2006/07/13

Klart som fan det går åt helvete med så fula tröjor

EUROPATRÖJOR Svenska lag har en säregenhet att misslyckas när det vankas spel i de stora europeiska cuperna. Irländska lag har flera gånger satt en Cork i röven på storheter som Malmö och Djurgården och under torsdagen fick vi Änglar känna på hur det är att hålla på ett inställningslöst lag, efter 0-1 mot Kerry. Jag tror dock att jag har lösningen på varför IFK Göteborg kommer kunna vara ensamma i Sverige om att ha vunnit någon europeisk cup, i alla fall ända fram till att mina barnbarn går i pension (och då ska ni veta att jag har inga planer på att skaffa barn ännu).


Något jag har irriterat mig på ända sedan Champions League på nittiotalet är de förbaskat fula tröjorna som de svenska lagen drar på sig varje gång man ska förlora en kvalmatch. Jag har hört något om att man bara får ha en sponsor på sina tröjor i UEFA-spel och det kan jag köpa, men finns det någon anledning till att göra om tröjan helt och hållet? Bilden föreställer Niclas Alexandersson i dagens match. Notera hans tröja och sedan fundera på hur han skulle sett ut i Allsvenskan. Kolla ICA-märket. Det är minimalt i jämförelse med de allsvenska tröjorna. Finns det överhuvudtaget någon nytta i att forma om tröjorna och sedan klistra på ett ICA-märke (det ser i alla fall ut som om det är påklistrat). Detta gäller även för andra lag, till exempel Helsingborg i sitt CL-spel i början av 2000-talet, de tröjorna hade inte ens Lars-Åke Lagrell sett bra ut i (ni minns väl hans framträdande i Aftonbladets Allsvenska guide 1999 i klädd lagens tröjor). Totalt omgjorda och samma sak varje gång ett svenskt lag ger sig ut i Europa.

Kanske är det bara jag som inte förstår det logiska i det hela, men personligen anser jag att de svenska lagen är ett skämt varenda gång. Anledningen till förlusterna kan kanske vara att spelarna står och funderar på planen varför inte deras supportrar är på matchen. Det är ju aldrig någon med samma tröjor på läktarna.

15 kommentarer:

  1. Lustigt, själv tycker jag att Blåvitts "europatröjor" är snyggare än de allsvenska...

    SvaraRadera
  2. De kunde om inte annat varit lite mer slimmade till formen.....

    SvaraRadera
  3. Eh, mindre ICA-märke är alltså en försämring?

    Det var ju en intressant synpunkt. I och med att ICA-märket syns från månen så kanske du saknade Continental, Volvo m.m. också? Hade året varit 1996 så hade jag kunnat förstå kritiken lite bättre, för dom tröjorna var verkligen inte snygga i europaform men både fjolårets Royal League-tröjor och gårdagens får väl ändå ses som ett snäpp mot rätt riktning snarare än en förfulning? Varför våra spelare inte har namn på tröjorna i Allsvenskan kan vi ju t.ex. tacka Volvo för.

    SvaraRadera
  4. Jag tror i och för sig den här artikeln med kan klassas i avdelningen "gräset var för grönt, bollen var för rund" än superseriöst...

    Men jag tycker i allmänhet att 2006 års tröjor är ruskigt fula.

    SvaraRadera
  5. Bara ben pekar ut helt fel sak här, det är inte tröjorna som är problem utan hör och häpna, bjärsmyrs fula jävla skor! ingen spelare på plan kan koncentrera sig då han har dem på sig eftersom dom springer och glor på skorna och tänker hur extremt fula dem är, eller så blir dem bländade av den reflex liknande effekten ><

    SvaraRadera
  6. Problemet är inte att Bjärsa har dessa skorna på sig utan snarare tvärtom - att de andra inte har dylika dojor på sig. Bjärsa om någon skulle nämligen behöva ett par neonfärgade fotvaror att sikta på.

    SvaraRadera
  7. Går emot strömmen och påstår att årets tröjor är bland de snyggare vi haft..

    SvaraRadera
  8. Pågrund av UEFAs regler om storlek på sponsorn. Hur svårt är det egentligen att förstå?

    SvaraRadera
  9. Måste säga att Erlandsen gör ett bra jobb han ger allt i varje match.

    SvaraRadera
  10. Skitsnygg design!!! Om det varit för en halv liter gräddfil!

    SvaraRadera
  11. Va fan, mindre reklam e ju mycket bättre! Och snyggare!

    SvaraRadera
  12. Fy fan vilka hänger med på söndag? Säg gärna tid om ni tar tåget så möts vi upp ;Mackan:

    SvaraRadera
  13. Sanningen är den att Blåvitt suget internationellt... bara att inse... 26 vassaste ligan i europa... hurra! Lets win the allsvenskan!

    SvaraRadera
  14. D I N


    D U M M E..... F A N...


    HÅLL PÅ IFF IFF.... Soderlund

    sluta skriv på denna sida.. din fjotis..

    SvaraRadera
  15. Tyvärr är det kört för Blåvitt!
    Dom kommer nog aldrig mer lyckas ute i Europa. Och SM-guld tar dom om kanske 15-20 år igen. Ja, jag är jävligt neg men va fan!!!!!!!! HELVETE!!!! Blåvitt vill tydligen inte ha någon publik på sina matcher med ett sånt jävla urkasst spel!!!!!! När man först säljer av halva laget för en spottstyver precis innan UEFA-kvalet kan man omöjligt ha särskilt stora ambitioner. Jag har gått på VARJE match i snart två år nu, men från och med idag är det så här: Jag bojkottar IFK-skiten tills man verkligen sattsar på att vinna nåt igen.
    PUNKT SLUT!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.