2007/06/18

Irrelevant betraktelse från tv-soffan

BETRAKTELSER Efter en efter omständigheterna någorlunda välspelad allsvensk match, en god middag och lite vila slog jag mig ner för att ta en titt på när Primera Division skulle avgöras. Jag höll egentligen inte på något av lagen i guldstriden, då Zaragoza om något är det spanska lag jag möjligen har några som helst känslor för, men av Barcelona och Real Madrid är det Barca jag föredrar.

Men fotboll är fantastiskt. Det var svårt att inte bli tårögd när Real gör 2-1 och Casillas i princip börjar gråta. Det är sådana ögonblick man kan ta med sig och njuta av i ett helt liv om man har lyckan att uppleva dem med sitt lag. Här sitter jag, utan några som helst sympatier och blir rörd av att Real är totalt under isen, men lyckas vända 0–1-underläge till en 3–1-seger och ett ligaguld. Jag vill ha den där känslan, fast förstärkt tio gånger. Helst redan i höst.

32 kommentarer:

  1. Gött med vinst. Såg förlorarna innan de gick på spelarbussen nästan vid bergakungen. Förra årets skyttekung visade hur man INTE ngör när man raggar. Killen vände sig mot två tjejer som passerade på ca 1 meters avstånd, tog sig på ballen och sa, UUÄÄÄÖÖÖEEÅÅ, nått sånt. Tur att han flyttar till ett land där det är lagligt med prostitution, annars kommer han aldrig få nått stackarn.

    SvaraRadera
  2. får jag uppleva den känslar en gång kan jag nog nöja med den tills jag dör. Farsgubben min har alltid hävdat sedan jag kan minnas att "blåvitts storhetstid kommer igen" och jag tror stenhårt på det. Har små minnen av 96 men jag var fortfarande för ung för att riktigt greppa tag i den idag.

    /viking.

    SvaraRadera
  3. Faktiskt riktigt kul att se Casillas gråta av lycka även om jag hellre hade sett Sevilla som vinnare, men det var la ett omöjligt scenario. Annars hade det inte varit fel om Bilbao tar det nästa år ^^

    SvaraRadera
  4. undrar om kungen tycker capello skall vara kvar nu?

    SvaraRadera
  5. Arselona är en styggelse, ett onödvändigt ont. Minns man Nou Camp 1986 kan man omöjligen tycka annorlunda.

    SvaraRadera
  6. Tårögd? Jag blev spyfärdig av real.

    SvaraRadera
  7. Smichael: Eller Racing Santander...

    SvaraRadera
  8. spyfärdig och tårögd. fan för real.
    barca spela ut dom med 10 man..

    SvaraRadera
  9. 00:21 hahahaha!

    SvaraRadera
  10. Van Nistelrooy är en subba.

    SvaraRadera
  11. Avslutningen när de firade guldet och spelarna var något speciellt, såg ut som en os-invigning eller något liknande.

    SvaraRadera
  12. Du håller alltså på Garys lag? Ok.

    SvaraRadera
  13. Real är ett äckelgäng. Dessutom är Reyes så jävla pissigt äcklig. Filmar och spelar allan. Förjävligt att han får vara med och avgöra. Piss var det!

    Skönt att Walle gjorde att man ändå somnade med ett leende på läpparna.

    SvaraRadera
  14. Allsvenska klubbarna kanske har NÅGOT att lära av hur man firar ett guld också... Skulle Blåvitt vinna komer väl på sin höjd Göta Lejon in och spelar en käck trudelutt samtidigt som Ravelli hjular till barnfamiljers och sponsorers stora munterhet.

    SvaraRadera
  15. Hur kan man hålla på Barca om man är blåvittsupporter? Har ni Panathinaikos och Legia Warsawa som favolag också?
    Länge leve Real Madrid!

    SvaraRadera
  16. Real Madrid var långt ifrån bra igår. Men med storlag som Madrid vet man att dom kan vara usla för att sedan bara explodera och vända på steken. Man har så många induviduellt skickliga spelare som kan avgöra en match på egen hand. Man har alla ingredienser i laget. När Mallorca tog ledningen trodde jag att Real skulle sätta en enorm fart och press. Men Mallorca försvarar sig bra och den förmodade pressen uteblir. När Nistelrooy sen blir skadad tidigt i matchen blir det blytungt. Men känslan är trots allt att Real skall komma in i matchen och på något sätt lösa det. (vet inte om det beror på att jag håller på Barcelona?) Och jag tycker att Reals mittbackar visar upp en härlig attityd och väcker laget med sitt tuffa närkampsspel. Ramos är ju otroligt bra och tuff. Sen får man väl lite av ett slumpmål och det väcker ju Real och deras publik ytterligare. Ett lågt Mallorca orkar inte hålla i bollen och Real mal ner dom. Tycker Real har en stor portion tur. Men på något sätt brukar de stora klubbarna ofta ha just tur?

    Vilken tränare man har i Capello. Killen kan ju knappt misslyckas. Han kör stenhårt på sin linje och det ger resultat. Klubbledningen och Capello har sina duster under säsongen men Capello vägrar att vika av från sin plan. Och han levererar guld till klubben. Ett guld som Real länge väntat på. Skall bli intressant och se om han blir kvar? Ryktas att Real gjort klart med ny tränare mitt under pågående säsong när allt såg som mörkast ut.

    SvaraRadera
  17. Hur kan man hålla på Barca om man är blåvittsupporter? Har ni Panathinaikos och Legia Warsawa som favolag också?
    Länge leve Real Madrid!

    18/6/07 10:32


    Det har väl med uppväxt och intresset av fotboll att göra? Och sen spelar man ju inte i samma liga. Det är väl knappast samma sport man utför? Jag vet att Blåvitt spelar fotboll precis som Barcelona. Men det är ju på två helt olika nivåer. Elit och korpnivå? Håller även på Huddersfield i England. Ett riktigt korpgäng. Men dom har faktiskt vunnit den Engelska ligan. Finns fler lag som jag håller varmt om hjärtat. Och för mig är det absolut inga som helst problem. Och skulle Blåvitt möta Barcelona i framtiden så är det Blåvitt som gäller. Tycker inte det är något konstigt med det.

    SvaraRadera
  18. Bilbao mot CL-guld 2009 =)

    SvaraRadera
  19. hudds:
    jag tror anonym syftade på barcas vändning mot blåvitt -86, men du var kanske inte född då?

    SvaraRadera
  20. vi har ju som -bekant?- tagit revansch på barca efter -86.. så det är numera vatten under bron.

    näh reals vinst tar lång tid att smälta, hoppas barca kör över dom nästa säsong.

    bilbao är ju charmigt med bara basker i laget.respekt.

    SvaraRadera
  21. Jag hade bytt 90-talets europaframgångar mot ett europacupguld 1986. Tycker inte vi har fått revansch på Barca.

    SvaraRadera
  22. ohh herregud festerna i champions league går ju inte att byta ut människa.

    SvaraRadera
  23. Jag trodde det handlade om att vinna titlar...

    SvaraRadera
  24. Ingen kommer ihåg en kvartsfinal eller gruppspel. Att ha varit europas bästa klubblag ett år hade slagit allt!

    SvaraRadera
  25. "Jag trodde det handlade om att vinna titlar..."


    näe det är boxning du tänker på.

    SvaraRadera
  26. Aupa Bilbao!

    SvaraRadera
  27. Damn right, Bruce. Hade Blåvitt sparkat in den sista straffen hade Steaua Bukarest i finalen varit en baggis!

    SvaraRadera
  28. Anonym sa...
    hudds:
    jag tror anonym syftade på barcas vändning mot blåvitt -86, men du var kanske inte född då?

    18/6/07 11:09

    Visst var jag född då. Och visst var det grymt surt. Men det kan inte hjälpas att jag håller på Barca. Och 86 var ett tag sen. Jag kan inte sitta och hoppas att Barca skall få stryk varje match pga det. Har alltid gillat Barcas possitiva spel. Ett fantastiskt fotbollslag som alltid försöker bjuda på ett varierat och underhållande spel. Jag är mer bitter på Blåvitts sätt att utöva fotboll på. 10 år utan SM guld. Det är fan inte Barcelonas eller någon annans fel. Man måste kunna kritisera sig själv ibland också. Man kan inte skylla på domare och annat trams. Man måste bli proffsigare och bättre på allt.

    SvaraRadera
  29. Kan man hålla på barca efter 20 år, kan man hålla på AIK om 20 till. Arselona är en ondskefullt.

    Och nej. En seger på hemmaplan i ett gruppspel dom (och vi) gick vidare ifrån räknas inte som revansch.

    SvaraRadera
  30. Bruce Banner sa...
    Kan man hålla på barca efter 20 år, kan man hålla på AIK om 20 till. Arselona är en ondskefullt.

    Det är väl trots allt en ganska stor skillnad? AIK är ju ett allsvenskt lag som vi möter år efter år. Barca är ju i en helt annan liga. Just nu känns det ju som en utopi att Blåvitt skulle ställas mot Barcelona. Där tycker jag du gjorde en riktigt dålig jämförelse Bruce Banner.

    SvaraRadera
  31. hela kamratgården jublade när barca krossade aik.
    de är lite svårt att hålla hatet vid liv på det sättet som banner gör när lagen inte möts eller har ngt med varandra att göra.

    och torbjörn håller ju på barca..

    SvaraRadera
  32. Hata real, äckel lag på alla sätt och vis. Älska Barca!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.