2009/06/27

Robin Söder – det möjligas konstnär

REFLEKTION. Jag ser Robin Söder värma upp lite lätt längs sidlinjen. Det är bara första halvlek, och jag tänker och hoppas att i dag får han kanske chansen. Önsketänkandet skenar i väg och jag börjar fantisera om ett sent avgörande inhopp som i hans genombrottsmatch mot Djurgården i fjol. När solen äntligen lämnat sektion K och man kan andas lite lättare i hettan ser jag Robin börja göra mer intensiva ruscher, och strax kommer bekräftelsen från Sportradion i mobillurarna: Söder ska in. Kommentatorerna konstaterar att hans form i Blåvitt varit lite svajig under våren. Det är sant, men känslan som bara växer och växer hos mig är att han kommer att spela en huvudroll när den här matchen ska avgöras. Att den redan borde varit avgjord i engelsk favör är utraderat i samma ögonblick som Sverige reducerar till 2-3, och när flaggan direkt därefter höjs för byte är ingenting längre utom räckhåll.

Robin får hundra meter vänsterkant att jobba med, och plötsligt är han tillbaka där allt började. Han simmar i ett hav av möjlighet, där motståndarna knappt existerar och alla minnen av skador och svårigheter att finna sin plats i spelsystemet sjunkit till botten. "Sätt mig var ni vill, jag gör mål ändå" tänker han nog inte. För han behöver ingen attityd, ingen kaxighet, bara friska ben, sin snabba tanke och fullkomliga befrielse från allt som kan tala emot de tillfällen som infinner sig.

Så har han smugit sig ända in i straffområdet från sin utgångspunkt som vänsterback, och när han ska ta emot ett överlångt inlägg från höger sker allt med en självklarhet som inte på något sätt går ihop med genialiteten i hur han löser situationen. Robin möter bollen på volley med högern, klackar den snett bakåt ifrån sig och den i detsamma helt bortspelade engelske backen, till en Marcus Berg som girigt slukar bollen med sin vänster som formligen kastar upp bollen bakom en sprattlande men hjälplös Joe Hart.

Robin Söder är bestämd till storhet och därför smärtar det så att sedan se honom reducerad till en tapper tennsoldat när knäet går sönder både en och två gånger. Det får bara inte vara så att hans klättring mot stjärnorna ska stanna här. Korsband, läk!

14 kommentarer:

  1. Psycho In Spe2009-06-27 22:25

    Jag blir tamigfan djupt sorgsen och ledsen av hans skada. Känner mig helt tom och är j-igt oroad för att "värsta-scenariot" skall inträffa.

    Ja, han är definitivt predestinerad till storhet, det har artikelförfattaren helt rätt i. Måtte det inte vara det sista vi såg på elitnivå av Robin. Det här bara måste fixa sig.

    Någon har tidigare kallat Söder för "den lille katten". Det tycker jag är en väldigt bra liknelse; smidig och listig som en katt på planen. Det bara hängde i luften att det kunde bli hans höst i AS och Uefa Euro League (iaf var det min förhoppning).

    Som sagt..känner mig tom...och vill helt plötsligt ha hit en annan kille vars karriär höll på att gå om intet: Daniel Larsson

    (men det är säkert inte rimligt/möjligt på något sätt...men det är min spontana känsla i denna stund)

    SvaraRadera
  2. han kanske skulle ta sig till södersjukhuset...

    SvaraRadera
  3. Damn knee!!! Heal god damn it!!! HEAL!!!

    /ROBIN SÖDER GLÖDER!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag bara hoppas att han kör ett 5månaders "Montage" och repeatar Rocky4-musiken, biter ihop och kommer igen. Riktigt synd att han ska gå sönder i en sådan match, i en sådan "onödig" situation...

    Känns lite som att Mild måste handla nu. Eller ivf göra något.

    SvaraRadera
  5. Agnesund:
    Tack för en fantastiskt text.

    SvaraRadera
  6. Bra krönika.

    Skickar all sympati och läkekraft jag mäktar via tanken till Robin. LÄK.

    SvaraRadera
  7. Förbannade landskamper. Förbannade landslagsläkare. Jag hoppas dom skäms rejält idag i det blågula lägret.
    Blåvitt borde kräva skadestånd av SvFF p.g.a tjänstefel.

    Jag satt och led på läktaren när Robin plågade sig genom slutet av matchen. Kunde faktiskt inte bry mig mindre om hur skiten slutade just då.
    Fan, man visste ju att det här skulle hända!

    Och till Robin; Du kommer tillbaka.
    Och då kommer du att dominera i allsvenskan. Du har en makalös framtid i den här sporten att se fram emot. Tvivla aldrig på det!

    SvaraRadera
  8. Väldigt snyggt skriven text. Läser gärna mer av dig.

    SvaraRadera
  9. Man borde plockat av honom.. Det är illa att man riskerar att förvärra en skada..

    Hoppas han kommer tillbaka starkare en någonsin.

    SvaraRadera
  10. Jörgen Lennartsson är inte värd vatten i mina ögon efter sitt agerande här. Mycket sorgligt.

    SvaraRadera
  11. fyfan blir så ledsen...
    Är bara rädd att han ska få samma karriär som Hasse Blomqvist....Det finns ju sååå episkt mycket i han..

    SvaraRadera
  12. Finns det nån chans att han hinner komma tillbaka till dem sista matcherna tror ni? Skulle vara sjukt kul om han gjorde det och skjöt guldet till oss :D

    SvaraRadera
  13. Mothman:
    Nej, det finns inte en chans till det. Han skall först och främst koncentrera sig på att överhuvudtaget ha ett fungerande knä, eventuellt fotbollsspelande kommer i andra hand.

    SvaraRadera
  14. Okej :( men man kan ju alltid hoppas ;)

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.