Visar inlägg med etikett gothia cup. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gothia cup. Visa alla inlägg
2012/07/17
"Det vore fräscht om Zlatan gjorde en Loreen"
RADIO. I morse gjorde jag ett litet gästspel på radio där jag snackade om "Röde Ruben", hockey-VM i Vitryssland, fotboll och politik, Zlatans lön, landslagets brist på engagemang för demokrati och det svåra i att vara tydlig och konsekvent i frågan "om fotboll och politik hör ihop?"
Slutsatserna - i den mån det nu går att dra några i den här kontroversiella frågan - får ni lyssna er till i ovanstående klipp. Men det jag tar med mig är väl det som fick vara rubbe till det här blogginlägget, nämligen att det vore fräscht med "lite mer Loreen" hos grabbar som Zlatan Ibrahimovic...
/Frankie
2010/07/25
Gothia Cups reaktion på upploppen är patetisk
Då hade ett norditalienskt lag attackerat ett lag med mörkhyade spelare under tillrop som "nigger niggers" och diverse fascistiska hälsningar. Jag hörde personligen Gothia Cups personal tala om detta. De stod och ojade sig om över hur italienarna var urspårade och att de inte visste hur de skulle få stopp på dem. Tre skolvärdar och en guide diskuterade öppet dessa problem.
Så min reaktion var naturligtvis att höra av mig till områdeschefen inom Gothia Cup, en medelålders kvinna som även är säkerhetsansvarig inom Gothia, enligt henne själv. Den kvinnan ägnade sedan hela eftermiddagen åt att förolämpa mig genom att kalla mig "lilla vännen" och försöka sopa våldsamheterna under mattan. "Ingenting hade hänt", var versionen trots att jag och flera andra vittnen hört Gothias personal berätta om att det hade hänt. Det tog inte lång tid före det att vittnen till själva bråken började höra av sig till mig och berättade om hur ett italienskt laget provocerade och attackerade flera andra lag. Men kom någon reaktion från Gothia?
Ja, de försökte tysta ner det hela - i stället för att ta itu med problemet.
Gothia Cup går varje år till enorma längder för att tysta ner alla incidenter som sker och satsar ofantliga resurser på att sopa saker under mattan, i stället för att agera mot dem som skapar problem inom turneringens ramar. Förra året jobbade jag på en skandal där ett killlag och deras lagledare (!) hade trängt sig in i ett kanadensiskt tjejlags omklädningsrum och tafsat på de 14-15 åriga tjejerna, tagit bilder på dem och betett sig vidrigt - och olagligt - åt på alla möjliga vis. Precis som nu påstod Gothia Cups ledning att det inte hade hänt något alls. Men då hade jag redan fått berättat för mig från de drabbade tjejerna och flera andra tjejer som blev vittnen, precis vad som hade hänt. Nu sker det igen, men med våld i stället för sexuella trakasserier i centrum.
Hade Gothia Cup redan på ett tidigt stadium i turneringen gått in med full kraft och markerat mot de lag som betett sig illa åt är det högst sannolikt att det blivit mycket lugnare i slutet av veckan. Nu fick vi istället två omfattande kravaller på Heden med ett irakiskt och franskt lag inblandade, två större slagsmål mellan lag med engelsmän och fransmän, en domare som blev nedslagen, en domare som blev jagad ut från Heden av irakiska fans, ett slagsmål på Avenyn med Gothia-deltagare inblandade och en våldtäkt med tre Gothia-spelare som misstänkta. Och gud vet dessutom hur många ytterligare incidenter som Gothias personal faktiskt lyckats tysta ner helt.
Hade inte skandalmatchen på Heden, där hundratals fans jagade och attackerade Blåvitts 16-åringar varit tv-sänd på Viasat och haft en publik på uppemot 2 000 personer kan jag garantera er att Gothia Cup skulle gjort sitt bästa för att tysta ner även detta. Det är nämligen - tyvärr - den kultur som råder kring turneringen. Det första alla säger, i stället för att gå till angrepp mot den orätt som begåtts, är: "Det har inte hänt".
På finaldagen kunde skandalscenerna ha fortsatt. Flera gånger sprang ungdomar in på planen, bland annat kastade en kille spjut med hörnflaggan. Ingenstans syntes någon säkerhetspersonal. Inte ens Gothias egna blåklädda smurfar reagerade. En av dem skakade på huvudet. En annan sa till någon med walkie talkie. Killarna som sprungit in fick göra lite som de ville under en dryg minut, sedan sprang de upp på läktaren igen - som om inget hade hänt. Det var Gothias kraftfulla reaktion på att ha haft våldsamma upplopp i sin turnering den här veckan. Ledningen tar inte problemen på allvar och nonchalerar fullständigt behovet av att anpassa turneringen efter rådande omständigheter.
Blåvitt, det lag som drabbades av den värsta incidenten, fick kalla in säkerhetsvakter. Blåvitt fick kritisera Gothia Cup. Blåvitt fick kräva möte med polisen. Blåvitt, Blåvitt, Blåvitt. När det är Gothia Cup - och genom det BK Häcken - som arrangerar turneringen. Men de bryr sig helt enkelt inte, för i så fall hade turneringsledningen redan för många herrans år sedan tagit tag i de här problemen och satsat på en vettig säkerhetsorganisation kring arrangemanget. I stället för att gå till enorma längder med att sopa varje skandal under mattan. Nej Gothia, hade jag haft hand om ett ungdomslag skulle jag vägrat att sända in mina ungdomar i detta kaos.
Det är rent ut sagt patetiskt att se hur ni nonchalerar problemen.
2010/07/23
Både P16 och P17 utslagna på straffar ur Gothia
GOTHIA CUP. Tidigare ikväll kunde vi rapportera direkt från Gamla Ullevi om när IFK Göteborgs P17 blev utslagna av Djurgården i semifinalen efter 0-0 vid full tid och straffläggning. Tyvärr drabbade även samma öde det ett år yngre P16-laget som spelade sin tredje match sedan lunchtid idag, och även faktiskt var med om en tredje straffläggning. En straffläggning som man alltså förlorade.
Bäst i P17 var utan tvekan Sam Larsson som hade en hel del goda intentioner i stort sett varje gång han fick bollen. I övrigt var det en jämn match sett till chanser, men det var helt klart DIF som förde spelet under stora delar av matchen. IFK var dock inte alls ofarliga i sina omställningar. Bästa chanserna hade Larsson med ett skott strax utanför och David Moberg-Karlsson med en chip som gick precis över.
Det är därmed färdigspelat i årets upplaga av Gothia Cup för samtliga IFK Göteborgs lag.
Bäst i P17 var utan tvekan Sam Larsson som hade en hel del goda intentioner i stort sett varje gång han fick bollen. I övrigt var det en jämn match sett till chanser, men det var helt klart DIF som förde spelet under stora delar av matchen. IFK var dock inte alls ofarliga i sina omställningar. Bästa chanserna hade Larsson med ett skott strax utanför och David Moberg-Karlsson med en chip som gick precis över.
Det är därmed färdigspelat i årets upplaga av Gothia Cup för samtliga IFK Göteborgs lag.
P16 vann igen efter ny dramatisk straffläggning
GOTHIA CUP Efter att ha fått sin morgonmatch som egentligen skulle spelats klockan 08.00 framflyttad till 11.45, med anledning av det ni kan läsa om här nedan, blev det inte många timmars vila innan nästa match för Blåvitts numera mycket omskrivna pojkar 16 år. Man vann alltså den matchen vid lunchtid och kom därför att få möta ett brittiskt lag, återigen på Överåsvallen, redan 16.45. Kanske borde grabbarna varit lite trötta i benen då kunde man tro.

Det var man dock inte utan man gick direkt ut och tog tag i taktpinnen och skapade flera bra chanser i matchinledningen. Dock utan resultat. Den stora publiken på Överås fick sedan se IFK fortsatt rada upp chanser mot de något mindre spelskickliga engelsmännen i första halvlek. Effektiviteten framför mål saknades dock. De gulklädda britterna kom upp i några farligheter men det kändes rätt stabilt hela tiden då IFK även i den här årgången har en fantastiskt duktig målvakt.
I andra halvlek blir en av våra ungdomar utvisad när han gör en fullständigt vansinnig chansbrytning i ett läge när han redan har ett gult kort. Chansbrytningen gick inte hem, utan blev en rå kapning och det var bara att vandra av planen. IFK spelar nu cirka 20 minuter i andra med en man mindre. Trots det fortsätter man att anfalla och komma till en del lägen. De högljudda britterna kommer nu upp i något farligare lägen men även denna halvlek slutar alltså 0-0.

Straffläggning så. Efter två mål av vardera lag räddar Blåvitts målvakt (Felix?) sin första straff och lagkamraten sätter. 3-2 och det kändes rätt säkert. Sen blir det dock inte mindre än två missar i rad av de blåvita grabbarna och därmed guldläge för britten av avgöra. Han missar dock. Eller rättare sagt, målvakten gör en ny riktigt bra räddning. Efter detta sätter de blåvita sina resterande straffar så när vår blåvita målvakt gör ännu en räddning är saken klar. Det kan vara lite fel på ordningen här men ni fattar grejen, otrolig dramatik med ett lyckligt slut!

Nästa match för P16 är nu följaktligen semifinal och den spelas preliminärt på Heden 1 klockan 21.00. Med tanke på hur de övriga matcherna flyttats så får man väl dock hålla ett öga öppet för en ny eventuell flytt.

Det var man dock inte utan man gick direkt ut och tog tag i taktpinnen och skapade flera bra chanser i matchinledningen. Dock utan resultat. Den stora publiken på Överås fick sedan se IFK fortsatt rada upp chanser mot de något mindre spelskickliga engelsmännen i första halvlek. Effektiviteten framför mål saknades dock. De gulklädda britterna kom upp i några farligheter men det kändes rätt stabilt hela tiden då IFK även i den här årgången har en fantastiskt duktig målvakt.
I andra halvlek blir en av våra ungdomar utvisad när han gör en fullständigt vansinnig chansbrytning i ett läge när han redan har ett gult kort. Chansbrytningen gick inte hem, utan blev en rå kapning och det var bara att vandra av planen. IFK spelar nu cirka 20 minuter i andra med en man mindre. Trots det fortsätter man att anfalla och komma till en del lägen. De högljudda britterna kommer nu upp i något farligare lägen men även denna halvlek slutar alltså 0-0.

Straffläggning så. Efter två mål av vardera lag räddar Blåvitts målvakt (Felix?) sin första straff och lagkamraten sätter. 3-2 och det kändes rätt säkert. Sen blir det dock inte mindre än två missar i rad av de blåvita grabbarna och därmed guldläge för britten av avgöra. Han missar dock. Eller rättare sagt, målvakten gör en ny riktigt bra räddning. Efter detta sätter de blåvita sina resterande straffar så när vår blåvita målvakt gör ännu en räddning är saken klar. Det kan vara lite fel på ordningen här men ni fattar grejen, otrolig dramatik med ett lyckligt slut!

Nästa match för P16 är nu följaktligen semifinal och den spelas preliminärt på Heden 1 klockan 21.00. Med tanke på hur de övriga matcherna flyttats så får man väl dock hålla ett öga öppet för en ny eventuell flytt.
Den största skandalen stod Gothia själv för
GOTHIA CUP? De flesta av er vet säkert vad som hänt vid det här laget när en av Gothia Cups största skandaler någonsin briserade igår och i morse. För er andra kommer här en kort sammanfattning.
IFK Göteborgs P16 mötte det irakiska laget Al Madina i en slutspelsmatch på Heden 4 igår klockan 20.45. Jag skall säga direkt att jag själv inte var på plats, men matchen präglades enligt uppgift av oerhört fult spel från det irakiska laget, och detta renderade i inte mindre än 3 eller 4 röda kort, samtliga för gästerna. Samtidigt skall den irakiska rätt stora klacken ha skanderat "Hata Göteborg" vid multipla tillfällen under matchen. Vad vi vet sedan är att minst en av IFK Göteborgs spelare efter matchen skall ha gått fram till nämnda klack, kysst klubbmärket och gjort något typ av gest mot publiken. De flesta uppgifter pekar mot att grabben har "hyschat" mot dem, men det fanns även vissa tidiga uppgifter att han skulle ha "visat fingret" eller rent av "pekat finger" dvs gjort vad vi brukar kalla "fuck you". När han gör detta bryter helvetet lös då några i publiken tappar fattningen och rusar in på plan för att jaga denne yngling. Fler och fler hoppar över och börjar jaga laget, som nu flyr mot omklädningsrummen bortanför Heden 1 och 2. TV-bilderna från Viasat visar klart och tydligt att en man (ja, en vuxen man) får tag på en av de blåvita killarna och river ner honom med ett slag över nacken. Detta utspelar sig ungefär vid hörnflaggan vid plan 3. Enligt uppgift, nu också från IFK själva, flydde vissa av spelarna ut mot olika delar av stan innan man senare kunde lokalisera dessa igen. De som flydde in i omklädningsrummet kunde inte ta sig ut förrän polisen var på plats, då det hade samlats en arg mob utanför. Till slut skingrades mobben och IFK kunde samla ihop laget och bege sig till Kamratgården.
Allvarligt talat, ni som springer in på plan och jagar ett fotbollslag med 16-åriga grabbar, hur tänker ni? Mestadels vuxna män, många med små barn med sig. Ni är inget annat än djur i mina ögon. Oavsett hur provocerade ni må ha blivit av att någon sätter fingret mot munnen för att hyscha ner era hatramsor. Neandertalare, Cro magnon, välj själva. Och det är oavsett vad man har för hudfärg eller vad man gillar för religion. Riktiga jävla idioter rent ut sagt.
Hur är detta möjligt, kan man fråga sig. Hur kan en sådan här grej få hända våra ungdomar, på något så "oskyldigt" som Gothia Cup? Det märkliga i kråksången är att från vissa delar av media, och framförallt från Gothia Cup själva, är det IFK Göteborg som får bära hundhuvudet. Spelaren som gjorde gesten mot publiken blev nämligen avstängd. Ja, ni läste rätt. Ett 16-årigt barn får alltså ta skulden för att 300 personer springer och jagar ett helt lag och ett domarteam, för att han ska ha "provocerat" fram händelsen. Ni hör ju själva hur bissart det låter. Speciellt som många, många ungdomar i Gothia Cup HELA tiden gör liknande målgester till höger och vänster, influerade av sina idoler i de stora ligorna. Kanske rent av inspirerade av en före detta blåvitt-spelare som numera håller till i arrangerande förening...
Vidare uttalar sig turneringsledare Lena Rönnefors i Aftonbladet om att "det irakiska laget är lika mycket offer som blåvitt". Nej, Lena, det är dom inte. Drar man på sig tre eller fyra röda kort i en match är man inte offer, då är man inte ens där för att spela fotboll. Det smärtar för mig att skriva det här för jag älskar Gothia Cup. Jag har själv spelat i turneringen flera gånger, och jag har också jobbat i flera år på olika platser direkt med arrangemanget. Och även om det är tråkigt för alla oss som älskar fotboll så är det faktiskt IFK Göteborg som är offret den här gången. Då ska vi inte ha en spelare avstängd, det är helt befängt.
Vad som är nästan lika märkligt är att det tog föreningen IFK Göteborg fram tills för bara cirka en halvtimme sedan (15.30) att reagera. Och då reagerar man knappt alls. I min värld är avstängnigen så oacceptabel att jag utan tvekan hade gått med på om laget hade velat dra sig ur turneringen, som en markering. Jag hade rent av applåderat ett sådant initiativ, även om jag givetvis förstår att grabbarna vill fortsätta spela boll.
Och fortsätta spela boll det gjorde dom. Idag vann man den något uppskjutna åttondelsfinalen mot ATL Roma på straffar efter att matchen slutat 1-1. Den spelades på Överåsvallen och där spelas även kvartsfinalen som går av stapeln mindre än en timme från att jag skriver detta. Jag kommer försöka vara på plats och hoppas att fler är med mig för att ge grabbarna sitt stöd. Det är dags att lägga undan aggressionerna, iaf för en liten stund, för att åter koncentrera sig på fotbollen.
IFK Göteborgs P16 mötte det irakiska laget Al Madina i en slutspelsmatch på Heden 4 igår klockan 20.45. Jag skall säga direkt att jag själv inte var på plats, men matchen präglades enligt uppgift av oerhört fult spel från det irakiska laget, och detta renderade i inte mindre än 3 eller 4 röda kort, samtliga för gästerna. Samtidigt skall den irakiska rätt stora klacken ha skanderat "Hata Göteborg" vid multipla tillfällen under matchen. Vad vi vet sedan är att minst en av IFK Göteborgs spelare efter matchen skall ha gått fram till nämnda klack, kysst klubbmärket och gjort något typ av gest mot publiken. De flesta uppgifter pekar mot att grabben har "hyschat" mot dem, men det fanns även vissa tidiga uppgifter att han skulle ha "visat fingret" eller rent av "pekat finger" dvs gjort vad vi brukar kalla "fuck you". När han gör detta bryter helvetet lös då några i publiken tappar fattningen och rusar in på plan för att jaga denne yngling. Fler och fler hoppar över och börjar jaga laget, som nu flyr mot omklädningsrummen bortanför Heden 1 och 2. TV-bilderna från Viasat visar klart och tydligt att en man (ja, en vuxen man) får tag på en av de blåvita killarna och river ner honom med ett slag över nacken. Detta utspelar sig ungefär vid hörnflaggan vid plan 3. Enligt uppgift, nu också från IFK själva, flydde vissa av spelarna ut mot olika delar av stan innan man senare kunde lokalisera dessa igen. De som flydde in i omklädningsrummet kunde inte ta sig ut förrän polisen var på plats, då det hade samlats en arg mob utanför. Till slut skingrades mobben och IFK kunde samla ihop laget och bege sig till Kamratgården.
Allvarligt talat, ni som springer in på plan och jagar ett fotbollslag med 16-åriga grabbar, hur tänker ni? Mestadels vuxna män, många med små barn med sig. Ni är inget annat än djur i mina ögon. Oavsett hur provocerade ni må ha blivit av att någon sätter fingret mot munnen för att hyscha ner era hatramsor. Neandertalare, Cro magnon, välj själva. Och det är oavsett vad man har för hudfärg eller vad man gillar för religion. Riktiga jävla idioter rent ut sagt.
Hur är detta möjligt, kan man fråga sig. Hur kan en sådan här grej få hända våra ungdomar, på något så "oskyldigt" som Gothia Cup? Det märkliga i kråksången är att från vissa delar av media, och framförallt från Gothia Cup själva, är det IFK Göteborg som får bära hundhuvudet. Spelaren som gjorde gesten mot publiken blev nämligen avstängd. Ja, ni läste rätt. Ett 16-årigt barn får alltså ta skulden för att 300 personer springer och jagar ett helt lag och ett domarteam, för att han ska ha "provocerat" fram händelsen. Ni hör ju själva hur bissart det låter. Speciellt som många, många ungdomar i Gothia Cup HELA tiden gör liknande målgester till höger och vänster, influerade av sina idoler i de stora ligorna. Kanske rent av inspirerade av en före detta blåvitt-spelare som numera håller till i arrangerande förening...
Vidare uttalar sig turneringsledare Lena Rönnefors i Aftonbladet om att "det irakiska laget är lika mycket offer som blåvitt". Nej, Lena, det är dom inte. Drar man på sig tre eller fyra röda kort i en match är man inte offer, då är man inte ens där för att spela fotboll. Det smärtar för mig att skriva det här för jag älskar Gothia Cup. Jag har själv spelat i turneringen flera gånger, och jag har också jobbat i flera år på olika platser direkt med arrangemanget. Och även om det är tråkigt för alla oss som älskar fotboll så är det faktiskt IFK Göteborg som är offret den här gången. Då ska vi inte ha en spelare avstängd, det är helt befängt.
Vad som är nästan lika märkligt är att det tog föreningen IFK Göteborg fram tills för bara cirka en halvtimme sedan (15.30) att reagera. Och då reagerar man knappt alls. I min värld är avstängnigen så oacceptabel att jag utan tvekan hade gått med på om laget hade velat dra sig ur turneringen, som en markering. Jag hade rent av applåderat ett sådant initiativ, även om jag givetvis förstår att grabbarna vill fortsätta spela boll.
Och fortsätta spela boll det gjorde dom. Idag vann man den något uppskjutna åttondelsfinalen mot ATL Roma på straffar efter att matchen slutat 1-1. Den spelades på Överåsvallen och där spelas även kvartsfinalen som går av stapeln mindre än en timme från att jag skriver detta. Jag kommer försöka vara på plats och hoppas att fler är med mig för att ge grabbarna sitt stöd. Det är dags att lägga undan aggressionerna, iaf för en liten stund, för att åter koncentrera sig på fotbollen.
2010/07/22
P17 till semifinal i Gothia efter stabil seger
GOTHIA CUP Blåvitts äldsta lag i Gothia Cup, pojkar 17 år, tog sig idag vidare till semifinal i turneringens så kallade Tipselit-klass. Detta gjorde man efter en tämligen behaglig seger med 2-0 mot Mjällby.
Matchen började med överhängande bollinnehav för Mjällby, dock utan att laget lyckades skapa några större farligheter framför mål. Istället är det Blåvitt som kommer upp i en gäng farliga kontringar då och då. Eller "snabba omställningar" som det heter med ett lite mer modernt fotbollsspråk.
Det är också på en av dessa som David Moberg-Karlsson gör 1-0 på ett behärskat sätt efter framspelning av Mohammed Dizdar. Moberg som är född 1994 och ny för i år från IFK Mariestad. En värvning som blev klar redan i januari men det var först 1 juli som David anslöt till truppen. En riktigt duktig kille, snabb och tekniskt anfallare, som redan verkar ha anpassat sig bra till truppen i övrigt. Överarbetar dock en del situationer när det skall lite bli för många finter.
Efter 1-0 kontroller ungdomarna matchen rätt väl och det blir dessutom ännu bekvämare när Dizdar sätter 2-0 i början av andra. Det är ett hårt och välplacerat skott som han bombar in i målvaktens vänstra hörn, utan någon chans för keepern att rädda. I glädjeruset efteråt går Dizdar - med den "lustiga" frisyren - bananaz och sliter av sig tröjan i vilt jubel. Någon han belönas med ett gult kort för av domaren. Samma domare som för övrigt delade ut ett "Teddy Lucic-hånskratt" när han gav Fredrik Alnäs gult kort i en tidigare sekvens. Pajas.
Efter det börjar IFK spela ut lite mer och publiken bjuds på en del fina dribblingsnummer och bra kombinationer. Dock utan några fler mål trots att det fanns en hel del lägen.
I laget är det några som imponerar på mig lite extra. Azulay är alltid duktig och håller ihop sin backlinje väl. Även den andre mittbacken, som jag inte är helt säker på namnet på, är duktig denna match. Ytterbackarna är inte dåliga de heller, även om man är van vid att se lite frejdigare offensiv från just ytterbackar i Eilerts lag annars. Moberg-Karlsson på topp måste man nämna också. Han gör återigen en bra insats och blir ett spännande namn att följa framöver. Fredrik Alnäs har några dribblingar på kanten men det är väl inte alltid det är så effektivt, även om det är fint att se för den månghövdade publiken. Efe Yildrim är bra den här matchen, bättre än matchen innan mot Trelleborg. Tung och kraftfull och vinner många kamper som defensiv mittfältare. Yildrim, som för övrigt ryktas ha agenter som följer hans insatser i Gothia Cup, återstår att se vad som händer där... Målvakten August Strömberg ser också väldigt stabil ut, även om han inte sattes på så många svåra prov idag.
Sammantaget alltså en stabil insats utan att glänsa. Imorgon fredag väntar Djurgårdens IF FF AB i semifinalen på Gamla Ullevi 20.45.
Kom dit och heja och ge grabbarna ditt stöd!













Matchen började med överhängande bollinnehav för Mjällby, dock utan att laget lyckades skapa några större farligheter framför mål. Istället är det Blåvitt som kommer upp i en gäng farliga kontringar då och då. Eller "snabba omställningar" som det heter med ett lite mer modernt fotbollsspråk.
Det är också på en av dessa som David Moberg-Karlsson gör 1-0 på ett behärskat sätt efter framspelning av Mohammed Dizdar. Moberg som är född 1994 och ny för i år från IFK Mariestad. En värvning som blev klar redan i januari men det var först 1 juli som David anslöt till truppen. En riktigt duktig kille, snabb och tekniskt anfallare, som redan verkar ha anpassat sig bra till truppen i övrigt. Överarbetar dock en del situationer när det skall lite bli för många finter.
Efter 1-0 kontroller ungdomarna matchen rätt väl och det blir dessutom ännu bekvämare när Dizdar sätter 2-0 i början av andra. Det är ett hårt och välplacerat skott som han bombar in i målvaktens vänstra hörn, utan någon chans för keepern att rädda. I glädjeruset efteråt går Dizdar - med den "lustiga" frisyren - bananaz och sliter av sig tröjan i vilt jubel. Någon han belönas med ett gult kort för av domaren. Samma domare som för övrigt delade ut ett "Teddy Lucic-hånskratt" när han gav Fredrik Alnäs gult kort i en tidigare sekvens. Pajas.
Efter det börjar IFK spela ut lite mer och publiken bjuds på en del fina dribblingsnummer och bra kombinationer. Dock utan några fler mål trots att det fanns en hel del lägen.
I laget är det några som imponerar på mig lite extra. Azulay är alltid duktig och håller ihop sin backlinje väl. Även den andre mittbacken, som jag inte är helt säker på namnet på, är duktig denna match. Ytterbackarna är inte dåliga de heller, även om man är van vid att se lite frejdigare offensiv från just ytterbackar i Eilerts lag annars. Moberg-Karlsson på topp måste man nämna också. Han gör återigen en bra insats och blir ett spännande namn att följa framöver. Fredrik Alnäs har några dribblingar på kanten men det är väl inte alltid det är så effektivt, även om det är fint att se för den månghövdade publiken. Efe Yildrim är bra den här matchen, bättre än matchen innan mot Trelleborg. Tung och kraftfull och vinner många kamper som defensiv mittfältare. Yildrim, som för övrigt ryktas ha agenter som följer hans insatser i Gothia Cup, återstår att se vad som händer där... Målvakten August Strömberg ser också väldigt stabil ut, även om han inte sattes på så många svåra prov idag.
Sammantaget alltså en stabil insats utan att glänsa. Imorgon fredag väntar Djurgårdens IF FF AB i semifinalen på Gamla Ullevi 20.45.
Kom dit och heja och ge grabbarna ditt stöd!













2010/07/21
Här är din chans att se den blåvita talangfabriken!
GOTHIA CUP. Innan söndagens bortamatch mot Halmstad i Allsvenskan finns det läge att stötta våra blåvita grabbar i Gothia Cup. I tipselitklassen (P17) har Blåvitt tagit sig vidare till kvartsfinal som spelas på Heden 4 vid 15.00 på torsdagen i ett rent "allsvenskt" möte: IFK Göteborg-Mjällby.
P17-klassen är en specialklass på Gothia Cup där inbjudna lag - både internationellt som nationellt - deltar och nivån är förvånansvärt hög. Som ni kan se på slutspelsträdet så kryllar det av allsvenska lag, så det är inget långt steg till att förvänta sig en och annan framtida landslagsstjärna i de här matcherna.
Aspire är väl det mest okända av lagen som är kvar i P17-klassen och lite av ett spektakel att skåda i sig. Det arabiska laget backas av shejkpengar, vilket innebär att de plockat in engelska coacher och storsatsar på sina ungdomslag. Efter gruppspelet har de en imponerande målskillnad på 9-0 och bara västsvenska lagen Elfsborg och Blåvitt rankas före dem.
Det är högintressant för alla fans att se hur Blåvitts 17-åringar står sig i jämförelse med talanger i andra allsvenska lag. Skulle Blåvitt besegra Mjällby blir det antingen Djurgården eller Gais i semifinal, på IFK Göteborgs allsvenska hemmabana: Gamla Ullevi. Den semifinalen spelas (i så fall) 20.45 på fredag kväll.
När BaraBens bloggare gör reportage om U- och J-lagen brukar intresset vara stort för våra framtida talanger, så nu har alla ni ett perfekt läge att se dem i aktion. Laget är toppat, tränas av vår U-boss Eilert Björkman och möter det bästa motstånd som går att vaska fram bland 17-åringar i Sverige!
Gothia Cup-klass: Tipselit, P17
Match: IFK Göteborg-Mjällby.
Plan: Heden 4
Tid: 15.00, torsdag (22/7)
För övrigt, BK Häcken - som skryter vitt och brett om sin magnifika ungdomssatsning - åkte ur med dunder och brak. Bara så ni vet, getingar. Det finns bara ett lag i den här stan'. På alla plan(er).
P17-klassen är en specialklass på Gothia Cup där inbjudna lag - både internationellt som nationellt - deltar och nivån är förvånansvärt hög. Som ni kan se på slutspelsträdet så kryllar det av allsvenska lag, så det är inget långt steg till att förvänta sig en och annan framtida landslagsstjärna i de här matcherna.
Aspire är väl det mest okända av lagen som är kvar i P17-klassen och lite av ett spektakel att skåda i sig. Det arabiska laget backas av shejkpengar, vilket innebär att de plockat in engelska coacher och storsatsar på sina ungdomslag. Efter gruppspelet har de en imponerande målskillnad på 9-0 och bara västsvenska lagen Elfsborg och Blåvitt rankas före dem.
Det är högintressant för alla fans att se hur Blåvitts 17-åringar står sig i jämförelse med talanger i andra allsvenska lag. Skulle Blåvitt besegra Mjällby blir det antingen Djurgården eller Gais i semifinal, på IFK Göteborgs allsvenska hemmabana: Gamla Ullevi. Den semifinalen spelas (i så fall) 20.45 på fredag kväll.
När BaraBens bloggare gör reportage om U- och J-lagen brukar intresset vara stort för våra framtida talanger, så nu har alla ni ett perfekt läge att se dem i aktion. Laget är toppat, tränas av vår U-boss Eilert Björkman och möter det bästa motstånd som går att vaska fram bland 17-åringar i Sverige!
Gothia Cup-klass: Tipselit, P17
Match: IFK Göteborg-Mjällby.
Plan: Heden 4
Tid: 15.00, torsdag (22/7)
För övrigt, BK Häcken - som skryter vitt och brett om sin magnifika ungdomssatsning - åkte ur med dunder och brak. Bara så ni vet, getingar. Det finns bara ett lag i den här stan'. På alla plan(er).
Sökord:
gothia cup,
talangfabriken,
ungdomsfotboll
2010/07/16
Var hade Zlatan varit utan fotbollen?
GOTHIA CUP. I Göteborgs-Posten kan man läsa att Gothia Cup väljer bort Tynnered för boende i årets upplaga av mastodonturneringen. Orsaken? Den så kallade "oro" som förkommit där under de senaste tolv månaderna.
Det här är så jävla tragiskt.
Tynnered är inget så kallat "ghetto", det är en rätt så vanlig förort där en liten, ja det är en skrämmande liten grupp med människor, tillåts leva rövare. Samhället är mest upptaget med att skylla på varann, istället för att göra något för att åtgärda problemen.
Vi på BaraBen brukar sällan diskutera politik men det här är tamejfan inte klokt. Gothia Cup som är en fotbollsfest och ett evenemang som sätter Göteborg på världskartan "tvingas" nu kapitulera från en stadsdel på grund av några dussing pajashuvuden som spelar allan om nätterna.
Den idiot som nu faktiskt tror att vandalism och brott är något som är sammankopplat med att många av dessa personer är invandrare kan lägga ner sin läsning här. Rasistiska idiotargument utan någon som helst koppling till verkligheten tillhör inte en modern debatt. Sådant kan ni behålla under era foliehattar bland inaveln på den skånska landsbygden. I kamratanda är alla människor lika värda och skall behandlas som jämlikar. Det är IFK Göteborgs värderingar och det är ett demokratiskt synsätt på dina medmänniskor. Då har vi det sagt, men jag räknar ändå kallt med att några av er rasistflanar spinner loss som de tokstollar ni är i kommentarsfältet, för det är ungefär den kapacitet ni kommer upp till och jag förväntar mig inget annat.
Problemen vi ser bland ungdomar i dag och då särskilt de ungdomar som bor i ekonomiskt utsatta förorter är en slags kombination av att samhället tar sina händer från ungdomarna och samtidigt lär ut en odefinierbar version av "frihet under ansvar". Men skiter samtidigt i att lära folk vad frihet eller ansvar är. Det är alltså inte frihet att vara arbetslös, utanför och segregerad. Att tvingas vara den ansvarstagande i sin familj redan i unga tonåren, att aldrig ha vettiga förebilder i sin familj eller att känna att det inte finns någon framtid för en - för ingen har någonsin trott på en eller sagt till en att "bara du kämpar kan du gå hur långt som helst", är vare sig frihet eller ansvar.
Det är jävligt mycket begärt att tro att ungdomar ska bryta dessa samhälleliga normer på egen hand. Visst, en på miljonen klarar det, men de flesta unga människor och barn behöver en miljö omkring sig som skapar förutsättningar för dem att lyckas. Annars hade alla svenskar varit Ingvar Kamprads vid det här laget. Förutsättningar, timing, miljö - sådant formar människor.
Här har fotbollen en viktig roll i samhället. Inte bara fotbollen egentligen, utan all idrott. Det är där unga människor sugs upp av ideella föreningar och hårt arbetande idrottsledare, som utan några ekonomiska incitament ger allt sådant som "svaga" föräldrar inte klarar av att ge sina barn:
- Förebilder.
- Lagspel.
- Fair play.
- Tydliga mål.
- Vettig konkurrens.
- Taktiskt tänkande.
och tusen andra typiska "värderingar" som unga människor lär sig av sport i allmänhet och då i synnerhet från att delta i lagidrotter är precis det som kan rädda många ungdomar från att hamna i fel umgängeskretsar, eller lockas in i destruktiva mönster. Det kanske är lite att dra folk över en kam att göra den här jämförelsen, men sett till hans person tycker jag frågan är berättigad.
- Var hade Zlatan Ibrahimovic varit utan fotbollen?
Därför måste samhället sluta låta ungar på vift, kriminella gäng och dårar sätta agendan för hur vi formar vår omvärld. Om regeringen, samhällets instanser, polisen, socialtjänsten, kommunen och den ideella sfären med allt från fotbollsklubbar till KRIS satte ner foten en gång för alla...
...hade Gothia Cup-ungarna kunnat bo på skolor i Tynnered, utan risk för besvär.
Men i stället kapitulerar "vi". Samhället går runt och petar lite, säger "vi kanske inte skulle lagt ner alla fritidsgårdar", samhället säger "ja men folk har ju inte jobb det är tuffa tider", samhället suckar med ett "men vad ska vi göra då", samhället säger "det är deras fel". Samhället, samhället, samhället. Alltid så ska allt vara antingen invandrarnas fel eller så är det "samhällets" fel.
Men när ska vi börja ta ansvar själva då? När ska vi börja rycka den där ungjäveln i örat redan innan han hunnit bli en stor ligist? När ska man säga åt sin granne att hans eller hennes ungar springer runt och spelar allan utan att föräldrarna har någon koll? När ska vi anmäla den idiot som misshandlar sina barn? När ska vi börja rapportera de ungar vars föräldrar är kriminella? När ska vi börja bry oss om fler än vår egen familj och dess säkerhet? När ska vi sluta skylla ifrån oss på diffusa grupper som "invandrare" eller "regeringen" och delta i att faktiskt stoppa de här onda spiralerna? När? NÄR?
För tro det eller ej. Det du gör i dag i din egen omgivning formar den miljö som ungarna sedan växer upp i. Den miljö som gör det möjligt för fler ungar att "välja" en vettig väg i livet. En väg där inte idrotten och samhället flyr de stadsdelar, områden, eller städer som fått problem utan istället tar problemen vid hornen och säger "nej nu får det tamejfan vara nog".
Ett sådant samhälle känns tyvärr avlägset.
För det är ju lättare att fly, än illa fäkta.
Det är lättare att skylla på ungarna själva.
Gothia Cup borde ha stannat i Tynnered och "samhället" - det vill säga alla från Agda, 92, till piketpolisen borde ha skapat förutsättningar för dem att kunna göra det. Men nu blev det inte så. Och det är så jävla tragiskt.
Det här är så jävla tragiskt.
Tynnered är inget så kallat "ghetto", det är en rätt så vanlig förort där en liten, ja det är en skrämmande liten grupp med människor, tillåts leva rövare. Samhället är mest upptaget med att skylla på varann, istället för att göra något för att åtgärda problemen.
Vi på BaraBen brukar sällan diskutera politik men det här är tamejfan inte klokt. Gothia Cup som är en fotbollsfest och ett evenemang som sätter Göteborg på världskartan "tvingas" nu kapitulera från en stadsdel på grund av några dussing pajashuvuden som spelar allan om nätterna.
Den idiot som nu faktiskt tror att vandalism och brott är något som är sammankopplat med att många av dessa personer är invandrare kan lägga ner sin läsning här. Rasistiska idiotargument utan någon som helst koppling till verkligheten tillhör inte en modern debatt. Sådant kan ni behålla under era foliehattar bland inaveln på den skånska landsbygden. I kamratanda är alla människor lika värda och skall behandlas som jämlikar. Det är IFK Göteborgs värderingar och det är ett demokratiskt synsätt på dina medmänniskor. Då har vi det sagt, men jag räknar ändå kallt med att några av er rasistflanar spinner loss som de tokstollar ni är i kommentarsfältet, för det är ungefär den kapacitet ni kommer upp till och jag förväntar mig inget annat.
Problemen vi ser bland ungdomar i dag och då särskilt de ungdomar som bor i ekonomiskt utsatta förorter är en slags kombination av att samhället tar sina händer från ungdomarna och samtidigt lär ut en odefinierbar version av "frihet under ansvar". Men skiter samtidigt i att lära folk vad frihet eller ansvar är. Det är alltså inte frihet att vara arbetslös, utanför och segregerad. Att tvingas vara den ansvarstagande i sin familj redan i unga tonåren, att aldrig ha vettiga förebilder i sin familj eller att känna att det inte finns någon framtid för en - för ingen har någonsin trott på en eller sagt till en att "bara du kämpar kan du gå hur långt som helst", är vare sig frihet eller ansvar.
Det är jävligt mycket begärt att tro att ungdomar ska bryta dessa samhälleliga normer på egen hand. Visst, en på miljonen klarar det, men de flesta unga människor och barn behöver en miljö omkring sig som skapar förutsättningar för dem att lyckas. Annars hade alla svenskar varit Ingvar Kamprads vid det här laget. Förutsättningar, timing, miljö - sådant formar människor.
Här har fotbollen en viktig roll i samhället. Inte bara fotbollen egentligen, utan all idrott. Det är där unga människor sugs upp av ideella föreningar och hårt arbetande idrottsledare, som utan några ekonomiska incitament ger allt sådant som "svaga" föräldrar inte klarar av att ge sina barn:
- Förebilder.
- Lagspel.
- Fair play.
- Tydliga mål.
- Vettig konkurrens.
- Taktiskt tänkande.
och tusen andra typiska "värderingar" som unga människor lär sig av sport i allmänhet och då i synnerhet från att delta i lagidrotter är precis det som kan rädda många ungdomar från att hamna i fel umgängeskretsar, eller lockas in i destruktiva mönster. Det kanske är lite att dra folk över en kam att göra den här jämförelsen, men sett till hans person tycker jag frågan är berättigad.
- Var hade Zlatan Ibrahimovic varit utan fotbollen?
Därför måste samhället sluta låta ungar på vift, kriminella gäng och dårar sätta agendan för hur vi formar vår omvärld. Om regeringen, samhällets instanser, polisen, socialtjänsten, kommunen och den ideella sfären med allt från fotbollsklubbar till KRIS satte ner foten en gång för alla...
...hade Gothia Cup-ungarna kunnat bo på skolor i Tynnered, utan risk för besvär.
Men i stället kapitulerar "vi". Samhället går runt och petar lite, säger "vi kanske inte skulle lagt ner alla fritidsgårdar", samhället säger "ja men folk har ju inte jobb det är tuffa tider", samhället suckar med ett "men vad ska vi göra då", samhället säger "det är deras fel". Samhället, samhället, samhället. Alltid så ska allt vara antingen invandrarnas fel eller så är det "samhällets" fel.
Men när ska vi börja ta ansvar själva då? När ska vi börja rycka den där ungjäveln i örat redan innan han hunnit bli en stor ligist? När ska man säga åt sin granne att hans eller hennes ungar springer runt och spelar allan utan att föräldrarna har någon koll? När ska vi anmäla den idiot som misshandlar sina barn? När ska vi börja rapportera de ungar vars föräldrar är kriminella? När ska vi börja bry oss om fler än vår egen familj och dess säkerhet? När ska vi sluta skylla ifrån oss på diffusa grupper som "invandrare" eller "regeringen" och delta i att faktiskt stoppa de här onda spiralerna? När? NÄR?
För tro det eller ej. Det du gör i dag i din egen omgivning formar den miljö som ungarna sedan växer upp i. Den miljö som gör det möjligt för fler ungar att "välja" en vettig väg i livet. En väg där inte idrotten och samhället flyr de stadsdelar, områden, eller städer som fått problem utan istället tar problemen vid hornen och säger "nej nu får det tamejfan vara nog".
Ett sådant samhälle känns tyvärr avlägset.
För det är ju lättare att fly, än illa fäkta.
Det är lättare att skylla på ungarna själva.
Gothia Cup borde ha stannat i Tynnered och "samhället" - det vill säga alla från Agda, 92, till piketpolisen borde ha skapat förutsättningar för dem att kunna göra det. Men nu blev det inte så. Och det är så jävla tragiskt.
2009/07/14
Vi köper inte stjärnor, vi skapar dom
SMÅTT OCH GÔTT. Det är med lite blandade känslor man sitter och reflekterar efter gårdagens match, så här ett halvt dygn efter förlusten. Först rent spelmässigt. Å ena sidan en rent bedrövlig första halvlek där ingen vill ha boll och enda spelidén är att hiva upp långa bollar mot Hysén. Lite 2000-2002 över det. Sen en andra halvlek där spelet börjar fungera igen, vi kommer till bättre lägen, mer inlägg och spelet blir mer varierat och konstruktivt.
Och så får vi straffen och utvisningen som en skänk från ovan. En inbjudan i matchen som hade kunnat ge oss segern om Hysén bara hade tryckt in den. Nu missade han och det är sånt som händer, men trots det är det vi som är närmre 1-1 än vad AIK är ytterligare ett mål. I andra halvlek ser vi ett lag som spelar bra, som kämpar och krigar. Precis som i Halmstad där vi också var närmre ett mål än motståndarna. Inställningen från dessa två andra halvlekar är helt klart värd att ta med sig in i hösten.
Vi köper inte stjärnor, vi skapar dom.
En stjärna som såg dagens ljus för många igår var Mikael Dyrestam. Det högg till lite i halsgropen när man såg hans namn i startelvan men efter bara någon minut lugnade man ner sig lite. För det är precis det han gör också. Dyre är en av de lugnaste, coolaste backar jag sett komma fram och spela i u-laget, och då har man ändå sett en del genom åren. Jag visste att han skulle fixa det, att han skulle spela så behärskat och kontrollerat som han alltid gör. Oavsett om han går in mot AIK borta på Råsunda eller om han spelar mot Qviding i juniorallsvenskan på Lemmingvallen. Det är det som är Dyres styrka och det är det som gör att vi kommer få se mycket mer från honom framöver.
Så här skrev jag om Dyrestam den 8 december 2008:
En annan debutant i allsvenskan igår var Kamal Mustafa. Läget var förvisso lite hopplöst att komma in i, i ett lag som inte direkt spelar behärskat utan mest öser på framåt, men han gör det ändå med godkänt betyg. Kamal är otroligt teknisk och snabb med boll, kan han bara lära sig utnyttja det på rätt sätt så kan även detta bli en attraktion i framtiden. Humöret, som tidigare varit Kamals svaghet, tycks han slipat på en hel del och det är ett måste på den här nivån. Trots det hann han dock med att ta ett gult kort på den lilla tiden han var inne – men det var inte för någon vansinnesgrej – det var ett för laget.
På tal om vansinnesgrejer så är Kenny Pavey en mycket sjuk människa. Han borde inte få spela mer fotboll på bra många matcher i höst.
Tillbaka till framtidstemat. Igår såg jag Blåvitts P14 spela 1-1 mot Lilleström i Gothia Cup. I ärlighetens namn var det ingen jättematch grabbarna gjorde, det tror jag inte man tycker själva heller. Men visst fanns det några att hålla ett extra par ögon på för er som tänkt se någon match med denna gäng. Nummer sju, åtta och femton var duktiga offensivt och jag tyckte även man hade en mittback som var ganska duktig. Men laget som sådant måste nog höja sig ett par nivåer om man tänkt sig ta sig långt i turneringen. Egentligen är det lite synd att vi inte ställer upp med något äldre lag i år, tex P16. Inget ont om P14 men sextonåringarnas tempo brukar ofta vara behagligare att titta på, och dessutom är det en mer stjärnspäckad ålderskull sett till de andra lagen. Kanske finns någon rimlig förklaring till det, vad vet jag.
Ockuperandet av samtliga centrala planer gör att man idag får åka till Kärra om man tänkt sig att se ett ganska stjärnspäckat Blåvitt u21-lag spela match. Jag tänkte åka dit men jag tvekar lite över en sak. Kalle och Ragge är med och dessutom spelar Kamal och Bärkroth från start. Sen gör William Atashkadeh comeback också och det är just detta som får mig att tveka lite. Jag funderade nämligen på det häromdagen och William har ju varit skadad inte mindre än tre gånger i år. Det sjuka är att jag varit med varenda gång han skadat sig. Första gången på en träning i isladan tidigt i vintras, andra gången mot Espanyol i Barcelona och senast i en u21-match på Lemmingvallen. Jag har vart där och William har gått sönder. Kanske är det någon slags voodoo eller nåt som gör det, kanske är det bara ett tecken att jag inte borde se matchen idag. Men jag glömmer det och åker dit ändå, men skadar han sig idag igen, då lovar jag att hålla mig borta framöver…
Och så får vi straffen och utvisningen som en skänk från ovan. En inbjudan i matchen som hade kunnat ge oss segern om Hysén bara hade tryckt in den. Nu missade han och det är sånt som händer, men trots det är det vi som är närmre 1-1 än vad AIK är ytterligare ett mål. I andra halvlek ser vi ett lag som spelar bra, som kämpar och krigar. Precis som i Halmstad där vi också var närmre ett mål än motståndarna. Inställningen från dessa två andra halvlekar är helt klart värd att ta med sig in i hösten.
********************************************
Spelarmaterialet då? Den stora snackisen så här dagen efter. Skadorna fortsätter att falla på och i slutet av andra halvlek har vi inte mindre än sex backar borta mot när vi startade säsongen. Bjärsa skadad/såld, Carlsson skadad, Adam skadad, Björlund skadad, Ragge avstängd, Kalle sjuk/otränad/kass/whatever. Men trots detta, och trots att två av våra starkaste offensiva krafter (Söder, Wernbloom) inte heller spelar mer i år så har vi gjort det väldigt bra. Som sagt, i båda bortamatcherna mot Halmstad och AIK har vi varit nära tre, respektive minst en poäng, och hemma mot Gefle i cupen körde vi över dom på precis som vi gjorde i våras. I IFK Göteborg får någon annan kliva fram när en lagkamrat blir skadad eller avstängd. Och ofta är det någon av våra yngre talanger från det egna ledet. Vi gör som Barcelona.Vi köper inte stjärnor, vi skapar dom.
********************************************
En stjärna som såg dagens ljus för många igår var Mikael Dyrestam. Det högg till lite i halsgropen när man såg hans namn i startelvan men efter bara någon minut lugnade man ner sig lite. För det är precis det han gör också. Dyre är en av de lugnaste, coolaste backar jag sett komma fram och spela i u-laget, och då har man ändå sett en del genom åren. Jag visste att han skulle fixa det, att han skulle spela så behärskat och kontrollerat som han alltid gör. Oavsett om han går in mot AIK borta på Råsunda eller om han spelar mot Qviding i juniorallsvenskan på Lemmingvallen. Det är det som är Dyres styrka och det är det som gör att vi kommer få se mycket mer från honom framöver.
Så här skrev jag om Dyrestam den 8 december 2008:
"Dyrestam, eller "Dyre" som han kort och gott kallas, är u-truppens försvarsklippa som tagit älgakliv i utvecklingen på bara ett år. För faktum är att när u-truppen presenterades tidigt i år var inte ens hans namn med. Det skulle dock bli ändring på det snabbt och när u-laget premiärspelare i slutet av januari i år så var Dyrestam plötsligt med, och han fick även hoppa in som mittback i paus. Efter det och framåt våren och sommaren så var Dyrestam given i mittförsvaret, oftast med Patrik "Fox" Hansson som mittbackskollega. Det räcker med att titta på en u-lagsmatch i två minuter för att urskilja säregenskaperna hos dessa två spelare.- Debut i allsvenskan, borta mot AIK, den 13 juli 2009.
Då Hansson bygger sitt spel på sin storlek och styrka är Dyrestam mer av en elegant. Gör inte helt ofta en glidtackling, för han behöver inte. Spelar sällan bort en bort på måfå. En mycket bra speluppfattning som gör att han hela tiden agerar lugnt med bollen. Bra timing i luftrummet och följdsam i dueller. Mer en Adam än en Lund, mer en Bjärsa än en Ragnar, inga jämförelser i övrigt. Som en bonusinfo kan tilläggas att Dyrestam spelat i Blåvitt sedan han var ungefär sju år gammal.
Så för att sammanfatta Dyrestams kometår;
- debut i u-laget den 28 januari
- debut i p91-landslaget den 26 augusti
- debut i a-laget, mot Atalanta, den 9 oktober
- skriver på a-lagskontrakt på tre år den 8 december"
********************************************
En annan debutant i allsvenskan igår var Kamal Mustafa. Läget var förvisso lite hopplöst att komma in i, i ett lag som inte direkt spelar behärskat utan mest öser på framåt, men han gör det ändå med godkänt betyg. Kamal är otroligt teknisk och snabb med boll, kan han bara lära sig utnyttja det på rätt sätt så kan även detta bli en attraktion i framtiden. Humöret, som tidigare varit Kamals svaghet, tycks han slipat på en hel del och det är ett måste på den här nivån. Trots det hann han dock med att ta ett gult kort på den lilla tiden han var inne – men det var inte för någon vansinnesgrej – det var ett för laget.
********************************************
På tal om vansinnesgrejer så är Kenny Pavey en mycket sjuk människa. Han borde inte få spela mer fotboll på bra många matcher i höst.
********************************************
Tillbaka till framtidstemat. Igår såg jag Blåvitts P14 spela 1-1 mot Lilleström i Gothia Cup. I ärlighetens namn var det ingen jättematch grabbarna gjorde, det tror jag inte man tycker själva heller. Men visst fanns det några att hålla ett extra par ögon på för er som tänkt se någon match med denna gäng. Nummer sju, åtta och femton var duktiga offensivt och jag tyckte även man hade en mittback som var ganska duktig. Men laget som sådant måste nog höja sig ett par nivåer om man tänkt sig ta sig långt i turneringen. Egentligen är det lite synd att vi inte ställer upp med något äldre lag i år, tex P16. Inget ont om P14 men sextonåringarnas tempo brukar ofta vara behagligare att titta på, och dessutom är det en mer stjärnspäckad ålderskull sett till de andra lagen. Kanske finns någon rimlig förklaring till det, vad vet jag.
********************************************
Ockuperandet av samtliga centrala planer gör att man idag får åka till Kärra om man tänkt sig att se ett ganska stjärnspäckat Blåvitt u21-lag spela match. Jag tänkte åka dit men jag tvekar lite över en sak. Kalle och Ragge är med och dessutom spelar Kamal och Bärkroth från start. Sen gör William Atashkadeh comeback också och det är just detta som får mig att tveka lite. Jag funderade nämligen på det häromdagen och William har ju varit skadad inte mindre än tre gånger i år. Det sjuka är att jag varit med varenda gång han skadat sig. Första gången på en träning i isladan tidigt i vintras, andra gången mot Espanyol i Barcelona och senast i en u21-match på Lemmingvallen. Jag har vart där och William har gått sönder. Kanske är det någon slags voodoo eller nåt som gör det, kanske är det bara ett tecken att jag inte borde se matchen idag. Men jag glömmer det och åker dit ändå, men skadar han sig idag igen, då lovar jag att hålla mig borta framöver…
2008/07/17
Rapport Gothia Cup - dag 4
GOTHIA CUP Drömmen om en final på Ullevi för IFK Göteborgs P15 spräcktes av en övermäktig motståndare i mexikanska Chivas Guadalajara. Slutresultatet skrevs till 3-0 till de rödvitrandiga efter att ha haft spelövertaget i stort sett hela matchen.Boys 15, A-slutspel, Omgång 2
IFK Göteborg - Chivas Guadalajara 0-3 (0-3)
Efter en säker 4-0 seger mot Partille IF i första slutspelsomgången stod IFK Göteborgs äldsta pojklag i Gothia Cup inför uppgiften att ta sig an mexikanska Chivas Guadalajara på ett blåsigt, men soligt Heden 3. Många nyfikna hade sökt sig dit för att se nästa generation av "Robin Södrar" och "Nicklas Bärkrothar" spela. Tyvärr fick man inte se någon större match av de blåvita denna morgon.
IFK Göteborg ställde upp med följande lag (från höger till vänster):
12. Troy Johansson
----------
15. Nikolaj Zivanovic
2. Tobias Bratt
20. Franz Novotny
6. Giovanni Arriagada Johansson
----------
3. Allan Mohideen
4. Jesper Brandt (K)
5. Afif Khan Phanivong
11. Alen Veric
----------
10. Haval Mahdi
7. Sebastian Ohlsson
Avbytare: 9. Pelle Arbiv, 13. Fredrik Karlberg, 14. Jonathan Lundgren, 16. Anton Larsson, 19. Johan Jönsson
Chivas Guadalajara börjar matchen bäst och skapar snabbt ett övertag.
Om man jämför IFKs sydamerikanska motståndare i gruppspelet, CEF 18 Tucuman, med Chivas så spelar de inte riktigt likadant. CEF 18 Tucuman gillade ett rappt kortpassningsspel, Chivas spelar bollen längre sträckor och håller uppe tempot på det sättet. Man är passningssäkra och har fin bollkontroll och kan därigenom snabbt skicka den vidare. Man vill gärna ha spelet utåt kanterna för inlägg antingen från sidorna eller snett bakifrån. IFK Göteborg får springa och jaga. När man går in i närkamperna har bollen oftast redan bytt ägare och man får frispark mot sig som följd.Tyvärr får Blåvitt även denna matchen en olycklig start. I sjunde minuten får Chivas Guadalajara en frispark precis utanför straffområdets bortre vänstra hörn, från målvakten sett. En hård boll längsmed backen slås och när en blåvit back slänger sig för att täcka blir det inte bättre än att bollen styrs in i eget mål.
Att hamna i underläge direkt mot en spelmässigt skicklig motståndare visar sig vara katastrof.
IFKs chans i denna matchen hade varit att hålla tätt, vänta ut motståndarna och slå till på kontringar. I och med målet kan mexikanarna spela avslappnat utan press och göteborgarna får springa, springa och åter springa. När man väl vinner bollen har man oftast inte lyckats hålla positionerna och behöver den där extra lilla sekunden för att se var man har varandra, vilket gör att Chivas hinner dit och kan störa till misstag. Man lyckas inte med någonting.Tvåan låter inte vänta på sig. I elfte minuten slås ett inlägg från vänsterkanten och en mexikanare är först och kan stöta in bollen. Innan det har de haft ett flertal frisparkslägen och hörnor. Man har till och med halvt cykelsparkat bollen i stolpen samt tvingat Troy Johansson i målet till en bra räddning på returen. Dessutom har Haval Mahdi tvingats utgå pga lårskada och Jonathan Lundgren kommit in i hans ställe.
Detta är verkligen inte Blåvitts match, även om man verkligen försöker komma in i matchen igen genom att stuva om i laget. Man sätter upp starke mittbacken Franz Novotny på topp, sätter Afif Khan Phanivong som mittback, tar in Pelle Arbiv i hans ställe på mittfältet. Man byter även ut högerback Nikolaj Zivanovic mot Anton Larsson. Högermittfältare Allan Mohideen går ut och förre forwarden Jonathan Lundgren får löpa kant i hans ställe.
Inget hjälper. Chivas Guadalajara är ett mycket bra lag som med 2-0 i ryggen kan spela lugnt och säkert, samtidigt som IFK ständigt är steget efter.Ett litet hopp tänds dock när Chivas Guadalajara får straff och dessutom missar den. Kanske kan det vara något som sätter griller i huvudet på mexikanarna? Och visst repar de blåvita lite mod efter detta? Man kommer upp lite mer i banan och skaffar sig några bra frisparkslägen. Bland annat får man en dubbelfrispark där mexikanarna tar med handen efter första och Alen Veric får försöka igen, men skjuter dessvärre långt över.
Kort därpå punkterar mexikanarna matchen när man rinner igenom Blåvitts försvar och ensam med målvakten gör man inget misstag, utan chippar bollen säkert till vänster om densamme.Några minuter senare blåser domaren av första halvleken.
Andra halvlek är den första lik, med den skillnaden att Chivas Guadalajara inte är lika anfallssugna längre. Man bevakar matchen och håller bollen säkert inom laget. IFK kämpar och sliter och vill verkligen visa publiken vad man går för, men det är en övermäktig motståndare man ställts inför.
Några byten görs i halvtid. Anfallare Sebastian Ohlsson går ut till förmån för Fredrik Karlberg och i samband med det sätter man vänstermittfältare Alen Veric på topp och Karlberg får hålla till på hans position. Just Veric har blåvitts bästa målchans där han avigt lurar bort sin försvarare och kommer till skottläge, men backen lyckas hinna tillbaka och få ut en fot och täcka skottet ut till Fredrik Karlberg som inte kan hålla bollen.
Utöver det skapar inte Blåvitt något nämnvärt och domaren kan till slut blåsa av matchen efter en rätt så händelselös andra halvlek.
Jag vill förlusten till trots passa på att ge beröm till en enskild spelare. Jag gillar egentligen inte att lyfta upp en spelare över resten av ett ungdomslag, men idag måste Franz Novotny få ett erkännande. Trots tröstlöst kämpande ger han ändå aldrig upp. Övriga laget kämpade väl, men Novotny utmärker sig särskilt på den punkten. Han springer på allt, går in för fullt i alla närkamper och springer på alla hempass till målvakten. Detta trots att han så gott som aldrig får tag i bollen. Killen visar stor vilja och jävlaranamma och detta skall han ta med sig från idag. Som jag skrev i en kommentar igår "talang är en sak, övergången till seniornivå en helt annan". Franz Novotnys kämpaglöd idag är det där helt andra. Fortsätt så!Bilder från matchen finner du här.
----------
I och med detta är P15-killarnas äventyr i Gothia Cup till ända och därmed också min ingående bevakning. Jag vill passa på att tacka dem för fyra underhållande matcher (jag missade ju gårdagens partillekross). Innan turneringen kunde jag inte ett enda namn i deras generation, nu kan jag tjugo och jag är spänd av förväntan på vad ni kan åstadkomma i kommande blåvita matcher!
Tack även till de föräldrar jag pratat med idag och som visat sin uppskattning för min bevakning. Sådant gör att man vill göra samma sak nästa år igen.
Tack!
----------
Som plåster på såren över förlusten idag lägger jag här upp några bilder från fyramålsvinsten mot Partille IF igår eftermiddag. Fotograf är Jennifer Karlberg. Tack så mycket för bidraget!


----------
Resultat torsdag 17 juli (MatchID)
Boys 14, A-slutspel, Andra omgången
Atlas de Morelos - IFK Göteborg : 3-1
Boys 13, A-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg - IF Brommapojkarna 2 : 1-4
Boys 12, B-slutspel, Andra omgången
Onsala BK 1 - IFK Göteborg 1 (6821) :
Boys 11, A-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg 1 - Djurgårdens IF : 1-6
Boys 11, B-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg 2 - B.Pr.School / Guldhedens IK :
Därmed är samtliga blåvita lag utslagna från respektive A-slutspel.
Boys 14, A-slutspel, Andra omgången
Atlas de Morelos - IFK Göteborg : 3-1
Boys 13, A-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg - IF Brommapojkarna 2 : 1-4
Boys 12, B-slutspel, Andra omgången
Onsala BK 1 - IFK Göteborg 1 (6821) :
Boys 11, A-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg 1 - Djurgårdens IF : 1-6
Boys 11, B-slutspel, Andra omgången
IFK Göteborg 2 - B.Pr.School / Guldhedens IK :
Därmed är samtliga blåvita lag utslagna från respektive A-slutspel.
2008/07/16
Rapport Gothia Cup - dag 3
GOTHIA CUP IFK Göteborgs P15 fick idag se sig besegrade mot suveräna CEF 18 Tucuman från Argentina i en ren gruppfinal. Det var en hård kamp där CEF 18 hela tiden hade initiativet och Blåvitt mest fick jaga boll. Argentinarna vann med 2-0 efter ett mål i var halvlek.I och med förlusten slutar man tvåa i gruppen och är klara för A-slutspel redan i eftermiddag.
Boys 15, Group 2
IFK Göteborg - CEF 18 Tucuman 0-2 (0-1)
På ett något blåsigt och bitvis soligt Heden 4 var det gruppfinal i Boys 15 Group 2. Efter två rätt enkla vinster för såväl IFK Göteborg som CEF 18 Tucuman väntade en betydligt tuffare drabbning.
IFK Göteborg ställde upp med följande lag (från höger till vänster):
12. Troy Johansson (MV)
----------
15. Nikolaj Zivanovic
2. Tobias Bratt
20. Franz Novotny
6. Giovanni Arriagada Johansson
----------
3. Allan Mohideen
5. Afif Khan Phanivong
4. Jesper Brandt (K)
11. Alen Veric
----------
7. Sebastian Ohlsson
13. Fredrik Karlberg
Avbytare: 8. Adam Edgren, 10. Haval Mahdi, 16. Anton Larsson, 18. Simon Jarnefall, 19. Johan Jönsson
IFK Göteborg får sämsta möjliga inledning av matchen. Redan i fjärde minuten tvingas Troy Johansson plocka ut en boll ur nätet. Målet föregås av en
fast situation där CEF 18 får frispark i straffområdet till höger om målvakten nere vid sidlinjen. Domaren har bedömt att en blåvit har rensat bort bollen med alltför högt hållen fot. Det är möjligen ett korrekt domslut, men jag trodde att frispark i straffområdet innebär straff? Hursomhelst slår argentinaren bollen hårt i axelhöjd in i hopen av spelare och en lagkamrat kan sätta huvudet till från nära håll.CEF 18 har haft initiativet redan från första början och målet gör ingen skillnad. Argentinarna trillar boll och Blåvitt får ägna sig åt att jaga. När de väl vinner bollen har de alltid en motståndare i ryggen som stressar dem till misstag. IFK får ingen arbetsro alls utan tvingas slå bollar på chans, vilket sällan leder till några målchanser. Man är uppe några gånger, men lyckas aldrig få fast bollen på motståndarnas planhalva.
Argentinarna för spelet resten av halvleken, men man skall ändå berömma IFK-spelarna för sitt försvarspel. Man springer på allt och verkligen försöker förstöra för argentinarna och det visar sig inte minst i att CEF 18 inte får några fler målchanser innan halvtid. Man spelar bollen från sidlinje till sidlinje och verkligen försöker komma till instick, men Blåvitt håller en kompakt försvarslinje så allt argentinarna skapar är fasta situationer när göteborgarna kommit sent in i närkamperna.Man skall även berömma argentinarna för sina enträgna försök att bemästra sin motståndare. Man spelar som ett lag och varje gång en gulblå har bollen har han minst tre passningsalternativ. Och i och med att de har god bollkontroll kan de därigenom hålla ett högt tempo i spelet och IFK hamnar ständigt på efterkälken, ofta med farliga frisparkslägen som följd. Man skall även berömma dem för att de verkligen försöker stå upp närkamperna. Det finns annars en myt om att spelare med latinskt påbrå har en förkärlek till att lägga sig ned varje gång en spelare är närmare än tre meter, men sådana tendenser visar inte CEF 18 överhuvudtaget.
Hursomhelst slutar halvleken 1-0 till CEF 18 efter alltför stort bollinnehav av argentinarna. Jag bör även beskriva en kul frisparksvariant av argentinarna. I ett läge ca 25 meter rakt framför målet ställer sig 7 argentinare på led. En efter en hoppar de över bollen och siste killen chippar bollen över IFKs mur i hopp om att nå de övriga sex som fortsatt sina löpningar. Troy Johansson är väl med på tilltaget så det blir aldrig farligt, men varianten i sig belönades med jubel och applåder av publiken.
Blåvitt försöker med att stuva om laget i halvtid för att kunna förändra matchbilden. Haval Mahdi kommer in på
Fredrik Karlbergs bekostnad och till en början ger bytet effekt. Man lyckas hålla i bollen längre stunder och kommer upp i banan några gånger, men tyvärr bara för en kort stund. CEF 18 tar snart över taktpinnen igen och matchbilden blir densamma som i första halvlek.I ett försök att återigen få kommandot görs ett flertal blåvita byten. Adam Edgren kommer in på vänsterbacken istället för mittback Tobias Bratt och tidigare vänsterback Giovanni Arriagada Johansson tar Bratts plats. Man tar även ut innermitt Afif Khan Phanivong och sätter in högerback Anton Larsson istället och flyttar in tidigare högerback Nikolaj Zivanovic till innermitt.
Bytena har ingen större effekt. CEF 18 är för bra, men Blåvitts försvar är alltjämt
kompakt och argentinarna tvingas trilla boll från höger till vänster och vice versa, utan att komma till några avslut. Till slut slår man antingen ett instick på chans eller avslutar från långt håll, långt utanför. Blåvitt jagar och jagar och vägrar ge sig.CEF 18 får farliga frisparkslägen mest hela tiden då blåvita försvarare förgäves försöker nå bollen och till slut orkar inte Blåvitt stå emot längre. Argentinarna får läge från vänsterkanten och hela laget ställer upp sig för inlägg - så även målvakt Troy Johansson. Men killen vid bollen har tänkt sig annorlunda och slår en hård flack boll på första stolpen. Johansson upptäcker faran för sent och når inte dit, utan kan bara se bollen åka upp i nättaket via sina händer.
Som en sista desperat åtgärd stuvar nu Blåvitt om laget rejält. Mittback Franz Novotny
går upp på topp, vänstermittfältare Alen Veric går in i mitten och tidigare innermitt Nikolaj Zivanovic tar Novotnys plats. Dessutom byter man in Johan Jönsson istället för högermittfältare Allan Mohideen och Simon Jarnefall istället för Sebastian Ohlsson, där Jarnefall får ta Verics gamla position. Dock utan någon större effekt. Med starke Novotny på topp får man en bollmottagare man kan mata bollar på, men något mer än ett farligt frisparksläge (som slås högt över) skapar man inte.Matchen slutar med en välförtjänt seger för CEF 18 Tucuman med 2-0. För IFK Göteborgs del skall man inte hänga alltför mycket på huvudet över förlusten, för argentinarna är mycket starka. Att man trots stort bollunderläge ändå fortsätter jaga och kämpa skall man ha en stor eloge för. Vem som helst hade börjat misströsta och inte orkat ta den där sista löpningen, men Blåvitt ger sig inte! Jag vill även utmärka kapten Jesper Brandt som ideligen försöker peppa sina medspelare och dirigerar vart alla skall vara. Precis sådan pondus skall en lagkapten ha.
Dagens förlust kan man sortera in i facket med etiketten "HEDERSAMMA" på. Ta med er kämpaglöden in i slutspelet och ni kommer nå långt! Kanske kan ni få revansch mot dem i finalen?
Bilder från matchen finner du här.
----------
Uppdaterat onsdag kväll
P15 slog Partille IF med klara 4-0 och är vidare till nästa slutspelsomgång. Undertecknad var ej närvarande vid denna match, så någon rapport blir det inte därifrån, men enligt kommentar från "Hannes J" kunde Blåvitt vinna utan att förta sig och Sebastian Ohlsson gjorde tre av målen.
Uppdaterat onsdag kvällP15 slog Partille IF med klara 4-0 och är vidare till nästa slutspelsomgång. Undertecknad var ej närvarande vid denna match, så någon rapport blir det inte därifrån, men enligt kommentar från "Hannes J" kunde Blåvitt vinna utan att förta sig och Sebastian Ohlsson gjorde tre av målen.
Nu väntar mexikanska Chivas Guadalajara som går direkt in i omgången från sitt gruppspel. De har tre raka segrar och klara 25-0 i målskillnad.
Matchen spelas imorgon, torsdag, kl 10.30 på Heden 3.
Om utopin infaller och Blåvitt når ända fram till finalen ser tiderna på vägen ut så här (Numret är matchID):
3600 : Onsdag 16 juli 16:45 : Valhalla IP : Partille IF - IFK Göteborg 0-4
3634 : Torsdag 17 juli 10:30 : Heden 3 : Chivas Guadalajara
3666 : Torsdag 17 juli 17:00 : Heden 3 :
3682 : Fredag 18 juli 08:00 : Majvallen :
3690 : Fredag 18 juli 13:55 : Heden 4 : Kvartsfinal
3694 : Fredag 18 juli 19:30 : Heden 3 : Semifinal
3696 : Lördag 19 juli 12:25 : Ullevi : Final
Matchen spelas imorgon, torsdag, kl 10.30 på Heden 3.
Om utopin infaller och Blåvitt når ända fram till finalen ser tiderna på vägen ut så här (Numret är matchID):
3600 : Onsdag 16 juli 16:45 : Valhalla IP : Partille IF - IFK Göteborg 0-4
3634 : Torsdag 17 juli 10:30 : Heden 3 : Chivas Guadalajara
3666 : Torsdag 17 juli 17:00 : Heden 3 :
3682 : Fredag 18 juli 08:00 : Majvallen :
3690 : Fredag 18 juli 13:55 : Heden 4 : Kvartsfinal
3694 : Fredag 18 juli 19:30 : Heden 3 : Semifinal
3696 : Lördag 19 juli 12:25 : Ullevi : Final
----------
Resultat onsdag 16 juli
Boys 14 - Group 6
IFK Göteborg - Gustavsbergs IF : 1-0
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
IFK Göteborg - TSV Altenholz : 1-0
Nästa match: Atlas de Morelos, torsdag 09.00, Slottsskogsvallen, matchID 4649
Boys 13 - Group 1
IF Brommapojkarna 1 - IFK Göteborg : 1-2
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Nästa match: IF Brommapojkarna 2, torsdag 11:45, Heden 3, matchID 5630
Boys 12 - Group 2
IFK Göteborg 1 - Loyala-Caracas 1 : 0-0
Slutar fyra och vidare till B-slutspel.
Nästa match: Onsala BK 1, torsdag 13:45, Välen, matchID 6821
Boys 12 - Group 1
IFK Göteborg 2 - JBLL : 1-5 (från igår)
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Boys 11 - Group 11
IFK Göteborg 1 - JBLL : 0-2
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Nästa match: Djurgårdens IF, torsdag 09:05, Kviberg 20, matchID 7621
Boys 11 - Group 4
IFK Göteborg 2 - Stefan cel Mare : 6-1
Slutar trea och vidare till B-slutspel.
Nästa match: Motstånd ej klart, torsdag 16:05, Hjällbovallen 3, matchID 7832
Boys 14 - Group 6
IFK Göteborg - Gustavsbergs IF : 1-0
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
IFK Göteborg - TSV Altenholz : 1-0
Nästa match: Atlas de Morelos, torsdag 09.00, Slottsskogsvallen, matchID 4649
Boys 13 - Group 1
IF Brommapojkarna 1 - IFK Göteborg : 1-2
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Nästa match: IF Brommapojkarna 2, torsdag 11:45, Heden 3, matchID 5630
Boys 12 - Group 2
IFK Göteborg 1 - Loyala-Caracas 1 : 0-0
Slutar fyra och vidare till B-slutspel.
Nästa match: Onsala BK 1, torsdag 13:45, Välen, matchID 6821
Boys 12 - Group 1
IFK Göteborg 2 - JBLL : 1-5 (från igår)
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Boys 11 - Group 11
IFK Göteborg 1 - JBLL : 0-2
Gruppsegrare och vidare till A-slutspel.
Nästa match: Djurgårdens IF, torsdag 09:05, Kviberg 20, matchID 7621
Boys 11 - Group 4
IFK Göteborg 2 - Stefan cel Mare : 6-1
Slutar trea och vidare till B-slutspel.
Nästa match: Motstånd ej klart, torsdag 16:05, Hjällbovallen 3, matchID 7832
283 mål i Premier League ger ödmjukhet
FRANKIE FREESTYLE Jag var och såg Blåvitts grabbar från Gothia Cups personalkafé beläget med utsikt över Hedens fem planer igår. Där satt jag och sörplade lite kaffe när ett bekant ansikte dök upp, en man vars fejja jag mest sett på Canal+ sändningar genom åren.
Han såg ängslig ut och de två följeslagare han hade med sig diskuterade intensivt om det fanns en bakväg ut från dett upphöjda "lounge"-området. Nedanför började fansen samlas, ett par likbleka och överviktiga gubbar i svartvitrandiga tröjor, ett dussintal småkids med lika bleka anleten men mer färgglada dräkter och mobilkameror i massor.
Det var Alan Shearer som stod bredvid mig. Jag berättade för mitt sällskap som naturligtvis blev eld och lågor, det stog ju en kändis precis bredvid oss. Även om hon på egen hand aldrig hade känt igenom engelsmannen. Men Alan såg mest rädd ut. Inte alls som den killer jag minns från hans tid i Newcastle och Blackburn. En man med 283 mål i Premier League och 30 mål på 63 landskamper visade inga divalater what so ever.
Efter vår fika i loungen så gick vi ner till Heden 4 där ett gäng storvuxna brassar hade lekstuga med ett par riktigt stereotypa bergsindianer från Peru. Där hade vi den totala motsatsen till Alan Shearer i full fart. Inte på plan, men vid sidan om. Trots tjocka molnmassor och regnhotande himmelsmörker gömde han sig bakom ett par kolsvarta solglasögon. Han kanske dolde nattens äventyr eller så kanske han är överkänslig mot ljus. Kommenterandes matchen högljutt, kaxigt, lågt skämtandes, hånandes domaren, hånandes spelkvalitén.
Hela tonen var rå, den slog vilt åt olika håll och det skämtades på ett väldigt vuxet sätt bland barn i alla åldrar. Parlamentet hade ersatt Bolibompa. NWA körde en driveby på Electric Banana Band. TV4 tog över Gothia Cup.
Patrick Ekwall är inhyrd spexare på Heden. Vad hans meriter är vet jag inte riktigt. Men de två helt skilda attityderna och världarna, bara med några hundra meters mellanrum, blev ohyggligt klara för oss som fick chansen att se en glimt av bägge. Idag önskar jag att Alan Shearer är kvar på Gothia Cup. Han är den som är en bra förebild för kidsen.
_______________________________________
Han såg ängslig ut och de två följeslagare han hade med sig diskuterade intensivt om det fanns en bakväg ut från dett upphöjda "lounge"-området. Nedanför började fansen samlas, ett par likbleka och överviktiga gubbar i svartvitrandiga tröjor, ett dussintal småkids med lika bleka anleten men mer färgglada dräkter och mobilkameror i massor.
Det var Alan Shearer som stod bredvid mig. Jag berättade för mitt sällskap som naturligtvis blev eld och lågor, det stog ju en kändis precis bredvid oss. Även om hon på egen hand aldrig hade känt igenom engelsmannen. Men Alan såg mest rädd ut. Inte alls som den killer jag minns från hans tid i Newcastle och Blackburn. En man med 283 mål i Premier League och 30 mål på 63 landskamper visade inga divalater what so ever.
Efter vår fika i loungen så gick vi ner till Heden 4 där ett gäng storvuxna brassar hade lekstuga med ett par riktigt stereotypa bergsindianer från Peru. Där hade vi den totala motsatsen till Alan Shearer i full fart. Inte på plan, men vid sidan om. Trots tjocka molnmassor och regnhotande himmelsmörker gömde han sig bakom ett par kolsvarta solglasögon. Han kanske dolde nattens äventyr eller så kanske han är överkänslig mot ljus. Kommenterandes matchen högljutt, kaxigt, lågt skämtandes, hånandes domaren, hånandes spelkvalitén.
Hela tonen var rå, den slog vilt åt olika håll och det skämtades på ett väldigt vuxet sätt bland barn i alla åldrar. Parlamentet hade ersatt Bolibompa. NWA körde en driveby på Electric Banana Band. TV4 tog över Gothia Cup.
Patrick Ekwall är inhyrd spexare på Heden. Vad hans meriter är vet jag inte riktigt. Men de två helt skilda attityderna och världarna, bara med några hundra meters mellanrum, blev ohyggligt klara för oss som fick chansen att se en glimt av bägge. Idag önskar jag att Alan Shearer är kvar på Gothia Cup. Han är den som är en bra förebild för kidsen.
_______________________________________
2008/07/15
Blåvit rapport Gothia Cup - dag 2
GOTHIA CUP Det blev ännu en ganska komfortabel seger för P15 när de mötte norrländska Munksund/Skuthamn SK på ett blåsigt Heden 1.Boys 15, Group 2
IFK Göteborg - Munksund/Skuthamn SK 3-1 (2-0)
1-0, Fredrik Karlberg
2-0, Afif Khan Phanivong
3-0, Jonathan Lundgren
Efter en stabil seger igår mot brasilianska UNIAO-CCSP väntade idag norrländskt motstånd för IFK Göteborgs P15. Munksund/Skuthamn SK hade mycket att bevisa efter gårdagens mardrömsinledning då man förlorade med hela 13-0 mot ett riktigt starkt argentinskt CEF 18 Tucuman.
IFK Göteborg ställde upp med följande lag (från höger till vänster):
12. Troy Johansson (MV)
----------
18. Simon Jarnefall
2. Tobias Bratt
20. Franz Novotny
19. Johan Jönsson
----------
16. Anton Larsson
5. Afif Khan Phanivong (K)
9. Pelle Arbiv
11. Alen Veric
----------
14. Jonathan Lundgren
13. Fredrik Karlberg
Avbytare: 6. Giovanni Arriagada Johansson, 7. Sebastian Ohlsson, 8. Adam Edgren, 11. Haval Mahdi, 15. Nikola Zivanovic
Skillnaden från gårdagen är att Jesper Brandt och Allan Mohideen vilar och Fredrik Karlberg och Tobias Bratt spelar i deras ställe. För övrigt är Allan Mohideen Malband Mohidens kusin, om nån undrar.
I gårdagens mini-införrapport efterlyste jag hög press och rappt passningsspel för att på det sättet stressa MSSK till misstag och
det var precis den taktiken IFK körde med idag. Och det blev riktigt lyckosamt redan från första början. De blåvita spelarna jagade livet ur de svartvita som gång på gång tvingades att rensa bollen antingen rätt upp i banan på blåvita backar eller ut till inkast. Därigenom fick IFK snabbt ett tryck och kunde hålla uppe laget. Man har en hyggligt bra målchans då Fredrik Karlberg kommer loss till vänster i straffområdet, men han vill gärna avsluta med högerfoten och får därför ingen kraft i avslutet som rullar utanför.I sjunde minuten får Munksund/Skuthamn SKs målvakt visa vad han pysslade mest med igår, dvs plocka ut bollen ur nätet. En förlupen droppboll från Blåvitts mittfält ställer till kommunikationsproblem mellan målvakten och mittbacken och när ingen tar något initiativ studsar bollen förbi dem så Fredrik Karlberg lätt kan lägga in bollen i tomt mål.
Nu dominerar Blåvitt fullständigt och matchen påminner nästan om MSSKs möte med CEF 18. De får helt enkelt inrikta sig på att försvara sig. Dock skall tilläggas att IFK saknar en hel del av argentinarnas förmåga att såga sig igenom igelkottaförsvaret så det uppstår mest halvchanser, oftast från kanterna, men även på skottförsök från innermittfältarna.
I minut 20 ringer det igen. En studsande boll från högerkanten når Pelle Arbiv, som får drömträff med vristen strax utanför straffområdet. Bollen får en sån där störtdyksbana och går perfekt över målvakten in i bortre burgaveln. Mycket vackert mål!Om det nu hade godkänts, det vill säga. I ett tidigare skede har bollen förväxlats mot en av storleken mindre och i och med godkänns inte målet. Snopet värre!
Målet ändrar inte matchbilden överhuvudtaget. Blåvitt dominerar och Troy Johansson längst bak i målet får mest titta på sina kamrater spela boll. Man kommer på högerkanten genom ettrige Anton Larsson och högerback Simon Jarnefall, man har stor framgång på andra kanten genom Alen Veric, man är starka i mitten. MSSK får mest rikta in sig på att freda sig och sparka ut bollen till inkast.
Och just på ett sådant inkast blir det mål igen. Långt upp på motståndarnas
planhalva kastar vänsterback Johan Jönsson bollen till Alen Veric som viker inåt längs med kortlinjen som en spegelvänd Kurre Hamrin 1958. Han når ända fram till målvakten och sparkar bollen allt vad han har. Målvakten försöker parera, men inte bättre än att bollen far i en vid båge över honom till där Afif Khan Phanivong står som enkelt petar in bollen, vilket också är det sista som händer i halvleken.I halvtid gör Blåvitt några byten. Alen Veric, Anton Larsson och Johan Jönsson går ut till förmån för Sebastian Ohlsson (VM), Nikola Zivanovic (HM), och Adam Edgren (VB).
Andra halvlek inleds på bästa möjliga vis. En djupledsboll nås av snabbe Jonathan Lundgren och fri med målvakten sparar han inte på krutet utan dönar bollen rätt upp i första krysset. Totalt otagbart.
Kort därpå får MSSK frispark ca 40 meter från mål i ett omvänt hjalmarläge. Bollen kommer i en vid båge och skall egentligen bara plockas ner i famnen av målvakt Troy Johansson, men förmodligen har hans alltför långa vila satt sina spår för han fumlar med bollen och den far i en vid båge över honom. Framför mål står en svartvitrandig som bara kan nicka bollen in i mål. Snöpligt..Men det är ändå ingen fara. Det är MSSKs enda riktiga målchans på hela matchen, så segern är aldrig hotad. Blåvitt tar återigen kommandot och för spelet matchen ut, dock ej att göra något mer mål, även om man inte saknar målchanser. Man har bland annat ett stenhårt skott från Nikola Zivanovic från nära håll som målvakten mirakulöst får en näve på. Bollen åker upp i ribban och Sebastian Ohlsson är mycket när att nicka in returen, men den går utanför.
Matchen slutar 3-1 efter återigen en stabil insats av P15-laget.
Fotnötter: Haval Mahdi och Giovanni Arriagada Johansson kommer in i mitten av andra halvlek. Ut går Afif Khan Phanivong och Franz Novotny. Raka byten i den ordningen.
Eftersom båda lagen hade vit-randiga tröjor som grund fick IFK Göteborg i egenskap av bortalag dra på sig sina uppvärmningsvästar.
Bilder från matchen finner du här.
----------
I morgon möter P15 argentinska CEF 18 Tucuman kl 8:50 på Heden 4. Det kommer bli en delikat uppgift för de blåvita, för när jag såg dem igår mot Munksund/Skuthamn SK imponerade de stort. De har god teknik och jobbar för varandra. När de hade bollen hade bollhållaren alltid ett flertal alternativ att spela och i defensiven stressade de motståndarna hela tiden. MSSK fick aldrig ro att starta några anfall, utan slog mest ifrån sig.
Nu visade det sig idag att även IFK Göteborg klarade att spela ut MSSK, men lika överlägsna som CEF 18 var de inte. Därför blir det riktigt tufft i morgon och killarna får verkligen göra sitt yttersta för att rå på argentinarna.
Jag vet inget bra segerrecept mot ett så spelskickligt lag, men som alltid är det en fördel om man inte ger motståndarna något utrymme. Blåvitt har nu i två matcher visat att man orkar pressa högt och det är det de måste göra i morgon också. Tvinga CEF 18 till misstag och chanser kommer uppkomma. När MSSK kom upp i banan (de två gångerna det skedde) så kom de utan problem förbi backlinjen. IFK kommer också få chanser så då gäller det att sätta dem.
Jag hade tänkt att specialstudera Blåvitts backlinje idag, men fick ge upp till slut. MSSK oroade dem bara ett enstaka gånger och då redde de ut situationen utan problem. Imorrn ställs de däremot på ett betydligt större prov.
Det kommer bli en toppenmatch!
Tillägg: CEF 18 Tucuman slog UNIAO-CCSP med 6-0.
Nu visade det sig idag att även IFK Göteborg klarade att spela ut MSSK, men lika överlägsna som CEF 18 var de inte. Därför blir det riktigt tufft i morgon och killarna får verkligen göra sitt yttersta för att rå på argentinarna.Jag vet inget bra segerrecept mot ett så spelskickligt lag, men som alltid är det en fördel om man inte ger motståndarna något utrymme. Blåvitt har nu i två matcher visat att man orkar pressa högt och det är det de måste göra i morgon också. Tvinga CEF 18 till misstag och chanser kommer uppkomma. När MSSK kom upp i banan (de två gångerna det skedde) så kom de utan problem förbi backlinjen. IFK kommer också få chanser så då gäller det att sätta dem.
Jag hade tänkt att specialstudera Blåvitts backlinje idag, men fick ge upp till slut. MSSK oroade dem bara ett enstaka gånger och då redde de ut situationen utan problem. Imorrn ställs de däremot på ett betydligt större prov.
Det kommer bli en toppenmatch!
Tillägg: CEF 18 Tucuman slog UNIAO-CCSP med 6-0.
----------
Resultat tisdag 15 juli
Boys 14 - Group 6
Hansraj Morarji Publ School - IFK Göteborg : 0-5
Boys 13 - Group 1
IFK Göteborg - Ujuzisoka SA : 5-0
Boys 12 - Group 2
IFK Göteborg 1 - Åkarps IF 2 : 3-4
Boys 12 - Group 1
IFK Göteborg 2 - Thamrong Thai : 4-2
Boys 11 - Group 11
IFK Göteborg 1 - TUS Berne 1 : 2-0
Boys 11 - Group 4
Gunnilse IS - IFK Göteborg 2 : 5-1
Boys 14 - Group 6
Hansraj Morarji Publ School - IFK Göteborg : 0-5
Boys 13 - Group 1
IFK Göteborg - Ujuzisoka SA : 5-0
Boys 12 - Group 2
IFK Göteborg 1 - Åkarps IF 2 : 3-4
Boys 12 - Group 1
IFK Göteborg 2 - Thamrong Thai : 4-2
Boys 11 - Group 11
IFK Göteborg 1 - TUS Berne 1 : 2-0
Boys 11 - Group 4
Gunnilse IS - IFK Göteborg 2 : 5-1
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




