2007/06/07

Give it to me Raffe

Sverige - Island, 5-0, yada yada yada.

Ralf Edström. Mycket skit sägs av, och sägs om, denne man. Han verkar nästan ha ett perverst intresse av att slänga skit på blåvitt så fort han får chansen. Jag tycker dock ibland att han ibland får oförtjänt mycket dålig kritik. Oavsett vad man tycker om Ralf med hans åsikter och laster så måste man ändå med landslaget i åtanke erkänna hans hjältestatus. Alla har vi ju sett den legendariska volleyn mot värdnationen Västtyskland från VM -74.

Nu var det dock inte personen eller fotbollsspelaren Ralf Edström jag tänkte belysa, utan radioprofilen Ralf Edström. Eftersom jag av diverse omständigheter inte har möjlighet att se svensk fotboll på tv så får jag förlita mig på Radiosportens webbsändningar. Raffes analyser är mer sällan än alltid så kallat spot-on. Ralf är ju också vanligtvis ungefär fem gånger mer upphetsad när han är sur över ett domslut i allsvenskan än när det händer skitgrejer som mål för Sverige i VM.

Det är ren underhållning att höra hans djupa stämma när han blir förbannad/förtvivlad på domare, spelare, danskar eller vad det nu kan vara. Ännu roligare blir när han jobbar med Christian Olsson, då det ofta är Christian som (omedvetet?) hetsar upp honom till detta tillstånd genom att säga emot, vilket Ralf (definitivt omedvetet) hugger tillbaka som en värmländsk terrier som aldrig ger sig. Det uppstår därefter munhuggning ända tills Christian avbryter genom att upptäcka att, jävlar ja, det spelas fotboll på planen och nu händer det nåt spännande.

Minuterna efter incidenten i Danmarksmatchen:
"Nä, dom ska av plan, ta ett snack, sen får dom komma in igen och slå straffen."

Tre minuter senare (förbannad):
"Det är klart det blir jobbigt för domaren att bli påhoppad men det är klart som fan att matchen ska spelas klart!!"

Ytterligare tre minuter senare (förbannad, skrikande och gråten i halsen):
"Vilken idiot! vilken idiot! Jag tycker synd om danskarna, svenskarna, åskådarna och inte minst domaren! Det är så förbaskat synd om fotbollen!"

Idag bildade Ralf par med Lasse Granqvist på läktaren, vilket tyvärr inte bäddade för så mycket kul hets, men väl några sköna citat:

Lasse: "Zlatan börjar klä av sig på bänken!"
Raffe: "Ja han ska in och duscha"

Raffe: "Är det ljungberg som ligger där ute?"
Lasse: "Nu reser han sig upp, (oroligt) ajdå han haltar lite"
Raffe: "Tja, det är ju inte första gången man ser han halta"

Heja Ralf!

16 kommentarer:

  1. Raffe: "Tja, det är ju inte första gången man ser han halta"

    haha, skön kommentar :D

    SvaraRadera
  2. Varför skulle inte jag hata Blåvitt?

    Så illa de bahandlat mig.

    Jag fick inte ta ett par öl innan träning, trots att det inte påverkade min prestation det minsta.

    Hycklande moralister är vad dom är.

    I Sällskapet är det tradition att dricka skumpa innan match.

    Annars får vi aldrig tillfälle att öppna bubblet.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Satt och lyssnade på Danmarksmatchen på radio. Jag konstaterade att Ralf blev som mest upprörd över att man på storbildsskärmen skrev någonting i stil med att "kampen är över 0-3".
    Ralf talade högt och mycket upprört om att "Detta är ju fan inte klokt, så jääävla dåligt att skriva det. Detta ska man tysta ner(!). Finns ingen anledning att gå ut med detta. Det är såå fruktansvärt...opsykologiskt(!)"

    SvaraRadera
  4. Ralf for president!

    SvaraRadera
  5. Ralf är en inkompetent idiot som så många inte gillar Zlatan, visst att man inte behöver gilla en spelare eller hans attityd utanför planen, men som en kommentator på ett statligt radioprogram skall han inte uttrycka sig så mycket om denna Ibra på det sättet, nähh du..

    AVGÅ RALF

    SvaraRadera
  6. Visst skulle jag kunna vara president.

    Jag hinkar minst lika mycket som Jeltsin gjorde.

    SvaraRadera
  7. Gör Chris Härenstam radio åxå?

    SvaraRadera
  8. Varför denna Ralf-bashing?

    Är själv utlandssvensk och därför hänvisad till RS bevakning av fotbollen, och tycker den är helt ok. Det är fan inte lätt att samtidigt ge djupa analyser av vad som händer på plan och i realtid kommentera allt som sker.

    Och att kräva att kommentatorerna helt kallt skulle stänga av sina känslor under en sådan holmgång till match med en sådan otrolig upplösning som danmarksmatchen tycker jag skulle förta mycket av upplevelsen. Fotboll är känslor, varför ska inte kommentatorerna också få uttrycka det?

    På radio kan man ju inte se själv vad som händer, och då blir andra, mer subtila saker, så mycket viktigare för att förmedla känslan av matchen. T.ex. ett röstläge eller en ogentänkt kommentar i affekt.

    Dessutom är det inte Chris Härenstam du tänker på, utan Kristian Olsson.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Gusenbauer / Jävlar ja jag blandar alltid ihop dom två. Ska fixa det och sen avgå

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att Glenn på ett fint sätt utnyttjar den gedigna erfarenheten han samlat på sig genom åren som expertkommentator: "Viktigt att vi gör 1-0 så tidigt i matchen, nu kan vad som helst hända"

    Inte meningen att pissa på husguden, men jag gråter inte om alla landskamperna går på 9:an i fortsättningen.

    Någon mer än jag som inte kan höra på Raffe utan att tänka på giraffen som han har i sitt vardagsrum.

    SvaraRadera
  12. Anledningen till att Ralf blev upprørd pga att 0-3 kom upp på tavlan var sækerhetsmæssiga.
    Han trodde ju danskjævlarna skulle løpa amok (eftersom flera redan sprungit in på plan) då de fick reda på resultatet 0-3.

    SvaraRadera
  13. Vilken pajsare jag är.

    SvaraRadera
  14. Det är fan lasse grankvist som är mest irriterande.

    SvaraRadera
  15. Leve Ralf!!! När jag träffade snubben på flyget berättade han en dråplig historia om VM kvarten mellan Sverige och Rumänien (ni minns väl vem som sköt 5 meter över?). Han och Granqvist kommenterade live för P4. Det var varmt som sjutton och man var tvungen att dricka massor av vatten. Nå, inför straffarna behövde Ralf pissa men radio-logen var blockerad av en massa folk och Ralf ville inte missa straffarna. Vad gör galningen? Han tar den tomma vattenflaskan, för ner den under bordet (utan Granqvists vetskap) och kissar i den. Dessutom medan han sitter och kommenterar för hela svenska folket. Ralf, det är en riktig hjälte!

    SvaraRadera
  16. haha, pissa i flaskan..

    oooh va gött

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.