2006/09/10

Arnes efterträdare

DEBATT Har de senaste dagarna funderat över vilken sorts tränare som Ifk bör anställa som ersättare till Arne. Anledningen till mina funderingar är dels att jag läste ett reportage där Samuel Holmén (från gnäll elfsborg) sa att Ifk borde vara glada över att Arne fått lämna sin post. Han sa vidare att han själv aldrig skulle kunna tänka sig att spela i ett lag som tränas av en tränare vars spelsätt går ut på att förstöra för det andra laget. Den andra saken som fick igång mina funderingar var att jag igår låg och kollade på Arsenal och påmindes hur de för 10-15 år sedan kallades Boring Arsenal därför att de spelade en så defensiv och i mångas ögon ”tråkig” fotboll. Den kritiken får de knappast höra nu. Istället kan de ibland upplevas som att de spelare en FÖR konstruktiv fotboll.

För att kommentera det som Samuel Holmén sa så är det ju verkligen oroande om hans åsikter delas av flera unga spelare i Sverige. Det gör ju att det blir väldigt svårt att värva något annat än backar och defensivt inriktade spelare till Blåvitt.

Angående Arsenal så är det ju uppenbart att de ville ha till en förändring. De fick den förändringen dels genom att värva en tränare som stod för den sortens fotboll som de ville spela (Wenger) och började sedan att bygga ett lag kring den spelidé som han hade. Visst, de har en helt annan plånbok än blåvitt har men det borde gå att genomföra samma sak fast på en för blåvitt ekonomiskt hanterbar nivå.

Nu är inte jag den som propsar på att Ifk skall gå ut och spela tokoffensivt. Det tror jag inte är det rätta sättet. Jag är övertygad om att ett bra lag byggs bakifrån. Jag är inte en kille som vill se segrar med 4-3. Hellre att vi håller tätt och gör ett avgörande mål i slutminuterna ;-)

Vad är det då jag är ute efter. Jo, följande:

  • Jag vill se ett blåvitt som kan föra en match oavsett motstånd. Jag vill se ett blåvitt som när de möter ett lag som är på pappret klart sämre så märks det därför att de går ut och tar tag i taktpinnen och spelar ut motståndarna.
  • Jag vill se ett lag där ytterbackarna vågar och förväntas ta löpningar längs kanten. I dagens fotboll så är det oerhört viktigt med offensiva ytterbackar.
  • Jag vill se ett lag där forwards gör mål. Det innebär också att om man inte har några forwards som gör mål så behöver man värva sådana. Det är spetkompetens vi pratar om här. En Andreas Andersson, eller ännu hellre en Torbjörn Nilsson.
  • Jag vill se ett lag där viljan att vinna är större än rädslan att förlora. Det innebär att spelarna är fyllda av ett självförtroende som odlats fram genom att de tror på sin spelidé.
  • Jag vill ett lag som till stor del består av egna talanger som vuxit upp med att spela den sorts fotboll som också A-laget spelar. Det ger en stabilitet och en grund att stå på.
  • Jag vill se Blåvitt vinna SM-GULD igen innan jag går i pension… Eller allra helst innan farsan går i pension.

Säkert är det fler saker som är önskvärda men det här är några punkter som jag ville lyfta fram. Kontentan är väl följande.

Ge mig en tränare som kan uppfylla kraven ovanför så är jag nöjd. Man skulle kunna säga att jag vill ha en modern tränare som vågar bryta mönster när det behövs men som också kan värna om det som inte behöver förändras.

Ge mig……..

15 kommentarer:

  1. amen broder... Amen!

    SvaraRadera
  2. Men skynda långsamt. Vänta säsongen ut och anställ en tränare som kan koncentrera sig på nästa år. Om blåvitt presterar bra mot GAIS kanske deras tränare blir intresserad? Roland, det vore väl något!

    SvaraRadera
  3. måste ha rolle!!

    SvaraRadera
  4. Håller med om allt, till och med det med SM-guld trots att jag är Elfsborgare. För vem fan vill ha en liga där bara ett lag vinner guld...
    Det med Rolle är säkert bra.
    Men varför inte någon som aldrig varit i Allsvenskan innan, vet att många som kommit inte lyckats. Men hoppas att något lag vågar det. Varför inte blåvitt? Tänk om dom kunde hitta en tränare med ett tankesätt som passar in i blåvitt, med nya ideer som kan utveckla klubb, spelare och spel.

    Förstår att ni vill ha en etablerad tränare, minns vad jag själv tänkte när vi fick Haglund. Ok, nu har det tillkommit en hel del bra spelare. Men Haglund har tillfört väldigt mycket till Elfsborg. Trotts att han vat i det näsrmaste okänd...

    Så hoppas för er fans och för svensk fotboll att det kommer något som lyfter hela föreningen.

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med. Även med det som Samuel Holmen säger.

    Spelarna själva anser sig spela som bäst när de gör det efter backen. Märkligt att de sällan gör det.

    Själklart är det bättre att vinna än att spela snyggt som varit lite av Blåvitts motto.
    Men det går inte att vinna om man inte kan ha ett eget spel även mot sämre mostånd.
    Man måste kunna föra en match med ett snabbt och varierande passningpel efter backen.

    Tänk efter och motbevisa mig!

    Nämn en klubb i europa eller världen, som har ett mästarlag i respektive liga som baserar sitt grundspel med att mer eller mindre alltid slå en lång bollar, bara det går snabbt?

    Sorgligt att IFK inte har förmått utveckla sin fotboll sen mitten av 90-talet då det fortfarande var effektivt med press fotboll.
    Alla kan bemöta den eller spelar den minst lika bra som oss. Istället för att utveckla och modernisera sin fotboll filosofi så håller man fast vid det gamla och blundar att omvärlden springer förbi oss i utveckling. Ta Derry som exempel.


    /Carl

    SvaraRadera
  6. Problemet är väl att en tränare inte får den tid som behövs för att han skall kunna stå för såna förändringar i Blåvitt.
    Får vi in en tränare som vill spela offensiv och attraktiv fotboll så kommer han hängas om det inte visar resultat direkt.

    SvaraRadera
  7. Får vi in en tränare som vill spela offensiv och attraktiv fotboll så kommer han hängas om det inte visar resultat direkt.

    1,75 säsonger är inte lite tid. Det är MKT tid.

    SvaraRadera
  8. självklart blir det Rolle Nilsson!

    SvaraRadera
  9. Personligen tycker jag att det vore bra med lite nya utländska influenser (ej norska:) med mycket spelförande och efter marken. Kanske någon gammal Ajax tränare eller annan kompetent holländare med en spelförande filosofi och som även satsar på unga talanger. Eller varför inte Michael Laudrup, är inte han ledig nu förtiden?
    Jag tror vi behöver tänka lite nytt om vi ska lyfta upp IFK (och allsvenskan) en nivå. Jovisst Roland & Torbjörn är väl också 2 bra alternativ – men de har fortfarande för mycket svenskt tänk i sig.

    SvaraRadera
  10. Jag lurade min vän JC via sms igår. Jag skrev att Jonas Olsson tar över, och att kontraktet sträckte sig över tre år. Han svalde alltihop.

    SvaraRadera
  11. Skriv inte IFK med små bokstäver, tack.

    SvaraRadera
  12. håller med föregående talare :P

    SvaraRadera
  13. Som sagt, vi behöver en tränare som är införstådd med blåvitts ekonomi och inte blir sur för att han inte får en massa ngar. När det värvas ska det dessutom värvas spelare som behövs och inte spelare som råkat göra en bra match nånstans. Tycker vi ska börja värva spelartyper mer än spelarnamn, vilket jag tycker har varit fallet de sista åren...

    SvaraRadera
  14. Vem bryr sig vad en Ellosspelare tycker om IFK ? Ganska väntat att han (Holmén) säger så va ?

    Tjo och stim med klackarna i tacket bajen här kommer vi...
    Sluta tramsa tror inte för en sekund på att tokoffensiv ger oss något guld.

    SvaraRadera
  15. Att ändra spelsett över en dag vore självmord för IFK. Skulle en sådan som tex Linderoth ta över IFK hade det slutat med katastrof då vi inte har de spelare för att lira en alltför offensiv fotboll.

    För att lyckas med det behövs det mycket tid och en hel del nya spelare. Det kostar för mycket tid och pengar.

    Reine Alimqvist och Mats Jingblad är två mycket goda erfarenheter av för offensivt drillade tränare som handskades med "fel spel matrial"
    Hoppas IFK lärts sig av sina misstag och satsar rätt tränare som kan utveckla Blåvitt ytterligare.

    Rolle Nilsson är i mina ögon den perfekta huvud tränaren för dagens IFK.

    /Carl

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.