2007/01/06

Show me the money Angels!


SUPPORTERENGAGEMANG- Vad är det viktigaste för dig som blåvit supporter?
För mig är det viktigaste att känna delaktighet; att uppleva att jag har en möjlighet att vara med och påverka och förändra.

Det var i den andan Supporterfonden drog igång. Vi var ett gäng blåvita som kände att vi hade mycket liten möjlighet att vara aktiva medaktörer i vad som hände i vår förening. Och vi kände maktlöshet och ilska när viktiga spelare gick till andra föreningar för att ekonomin hade slarvats bort inom IFK Göteborg. Vad göra? Självklart var svaret att starta en fond där vi supportrar gemensamt ordnade kapitalet och därmed fick en röst i värvarsammanhang. Vi var förvisso inte först med idén, men målet var att i alla fall vara störst!

Fulla av engagemang började vi propagera för fonden, själv höll jag en liten föreläsning om denna på Göteborgs Universitet. Alla man pratade var överens om att det här var en fantastisk idé. Men var är pengarna? Listan på oss som skänkt pengar är alldeles för kort, med tanke på hur många Änglar som finns i vårt avlånga land. Jag är säker på att många av er som inte anser er ha råd att lägga en hundring till fonden, gladeligen bränner en femhundring när ni går på krogen.

Det fina är att alla bidrag är välkomna, var och en ger efter egen förmåga och ingen kommer att skratta om du bara sätter in en femtilapp.
Nu har summan på skänkta pengar stått totalt still på cirka 94 000 ett bra tag, har ni gett upp allihop? Tycker ni att det räcker nu? Vad ska vi köpa för nittifyratusen, nya matchställ till killarna? Denna oroväckande trend måste brytas, jag drar härmed igång givarkarusellen igen och har nu satt in 300 kronor till på fondens konto. Om hundra Änglar till sätter in samma summa innebär det trettitusen kronor. Svårare än så är det inte, så häng på!

22 kommentarer:

  1. När jag äntligen hade bestämt mig för att skänka in pengar så strular det sig med kortet =(

    SvaraRadera
  2. Det borde vara höjden av status att ligga i toppen på listan över fondhjältar. Själv ligger jag på topp-20 iag och skänkte 300 i julklapp

    SvaraRadera
  3. Kjellen>> Attans! men måste du använda kortet till det? Försök igen:-)
    Erikbe>> Håller med, klart det är status, visa lite solidaritet och kamratskap nu Änglar!

    Själv har jag bara skänkt två gånger, 300 spänn per gång, men ALLA bidrag är ju bättre än ingenting. jag tror vissa känner att de kan ge så lite och att det därför inte är nån idé...MEN SLÄPP DEN TANKEN ISÅFALL!- många bäckar små...

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det finns flera (mig själv inräknad) som avvaktar med att skänka pengar till fonden innan vi sett att den fungerar, att pengarna når IFK Göteborg och inte någon okänd persons semesterkassa.

    Jag känner inte er som satt igång projektet (även om jag applåderar initiativet), har ingen aning om vilka ni är, vilket innebär att jag inte känner mig trygg med att sätta in pengar.

    Mitt förslag är således att ni fixar till en liten ceremoni (kanske när 100000-vallen sprängs, eller redan nu) och överlämnar de insamlade pengarna till Håkan Mild och ICA-Stig.

    Det skulle i alla fall få mig att bli tryggare och jag kan då lova att jag i fortsättningen kommer sätta in vad jag kan avvara VARENDA månad, hur små summor det än må handla om.

    Den insamlade summan kan ni fortfarande nämna i "marknadsföreningen", tex genom att skriva ut den som "105 000 kr insamlade, varav 100 000 kr redan betalats ut till IFK Göteborg".

    SvaraRadera
  5. Anonymous>> Vi välkomnar varmt den typen av konstruktiva idéer. Men jag kan garantera dig att det skulle vara hur lätt som helst att få tag på oss och sätta dit oss om vi var bluffare, de flesta av oss känns nog igen från läktarna. Vi är bara vanliga tjej(er) och killar som brinner för Blåvitt och tröttnade på att se kanonspelare gå oss ur händerna. Vill du ha namn, adresser och telenr till oss som garanti så är det bara att maila till baraben-adressen. Men jag förstår givetvis din skepsis och oro, och ditt förslag kommer att tas i åtanke.

    SvaraRadera
  6. Om jag kommer ihåg rätt var det väll så att endast två personer kunde ta ut pengar, och båda måste närvara, kommer inte ihåg vilka men antar att den ena var Hankins.

    Förövrigt, när lämnas pengarna över till Blåvitt? Var det inte under 2006 det skulle gälla, eller har ni ändrat och satt upp ett nytt datum/fast summa som ska nås innan?

    /Lundquist

    SvaraRadera
  7. Lundqvist/ Ett år i taget är väl devisen, 23 mars eller något sådant i första omgången...

    SvaraRadera
  8. Nu är det bevisat, ni blowitare är inga riktiga supportrar. Ni brinner inte för erat lag. 100000 samlar vi i GAIS ihop på 2 veckor. Jag tycker faktiskt synd om er!

    SvaraRadera
  9. "erikbe said...
    Det borde vara höjden av status att ligga i toppen på listan över fondhjältar"

    Får vi bara en uppdatering av listan så toppar jag den om inga andra stora bidrag kommit in på sistone. Ser det som självklart att skänka till fonden om man håller på IFK. Även om det ser ut som företagsgåva så är det helt och hållet som privatperson jag ger.

    SvaraRadera
  10. Ett litet tips till er som är panka just nu och riskerar att glömma bort det hela när ni väl får pengar; Lägg in en inbetalning på er internetbank och se till att den dras i slutet av månaden i stället då ni (förhoppningsvis) får lön.
    Krister>> det kommer alltid uppdateringar när betalningarna kommit in, jag betalade ju in igår och eftersom det dels inte var bankdag, dels att jag betalade från bankgiro till plusgiro så tar det lite längre tid innan betalningen syns på listan. Häng på nu Änglar, många små bidrag blir tillsammans en möjlighet för oss att påverka.

    SvaraRadera
  11. Tycker ni måste ha bössor på arenan som det var snack om. Såg inte en enda bössa med supporterfonden på sittplats.

    SvaraRadera
  12. "becka said...

    ...det lite längre tid innan betalningen syns på listan"

    Visst brukar det ta lite tid ibland men min senaste inbetalning gjordes redan 28 december! Som erikbe skrev så är det lite status att hamna högt på listan och gärna i topp ;-)

    SvaraRadera
  13. Krister>> Ojdå! Det kan nog ha berott på alla röda dagar och sånt, men jag ska försöka trycka på så att det uppdateras snart. Självklart vill man att ens gåva ska synas på listan:-)

    SvaraRadera
  14. Tycker ni måste ha bössor på arenan som det var snack om. Såg inte en enda bössa med supporterfonden på sittplats.

    7/1/07 11:54


    Det där var en tillståndsfråga. Eftersom vi absolut inte vill skapa negativ press för IFK Göteborg ansökte vi om tillstånd hos polisen att använda bössor på arenan men fick avslag då vi enligt dem var för sent ute. Men går allt enligt plan blir det av till säsong två av Supporterfonden.

    Sedan kan man även fråga sig varför det blir "lättare" att skänka i en bössa för vissa än i en bankgirering? Sådana analyser ger mkt till fonden och stärker fondens arbete.

    Lundqvist/ Ett år år gången är det sagt ja så det är drygt 3,5 månader kvar av Supporterfonden i omgång ett!

    SvaraRadera
  15. Om prio ett med fonden är att kunna bidraga till potentiella nyförvärv borde man kanske inte betala ut pengar i slutet av mars (varje år?).

    Då är ju truppen förhoppningsvis spikad...

    SvaraRadera
  16. Om prio ett med fonden är att kunna bidraga till potentiella nyförvärv borde man kanske inte betala ut pengar i slutet av mars (varje år?).

    Då är ju truppen förhoppningsvis spikad...


    Ekonomin är ju en och samma i hela IFK så där pengar går ut måste pengar in så egentligen spelar det ingen roll när Blåvitt får extracash utan ATT de får det. Just nu har Supportrarna deltagit till att samla in mer än de flesta sponsorer (bortsett de riktigt stora) ger Blåvitt årligen. Så det är trots allt jävla starkt jobbat av er & oss!

    SvaraRadera
  17. Jag förstår att pengarna bör läggas där de bäst behövs (alltifrån Änglagården till värmeaggregat till träningshallen), men åtminstone ursprungligen var väl målet med insamlingen att hjälpa till med nyförvärv? Minns en lista över tänkbara ändamål där spelarköp stod som nummer ett.

    Det är naturligtvis även mer lockande som supporter att skänka pengar till nyförvärv än till ett träningsläger på La Manga.

    SvaraRadera
  18. Det är naturligtvis även mer lockande som supporter att skänka pengar till nyförvärv än till ett träningsläger på La Manga.

    Självfallet är det så, fast i slutändan är det ju IFK Göteborg som bestämmer vart man behöver pengarna bäst, så allt vi kan göra är ju att rekommendera vart de bör gå. En debatt som förs bland "Fondhjältarna" på Supporterfondens forum nu med.

    SvaraRadera
  19. Jag är en av dom som är skyldig till att det bara har kommit in 94 papp. Jag lade in 200 i månaden ända tills klubben visade att dom inte har ambitionen att vinna något.
    Jag menar, vill dom inte nå sportsliga framgångar så vill dom väl inte ha mina pengar heller... *Grrr...*

    SvaraRadera
  20. Är det någon som har en länk till reportaget i GP där nån tjomme säger att eftersom ÖIS lyckades samla ihop 200 000 kr borde det ju lätt gå att samla in två mille från blåvita fans.
    Den är ju hysteriskt rolig så här i efterhan.

    SvaraRadera
  21. Den är ju hysteriskt rolig så här i efterhan.

    Efter vad? År ett av Supporterfonden är väl ett test på alla plan? 2 Mille är väl ingen omöjlighet om Blåvitt själva väljer att visa lite ambitioner så kanske vi skulle skänka lite med. Jag väntar till år två med min tusenlapp, jag väntar på att Blåvitt ska visa ambitioner.

    SvaraRadera
  22. Det roliga är ju när, vem det nu är, slår sig för bröstet och det sen går åt helvete med insamlingen.
    Det är väl nu om någon gång, som pengarna skulle vara välkomna.
    Men stöd i motgång har väl aldrig varit änglarnas melodi.
    Jag förmodar att visa ambitioner är lika med sportsliga framgångar.
    Fattar ni inte att det är nu pengarna behövs? När de sportsliga framgångarna kommer, följer ju det med stålar ändå. Svår ekvation...
    Änglarna är som vanligt Sveriges största medgångssupportrar...möjligtvis i hård konkurrens med Djurgårn.
    Pinsamt...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.