2009/09/01

Med hatet som byggsten

HETS. När fotbollen föddes för sisådär tusen år sedan var det med hatet som byggsten. Hatet och rivaliteten mellan två stadsdelar, två byar eller två regioner. Så förblev det under de kommande 800 åren, innan de engelska skolorna tämjde hatet med hjälp av en ny byggsten, ett regelverk. Under första halvan av 1900-talet tillfördes ytterligare en byggsten, en ordentlig taktisk grund. De senaste 50 åren har tillfört fotbollen en fjärde byggsten, gilla det eller ej, kommersialism.

Alla stenar tillför på ett eller annat sätt intresse till sporten. Utan kommersiellt tänk hade vi inte haft en ny stadion att spela på i år, till exempel. Taktik och regelverk tillför fotbollen ytterligare en dimension, som gör att vi kan njuta av en perfekt frisparksvariant eller irritera oss över ett felaktigt domslut. Och så finns den ursprungliga byggstenen, ogillan, rivalitet och hat. Det är lätt att tycka att hatet inte hör hemma på en fotbollsläktare eftersom det föder så många olika former av onödiga aktioner.

Visst. Men hatet föder även intresset för fotbollen. För ett par matcher sedan diskuterade jag och Hankins eventuella bortaresor med storbuss i höst, när Hankins sade den obehagliga sanningen som ytterst få vågar säga. Folk bryr sig inte om bortaresor till pittoreska ställen som Kalmar och Bromma. Folk vill på något sjukt sätt ha hat, hets, poliseskort, tumult och kaos. Lika mycket som man på något sjukt sätt lockas till olycksplatser så pirrar det extra inför matcher mot till exempel AIK.

Och det är just till den matchen jag vill komma. Bortsett från Stockholmsderbyt AIK-Djurgården som man nog objektivt sett ändå får säga är svensk fotbolls "hatmatch" nummer ett, finns det få matcher som lever upp till begreppet lika väl som geografiska huvudstadens AIK mot fotbollshuvudstadens IFK. Många AIK:are har IFK som hatlag nummer två efter DIF men före Bajen, och många Blåvita har AIK som hatlag nummer ett, före alliansbröder. AIK drar folk och, oavsett vad du tycker om deras supporterskara, så drar hatet mot samma supporterskara ännu mer folk. Är det en slump att förra årets publiksiffra mot AIK var den lägsta på väldigt länge, när AIK bortaresebojkottade?

I år har alla pusselbitar fallit på plats. Än så länge ligger de perfekt placerade där, bredvid varandra. En ny stadion i Göteborg med ett enormt tryck, en tabell med AIK i topp en poäng före IFK, ett matchprogram som talar om IFK mot AIK, på en ny stadion, på en helg, i sista omgången, i en möjligen helt avgörande match. Ligger den sista pusselbiten kvar på plats om två månader kommer matchen som spelas då med stor sannolikhet bli den största drabbning som Allsvenskan sett på många, många år. Vi är många som minns matchen mot MFF på Nya Ullevi i näst sista omgången 2004 inför nästan 39 000 åskådare.

Jag lovar, det här kommer bli en dimension värre. MFF är i mångas ögon, inklusive mina, vår största sportsliga rival, men hatet för AIK är så oändligt mycket större. Det är svårt att föreställa sig vilken gryta av känslor som Göteborg kommer att vara om pusselbitarna inte rörs. Och mest av allt kommer det att vara hat i luften. Och vad fan du än tycker om hatets vara eller inte vara på en fotbollsläktare och utanför en fotbollsläktare så kommer du att fascineras, och om du inte är där kommer du att gräma dig så länge du lever för att du missade decenniets match. Trelleborg 2007 kommer inte att vara någonting mot det här.

Därför är det hög tid för dig att försäkra dig om en plats på Gamla Ullevi om exakt två månader, den 1 november 2009 klockan 15:00, och lika hög tid för dig att försäkra dig om att alla vänner som vill uppleva fotboll när det är som bäst också har en plats på Gamla Ullevi om exakt två månader, den 1 november 2009 klockan 15:00.

116 kommentarer:

  1. Ja fy fan!! Jag ryser i hela kroppen så fort ja tänker på det

    SvaraRadera
  2. Boysen på VIP:en2009-09-01 14:42

    Fy fan vilken match det kommer bli! Vi boys kommer börja ladda redan på fredag eftermiddag den helgen!!
    Mycket skumpa kommer drickas, förhoppningsvis även efter matchen på söndag!
    Guldet det skall hem till Göteborg!!

    Krossa Gnaget!!

    SvaraRadera
  3. En artikel med ett fint budskap - köp biljett till AIK-matchen nu! Men tyvärr stannar det fina där. Jag håller inte med dig om att hatet är en så pass viktig byggsten. Långt före "HATA AIK" kommer i mitt tycke "ÄLSKA BLÅVITT". Jag älskar Blåvitt väldigt mycket mer än jag hatar AIK och jag tycker att det är tragiskt att så många supportrar fokuserar på just hat. Visst kan jag känna hat mot vissa lag och spelare i stridens hetta, inte minst mot just AIK, men i slutändan handlar det ändå om att älska sitt eget lag.

    ” Folk vill på något sjukt sätt ha hat, hets, poliseskort, tumult och kaos.” ser jag bara som en sjuk generaliseringen. Jag ser huliganer som en minoritet i dessa sammanhang, och bör alltså inte betecknas som ”folk”.

    Att hetsa med "Hatpropaganda" inför denna högriskmatch, som redan gör att på tok för många poliser får bekostas med våra skattepengar, känns bara jävligt onödigt. Jag vill självklart att alla Blåvita där ute ska gå på matchen, det ska jag givetvis själv göra, men jag ser hellre att du sporrar folk att gå på matchen med andra argument än just hat - det kommer det, tragiskt nog, att finnas i överflöd vid matchdagen ändå.

    SvaraRadera
  4. I princip fullt på övre långsidorna. Klackbiljetterna har gått flera hundra om dagen sedan i söndags.

    Verkar som att alla sittplatser kommer vara borta innan veckan är slut. Undrar vad som händer med övre kortsidan på AIK-klacken? Måste ju finnas beredskap för det här liksom.

    SvaraRadera
  5. fy fan vad sant. det bästa på b.b på länge. skulle den bli av (och med blåvitt som vinnare) kommer den under en lång framtid kallas "matchen"

    SvaraRadera
  6. Jävligt bra skrivet Baraben!

    Ni som inte har årskort se till att KÖP biljett till denna match!

    Det kan ju bli den mest maxade upplevelsen någonsin om det avslutas med en seriefinal mot råttorna.

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg, men jag tycker att Filip har en viss poäng. Jag själv hade gärna klarat mig utan just tumultet och kaoset.

    När några vänner och jag var på Djurgården - IFK i förra omgången blev vi tillsagda / hotade av vakterna att ta av oss halsdukarna, det hade vi gärna klarat oss utan..

    SvaraRadera
  8. Anonym 14.49>> ...men är det bara blåvita som köpt upp långsidorna ??...tror det har gått en hel del biljetter till sthlm redan...hur polisen och vakter skall kunna hålla ordning på läktaren på denna match är för mig en gåta...mot ellos nu senast så var det ju blandat överallt men dom har ju inte så mycket " Kat-C". har AIk guldchans vid matchen kommer säkert 6-7000 råttor...

    SvaraRadera
  9. Vilken match detta kan bli, århundradets tyngsta hittills? Är klubbarna kvar i topp så blir det nog så.

    SvaraRadera
  10. årskort 15:19: Med tanke på att det är just sittplatssektionerna som gränsar till aik-klacken som har flest platser kvar så kan man väl hoppas att det mest är blåvita som köpt hitills. Men jag håller med, fattar inte hur de ska kunna hålla det säkert.

    SvaraRadera
  11. fyfan, detta kan nog var den bästa artikeln jag läst någonsin på BB, jag fick fan gåshud av den!

    var nästan nära på köpa biljett där, men så kom jag på att jag har årskort!

    SvaraRadera
  12. Personligen vet jag inte om jag skulle palla att se en direkt avgörande match. Hur nervös kan en människa bli utan att det är direkt fysiskt skadligt? Tänka att se Drulle, Bojan och Pavey höja bucklan på VÅR arena...Fy fan. I ett sådant läge är allt tillåtet.

    SvaraRadera
  13. Oh, jag är sjukt nöjd med min biljett till LS. Det kommer bli ett legendariskt tryck asså! Vi bara måste ha världens fetaste kaos-tifo!

    SvaraRadera
  14. Jag ÄLSKAR IFK, men jag hatar inte AIK. Jag hatar inte Gary Sundgren. Jag hatar inte Bojan Djordjic. Jag hatar inte Black army.

    Jag älskar IFK! That´s it! Jag lägger ingen kraft på att hata någon/något jag inte bryr mig om särskilt mycket.
    Visst är det något extra att möta AIK, men jag har fullt upp med att älska IFK och med mitt liv. Ska jag dessutom hata tar det ju en massa kraft från annat.

    Älska IFK!

    SvaraRadera
  15. Jag har redan köpt två biljetter extra brevid våra årskorts platser. Efter jag läste detta så blev jag jäkligt skraj. Mer hat tändvätska behövs inte. Det kan bli en sån underbar fest. Jag är både indian och ängel. Har varit på alla guldfester 2000 & framåt. När man firade frölundas vinster var det ren glädje i hela staden, bara glada goa gubbar. När ifk vann då var det ren glädje men extremt mycket slagsmål mm.. Vilket för mig drog ner stämningen rejält. Tyvärr finns det för många rötägg i våra led. Hetsa inte upp dessa tack..

    Så i kort.. håller med filip.

    Aldrig hata bara älska

    SvaraRadera
  16. Bra skrivet men jag håller inte med dig. Allt hat skrämmer mig och jag tycker det är sååå korkat att jag ska behöva tveka att gå när AIK kommer till stan.
    Herregud, jag vill ju gå på GU för att se mitt lag spela och hjälpa dom fram till seger!
    Däremot är det fantastiskt kul med pikar och jävelskap klackarna emellan, t.ex den otroligt ambitiösa "Fishermans end" som diffarna hade med sig i våras eller när vi sjöng "Dom kör traktor till jobbet" nu i söndags.

    DÅ är det extra roligt!

    SvaraRadera
  17. HATA HAT HATA AIK!

    SvaraRadera
  18. Gåshud>> Det var ju Bajen borta som den banderollen fanns...

    SvaraRadera
  19. Bästa som har producerats på länge! Bojan och de andra råttorna ska få de hett om öronen när de kommer på besök!

    SvaraRadera
  20. Jag älskar IFK.
    Jag älskar att känslomässigt ryckas med under en match (jag känner många olika känslor under match inklusive hat).
    Jag mår illa efter en förlust.
    Jag vill vinna till varje pris.

    Jag tycker att all denna hat-romantik utanför matchramen är vedervärdig!!!

    /Perra

    SvaraRadera
  21. Men Pärra.

    vad är ditt och mångas problem?

    Det ursprungliga inlägget handlade om huruvida vi vill stå där med lång näsa och 5000 AIKare på VÅR arena om vi inte agerar och köper upp VÅR egna arena.

    Våldsromantik hit lr dit, let's face it alla gillar inte alla. Skulle problem uppstå viker jag inte en tum för att hjälpa närmsta blåvita. Men dej Perra som stolsgranne när det hettar till....NEJ TACK.

    HATA HATA AIK

    SvaraRadera
  22. Om aik är på väg att vinna en avgörande match mot oss känns det som om en planinvasion är helt ok för att avbryta och förstöra. Köp biljetter nuuuuuu!

    SvaraRadera
  23. Härlig artikel!

    Det skulle vara fantastiskt om den sista matchen blir avgörande. Vi skulle en gång för alla visa var skåpet ska stå. Det ska stå i Stockholm.

    AIK:are.

    SvaraRadera
  24. HATET TILL TRUMMAN GÖR ATT JAG + MÅNGA ANDRA FUNDERAR PÅ ATT BOJKOTTA BLÅVITT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AVGÅ TRUMMAN !!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  25. Klart att det blir fullsatt mot AIK, men INTE p.g.a. HAT !!
    Allt hat skapar onödigt våld som kan och redan har släckt ett ungt liv.
    Allt hat är ett HOT mot fotbollen !
    "Snart skiner Poseidon" är kärlek !
    Kärleken till Blåvitt knäcker allt motstånd redan innan matchen och väcker de känslor som alla vill uppleva på en fobollsmatch. Alla hat-ramsor i klacken är bara pinsamma ! Väck de positiva känslorna istället som ger publiken och killarna på planen ännu mer energi. Mot Elfsborg fick hela laget den extra energi som behövdes för att vinna närkamperna och matchen i 2:a halvlek. ( Erik Lund gjorde 4 st. gldtacklingar på 10 sek.)Den positiva energin från publiken får killarna att orka ge understöd till sin lagkompis som precis hade förlorat sin närkamp. Allsvenskan är nu så jämn i toppen att det laget som har det största och mest "hjärtat" i spelet (Kärlek till sporten och klubben) tar hem guldet. Vilja, energi, lagmoral och spelglädje är faktorer som stimuleras av positiv energi.
    Det finns ett bra ordspråk :
    " Det A säger om B,.. säger mer om A än om B " och i det här sammanhanget är A = AIK-klacken och B = Blåvitt-klacken.
    Låt oss uppleva en ännu starkare kärlek till Blåvitt under årets sista hemmamatcher !!
    / Bicykletan

    SvaraRadera
  26. Jag håller med ala som talat delvis. Jag hatar aik så mkt att jag mår dåligt när jag tänker på dem. Matchdag kommer jag va helt skakig, nervös, svimfärdig och okontaktbar. Och bara vilja skrika ut mitt hat över deras spelare och vidriga fans.
    Men det känns ändå litet trist att den officiella storyn är sån. Positiva känslor, kärlek borde regera.
    /NCK

    SvaraRadera
  27. Det säljer som fan. Jag hoppas det är blåvita som köper!

    SvaraRadera
  28. aik e värst, värre än gais och alla annan skit, finns inget lag jag haar mer

    SvaraRadera
  29. HATA AIK ....

    SvaraRadera
  30. Gnagarna diskuterar denna matchen flitigt. Så se till att köpa innan kräken gör det!

    SvaraRadera
  31. ta ditt jävla bög-apotek och stoppa upp det!

    SvaraRadera
  32. @Anonym 17:08
    Stockhom? Ni kommer ju från Solna.

    SvaraRadera
  33. Hat föder måhända mer hat. Men samtidigt som man kan anse att det är viktigt att motarbeta det hat som finns på olika plan i samhället måste man acceptera dess nuvarande acceptans för att på ett relevant sätt kunna tackla debatten. Det gör inte de som säger "för mig finns bara kärlek", för det är de som vapenvägrar vid krig, de hindrar inte krigen, de gör ett personligt statement som känns bra för dem.

    Men historieböckerna förändrar de inte.

    SvaraRadera
  34. Frankie:

    Utveckla gärna "Det gör inte de som säger "för mig finns bara kärlek", för det är de som vapenvägrar vid krig, de hindrar inte krigen, de gör ett personligt statement som känns bra för dem.

    Men historieböckerna förändrar de inte."

    Vad ska dessa människor ta sig till? Kriga mot kriget? Förstår ej vad du menar här..

    SvaraRadera
  35. faaaan, då är jag nere i australien, vet inte om man ska säga fan för det men sjukt segt att missa

    SvaraRadera
  36. Frankie:

    De protesterar ju mot den här artikeln som näst intill uppmanar til hets och våld. Den här artikeln handlar knappast om hur man i samhället ska tackla hat...du verkar va ordentligt ute och cykla nu.

    SvaraRadera
  37. biljett är bokad ända från Södertälje för den här matchen. KROSSA GNAGET. Låt oss nu hoppas att åtminstone IFK fortfarande har guldchansen då, dags att plocka poäng borta nu...

    SvaraRadera
  38. Varför skulle jag hata AIK, ge mig EN anledning?

    SvaraRadera
  39. Det blir väl knappast match på gamla om båda lagen har guldchans. Så som många säger har vi AIKare köpt på hela arenan, vilket i mitt tycke är väldigt osmart. Bättre att vi fått tilldelat hela ena kortsidan. Hur skoj tror du det blir med blandad publik.

    Pga av läktarkravaller så tilldelas både IFK o AIK 3 minuspoäng, och ellos vinner guld.

    SvaraRadera
  40. Vi vann en match med 4-0 mot ELf.
    Visst var det skitbra men ärligt talat så har IFK spelat som ett mittenlag under hösten.
    Vi kan inte vara så naiva och tro att vi ska kunna spela hem guldet bara för en bra match.
    IFK spelar ju alltid dåligt efter en grym match. Se bara senast 6-0 mot DIF och sen förlorade vi med 4-1 mot Häcken. Tror inte det blir så lätt borta mot Gefle.

    SvaraRadera
  41. Anonym 19:45/ Den här artikeln näst intill uppmanar till hets och våld? Hur fan får du ihop det? Förklara gärna, använd gärna citat ur texten för att backa upp ditt påstående med. Annars har du ju tappat det helt.

    SvaraRadera
  42. Vi vann en match med 4-0 mot ELf.
    Visst var det skitbra men ärligt talat så har IFK spelat som ett mittenlag under hösten.
    Vi kan inte vara så naiva och tro att vi ska kunna spela hem guldet bara för en bra match.
    IFK spelar ju alltid dåligt efter en grym match. Se bara senast 6-0 mot DIF och sen förlorade vi med 4-1 mot Häcken. Tror inte det blir så lätt borta mot Gefle.

    SvaraRadera
  43. Älska IFK!

    HATA AIK!

    Jävlar vilken match det kan bli i sista omgången om båda lagen slåss om guldet!

    SvaraRadera
  44. Hat, våld och död! Härligt Bara ben, slå dom blodiga dom satans råttorna!!!!!

    SvaraRadera
  45. Hagalund Horror2009-09-01 21:16

    Mycket välskriven krönika! Det pirrar redan i magen när man tänker på vad som komma skall den helgen.
    Jag är AIK-supporter och hängde på låset den 26:e när biljetterna släpptes. Det blir som sagt årtiondets (eller mer än så) match på alla plan.

    Släpp fram hatet! Väl mött.

    //Serieledarna

    SvaraRadera
  46. Polisen kommer givetvis INTE tillåta att matchen spelas på gamla om det innebär att båda lagen har chans att ta guld.

    SvaraRadera
  47. För mig är Mff eller gais och ja t om öis större antagonister än AIK. Vet inte varför AIK har blivit sådana ärkefiender för många.
    Det är ju bara vi och Malmö som har historia och framgång i Sverige och Europa så för mig är mff en större motståndare och fiende. Bör sägas att jag INTE hatar mff utan mer är ett lag man vill hävda sig och visa vilka som är mesta mästarna.

    SvaraRadera
  48. Finns det någon möjlighet att matchen flyttas till typ gamla ullevi istället om det skulle vara så att det blir en helt avgörande match? Skulle ju lätt komma över 30.000 då...

    SvaraRadera
  49. Måste väl endå finnas ett större hat mot en lokal rival än någon på andra sidan landet?

    SvaraRadera
  50. Den kommer spelas på GU. Först till kvarn gäller!

    SvaraRadera
  51. Stor chans att detta blir den största matchen detta decennium.

    Är dock väldigt orolig att rubrikerna dagen efter kommer handla om mycket annat än laget som lyfter bucklan.
    Många IFKsupportrar lär inte acceptera att AIK firar guld på deras arena och att AIK supportrarna åker från Göteborg utan att vandalisera allt och alla dom ser efter ett missat SM-guld lär knappast hända.

    Fan hoppas det blir en jävla go fest med en värdig vinnare(om det nu står mellan oss) och utan en massa annat skit.

    Väl mött! /Svart gult

    SvaraRadera
  52. Många i kommentarerna som faktiskt inte riktigt förstår det jag vill komma fram till. Att hatet hos väldigt många supportrar faktiskt är en viktig del av fotbollen, utan att nödvändigtvis behöva gå så långt som till våld.

    Det är intressant att många drar likhetstecken mellan hat och våld när det inte alls behöver vara så. Jag hatar AIK något innerligt och jag vet inte om jag kommer kunna sitta på min plats om två månader eller om jag behöver stå med ryggen mot och med händerna för öronen, för att jag kommer vara så nervös över att behöva förlora mot hatlaget nummer ett.

    Men trots hatet mot AIK har jag aldrig tagit till våld. Aldrig ens varit i närheten faktiskt. Och ändå är det en fascinerande känsla att eskorteras till Råsunda, att stå utanför, inne på, och utanför igen, för att luften är så fylld av adrenalin och hat. Jag skäms lite över det men det är sanningen och då tycker jag att jag kan stå för det.

    Och för er som ännu inte förstått uppmanar jag alltså inte till våld. Inte heller är hatet till AIK större än kärleken till IFK, men vad fan, en guldmatch som mot TFF 2007 är ingenting mot detta, just tack vare/p g a rivalitet, ogillan och hat.

    SvaraRadera
  53. Tack Feldgrau!

    Mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  54. NCK 17:33/ Där sammanfattade precis hur jag kommer känna den 1:a November. Fyfan, senast på Råsunda i somras så var jag som ett jävla asplöv i princip hela matchen. Så nervös, skakig, arg, hatisk, rädd och allt på en och samma gång har jag nog aldrig varit. Då förlorade vi matchen. Nästa gång vi möter aik kommer jag också skaka, men då kommer det vara av glädje och eufori då vi säkrat vårat 19:de SM-guld, hemma på Gamla Ullevi.

    SvaraRadera
  55. Köpte precis två biljetter, på K3. Det finns många biljetter att välja på, men skynda dig!

    SvaraRadera
  56. Återigen, kan någon förklara varför man ska hata AIK?

    SvaraRadera
  57. 22:36/ Man behöver inte hata AIK om man inte vill. Hatar man inte AIK så lär man inte göra det även om de som hatar AIK säger varför de gör det. Men Hankins gamla krönika "Ett obeskrivligt hat" (http://ifkgoteborg.blogspot.com/2007/10/ett-obeskrivligt-hat.html) är väl en god utgångspunkt om man i alla fall vill förstå lite.

    SvaraRadera
  58. Ska man hata AIK mer än GAIS och ÖIS?

    SvaraRadera
  59. Feldgrau...

    Vi har väl inga änglasupportrar heller? (no pun intended)

    SvaraRadera
  60. Firman Boys2009-09-01 23:03

    hahaha nu har vi säkrat 20 biljetter på L2! Det gul-svarta guldet skall firas från alla olika håll på Gamla Ullevi!

    Väl mött den 1/9

    /FB

    SvaraRadera
  61. Känns ganska givet att man hatar Öis,gais och även Malmö mer än ajk.
    ajk är bara ren ondska allt från supportrar till spelare. De adrenalinet som man kan få när man möter dem finns inte i någon annan match. Som. t.ex. Bojans uppträdande senaste matchen. Fyfan säger jag bara!

    SvaraRadera
  62. Otroligt naivt att tro att polisen går med på att en seriefinal mellan IFK och AIK spelas med publik på läktarna.

    SvaraRadera
  63. Om det där nu stämmer så var det ju bra av dig att skriva det. Inte svårt att se vilka platser det är för arrangör...

    SvaraRadera
  64. Firman Boys 23:03/ Det låter ju rätt intressant med tanke på att stora delar av Wisemens äldre sitter på sektion L3. Men jag tror du är ett troll förvisso, men kul att du hetsar igång det hela. Jobbar du på GP tro?

    SvaraRadera
  65. Firman Boys sa...

    Välkomna till Göteborg,hoppas verkligen det du skriver stämmer..

    Syns på läktarn!

    4-5...

    SvaraRadera
  66. HAR BILJETTER!!!

    SvaraRadera
  67. Polisen måste bäva för detta. Om någon av lagen har guldchans i sista omgången vilket är mycket troligt kommer det sluta i totalt kaos vad som än händer!

    SvaraRadera
  68. Feldgrau:

    Du påstår att du hatar AIK så innerligt, men har samtidigt själv aldrig tagit till våld. Det är starkt gjort, med tanke på hur djupt ditt hat verkar sitta. Du verkar samtidigt inte förstå sambandet med hat och våld - du inser inte att det är just hat som föder våld? Eller ska man behöva ta upp ett historiskt exempel? Därför är det jävligt onödigt att hetsa/sporra inför denna match med ännu mera hat, som vi ändå har tillräckligt med. Inte minst pga alla andra blåvita supportrar som läser denna blogg och som inte har samma självbehärskning som du själv har. Nej, jag trodde faktiskt mer om dig och BB.

    Frankie:

    "Men samtidigt som man kan anse att det är viktigt att motarbeta det hat som finns på olika plan i samhället måste man acceptera dess nuvarande acceptans för att på ett relevant sätt kunna tackla debatten."

    För det första så låter det som att ni just försöker tackla detta hatproblem - det gör ni inte! Tvärtom HETSAR ni till mer hat, genom att till exempel försvara rätten till att hata ett lag så innerligt, bla. sett ur ett historiskt perspektiv. Även du har sjunkit i mina ögon!

    SvaraRadera
  69. F/ Visst finns det ett samband mellan har och våld. Var har jag påstått att det inte gör det? Du verkar å andra sidan inte förstå att hat inte nödvändigtvis leder till våld. Oj, vad många Blåvita det finns som hatar AIK, oj vad få Blåvita det finns som omvandlar hatet till våld.

    Och allvarligt, tror man att det här inlägget på något sätt skulle förvärra läget kring matchen om två månader, då tror man lite för mycket om BaraBens förmåga att påverka. Faktiskt.

    SvaraRadera
  70. Gary Sundgren2009-09-02 09:53

    AIK:s ståplats är redan slutsåld och jag vet att massor av AIK:are köpt biljetter lite överallt på arenan. När AIK vann sm-guld -92, dvs innan fotbolls-boomen kom så var det drygt 6000 AIK:are i Malmö. Det finns säkert intresse för det tredubbla i år och gissar att minst 10000 AIK:are kommer ner till GBG vid eventuell guldmatch. Cirkus lär det bli.

    En lågoddsare är att matchen blir flyttad till Gamla Nya Ullevi (eller Nya Ullevi innan Nya Gamla Ullevi fanns, alltså frididrottsarenan).

    SvaraRadera
  71. Tror för en gång skull att "Gary" har någorlunda rätt!

    KÖP BILJETTER NU!

    Det är ju troligt att det blir årets viktigaste match hur som helst, något av lagen borde vara med i striden om guldet...om inte båda fan vad jag hade njutit av att ta guld på råttjävlarnas bekostnad... Men som sagt gnaget är igång och köper upp biljetter så börja för fan springa till luckorna nu blåvitt!

    HATA HATA HATA AIK!

    SvaraRadera
  72. +1 på Filips inlägg.

    Ni på BaraBen kan vara såna jävla idioter ibland, bara se från era egna ögon. Kan ni inte höja blicken över trottoarkanten en jävla gång och se att det inte bara är unga testosteronstinna 20-åringar som inte fått ligga på 2 år som går på matcherna??

    Hur ska vi tex få barnfamiljer att gå på fotboll när hatet ligger i luften? Ja barnen är faktiskt framtidens supportrar.

    Snacka om fotbollsmördare.

    SvaraRadera
  73. Frankie: Jag blir fan rädd när jag läser såna där saker du skrev. Att vapenvägran skulle på något sätt vara ett personligt statement.

    Hur många krig skulle finnas här i världen om alla skulle vapenvägra kontra inte skulle göra det? Du kollar i backspegeln, men har du funderat på framtiden?

    Trodde du var mer röd än blå, men det här tyder ju på att du är genomblå som är för vapenupptrappning.

    ...och snacka om att spåra ur debatten om hat.

    SvaraRadera
  74. "Men samtidigt som man kan anse att det är viktigt att motarbeta det hat som finns på olika plan i samhället måste man acceptera dess nuvarande acceptans för att på ett relevant sätt kunna tackla debatten."

    Detta kan ju förvisso vara sant, men denna texten hör ju inte hemma till detta inlägget. Meningen med att acceptera det är ju att i nästa andetag fördöma det. Feldgrau "debatterar" inte hatet, han försvarar det, målar t.o.m. ut det som en viktig byggsten i sporten, vilket är förbannat lessamt. Ta matcherna mot gais/öis t.ex. Finns inget genuint Hat, aldrig varit några större fighter/våldsamheter vad jag kan minnas. Ändå är det för det mesta trevliga fotbollsmatcher med hög rivalitet på plan. Att ni/du inte kan inse att roliga matcher som är spännande kan ske UTAN att hata det andra laget till döds är ju bara för sorligt. Tyvärr. Nej, detta vill jag inte se på baraben mer.

    SvaraRadera
  75. 2 biljetter inköpta på K2. Har årskort själv, men räknar med att kunna sälja vidare till Blåvita vänner som har lite mer tummen-ur-röven-problem än mig själv. Dra ditt strå till stacken du med.

    SvaraRadera
  76. 08:43/ Ni? Jag talade om debatten per säg, inte om något gemensamt statement för det ena eller andra. BaraBens bloggare skriver om mycket och tycker till om mer utan att vi därmed alltid delar varandras åsikter. Min poäng var att det saknas en grundläggande förståelse i hatet som katalysator hos majoriteten av de människor som kastar skit i kommentarerna.

    De facto är högriskmatcherna de matcher där vi har mycket mer publik än på genomsnittsmatcherna mot Örebro eller Trelleborg. Oavsett tabellposition för våra högriskmotståndare. Om inte Feldgrau har en enorm poäng i sin text så vill jag gärna få läsa en förklaring till varför det är så här - om det nu är så att hatet skrämmer bort människor.

    Det lockar ju uppenbarligen fler.

    Anonym 10:53- Meningen att acceptera för att sedan fördöma vore poängen i mitt exempel, men feldgrau är ju ute efter något helt annat här. Blanda inte ihop äpplen och päron.

    Du skriver:
    "Ta matcherna mot gais/öis t.ex. Finns inget genuint Hat, aldrig varit några större fighter/våldsamheter vad jag kan minnas."

    Jag vill minnas ett stort antal sammandrabbningar mellan Blåvita och Gaisare. Jag vill minnas att Wisemen rev puben Röda Rummet i ett jätteslagsmål med Gärningsmännen, jag vill minnas kaos och slagsmål utanför Gamle Port, upplopp utanför Dubliners, slagsmål utanför arenan, jag vill minnas en stormad bortasektion på Nya Ullevi och så vidare.

    Du trycker ju uppenbarligen huvudet i sanden, för det hat du inte säger dig se finns ju uppenbarligen där. Varför sjungs det annats "Hata gais" från våra klackläktare och pubar i princip oavsett vilket motståndet för dagen är/har varit? Jag är nyfiken på en förklaring för detta, om det nu inte är ett brett har som ligger till grund för det...

    Du avslutar med:
    "Tyvärr. Nej, detta vill jag inte se på baraben mer."

    Där får du inget gehör. BaraBen är en plats där inte bara mainstream-åsikten får utrymme utan en plats där alla fotbollens åsikter samsas. Tål man inte att läsa saker som man inte själv skriver under på till 100 procent bör man antigen delta i debatten själv, som du i viss mån gör här, eller fundera på vilken syn man har på yttrandefrihet och demokrati.

    Mitt förslag: kontra då, skriv något som förklarar vad du tycker och tänker och mejla in det till BaraBen!

    SvaraRadera
  77. Ska bli kul att åka till Götet & heja fram AIK. Än så länge är vi ett litet kompisgäng från Södermalm som fyller 2 bilar :)

    SvaraRadera
  78. Firman Boys2009-09-02 12:21

    Anonym 1/9/09 23:38

    Din dumme jävel, varför tror du att vi köpte på just den sektionen??
    Hade WM suttit nån annanstand på läktaren så hade vi ju så klart köpt där.

    SvaraRadera
  79. Firman Boys/ Alla vet att du snackar en jävla massa skit så lägg ner. Troligt att FB skulle köpa biljetter mitt i värsta getingboet, glöm det.

    SvaraRadera
  80. Firman Boys2009-09-02 12:25

    Till Anonym 1/9/09 23:58

    Ja hoppas vi syns!

    FB

    SvaraRadera
  81. Firman Boys2009-09-02 12:29

    Till Anonym 2/9/09 12:23

    Vi har köpt via bulvaner i Götet så vi är ordentligt utspridda och anonyma i mängden. Våra 20 platser är inte ens i följd. Vem vet, vi kanske ens har köpt på den sektionen, vem vet, vi kanske till och med har köpt på samma sektion som WM! Ingen som vet, ingen som vet! Inget kommer att veta vart vi sitter förrän det helt plötsligt smäller!

    SvaraRadera
  82. Firman Boys2009-09-02 12:33

    Till Anonym 1/9/09 23:23

    Som sagt, 20 platser har vi köpt genom bulvaner, men ingen vet vart på arenan! Kan till och med vara mitt i Blåvitts klack! Hur skall arrangören kunna spåra oss??? hehe Några platser här, några platser där och några WiseMen ner i diket...

    FB

    SvaraRadera
  83. Till Feldgrau & Frankie :
    I Feldgraus inlägg kan man läsa :
    "För ett par matcher sedan diskuterade jag och Hankins eventuella bortaresor med storbuss i höst, när Hankins sade den obehagliga sanningen som ytterst få vågar säga. Folk bryr sig inte om bortaresor till pittoreska ställen som Kalmar och Bromma. Folk vill på något sjukt sätt ha hat, hets, poliseskort, tumult och kaos. Lika mycket som man på något sjukt sätt lockas till olycksplatser så pirrar det extra inför matcher mot till exempel AIK "
    Frågor :
    Vilka är "folk" i detta stycke ?
    Är det en vanlig "svensson" med 2 barn eller en inbiten Blåvitt-supporter som tillhör klacken ?
    Är ni så jävla korkade att ni fullaste allvar tror att det är hatet och det tillhörande våldet som lockar en stor publik, eller vad menar ni ??
    Att det kan bli heta känslor mellan spelarna på planen är ju fullt naturligt och acceptabelt med tanke att det är en närkamps-sport, men att supportrar ska odla hat-känslor som föder våld på gator och torg kan inte accepteras.
    Jag begriper inte hur ni har mage att odla och "uppmuntra" dessa hat-känslor på denna blogg, när alla ser hur mycket det medföljande våldet förstör för både fotbollen och samhället.
    /Bicykletan

    SvaraRadera
  84. bicykletan, om du läser det du citerar så förstår du nog själv:

    "eventuella bortaresor med storbuss i höst, när Hankins sade den obehagliga sanningen som ytterst få vågar säga. Folk bryr sig inte om bortaresor till pittoreska ställen som Kalmar och Bromma."

    de har uppenbarligen rutin från att arrangera bortaresor och därmed har sett att intresset är större för alla högriskmatcherna än de "vanliga" matcherna. konstigare än så är det inte.

    SvaraRadera
  85. Till 12.55 :
    Vilken av följande två matcher väljer du att åka buss till och varför ?
    Match 1 :
    Bortamatch mot Kalmar.
    Aktuell Tabell: Blåvitt leder allsvenskan 1 poäng före Kalmar.
    Match 2 :
    Bortamatch mot AIK.
    Aktuell tabell : Blåvitt ligger på 7:e plats, en poäng före AIK.
    OBS !
    Du får bara välja en av matcherna.

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  86. bicykletan, nu är jag en annan person. men jag väljer utan tvekan AIK. Det finns historia bakom det, det finns rivalitet med fansen och det finns tyngd i att resa när vi har det sportsligt svårt. Utan tvekan AIK borta.

    SvaraRadera
  87. Till 13:20 :
    OK, jag uppfattar inte 7:e plats som "sportsligt svår" men jag har inte din referensram. Det är i alla fall skönt att du har bytt ut ordet "hat" mot "rivalitet". Det borde ju innebära att du inte vill hamna i något tumult med slagsmål och kaos tillsammans med AIK-fans ? Eller...kanske är det som lockar ?

    SvaraRadera
  88. anonym 13:30/ Vadå bytt ut? Det är första gången jag skrev i den här tråden. Jag tycker det handlar om passion och där är hat motsatsen, så självklart är passion och hat något som är besläktat. Jag ser alltid en match i Solna som mer attraktiv för där har vi stämning, vi har motsättningar mellan fansen, där har vi en stolthet att försvara med sång och tifon. Våld har ingenting med min rivalitet till Black Army att göra, men våld har delvis fött det hat jag har mot dem och AIK.

    SvaraRadera
  89. Till 13:30 :
    Så då ställer du upp bakom följande text som Feldgrau skriver och som jag kommenterade 12:52 ? :
    "Folk bryr sig inte om bortaresor till pittoreska ställen som Kalmar och Bromma. Folk vill på något sjukt sätt ha hat, hets, poliseskort, tumult och kaos. Lika mycket som man på något sjukt sätt lockas till olycksplatser så pirrar det extra inför matcher mot till exempel AIK "
    Ställer du upp på att detta är en acceptabel orsak till att Ullevi ska bli fullsatt mot AIK ?

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  90. Fel !
    Till anonym 13:34 ska det vara :
    Så då ställer du upp bakom följande text som Feldgrau skriver och som jag kommenterade 12:52 ? :
    "Folk bryr sig inte om bortaresor till pittoreska ställen som Kalmar och Bromma. Folk vill på något sjukt sätt ha hat, hets, poliseskort, tumult och kaos. Lika mycket som man på något sjukt sätt lockas till olycksplatser så pirrar det extra inför matcher mot till exempel AIK "
    Ställer du upp på att detta är en acceptabel orsak till att Ullevi ska bli fullsatt mot AIK ?

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  91. Till FB :
    Sorry !!
    Om man är död så är man helt ofarlig, men du är välkommen ändå. Som "död" kommer du att få uppleva en fantastisk stämning med en fantastisk fotboll förhoppningsvis utan hat, hets, poliseskort, tumult och kaos.

    /Bicykletan

    SvaraRadera
  92. Hat hör fotbollen till. Bara det inte tar sig vålsamma uttryck mot folk som inte är där för att slåss (som i premiären mot Dif)så är det en bra krydda! Och drar folk gör det definitivt, men inte om "folk" riskerar få flaskor i huvudet.

    Hata mössen från Solna!

    SvaraRadera
  93. Till 14:40 :
    Så du menar att det är OK om en flaska hamnar i huvudet på dig istället ? Det verkar som du tycker att det är OK att hata & slåss, d.v.s. att det är OK med våld före, under och efter matcherna. Stämmer det ?

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  94. //Bicykletan

    Denna texten uppviglar nog inte hatet mot ajk avsevärt mycket. Alla vet vad det innebär att möta ajk. Eller du kanske inte har beskådat en match mot ajk innan?

    SvaraRadera
  95. Bicykletan! 14:40 här igen.

    Du utgår från att jag är huligan och därmed tycker det är OK med flaskor i huvudet. Nu är jag inte det och vill därför INTE ha flaskor i huvudet. Jag sällar mig till kategorin "folk" (se inlägg 14:40)

    Om jag tycker det är OK att slåss i samband med match? Javisst, om det är före och efter och, återigen, ingen oskyldig angrips. Själv visar jag dock mitt hat på annat sätt inne på arenan. Gapar gladeligen med i hatramsor och buar ut motståndarna. Detta är en ventil och för mig räcker det så. Jag behöver inte klappa till någon-riktigt så stort är inte hatet hos mig.

    SvaraRadera
  96. Till 15:47 :
    Skönt att du inte tillhör "packet" som slåss, men tråkigt att du accepterar våldet före och efter match. Då måste jag tyvärr påminna dig om en tråkig händelse för 7 år sedan. Denna text är hämtad via Google :
    Tony Deogan, född 25 november 1975, död 2 augusti 2002 i Stockholm, blev Sveriges första dödsoffer för fotbollshuliganismen. Han misshandlades vid Högalidsparken på Södermalm av AIK-anhängare före matchen mot IFK Göteborg, vilken ägde rum på Råsunda den 29 juli 2002. Deogan fördes i ambulans till Södersjukhusets akutmottagning. Efter en första undersökning beslutades om omedelbar operation på Karolinska sjukhuset i Solna. Fyra dagar senare dödförklarades Deogan.
    Förundersökningen lades ned den 11 september 2003 av kammaråklagare Henrik Söderman på grund av att ingen ville vittna, vare sig supportrar från AIK eller IFK Göteborg. Deogan var medlem i IFK Göteborgs huliganfirma Wisemen.
    Tonys bror Tommy Deogan är känd föreläsare mot våld.

    Kan du fortfarande accpetera våld före och efter en match ?

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  97. Nej, men Tony Deogan kunde tydligen acceptera det eftersom han deltog i uppgjorda fighter med Wisemen.

    Den som ger sig in i leken osv....

    SvaraRadera
  98. OK, då är vi tydligen på samma nivå, men fortfarande har inte Feldgrau eller Frankie svarat på frågorna i min kommentar 12:52.

    /Bicykletan

    SvaraRadera
  99. SvFF skjuter sig själva i foten genom att sätta den matchen som sista matchen haha =)

    SvaraRadera
  100. Firman Boys:

    Antagligen har ni köpt bland barnfamiljerna! Vi är väl utspridda på GU ser fram mot den här matchen!

    Tror dock Aik kommer börja tappa poäng nu som fan så nån guldstrid blir det inte tal om för deras del. (:

    NU kör vi!

    SvaraRadera
  101. Varför är det inte som mot Djurgården att AIK enbart får 1500 biljetter och resten enbart kan köpas i Göteborg. På så sätt slipper arenan ha en massa terrorister på plats. Sen kan polisen omringa firmorna och bussa dem till skandinavium så får inte de heller se matchen

    SvaraRadera
  102. Firman Boyz och wisemen har ingenting på en fotbollsarena att göra.

    Bussa ut dom till en sandgrop ute på Hisingen och låt dom gå loss på varandra. Ge dem gärna vapen, helst dödliga.

    Gnager.

    SvaraRadera
  103. Bicykletan/ Till skillnad från dig har de nog liv utanför den här kommentarstråden.

    SvaraRadera
  104. Vi tar oss vatten över huvudet, vi skjuter oss i foten & vi gapar efter mycke men mister...

    haha sicka jävla lirare o tro dom har nått o hämta i vårat castle.

    vi är så överlägsna er med våra sm tecken & titlar

    come on

    4,5 WM Åå drraa du åt helvete du me du råttjävel.

    SvaraRadera
  105. Biljetterna går ju som smör i solsken. Va inne och kollade på blåvitts hemsida och det har ju gått MÅNGA hundra idag. Biljetterna tar nog slut snabbt så köp nu

    SvaraRadera
  106. Precis... Massa gnagare som köper med. KÖP NU!

    HATA AIK!

    SvaraRadera
  107. Till 21:19
    Bra att du läser alla kommentarer men tråkigt att du fattar noll.
    Ännu tråkigare att denna tråd har blivit en hets-ventil för packet i Stockholm också. Bara Ben kanske ville detta med tanke på att detta inlägg har etiketterna "Hat" och "Hemmahets"

    / Bicykletan

    SvaraRadera
  108. Saxens vrede2009-09-03 11:30

    Nu räcker det med hot till höger och vänster. All sån skit saxas. Håll rimlig nivå om ni inte vill bli bortplockade.

    SvaraRadera
  109. fattar inte varför så många råttor vill vara med och fira guldet..

    SvaraRadera
  110. Precis dom kommer börja spela dåligt nu ändå... Men men... Kommer bli en galen match shit asså. Snacka om dynamik på alla plan.

    Krossa Gnihet!

    SvaraRadera
  111. köp biljetter!

    SvaraRadera
  112. köpte biljetter till machen för ett par dagar sen, fan vad glad jag e för det. stod i kö 4 timmar 2007 gör inte om samma misstag!

    SvaraRadera
  113. För att bekämpa onskan (ajk) så tycker jag att vi ska lägga till Churchill's Speech i början på snart skiner...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.