2011/10/21

Polisen skapar hat mellan supportrar

GÄSTKRÖNIKA. BaraBen.com tar med jämna och ojämna mellanrum in gästkrönikor från er supportrar. Ibland är det ett okänt namn som får säga sitt, ibland en stor blåvit profil. I dag tar "guran" sig an polisens påverkan på supportrarna. Håller du med? Tycker du tvärtom? Gillar du det du läser? Eller avskyr du rubbet? Mejla in din gästkrönika till oss på kontakt@baraben.com eller lägg in din kommentar nedanför bloggposten!

Derbykväll… Ja resultat och spel kan vi lämna därhän för nu iaf, det finns gott om gottegrisar överallt som kommer ägna sig åt den saken ändå, till leda…

Jag tänker närmast på poliskommenderingen. Sen när blev derbyn i Göteborg högriskmatcher? Fordom (typ tre år sedan) gick Gaisare och IFK:are i gemensam skock till och från arenan utan bråk. Ikväll… Avspärrningar och dubbla polisled med stissiga, överspända och ibland även rent oförskämda poliser. Vad är det som har hänt egentligen? Är hotbilden så radikalt förändrad på endast några år? Eller finns det andra skäl till att det blivit så här? Ja, jag undrar faktiskt, speciellt efter kvällens kommendering.

På väg till arenan stoppas vi, mina söner och jag, av iofs trevliga poliser, för att mina söner bär varsin blåvit halsduk runt halsen. På en korsande gata är några hundra gaisare på väg, och där står vi bakom poliserna, hindrade av desamma att gå gatan fram. När väl gaisarna anländer till vår gatukorsning, känns det som om hatet tänds i deras ögon och de skriker ut sitt förakt vid åsynen av de vackraste av färger bakom polisleden. Luften fylls av smädelser och kränkande kommentarer om oss och om IFK. Vad hade hänt om alla dessa gaisare kommit ikapp oss utan poliser? Hade trehundra gaisare misshandlat oss då, tre ensamma personer? Eller skrikit ”Pissa, pissa på, pissa på IFK!” Som de nu gjorde. Jag tror faktiskt inte det. Lika lite som de gjorde det för tre år sedan när de dessutom delade trottoar med barnfamiljer, unga och gamla. Att samla ihop, dela upp och hålla grupperingar åtskilda tror jag bara stärker känslan av vi och dom. Vi är farliga och polisen skyddar er stärker bara dessa vilsna själar i den felaktiga tron att de faktiskt är farliga och behöver skyddas från. Blanda upp grupperingarna med vanligt folk istället så skall ni se att det löser sig alldeles av sig självt.

På väg från arenan…avspärrningar. På båda sidor helt vanliga människor, och parkerade bilar, med dubbla polisled och kravallbussar emellan. Kom man från fel sektion fick man gå ett helt kvarters omväg för att hamna, just det – bakom polisledet. På en enkel fråga om passage, oförskämda poliser som tycktes njuta av situationen och dess tillfälliga makt över vanligt folks möjliga vägval. Skäms den konstapel som på ett nedsättande sätt svarar på en enkel fråga genom att peka i motsatt riktning samtidigt som han talar i barnsligt tonfall, vad har du för problem konstapeln..? Är du lämplig till att vistas ute på kommendering på stadens gator där du förväntas kommunicera med människor? Tror du att du genom ditt nedlåtande tonfall inger förtroende och respekt hos allmänheten? Ser du din chans att få provocera lite, kanske få lite action? Har jag tur få jag ta fram batongen… Hur skall jag annars tolka ditt uppförande? Tyvärr minskar inte mina farhågor om polisens metoder eller lustar av att jag tillsammans med flera personer en stund senare får kasta oss undan när vi går över ett övergångställe. Anledningen tycks vara att tidigare nämnd polislinje nu ansågs onödig och kravallbussarna skulle flyttas eller parkeras. Utan minsta tecken på att brådskande läge förelåg rusade man motorerna och körde rätt in i folksamlingen som gick över det obevakade övergångsstället. Som tur var hann alla kasta sig åt sidan med nöd och näppe. Mer bråttom än att man stannade efter några meter för rödljus var det dock inte varför jag lyckades etablera ögonkontakt med chauffören, döm om min förvåning när jag då möts av ett hånleende…

Jag gick vidare i kvällen med en fadd smak i munnen, ja visst mitt favoritlag hade förlorat, men än bittrare smakade det faktum att polisen på några få år lyckats förvandla en familjefest till vaddå..? Naturligtvis inte helt ensamma, det skall också sägas. Men frågan man iaf ställer sig är… har polisen en egen dagordning? Försvarar man sina stora kommenderingar genom att just ha stora kommenderingar eller vad är det frågan om egentligen?

Väl helskinnade från incidenten med kravallbussen hamnade vi då till slut bland en massa segerrusiga gaisare på väg från Ullevi. Ja visst var det tjôt och hånfulla kommentarer, men inte kände jag mig hotad inte. Varför skulle jag göra det? Det känns som vi har ett val. Skall vi trappa upp och alienera oss än mer från varandra, från vanligt folk, få en stockholmsk utveckling? Eller skall vi försöka ta tillbaka våra gator från bus och polis?

/Guran

41 kommentarer:

  1. Jag tycker att du har en poäng i det du skriver men du utgår från ditt perspektiv som familjefar. Tror du att dessa hundra Gaisare hade gått förbi 2-3 stycken 18-30-åringar utan att skrika fula ord eller kanske slänga iväg någon flaska? Även om de hade gjort det i majoriteten av fallen så hade det ändå blivit ett ramaskri om något hade inträffat och polisen inte hade varit där.

    SvaraRadera
  2. Den bästa och mest aktuella krönikan jag läst på länge. Grymt bra att du belyser supporter/polis-problematiken från detta håll. Jag gjorde precis samma reflektion som du innan och efter matchen och tror det ligger mycket i det du skriver att det lätt bildas en klyfta när vi i princip blir visade och intalade av polisen att det faktiskt finns en klyfta med bråk och jävleskap mellan lagens supportrar. Precis som du är jag inte alls övertygad att så är fallet. Och det här med poliser som verkar tycka om att visa sitt förakt mot fotbollssupportrar har jag också sett på nära håll.

    Denna krönika borde publiceras i någon dagstidning/kvällstidning!

    SvaraRadera
  3. När det händer något och polisen inte är på plats i rätt antal så blir det ramaskri..

    och när det inte händer något så är polisen för många..

    Tror aldrig att det att alla kan bli nöjda i detta ämne.

    Kan det inte varit så att antalet poliser denna match förhindrade bråk mellan supporters!? Trots att notan för antalet poliser blev hög, så kanske samhället spara in lite pengar på de personerna som brukar hamna på våra sjukhus halvt ihjälslagna!? Man kan dryfta detta i all oändlighet, men som det är i dagsläget (med media som ligger på i den utsträckning som man gör) så tror jag inte polisen vågar annat än att vara på plats i stort antal.

    SvaraRadera
  4. Ruskigt bra skrivet. Var faktiskt min första reaktion när jag närmade mig GU, -jävlar va mycket poliser och detta i ett GBG-derby.
    Mim skämtsamma teori var att de behövde övertiden för att höja julklappskassan.
    Såklart ordningmakten skall vara på plats, men nån måtta får det ju vara.
    Och blev ju smått patetiskt efter matchen när man med täta led av piketer föstes runt Polishuset, för att i mitt fall sedan ändå passera Gunnar Grens plats. Visst fick vi ett antal hånfulla kommentarer, men inte kändes det som det fanns nån hotbild. Och då var vår medelålder runt 30.

    SvaraRadera
  5. Tycker faktiskt att det varit en hel del stök runt derbyna så länge jag kommer ihåg. Snuten hindrar en hel del, varse sig man gillar dom eller ej.

    SvaraRadera
  6. Riktigt bra analys. Jag som stockholmare (har varit på många matcher i gbg iom att jag bott där tills nyligen) upplever exakt samma sak. Oavsett om det varit gbg-derby eller vanlig ifk/gais vs.sthlmsklubbsmatch så har jag vid ett flertal tillfällen varit med om att polisen med sina rusande piketer/hästar/piskrapp på oskyldiga trappat upp hatiskt stämning, helt i onödan. Man kan lugnt konstatera att polisen ej konsulteras av de skarpaste psykologer/sociologer. låt fotbollspubliken vara, de flesta sköter sig alldeles förträffligt bra. hets föder hets och min egna erfarenhet av gbgpolisen är att dom älskar att starta upp onödiga tvister, tråkigt men sant för normalbesökaren.

    SvaraRadera
  7. dé já vú.

    Upplevde exakt samma sak .. blev dj-igt irriterad på bror Mässing ..

    SvaraRadera
  8. mindre poliser runt arenan skapar mindre hets och då kan man röra sej hur som helst vilket leder till att de blir mer uppdelat bland fansen överallt, tror de skapar mindre bråk men framför allt mindre hets.

    SvaraRadera
  9. 13:04 Det framgick inte i texten, jag skrev barn för det är ju mina barn, men de har faktiskt blivit väldigt stora, förstår inte vart tiden tagit vägen ;-) Ivf 18-20, själv har jag passerat fyrtio. Vi gick även tillsammans när vi hamnade i gaisflocken på väg från Ullevi.
    13:38 Ja jag tror du har en väldigt viktig poäng vad gäller medias drev och vad det föder för reaktioner, speciellt hos polisen och hos media självt.
    14:29 Ja självklart kan stor polisnärvaro och helt skilda grupperingar förhindra sammanstötningar, i det korta perspektivet... Det som oroar mig är vad det gör i det långa.

    Jag menar inte att polisen helt skall hållas sig undan eller att alla poliser har ett ont uppsåt. Jag menar bara att det är något som spårat ur, och där har vi alla ett ansvar. Både publik, klubbar, media och inte minst polisen. Jag har gått på fotboll sedan början av åttiotalet och stått på ståplats hela tiden, och jag anser faktiskt att det aldrig varit lugnare än nu, iaf på läktaren. Vissa matcher har det varit stökigt även runt arenan, företrädesvis då när Stockholmslagen kommer på besök. Men aldrig när det varit derby. Öismatcher har aldrig varit problem överhuvudtaget, Gais...ja lite råare tonläge, lite mer fylla osv men aldrig våld eller hot, i stort sett. Inget är förstås perfekt.

    Där människor möts uppstår ibland konflikter, det är helt naturligt. Det möter vi överallt, på arbetsplatsen, i trapphuset, surkärringen eller gubben på vagnen osv. Men vi löser det, vi är trots allt, det stora flertalet iaf, sociala varelser. Man håller igen, taggar ner för att inte trappa upp konflikten, för det är otrevligt att bråka för de flesta. Vissa hemfaller åt olämpligt beteende, speciellt i samband med fylla. Så kommer det förstås att vara även i framtiden. Men jag tror inte att lösningen i alla lägen är upptrappning från polisens sida, då har vi ju gett upp redan. Otaliga är de derbyn man gått till eller från arenan där folk har ballat ur. Men eftersom du går brevid den du skäller på så blir det ett lägre tonläge, människor runt omkring kan tom säga ifrån om det går för långt. Det är min erfarenhet av Göteborgsderbyn, tills för några år sedan.

    Jag tror faktiskt att det uppskruvade läget triggar en del, pulsen går upp, adrenalinet flödar. Man behöver inte ta några sociala eller etiska hänsyn längre, man är omgiven av likasinnade och behöver inte tänka på sitt uppträdande. Snarare hetsar man varandra till att skrika vedervärdiga saker som "pissa på ifk" osv.

    Mellan grupperna som man delvis själv skapat står polisen. Stissig, för många säkert en happening. Skarpt läge och allt det där. Jag har sett det alldeles för många gånger för att bortse ifrån det. Göteborg, Stockholm, Malmö, Helsingborg och Borås osv. Poliser som får tunnelseende och beter sig förjävligt, tappar all förmåga att agera på ett socialt och kommunikativt sätt, vilket bara spär på problematiken. Känner man sig hunsad och förolämpad av en auktoritär polis, ja då blir man förbannad och efter ett tag så har man skapat den situation som kräver en massiv insats från polisen. Frågan är bara vad som är hönan och vad som är ägget då?

    Lite har vi kanske oss själva att skylla, iaf vad gäller derbyna. Det är säkert trevligt med marscher till arenan, jag har själv aldrig gått någon iofs. Men iom de gemensamma samlingarna bryts den tidigare uppblandade skocken som faktiskt höll sig själv i schack. Eftersom man faktiskt gick tillsammans med både blåvita och gaisare, barnfamiljer och allt möjligt höll sig faktiskt de flesta lugna. Om inte annat tog polarna dig i örat om du ballade ur... Det kanske skulle kunna vara vårat bidrag till bättre stämning på stan i samband med derbyn, sen får polisen bidra med sitt. Utbilda sin personal i att kommunicera med folk på ett vettigt sättt och ta bort de värsta rötäggen, de får fixa övertidpengar på andra kommenderingar helt enkelt. Bara en tanke...

    /Guran (krönikören)

    SvaraRadera
  10. Guran! Bra!
    Det ligger mycket i det du vill säga.

    Det enkla svaret är att svensk polis är helt kass på sånt här. Det har dom bevisat under många år.

    Det finns ett gäng polisgubbar i sthlm som är rutinerade och avslappnade men samtidigt har stor pondus som hanterar det perfekt.
    Resten är fullständiga amatörer. Kan garantera att om vi vana supportrar fick vara poliser en högriskmatch så hade det blivit ett skolexempel.

    SvaraRadera
  11. Bra att du skriver detta. Hade exakt samma upplevelse. Har aldrig efter 25 års derbyn sett något liknande. Stannade och frågade poliser om varför det såg ut som det gjorde. Förutom föraktfulla kommentarer om att det alltid sett ut så här och att jag kanske aldrig varit på en "högriskmatch" förut så erkände de i alla fall att det var en övning med många unga poliser som skulle tränas upp. Vårt samhälle behöver dessa resurser någon annanstans! /Torbjörn

    SvaraRadera
  12. En övning, många unga poliser..? Ja det kan ju förklara en del förstås. Men då har de uppenbart fel läromästare eller förebilder, det är ju en sak som är säker, sanna mina ord. Just bemötandebiten är ju den som oftast brister i samband med stora fotbollskommenderingar. Tycker ändå att den ordinarie supporterpolisen är ok och vet vad det handlar om. Vid de stora kommenderingarna är det kanske mycket extrafolk, många unga som ser det som en happening, kanske tom kan få slå någon på käften. Då blir det svårt med ett bra bemötande... Ja, det är något att jobba med för polisen.

    /Guran

    SvaraRadera
  13. Bra skrivet, Guran. Tycker du funderar helt riktigt. Det känns verkligen som att polisens uppdelning bidrar till "vi" och "dom".

    Själv hamnade jag ensam i eftersvallet på gaiståget och upplevde inga problem att gå där (förutom när de kastade en banger vid Gunnar). Tror dock folk känner sig mer untouchable och får ett ökat behov att vara tuff när de blir eskorterade av poliser, vilket ökar hatet och hetsar upp stämningen.

    SvaraRadera
  14. Ge oss mer om Prioritet Finans! Varför vågar inte Baraben gå ut med en enad artikel där man ställer sig för eller emot?!

    SvaraRadera
  15. 17:30 Så att du själv slipper välja "sida" och kan gå på deras spår?

    Du har själv inte lyckats dra slutsatsen att Baraben-skribenter verkar ha olika åsikter i frågan? För det är väl ändå så man får tolka Erling, Peeman och Frankies olika inlägg.

    SvaraRadera
  16. Mycket bra skrivet!

    Jag finner det ganska enkelt att dra parallelen till kravallerna under EU-toppmötet 2001. En övertaggad Göteborgspolis som någonstans utgår från att fotbollssupporters/demonstranter (eller vilket sammanhang det nu gäller) är en aggressivt lagd och socialt icke-fungerande massa. Naturligtvis blir det därefter, att hat väcker hat som tidigare uttryckts i tråden.

    Dessutom kan vi alla vara överens om att segregation alltid kommer att utlysa ännu mer hat, man blir rädd för vad som är olikt eller främmande. Så länge olika lags fotbollssupportrar hålls ifrån varandra och inte kan interagera på ett mindre grottmänniskoliknande sätt, så kommer hatet att finnas. Jag måste säga att jag genom nya bekantskapar på senare tid fått se att även Gaisare kan var (nästintill) fullständigt förnuftiga människor ;)

    Naturligtvis finns det undantag i de stora supportersskarorna, och i grund och botten är de givetvis väldigt bidragande till att vi har den situationen vi har. Jag kan därför förstå att det föder en viss desperation hos ordningsmakten, och att poliserna som agerar på grottmänniskonivå gör det av samma anledningar som supportrar gör det. Likväl, jag är fullkomligt övertygad om att du har rätt gällande frågorna du lyfter fram i din krönika.

    SvaraRadera
  17. Tycker inte att att det är ett särskilt stort problem med mycket poliser i sig, men att man inte får gå vart man vill, i alla fall under eget ansvar, anser jag är kränkande mot individers frihet

    SvaraRadera
  18. mycket bra skrivet! håller med till 100% skönt att det är flera som kände samma sak som jag. har gått på blåvitt sedan sent 70 tal stått i klacken mm detta pådrag för ett avslaget mittenmöte i allsvenskan!!(ja jag kände faktiskt så för första gången inför ett derby).

    jag är helt övertygad att detta pådrag förstärker rivaliteten, och för mig kändes det förnedrande att slussas mellan piketer och 100 tals poliser för att köa en halvtimma och kroppsvisiteras av två svettiga match funktionärer medans 10 talet poliser står bredvid och tittar på.

    Det är klart som fan folk klagar på att fotbollen kostar för mycket när man överdriver så här grovt.

    Hade det varit mot aik en avgörande match hade jag haft lite större förståelse.

    SvaraRadera
  19. Polisen bör se över sin rekrytering och inte bara rekrytera våldsbenägna lågIQ:are. Vart leder det samhället om hatet mot polisen blir större än oviljan mot brottsligheten?

    SvaraRadera
  20. Oerhört bra skrivet, och verkligen "spot on"!
    Precis på detta sätt var det många som upplevde kvällens polisinsats.

    De säger att de är där för folket, men i själva verket så får de folket att vända sig mot dem.
    Polisen i Göteborg har ingen som helst utbildning och saknar sunt förnuft när det kommer till att styra större folksamlingar.

    Det är för jävligt, och det är bara en tidsfråga innan någon blir ihjälkörd av dessa idioter när de mer eller mindre kör rakt in i folkmassorna för att visa sig på styva linan!

    /Slang

    SvaraRadera
  21. Göteborgspolisen är verkligen inkompetent och farlig för allmänhetens säkerhet. Är övertygad att Gaisare och änglar skulle få ett mycket bättre förhållande till varandra utan dessa groteska och våldsbenägna polisinsatser!

    SvaraRadera
  22. Nya unga personer upptäcker det vi lite äldre varit med om länge.
    Välkommen till.. ja livet.

    SvaraRadera
  23. Riktigt bra skrivet! //B

    SvaraRadera
  24. Träffade en polis i veckan som satt i en av bussara.jag frågade honom om han tyckte det var en överdriftmed alla dessa poliser. Han höll med mig. Jag tror de flesta poliserna fattade precis lika väl som publiken att detta var aldeles för mkt!

    SvaraRadera
  25. Jag möttes också av denna syn fast från en helt annan infallsvinkel. När jag och min Farsa kommer till arenan lite stressade, för att det bara är 10 minuter kvar tills matchen ska starta, så möts jag av 3 (!) snutar som dagen till ära ska agera någon sorts av läktarvärdar. Ivf så knör sig dessa 3 snutar före mig i kön utan förvarning och hindrar en Gaisare att gå in. Detta var en äldre man, lite överförfriskad, som såg helt harmlös ut, och som antagligen bara skulle in och se matchen.
    Denne gubben blev därmed protad från matchen och blev inte insläppt. Jag vet inte om det berodde på att de t var en av de "finare" sektionerna som han skulle in på, som gjorde att dom inte släppte in han. (Den som ligger till höger om pressläktaren och till vänster om handikapp och YF). Denna gubbe var absolut inte den mest packade jag har sett blivit insläppt på någon match, men han hade kanske inte direkt utseendet med sig så att säga.
    Men jag förstår inte vad en harmlös alkis skulle göra för någon skada.

    SvaraRadera
  26. Klart att Ifkare och Gaisare skall kunna gå tillsammans och tjöta efter matchen utan knytnävar vi är ju alliansbröder och Göteborgare allihopa vi är inte nåra jävla stockholmare utan hjärna.

    SvaraRadera
  27. De som slåss de slåss med eller utan polis. De andra som låter sig hetsas av snutarna är inget större problem. De står bara bakom polislinjer och spelar Allan. Inget problem för den fredlige åskådaren således. Däremot är onödigt stor polisinsats ett problem för skattebetalarna.

    SvaraRadera
  28. Jag undrar vem som är ansvarig för en sådan polisinsats? Polisen skapar ett behov som inte finns. Dom är väl ännu mer intresserade av att finnas nu när dom kan ta betalt av vissa föreningar... Det mest äckliga är att man inte kan prata med poliserna. Dom har "döda" i blicken och svarar inte ens på dom mest enkla frågorna.

    SvaraRadera
  29. Frågan är inte om utan NÄR en supporter blir överkörd o DÖDAD av en polisbuss oavsett klubb.

    Denna "taktik" att köra in med polisbussar in i folksamlingar är förenat med överlagt mord o det skall bli intressant den dagen det händer hur rättsväsendet kommer o tolka det.

    Du har helt rätt i att Polisen har med sitt uppdelande delat in oss i vi o dom.

    Vi grabbar får utstå alla sorters trakasserier.

    SvaraRadera
  30. polisen vill slåss helt enkelt.. rasmusson älskar ju att dra batong.

    Bohlin var en mycket bättre supporter polis än de 2 pajasarna vi har nu

    SvaraRadera
  31. ALLA blåvita är Blåvitt2011-10-22 18:14

    Bortsett pålisen, som snurrade runt stan a´la Damaskus från kl 13 med halvt bepansrade batong-storbilar och i övrigt agerade febrigt, tror jag det är mindre lämpligt att ta med våra fina allra minsta blåvita avkommor till matcher med sting i. Ordningsmakten bedömde märkligt nog malmoe hemma nyligen och lillgajs som motsvarande ajk på alltid lika skönt besök.. Blåvitt på Ullevi är oavsett motstånd, kanske inte riktigt lika barnvänligt som Liseberg.

    Jag vill emellertid understryka att jag fullt ut respekterar och förstår skribentens inlägg.

    SvaraRadera
  32. Ingen nyhet att Rasmusson är ett svin som älskar när vi supportrar hamnar i trubbel, obefogat eller ej.
    Helt sanslöst att det fortfarande finns folk som går fram och pratar och är trevlig mot han.
    Han är smuts och ska behandlas därefter.

    SvaraRadera
  33. Om polisens bristfälliga attityd i fotbollsrelaterade sammanhang!

    SvaraRadera
  34. Bra skrivet! Jag har stått i klacken i 10 år och aldrig, inte en enda gång känt mig rädd eller hotad innan, under eller efter en fotbollsmatch. Vill man hamna i trubbel så gör man det, nästan alltid sker detta i utkanten av stan där alla inblandade känner till spelreglerna. Det kan inte 300 agressiva polier runt gamla ullvi göra någonting åt. sen detta läktarvåld som beskrivs som ett jätteproblem i tidningarna, vart är det? inte här i Göteborg iaf! Ge oss konkreta fakta när ni publicerar.

    Det är hög tid uppmärksamma detta problem!

    SvaraRadera
  35. Oktober 2011 så blev det helt plötsligt en sådan traumatisk upplevelse för Göteborgspubliken att polisen kan överdriva?

    Välkommen ner till Skåne då.. Där snackar vi kräk"både befolkning och poliser"...

    SvaraRadera
  36. Som gaisare tycker jag likadant. Fattar inte varför den här hetsen skall spädas på. Tröttsamt.

    SvaraRadera
  37. även "sagoscenen" uppmärksammar detta.

    Vi alla oasett färg måste stå enad den dagen en supporter blir dödad/överkörd av "grisen".

    SvaraRadera
  38. Bra skrivet! Jag var inte på derbyt men min 19-årige son var där med fyra kompisar. Jag ringde honom efter matchen men inget svar. Vid midnatt ringde han och sa att han var vid McDonalds i Mölndal. Han och kompisarna hade fösts in i en piketbil och körts till nåt ställe i industriområdet. De anklagades för fylleri. Sonen hade 0,1 promille efter två öl före matchen, en av de andra skulle hämta sin bil. De satt utan klockor (beslagtagna) i ett rum med blandat IFKare och Gaisare och hade inte en aning om något. Psykisk tortyr värdigt en polisstat, ovärdigt en demokrati. Han släpptes strax före midnatt, ensam. Ingen kollektivtrafik går så dags där ute När jag läst kommentarerna här har jag förstått: Det var fråga om utbildning. Göteborgs polischef har en del att förklara. Kan inte Uppdrag Granskning ta tag i detta? De var ju tydligen på matchen. Hälsn Wille

    SvaraRadera
  39. Det är som många säger att polisen skapar ett behov som ibland inte finns.. De är lika mycket huliganer som fotbollshuliganer.

    Polisens uppgift är att förebygga brott snarare anser jag att de provocerar fram brott för att sen "sätta" dit folk. Se bara Aik matchen.

    Det är skrämmande hur man idag använder sina bussar till att köra på folk. Jag har tidigare anmält detta för JO men de anser inte att det finns underlag för vidare utredning tyvärr.

    Det finns sätt att kunna undvika att supportrarna möts, men ibland undrar jag om man verkligen vill att dom ska "råka" på varandra.

    Polisen kör på folk, misshandlar folk, tar folk för LOB och PL 13 utan anledning, pepparsprejar som man vattnar sin gräsmatta.

    Som en del säger Bohlin va det bästa supporterpolisen men rätt attityd, respekt och lugn.

    SvaraRadera
  40. Mycket bra skrivet! Håller med om allt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.