2005/12/01

Marknadsavdelningen gör bort sig totalt...

SILLY SEASON I den här delen av fotbollsåret är det som bekant tid att förhandla med olika sponsorer om fortsatta, förlängda och nya sponsoravtal för en stor förening som Blåvitt. Blåvitt budgeterar med att öka sina sponsorintäckter från 24 miljoner till 25 miljoner under 2006, en marginell ökning med drygt 4%.

Vidare förlorar man en av sina guldsponsorer, SEB (fd SE-Banken), i sig inte hela världen. Men när man ser hur det går till undrar man ju vad i hela helvete marknadsavdelningen på Kamratgården sysslar med.

Samtidigt som marknadschefen på Kamratgården hävdar i GP att SEB bryter med IFK för att:


- Det handlar om att företaget centralt byter inriktning, från fotboll till något annat.


Samma dag som detta uttalande från IFK, prestenterar BK Häcken på sin hemsida att de fått en ny guldsponsor: SE-Banken. Senast jag kollade sysslade BK Häcken just med fotboll och sanningen var med andra ord att SEB nu väljer att byta huvudsponsorskapet i Göteborg, från Blåvitt till Häcken.

Vet inte marknadsavdelningen på Kamratgården vad de sysslar med eller tror de ärligt talat att de kan blåsa oss supportrar hur lätt som helst? I vilket fall så är agerandet pinsamt från Hans Lundbergs sida, antigen hade han inte koll på den samarbetspartner som nu lämnade, vilket i sig är allvarligt nog och ett direkt tecken på inkompetens. Men än värre är det om han trodde att det gick att lägga ut någon slags dimridå som mörkade att en stor sponsor bytte lag här i stan.

I lokaldelen av GP finns följande brillianta citat från Hans Lundbergs sida:



– Vi är nog ganska enkla, säger Hans Lundberg. Det finns förstås klubbar som har en mer utstuderad affärsidé och som arbetar mer professionellt, men den vägen har inte vi valt.


Men vilken väg har Blåvitt valt då? Den oproffessionella? Smart att stå i media och säga att man inte arbetar proffsigt så som konkurrenterna gör. Han fortsätter:




– Reklambyrån tycker nog att vi borde fräcka till oss, säger Hans Lundberg. Men det passar oss inte riktigt. Vi är inte så offensiva på marknadsföringssidan.


Mycket dumt trodde man att man skulle få höra från Kamratgården i sina dagar men detta tar ändå priset, Lundberg idiotförklarar sig själv och säger praktiskt taget att han och hans kollegor inte klarar av att göra det jobb de är anställda för att göra.

Anser styrelsen att det är smart att stå och basunera ut sån här skit i media? Anser styrelsen att det är smart att både förklara sig amatörmässiga och oproffessionella i tidningarna? Må detta vara årets aprilskämt för inte kan väl en av Blåvitts främsta ansikten utåt agera så här urbota korkat?

Läs resten av de (ja det finns ännu fler) korkade kommentarerna från Hans Lundberg på sidan 14 av denna pdf-fil.

29 kommentarer:

  1. Att de var amatörer visste man ju redan. Men att de erkänner det i medierna gör det så jävla uppenbart. Lundberg= nolla.

    SvaraRadera
  2. Är det inte dags att göra en intervju med Ordförande Halse om IFK´s ekonomiska ambitioner? Som det känns nu så står vi och håller i hörnflaggan och väntar förgäves på att bli inbytta. Förr kunde vi luta oss mot dom sportsliga framgångarna där sponsorer osv mer än gärna ville sponsra. Nu är det nya tider, fler klubbar som är betyligt "aggressivare" såsom kvartersklubben Häcken, vi kan inte längre leva på gamla meriter, även vi måste förnya oss.

    SvaraRadera
  3. Sjukt idiotiska saker han Lundberg säger. Vad hände med han den andra marknadschefen vi hade ett kort tag som började jobba på Got Event? Allt är förlåtet! Kom tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Ödmjukhet i all ära men vad är det för fel på att vara stolt för sina anor, framgångar och inte minst sitt klubbnamn? MFF visar attityd, ambition och nytänkande och belönas (rätteligen!) med 600 mille på 13 år. Det är dags för blåvitt att lämna korpenattityden och på allvar arbeta målinriktad för att nå de stora vinsterna klubben är förknippad med. Ett mycket rimligt steg i denna riktning är att marknadsavdelningen börjar arbeta professionellt, även om detta kan hugga i hjärtat på alla amatörer på denna avdelning. En fundering: det kan väl inte vara så att dessa amatörer får betalt? Har de proffslicens? License to promote?

    SvaraRadera
  5. *suck*

    Känns som att vi lika gärna kan anställa den, på Svenskafans ökända *elloslinda*, som marknadschef...

    *stön*

    SvaraRadera
  6. Allavrligt talat min Morsa hade gjort ett bättre jobb en mr Lundberg.

    AVGÅ!!!!!

    SvaraRadera
  7. Kan det inte vara dags att ta in Affe Afasi på Marknadssidan? Han har jobbat för blåvitt innan och verkar onekligen vara duktig på det han gör.

    SvaraRadera
  8. Otroligt med ett sådant pucko i en Allsvensk klubb.

    SvaraRadera
  9. Blev kritisk när vi skrev nytt med adidas. dessa som uttalat stöd för stockholmsfotbolen och DIF i champ league, och gett dem ekonomiskt stöd för att nå dit. Då borde man av stolthet bryta. En sponsor som erbjuder lika mkt ekonomisk är inte heller svårt att hitta, inte för sveriges anrikaste förening. men det verkar uppenbarligen som om en del sitter med fötterna på skrivbordet på kamratgården.

    SvaraRadera
  10. Givetvis ska blåvitt vara med och slåss om sponsorerna. Att inte nöja sig med annat än det bästa. Men jag tycker inte att den ekonomiska biten får ske till vilket pris som helst. Kamraterna gör sig bäst med den goa Göteborgsstämningen. Vi ska inte ha några "riskkapitalsföretag" eller lägga ut spelarna på entreprenad. Istället tycker jag att klubben ska förstärka den känslan och att Tjalle passar bra in i den bilden. Spelar som har ett hjärta för klubben, ja, rent av ledare som har ett hjärta för klubben. ;-)
    Det skulle vara förjävla bra om klubben gick på offensiv för att få en mycket större medlemsbas och gjorde det till en del av strategin (ung som Barca). 25000 medlemmar borde det gå att ansluta.

    SvaraRadera
  11. men fy fan. AMATÖR. PAJAS. kräk.

    SvaraRadera
  12. Läste texten igår och blev lika förbluffad jag.

    SvaraRadera
  13. Ja och eländet fortsätter:

    – Det sitter liksom i väggarna här, säger Hans Lundberg, IFK Göteborg. Vi har aldrig formulerat någon specifik affärsidé som vi satt på pränt.

    följt av:

    – Vi kom helt enkelt fram till att det är inte på det sättet som vi vill förädla verksamheten, säger Hans Lundberg. Det är bättre att spela in pengarna.

    Marknadsavdelningen genom marknadschefen säger detta. Det är väl för fan hans ansvar att öka utgifterna på ALLA andra plan än just de som föreningen spelar in till sig. Kaos är bara förnamnet. Inspelade pengar är ju inget man kan räkna med och inget marknadsavdelningen kan sitta och förvänta sig...

    SvaraRadera
  14. Frankie/ Jag tror han verkar trött på sitt jobb. För sånt här säger man bara inte och verkligen inte i medierna. Suck suck suck suck.

    SvaraRadera
  15. Försöker dom driva det hela utan en utformad affärside? Jippie....

    SvaraRadera
  16. Kapten/ Det värsta är att man nästan får känslan av att Lundberg är stolt över att det är så här...

    SvaraRadera
  17. Nån som mer än jag som sett Hans Lundberg under matcherna? Han verkar vara en riktig butter gubbe, som ser allmänt ointresserad och obekväm ut. Inte direkt föredöme för en säljare i hans rang!? Han verkar absolut vara en ren administratör i mina ögon och inte en utesäljare som knyter kontakter.

    Det var skillnad när Leif Nilsson var marknadsansvarig, han både hördes & symtes under matcherna och mot sponsorerna.

    SvaraRadera
  18. Verkar som de var ganska snabba med att svara på allt som står i den här bloggen.
    Läs på hemsidan.

    SvaraRadera
  19. Frankie; du är fan guld som lyfter sån här skit!! Pinsamma uttalanden och man begriper inte att inte fler protesterar. Tack och lov för Bara Ben..

    SvaraRadera
  20. Tröttsamt kan man lätt säga. Vad pågår på kamratgården?!

    SvaraRadera
  21. Detta var det värsta jag har läst på denna sidan. Har Klubben ajg stödjer och älskar inga ekonomiska ambitioner?
    Vill IFK bli ett lag som GAIS som inte har koll på sin organisation och ett lag som man kan säga att man lider med jag vill faktiskt inte lida. Jag är mycket mer för njutning och jag vill att föreningen som jag älskar ska ha lite större ambitioner än Lundbergs vissioner. Jag hoppas han är helt fel citerad och det varit ett riktigt dåligt practical joke. Men om det nu inte är så.
    SPARKA honom till någon pajas förening som kan dela hans storslagna vissioner och ambitioner!!!
    Intervjun är ju en självdeklarering om att han saknar mycket i huvudet...

    SvaraRadera
  22. Sparka pajasen. Kan en sådan här underbegåvad kille vara kvar i klubben efter detta?? Var är vinnar kännslan som ska finnas i IFK? Lundberg verkar ju vara nöjd med läget som det var tidigt 70tal. Han är en person som låter helt inkompitent och jag ser ingen framtid för honom i IFK efter detta. Hoppas att klubbledningen ser detta på sammma sätt och sparkar honom. KICK Lundberg kick him away from IFK

    SvaraRadera
  23. Erlingmark kom tillbaka

    SvaraRadera
  24. SPARKA, SPARKA, KICKA, KICKA!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  25. Fy fan vilka skrämmande uttalanden... Inte konstigt att iFK är efter inom vissa områden.

    Avgå för fan!

    SvaraRadera
  26. Först skatteaffären, nu det här..
    jag citerar Stellham: SUCK!

    SvaraRadera
  27. En del IFK Göteborgs image är ju faktiskt som den "kamratliga old-school föreningen". I dag när alla föreningar skall ge sken av att styras som börsnoterade företag så kanske det är bra att sticka ut från mängden?

    /fb

    SvaraRadera
  28. anonym/fb

    Oj vad det sticker ut! Ta en brevkurs i MF och sök jobb hos Lundberg!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.