På gång


torsdag 31 mars 2011

Mingel i Blåvittshopen när de nya kläderna visades

MODEBLOGG. Det minglades friskt i Blåvittshopen och stämningen var på topp när man under eftermiddagen/kvällen visade upp sitt nya uppfräschade utbud. Nästan hela a-truppen, en del ledare och personal var på plats och det bjöds på korv med bröd och öl.

Några i det yngre gardet hade fyndat kepsar, Jakob hittade en intressant bok, Hjalmar visade stolt upp sin egen tröja framför en avundsjuk Kalle Svensson och någon frågade icke-stekaren med de smutsiga skorna om slips-tips. Tjo och tjim med andra ord!

Här kommer några bilder från evenemanget.







Ps. Grattis på födelsedagen, Robin! ;)











It's time for the muppet show

Blåvittshopen överträffar alla förväntningar!

BARABEN AVSLÖJAR. Vanan trogen att nosa upp och avslöja nyheter såg BaraBen till att i förhand kunna bjuda sina trogna läsare på en exklusiv visning av några av plaggen som säljs när Blåvittshopen öppnar igen med modevisning kl 1700 under torsdagen.

Så här följer lite modebloggande...

En nyhet är att samarbete inletts med klädmärket American Apparel. Min åsikt om detta märket (efter en roadtrip i USA förra året) är att det är hippare och klart dyrare än tex HM på andra sidan atlanten där de även har egna butiker jämfört med i Sverige där märket framförallt de sista åren lyckats slå sig in på marknaden bland artistmerchendise. Många större svenska artister väljer t.ex. gärna AA till sin merch på grund av ryktet om den stabila kvaliteten samt inte minst den tighta och poppiga passformen.

Blåvittshopens nya kollektioner bjuder äntligen på många fler produkter och kläder anpassade efter fler målgrupper i supporterskaran. Vad som är extra tydligt är hur det lagts energi på att ta fram ett antal varierande produkter för "civil" användning såsom pikéer, koftor, hoods, linnen mm. Vi snackar enkla snygga plagg som i många fall "bara" har ett diskret broderat lejon eller klubbmärke broderat på bröstet i samma färg som plagget. Shopen utökar även rejält utbudet av snygga basplagg till tjejer trots att många AA plagg ofta anses vara unisex i modellerna.

Ett flertal riktigt cleana T-shirts dyker också upp såsom t.ex. den Tobias Sana bär ovan med de fyra Glenngubbarna á la Andy Warhols Marilyn Monroeporträtt som står ut som riktigt klockren.

Eller vad sägs om Hjalmars egna kollektion? Jag gillar nyheterna skarpt.

Blåvittshopen har även hörsammat efterfrågan på ekoprodukter och flera av de nya produkterna i främst barnsegmentet är framtagna av ekologiskt bomull vilket känns riktigt bra. (Något Seppo gärna kunde nämnt på årsmötet, om han känt till det, när han bl.a. talade sig varm för den nya CSR-gruppen som föreningen tillsatt.)

Betyget blir att Blåvittshopen vida överträffat förväntningarna. Med shopens nya utbud av trendigare kvalitetskläder och med genidraget att erbjuda fler diskreta produkter för vardagsbruk kan man numera seriöst fundera på att likväl gå till Gamla Ullevi för att förstärka sin egen eller hela familjens basgarderob som att gå till dyrare (eller billigare) vanliga klädbutiker på stan.

Framtiden känns riktigt ljus för IFK Göteborg att souvenir och varuförsäljningen förhoppningsvis framöver kan börja ge lite bättre klirr i kassan än de futtiga hundratusenlapparna shopen genererat i vinst de sista åren till föreningen.

Sedan skall man väl inte sticka under stol med att ett bra sportsligt resultat går ofta hand i hand med ökad merchandiseförsäljning...


Kofta/cardigan


Nya slimmade pikétröjor. Fler färger, bättre passform och bättre kvalitet med broderat lejon.


...samt pikéer med klubblogga broderad i färg.


"West Side Glory"


Olika vita tröjor med vitt broderat lejon finns också...




Fina barnkläder (Givet inköp av alla "LS-småbarnsfarsor" haha!)


Jättelånga tunna scarves/halsdukar


Riktigt nice oldschoo
l Adidasträningsjacka.

Lisa i shopen berättade även att pga någon policy inom Adidas så är det bara Chelsea i hela världen av alla lag som får ha Adidas "Originals" produkter (street/retroprylarna) och pryda med klubbmärke eller liknande. Korkat och synd att Adidas inte fattat vad de kunde vunnit på samverka med gamla anrika adidasklubbar typ blåvitt och ta fram retroprylar nu i samband med 80-talsfilmen. En reklamfri 1982 Adidas matchtröja tror jag hade sålt riktigt bra.


Långt ribbstickat damlinne. Skall komma liknande till herrar också inom kort.



I dagsfärska nya numret av Blått & Vitt (finns nu i Blåvittshopen samt skickas hem till alla Änglarnas medlemmar.) finns för övrigt en intressant intervju med "Nudie-Palle"(styrelseledamot i IFK samt ordförande i styrelsens för shopens bolag IFK Göteborg Promotion AB) där han berättar lite mer om hur arbetet gått och går till med att styra upp shopens produkter. Ett jobb som nu verkligen börjat ge bra utdelning.

Gilla BaraBen på Facebook - vinn massa crap!

ANSIKTSBOKEN. Vad ska man säga? Det lönar sig att följa BaraBen.com:s grupp på Facebook...

tisdag 29 mars 2011

Ett par ord om Gamla Ullevis gräs

6 DAGAR KVAR. Idag på eftermiddagen var det någon som hade tagit sig hela vägen ner på Gamla Ullevis gräsmatta på en olovlig inspektion. Jag erkänner, det var jag.

För när jag var utanför var jag bara tvungen att komma in och känna och klämma lite på gräset som såg så fantastiskt grönt och inbjudande ut. Intrycken försämrades inte direkt när jag väl kom ner på mattan. Jag har haft förmånen att komma ner på planen i stort sett varje gång man bytt gräs och utan att tveka kan jag säga att det känns som att det är enorm kvalité på gräset nu jämfört med tex inför premiären 2009. Då vill jag minnas att det var ganska glest, och kanske låg det sand på det redan då. Det kändes inte bra, trots att det var inte ens en match spelad. Jag är ingen gräsexpert men jag har aldrig förstått det där med att sanda en plan. En gång spelade jag på en sådan plan och det var utomordentligt obehagligt.

Idag var det ingen sand utan bara ett väldigt tjockt och hårt gräs. Nästan en tredjedel av planen var dessutom täckt med de utrullade värmelamporna som var påslagna med full lyskraft. Det var ingen vidare värme på dom men det kanske det inte skall vara heller. Mest för ljuset tydligen, även om solen också låg på och stekte.

Nåväl, det känns hur som helst grymt bra den här gången. Och då vet man dessutom att underarbetet är mycket bättre utfört också. Man kan nästan känna att det är ett mycket proffsigare jobb utfört nu, jämfört med de senaste gångerna. Tyvärr blev det inga bilder tagna då jag inte hade med mig kamera, och min mobiltelefon är inlämnad på reparation.

I kombination med dagens seger, och med en pånyttfödd Robin Söder, börjar man nu plötsligt längta väldigt mycket till premiären på måndag. Bara sex dagar kvar, med längtan i bröstet...

"Hysén är vår hjälte"



Poster från Storgatan i Luleå.

måndag 28 mars 2011

Allt du inte får missa sista veckan...

UPPLADDNING. BaraBen listar nedan vad du inte bör missa sista veckan fram till Allsvenskan drar igång. Det bjuds nämligen på en riktigt trevlig och späckad sista vecka fylld av blåvita uppvärmningsaktiviteter runtomkring för alla änglar...

TISDAG 29/3
TRÄNINGSMATCH: Ljungskile-Blåvitt, Starke Arvid Arena i Ljungskile kl 1600.
Sista träningsmatchen och förhoppningsvis första matchen i lång rad av kommande segermatcher!! (??)



TORSDAG 31/1
MODEVISNING: Klockan 1700 har Blåvittshopen på Gamla Ullevi modevisning och visar upp massa nya fina kläder. OBS man bör OSA för garanterad entré (se flyer ovan)
-Enligt Lisa Svensson i shopen så verkar de nya plaggen riktigt lovande för såväl "julgranar" som supportrar med mer sparsmakad klädstil. BaraBen kommer bjuda på exklusiv förhandsvisning och modeblogga om den nya kollektionen redan på onsdagseftermiddagen.

ÄNGLARNAS KICKOFF: Il Professore på Gamla Ullevi är bokat av Änglarna från 1700 på torsdag så det bjuds därmed en riktigt stabil afterwork på två håll i den finaste av byggnader hela torsdagskvällen. Passa på att kanske gå en tipspromenad, smygläsa nya numret av Blått & Vitt, äta lite gratis mat eller få information från resegruppen eller bara dynga ner dig och snacka lite skit.


FREDAG 1/4
GALAPREMIÄR: "Fotbollens Sista Proletärer" på Biografen Draken vid Järntorget kl 1900 & 2100. Fåtal biljetter skall finnas kvar i Blåvittshopen. -Föreställningen kl 2100 är den (blåvit)kändistäta visningen där BaraBen & Kanal Glenn lär bevaka vad som sker på röda mattan.


LÖRDAG 2/4
BIOPREMIÄR: "Fotbollens Sista Proletärer" på Bio Roy kl 1600 & 1800.


SÖNDAG 3/4
SISTA TRÄNINGEN! Klockan 1700 är det sista träningen för A-laget inför premiären. Träningsplan ej bestämd än men BaraBen uppmanar alla änglar att ta sig en söndagsutflykt dit träningen äger rum och elda på spelarna inför premiären!

BIO: "Fotbollens Sista Proletärer" på Bio Roy kl 1600 & 2045

MÅNDAG 4/4
BIO: "Fotbollens Sista Proletärer" på Bio Roy kl 1600. (Filmen visas även tisdag, onsdag, torsdag nästa vecka på Bio Roy samt släpps på DVD 5 maj och kommer gå på SVT senare i år!)

samt...

ALLSVENSK PREMIÄR: IFK Göteborg - Örebro SK, Gamla Ullevi, måndag 4 april kl 1900!

Premiärminnen

PREMIÄRNERVER. Ni vet hur det känns. Den allsvenska abstinensen är påtaglig. Ni har tröttnat på live-rapportering från någon träningsmatch mot något Uzbekiskt lag på La Manga eller mot Gunnilse på Ruddalen. Ni har laddat kopiöst inför premiären av allsvenskan. Vad kul det ska bli, grönt gräs, skönspel och tre lätta poäng. Eller kanske inte...

Lite personliga reflektioner på premiärer jag minns men som jag helst av allt vill glömma.

2003 Landskrona BoIS-IFK Göteborg 2-1

Bilade ner tillsammans med min kompis och våra flickvänner. Hamnade på skuggsidan, svinkallt var det och till råga på allt så dominerade Landskrona stort. En klen tröst var när Jimmy Svensson sköt en frispark från mittplan som vinden tog tag i och som seglade in i Landskronamålet. Tror att blåvitt spelade i sina gråa bortaställ med vinröda inslag. Brrr...

2004 Kalmar FF-IFK Göteborg 0-0

Solen sken men det var ändå svinkallt. Skön stämning i blåvittklacken. Peter Ijeh gjorde sin första allsvenska match med IFK men gjorde inte mycket väsen av sig. Hjalmar bjöd på klassiskt uppspelstifo (Stavningsprogrammet känner inte igen det ordet, märkligt). Tung resa hem i regnet

2006 IFK Göteborg-Östers IF 0-0

Minns matchen framför allt pga att grannpojken på 8-9 år bad om att få åka med. Han hade förmodligen sett fotboll enbart på tv tidigare. Förmodligen höll han på Barcelona och såg på Champions League som måttstock på hur fotboll ska se ut. Behöver jag nämna att han efter 0-0 hemma mot nykomlingen Öster aldrig frågade mer. Svinkallt och ödsligt på Nya Ullevi.

Har ni minnen från dessa, eller andra premiärer så tveka inte att dela med er av dessa i kommentarsfältet.

------------------------------------

Statistik. Här kommer resultat från de senaste tio årens premiärer. Klicka på matchen för matchfakta.

2001-04-09 19:00 IFK Göteborg - Helsingborgs IF 2 - 1
2002-04-08 19:00 IFK Göteborg - Örebro SK 1 - 1
2003-04-05 14:00 Landskrona BoIS - IFK Göteborg 2 - 1
2004-04-04 15:00 Kalmar FF - IFK Göteborg 0 - 0
2005-04-10 15:00 Malmö FF - IFK Göteborg 1 - 2
2006-04-03 19:00 IFK Göteborg - Östers IF 0 - 0
2007-04-06 15:00 Trelleborgs FF - IFK Göteborg 1 - 1
2008-03-31 19:45 Malmö FF - IFK Göteborg 1 - 1




2009-04-06 20:00 Helsingborgs IF - IFK Göteborg 1 - 0
2010-03-13 16:00
Kalmar FF - IFK Göteborg 0 - 3



Med andra ord så är premiärer inte riktigt blåvitts melodi men vi får hoppas att vi bättrar på statistiken mot Örebro. Se till att vara på plats och stötta vårat älskade lag. Till de som säger "Jag ska fan inte köpa årskort när dom spelar så uselt" vill jag bara säga. Skärpning. Är inte medgångssupporter ett negativt ord?





söndag 27 mars 2011

Officiella röker troligtvis crack inför Allsvenskan...



OFFICIELLA. En vecka före hemmapremiär i Allsvenskan lägger IFK Göteborgs officiella hemsida fokus på helt rätt saker. Är det någon mer än artikelförfattaren som bryr sig för fem öre om detta patetiska jippo på TV4? Ärligt talat, ska man skratta eller gråta? Årets webblågvattenmärke är nog – tyvärr – redan utnämnt.

lördag 26 mars 2011

Know your örebroare

INFÖR. Åtta dagar kvar till premiären av Allsvenskan. Blåvitt möter Örebro SK hemma och BaraBen.com införspanar för att ta reda på hur det egentligen är ställt med premiärmotståndarna och deras fans. Kort sagt, det ser inte bra ut - om man är örebroare.

Kommentar: Aldrig fel med självförtroende, men det här? Ska man skratta eller gråta? Valet föll i stället på att screenshota och håna. För vem går ut efter en tredjeplats och proklamerar att nästa säsong blir det guld? Lilla silvret verkar ha stigit örebroarna åt huvudet och baksmällan ser inte ut att ha släppt ännu. Deras slogan känns lika het och ny som "Yes we can".

Kommentar 1a: Ett stort mått av frustration syns här då man förvanskar annars positivt laddade ord som SM-guld och cupguld med svordomar. En titt i historieboken ger svaret på varför utbrottet vid tangentbordet uppstod - Örebrouppslaget har större öppna ytor än Gamla Ullevis läktare vid en Gaismatch. Örebro SK har aldrig blivit svenska mästare. Till och med Fässberg har ett SM-tecken. 1 600 poäng efter Blåvitt i maratontabellen, 0 SM-guld och 0 cupguld på 43 säsonger i högsta ligan. Ingen tradition, ingen historia.

Kommentar 1b: Sjunga ut efter noter skrivs det. Jag är tveksam till att ÖSK:s fans ens kan sjunga ut Young Fellows (no offense). Enligt Kubanernas hemsida kan det dock bli uppåt fem bussar från staden och det ska bli intressant att se vad de har att komma med, väl på plats. Tipset är att de äts upp av närliggande Levande Sittplats och i frustration börjar moona och lägga fokus på hemmapubliken - ett inte ovanligt fenomen bland orcherna på bortaläktaren.

Kommentar: Humor och Örebro/Närke är inte direkt två ting som går hand i hand. Anonyme forumisten och humorexperten är här inne på helt rätt linje. Det verkar helt klart jobbigt att bo nära Örebro, för att inte säga träääääligt. Örebros kändaste komiker/kändis är Peter Flack a.k.a. "Hjalmar". 'Nuff said? Å andra sidan kan John Alvbåge säga crazy-roliga saker. Men just det, han är ju från Göteborg.

Kommentar: Ramaskri, skändning, stöldchock och bondeuppror är tankegångar som ligger och bubblar under ytan på de just nu förvirrade och ilskna ÖSK:arna. Publikfavoriten och övervakaren Kronblom har flyttats från arenan och ska målas i ett annat lags färger från samma by. Känns lite Ellos och Borås över det hela att dyrka en konstig staty med lång näsa. Kära örebroare, vill ni verkligen vara som dem? Och ja, Peter Flack kommer att deltaga på nyinvigningen av Kronblom.

fredag 25 mars 2011

Västen är din, väst-baby



http://www.tradera.com/GAIS-Skinnvast-auktion_340284_130057363


...nej det är inget skämt.

Matchrapport nr. 2 från U21

MATCHRAPPORT. På torsdagskvällen var det så äntligen dags för U21-serien att dra igång igen med match mot Jönköping Södra. Serien för alla vi som har svårt att acceptera att allsvenskan för det mesta bara består av en match i veckan och som känner behov av att fylla ut livets allmänna tristess med ännu mer Blåvitt. Här kan vi se laget spela utan att må illa av nervositet, en serie utan all denna hopp och förtvivlan, det är en ventil, en viloplats för oroliga hjärtan. Jag hade själv lyckats ladda upp en sådan pepp under dagen att jag för mitt inre föreställde mig matchen mot Jönköping Södra på Valhallas konstgräs som någonting taget från Tjuren Ferdinand, då hela Madrid vallfärdas till tjurfäktningsarenan en solig dag. Och först kom grandiljärerna, sedan piccolorerna, och sist men inte minst, den största av dem alla – Matadoren! Publiken som tjöt och allt det där.

Nåja, Göteborg hade väl besök av lite sol i dag, även om det mesta blåste bort, det hade dessutom hunnit mörkna innan matchen startade, och den lilla skara människor som utgjorde publik tryckte sig intill sina kaffemuggar likt uteliggaren runt eldtunnan en natt i Harlem. Men vi var i alla fall där. Och om det nu inte räcker med två blåvita serier så har vi ju dessutom juniorlaget som spelar sin första match på lördag, och som om inte det vore nog så kan vi alltid gå på träningar, slänga käft i blåvittshopen, gräla på forum, gnugga fläckar från halsduken, stretcha stämbanden och… okej, nu har det har varit en lång vinter. Man ska väl arbeta, ta hand om familjen och smörja det sociala maskineriet. Sånt är ju också viktigt. Typ.

Blåvitt ställde i alla fall upp med idel juniorer i backlinjen. William Lundin på högerkanten och vår egen William Wallace, Niclas Andersén, på den vänstra. Jonathan Azulay och Efe Yilidrim centralt som brukligt är. Båda två lite mindre mittbackar med skön teknik och bolltouch. Azulay och Andersén har förövrigt fastnat för trenden med orangea skor. Såg jag. Hur som helst. Dahlin i mål. Centrala mittfältare Olsson och Faltsetas, absolut inget att anmärka på deras skor, Söder på Lundins kant och Sana på Anderséns. Stiller som tia och Pär Ericsson längst fram. Och ungefär när vi som var på plats suttit oss ner och konstaterat just detta, så hade Pärla gjort 1-0. Han får en boll, från vem missade jag (orangea skor stal mitt fokus), och bryter igenom på högra sidan av straffområdet, drar inåt mitten något innan han från dålig vinkel lobbar in bollen över målvakten i en lite märklig situation. ”Den gubben behövde verkligen göra mål”, hörde jag någon i närheten säga och kunde inte annat än hålla med.

Första halvlek utspelar sig för det mesta ute på högerkanten där Söder och Lundin agerar inövat men utan briljans. Söder har såklart huvudrollen med flera goda intentioner, och idéer kvickare än fötterna i många fall. Han vill så jävla mycket den grabben och ställer så höga prestationskrav på sig själv. Varje gång jag ser honom satsa hårt in i en duell knyter det sig i magen på mig, akta knäet för fan. Lundin ligger hela tiden på språng offensivt och löser några situationer med genomtänkta passningar, även om det ser svajigt ut bakåt där han missar grovt vid några tillfällen. Spelet på högerkanten resulterar i att man kommer till inlägg efter inlägg och skapar en del hörnor, Söder slår bl. a. två riktigt hårda skottinlägg som är angenäma för en huvudspelare med tajming att bara stöta in, men dessa glider igenom utan farligheter. Istället är det Jönköping som lite oväntat mitt i blåvitt bollinnehav glider upp och efter lite trassel i straffområdet kvitterar genom Branimir Hrgota.

Pär Ericsson känns under hela första halvlek riktigt tänd. Han springer i djupet, snackar, trycker till i närkamper och tydliggör hela tiden sin närvaro för försvararna. Det måste kännas tungt ibland att behöva konkurrera om en position med en potentiell skytteligavinnare som Hysén, men det är skönt att se honom när han efter lite småskador och krångel visar att han verkligen vill vara med och försöka. Förstatouchen är inte alltid där, tempot i avgörande situationer ibland lite segt, men överlag en fin första halvlek från en position som är svår att hävda sig ifrån annat än när man gör mål.

Eftersom spelet för det mesta går via högerkanten så blir det mycket att stå och frysa för Sana på den andra, men han får en chans att visa hur bra han är när han med boll får driva upp hastigheten och ta sig in i centralt i plan. När han får tid i sådana lägen och hans medspelare tar chansen att agera genom löpningar i djupled, så är han livsfarlig framspelare. När han gör samma raid in i plan strax utanför straffområdet har han ett underbart skott med båda fötterna, som vi fick se mot Gefle. Vetskapen om hans skottförmåga gör att försvarande spelare måste upp och stöta vilket i bästa fall lämnar ytor för instick bakom. Jag tror mycket på Sana, det är vi många som gör, och det är just han som strax innan domaren blåser av första halvlek gör 2-1. Det är ännu en fin aktion från Söder på högerkanten som leder till inlägg, målvakten går in i duell med en Blåvittspelare och kan inte boxa ut bollen bättre än att den landar framför fötterna på Sana som behärskat lägger in den i bortre. Målgesten lämnar jag åt någon annan att beskriva.

Andra halvlek börjar som den första, med mål av Ericsson. Framspelad i djupet av matchens lirare Robin Söder lobbar han återigen in bollen bakom Jönköpingsmålvakten och matchen känns biff. Om första halvlek karaktäriserades av spel och inlägg från högerkanten så var det samma visa i andra, fast nu från den vänstra. I enlighet med logiken att man förlägger spelet på publikens sida kanske. Men om Söder och Lundin fick stångas en del med sina försvarare så är det långa stunder full fest för Andersén och Sana mot trötta motståndare. Man väggspelar i trianglar, glider runt sin gubbe, och kommer till inlägg efter inlägg. Med så mycket inlägg kan man tycka att det borde skapas fler riktigt farliga målchanser, eftersom man i en allsvensk match inte får chansen att mata så mycket som Sana/Andersén fick.

Mitt i blåvitt spelövertag händer samma sak som i första, att Jönköping Södra glider upp i en av sina sporadiska kontringar. Man bryter nästan igenom helt och Azulay går som sista försvarare in med en glidtackling för att avväpna anfallaren. Men istället för boll träffar Azulay anklar, tår, smalben, och fan vet allt, så domaren har inte så mycket mer att göra än att blåsa straff. Straffen dunkas i ribban och resultatet 3-1 står sig matchen ut.

Några spelare har jag inte nämnt, så jag går igenom dem en efter en. Dahlin i målet gör en stabil insats. Han snackar och peppar, plockar in några förlupna bollar i skopan och kommer i en och annan mer eller mindre välavvägd utrusning. Olsson och Faltsetas centralt gör standardmatcher. Mycket kraft och energi, enkelt spel med boll. Bragi Bergsson kommer in istället för Olsson i ett rakt byte med en stund kvar av matchen, och visar offensiva intentioner betydligt mer än någon tidigare från den positionen. En kvick och lyhörd spelare precis som t.ex. Joel Allansson, jag såg honom en del med juniorerna förra säsongen, men då stod han bakom Allansson och Alnäs i pipen. Ska bli spännande att se hans utveckling. Stiller gör också en standardmatch. Fördelar en del bollar, kör in sitt huvud varhelst han får chansen, och kommer till något misslyckat avslut med fötterna. Överlag en bra insats av de våra. Ciao.

torsdag 24 mars 2011

Stabil seger för U21 mot Jönköping Södra

U21. Det blev till slut en rätt behaglig seger i kvällens U21-match på Valhalla, trots att det ett tag såg jämnt ut målmässigt.

Inledningsvis tog det inte många minuter innan Blåvitt hade tagit ledningen. En lång boll från Efe når Pär Ericsson som på något konstigt sätt lägger in bollen vid målvaktens första stolpe. Såg lite märkligt ut då det kändes som att målvakten chansade på att det skulle komma inlägg, men när Pärlan laddade på och istället sköt mot mål så vart han helt ställd.

Det är fortsatt tryck mot Jönköpings mål och kvitteringen kommer därför som en kalldusch. Det är en boll in i boxen som försvaret inte får undan och en grönklädd får därmed alldeles för enkelt lägga in den i nät.

Efter det börjar framförallt kanterna komma igång och Robin skapar nu en hel del tillsammans med William Lundin. Även på vänstern är det stundtals lekstuga med firma Sana/Niclas Andersén.

Det är också på det sättet 2-1 kommer när Sana petar in en retur på ett läge som Robin skapat. 3-1 gör Pär Ericsson på assist av samma Robin Söder.

Matchen som helhet är väldigt väl genomförd från de Blåvita. Det är bra fart framåt som vi är vana att se när ungdomarna spelar och framförallt är det på kanterna det skapas farligheter idag. William imponerade på mig och det känns som han har gått fram väldigt mycket sen jag såg honom förra året. Andersén höll igen på de värsta satsningarna och koncentrerade sig istället på att anfalla med bra fart och teknik. Robin hade många bra aktioner och var även själv nöjd med sin insats, även om det såg lite, lite tveksamt ut första delen av första halvlek. Sana växte ut i andra halvlek när han hade många fina dribblingsraider mot trötta gröna spelare.

Bragi gjorde ett riktigt piggt inhopp och precis som i fallet Lundin känns det som att han har gått framåt mycket till i år. Tillsammans med Faltsetas var det full kontroll på mitten i slutet av matchen.

En bra insats som lovar ännu ett roligt år med ungdomarna. Hoppas, hoppas nu bara att vi även får se samma tempo och frejdighet när a-laget spelar...

onsdag 23 mars 2011

Blåvitt skrotar "clean court" för "dirty court"

Foto: IFK GÖTEBORG
BARABEN AVSLÖJAR. Under det senaste året har IFK Göteborg kämpat för att få till ett clean court på Gamla Ullevi. I dag kan BaraBen.com avslöja att Blåvitt inlett diskussioner med den nya hyresvärden Got Event om att sälja IFK Göteborgs varumärke i samband med hemmamatcherna tillsammans med Göteborgs kommun.
Clean court förvandlas därmed till ett nytt och spännande koncept, "dirty court".
– Vi har börjat diskutera den lösningen, säger IFK Göteborgs försäljningschef Fredrik Abrahamsson.

En av huvudmålsättningarna med ett clean court är att Blåvitt ska kunna eliminera konflikten där konkurrerande företag till föreningens partners kan köpa arenareklam på klubbens matcher. ICA, som är en av IFK Göteborgs absolut största sponsorer vill alltså inte att exempelvis Coop eller Hemköp ska kunna köpa upp massa reklamplats på Gamla Ullevi, när Blåvitt spelar. Detta problem kan uppstå när hyresvärden för arenan innehar och säljer rättigheterna, medan klubbar som Gais och Blåvitt hyr in sig för att spela på densamma. Men nu kan den konflikten elimineras med ett "dirty court", en vidareutveckling av clean court-konceptet. Blåvitt vill nämligen samarbeta med Göteborgs kommun, via Got Event, om att sälja föreningens varumärke.

Blåvitts försäljningschef Fredrik Abrahamsson, som har en mångårig bakgrund på Got Event – det kommunala arenabolag som styr bland annat Ullevi och Valhalla – kände positiv energi i de senaste samtalen med Got Event. Han avslöjar nu för BaraBen.com att det märks hur hans krav om "clean court" på Gamla Ullevi är enklare att ta med den nya hyresvärden Got Event (helägt av Göteborgs kommun). Här finns en ny väg att samarbeta kring Gamla Ullevi som inte framkommit tidigare.
– Vi ser över om vi kan sälja IFK Göteborgs varumärke tillsammans med kommunen, säger Fredrik Abrahamsson.

Clean court innebär att föreningen får kontroll över sina matchevenemang, äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till matcherna och ansvarar för samtliga kunders upplevelse och affärsrelation på Gamla Ullevi.
Så det kan bli ett clean court där kommunen genom Got Event samarbetar med Blåvitt om att sälja föreningen IFK Göteborgs varumärke till kunder?
– Vi har börjat diskutera den lösningen. I början pratade vi enbart om att sälja IFK Göteborg själva men har diskuterat oss fram till att det kan vara attraktivt att göra det i samarbete med kommunen.
Vad är Got Events inställning till detta?
– Det är de positiva till. Köper man en loge på Blåvitts matcher genererar det mer för alla än våra konkurrenter på arenan gör. Om vi då kan erbjuda extra mycket för ett köp av detta, att vi kommer in och ger logeerna lite extra, pratar med dem, låter dem träffa våra spelare och ta del av värdet i vårt varumärke kommer de att bli attraktivare.

Inför årets säsong är avtalen redan påskrivna, men ambitionen att komma in och sälja föreningens rättigheter består. Därmed har IFK Göteborg en ny syn på hur förhandlingen med Göteborgs kommun ska se ut till kommande säsonger.
– Nu blev det som det blev för i år. Men nästa gång vi pratar om detta så har vi det här som utgångspunkt. Visar vi välvilja så är det även i kommunens intresse att hjälpas åt tillsammans. Då blir det lättare att växla över till något nytt från det vi har i dag. Det är ett visst risktagande att sälja allt själv men det är vi beredda att ta och i så fall delar vi risken med Göteborgs kommun, säger Fredrik Abrahamsson.
Men vad tycker Gais om detta då?
– De har ju varit tydliga med att de inte vill ha sina egna rättigheter. Och det har jag full respekt för då de inte har den organisationen just nu. Och då får de betala sin billiga hyra och stå vid sidan, då. För det kostar att tjäna pengar och vi tar en risk med att gå in i det här projektet.
– Men vi vill kunna sälja IFK Göteborgs varumärke i samband med matcherna och tror att det är mer än värt risken, säger försäljningschefen Fredrik Abrahamsson till BaraBen.com.

Mild: "Inte ens jag kan sabba den här gräsmattan"

SMÅTT & TJÔTIGT. Jag stod och kikade på gräsmattan på Gamla Ullevi medan fotograferna lät sina kameror smattra med den nya Prioritet-matchtröjan i fokus. Håkan Mild stod bakom mig och frågade mig:
– Visst ser den underbar ut?
– Ja, bara vi inte släpper ut dig på den, kontrade jag lite tyket.
– Haha, inte ens jag skulle kunna sabba den här gräsmattan, svarade Håkan Mild.
– Men jag hade gjort ett gott försök, lade han till och skrattade.
För det är verkligen känslan, att gräsmattan har fler lager och är redan bättre rotad än det tidigare mattorna på Gamla Ullevi varit. Vi kommer få se en underbar matta på premiärmatchen om tolv dagar. Således kan vi även skippa/slippa den återkommande bortförklaringen om "uselt gräs" som Blåvitts spelare, men främst ledare, ständigt skyllde och skyller 2010 års fiasko på.

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

Blåvitts nya kostymer från Tiger hade inte hunnit fått klubblogotyper påsydda till presskonferensen i går. De mörka kostymerna i kombination med svarta slipsar gjorde att GT:s sportreporter Sten Jutéus skämtsamt undrade om det var en begravning vi var bjudna på. Först sa jag nej, men efter en stunds tittande på alla svartklädda män i lokalen tvingades jag försäkra mig om att Blåvitt-personalen inte hade varit på begravning före presskonferensen. Det hade de inte.

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com


Storsponsorn Nils Wiberg, ägare och vd för Prioritet Finans med dotterbolag, ville inte tala om Obol-affären. Först låtsades han om att han inte kände till det, men försvarade sig efter hand med att "Vi är ju ett seriöst företag som funnits i 30 år". Han är en kompetent – om än lite excentrisk företagare – som naturligtvis vinner väldigt mycket på ett samarbete med IFK Göteborg. Det räcker att se de våldsamma debatter som brutit ut i kommentarstrådarna här på BaraBen för att inse att inkasso-branschen väcker starka åsikter och inte är den mest respekterade i samhället.

Tobias Hysén, stjärnsponsorn Nils Wiberg och ordförande Kent Olsson. Foto: BARABEN.COM
Så tro inte på något sätt att Prioritet missat värdet i att förknippas med ett så positivt laddat varumärke som IFK Göteborg. Vem som tjänar mest på det hela är oerhört svårt att säga på förhand, men det är ett våghalsigt spel från försäljningsavdelningen på Kamratgården som inte nödvändigtvis går hand i hand med de värderingar föreningen vill stå för i det stora hela. Samtidigt är det lugnande att Prioritet – trots sin enorma profit på liggande skulder – visat tydliga ambitioner till att inte vilja delta i de allra värsta delarna av branschen, med uttalanden mot SMS-belåning som den mest strategiska externa kommunikation.

Drömscenariot är ett fifty-fifty läge, där Blåvitt inte tappar varumärkesmässigt på grund av sin nya sponsor och där Prioritet sköter sina kort väl och kan gynnas stort av sitt engagemang. Men om det blir så kan ingen sia i på förhand.

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

Nils Wibergs son och i dag högra hand i familjeimperiet, Niklas, spelade länge handboll i Sävehof, då familjen bodde i Sävedalen under sonens uppväxt. Under den perioden blev pappa Wiberg en engagerad supporter till laget och brukade följa sin son på både träning som match. Men Wiberg den äldre var inte passiv där heller – vilket vi sett senare exempel på i hans engagemang i RIK, där han krävt både styrelsepost som klubbdirektörsroll – utan propagerade stenhårt för att hans son skulle få en central roll i laget.

När tränarna inte hade samma syn på Wiberg den yngres kapacitet på handbollsplan bytte hans pappa lojalitet (i om man nu vill ta i med kraftuttryck: i vredesmod) till Redbergslid. Så säger i alla fall de andra spelarna i laget att familjen Wibergs engagemang i Sävehof såg ut, och tog slut. Ja, det där med Sävedalen är ingen livslång affär för övrigt, då Nils Wiberg efter presskonferensen var noga med att påpeka att han minsann var göteborgare och dessutom uppvuxen ett stenkast från Café Olivedal, där Blåvitt grundades en sen oktoberkväll 1904.

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

Fotbollskanalens Olof Lundh hade ringt upp Blåvitts sportchef Håkan Mild på måndagskvällen och ställt ett batteri av frågor kring hur länge man kan hålla på i en så krävande roll som den förre mittfältshjälten innehar. Intervjun gav en känsla av att Mild funderar på att sluta och istället engagera sig i sina privata företag. Men Håkan Mild dementerade direkt till BaraBen, han går inte och funderar på att sluta. Men på frågan om han i framtiden kan se sig bli befodrad i IFK Göteborgs föreningshierarki, svarade han lite kryptiskt:
– I så fall skulle jag ju sluta och inte ha kvar det jobb jag har i dag.
Och sedan bjöd Håkan Mild på ett stort leende.
Det bubblar av optimism i Blåvitt just nu.

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

I eftersnacket hyllade både Blåvitts koordinator Gustaf Hessfeldt som Sportsdays chefredaktör Henrik Leman de extremt tydliga direktiv som IFK Göteborgs tränare Jonas Olsson har för sitt lag.
– Alla spelare jag snackar med säger det. Att de har en väldigt tydligt spelidé, sa Leman.
– Det känns som att det är något på gång i år. Attityden är hunger, det glöder om dem, sa Hessfeldt.
Är det revanschbegär efter ett misslyckat 2010?
– Ja, jag tror det. Men vad det än är så känns det att det finns något i luften som är spännande, sa Hessfeldt.
Samtidigt var Leman lite mer skeptisk till om laget faktiskt kunde omvandla den tydliga spelidén till att bli en segermaskin i Allsvenskan.
– Nu är ju planen fantastisk så det kan ingen skylla på längre. Och så var de bra mot Odense, det såg riktigt bra ut. Men jag vet inte, vi får se, sa han.

tisdag 22 mars 2011

"Vi måste dubbla IFK Göteborgs omsättning"

Fredrik Abrahamsson, försäljningschef.
SPONSRING/EKONOMI. Vid IFK Göteborgs presskonferens på tisdagen, där den nya huvud- och tröjsponsorn Prioritet Finans presenterades, tog BaraBens senior advisor Frankie ett snack med Blåvitts försäljningschef Fredrik Abrahamsson, om effekterna av den nya sponsoraffären.

Hur ställer sig ICA till den här affären?
– Exponeringsvärdet för ICA minskar ju, det ska man inte sticka under stol med.
Så hur balanserar ni detta med det faktum att ICA även i fortsättningen ska satsa lika mycket i Blåvitt?
– Med alla de åren vi har tillbaka i tiden kommer IFK Göteborg alltid att vara väldigt förknippade med ICA. Även om de inte har maximalt exponeringsvärde just nu så ser de vinsten i att vi får in så mycket mer resurser att vi faktiskt...ja, den sportsliga framgången är viktigare. Om vi vinner ute i Europa är det oerhört viktigt för ICA. Och så här ökar våra möjligheter att göra det. Det handlar om att skaffa sig mer resurser helt enkelt. Det är väldigt enkelt i den här världen, antingen får vi in mer folk på läktaren för att få in pengarna där eller via sponsorer.
ICA är ju väldigt förknippat med Blåvitt, med 30-talet år som sponsor, hur överbygger ni den varumärkesmässiga klyftan till den nya sponsorn?
– 36 faktiskt. Det är klart att det är en utmaning, det kommer bli framför allt min och våran uppgift för IFK Göteborg att hjälpa Prioritet att få den möjligheten att nå ut med sitt varumärke. De har ju ett varumärke som inte är känt på samma sätt och där är jag fullständigt övertygad om att vi är den marknadsplats som kan göra det okända företaget verkligen känt. Vi har det starkaste varumärket inom idrotten och att sitta på bröstet hos oss, ja det är...stort. Det ska bli intressant att mäta vad det här har gett om två, tre år.
För deras del med inte minst?
– Ja, det är klart. Han har jättestort hjärta för IFK Göteborg men det är klart det är business det handlar om.
Vad tror du supportrarna säger om att tröjan med den nya sponsorn inte kommer gå att köpa förrän om ett år?
– Alltså det är den verklighet som råder. Dels tror jag inte att vi får problem att bli av med de tröjor vi har i dag. Faktum är att det blir något av en kultstatus på dessa tröjorna, de sista med ICA på. Men det är viktigt för oss att öka alla intäkter och merchandise är en viktig inkomstkälla för oss. Därför hoppas jag att den rätt stora förändringen på tröjan även kommer locka många supportrar att vilja köpa tröjan till nästa år.
Då ni även ska komma med en ny modell på matchtröjan...
– Ja, hemmastället blir nytt till nästa år och då blir det med den nya sponsorns tryck på bröstet. Det blir en liten milstolpe i IFK Göteborgs historia.
Det kan bli många sålda tröjor, men det är ändå ingenstans i närheten av de drygt 12 miljoner om året som Prioritet pumpar in i Blåvitt...
– Nej, men tillsammans blir det ju en effekt av att vi ökar våra resurser.
Så vad blir nästa steg för Blåvitts försäljningsavdelning efter den här jätteaffären?
– Vi har i stort sett maxat i stort sett intäkterna på vår dräkt. Det är väl ingen hemlighet att jag sedan jag började jobba för IFK Göteborg för två år sedan har drivit frågan om Clean court på arenan. Det är något jag drivit stenhårt mot både vår styrelse som mot ledningsgruppen och kommunen och där är vi inte i hamn ännu. Men det är min absoluta ambition att vi måste i mål. Här ser vi vad vårt varumärke är värt och då kan du tänka dig vad vi ger ifrån oss när vi inte har rättigheterna att utnyttja samma varumärke vid försäljningen kring matcherna. Jag kan tänka mig att vi ska betala marknadsmässig hyra som alla andra gör.
Affären med Prioritet finans måste ju ha gått mycket snabbare än vad ni ger sken av utåt?
– Det är klart att det gick snabbt. Men vi jobbar ständigt på att öka sponsringen från våra nuvarande partners och Prioritet har varit bland våra sponsorer ett par år. Men när vi ställde frågan till Nils (Wiberg, vd och ägare av Prioritet Finans, reds. anm.) om han ville öka sitt engagemang sa han att det i så fall skulle vara hela vägen och sätta hans företag mitt här (Abrahamsson klappar Frankie på bröstet, reds. anm.). Det kunde vi ju inte göra eftersom vi hade ett avtal med ICA, men då sa han "men säg vad som krävs för att lösa det så får vi se om jag kan fixa det ni kräver". Och så började den bollen rulla, och det var ett par, tre, månader sedan. Och sedan landade vi här.
Jobbar ni mycket på att öka sponsringen från era nuvarande sponsorer?
– Ja, de sponsorerna har ju redan en orsak till att de väljer att sponsra Blåvitt. De är engagerade i IFK Göteborg och det är klart att vi hela tiden jobbar på att öka deras engagemang. Hittar man nya sponsorer är det större jobb att ge dem tryggheten i att sponsra oss. Före säsong jobbar vi mycket mot nya sponsorer för att de ska vara med oss under året medan vi jobbar hårt på att sponsorerna ska känna att de får ut så mycket som möjligt av samarbetet med oss.
Man måste spendera pengar för att tjäna pengar, så måste inte IFK Göteborg växa på försäljnings- och marknadsavdelningarna för att ta nästa steg?
– Det är en självklarhet. Det är min och Andrejs uppgift, både till inkomster och personal. Ju mer säljare man är, med vettig styrning från ledningsgruppen, så genererar ju de pengar. Och ju mer pengar IFK Göteborg får in ju bättre är det. Så det finns ingen målsättning från vår sida att vi ska vara en säljare, vi ska helst vara tio säljare och det vill nog de andra föreningarna vara med.
Så vad krävs rent konkret för att ta nästa steg med IFK Göteborg?
– Vi vill ju bli etablerade i Europa...
Men det snacket har man ju hört i snart 20 år, sedan Blåvitts senaste storhetsperiod?
– Absolut. Det är lätt att prata, det är värre att generera. Det man gjorde i IFK Göteborg från 2006 var att man satte sig ner och såg över organisationen. Hans Lundberg hade ju både marknad och försäljning under sig och det är nog övermäktigt en organisation som IFK Göteborg. Jag har all respekt för den insats som Hans gjorde, jag är full av beundran för det. Men nu har vi en annan struktur. Andrej (Häggblad, marknadschef, reds. anm.) driver privatmarknad och årskortsförsäljning stenhårt. Jag driver all business to business och Lisa (Svensson, butikschef Blåvittshopen, reds anm.) kör shopen. Det här är oerhört viktiga områden, men från det till att nå det dubbla på alla områden, ja hur gör du det då? Det här med Prioritet är ett steg i det hela, nästa steg är att besitta sina egna rättigheter på arenan. Vi behöver dubbla vår omsättning för att bli etablerade i Europa och där tror jag stenhårt på att rättigheterna på arenan är ett viktigt första steg.
Så Jonas Olsson säger "vi ska vinna serien" och du säger att "vi ska dubbla omsättningen"...
– Det är ju det det handlar om. Får man in mer resurser kan Håkan skaffa en ännu bättre A-trupp och då vinner vi.
Är det där pengarna behövs mest?
– Pengarna behövs ju överallt. Den ungsomssatsning vi gör är ju resurskrävande, men den genererar ju också. Titta på Dyrestam, där har vi snart en världsback som kommer från våra egna led. Så där måste vi fortsätta satsa.

Jag gillar inte den nya matchtröjan!

SPONSORTANKAR. I dag presenterades alltså den nya huvudsponsorn för IFK Göteborg; Prioritet Finans. Det är säkerligen inte bara jag som varit tvungen att använda Google för att hitta lite information om företaget och dess ägare Nils Wiberg. Efter att ha besökt några sidor och läst lite artiklar är min bild ganska klar. Prioritet Finans är ett företag som skor sig bland annat på att du får P-böter och att människor hamnar i skuld helt enkelt. Som jag förstår det har företaget dessutom valt att inte jobba med indrivning av bland annat SMS-lån och sjukhusräkningar, så även om det handlar om ett inkassobolag så finns det vissa gränser, vilket känns bra.

Jag är av den åsikten att man skall betala för det man köpt. Lånar man pengar skall man betala tillbaka dem och gör man inte det hamnar man hos fogden, svårare är det inte. Att det finns företag som tjänar pengar på det är inte konstigt. Däremot har jag faktiskt lite svårt för att ett sådant företag numera står som huvudsponsor för laget jag älskar. Jag har läst helt bisarra utläggningar som jämför Prioritet Finans med vapenindustri, tobaksindustri och till och med kriminella organisationer som Hells Angels. Jämförelserna är befängda.

Vi pratar trots allt om ett stort svenskt företag som följer svenska lagar och regler. Att de pengar som framöver kommer till vår förening genereras av skulder (oavsett om det är privat- eller företagsskulder) är en tanke man måste förlika sig med, hur svårt det än kan kännas.

Men det som egentligen stör mig mest, är att den nya matchtröjan är riktigt ful!

Presskonferensen: Blåvitt hjärta Prioritet


OBS! Lite svagt ljud i klippet, använd hörlurar för optimerad upplevelse.

Och så matchtröjan för 2011 – som inte kommer att gå att köpa i BlåvittShopen förrän till säsongen 2012 – med en känd fotbollsbloggare som modell.

Foto: BARABEN.COM

Här är finansmannen som petar ICA från Blåvitt-tröjan

Nils Wiberg, Blåvitts nya storsponsor. Foto: HQ BANK
SPONSORCHOCKEN. Efter drygt 30 år byter IFK Göteborg ut sin stora tröjsponsor ICA. Enligt uppgifter till BaraBen blir det istället Prioritet Finans, en koncern som har ett eget kapital på över 800 miljoner kronor som kliver nu in i det absoluta rampljuset på den randiga dressen. Och vd:n Nils Wiberg är redan bekant i idrottsgöteborg efter att bara för en månad sedan ha räddat RIK, "handbollens motsvarighet till Blåvitt", från undergång.

Som många noterade spelade IFK Göteborg i förra veckan i sitt gamla (röda) bortastället under träningsmatcherna i Turkiet. Detta trots att föreningens souveniravdelning under pompa och ståt premiärlanserat sin nya rosa bortatröja, bara ett par veckor tidigare. En slump? Kanske. Men mer troligt är att det kan ses som en indikator på hur snabbt Blåvitt knutit det största sponsoravtalet i föreningens historia.
–Sveriges genom tiderna bästa handbollsklubb, som har fostrat spelare som bidrog till att vi under tio år kunde dominera världshandbollen –den klubben får inte gå under, sa Wiberg till G-P i samband med att han räddade den tidigare stor-, numer krisklubben, från ekonomisk undergång.

Men för Prioritets vd är engagemanget i idrotten mer än bara business kombinerat med hans idrottsliga passion. I samma veva som han steg in hos "De vita eleganterna" deklarerade Wiberg tydligt sina ambitioner att bli en aktiv och deltagande storsponsor. En förvaltare mer än en kassako eller i blåvita sammanhang en "Plånbok":
–Jag vill definitivt in i RIK:s styrelse och jag har ställt ett önskemål om att jag ska bli klubbdirektör. Jag vill absolut ha kontroll över pengaflödet och se till att det är ordning och reda och att pengarna går till rätt saker, sa Wiberg.

Ett slags krav som naturligtvis väcker frågor kring om han även har liknande ambitioner med sitt engagemang i Blåvitt? Om det inte varit så att IFK Göteborgs årsmöte visat fortsatt tydlig skepsis mot ett avskaffande av "51-procentsregeln" skulle vassa tungor direkt börjat spekulera i om det här var ett försök till att köpa (idrotts)Sveriges mest värdefulla varumärke, Blåvitt.
”En glad gäldenär är en bra gäldenär” är lyder det motto som grundaren och ägaren Nils Wiberg formulerat. Företagen i hans koncern, Prioritet Inkasso, Prioritet Finans och Euro Finans arbetar inom inkassoverksamhet med så kallad efterbevakning där de bevakar avskrivna fordringar och köper fordringsstockar men köper även fakturor för över 3 miljarder kronor från ungefär 2500 småföretagare
på finansområdet. Det gör dem störst i branschen i Sverige. Nils Wiberg har en bakgrund som inkassochef hos Nordea (dåvarande Nordbanken) och äger företagen till 100 procent i vilka han även basar som verkställande direktör. Hans son Niklas är marknadschef och styrelseledamot, vilket gör imperiet till ett familjeföretag.

I kommentarerna om sitt engagemang i RIK visade han även ambitioner på att förbättra en hel del kring matcharrangemangen, en detaljstyrning som kan knappast kan räkna med att få tillgång till i och med engagemanget i Blåvitt.
– De kan förbättras. Jag hoppas vi kan få till lite mer happenings, mer fest kring matcherna. Men nu ska vi först till slutspel, sa Wiberg.
Samtidigt påstår G-P att Ica inte lämnar Blåvitt utan ska lägga in lika mycket pengar som tidigare och även i fortsättningen synas på IFK:s kläder, men istället för att vara stjärnsponsor bli ensam hederssponsor. Därmed blir företaget inte längre den största sponsorn av IFK Göteborg. Fram tills nuvarande avtal har Ica pyntat drygt åtta miljoner kronor årligen för sitt sponsorskap, vilket gör att det ligger nära till hands att spekulera i att det nya avtalet lägger sig på någonstans runt tio miljoner kronor om året. Men detta är ännu bara spekulationer.

Men dealen är minst sagt kontroversiell. Allt fler hamnar hos kronofogden i dag och inkassoföretag är de som gör stora pengar på svenskarnas växande skulder. Nu för tiden är det inte bara vuxna som hamnar hos inkasso eller kronofogden, utan över 80 000 svenska barn är skuldsatta. Faktum som gör att Blåvitts nya (in)kassako lär utsättas för kritik. Det är inte helt okomplicerat att byta från ett ICA – förvisso besudlat av köttskandalen som SVT:s Uppdrag Granskning avslöjade – som säljer matvaror, till ett företag som tjänar pengar på människors problem och vardagsmisär. Det är ingen tvekan om vilken av parterna som vinner mest på affären rent PR-mässigt. Nu återstår att se om den ekonomiska kompensationen som Blåvitt faktiskt kan väga upp dessa nackdelar...

Update 14.41: Läs mer om affären i GT och Bladet.