2006/09/03

Bengaler och Huliganer

LÄKTARKULTUR Mitt första inlägg här på Blåvitt-bloggen kommer att handla om något som, hur konstigt det än måste låta, inte hör fotbollen till. Jag pratar om så kallade ”supportrar” som inte har något bättre för sig än att förstöra och vars enda syfte med att gå på matcherna är att bråka. Detta är något som just nu är extra aktuellt men som egentligen alltid borde uppmärksammas. Jag skulle vilja kalla dem huliganer eller rentav brottslingar. Att svina ett mynt i huvudet på domaren och att kasta in bengaler på plan, då har man inte mycket innanför pannbenet. Stäng av dem från fotbollsarenorna på livstid, det är vad jag tycker.

Bengaler kan vara underbara under kontrollerade former men när man står på nedre halvan av GHI på Nya Ullevi och nästan får bengaler i huvudet från övre tycker man inte att det är speciellt roligt längre. Jag vet att ni är många som inte håller med mig på den punkten men för mig är det helt enkelt inte värt det. Det är grymt effektfullt om det görs i samband med mål eller tifot men då ska det vara planerade grejer och inte en person som står, gömd bakom kläder och med mask över ansiktet. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt jämför bengaler med händelserna i Stockholm men vi får se upp så vi inte hamnar där. Jag tycker helt enkelt att vi aldrig ska göra något som vi inte kan stå för. Känner du att du måste maskera dig så är du helt klart fel ute…

Alla hata-ramsor, skrik på domaren, skrik på varandra och framförallt, skrik mot spelarna tycker jag är totalt oacceptabla. Jag är ledsen att detta inlägg säkert bekräftar många fördomar om tjejer och fotboll men detta borde vara givet för alla som utför/tittar på idrott. Hårda straff som böter, nedflyttning i tabellen och poängavdrag är egentligen inte ett sätt att komma åt huliganismen. Vi har ju redan fått klart för oss att en sådan här publik är allt annat än intresserade av fotbollen, varför då straffa spelarna och laget? Hammarby-klacken lär ju inte bry sig ett skit. (Att det just i detta fallet gynnar Blåvitt har jag i och för sig ingenting emot.) Den allra största insatsen i sammanhanget gör vi som går på fotboll med en helt annan inställning. Vi går på fotboll för att vi älskar fotboll helt enkelt. Låt oss stå upp för vårt lag och hylla dem som de förtjänar att hyllas!

Såg förresten Qviding krossa Umeå idag med 4-2 på Torpavallen. En härlig syn. Risps brorsa Robert Karlsson var för övrigt med i andra.
Där slapp jag i alla fall både bengaler och huliganer.

36 kommentarer:

  1. så bengaler är samma sak som huliganer och ska förknippas med varandra? njaa

    sen har hela händelsen angående hammarby blivit en aning uppförstorad! och med det menar jag inte att jag står bakom vad som hände, tvärtom. Men allt snakc om att de flesta inte skulle vara supporters är ju fel, då dom kanske är "för mycket" supporters om man säger så

    SvaraRadera
  2. Intressant perspektiv från en person som alltid engagerar sig kring Blåvitt men inte ur det traditionella mansdominerade "gapa hata och skrik"-perspektivet.

    Jag personligen håller inte med om allt du skriver Jolla, men dock tycker jag det finns intressanta perspektiv i detta.

    Det jag främst tänkt på är hur Hammarby straffats med minus 3 poäng för det som hände senast och så har jag satt detta i perspektiv med vad AIK:s "fans" ställde till mot Gais på Gamla förra året.

    Då stormade cirka 30-40 man ståplatsläktaren och slogs med alla i sin väg. Borde inte sådan läktaraktivitet rendera i ett minst 3-4 gånger så hårt poängavdragsstraff? Istället delades det bara ut böter. Jag anser att AIK borde ha flyttats ner en division.

    SvaraRadera
  3. Jag går på Blåvitt för att jag älskar Blåvitt, inte för att deras fotboll är nåt att titta på eller förtjänar att hyllas.
    Hatkänslor på läktaren är nog rätt viktigt för en stor del av världens fans.
    Det är lite som ett rollspel skulle jag säga, och i rollspel finns regler. Skada spelare, fans och domare - dåligt.
    Skrika, svära och skälla på dem - okej (till en viss gräns).

    SvaraRadera
  4. För övrigt kommer du garanterat att kritiseras hårdast för följande stycke i din text:

    "Alla hata-ramsor, skrik på domaren, skrik på varandra och framförallt, skrik mot spelarna tycker jag är totalt oacceptabla."

    Men faktiskt bra att du säger det, för det visar på att den norm som många anser att man borde vara del av, eller oftast "måste" vara del av faktiskt har sina undantag. Vilket visar att folket på läktarna inte är endast ett gemensamt enhälligt kollektiv utan faktiskt vitalare än så...

    SvaraRadera
  5. anonym>

    problemet är att många av bengalbrännarna är snorungar som inte vet skillnaden. dom fattar inte när det går över gränsen. dom anser att problemen är bortblåsta om det skulle legaliseras och dom skulle få bränna när dom anser att det "är säkert". bullshit.

    en bra artikel f.ö.

    SvaraRadera
  6. Grattis för en artikel skriven med sån insyn i läktarkulturen att man skulle kunna tro att Simon Bank eller någon annan idiot skrivit den.

    SvaraRadera
  7. Herrejävlar! Slår vad om att inom ett par år så är det böter, minuspoäng och fängelsestraff om man skriker FAN på en fotbollsarena. Den verkliga faran för svensk fotboll är sådana människor som skribenten. // Darren Wells

    SvaraRadera
  8. Det är inget fel på hat-ramsor. Vad vore Blåvitt - AIK utan den underbara hatstämningen? Då kan vi lika gärna börja hylla motståndarlaget när de gör mål, eller säga "vi gör alla misstag" då Peter Fröjdfeldt tar guldet ifrån oss igen.

    Att gå och slå ned någon är en sak, men vi ska få hata hur mycket vi vill. Det kallas yttrandefrihet

    SvaraRadera
  9. Frankie: Vid Ajk-gais fanns väl inte möjligheten att dela ut poängavdrag? tror att reglerna ändrades nån gång efter det.


    Älska Göteborg, skit i hatandet.

    SvaraRadera
  10. Gå å lägg dig!

    SvaraRadera
  11. men måste kunna hata för att kuna älska

    SvaraRadera
  12. Från SVFF perspektiv var det perfekt dra till med poängavdrag! Man sätter ligister och även bengalbrännare i ett hörn där LAGET förlorar poäng. Många kommer anse att detta inte är supportrar för laget bästa. Böter bryr de sig inte om men poäng. Bränn bengaler så missar vi SM-guldet........ Oavsett vad man tycker on bengaler på läktaren var detta ett från SVFF smart drag även om det svider för vissa. Faen om ni fortsätter bränna olagligt nu och något händer........

    SvaraRadera
  13. Någon sa att utan hat kan man inte älska, och när det gäller fotboll är det sant. Jag kan inte hålla mig lugn om blåvitt spelar. Och mot aik djurgården och elfsborg är hatet innom mig riktigt stort. Och man gapar svär och håller på. Men där går gränsen våld och myntkastning det hör idioter till.

    SvaraRadera
  14. Tråkigt inlägg. Hatramsor är en del av läktarkulturen och bidrar till engagemang. Jag vill inte att fotbollen ska bli som hockeyn, eller någon annan av de där löjliga sporterna där man helt och hållet saknar läktarkultur och tradition.
    Är man ängel ska man,enligt mig, till viss del hata AIK. Man ska engagera sig, känna besvikelse och ge utlopp för sina känslor. Det är det som gör fotbollen så äkta! och det är det som gör att den har en sån underbar läktarkultur

    SvaraRadera
  15. Självklart måste man få visa känslor på läktaren, då ingår skrik och gap men att gå därifrån till att kasta in saker på plan är rent idiotiskt.
    Finns reglerna så får man vara berädd att ta konsekvenserna om de bryts. Publiken sägs vara den 12:e spelaren och om den spelaren inte kan sköta sig på rätt sätt ska den nog inte få vara med mer. dvs ut med idioterna som kastar in mynt o annat skit! Visa känslor måste vi dock få göra..

    SvaraRadera
  16. Nu är det nog dags för mig att säga något här... Ang första kommentaren från anonym som säger
    "så bengaler är samma sak som huliganer och ska förknippas med varandra? njaa"
    så får jag försvara mig att jag skrev att jag inte på något sätt ville jämföra eller sätta = mellan bengaler och huliganer. Om du uppfattade det så har du alltså inte läst ordentligt.

    Jag håller med er om att känslor måste få förekomma på läktaren och jag förstår givetvis att man ibland blir upprörd över domarens beslut osv. MEN det jag ville poängtera var att det är väldigt lätt att det slår över. Man hetsar varandra och då blir det som i Stockholm senast... Sluta inte hata AIK men sluta hata ditt eget lag!! Domaren gör dessutom bara sitt jobb.
    Med det menar jag att du aldrig älskar ditt eget lag om du beter dig som en huligan, det straffar ju bara laget!! På så sätt var det bra att Hammarby fick ett sådant straff, vi får hoppas att folk skärper sig efter det. Älskar de Hammarby som jag älskar Blåvitt kommer de definivt att göra det. Tack.

    SvaraRadera
  17. Jolla99/ Det här perspektivet då; utan att de betett sig som dårar i Sthlm hade de ju inte fått poängavdrag- vilket gynnade Blåvitt...

    SvaraRadera
  18. Frankie >> Jo, det skrev jag ju också... Att det just i detta fallet gynnar blåvitt har jag i och för sig ingenting emot, står det faktiskt :)

    Coach >> Synd att du ser det så. I min fotbollsvärld behövs alla, från engagerade supportrar (helst inte av hatakaraktär men ändå) till barnfamiljer på sittplats. Alla är viktiga. Där finns däremot ingen plats för huliganer som förstör. Men övriga är hjärtligt välkomna.

    SvaraRadera
  19. hahaha, hat-ramsor och skrika på domaren. Kom in i verkligheten förfan

    SvaraRadera
  20. Suck, skriv inte om läktarkutur om du inte vet någonting om den. Visst en tjej angagerad i blåvitt osv. jättekul men, hatramsor bland annat hör till och är en del av fotbollen. Vad är det som gör matcherna så heta? Vad är det som gör att jag ser mer fram i mot en AIK-match eller ett GAIS-derby istället för en match mot Gefle eller Öster? Fundera på det..

    SvaraRadera
  21. Tar baraben in vilka nissar som helst som skribenter? Kvaliten svajjar!

    SvaraRadera
  22. zebra >>> Det är inte första gången du har skrivit så i ett inlägg... suck. Jag tror helt enkelt att du kritiserar mina åsikter, inte mitt språk. För mig handlar det om två helt olika saker. Dock är jag öppen för kritik när det gäller båda två.

    SvaraRadera
  23. Du skriver bra, men gillar ej dina åsikter, thats it

    SvaraRadera
  24. Tack, det var vettig kritik!

    Jag vill åter igen poängtera att jag förstår och står bakom heta känslor på läktaren. Jag vill bara inte att det ska gå till överdrift på grund av att man hetsar varandra.

    SvaraRadera
  25. Ganska intressant hur vissa kan få krupp för att en annan person har en motsatt åsikt, tyder på ganska låg nivå på intelligensen hos en del så som de sjunker till att kalla andra personer det ena och andra för att de inte delar personens åsikter. Tyvärr införlivas många fördomar om fotbollsfans genom detta...

    SvaraRadera
  26. Tack för artikel Jolla 99!

    Bra att olika vinklar tas upp gällande fotbollslivet. Hör väl inte själv till dem som måste hata för att tända till på en match. Är ju lite till åren och fostrad inom idrotten och synnerhet fotbollen att inte hata.

    Sedan tänder det till ibland rejält dessutom. Då händer det att det kommer vissa tillrop och ord som inte känns helt bra alltid efteråt.

    Appropå avstängningar och livstid kan jag inte dela uppfattningen du har att alltid göra livstids avstängningar. Givetvis säger jag som du nej till myntkastning på domare, bengaler in på plan osv.

    Men ett viktigt men är att folk kan ändra inställning, synsätt och beteende. Då är det viktigt att det finns en väg tillbaka. Hur märkligt det än kan verka så är många "krångelsupportrar" insatta i fotbollen o älskar sitt lag.

    Då blir det inte bra om man slår undan fötterna för en comeback!!

    SvaraRadera
  27. http://www.solinvictus.se/index.php?selectnyhet=232

    SvaraRadera
  28. Tyvärr bekräftar ju denna artikeln fördommarna om att tjejer inte förstår sig på fotboll. Pissigare aftonbladet wannabee-artikel får man leta länge efter. Nej nej och åter nej säger ja

    SvaraRadera
  29. Jag tycker att jolla99 är söt.

    SvaraRadera
  30. "röd guling"

    Det tycker alla!

    SvaraRadera
  31. kul med så många reaktioner så fort en söt tjej ger sig in i den blåvita debatten.

    hade folk i allmänhet gått på lika hårt i sin kritik som skribenten ifråga inte var just av det kvinnliga könet.

    kan man istället inte tycka det är kul, uppiggande, nytt eller bara trevligt att även tjejer och intresserar sig för fotboll i allmänhet och ifk göteborg i synnerhet och då fundera på vad det är som skrivs istället för att bara avfärda det.

    jag håller inte med dig, jolly99, om allt, men absolut om att det är viktigare att älska och heja på blåvitt än att hata och håna våra motståndare.

    vidga vyerna!

    SvaraRadera
  32. Tack snidaren, det värmer. Tanken är ju inte att alla ska hålla med mig men jag tycker att man ska ge konstruktiv kritik, och det gjorde du!

    SvaraRadera
  33. Bra jobbat Jolla. Bra artikel. Sen behöver inte alla hålla med men det är inte poängen. Det är bra skrivet och du står för vad du tycker.

    Idiotiska kommentarer från vissa här dock, bara för att man är av en annan åsikt (är ni verkligen det? Eller är ni bara tuffa killar?)

    Go Jolla.

    SvaraRadera
  34. Jolla är snygg (L)

    SvaraRadera
  35. gå på volleyboll eller bowling om du vill slippa huliganer eller bengaler.. stön

    SvaraRadera
  36. Försvinner hatet, försvinner det roliga på något sätt.+ WM o GYD gör ett bra jobb för IFK. Älska Blåvitt hata alla andra.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.