommer alla derbyn bli totalt fullsatta? Och vad händer med resten av matcherna? Kommer det lite folk för att det är mycket matcher, eller "spiller det över" folk från de fullsatta toppmatcherna? Vi lär onekligen få återkomma i ämnet.
Bra intervju Erling. Den där kortsidan alltså. Den är nog inte helt lätt att fylla.
SvaraRadera/Fnyq
dom siktar alltså med att öka årskortförsäljingen med 75%
SvaraRaderaJättebra första intervju och bra uppföljning nu. Detta är onekligen ett mycket intressant ämne för många inblandade nu!
SvaraRaderaTACK!
Bra intervju Erling!
SvaraRaderaVad är det för fel i huvvet på folk i den här stan? Det är inget annat än en präktig skandal att det inte är slutsålt på premiären.
SvaraRaderaMåste laget ha indianer på magen för att folk ska komma??
rätt tråkig och infofattig affär detta. folk börjar bli bortskämda nu när alltid blåvitt är så usla. detta va inte mycke att hurra över.
SvaraRaderaär det inte dubbel derby i den fjärde omgången?
SvaraRaderanär släpps biljetterna som är reserverade för årskort som vanliga biljetter?
SvaraRaderaDet är över 2 veckor kvar. Kortsidan tuffar på, 1350 lösbiljetter kvar. Garanterat slut till premiären.
SvaraRaderaBra att det inte går att beställa årskort m.m. just nu - ring Andrej och be dem fixa en vetig webshop för sina biljetter....
SvaraRaderabra med intervju, dock är frågorna aslånga och rätt krångliga, tänk på det erling.
SvaraRaderaIFK är så jävla dumma att de inte samarbetar med och använder baraben.com på ett smartare sätt. Ren jävla idioti att ha en så här stor supportersida som det inte officiellt samarbetas med.
SvaraRadera25/3/09 09:07
SvaraRaderaBaraben är en blogg som ofta ligger på gränsen (typ aik-mongona) - Jag tror inte IFK vill bli alltför sammankopplade med sånt. Att man t.ex. fick nyttja namnet i adressen var nog ett undantag.
/roffe
Siffror och gissningar inför våren:
SvaraRaderadif 18 700
öis 18 800
ösk 8 500
gif 7 000
kff 12 000
mff 15 000
bp 6 500
Eller vad tror ni?
Tror inte vi kommer ha under 8000 någon match. Sedan är Mff matchen en lördag så det blir nog fullt hus.
SvaraRaderaVill bara påpeka att blåvitt spelar mot Öis hemma den 20 april, inte den 28 april!
SvaraRaderahämtat från blåvitt kalendarium
"20/04 20:00 IFK Göteborg - Örgryte IS (Allsvenskan) Gamla Ullevi "
vi spelar mot örebro den 28 april.
anonym 10:20/ det krävs ingen större hjärnkapacitet för att se att vinsten av att "använda" baraben vore mycket större pr-mässigt än eventuella dumheter som kan komma upp här. de har haft över 5 miljoner besök på sidan, men ändå inte har utnyttjats, vad jag vet, som infokanal av Blåvitt. I alla andra branscher vore detta fiasko av IFK, men i fotboll behöver de tydligen inte mediastrategier eller liknande. vilket är synd för blåvitt hade lätt kunnat nyttja sidor som änglarna.se och baraben.com på ett effektivt sätt om de hade haft lite bättre koll.
SvaraRaderaAndrej säger:
SvaraRadera- Jag tycker att det har gått bra. Det är cirka två veckor kvar till avspark. Men vi bör nog vara ödmjuka inför att det krävs en väckarklocka för många personer innan det köpbeteende som präglat vår publik de senaste åren ändras. De utan årskort som inte varit på hugget vid våra biljettsläpp lär bli varse om de nya förutsättningarna ganska snart.
Något som jag även håller med om. Effekten av att vi säljer ut ett par "stormatcher" där biljettrycket blir stort i slutskedet kan vara med och tvinga stans fotbollssupportrar att agera tidigare för att hinna med den lite svårare uppgiften att faktiskt få en biljett.
Tidigare har "alltid" 25 000 tomma platser på Ullevi garanterat att man kan köpa sin biljett väldigt sent, det tar lite tid att förända det tänket. Men för att detta ska ske så måste vi faktiskt både fylla arenan och skapa övrskott på biljettsuget rätt tidigt på året...
Intressant intervju, tack for den Erling. Slutsald premiar ar en garanti, likasa oismatchen.
SvaraRaderaMot Orebro blir det garanterat 10000+.
Så länge Djurgårdarna inte fyller sin sektion så lär arenan inte bli slutsåld. Vi lär ju inte få dsponera ev. ströbiljetter på bortasektionen, vilket även gäller vid samtliga hemmamatcher (oavsett om motsåndet är Djurgården eller Örebro) Bortasektionen är orsaken till varför våra hemmamatcher inte kommer bli slutsålda (förutom derbyna)
SvaraRaderaAnonym 09.07:
SvaraRaderaHörde ett rykte om att Baraben ville ha upp en banner på officiellas hemsida, men att IFK vägrade, om det stämmer är det sant som du säger.
Roffe 10.20:
Nyttja vilket namn? Baraben? För det äger nog IFK ska du se?
För övrigt har jag en egen rädsla om Baraben börjar samarbeta med IFK. Plötsligt kanske föreningen inte får de där pungsparkarna som de faktiskt förtjänar emellanåt!
anonym 15:54/ Nej, det stämmer inte att IFK Göteborg nekat BaraBen till en banner på officiella hemsidan. Det finns en story bakom detta "rykte", men det är inget vi behöver lufta här.
SvaraRaderaSa redan innan arenan byggdes att de var en JÄVLIGT dum ide med två etage i klacksektionen, mest för att ingen kommer vilja stå där nere, precis som det var på "stora" Ullevi(GHI). Det var i princip bara i derbyna som folk stod på undre etage.
SvaraRaderaFramförallt kanske alla Arenarunkare inser att en ny arena inte löser allt.
SvaraRaderaHypen är här nu, vänta till nästa säsong......
om ståplatsektionen säljer så jävla dåligt är det ju konstigt att det nu finns under 1300 plåtar kvar...
SvaraRaderaEn ny arena är en bra start. Nästa steg är att gå dit. Sedan kan det vara bra om man försöker bidra till en bra stämning (sjunga, gapa och våga stå upp etc.) när man är där. Därefter kan man sprida budskapet om den otroliga upplevelsen att se Blåvitt live till alla man känner.
SvaraRadera