2009/02/09

Uppdatering på årskortsförsäljningen

ÅRSKORT Någon skrev i vår kaosartade chatbox här på sidan för några dagar sedan att det vore intressant att se statistik med diagram över antal sålda årskort just nu för alla de allsvenska klubbarna. Borde inte var så svårt att fixa, tänkte jag och satte igång att kika efter försäljningssiffror för klubbarna. Där uppstod dock problemet att långt ifrån alla allsvenska lag redovisar löpande uppdatering för hur många årskort man sålt, några går knappt att hitta information kring alls, inte ens hur många kort som såldes inför förra året.

Några andra, i stort sett alla de stora lagen, skiljer sig dock med i stort sett dagsaktuell information om antalet sålda årskort. Framförallt AIK imponerar med att i vanlig ordning ha en väldigt informativ hemsida, trots ett ständigt rådande kaos i övrigt i den mäcktiga idrottsklubben. Även klubbarna med ny arena är självklart ganska angelägna om att pumpa ut denna information för att skapa ytterligare hets. Så med reservation för att vissa siffror är ungefärliga, eller inaktuella med ett par veckor, så ser försäljning för några av de allsvenska klubbarna just nu ut så här:

Noteringar till denna är att det i regel endast är årskort sålda till privatpersoner som är medräknade. MFFs sponsorbiljetter är alltså inte med, inte heller ÖSK eller Göteborgsklubbarna har här räknat in sina sponsorbiljetter. Huruvida stockholmsklubbarna har gjort det är än så länge oklart. Tittar man på hur försäljningen såg ut förra året, alltså inte vid den här tiden, utan totalt sett för hela säsongen, ser det ut så här i antal sålda årskort.

Återigen är sponsorpaket i regel borträknade. Detta missgynnar framförallt MFF och ÖSK som är duktiga på att kränga iväg paket av den typen. Räknar man med MFFs sponsorbiljetter kommer man upp i 10282 för 2008, och för ÖSK är summan 4000 istället för 2000. Återigen är det oklart hur några av de andra klubbarna valt att redovisa sin försäljning, om man har sponsorbiljetter med eller inte.

En analys av siffrorna 2008 kontra februari 2009 visar att klubbarna med nya arenor redan idag är uppe i samma, eller utökad, försäljning jämfört med hela förra året. Blåvitt är upp med några få procent medan tex MFF är upp med ca 30%, försäljning nu jämfört med hela förra året. För andra klubbar går det lite trögare, AIK är ner några procent om man jämför mot samma tid förra året, likaså Djurgården. En tydlig tendens är att vid den här tidpunkten, för i stort sett alla lag, är inte mer än runt hälften av alla årskort sålda. Och det visar även siffror om man tittat två-tre år tillbaka i tiden. Det är alltså när vi nu går in i de sista två månaderna innan säsongsstart som försäljningen på allvar startar i de flesta klubbar. Hur det kommer se ut hos de klubbar med ny arena är mer oklart, eftersom det inte går att göra rättvisa bedömningar sett till tidigare år.

Tittar vi på ett diagram över årskort kontra total publik ser det ut så här för 2008:

Här ser man att två av klubbarna, AIK och TFF, har en stor andel årskortsförsäljning och en mycket mindre andel lösbiljettsförsäljning, medan andra klubbar, tex ÖSK, har tvärtom. Dock lämnas här återigen en brasklapp för antalet utdelade sponsorkort. För MFFs del hade man nästan mindre snittpublik än antal sålda årskort, om man räknar in sponsorbiljetter. Vill man göra det ännu tydligare hur stor andel årskort kontra lösbiljetter som det gäller kan man se det i ett procentuellt diagram, där 100% givetvis är den totala publiksiffran. Då ser det ut så här:

Återigen skiljer sig ÖSK från de andra men samtidigt vet vi fortfarande att de säljer ungefär lika många sponsorbiljetter som vanliga årskort. Vad är då bra och vad är dåligt? Att sälja mycket årskort är alltid bra, då man får in pengar tidigt och man vet att det kommer alltid komma en viss summa publik. Att sälja sponsorårskort bör vara bra av samma anledning men i framförallt MFFs fall kan lojaliteten hos de som innehar ett sådant ifrågasättas.

Vad kan man vänta sig av IFKs fortsatta årskortsförsäljning, och sedemera publiksnitt för 2009? Svårt att säga med tanke på de nya förutsättningar som råder, men skall man trots det försöka följa tendenserna från föregående år, som gäller för nästan alla klubbar, så bör årskortförsäljningen ta rejäl fart nu i slutet av februari och hålla i sig i mars. Kanske kommer det då upp de 7000-8000 som marknadsavdelningen hoppas på, även om det känns avlägset i nuläget. Kommer vi då höja vår andel publik som ser matcherna med årskort, jämfört med de som köper lösbiljetter? Sannolikt ja, även om det vore ett fint scenario att sälja 7000 årskort, och sedan hålla snittet 40% årskort och 60% lösbiljett, som diagram tre och fyra visar. Det skulle i så fall ge ett publiksnitt på 17500 personer. Är det möjligt?

19 kommentarer:

  1. Det hade ju varit helt underbart att ha så gott som slutsålt varje match på nya arenan. Det skulle ju generera större försäljning av årskort nästa år.

    Ska detta hända, vilket nog inte är helt omöjligt, så krävs det dock att det går bra från start i år.

    SvaraRadera
  2. Måste berömma skribentens förmåga att analysera och problematisera. Han för tydligt en tes och det är lätt att följa den.
    Jag har också räknat lite på hur mycket publiksnittet kommer bli i förhållande till tidigare år, och hur mycket lag med ny arena ökat sitt snitt. Jag har kommit fram till att ett snitt på 14000 är vad vi ungefär ska hamna kring. Mer eller mindre beror på resultaten, nyförvärv, marknadsföring och allt annat som kan påverka en försäljning.

    SvaraRadera
  3. MEDAN heter det, inte medans!

    SvaraRadera
  4. jag har inte köpt årskort än för jag har spenderat allt på julklappar och nyårspartaj. Faktum är att där gick nog hela mitt årskort.. så troligt är att det inte blir något i år utan jag får satsa på nästa säsong i stället..

    SvaraRadera
  5. Det kan nog stämma att det blir en större försäljning av årskorten nu närmare starten. Då till en favör för klacken och övrig ståplats.

    Dock tror jag inte att vi kommer behålla andelen lösbiljetter som vi sett tidigare år. Men hoppas på en 15000 i snitt kan man alltid göra. Dock kommer det att vara MÅNGA matcher med lapp på luckan i år, så köp årskort NU!!!!

    SvaraRadera
  6. Intressant sammanställning.
    Men för att vara viktigpetter så har Djurgården sålt 3715 årskort hittills och inte 3000 som i diagrammet.
    http://www.dif.se/sidor/biljetter/saldabiljetter.asp

    SvaraRadera
  7. 15:33

    Bra, har ändrat detta nu.

    SvaraRadera
  8. Tack för läsningen. Frågan är om vi inte ska kunna komma upp i 7000-8000 sålda i alla fall. Många har det tajt direkt efter jul och nyår. Två löneutbetalningar återstår innan premiären (om man nu är anställd med löneutbetalning runt den 25:e).
    Dessutom borde väl ifk dra igång någon rejäl årskortskampanj snart (t.ex. direktadresserad reklam). Har bara sett reklam om årskort på egna hemsidan än så länge.
    Levande sittplats där jag själv sitter sålde snabbt 300 platser sedan känns det som det stått still i två månader.
    tror som sagt det dra igång på nytt när kvällspressen börjar skriva om allsvenskan och då de slåpper sina fotbollsbilagor etc.
    Under 7000 vore misslyckat med tanke på hur bra Gamla faktiskt blev. På visningen tyckte jag själv att den är löjligt tajt. Kan fortfarande inte förstå att planen är fullstor. Ser ut som en sjumanna plan. Någon annan som upplevde synvillan att planen såg så liten ut?

    SvaraRadera
  9. mycket bra artikel

    SvaraRadera
  10. Grym artikel, bästa på länge. Mycket intressant!

    SvaraRadera
  11. Jag tror väl MFF har sålt mer än 7000??
    för ett tag sedan hade dom sålt 10 000 tror jag.

    SvaraRadera
  12. Skulle vara intressant med länkar till respektive årskortsförsäljing. Mest nyfiken på var MFF redovisar sin försäljning. Utöver det, en mycket bra artikel.

    SvaraRadera
  13. Bra artikel som sagt. Dock kan man diskutera vårt snitt på "40% årskort och 60% lösbiljett".
    Visst är det väl så att ett antal matcher (så där på rak arm, matcherna mot: gais, elfsborg och aik) drog upp snittet rejält. Detta innebär att på dessa matcher var det låt oss säga 13 % med årskort, resterande hade lösbiljett. Detta innebär att på de övriga matcherna var det en betydligt högre procentandel med årskort. På Nya gamla kommer publiksiffor över 18 800 ej vara möjligt varför det ej kan bli matcher där en så hög procentandel har lösbiljetter.
    Alltså, är det osannolikt med 40% årskort och 60% lösa i snitt...

    Herregud, jag är trött och har tappat vart jag ville komma. Någon som förstår hur jag tänker?

    SvaraRadera
  14. 19:12

    Källa (mff) bland annat här.

    IFK, ÖIS och GAIS redovisar på sina förstasidor. AIK här.

    SvaraRadera
  15. Anonym 19:58 har gjort en helt riktig analys.

    Vårt snitt kommer lida av att vi inte kommer fylla Nya Ullevi med evenemangspublik.

    SvaraRadera
  16. Jag hoppas att vi om några år har samma tryck på våra hemmabiljetter som Indianerna. Jag tror att vi når 7.000-8.000 säsongare detta året. När folk inser att det är svårt att få tag på biljetter så kommer nästa års försäljning bli 10.000?

    jag tror det blir lapp på luckan på flera matcher i år. Farsan går aldrig på fotboll "live", men t.om han deklarerade att han skulle se en del matcher på den nya arenan. jag tror att det finns en nyfikenhet bland fotbollsgöteborg vilket gör att biljetterna kommer gå som smör:)

    SvaraRadera
  17. Mycket intressant artikel!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.