2011/03/22

"Vi måste dubbla IFK Göteborgs omsättning"

Fredrik Abrahamsson, försäljningschef.
SPONSRING/EKONOMI. Vid IFK Göteborgs presskonferens på tisdagen, där den nya huvud- och tröjsponsorn Prioritet Finans presenterades, tog BaraBens senior advisor Frankie ett snack med Blåvitts försäljningschef Fredrik Abrahamsson, om effekterna av den nya sponsoraffären.

Hur ställer sig ICA till den här affären?
– Exponeringsvärdet för ICA minskar ju, det ska man inte sticka under stol med.
Så hur balanserar ni detta med det faktum att ICA även i fortsättningen ska satsa lika mycket i Blåvitt?
– Med alla de åren vi har tillbaka i tiden kommer IFK Göteborg alltid att vara väldigt förknippade med ICA. Även om de inte har maximalt exponeringsvärde just nu så ser de vinsten i att vi får in så mycket mer resurser att vi faktiskt...ja, den sportsliga framgången är viktigare. Om vi vinner ute i Europa är det oerhört viktigt för ICA. Och så här ökar våra möjligheter att göra det. Det handlar om att skaffa sig mer resurser helt enkelt. Det är väldigt enkelt i den här världen, antingen får vi in mer folk på läktaren för att få in pengarna där eller via sponsorer.
ICA är ju väldigt förknippat med Blåvitt, med 30-talet år som sponsor, hur överbygger ni den varumärkesmässiga klyftan till den nya sponsorn?
– 36 faktiskt. Det är klart att det är en utmaning, det kommer bli framför allt min och våran uppgift för IFK Göteborg att hjälpa Prioritet att få den möjligheten att nå ut med sitt varumärke. De har ju ett varumärke som inte är känt på samma sätt och där är jag fullständigt övertygad om att vi är den marknadsplats som kan göra det okända företaget verkligen känt. Vi har det starkaste varumärket inom idrotten och att sitta på bröstet hos oss, ja det är...stort. Det ska bli intressant att mäta vad det här har gett om två, tre år.
För deras del med inte minst?
– Ja, det är klart. Han har jättestort hjärta för IFK Göteborg men det är klart det är business det handlar om.
Vad tror du supportrarna säger om att tröjan med den nya sponsorn inte kommer gå att köpa förrän om ett år?
– Alltså det är den verklighet som råder. Dels tror jag inte att vi får problem att bli av med de tröjor vi har i dag. Faktum är att det blir något av en kultstatus på dessa tröjorna, de sista med ICA på. Men det är viktigt för oss att öka alla intäkter och merchandise är en viktig inkomstkälla för oss. Därför hoppas jag att den rätt stora förändringen på tröjan även kommer locka många supportrar att vilja köpa tröjan till nästa år.
Då ni även ska komma med en ny modell på matchtröjan...
– Ja, hemmastället blir nytt till nästa år och då blir det med den nya sponsorns tryck på bröstet. Det blir en liten milstolpe i IFK Göteborgs historia.
Det kan bli många sålda tröjor, men det är ändå ingenstans i närheten av de drygt 12 miljoner om året som Prioritet pumpar in i Blåvitt...
– Nej, men tillsammans blir det ju en effekt av att vi ökar våra resurser.
Så vad blir nästa steg för Blåvitts försäljningsavdelning efter den här jätteaffären?
– Vi har i stort sett maxat i stort sett intäkterna på vår dräkt. Det är väl ingen hemlighet att jag sedan jag började jobba för IFK Göteborg för två år sedan har drivit frågan om Clean court på arenan. Det är något jag drivit stenhårt mot både vår styrelse som mot ledningsgruppen och kommunen och där är vi inte i hamn ännu. Men det är min absoluta ambition att vi måste i mål. Här ser vi vad vårt varumärke är värt och då kan du tänka dig vad vi ger ifrån oss när vi inte har rättigheterna att utnyttja samma varumärke vid försäljningen kring matcherna. Jag kan tänka mig att vi ska betala marknadsmässig hyra som alla andra gör.
Affären med Prioritet finans måste ju ha gått mycket snabbare än vad ni ger sken av utåt?
– Det är klart att det gick snabbt. Men vi jobbar ständigt på att öka sponsringen från våra nuvarande partners och Prioritet har varit bland våra sponsorer ett par år. Men när vi ställde frågan till Nils (Wiberg, vd och ägare av Prioritet Finans, reds. anm.) om han ville öka sitt engagemang sa han att det i så fall skulle vara hela vägen och sätta hans företag mitt här (Abrahamsson klappar Frankie på bröstet, reds. anm.). Det kunde vi ju inte göra eftersom vi hade ett avtal med ICA, men då sa han "men säg vad som krävs för att lösa det så får vi se om jag kan fixa det ni kräver". Och så började den bollen rulla, och det var ett par, tre, månader sedan. Och sedan landade vi här.
Jobbar ni mycket på att öka sponsringen från era nuvarande sponsorer?
– Ja, de sponsorerna har ju redan en orsak till att de väljer att sponsra Blåvitt. De är engagerade i IFK Göteborg och det är klart att vi hela tiden jobbar på att öka deras engagemang. Hittar man nya sponsorer är det större jobb att ge dem tryggheten i att sponsra oss. Före säsong jobbar vi mycket mot nya sponsorer för att de ska vara med oss under året medan vi jobbar hårt på att sponsorerna ska känna att de får ut så mycket som möjligt av samarbetet med oss.
Man måste spendera pengar för att tjäna pengar, så måste inte IFK Göteborg växa på försäljnings- och marknadsavdelningarna för att ta nästa steg?
– Det är en självklarhet. Det är min och Andrejs uppgift, både till inkomster och personal. Ju mer säljare man är, med vettig styrning från ledningsgruppen, så genererar ju de pengar. Och ju mer pengar IFK Göteborg får in ju bättre är det. Så det finns ingen målsättning från vår sida att vi ska vara en säljare, vi ska helst vara tio säljare och det vill nog de andra föreningarna vara med.
Så vad krävs rent konkret för att ta nästa steg med IFK Göteborg?
– Vi vill ju bli etablerade i Europa...
Men det snacket har man ju hört i snart 20 år, sedan Blåvitts senaste storhetsperiod?
– Absolut. Det är lätt att prata, det är värre att generera. Det man gjorde i IFK Göteborg från 2006 var att man satte sig ner och såg över organisationen. Hans Lundberg hade ju både marknad och försäljning under sig och det är nog övermäktigt en organisation som IFK Göteborg. Jag har all respekt för den insats som Hans gjorde, jag är full av beundran för det. Men nu har vi en annan struktur. Andrej (Häggblad, marknadschef, reds. anm.) driver privatmarknad och årskortsförsäljning stenhårt. Jag driver all business to business och Lisa (Svensson, butikschef Blåvittshopen, reds anm.) kör shopen. Det här är oerhört viktiga områden, men från det till att nå det dubbla på alla områden, ja hur gör du det då? Det här med Prioritet är ett steg i det hela, nästa steg är att besitta sina egna rättigheter på arenan. Vi behöver dubbla vår omsättning för att bli etablerade i Europa och där tror jag stenhårt på att rättigheterna på arenan är ett viktigt första steg.
Så Jonas Olsson säger "vi ska vinna serien" och du säger att "vi ska dubbla omsättningen"...
– Det är ju det det handlar om. Får man in mer resurser kan Håkan skaffa en ännu bättre A-trupp och då vinner vi.
Är det där pengarna behövs mest?
– Pengarna behövs ju överallt. Den ungsomssatsning vi gör är ju resurskrävande, men den genererar ju också. Titta på Dyrestam, där har vi snart en världsback som kommer från våra egna led. Så där måste vi fortsätta satsa.

27 kommentarer:

  1. Jävlar vilken bra intervju, gött jobbat Frankie!

    SvaraRadera
  2. Jävligt intressant intervju. Bra att se att vi har en kompetent person på den här posten, han har varit en riktig medial doldis sen han tillträdde i Blåvitt.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra intervju! Dyrestam ska det väl ändå vara? :P

    SvaraRadera
  4. Det här är porr!!

    SvaraRadera
  5. Tack för godiset!

    SvaraRadera
  6. Ring mig Fredrik jag lõser en ny tröjleverantõr...byt ut Adidas

    SvaraRadera
  7. Sånt här vill vi läsa! Riktigt intressant intervju, bra frågor och ordentliga svar!

    SvaraRadera
  8. Nä men detta kan ju inte vara en intervju med någon från kamratgården? Dom är ju alla inkompetenta och har inte koll på någonting så det kan ju änna inte stämma...

    Jag vet däremot hur uppställningen bör vara vem som ska träna och vilka souvenirer vi ska satsa på.

    Tony 16 år från lindome

    SvaraRadera
  9. Bara att gratulera försäljnings/marknadsavdelningen för att ha landat vårt största avtal genom tiderna.

    SvaraRadera
  10. Mycket bullshit, men skönt att de verkar motiverade att göra ett bra jobb. Skrämmande dock om man wastar miljoner på kassa nyförvärv.

    Marknadsavdelningen kan ju dubbla omsättningen, men om håkan inte värvar spelare som blir ordinarie fattar jag inte hur mer pengar ska ta blåvitt till europa?

    SvaraRadera
  11. Tycker att det är bra att IFK testar på lite nya vägar !

    SvaraRadera
  12. Han är inte en kompetent person för just detta jobb, han ligger inte "bakom" denna affär, som många tror, Tacka Ölme för detta!!

    SvaraRadera
  13. 12 mille är goa pengar som förhoppningsvis gör skillnad. MEN. Om jag räknar rätt motsvarar det bara cirka 4000 årskort. Tänk på det alla ni som bojkottar årskort pga JO.

    /ALLA till GU!!!

    SvaraRadera
  14. Kanon intervju. Det känns som om Seppo och de på marknad/försäljning inte är Blåvitts problem utan snaraere tvärtom.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  15. ...att Blåvitt är Seppos problem eller vad menar du?

    SvaraRadera
  16. Suveränt att man vågar ifrågasätta invanda saker, som ICA-märket på bröstet.

    I övrigt är vi väldigt lyckligt lottade med en kompetent journalist som är så engagerad att han lägger ner tid för sådana här godbitar.

    SvaraRadera
  17. Härlig intervju Frankie! Skönt med ökad professionalitet kring klubben, minns när man för tio år sedan inte ens brydde sig om att sälja halsdukar själva, allt har känts så amatörmässigt. Äntligen händer något, det här känns som första steget mot marschen tillbaka till toppen.

    SvaraRadera
  18. Grattis blåvitt!! Både till avtalet och till kompetenta anställda. Kommer sakna ICA märket, men välkomnar framtiden...Detta är framtiden!!
    Vem vet, kanske kan en lyckad resa med detta företag på sikt generera ett samarbete runt en egen arena!
    /Daniel

    SvaraRadera
  19. Dyrestam "världsback" ha hah ah a

    SvaraRadera
  20. "Prioritet Arena". Skulle jag nog kunna vänja mig vid...

    SvaraRadera
  21. Har sagt det förr och säger det igen, Blåvitt borde erbjuda Frankie ett jobb och sätta honom på att bevaka föreningen dygnet runt på hemsidan, medlemstidningen, matchvideo etc etc.

    SvaraRadera
  22. Blåvitt har tyvärr åkt på en blåsning...vänta å se bara.

    SvaraRadera
  23. "vi måste dubbla IFK Göteborgs omsättning"

    Varför har de inte redan gjort det så vinner vi SM, Cupen, Champions league, världscupen direkt?!

    Vad vi behöver är bra spelare som har höga löner, inte dåliga spelare som har höga löner (Där är allsvenskan i dagsläget).

    Se bara på Öis, de hade jättehög omsättning i förhållande till klubbens storlek, och deras stortjärna halllgrimur hallgrimugrimursson som hade 120 papp i månaden, nu ligger de i tvåan (läs trean)....
    Dessa finanssnubbar som ska lösa allt, det går bara åt h-te!

    SvaraRadera
  24. Anonym 12:08/ Jag har redan ett jobb.

    SvaraRadera
  25. Kan bara hålla med. Det här var mycket trevlig och intressant läsning! Mer sådana här intervjuer önskas!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.