Va nere på Hapoel-Celtic för några år sedan. Skottar överallt och trevlig stämning fansen emellan. Varför ska nu vi fjanta runt med sånt här (är mycket mycket tveksam till att det ses som humor)istället för att ge en positiv bild av klubben ute i världen?
(Kommentarer om Israels politik undanbedes, det är trots allt idrott vi pratar om)
Om Hapoels supportrar sympatiserar med ställningstagande vet vi inte. Det är inte bara palestinska motståndsmän som kritiserar Israels agerande utan allt från FN till intellektuella judar i Israel.
IFK står för alla människors lika värde. Det är något vi ska vara stolta över.
Jävligt ogenomtänkt! Jag förstår och kan definitvt se humorn i detta som opartisk i konflikten. Men ni måste ju för helvete tänka till att det kan ju skapa ett och annat problem bland oss själva på läktaren. Varför riskera bråk och skit bland oss själva genom att ta upp en sån sak? Detta är en skitsak för de flesta, men för de av våra egna supportrar som kanske sympatiserar med ena eller andra sidan är det definitivt ingen skitsak! Oavsett om de flesta av oss kan se det humoristiskt så kan detta göra att vi tappar våra egna om vi tar ställning genom att bära palestinasjalar. Tänk till!
Den som inte fattar grejen, är tamejfan dummare än jag trott är möjligt. Det är ju för fan KLOCKREN göteborgshumor, inte någon politik. Blå palestinasjalar betyder ingenting för de är inte politiska ting utan modemässiga.
Tel Aviv är för övrigt ett riktigt vänsterlag, vilket kaaaaaaanske kanske hammaren och skäran i deras klubblogga ger information om. Men det är klart att om man är mongo kanske det är lättare att säga "ööööh politik och foppoll hööör itte ihopp änna".
J.b/ Opartisk i konflikten? Till skillnad från övriga svenskar som egentligen innehar Palestinska eller Israeliska pass då eller hehe? Den som tar en bild på en blåvit palestinasjal när vi ska möta ett israeliskt lag som en uppmaning till Jihad och inte bara ett samtidsskämt behöver ju psykvård.
D/ Du menar alltså att den här bilden på en blåvit palestinasjal som postats under kategorin "En bild säger mer än tusen ord" (där olika dråpliga och skämtsamma bilder postas varje vecka) egentligen är en uppmaning för alla att dyka upp med blåvita palestinasjalar på matchen mot Tel Aviv? Fan du är en riktigt smart kille du...
Men Quando! Jag fattar humorn i det men tror du våra polare på läktaren som kanske har familjer därnere och har starka åsikter om detta ser det som humor?
hahahaha noooog oväntat att politiskt korrekta "politik hör inte ihop med fotboll"-folket snabbt hittade in för att kommentera. för fucks sake, lighten up lads!
Drulle/ Så om inte alla människor gillar humorn är den inte ok för din del? Jag bara undrar. Föreslår du då Sifo-mätningar om ämnen innan en blogg skämtar om något? Humor är som bäst när den berör, sådan humor som ingen finner jobbig existerar inte.
anonym 17:05/ Så om jag skriver "uppmaning till pussfest" känner du dig bättre då? Ta inte allt som fan läser bibeln så ska du se att du inte dör i en hjärtinfarkt innan du fyllt 20...
Haha sicken oväntad debatt mellan Magnus Betnér-vännerna (som tycker man ska kunna skämta om allt) och den ökända PK-maffian som härjat i dessa kommentarsfält i alla tider. Sjukt chockad är jag faktiskt.
Drulle- Vad menar du? Att ingen ska få skämta om sådant som någon människa kan ha starka åsikter om eller vara inblandad i? Vad ska bloggar och allmäna skämt skriva om då - fetthalten på mjölk under fikapausen? Eller det kanske kan finnas någon mjölkallergiker som rasar mot det med!
Jag säger inte att det är något övertramp(ännu), eller humorbefriat! Jag säger att det kan skapa problem mellan våra egna och det är det ju uppenbarligen på väg att göra redan eller? Sätt er in i konflikten så fattar ni kanske.....
J.b/ Även seriösa konflikter måste tåla att skämtas om, shit folk skämtar om i helvete mycket mer allvarliga saker än att blåvita fans skulle ta på sig en blåvitfärgad sjal som symboliserar det folk som varit och är i konflikt och krig med det lag vi ska möta. Inser du inte att stormen i ditt vattenglas är omringad av glasväggar?
Jag hade förstått din lilla oro om det lagts upp en hyllningsfilm till Hamas som "skämt" kring att vi ska möta Israel, men nu är det en BLÅVITFÄRGAD sjal det handlar om. Kamma dajj liksom.
precis samma skämt lades upp i chatrutan utan en enda "negativ" reaktion. men så fort baraben sticker ut hakan lite och inte är lika gråa som väggarna i en DDR-skola så glider ett par tyckare in och ska mästra kring vad som är ok och ej enligt deras oskivna lagböcker. lägg ner och dra på smilbanden kamrater.
35 år och ägare av palestinasjal. Dock aldrig sett en blåvit, blev änna sugen. Ännu mer med tanke på uppståndelsen här inne.
Efter vad jag läst om Hapoel så tror jag knappast att de skulle bli upprörda över ett sådant tifo. I Israel-Palestina konflikten när det gäller fotbollsammanhang så hamnar detta långt ifrån de känslor som rörs upp när Ajax-Feyenoord möts.
Och ja, idrott och politik hör ihop. Liksom utbildning och politik, sjukvård och politik, arbete och politik, familj och politik, med mera med mera. Hade idrott och politik inte haft något med varandra att göra hade IFK Göteborg inte existerat!
Hello to all the Gotborg fans I am Sharon, Hapoel fan from Israel I invite you to come to Tel-Aviv This is a safe place and Israel is not only what you hear or see in the news, not only wars, we live a normal life. Hapoel Tel Aviv fans known as very good fans, we have Jews, Muslims and Chrisitins in our team, we love all the people, we are not racist, we actually sing against other racist team. Our team finished the league in the second place. I think your team is the favorite, but It will be not easy for your team. Good Luck and hope to see you here!
"Färgerna i en keffiyeh (palestinasjal) är också löst associerade med palestiniers politiska sympatier. Svartvita keffiyehs associeras med Fatah, medan röda och vita keffiyehs associeras med Hamas, och var historiskt associerade med PFLP och andra vänstergrupper. Även om symboliken är vida känd är den långt ifrån accepterad av alla palestinier, och dess innebörd skall inte övertolkas — röda eller svartvita scarfs används av palestinier från alla politiska härkomster, och även av de utan några speciella politiska sympatier."
Det är ju faktiskt bara ett praktiskt plagg, stark sol där nere... Men en blåvit kan ju då symboliserar göteborgshumorn utan några speciella politiska sympatier.
Palestinasjalen står för Israels utplåning och kombineras som regel också med en karta över "Palestina" utan Israel, dvs ett område rensat på judar.
Detta kan man ju skoja med om man vill, men om man samtidigt vet att en hel del människor i den blåvita publiken faktiskt önskar att Israel utplånas och judarna med det, så inser man nog att själva skojandet blir problematiskt.
Jag inser att större delen av Baranbens läsarskara inte är insatt i hela problematiken med Israel-Palestina konflikten och förväntar mig därför inte heller några stående ovationer när jag skriver det här. Jag talar ändå om hur läget ligger. Valet är ert. Den Blåvittsupporter som tar på sig Palestina-sjal och därmed signalerar att judar inte är önskvärda i IFK Göteborg har dock en del att förklara. Jag personligen stannar hemma om den här kampanjen fortsätter. Nånstans måste anständighetens gräns dras.
PS. Frankie syns allt som oftast med Palestinasjal runt halsen så egentligen är väl frågan avgjord vad Baraben beträffar.
I.E: Äntligen någon som belyser problematiken. Själv är jag egentligen rätt neutral men med tanke på hur mycket lögner som sprids och vilket judehat som accepteras så blir det att man får försvara Israel i alla debatter.
IE/ Du kan möjligtvis vara den mest ignoranta personen på internet. Och det är fan ingen lätt bedrift! Palestinasjalen representerar Israels utplåning? Aaaaahahahahaha. Jesus vilka sjuka människor som läser den här bloggen. Har Lillhagen sommarstängt eller?
"hööhöö, idrott och politik hör visst ihop och när jag nu tvingat på hela världen denna min åsikt så skall jag självklart passa på att påpeka den föga förvånande sanningen att just den idrott jag tycker om självklart hör ihop med just mina politiska åsikter med, hööhöö. Och protesterar någon så är de PK och då behöver jag inte bemöta deras argument även fast det jag stör mig på i första hand är att de inte vill bemöta mina"
Jag tycker att vi till våra sjalar även bör bära rövhatt, så det så! Samt eventuellt tröja med nummer 14, men den är ju given i alla lägen. Hjalmartifon är sjukt underskattade.
Vilka är det som sitter i förarsätet i palestina-Israel-konflikten?
Inte är det palestinierna i alla fall. Det är bara att titta på antalet döda, på antalet brutna FN-bestämmelser.
Den mur man byggt i israel går längs med de största delarna av vattenbeståndet och Israel sitter på cirka 85% av allt vatten i området.
Hade det varit en fråga om muslimer som hade agerat på samma vis hade den massmediala bevakningen och det politiska trycket gjort frågan mycket enkel.
Sedan tycker inte jag att vi supportrar ska tvingas ta ställning i samband med matcher. Hapoel verkar vara en mycket sympatisk klubb med fina mänskliga värderingar.
Fel tid och tillfälle att demonstrera om politiska skillnader när inga sådana finns klubbarna emellan.
Får jag tag i en blå vit keffiyeh så kör jag med den och försök gärna komma och ta den ifrån mig eller kalla mig rasse så ska ni få se på lite söndagsvåld.
Åsikten om att en palestinasjal skulle symbolisera utplånande av staten Israel och att judar inte är välkomna i Blåvitt är ett så fantastiskt påstående, att mitt inre ironilarm kreverar.
Ett synnerligen hatfullt förhållningssätt som på omvänd logik medför att viftande med israelisk flagga symboliserar död åt alla araber.
Skämtar man om rutten fisk eller liknande inför en match med GAIS tror jag GAIS-anhängarna ler lite. Att däremot ta på sig en Palestinasjal inför mötet med ett israeliskt lag är samma sak som att spotta israelerna i ansiktet.
Palestinasjalen är politisk. Punkt. Tar man på sig en palestinasjal gör man ett politiskt ställningstagande. Detta bekräftas också av alla antisemiter som i denna tråd har visat sina fula trynen.
Någon frågade om det verkligen finns blåvittsupportrar som vill se Israel utplånas.
I Sverige finns främst tre judehatande grupper:
1. Nazister. Finns det några nazister i de blåvita leden? Svar Ja.
2. Vänstern, främst utomparlamentarisk extremvänster. Finns det sådana i de blåvita leden? Svar Ja.
3. Muslimer. Finns det sådana i de blåvita leden? Svar Ja.
En hel del av de potentiella sjalpåtagarna kommer alltså inte att vara ironiska när de tar på sig sjalen. Spelar detta någon roll? Utöver ovan nämnda tre grupper finns även den vanliga svenssonjudehataren varav flera redan visat sig här bland kommentarerna.
Det spelar faktiskt ingen som helst roll vad ni tycker. Palestinasjalen är politisk, den representerar Israels utplåning för de palestinier som bär den. Israelerna kommer definitivt att uppfatta budskapet och bli förolämpade och kränkta.
Varför skall vi kränka och förolämpa gäster som kommer till Göteborg för att spela fotboll?
Slutligen, fundera över varför palestinasjalen överhuvudtaget kom upp i dessa sammanhang. Den anses naturligtvis stå i motsatsställning till Israel, vad är annars poängen med att bära den? Om ni inte är antisemiter skulle ni ju lika gärna skoja om Israels blåvita färger och fästa en davidsstjärna på halsdukarna, varför gör ni inte det?
anonym 21:31/ Inser inte du att du med dina idiotkommentarer om att man är antisemit om man inte hyllar staten Israel fullständigt raderar ur dig själv från en diskussion? Du är ju en ärkeclown!
Citerar Frankie från en krönika på Newsmill rätt nyligen:
"Idrott är politik vare sig vi vill eller inte. Det tror jag de flesta känner på sig innerst inne. Sedan kan vi absolut tycka att de politiska utspelen, de politiska supportrarna, de storpolitiska maktspelen och de poltiska inslagen generellt bör hållas till ett minimum.
Jag har största förståelse för dem som inte vill att politiken skall påverka idrotten i större utsträckning än absolut nödvändigt. Men för att ens ta den diskussionen på ett seriöst sätt så måste vi komma överens om att idrotten i dagsläget är en av de mest politiserade samhällsfunktionerna vi har. Idrottens "fulkultur" kan just nu kategoriseras som ett mer politiserat område än "finkulturen", som traditionellt varit ett uttryckssätt starkt kopplat till politik."
Väldigt dåligt. AIK gör sånt här. Spelar la fan ingen roll om man är jude, gul, svart eller dvärg? Gå inte på folket. Ska ni inte mobba tysken för vad de har gjort i världs krigen? Amerikanen med atombomber och agent orange?
Eller araben som inte arbetar, följer lagen och bygger bomber.. lol
Som infödd GÖTEBORGARE fattar jag denna otroligt roliga humorn. Vad är det med vissa av er? Jag såg bilden och började skratta för mig själv framför datorn. Tror ni verkligen att det kommer ge ett eko í Israel om det dyker upp ca 10 st med palestinasjal på matchen??? Inse det roliga i bilden nu gubbar för helvete. Love u all my sweet angels.
Till alla smartskallar som på fullt allvar anser att en palestinasjal representerar Israels utplåning kan jag bara nämna att Hapoels lagkapten är palestinier. Så vem vet, dom kanske bara blir glada över en palestinasjalstifo! Värre om vi hade mött det ytterst nationalistiska Beitar Jerusalem. Då hade säkert antisemitlarmet gått igång på högvarv.
Bara så ni vet så kan tifon och sånger som har med politik att göra straffas av uefa.. just att vi kommer bifinna oss i israel kommer inte göra saken bättre. Uefa kommer kolla efter minsta skitgrej... Tänk till nu för fan innan vi skapar massa problem.
Anonym 00:06 "Bara så ni vet så kan tifon och sånger som har med politik att göra straffas av uefa"
Då ligger nog Hapoel själv värre till än vad Blåvitt skulle göra om ngra IFK:are (på läktaren, alltså) skulle ha palestinasjalar eftersom Hapoels fans kör med Stalin- och hammaren och skäran-tifon.
Jävla lallare! "Fy fan för muslimer" - det är ju det mest rasistiska som sagts i den här tråden (efter det halvroliga skämtet om ett arbeit macht frei-tifo) och direkt stötande.
Och jävla lallare som inte kan hålla isär staten israel från det judiska folket. De som har svårast för denna gränsdragning är genomgående israelvännerna som tar all kritik mot statens agerande som ett tyskt 30-talspåhopp på folket.
Utvandringen från Israel har varit väldigt begränsad, så jag misstänker att det inte finns någon med israeliskt påbrå. Däremot kan det finnas de med judiskt påbrå, precis som det finns de med arabiskt. Ingen - varken judar, araber eller vi andrad - kan vara nöjd med det som staten Israel pysslar med. Det är en skam att det får fortgå utan att omvärlden sätter stopp för oegentligheterna.
Jag är inte humorbefriad, har skrattat åt det mesta här på baraben. Men även om detta är menat som kul, eller "Götebosch-humor", så är det långt ifrån kul. Oavsett var man står i frågan, så ska man vara klar över, att för de flesta israeler står såna här bilder för sprängda bussar, självmordsattacker mot skolor och annat otrevligt.
För övrigt skulle jag vilja se ett gäng kaxiga blåvittfans förklara för personalen på Ben-Gurion (flygplatsen) vad tanken med manifestationen är. Dom är allt annat än lättroade.
Låt fotboll vara fotboll och blanda inte in annat. Speciellt inte i det här fallet.
Som pro israel kille tar jag direkt illa upp när folk skriver att man hatar muslimer. Det kommer aldrig bli fred i israel-palestina om muslimskaföräldrar hatar israel o judar mer än de älskar sina egna barn. På samma sätt kommer det aldrig bli fred om pro israel folk säger att de hatar muslimer. Ville helst inte ha någon debatt här om denna konflikten då Hapoel är ett lag som de flesta oavsett religion och politiska åsikter ska välkomna men med tanke på hur ensidigt de flesta ser på situationen där nere(antingen är man vänster och hatar israel och allt dess regering gör och har ingen förståelse för deras situation, eller så är man höger och tycker att muslimer och islam är ett hot mot mänskligheten.)så vill jag få folk att inse att det finns två sidor av myntet. Varken Israel eller Palestina(samt arabsamfundet) har skött denna situation eller historien speciellt bra. Många oskyldiga palestiner har dött vilket är extremt tragiskt och oacceptabelt...likväl är det lika oacceptabelt att över 1000 israel har dött av raketer från hamas som nu är palestinsk regering samt att hamas har i sitt partiprogram och mål att staten Israel ska utplånas och dom är inte nöjda förän varje jude måste gömma sig bakom sten o träd. Bägge parter har stor skuld i vad som skett och sker så sluta måla upp ena parten som djävulen.
Nu till fotbollen...hoppas innerligt att matchen spelas som den bör...utan inslag av politik och inför enbart fotbollsälskare. Israel kritisk kan man vara men att ta sin kritik till en fotbollsmatch där det redan är mycket känslor är så jävla idiotiskt.
Anonym 16:06/ Flygplatspersonalen skulle inte säga ett jävla skit, för det passerar hundratals människor med Palestinasjalar där VARJE DAG. Fan vad somliga snackar i nattmössan här alltså.
Om man kan vara nazist är det inte så konstigt om man är proisrael.
Israel är en vedervärdig stat med ett apartheidliknande system. Staten israels behandling av de Israeliska araberna är inget annat än ett brott. Israels brott under den senaste offensiven mot gaza behöver jag väl inte ens nämna. Tro nu inte att jag försvarar hamas eller liknande organisiationer men statlig terror är bra mycket värre.
Man undrar om det är Anders Carlberg som är inne och skriver alla stolliga kommentarer...
Att stoppa en match mot det Isrealiska landslaget, eller de nationalistiska lagen hade varit en sak. Att möta ett vänsterlag är en annan femma. De har ingenting till övers för den Isrealiska staten själva naturligtvis.
18.43. Man kan vara pro israel för att man tycker att Israel har rätt att existera vilket är bra mycket mer än flertalet länder. Att jämföra det med ww2 eller apartheid är bara en ignorant och okunnigt. Barn har tragiskt nog dött på båda sidor...ska jag anklaga Palestinas framtida stat som barnmördare då dom röstat fram Hamas som skjuter hej vilt? Var lite mer nyanserade...! Israel är verkligen ingen hemsk stat...däremot har dom problem som dom desperat försöker lösa men klarar inte av. Sista alternativet var att gå in i Gaza och anledningen till att dom gick in med marktrupper var för att begränsa de civilas skada. Vad tror ni krävs för att Israel ska bli erkända som stat och lämnade i fred? Att dom lämnar de" ockuperade områdena" Personligen anser jag att oavsett vad Israel gör kommer dom ha fortsatta problem med omkring liggande stater....vad gör man då?
Som många redan skrev, varför i helvete blanda in politik i en sån här grej. Och JA, klart som fan ni har tagit ställning. Är det någon som sätter emot när jag säger att ni aldrig i livet skulle komma på tanken att bege er till en match i exvis Iran (som är stor stödjare av palestina) med kippor på huvudet och davidsstjärnor runt halsen?
Nog om det. Befinner mig faktiskt just nu i Tel Aviv på semester och tänkte ge er en liten bild av staden för er som tänkte åka dit. Staden ligger väldigt vackert precis vid kusten, med en lång strandpromenad som sträcker sig längs med hela kusten. Klimatet är otroligt fuktigt. Denna tiden på året ligger medeltempen på cirka 30-35 grader. Nattlivet är riktigt fint, med klubben "Claras" som höjdpunkt i södra delen av staden. Taxi är bästa sättet att ta sig fram i stan. Priset är ungefär hälften mot det i Sverige. Arenan (Bloomfield stadium) ligger i Jaffadistriktet, som är den äldre (och vackraste) delen av Tel Aviv och tar ca 18000 åskådare.
Ni tar er enklast dit via Wien. Bered er dock på ordentliga säkerhetskontroller innan och på Ben Guiron-flygplatsen. Och NEJ, jag rekommenderar inte att ni har palestinaschalar på er på flygplatsen, om ni inte vill riskera att spendera ett par timmar i förhör med israeliska säkherhetsvakter och tom riskera att inte ens komma in i landet...
Väldigt synd att jag hunnit åka hem innan vår match... hade vart riktigt jäkla kul att se :(
hahaha det skulle vara ett jävligt läckert tifo om vi körde "här är änglarnas fanor" med sådan, i Israel!
SvaraRaderaHerregud vad löjligt. Snacka om att ta ställning BaraBen. Pinsamt.
SvaraRaderaVa nere på Hapoel-Celtic för några år sedan. Skottar överallt och trevlig stämning fansen emellan. Varför ska nu vi fjanta runt med sånt här (är mycket mycket tveksam till att det ses som humor)istället för att ge en positiv bild av klubben ute i världen?
SvaraRadera(Kommentarer om Israels politik undanbedes, det är trots allt idrott vi pratar om)
I vanlig ordning hänger politik och idrott inte ihop...
SvaraRaderaklart som fan politik och idrott hör ihop. Kör.
SvaraRaderaD:
SvaraRaderaOm Hapoels supportrar sympatiserar med ställningstagande vet vi inte. Det är inte bara palestinska motståndsmän som kritiserar Israels agerande utan allt från FN till intellektuella judar i Israel.
IFK står för alla människors lika värde. Det är något vi ska vara stolta över.
"Herregud vad löjligt. Snacka om att ta ställning BaraBen. Pinsamt."
SvaraRaderahaha, ge dig! Det är ju roligt!:D och ja, det tifot skulle bli ganska tufft ;)!
Kommentarer överflödiga.
SvaraRaderaBra sagt D.
SvaraRaderaEnd of discussion please.
SvaraRaderaJävlar!! vad "locket på"-PK-tugg det blev här dåå!
SvaraRaderaHåller med D helt och hållet.
SvaraRaderaJävligt ogenomtänkt! Jag förstår och kan definitvt se humorn i detta som opartisk i konflikten. Men ni måste ju för helvete tänka till att det kan ju skapa ett och annat problem bland oss själva på läktaren.
SvaraRaderaVarför riskera bråk och skit bland oss själva genom att ta upp en sån sak? Detta är en skitsak för de flesta, men för de av våra egna supportrar som kanske sympatiserar med ena eller andra sidan är det definitivt ingen skitsak! Oavsett om de flesta av oss kan se det humoristiskt så kan detta göra att vi tappar våra egna om vi tar ställning genom att bära palestinasjalar. Tänk till!
Den som inte fattar grejen, är tamejfan dummare än jag trott är möjligt. Det är ju för fan KLOCKREN göteborgshumor, inte någon politik. Blå palestinasjalar betyder ingenting för de är inte politiska ting utan modemässiga.
SvaraRaderaTel Aviv är för övrigt ett riktigt vänsterlag, vilket kaaaaaaanske kanske hammaren och skäran i deras klubblogga ger information om. Men det är klart att om man är mongo kanske det är lättare att säga "ööööh politik och foppoll hööör itte ihopp änna".
H
U
M
O
R.
Minns ni när även en del blåvita hade det kvar?
Ta bort bilden och inlägget så inte några småskitar får för sig att spela tuffa. Det är mitt förslag!
SvaraRaderaJ.b/ Opartisk i konflikten? Till skillnad från övriga svenskar som egentligen innehar Palestinska eller Israeliska pass då eller hehe?
SvaraRaderaDen som tar en bild på en blåvit palestinasjal när vi ska möta ett israeliskt lag som en uppmaning till Jihad och inte bara ett samtidsskämt behöver ju psykvård.
D/ Du menar alltså att den här bilden på en blåvit palestinasjal som postats under kategorin "En bild säger mer än tusen ord" (där olika dråpliga och skämtsamma bilder postas varje vecka) egentligen är en uppmaning för alla att dyka upp med blåvita palestinasjalar på matchen mot Tel Aviv? Fan du är en riktigt smart kille du...
SvaraRaderaMen Quando! Jag fattar humorn i det men tror du våra polare på läktaren som kanske har familjer därnere och har starka åsikter om detta ser det som humor?
SvaraRaderahahahaha noooog oväntat att politiskt korrekta "politik hör inte ihop med fotboll"-folket snabbt hittade in för att kommentera. för fucks sake, lighten up lads!
SvaraRaderaDrulle/ Så om inte alla människor gillar humorn är den inte ok för din del? Jag bara undrar. Föreslår du då Sifo-mätningar om ämnen innan en blogg skämtar om något? Humor är som bäst när den berör, sådan humor som ingen finner jobbig existerar inte.
SvaraRaderaSenaste:
SvaraRaderaHur fan får du in "jihad" i det hela? vilken propaganda-indoktrinerad tramsare du är!
Hade FN inte varit bakbundet hade du aldrig tjafsat emot.
Det är ett tio gånger värre övertramp att sätta tauer i en blåvit dress i förrförra posten. DET VAR UPPRÖRANDE, SKANDAL AVGÅ AVGÅ AVGÅ!
SvaraRaderaanonym 17:05/ Så om jag skriver "uppmaning till pussfest" känner du dig bättre då? Ta inte allt som fan läser bibeln så ska du se att du inte dör i en hjärtinfarkt innan du fyllt 20...
SvaraRaderaHahahahaahahahaha
SvaraRaderaHaha sicken oväntad debatt mellan Magnus Betnér-vännerna (som tycker man ska kunna skämta om allt) och den ökända PK-maffian som härjat i dessa kommentarsfält i alla tider. Sjukt chockad är jag faktiskt.
SvaraRadera17:07:
SvaraRaderaHade dina förfäder brunskjortor i garderoben ifall att tyskarna hade vunnit kriget?
Så hade ingen tagit illa vid sig?
Quando:
SvaraRaderaHåller med dig. Sköja bör man annars dör man. Oavsett var man står i konflikten.
//Jonah
Drulle- Vad menar du? Att ingen ska få skämta om sådant som någon människa kan ha starka åsikter om eller vara inblandad i? Vad ska bloggar och allmäna skämt skriva om då - fetthalten på mjölk under fikapausen? Eller det kanske kan finnas någon mjölkallergiker som rasar mot det med!
SvaraRaderaJag säger inte att det är något övertramp(ännu), eller humorbefriat! Jag säger att det kan skapa problem mellan våra egna och det är det ju uppenbarligen på väg att göra redan eller? Sätt er in i konflikten så fattar ni kanske.....
SvaraRaderaanonym 17:10, ordningsfråga:
SvaraRadera- Tycker du det är ok att driva med nazister, tyskar, nazismen eller Hitler? (Eftersom du nämner brunskjortorna)...
Jag tycker det.
men snälla folket, det är ju inte en sjal eller burka utan bara en palestinasjal
SvaraRaderaslöja eller burka* ska det givetvis vara
SvaraRaderaJ.b/ Även seriösa konflikter måste tåla att skämtas om, shit folk skämtar om i helvete mycket mer allvarliga saker än att blåvita fans skulle ta på sig en blåvitfärgad sjal som symboliserar det folk som varit och är i konflikt och krig med det lag vi ska möta. Inser du inte att stormen i ditt vattenglas är omringad av glasväggar?
SvaraRaderaJag hade förstått din lilla oro om det lagts upp en hyllningsfilm till Hamas som "skämt" kring att vi ska möta Israel, men nu är det en BLÅVITFÄRGAD sjal det handlar om. Kamma dajj liksom.
Kul Victoria. Jämför du mjölkfetthalt med det som händer i Israel.....
SvaraRaderaBara slödder som springer runt med palestina "bordsduk runt halsen" duk.
SvaraRaderaavgå tääterz
haha i vanlig ordning, baraben berör!
SvaraRaderaprecis samma skämt lades upp i chatrutan utan en enda "negativ" reaktion. men så fort baraben sticker ut hakan lite och inte är lika gråa som väggarna i en DDR-skola så glider ett par tyckare in och ska mästra kring vad som är ok och ej enligt deras oskivna lagböcker. lägg ner och dra på smilbanden kamrater.
hahaha men det är ju IFF IFF-BLÅTT på sjalen, skandal!
SvaraRaderaEn blåvit skyddsväst, kevlarhjälm och matchande kevlarkalsonger passar nog bättre om man ska dit...
SvaraRaderaJa,ja, allt jag säger är att det kan bli problem. Men det kan ju bli intressant i sig.... Vi får väl se:-))))). Först är det Trelleborg:-)
SvaraRaderaSopa till det där kommunistiska israellaget rejält!
SvaraRaderaKänns det inte fel att spela ett uefakval i Asien?
Bara slödder som springer omkring i palestinasjal.
SvaraRaderaJo, så är det.
Givet! Gött om man hade fåt igång "Ut ur palestina", men lär la knappast gå...
SvaraRadera35 år och ägare av palestinasjal. Dock aldrig sett en blåvit, blev änna sugen. Ännu mer med tanke på uppståndelsen här inne.
SvaraRaderaEfter vad jag läst om Hapoel så tror jag knappast att de skulle bli upprörda över ett sådant tifo. I Israel-Palestina konflikten när det gäller fotbollsammanhang så hamnar detta långt ifrån de känslor som rörs upp när Ajax-Feyenoord möts.
Och ja, idrott och politik hör ihop. Liksom utbildning och politik, sjukvård och politik, arbete och politik, familj och politik, med mera med mera. Hade idrott och politik inte haft något med varandra att göra hade IFK Göteborg inte existerat!
Det är inte Baraben som tar ställning, det är den här jävla VideoVixen som kör bloggen i botten...
SvaraRaderaFuck politik Baraben, detta är en blåvit blogg!
Riktigt kul. Perfekt att varva Olofs seriösa texter med kul bilder.
SvaraRaderaGärna mer politik, det hör ihop med... allt.
haha! Snyggt!
SvaraRaderaAlla ska ha sjal den 30:e!
Krossa Tel-aviv!
Hello to all the Gotborg fans
SvaraRaderaI am Sharon, Hapoel fan from Israel
I invite you to come to Tel-Aviv
This is a safe place and Israel is not only what you hear or see in the news, not only wars, we live a normal life.
Hapoel Tel Aviv fans known as very good fans, we have Jews, Muslims and Chrisitins in our team, we love all the people, we are not racist, we actually sing against other racist team.
Our team finished the league in the second place. I think your team is the favorite, but It will be not easy for your team.
Good Luck and hope to see you here!
Wikipedia
SvaraRadera"Färgerna i en keffiyeh (palestinasjal) är också löst associerade med palestiniers politiska sympatier. Svartvita keffiyehs associeras med Fatah, medan röda och vita keffiyehs associeras med Hamas, och var historiskt associerade med PFLP och andra vänstergrupper. Även om symboliken är vida känd är den långt ifrån accepterad av alla palestinier, och dess innebörd skall inte övertolkas — röda eller svartvita scarfs används av palestinier från alla politiska härkomster, och även av de utan några speciella politiska sympatier."
Det är ju faktiskt bara ett praktiskt plagg, stark sol där nere...
Men en blåvit kan ju då symboliserar göteborgshumorn utan några speciella politiska sympatier.
Sköj änna!
Nu är iofs Hapopels fans själv Israel kritiska. Deras läktare kan jämföras med Livornos.
SvaraRaderaPalestinasjalen står för Israels utplåning och kombineras som regel också med en karta över "Palestina" utan Israel, dvs ett område rensat på judar.
SvaraRaderaDetta kan man ju skoja med om man vill, men om man samtidigt vet att en hel del människor i den blåvita publiken faktiskt önskar att Israel utplånas och judarna med det, så inser man nog att själva skojandet blir problematiskt.
Jag inser att större delen av Baranbens läsarskara inte är insatt i hela problematiken med Israel-Palestina konflikten och förväntar mig därför inte heller några stående ovationer när jag skriver det här. Jag talar ändå om hur läget ligger. Valet är ert. Den Blåvittsupporter som tar på sig Palestina-sjal och därmed signalerar att judar inte är önskvärda i IFK Göteborg har dock en del att förklara. Jag personligen stannar hemma om den här kampanjen fortsätter. Nånstans måste anständighetens gräns dras.
PS. Frankie syns allt som oftast med Palestinasjal runt halsen så egentligen är väl frågan avgjord vad Baraben beträffar.
/IE
IE: Väl talat.
SvaraRaderaI.E: Äntligen någon som belyser problematiken. Själv är jag egentligen rätt neutral men med tanke på hur mycket lögner som sprids och vilket judehat som accepteras så blir det att man får försvara Israel i alla debatter.
SvaraRaderaIE:
SvaraRadera"Palestinasjalen står för Israels utplåning och kombineras som regel också med en karta över 'Palestina' utan Israel, dvs ett område rensat på judar."
Läs gärna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Keffiyeh
"...en hel del människor i den blåvita publiken faktiskt önskar att Israel utplånas och judarna med det..."
VA???
Fy fan.... palestina....
SvaraRaderaSvårt att gissa vad många här inne tyckte om Mohammed-teckningarna....
SvaraRaderaIE/ Du kan möjligtvis vara den mest ignoranta personen på internet. Och det är fan ingen lätt bedrift! Palestinasjalen representerar Israels utplåning? Aaaaahahahahaha. Jesus vilka sjuka människor som läser den här bloggen. Har Lillhagen sommarstängt eller?
SvaraRadera"hööhöö, idrott och politik hör visst ihop och när jag nu tvingat på hela världen denna min åsikt så skall jag självklart passa på att påpeka den föga förvånande sanningen att just den idrott jag tycker om självklart hör ihop med just mina politiska åsikter med, hööhöö. Och protesterar någon så är de PK och då behöver jag inte bemöta deras argument även fast det jag stör mig på i första hand är att de inte vill bemöta mina"
SvaraRaderaJag tycker att vi till våra sjalar även bör bära rövhatt, så det så! Samt eventuellt tröja med nummer 14, men den är ju given i alla lägen. Hjalmartifon är sjukt underskattade.
IE:
SvaraRaderaSläpp offerkoftan förihelvete.
Vilka är det som sitter i förarsätet i palestina-Israel-konflikten?
Inte är det palestinierna i alla fall. Det är bara att titta på antalet döda, på antalet brutna FN-bestämmelser.
Den mur man byggt i israel går längs med de största delarna av vattenbeståndet och Israel sitter på cirka 85% av allt vatten i området.
Hade det varit en fråga om muslimer som hade agerat på samma vis hade den massmediala bevakningen och det politiska trycket gjort frågan mycket enkel.
Sedan tycker inte jag att vi supportrar ska tvingas ta ställning i samband med matcher. Hapoel verkar vara en mycket sympatisk klubb med fina mänskliga värderingar.
Fel tid och tillfälle att demonstrera om politiska skillnader när inga sådana finns klubbarna emellan.
Fan! Bruden har snott min bordsduk.
SvaraRaderaDet är jag som ska vara upprörd, inte ni.
Vem vill ta ställning på israels sida av de blåvita? Folkmord för bövelen...
SvaraRaderaFår jag tag i en blå vit keffiyeh så kör jag med den och försök gärna komma och ta den ifrån mig eller kalla mig rasse så ska ni få se på lite söndagsvåld.
SvaraRaderaIsraels flagga är ju blåvit den med... :)
SvaraRaderaYalla yalla yalla inshalla!
SvaraRaderaVad är det för fel med en halsduk som det står IFK Göteborg då nu plötsligt. Jävla sjalfjantar!
SvaraRaderaDen israeliska flaggan är blå och vit. Vi kör ett flaggtifo!
SvaraRaderaTitta på detta ni som har tid!
SvaraRaderaHapoel Tel Aviv - Glasgow Rangers:
http://www.youtube.com/watch?v=TaOnbYZ9yaY
Maccabi Haifa - Hapoel Tel Aviv:
http://www.youtube.com/watch?v=ZO9TLEtUS4A
Chelsea - Hapoel:
http://www.youtube.com/watch?v=jcRzC4swrzY
HAPOELS FANS:
http://www.youtube.com/watch?v=a9OlYwYbfVw
Hapoels fans 2:
http://www.youtube.com/watch?v=Utd6mJWbORw
Sjal är för fikusar och gamla tanter. Här blåser ingen ingen jävla sand som man behöver skyla sig med sjal för.
SvaraRaderaEller man kanske skall åka ner med en röd/svart/vit armbindel med Svastika på. Känns lika seriöst.
Hapoel - Parma http://www.youtube.com/watch?v=zvn2sEaE5jE
SvaraRaderaHapoel - Milan (seger hapoel 1-0)
http://www.youtube.com/watch?v=IllBbf53ias
Åsikten om att en palestinasjal skulle symbolisera utplånande av staten Israel och att judar inte är välkomna i Blåvitt är ett så fantastiskt påstående, att mitt inre ironilarm kreverar.
SvaraRaderaEtt synnerligen hatfullt förhållningssätt som på omvänd logik medför att viftande med israelisk flagga symboliserar död åt alla araber.
Jag hoppas du driver med oss IE
Blått och vitt är Israels färger ju!
SvaraRaderaPalestinasjal=GA*S,AFA,vänsterslödder iallmänhet.
SvaraRaderaSkämtar man om rutten fisk eller liknande inför en match med GAIS tror jag GAIS-anhängarna ler lite. Att däremot ta på sig en Palestinasjal inför mötet med ett israeliskt lag är samma sak som att spotta israelerna i ansiktet.
SvaraRaderaPalestinasjalen är politisk. Punkt. Tar man på sig en palestinasjal gör man ett politiskt ställningstagande. Detta bekräftas också av alla antisemiter som i denna tråd har visat sina fula trynen.
Någon frågade om det verkligen finns blåvittsupportrar som vill se Israel utplånas.
I Sverige finns främst tre judehatande grupper:
1. Nazister. Finns det några nazister i de blåvita leden? Svar Ja.
2. Vänstern, främst utomparlamentarisk extremvänster. Finns det sådana i de blåvita leden? Svar Ja.
3. Muslimer. Finns det sådana i de blåvita leden? Svar Ja.
En hel del av de potentiella sjalpåtagarna kommer alltså inte att vara ironiska när de tar på sig sjalen. Spelar detta någon roll? Utöver ovan nämnda tre grupper finns även den vanliga svenssonjudehataren varav flera redan visat sig här bland kommentarerna.
Det spelar faktiskt ingen som helst roll vad ni tycker. Palestinasjalen är politisk, den representerar Israels utplåning för de palestinier som bär den. Israelerna kommer definitivt att uppfatta budskapet och bli förolämpade och kränkta.
Varför skall vi kränka och förolämpa gäster som kommer till Göteborg för att spela fotboll?
Slutligen, fundera över varför palestinasjalen överhuvudtaget kom upp i dessa sammanhang. Den anses naturligtvis stå i motsatsställning till Israel, vad är annars poängen med att bära den? Om ni inte är antisemiter skulle ni ju lika gärna skoja om Israels blåvita färger och fästa en davidsstjärna på halsdukarna, varför gör ni inte det?
anonym 21:31/ Inser inte du att du med dina idiotkommentarer om att man är antisemit om man inte hyllar staten Israel fullständigt raderar ur dig själv från en diskussion? Du är ju en ärkeclown!
SvaraRaderaCiterar Frankie från en krönika på Newsmill rätt nyligen:
SvaraRadera"Idrott är politik vare sig vi vill eller inte. Det tror jag de flesta känner på sig innerst inne. Sedan kan vi absolut tycka att de politiska utspelen, de politiska supportrarna, de storpolitiska maktspelen och de poltiska inslagen generellt bör hållas till ett minimum.
Jag har största förståelse för dem som inte vill att politiken skall påverka idrotten i större utsträckning än absolut nödvändigt. Men för att ens ta den diskussionen på ett seriöst sätt så måste vi komma överens om att idrotten i dagsläget är en av de mest politiserade samhällsfunktionerna vi har. Idrottens "fulkultur" kan just nu kategoriseras som ett mer politiserat område än "finkulturen", som traditionellt varit ett uttryckssätt starkt kopplat till politik."
Nästan all blåvita är ju nazister så det är klart att dom hatar Israel.
SvaraRaderaanonym 21:31
SvaraRaderaBra sagt.
Ser inte det roliga? Vad är poängen?
SvaraRaderaHej vi har något som symboliserar blåvitt OCH att hata Israel...
Finns det någon som vet ifall dessa går att köpa i göteborg, eller på nåt ställe på nätet? Stå upp för blåvitt och palestina, sätt dit israelerna!
SvaraRaderaVäldigt dåligt. AIK gör sånt här. Spelar la fan ingen roll om man är jude, gul, svart eller dvärg? Gå inte på folket. Ska ni inte mobba tysken för vad de har gjort i världs krigen? Amerikanen med atombomber och agent orange?
SvaraRaderaEller araben som inte arbetar, följer lagen och bygger bomber.. lol
Som infödd GÖTEBORGARE fattar jag denna otroligt roliga humorn. Vad är det med vissa av er? Jag såg bilden och började skratta för mig själv framför datorn. Tror ni verkligen att det kommer ge ett eko í Israel om det dyker upp ca 10 st med palestinasjal på matchen???
SvaraRaderaInse det roliga i bilden nu gubbar för helvete. Love u all my sweet angels.
Att hata Israel, eller låt mig korrekta mig, att vara kritisk mot Israel är inte samma sak som att hata Judar..
SvaraRaderaFör Israel som stat beter sig nästintill på samma sätt som dom själva har blivit utsatta för..
Till alla smartskallar som på fullt allvar anser att en palestinasjal representerar Israels utplåning kan jag bara nämna att Hapoels lagkapten är palestinier. Så vem vet, dom kanske bara blir glada över en palestinasjalstifo! Värre om vi hade mött det ytterst nationalistiska Beitar Jerusalem. Då hade säkert antisemitlarmet gått igång på högvarv.
SvaraRaderaBara så ni vet så kan tifon och sånger som har med politik att göra straffas av uefa.. just att vi kommer bifinna oss i israel kommer inte göra saken bättre. Uefa kommer kolla efter minsta skitgrej... Tänk till nu för fan innan vi skapar massa problem.
SvaraRaderaSer ni hammaren och skärarn i deras logga??
SvaraRaderaAnonym 00:06 "Bara så ni vet så kan tifon och sånger som har med politik att göra straffas av uefa"
SvaraRaderaDå ligger nog Hapoel själv värre till än vad Blåvitt skulle göra om ngra IFK:are (på läktaren, alltså) skulle ha palestinasjalar eftersom Hapoels fans kör med Stalin- och hammaren och skäran-tifon.
http://www.ultrashapoel.com/english/preparations-derby3_04-05.html
Va fan!! DETTA är ju bara ETT SKÄMT!
SvaraRaderalägg ner! haha!
avsluta tråden NU!
.
Jag stödjer Israel i kampen mot muslimer/terrorister och tycker man ska hylla dom istället.Skulle aldrig håna dom. Men i fotboll ska vi ta dom.
SvaraRaderaFan det är ju ett gäng härliga kommunister vi möter.
SvaraRaderaTycker en hets på att Israel inte har med Europa att göra borde infinna sig.
Asian League
http://www.asianfootball.org/
Jag har mina sympatier med Israel iaf... Så en IFKare är allt på Israels sida! Fy fan för muslimer...
SvaraRaderaamerikanska extremhögern berör. för bara 4000:- så får du uppleva spektaklet tillsammans med oliksinnade kamrater.
SvaraRaderaJag tycker en banderoll med texten "Arbeit macht frei" borde sitta på sin plats.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaKonstigt det är bara i västvärlden som man anser att en palestinasjal är politisk. I Mellanöstern är den bara ett klädesplagg föga politiskt laddad.
SvaraRaderaMen det är ju rödvinsvänstern i Sverige som anser att ett klädesplagg skulle vara ett politiskt statement.
Stollar
fyfan va vidrigt, jag ska ha på mig en t-shirt där det står
SvaraRadera"IFK Göteborg supports Israel in the war against terrorism"
anonym 12:10/ Jag ska ha på mig en t-shirt som säger DIE ISRAEL DIE.
SvaraRaderaJävla lallare! "Fy fan för muslimer" - det är ju det mest rasistiska som sagts i den här tråden (efter det halvroliga skämtet om ett arbeit macht frei-tifo) och direkt stötande.
SvaraRaderaOch jävla lallare som inte kan hålla isär staten israel från det judiska folket. De som har svårast för denna gränsdragning är genomgående israelvännerna som tar all kritik mot statens agerande som ett tyskt 30-talspåhopp på folket.
Ingen som skriker efter att matchen ska stoppas än!?
SvaraRaderaSTOPPA MATCHEN!
"Att hata Israel, eller låt mig korrekta mig, att vara kritisk mot Israel är inte samma sak som att hata Judar..
SvaraRaderaFör Israel som stat beter sig nästintill på samma sätt som dom själva har blivit utsatta för.."
Du stal min mun så att säga. Förstår inte varför folk ens nämner judar. Sån jävla moralpanik PK-mongon som råder i Sverige.
Fruktansvärt bra Göteborgshumor är vad det är, bra jobbat Baraben! :)
det finns faktiskt en del med israeliskt påbrå i blåvitt....
SvaraRaderaUtvandringen från Israel har varit väldigt begränsad, så jag misstänker att det inte finns någon med israeliskt påbrå. Däremot kan det finnas de med judiskt påbrå, precis som det finns de med arabiskt. Ingen - varken judar, araber eller vi andrad - kan vara nöjd med det som staten Israel pysslar med. Det är en skam att det får fortgå utan att omvärlden sätter stopp för oegentligheterna.
SvaraRaderaJag är inte humorbefriad, har skrattat åt det mesta här på baraben. Men även om detta är menat som kul, eller "Götebosch-humor", så är det långt ifrån kul. Oavsett var man står i frågan, så ska man vara klar över, att för de flesta israeler står såna här bilder för sprängda bussar, självmordsattacker mot skolor och annat otrevligt.
SvaraRaderaFör övrigt skulle jag vilja se ett gäng kaxiga blåvittfans förklara för personalen på Ben-Gurion (flygplatsen) vad tanken med manifestationen är. Dom är allt annat än lättroade.
Låt fotboll vara fotboll och blanda inte in annat. Speciellt inte i det här fallet.
Jag tycker att vi måste få en slutgiltig lösning i denna fråga.
SvaraRadera//Uffe.
Som pro israel kille tar jag direkt illa upp när folk skriver att man hatar muslimer. Det kommer aldrig bli fred i israel-palestina om muslimskaföräldrar hatar israel o judar mer än de älskar sina egna barn. På samma sätt kommer det aldrig bli fred om pro israel folk säger att de hatar muslimer. Ville helst inte ha någon debatt här om denna konflikten då Hapoel är ett lag som de flesta oavsett religion och politiska åsikter ska välkomna men med tanke på hur ensidigt de flesta ser på situationen där nere(antingen är man vänster och hatar israel och allt dess regering gör och har ingen förståelse för deras situation, eller så är man höger och tycker att muslimer och islam är ett hot mot mänskligheten.)så vill jag få folk att inse att det finns två sidor av myntet. Varken Israel eller Palestina(samt arabsamfundet) har skött denna situation eller historien speciellt bra. Många oskyldiga palestiner har dött vilket är extremt tragiskt och oacceptabelt...likväl är det lika oacceptabelt att över 1000 israel har dött av raketer från hamas som nu är palestinsk regering samt att hamas har i sitt partiprogram och mål att staten Israel ska utplånas och dom är inte nöjda förän varje jude måste gömma sig bakom sten o träd. Bägge parter har stor skuld i vad som skett och sker så sluta måla upp ena parten som djävulen.
SvaraRaderaNu till fotbollen...hoppas innerligt att matchen spelas som den bör...utan inslag av politik och inför enbart fotbollsälskare. Israel kritisk kan man vara men att ta sin kritik till en fotbollsmatch där det redan är mycket känslor är så jävla idiotiskt.
/ A
Anonym 16:06/ Flygplatspersonalen skulle inte säga ett jävla skit, för det passerar hundratals människor med Palestinasjalar där VARJE DAG. Fan vad somliga snackar i nattmössan här alltså.
SvaraRaderaMen för helvete, sluta vara så jävla pk era äckliga kommunist-svin.
SvaraRaderaAtt ni ens orkar bry er om allting. Består ert liv utav att leta upp saker ni kan PK:a ner er i och gnälla öveR?
hur fan kan man vara pro-israel kille?
SvaraRaderaIofs gillar man att mörda barn så........
Om man kan vara nazist är det inte så konstigt om man är proisrael.
SvaraRaderaIsrael är en vedervärdig stat med ett apartheidliknande system. Staten israels behandling av de Israeliska araberna är inget annat än ett brott. Israels brott under den senaste offensiven mot gaza behöver jag väl inte ens nämna. Tro nu inte att jag försvarar hamas eller liknande organisiationer men statlig terror är bra mycket värre.
Man undrar om det är Anders Carlberg som är inne och skriver alla stolliga kommentarer...
anonym 14:42/ Du är ju helt efterbliven din äckliga nazistjävel. Gå och dö.
SvaraRaderaAtt stoppa en match mot det Isrealiska landslaget, eller de nationalistiska lagen hade varit en sak. Att möta ett vänsterlag är en annan femma. De har ingenting till övers för den Isrealiska staten själva naturligtvis.
SvaraRadera18.43. Man kan vara pro israel för att man tycker att Israel har rätt att existera vilket är bra mycket mer än flertalet länder. Att jämföra det med ww2 eller apartheid är bara en ignorant och okunnigt. Barn har tragiskt nog dött på båda sidor...ska jag anklaga Palestinas framtida stat som barnmördare då dom röstat fram Hamas som skjuter hej vilt? Var lite mer nyanserade...! Israel är verkligen ingen hemsk stat...däremot har dom problem som dom desperat försöker lösa men klarar inte av. Sista alternativet var att gå in i Gaza och anledningen till att dom gick in med marktrupper var för att begränsa de civilas skada. Vad tror ni krävs för att Israel ska bli erkända som stat och lämnade i fred? Att dom lämnar de" ockuperade områdena" Personligen anser jag att oavsett vad Israel gör kommer dom ha fortsatta problem med omkring liggande stater....vad gör man då?
SvaraRaderaFan vilken tråkig diskussion! Kan ni bara inte ta bort detta? Det blir ju bara fel fattar ni va?
SvaraRaderaanonym 23:07/ Nej Israels mordiska statsapparat är ingen hemsk stat. Och Idi Amin var även en mysgubbe.
SvaraRaderaSom många redan skrev, varför i helvete blanda in politik i en sån här grej. Och JA, klart som fan ni har tagit ställning. Är det någon som sätter emot när jag säger att ni aldrig i livet skulle komma på tanken att bege er till en match i exvis Iran (som är stor stödjare av palestina) med kippor på huvudet och davidsstjärnor runt halsen?
SvaraRaderaNog om det. Befinner mig faktiskt just nu i Tel Aviv på semester och tänkte ge er en liten bild av staden för er som tänkte åka dit. Staden ligger väldigt vackert precis vid kusten, med en lång strandpromenad som sträcker sig längs med hela kusten. Klimatet är otroligt fuktigt. Denna tiden på året ligger medeltempen på cirka 30-35 grader. Nattlivet är riktigt fint, med klubben "Claras" som höjdpunkt i södra delen av staden.
Taxi är bästa sättet att ta sig fram i stan. Priset är ungefär hälften mot det i Sverige.
Arenan (Bloomfield stadium) ligger i Jaffadistriktet, som är den äldre (och vackraste) delen av Tel Aviv och tar ca 18000 åskådare.
Ni tar er enklast dit via Wien. Bered er dock på ordentliga säkerhetskontroller innan och på Ben Guiron-flygplatsen. Och NEJ, jag rekommenderar inte att ni har palestinaschalar på er på flygplatsen, om ni inte vill riskera att spendera ett par timmar i förhör med israeliska säkherhetsvakter och tom riskera att inte ens komma in i landet...
Väldigt synd att jag hunnit åka hem innan vår match... hade vart riktigt jäkla kul att se :(
Jag köpte faktiskt just en sån blåvit sjal i egypten för några månader sen...
SvaraRaderahttp://proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1975&Itemid=1
SvaraRadera