På gång


onsdag 23 mars 2011

Blåvitt skrotar "clean court" för "dirty court"

Foto: IFK GÖTEBORG
BARABEN AVSLÖJAR. Under det senaste året har IFK Göteborg kämpat för att få till ett clean court på Gamla Ullevi. I dag kan BaraBen.com avslöja att Blåvitt inlett diskussioner med den nya hyresvärden Got Event om att sälja IFK Göteborgs varumärke i samband med hemmamatcherna tillsammans med Göteborgs kommun.
Clean court förvandlas därmed till ett nytt och spännande koncept, "dirty court".
– Vi har börjat diskutera den lösningen, säger IFK Göteborgs försäljningschef Fredrik Abrahamsson.

En av huvudmålsättningarna med ett clean court är att Blåvitt ska kunna eliminera konflikten där konkurrerande företag till föreningens partners kan köpa arenareklam på klubbens matcher. ICA, som är en av IFK Göteborgs absolut största sponsorer vill alltså inte att exempelvis Coop eller Hemköp ska kunna köpa upp massa reklamplats på Gamla Ullevi, när Blåvitt spelar. Detta problem kan uppstå när hyresvärden för arenan innehar och säljer rättigheterna, medan klubbar som Gais och Blåvitt hyr in sig för att spela på densamma. Men nu kan den konflikten elimineras med ett "dirty court", en vidareutveckling av clean court-konceptet. Blåvitt vill nämligen samarbeta med Göteborgs kommun, via Got Event, om att sälja föreningens varumärke.

Blåvitts försäljningschef Fredrik Abrahamsson, som har en mångårig bakgrund på Got Event – det kommunala arenabolag som styr bland annat Ullevi och Valhalla – kände positiv energi i de senaste samtalen med Got Event. Han avslöjar nu för BaraBen.com att det märks hur hans krav om "clean court" på Gamla Ullevi är enklare att ta med den nya hyresvärden Got Event (helägt av Göteborgs kommun). Här finns en ny väg att samarbeta kring Gamla Ullevi som inte framkommit tidigare.
– Vi ser över om vi kan sälja IFK Göteborgs varumärke tillsammans med kommunen, säger Fredrik Abrahamsson.

Clean court innebär att föreningen får kontroll över sina matchevenemang, äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till matcherna och ansvarar för samtliga kunders upplevelse och affärsrelation på Gamla Ullevi.
Så det kan bli ett clean court där kommunen genom Got Event samarbetar med Blåvitt om att sälja föreningen IFK Göteborgs varumärke till kunder?
– Vi har börjat diskutera den lösningen. I början pratade vi enbart om att sälja IFK Göteborg själva men har diskuterat oss fram till att det kan vara attraktivt att göra det i samarbete med kommunen.
Vad är Got Events inställning till detta?
– Det är de positiva till. Köper man en loge på Blåvitts matcher genererar det mer för alla än våra konkurrenter på arenan gör. Om vi då kan erbjuda extra mycket för ett köp av detta, att vi kommer in och ger logeerna lite extra, pratar med dem, låter dem träffa våra spelare och ta del av värdet i vårt varumärke kommer de att bli attraktivare.

Inför årets säsong är avtalen redan påskrivna, men ambitionen att komma in och sälja föreningens rättigheter består. Därmed har IFK Göteborg en ny syn på hur förhandlingen med Göteborgs kommun ska se ut till kommande säsonger.
– Nu blev det som det blev för i år. Men nästa gång vi pratar om detta så har vi det här som utgångspunkt. Visar vi välvilja så är det även i kommunens intresse att hjälpas åt tillsammans. Då blir det lättare att växla över till något nytt från det vi har i dag. Det är ett visst risktagande att sälja allt själv men det är vi beredda att ta och i så fall delar vi risken med Göteborgs kommun, säger Fredrik Abrahamsson.
Men vad tycker Gais om detta då?
– De har ju varit tydliga med att de inte vill ha sina egna rättigheter. Och det har jag full respekt för då de inte har den organisationen just nu. Och då får de betala sin billiga hyra och stå vid sidan, då. För det kostar att tjäna pengar och vi tar en risk med att gå in i det här projektet.
– Men vi vill kunna sälja IFK Göteborgs varumärke i samband med matcherna och tror att det är mer än värt risken, säger försäljningschefen Fredrik Abrahamsson till BaraBen.com.

31 kommentarer:

  1. Bra artikel, men känns det inte som IFK backar? Varför tvingas dela vinsten med kommunen?

    SvaraRadera
  2. Om jag på Levande Sittplats tar en öl innan match där så vill jag såklart att Blåvitt ska göra vinst på det! Annars tar jag hellre min öl någon annanstans!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Blåvitt agerar framåt, de vill komma vidare i den grå betongen. De gör ett jävla bra jobb med detta.

    SvaraRadera
  4. Joaz Crus23/3/11 18:30

    Om kommunen bara bestämde sig för att sälja ut arenanamnet så skulle arenan inte gå minus så mycket och därmed hade det varit lättare att motivera Blåvitts clean court politiskt... Men det är tydligen inte ett alternativ...

    SvaraRadera
  5. inte världens roligaste "avslöjanden"

    SvaraRadera
  6. Jag tror det kan bli bra, att få egen arena eller "clean court" kan vara farligt också, se på MFF

    SvaraRadera
  7. han verkar änna driftig den där abrahamsson!

    SvaraRadera
  8. Det här är ju skitbra, för det gör att man minskar riskerna med. Om man har en skitperiod så står man inte där med en skyhög hyra utan "backup" utan är med i ett avtal tillsammans med kommunen som är flexibel, för att de har intresse av att det går bra för Blåvitt rent ekonomiskt. Jag tror starkt på en sådan här lösning, för det kombinerade varumärket Göteborgs stad + IFK Göteborg lär generera större intresse och pengar än vad en av sidorna kan göra för sig själv.

    Skitbra lösning om det blir verklighet av ambitionen!

    SvaraRadera
  9. Men GAIS vill ju ha clean court!

    "Klubben kommer även att arbeta med målsättnignen att få till ett så kallat clean court-avtal med Gamla Ullevi inför nästa säsong.
    – Det innebär att det kommer att bli betydligt dyrare att spela där, men att vi kan ta intäkter från loger och försäljning själva, förklarade Wallin."

    http://1894.se/index.php/2011/03/07/roligare-att-gora-budgeten-i-ar/

    SvaraRadera
  10. Bra jobb av IFK.

    SvaraRadera
  11. Fattar inte riktigt vad skillnaden är mot det "gamla" clean court

    SvaraRadera
  12. Fy vad skönt att marknadsavdelningen är aggressiv och inte bara nöjer sig med "det som är"

    Gillar verkligen den där Abraham, - ung, framåt och mån om att blåvitt ska bli finansiellt starkare. Utopi att gubbarna på planen också visar lite jävlar anamma...?

    SvaraRadera
  13. Tycker det är spännande att Fredrik är med i IFKs organisation. Istället för att deppa över clean court försöker han ändå vara konstruktiv och göra det bästa för blåvitt. Lets get dirty!

    SvaraRadera
  14. Ja, nu visar organisationen bakom laget framfötterna. Dags för spelarna att leverera nu kanske? Det börjar bli dags.

    SvaraRadera
  15. Dålig resurse , han har ALDRIG jobbat på Göteborg &co

    SvaraRadera
  16. Jag måste vara helt dum i huvudet, men vad är det för skillnad på det gamla clean court och det sk. dirty court? Vad tjänar kommunen på detta? Vad förlorar blåvitt? Jag tycker artikeln var otydlig.

    SvaraRadera
  17. Så går det när man inte äger arenan själv !

    SvaraRadera
  18. En intressant utveckling från CC till DC. Ska bli intressant att se hur man paketerar en sån deal mellan Blåvitt och kommunen.

    SvaraRadera
  19. 21:27


    Dålig engelska...

    Resource eller?

    SvaraRadera
  20. Hur korkad e man om man inte fattat skillnaden? Ena alternativet är att ta all risk ekonomiskt på egen hand och bara sälja sitt varumärke till sina egna kunder, medan dirty court går ut på att kommun och Blåvitt delar risken mellan sig och kommunen samtidigt som vi i Blåvitt får in alla kommunens kontakter i nätverket kring kunderna som är potentiella kassakor för Blåvitt. Det nya verkar därmed helt optimalt, Göteborg är grymt bra på att sälja sig som kommun och Blåvitt har ambitionen. Det bästa ut bägge världar!

    SvaraRadera
  21. Anonym 23:19:

    Dålig Engelska?

    Research eller?

    SvaraRadera
  22. Vi får ju fortfarande inte korvpengarna, men jag har å andra sidan aldrig förstått riktigt hur mycket pengar det handlar om. Skulle vara kul att få se en konkret siffra på det.

    Även lite kostigt att Blåvitt får så liten del av försäljningen på arenan, för jag köper hellre en billig, god öl nån annanstans, än köper blask på arenan dyrt som fan där Blåvitt ändå inte ser röken av pengarna.

    Men som sagt, vill gärna få en siffra på vad det handlar om på ett år...

    SvaraRadera
  23. Intressant inlägg på AB av Majornas Håkan Mild:

    Jag mötte Blåvitts nya sjukgymnast Fredrik Larsson igår på akuten.
    Vi hade en lång pratstund om Blåvitt. Han hade lite munkavle på sig, men så mycket framgick att han ansåg att förlusterna till ganska stor del berodde på att blåvitt är tungt nedtränade nu, samt att laget är pressat att vinna för att minska omvärldstrycket. Odense och Copa del Sol var exempel på matchtillfällen då de inte hade så mycket träning, samt långa sammanhängande återhämtningsperioder emellan, och vi vet ju hur det gick i de matcherna.

    Sen pratade han rent generellt om hur fotbollen är efter många andra delar av idrotten gällande inlärning och målbild och mental träning.
    Han hävdade att 80% av en fotbollstränares uppgift är att få ihop en lagkänsla och få spelarna att tro på sig själva och varandra, och att mycket få tränare klarar det. Svennis nämndes som ett positivt exempel.

    På det hela taget kändes Fredrik som en riktigt intelligent,humanistisk och rolig modern man, som Blåvitt kan vara mycket nöjda att ha knutit till sig. Dock jobbar han ungefär 150% nu inför seriestart och var ganska sliten. Lägret i Turkietlägret hade varit super, tyckte han.

    Då han kommer från Öis underströk han hur annorlunda hans tillvaro är i Blåvitt och hur ansvarstyngd och professionalitet genomsyrade hans dagar numera, jämfört med Öis. Det vilar tung press att vinna på laget, sa han. Alla inom klubben vet vad som står på spel inför den här våren.

    Men han kände sig förhoppningsfull. Han trodde att Blåvitt hade nåt på gång.

    SvaraRadera
  24. Fuck "varumärke". Jag vet att det heter så på marknadsföringsspråk, men använd det internt. Utåt ska vi vara allt annat än ett j#vl* varumärke. Vi är för fan en livsstil. Det viktigaste av allt om man är en riktig supporter!

    Oj, hetsade upp mig lite där, men var tvungen att få det sagt.

    SvaraRadera
  25. @08:45 - Intressant läsning!

    SvaraRadera
  26. Jag hade väldigt gärna velat se hur IFKs kalkyler för Clean Court eller för den delen Dirty Court ser ut.

    Hur mycket sponsorpengar tror man att man kommer att kunna få in? Det kostar givetvis att satsa, men vad är det för vinst man hoppas att det ska generera kontra den dealen man har idag?

    Finns det en risk att arbetsbelastningen blir alldeles för hög i att rodda alltsammans gentemot vad man tjänar på det kontra det EXTREMT förmånliga arenaavtal vi har.

    Det är inte många kronor vi betalar till arenabolaget per såld biljett och tillskillnad från Malmö FF som i och med att de äger arenan har "clean court" också backar ordentligt på sin arena.

    Vad är det för förtjänst på sista raden som man hoppas på kontra det man har idag? Det är vad som är intressant.

    SvaraRadera
  27. Abrahamsson är inte så driftig som det tros, men är extremt duktig att ta åt sig "äran". Vi har andra trotjänare att tacka för många positiva händelser på marknadssidan senaste tiden. Fråga Got Event varför han "lämnade" dom?

    Köper inget inne på Arenan, då Blåvitt inte får ett öre för detta.

    SvaraRadera
  28. Ny spelare till IFK Göteborg. Läs mer på www.kronobergsfotbollen.se

    www.kronobergsfotbollen.se

    SvaraRadera
  29. 9.41
    Som vem?
    Ölme? Tillåt mig småle...

    SvaraRadera
  30. Ja det skulle vara intresant att se lite siffror på vad det kostar under nuvarande förhållanden, någon som vet?

    SvaraRadera
  31. Anonym 00:04

    Du behöver inte vara så jäkla spydig för att du TROR att du förstår skillnaderna mellan clean court och dirty court. Frågan är hur detaljerna ser ser ut och det har du ingen aning om. Kommer kommunen ta en del av kakan tex.
    Lägg av med din översittarattityd!Det är blåvita som diskuterar inte AIKare.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.