2009/03/11

Sebastian Eriksson: "Därför vinner Blåvitt guld i år"

INTERVJU. Att IFK Göteborg har en spännande trupp i år råder det ingen som helst tvekan om. Ett av de mer spännande namnen är Sebastian Eriksson, vår 20-årige mittfältare/vänsterback från Mellerud i Dalsland. Jag träffade Sebastian Eriksson en kväll under Barcelona-lägret tidigare i veckan för en pratstund.

Vem är Sebastian Eriksson?


- Ja, vem är han? Det är en bra fråga. Älskar att spela fotboll. Försöker vara glad, men är inte alltid glad. Inte på plan i alla fall. Det kanske inte märks då att jag älskar att spela fotboll men det gör jag. Kommer från en liten håla, nära Mellerud i Dalsland, mitt ute på landet, men bott i storstan i fyra år och trivs jävligt bra med det.

Vad gör man ute på landet om man inte blir fotbollsspelare?


- Svårt att säga, jag hade förmodligen inte haft nått jobb, haha. Jag vet inte vad jag hade gjort, bott hemma och småjobbat lite kanske.


Vad händer efter karriären sen då?


- Jag har faktiskt tänkt på det. Men jag har inte kommit fram till riktigt vad jag vill göra.


Hur känns det att vara fotbollsspelare på den nivån som gör att man blir offentlig person på ett sätt?


- Det är roligt faktiskt. Det är ju i viss mån tack vara media som jag kan göra det här. Det är A och O att vi syns, det skapar ju intresset. Sen är det inte alltid roligt när det ringer på kvällar, journalister och så. Min erfarenhet av journalister är ändå väldigt bra…


Nu är ju inte jag nån journalist… Vi är bara en gäng lallare på BaraBen.


- Nej, det är du ju inte, men det är om vi pratar om journalister generellt. Sen är ju BaraBen en fantastisk blogg ändå!


Vad är det som gör IFK så bra i årets allsvenska? Varför vinner vi?


- Det började ju redan 2007, med ett ungt lag som lyckades vinna det året. Nu har vi byggt vidare på det och har ännu fler unga killar som utvecklats och dom som var med redan då har blivit mycket bättre. Tycker också att vi fortsatt utveckla vårt spel, från i fjol. Våren var inte så bra men på hösten var vi riktigt bra, vi har fortsatt att utveckla det. Vi har en härlig bredd och många spelare som kan spela på olika positioner.


Där är ju du själv ett exempel, eftersom du spelat både vänsterback och innermittfältare, mest innermitt i år.


- Precis, även om jag spelade första matchen mot Stabaek som vänsterback så gillar jag verkligen att spela innermitt. Jag får mycket boll och får vara delaktig och försöka driva på när jag orkar.


Samtidigt så kan jag tycka att det behövs någon med din spelstil, som driver något steg extra och vågar bryta fram, utan att det för den sakens skull får bli farligt när du tappar boll. Ibland blir det lite för många tillslag till exempel…


- Jo, jag har ju lite en sån spelstil. Samtidigt försöker jag lära mig att släppa bollen i rätt läge, hålla bollen i rätt läge, och gå när jag ska gå. Det kommer med rutinen. Jag hoppas jag ska bli mycket bättre på de bitarna.
Jag måste bli det.

Tittar du på någon i laget, eller någon annan i övrigt som är en förebild på de här bitarna?


- Nej, inte direkt. Det är klart man kollar mycket fotboll och att man vill vara som vissa spelare. Men det är ju världsstjärnor, det är svårt att jämföra sig med dom trots allt.


Samtidigt måste ju du ha ganska höga ambitioner där…


- Jo, och jag tror fortfarande att jag kan bli ganska duktig. Men det är en sjuk värld ändå, det är svårt att komma ut i det riktiga proffslivet, man måste vara väldigt, väldigt duktig för att komma dit.


Berätta lite om vad du tycker dina styrkor, respektive svagheter?


- Jag har alltid svårt för just den frågan… Men mina styrkor är att jag har en bra vänsterfot, bra driv framåt. Bra passningsspel ibland. En av mina svagheter är att jag fortfarande väger lite för lätt och kanske håller bollen lite för mycket ibland.


Sebastian läser BaraBen.com...

Berätta lite om livet som fotbollsspelare i övrigt. Vad gör man de dagar man tränar mycket, och de dagar man tränar lite mindre?

- Nu på försäsongen blir det inte så mycket annat egentligen. Man tränar två pass, går upp före åtta på morgonen och kommer hem vid sextiden på kvällen. Då är man ganska mör så då tar man det rätt lugnt. Käkar och tar igen sig. Sen under säsong är det lite annorlunda när vi har en träning per dag och har en del tid över på eftermiddagen. Är det bra väder kanske man är på stan och tar en fika eller är i solen, hänger man kompisarna i laget. Annars kan det bli lite tv-spel.


Vad gör du om tio år?


- Jag spelar fotboll fortfarande i alla fall, det hoppas jag. Var vet jag inte. Klart man hoppas komma utomlands någon dag och sen hade det inte vart fel att komma tillbaka till Blåvitt.


Jag ska inte tvinga dig att säga nåt…


- Jag vill inte spela någon annanstans i Sverige. Så är det. Sen den dagen jag inte platsar så kanske man måste hitta nått annat.


Vad tror du om allsvenskan i övrigt i år, vilka lag konkurrerar i toppen?


- Elfsborg ser starka ut, de har ett bra lag på pappret. Sen är det ju inte alltid det betyder något, de har inte övertygat ännu vad jag har sett. Men det kan ju hända mycket där, allsvenskan har ju inte börjat ännu. Kalmar har jag ingen aning om. Dom har blivit av med några och man vet aldrig hur det funkar med de som kommit in. Det är dom man har i tankarna, sen vet man inte. Jag tror det står mellan oss tre.


Vilka floppar då?


- Djurgården hoppas jag. AIK också.


Nu till något helt annat. Det talas en del om musikintresset hos dig och flera andra i laget, det är nästan så att ni har en poporkester?


- Pop vettefan. Men annars så har man musikintresset, även om jag inte är duktig på något sätt. Jag gillar att spela gitarr, det är ett kul tidsfördriv. Försöker bli bättre på det också även om det krävs många timmar för att man skall bli det. Men det är väldigt kul att spela och lyssna på musik helt enkelt. Ragge spelar gitarr också, han är duktig på det. Han har köpt ett piano nu också. Och Jakob spelar trummor.


Men ni hade nått projekt på gång eller hur var det?


- Vi får se vad som händer. Ragge och Jakob har varit i Trollhättan och spelat men då kunde inte jag vara med. Vi har ju träffat Grozny ett par gånger också och snackat om att spela in en låt. Svårt att få tid bara för allt att klaffa.


Vilka är artisterna annars som gäller?


- Just nu är det mycket Bruce. Jag har inte lyssnat så mycket på honom innan, men senaste tiden har det blivit mer och mer. Många av de gamla låtarna är de som är riktigt bra.


Har ni speciell uppladdningsmusik också?


- Vi har ju en Ipod med högtalare med oss i omklädningsrummet. Där spelas allt mellan himmel och jord, alla är med och bestämmer. Förutom rap och 50 cent och sånt. Det tillåter vi inte. Själv gillar jag att lyssna på AC/DC som uppladdning innan match, då taggar jag till.


Det är rock n roll som gäller med andra ord?


- Så är det!

23 kommentarer:

  1. Bruce - där har vi något gemensamt.

    SvaraRadera
  2. Härligt där Sebban!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Sebs spelstil , vill gärna se honom i den deffensiva mittfältrollen iår


    ----------KIM----------
    LUND---RAGGE--KALLE--ADAM

    -----------SEB------------

    SELLA------ JJ -------HYSEN

    ------- WERNBLOOM---------

    ----------SÖDER----------

    SvaraRadera
  4. Skön intervju, hoppas det kan bli sebs år iår :) snyggt med andra personliga frågor och inte bara om fotboll.

    SvaraRadera
  5. "Det är roligt faktiskt. Det är ju i viss mån tack vara media som jag kan göra det här. Det är A och O att vi syns, det skapar ju intresset."

    Tänk när Lagerbäck skulle förstå det.

    SvaraRadera
  6. Tror nog att Sebastian inte är långt i från den där defensiva mittfältsplatsen. Det som svider/skär i hjärtat är att behöva bänka Gurra.

    Jaja, riktigt härligt angenämt problem i alla fall.

    SvaraRadera
  7. "Förutom rap och 50 cent och sånt. Det tillåter vi inte. "

    Haha!
    Ni borde prova "Clawfinger - Biggest & Best" som uppladdning även om det är lite hiphop-stuk på den.

    SvaraRadera
  8. Ett mittfält i framtiden, när skaran Gurra, Wernbloom är proffs så blir mittfältet följande:

    Bärkroth - Martinsson - Eriksson - Johansson - Hysén

    SvaraRadera
  9. Den dagen Wernbloom lämnar så kommer Blåvitt få problem om ingen lik-klassig spelare värvas in.

    SvaraRadera
  10. Kolla Ragnars profil på officiella, han är en stor hiphopare, bråk på g?

    SvaraRadera
  11. haha, ingen "negermusik" i omklädningsrummet ;)

    SvaraRadera
  12. Rock = Hederlig white trash-musik.
    Nog om det.

    Sebastian kan nog bli vass om han filar på de trubbiga delarna. Just nu lite för lätt, killen har ett BMI på 21,6 jämfört med Gurras mer solida 23,9.

    SvaraRadera
  13. Blockeras musiksinnet av bollkänslan eller vad är det frågan om? Det kan ju inte vara en slump att nästan alla bra fotbollspelare har musiksmak som 10-åringar alltså reklamradiomusik eller hårdrock.

    Det kanske handlar om teambuildning och att inte avvika från svenne-heteronormen som råder i herrlag.

    Tacka vet jag damlag och gais. Där kan spelarna både ha god musiksmak och ha samkönade relationer. Lite mer rock'n roll helt enkelt.

    SvaraRadera
  14. Bra intervju, Erling! Är trevligt med en mer täckande intervju där man har tid att ställa frågor som ger en bättre helhetsbild av människan Seb. Riktigt bra! Måste även passa på att ge tummen upp för hela er bevakning!

    SvaraRadera
  15. Riktigt bra intervju, Erling!

    SvaraRadera
  16. rätt trist intervju.

    SvaraRadera
  17. .."Det är en bra fråga".. Kan inte alla bara sluta att svara så?

    SvaraRadera
  18. Verkar vara en mycket trevlig kille den där Sebastian.

    - Vi har ju en Ipod med högtalare med oss i omklädningsrummet. Där spelas allt mellan himmel och jord, alla är med och bestämmer. Förutom rap och 50 cent och sånt. Det tillåter vi inte.

    Rårätt! Blåvitt är rock, så det så.

    SvaraRadera
  19. Bra intervju, mer av detta! Det är så vi fans "lär känna" spelarna, speciellt vi som inte har förmånen att bo i Göteborg!

    SvaraRadera
  20. Vi behöver inte vara ledsna den dagen Gurra lämnar då Seb är en fullgod ersättare. Efter några år när Seb vill ut i proffslivet så är det Johan Lundgren som tar den platsen.

    SvaraRadera
  21. Bra kille som lysnar på Bruce! Och enbart rock ´n roll i omklädningsrummet gillas också skarpt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.