2006/03/07

Årets matchtröja gosigast på länge?

SOUVENIRER Snart skall årets matchdräkter för IFK Göteborg utformas och som en eventuell signal på vilket håll det kan bära åt dök bilden till höger upp på shopens hemsida. Bilden är Blåvittshopens senaste kreation till de Änglar som tillhör det kvinnliga könet. Bilden är även ett skräckexempel på hur illa det kan gå när supportrar till män utformar kvinnokollektioner. Och nu snackar vi inte om några chefsdesigners på Dolce & Gabbana, vi snackar fotbollssouvenirer i Götet.

Bortsett från den uppenbara kritiska vinkeln, att texten "gosig ängel" vilar på en manschauvinistisk världsbild där kvinnor helst ska ses som något svagt litet såll till offer så är ju tröjan kanske det fulaste som någonsin producerats i Supportersverige?
Visst, IFK Göteborgs egna souvenirverksamhet är ännu ung och Shopen går in på sitt tredje verksamhetsår i år så man kan förvänta sig något enstaka bottennapp mellan varven. Men vad kommer härnäst då? En t-shirt för män med ölburkar på och texten "Skithård machoängel"?

Jag föreslår att de ansvariga (männen?) bakom den här tröjan får ta på sig varsitt exemplar av den här souveniren lagom till någon sommarmatch på Gamla Ullevi för att visa oss andra hur man stolt bär upp den? För så ska man utforma souvenirer, så att man med stolthet ska kunna bära dem oavsett tid och plats.

Det luktar bonde. Det luktar Borås. Inte minst luktar det 1950-tal om den här tröjan. Blåvitt, gör om gör rätt! Om inte för vårt anseendes skull så i alla fall av respekt för de tusentals kvinnor i Göteborg som faktiskt skulle kunna tänka sig att pryda sina garderober med blåvita alternativ.

Ni vet, de där "gosiga" änglarna.

72 kommentarer:

  1. att du blir så upprörd över denna "manschauvinistisk världsbild". Ja frankie, du är IFKs egen gämlikhets tok.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är väldigt skönt att få läsa sånt här på supportersidor, vår kultur som så ofta får kritik för att vara så machoinfluerad. Good man!

    SvaraRadera
  3. Hellre en pinuppa som logo då.

    SvaraRadera
  4. Som kvinna och Supporter väntar jag nu bara på att 5-6 medelålders män ramlar in lagom till kontorstid imorgon och gnäller över att någon faktiskt tycker att vi tjejer är människor och inte julgransprydnader.

    Som frankie skriver: "Men vad kommer härnäst då? En t-shirt för män med ölburkar på och texten "Skithård machoängel"?"

    Så undrar man ju. Hade så pinsamma tönttexter varit ämnade män så hade det blivit liv i luckan. Tack för länken och tack för ordet!

    A.G.

    SvaraRadera
  5. fan frankie....Alla vet ju att kvinnor hör hemma i köket medans vi grabbar är ute och hugger ved(alternativt mördar vildsvin) och självklar behöver de ju ingen annan utbildning än möjligtvis hemkunskap, jag menar, vilken nytta gör samhällskunskap när de städar vardagsrummet?

    //Lundquist

    SvaraRadera
  6. Anonymous said...
    Hellre en pinuppa som logo då.

    ti mar 07, 11:14:59 PM


    Vad är det för fel på naket? Så länge det inte är nedvärderande så gör det väl fan inget. Jävla moralkärring.

    SvaraRadera
  7. Hoppas att det inte finns folk som tog det jag skrev på fullt allvar kan jag tillägga att min förra text var lite sarkastisk...

    //Lundquist

    SvaraRadera
  8. Carl/ Jasså, visste inte att jag hade uttalat mig om någon jämlikhetsfråga förut i detta sammanhang?

    Lundqvist/ Hehe jasså? Jag som trodde du förespråkade vildsvinsjakt... ;)

    SvaraRadera
  9. Ett bra och viktigt inlägg. Tack för det!

    Mycket dåligt omdöme från folket (männen?) som tagit fram denna t-shirt. Dra den tillbaka nu!

    /Tpr

    SvaraRadera
  10. Det är faktiskt imponerande hur ofta officiella souvenirer lyckas med att misslyckas. Var inne på Blåvittshopens hemsida häromdagen och blev intresserad av den nya träningsjackan anno 1976. Går ner till butiken för att testa den och finner att materialet dels är hårt och obekvämt, dels så tunt att det man har under syns igenom. Ofta finns det även en tendens till att vilja slänga in klubbmärket ytterligare en gång till, med betoning på ytterligare en gång.

    SvaraRadera
  11. sre inget problem med tröjan utan ser lite mycket analys över den...

    SvaraRadera
  12. Jag upprörs BARA för att tröjan är FUL, som så mycket annat i shopen.

    Jag hade gärna tagit på mig en tröja med texten "stenhård machoängel", på allvar.

    Det säger kanske en del om de som utformar våra souvenirer när Frankie kommer på en bättre idé till tröja när han bara vill fula ut!!!

    SvaraRadera
  13. Fan det finns skitmånga duktiga kläddesigners i göteborg, låt dom plocka fram lite plagg med med street/active inriktning. Blir nog inte fel alls.

    SvaraRadera
  14. Klart att man måste tänka sig för lite ibland och att denna tröjan är ett riktigt bottenapp. Men det jag verkligen skäms för är att brösten syns så tydligt, var det verkligen nödvändigt..?

    SvaraRadera
  15. Inga kommentarer.

    SvaraRadera
  16. Instämmer i kritiken. Varje gång någon kritiserar bristande jämlikhet slänger sig mestadels medelålders och väldigt blåa tyckare ur sig massa floskler om att "va inte så mesiga", "pk-maffia" och liknande ordbajs.

    Faktum är att texten på tröjan verkligen är PINSAM främst. Inte många lär uppröras av den, men att den finns är ju ett tecken på att det inte står rätt till.

    SvaraRadera
  17. själv så vill jag gärna se mer tuttar liksom dom på dockan :P
    mmmm
    Mer tuttar till IFK

    SvaraRadera
  18. Inga konstigheter med tuttarna.

    -400 grader och bröstvårtor på anabola, då ser dom ut så. Högst normalt.

    SvaraRadera
  19. Steroid tuttar delux!

    SvaraRadera
  20. Dessa glasögon då!


    "Sommarens hetaste glasögon – alltid med Blåvitt för ögonen!
    Levereras i en praktisk plastask med klubbmärke på ovansidan."

    ahahahahahahaahahahahhaa. tamejfan det värsta som nånsin producerats.

    SvaraRadera
  21. Bra jobbat, Frankie!

    Håller med.

    Fullt i klass med g-a-i-s-a-r-n-a-s trosor där det står ribba in.

    Luktar Borås-katalog absolut!

    Typ kepsar med tryckta fågelskitar och texten "Förbannade måsar"

    SvaraRadera
  22. ja fy fan va kazz shoppen e. nä ska mann få in halzdukkar mä ultrazz på. och länngden är azzvicktig, innga korta hallzduckar.

    SvaraRadera
  23. Jag håller med om det du skriver Frankie. Tycker som du i det här fallet, men den pinuppan som satt naken här ovanför med kroppsmålning tycker jag också var kass.

    Missförstå mig inte nu! Visst var hon snygg, men det finns tjejer (t ex min flickvän) som dissade sidan bara hon såg den bilden.

    Hela samhället genomsyras av att vi män objektifierar (stavning?) kvinnor.

    SvaraRadera
  24. Tycker svettbanden e snygga iaf!

    SvaraRadera
  25. WORD! WORD! WORD!

    fy fan va skönt att en kille ställer sig upp och säger sånt här. frankie, du ska skita i vad machosnubbarna säger- för har du sådana här ideal lär du gå hem hos oss kvinnor i alla fall...

    SvaraRadera
  26. ja fy fan va kazz shoppen e. nä ska mann få in halzdukkar mä ultrazz på. och länngden är azzvicktig, innga korta hallzduckar.

    Jörgen Brandt är en fjant.

    /Roger K-C.

    SvaraRadera
  27. Kvinnor "objektifierar" sig själva.

    De bedömmer sitt och andra kvinnors värde genom deras förmåga att attrahera män.

    Detta får vi män skulden för, men det är de som måste stå för förändringen.

    Varför bryr dom sig så mycket om vad vi män tycker. Själv ger jag fullständigt i vad de tycker om mig.

    Kvinnor sluta bery er så mycket om vad vi tycker om er.

    Ps.
    Kanske fel fora för detta inlägg"

    SvaraRadera
  28. Varför bryr dom sig så mycket om vad vi män tycker. Själv ger jag fullständigt i vad de tycker om mig.

    Jag tippar på att du inte har nåt förhållande? Hehehe.

    SvaraRadera
  29. men den pinuppan som satt naken här ovanför med kroppsmålning tycker jag också var kass.

    Varför tror du den är borta då? Även den kändes lite out of date och bonnig till slut. Kul ploj ett tag dock, nån jävla paragrafryttare retar det allt upp.

    Sen finns det självfallet en principiell skillnad mellan att använda sig av kvinnor i olika mån "objektifierade" i marknadsföring och liknande eller att döna upp en direkt nedvärderande text på ett plagg.

    Hur många tjejer ville posa i den jävla mupptröjan liksom?

    SvaraRadera
  30. på internationella kvinnodagen kommer denna med. hehe frankie är en av få i den yngre generationen som förstår innebörden av att vara Kamrat...

    SvaraRadera
  31. "Kvinnor "objektifierar" sig själva"

    Hahaha, hur var det nu, "the right hand knows what the left hand does."

    GW Bush.

    SvaraRadera
  32. Funderar i och för sig på att köpa en sån till mig själv...

    SvaraRadera
  33. john/ Får jag gosa med dej då?

    /Jörgen B

    SvaraRadera
  34. Kamrater och trådskrivare, även om det är mkt roligt att läsa era underhållande kommentarer är det klart uppenbart för lite gosighet här nu.

    Ta på er IFK-solglasögonen och "gosig"-tröjan och lägg er i en böghög.

    SvaraRadera
  35. Anonymous said... :

    Nej! Jag har lagt av med sån't sex är inte värt priset.

    George "Motherfucker" Bush:

    Nä!
    Du verkar ju inte ha koll på nå'tt.

    Hade ingen aaaaaning om att det skulle komma en orkan till N'awlins.

    Lyder allt vad storkapitalet säger till dig att göra.

    Tror att Fotboll är nå'n slags rugby med anabola stereoider och hockeyskydd. Garnerade med Qeerleaders iklädda plymer. Kanske skulle de passa i den här bedrövliga t-Shirten.

    SvaraRadera
  36. kan man inte utlysa en liten tävling, den som bär den fula t-shirten (kille alltså) får ett par öl inne på ullevi?

    SvaraRadera
  37. Viktigt ämne detta. Det är upprörande. Verkligen!

    SvaraRadera
  38. http://www.sneakersnstuff.com/default.asp?content=http://www.sneakersnstuff.com/system/campaign/view.asp?cid=680

    När får vi se ett par Adidas Superstar IFK i Shoppen?

    SvaraRadera
  39. Att blåvitt har helt värdelösa souvenirer är väl inget nytt direkt. Att de dessutom lever kvar i 1950-talet värderingsmässigt förvånar väl inte direkt heller.

    Bra att frågan lyfts, fotbollsfans är traditionellt sett i behov av att se att detta faktiskt spelar roll.

    SvaraRadera
  40. Uppenbarligen så finns det kvinnor som inte upprörs över att bli betraktade som gosiga.

    Klipp från IFK:s webshop:
    "Kollektionen är framtagen av en kvinnlig designer, för tjejer av tjejer."

    SvaraRadera
  41. "LITE" dubbelmoral kanske att förfäras över en t-shirt när Baraben vid flera tillfällen själva lagt ut halvnakna tjejer på sidan och på det sättet befäster den rådande kvinnosyn som i högsta grad existerar i fotbollens värld. "LITE" självrannsakan ibland kanske inte skadar?

    SvaraRadera
  42. --- anonym
    Word.
    Man kanske skall tänka lite lämngre än den berömda näsan...

    SvaraRadera
  43. Skriver som tjej detta inlägg:
    Det är mycket skrattretande att män (framförallt) har så mycket att tycka helt plötsligt. Jag som tjej hade me glädje burit denna t-shirt, och att brösten syns på dockan är det verkligen hela världen, hade det inte varit skevare att sända ut en bild av att det är onaturligt med bröstvårtor??! Alla vet dessutom att det är en skyltdocka och ingen RIKTIG tjej som behöver stå där och posa..ska ni inte klaga över att dockan va svart också? Eller uppmuntra mångfalden?! Ni som är så politiskt korekta!
    Sen tycker jag även att man kan ta reda på all fakta innan man KRITISERAR! för det är tro de eller ej en kvinnan som ligger bakom desigenen så jag tycker ni ska be alla MÄN om ursäkt! Inte för att jag hade klagat om de gick i en tajt kvinnotopp en varm sommardag ;)
    Seriöst lägg er tid och energi på att bekämpa de riktiga varädsproblemen, (visst är det viktigt att även män står upp för kvinnorna) men förfan...så farligt va de inte. Tror att tröjan kommer sälja bra ja, och att trycket sitter på bröstet är för att de ska synas på samma sätt som de sitter på killars bröstkorg.

    over and out

    SvaraRadera
  44. Anonym/ Säljer den tröjan bra säger det nog mer om dem som köper tröjan än den som utformat den.

    OHJ/ Du borde nog tänka längre än din näsa räcker med, då det är ganska tydligt att det är strukturen i problemet som ifrågasätts och inte en person i sig.

    Jag är inte kvinna, men jag är gift med en och har två tonårsdöttrar. Samtliga tre går mellan varven på Blåvitt och köper bara "mans-souvenirer" då kvinnornas diton är så jävla pinsamma, detta var bara ett i mängden av exempel.

    /Medlem #2733

    SvaraRadera
  45. Som kvinna och Supporter väntar jag nu bara på att 5-6 medelålders män ramlar in lagom till kontorstid imorgon och gnäller över att någon faktiskt tycker att vi tjejer är människor och inte julgransprydnader.

    Skrev jag igår. Oj vad oväntat att så skett, not.

    /Anna.G.

    Heja Blåvitt!

    SvaraRadera
  46. Som allt annat det ligger mkt i betraktarens ögon- så vad har frankie för värdering- egentligen?

    Hmm 50 talet kommer starkt nästa vår har jag hört, hehe

    SvaraRadera
  47. Som allt annat det ligger mkt i betraktarens ögon- så vad har frankie för värdering- egentligen?

    Jag älskar kvinnor, jag respekterar kvinnor och jag lyfter gärna fram vackra kvinnor när tillfälle ges. (Då jag i form av heterosexuell man hellre ser en kvinna än man...)

    Men jag är även medveten om att jag och i princip alla andra män (och många kvinnor) som håller på blåvitt och i resten av samhället faktiskt trivialiserar kvinnors lika värde och rätt i samhället.

    Anonym/
    "LITE" dubbelmoral kanske att förfäras över en t-shirt när Baraben vid flera tillfällen själva lagt ut halvnakna tjejer på sidan

    Halvnakna? Jag vet att vår Glennita är helnaken och kroppsmålad i blåvita färger, men hur är det relevant till en text som jag anser är förlöjligande mot kvinnor? Anser du alså att nakenheten i sig är något nedvärderande mot kvinnor? Jag antar att du går med burka på badstranden och våtdräkt i duschen med eller?

    SvaraRadera
  48. OK, för att sammanfatta lite.

    Å ena sidan: Souvenirer i allmänhet och tjejsouvenirerna i synnerhet måste bli bättre och snyggare. Dessutom har vi en hel del att jobba på ur jämlikhetssynpunkt i fotbolls och supporterrörelsen.

    Å andra sidan: Baja där du bor, sopa framför egen dörr och allt det där. Pinuppor och bög/fjollskämt är också ganska manschauvinistiskt. Kanske än mer manschauvinistiskt. Sedan kanske det inte var en tillfällighet att denna artikel dyker upp strax innan internationella kvinnodagen.

    Å sista sidan. Få om några vet hur man drar igång lite tjöt och rör omi grytan som Frank.

    SvaraRadera
  49. bonnigt?
    Då passar det väl er... större delen av er supportermassa är bönder.
    Komplexfyllda och pratar en ful dialekt. Ni brukar ju hänvisa till en undersökning som säger att 13% av det svenska folket är blåvita.
    Var tror ni majorieen av de 13% bor? I Stockholm?

    SvaraRadera
  50. Tack för ditt bidrag i jämställdhetsdebatten. Fortsätt nu gärna övertyga världen om att uttryck som hörru och dårå är synnerligen metropolitiska samt med ditt uppdrag att bekräfta fördomarna om Stockholmare.

    SvaraRadera
  51. Stackars designern, haha!
    Men mest synd är det nog för den som blir tvingad att ha den på sig.
    Det är bra att detta dras upp.
    Jag är tjej, men köper inte tjejernas souvenirer ändå. Tjejer kan ju ha på sig killarnas, knappast tvärtom. Så skippa dam souvenirerna helt och håller eller gör om dom fint.
    Jag tror i vilket fall som helst att jag allra helst drar över mig en "kill tröja" på matcherna. Fast det är iofs upp till bevis. / Joy

    SvaraRadera
  52. Ja, detta är verkligen lite småkul...
    Själv har man flertalet gånger
    framfört önskemål till shopen
    om att få till stånd nya tröjor
    med lite "kaxigare" eller om man så vill, "tyknare" motiv...
    Kan vara så enkelt som en enda mening med text på plagget...
    Istället kommer det en "Gosig" tröja.... Matchtröjan som kommer snart kanske skall ha teletubbies eller barbie-tryck på ryggen?
    Det vore väl nått? jag menar NOT!

    SvaraRadera
  53. Blåvitt, bärs och rakade brudar...eller, jag menar gosiga tjejer...

    SvaraRadera
  54. Om den hade varit designad i Borås hade den varit extremt mycket snyggare. Vi kan designa kläder.

    SvaraRadera
  55. ett jävla gnäll på folk... "Gosig ängel"? vad är så fel med det?

    Dock är tröjan grymt ful.

    SvaraRadera
  56. Faktum är att Frankie tar upp ett viktigt ämne.
    Överlag är det så att föreningens souvenirer håller en låg klass. Stockholmslagen ligger en bra bit före. Inte bara utseendemässigt utan likväl kvaliten är undermålig, t-shirtar som är "sladdriga" och har en passform som inte ens ellos skulle släppa igenom m.m.
    Vem är det egentligen som förestår utformningen av supporterkläderna?
    Efterlyser mer stilrena kläder.

    SvaraRadera
  57. "Jaså, du är tjej och gillar fotboll?! Är det din pojkvän som har gett dig tröjan? Eller vilken fotbollsspelare tycker du är snygg? Är det Beckham, eller? Du vet väl att han spelar i ett annat lag? Även om sånt kan vara svårt att hålla reda på för en tjej..."

    Jag skulle aldrig i livet ta på mig en så FÅNIG j-vla tröja! ALDRIG! Blåvitts tjejprylar ligger i division 5, på nedflyttningsplats... Gärna tröjor i tjejmodell med midja och plats för tuttarna, men skippa det där barbiebimbostuket med blommor och "gos"!!! Urk, urk, urk!!!

    Varför finns det t ex inte t-shirts med klubbemblemet enbart? Stort och litet, till både tjejer och killar. Svårare än så behöver det inte vara. Knappast snyggare heller!


    Tack Frankie för dagens ord!


    /annika

    SvaraRadera
  58. Vi vill INTE bli kallade gosiga änglar....
    den intelligensbefriade tröjan skulle Aldrig ha tryckts. Basta.

    MEN, en liten grej som skulle kunna ha "räddat" tröjans anseende hade varit om texten byttes ut mot t.ex Älska Änglarna och sedan bara såldes till barn.... Å andra sidan så består ju souvenirutbudet redan av 75% barnrelaterade artiklar...

    SvaraRadera
  59. Kan säga så här den jävla tröjan va det mesigaste jag sett.
    Skulle aldrig ta på mig en sån, nej tack, då går jag hellre omkring i en kroppsmålning *S*

    Sen förstår jag inte varför det ska vara så svårt att ta fram nåt fräckt för oss kvinnor och sen borde de ändra storlekarna med, min polare som är kanonsmal får t.ex ha large...Så i butiken finns inget alls för mig som jag kan pynta mig då det är match, mer än en halsduk då och det är trist som fan.

    /Carina

    SvaraRadera
  60. störtskön tröja, jag ska köpa 3 st till frugan samt en till dottern!

    SvaraRadera
  61. Ludwig James - gör det inte!
    Din fru kommer att lämna dig och hon kommer att ta er dotter med sig...

    SvaraRadera
  62. Jag håller med alla här i stort sätt.
    Mer hata och fräckare texter som typ 031 för då måste vi väl bli lika fräcka som 08 elrr..? ( ironi )

    Det är dessutom underligt hur DU nu vill samla in pengar till Blåvitt och sen totalt försöka göra så att Blåvitt inte tjänar pengar.?!???
    Nu e jag lekman men jag är ganska övertygad om att shopen ( Blåvitt ) drar in mer pengar till sitt lag än DU kommer göra.
    Med det vill jag defenitivt inte säga att det DU gör är fel, tvärtom. Jag kommer att skänka här.

    Förstår bara inte hur du tänker???

    Alla gillar väl inte alla produkter men för fan, hejda dig.

    SvaraRadera
  63. Nu e jag lekman

    Enligt Tollan ska ju lekmän hålla käften så att skattesmitarna kan komma undan.

    SvaraRadera
  64. Ganska perverst att upptäcka sånt tycker jag.

    SvaraRadera
  65. "Alla gillar väl inte alla produkter men för fan, hejda dig. "

    Va yrar du om, hejda dig själv.

    SvaraRadera
  66. Anonymous med det dumma inlägget:

    Hejda dig själv. = yttra dig inte om du inte har något väsentligt att framföra.

    SvaraRadera
  67. pappa pappa de är dumma mot mej. hahahaha

    SvaraRadera
  68. Makalös ointressant läsning för omväxlings skull.

    Tack för det.

    SvaraRadera
  69. Haha ni e ju fan komiska!

    Gnäll istället över den dåliga satsningen shopen gjorde när dom tryckte den där tröjan. Den lär inte säljas i många ex.

    Men tänk lite innan ni yttrar er. Köper ni inte tröjan kommer dom ju inte fortsätta trycka den!

    Är ni rädda att något barn ska läsa texten på tröjan och helt plötsligt få för att kvinnor ska behandlas som "gosiga" "prydnader".

    så till alla er feminister, gajsare och hemlösa:

    NI HAR SAMMA JÄVLA FÖRUTSÄTTNINGAR SLUTA GNÄLL BARA FÖR ATT NI ÄR VEKARE MÄNNISKOR!

    /lönkan

    SvaraRadera
  70. Som vanligt visar sig fansen vara av samma pöbelart som gaisfansen. Kollade in mffs kollektion av damsnitt och de är definitivt snyggare än blåvitts. Och mer smakfulla. De flesta här fattar ju inte könsdebatten, det är ju tydligt. Kanske är de flesta här 11 och ett halvt. Sen kan jag också hålla med om att man kan sopa framför sin egen dörr först. Iofs. Fast det kanske är svårt när man har 80 skribenter (motsv). Nåja.

    SvaraRadera
  71. Il Professore/ Som någon kvinna i början av debatten sa, det var bara en tidsfråga innan medelålderspöbeln ramlade in och skrek lite. Men det är med all sannolikhet samma män som håller våldsstatistiken gentemot kvinnor hög i det här landet. Föga förvånande.

    SvaraRadera
  72. Bara ben-bloggen är fantastiskt bra. Och det är så mycket mer värt när IFK:s hemsida är så dålig. Men så mycket tråkigare då att bloggforumet utvecklas till raljerande tonårsfinniga fascister och goa gubbar med enkla sanningar. Utan tillstymmelse till verklighetsanalys.

    Om man inte förstår motståndarnas argument har man inte fattat debatten. Då kan man diskutera backlinjer och offsidefällor istället. Det kan räcka så. Tack Frankie för artikeln!

    /MN

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.