MARKNAD Baraben.com ringde upp Andrej Häggblad, ansvarig för publikrekrytering inom IFK, för att ta tempen inför den glödheta matchen mot Elfsborg.
Hej Andrej! Hur går biljettförsäljningen mot Elfsborg, och vad siktar ni på för siffra i den matchen?
I denna stund är det något över 16 000 biljetter sålda och då återstår ändå vårt tyngsta artilleri gällande reklam. Så det ser lovande ut. Är vädrets makter med oss så kan det bli runt 25 000. Kanske fler, kanske färre…
IFK Göteborg har hittills i år höjt sitt publiksnitt med nästan 2000 åskådare per match, trots att två göteborgslag har försvunnit ur allsvenskan, och att vi numera spelar på Nya Ullevi, som i allmänhetens ögon ses som en ganska dålig fotbollsarena. Vad beror detta på?
Till att börja med så har vår familjesatsning, Änglaland, varit väldigt lyckad vilket är oerhört glädjande. Inte minst med tanke på att det säkrar nyrekryteringen av supportrar. Dessutom så erbjuder Ullevi ett större antal bra sittplatser än vad Gamla Ullevi gjorde. Vi noterade ofta att vi tappade publik med komfortkrav vid de ”större” matcherna på Gamla Ullevi förra året. Så är inte fallet längre. Gällande Öis och Häckens frånvaro så tror jag på mer positiva än negativa effekter. Detta eftersom den mediala fokuseringen, som är extremt viktig, av naturliga skäl riktas mot landets högsta serie.
Om vi skulle spela en direkt avgörande guldmatch mot Trelleborg i sista omgången, tror du att intresset finns för att fylla Ullevi då?
Det tror jag verkligen. Annars får vi rannsaka vår uppfattning om antalet seriöst intresserade IFK-supportrar. I min värld är det självklart att folk tar sig till Ullevi om Blåvitt går för sin första titel på över 10 år. Oavsett motstånd och väder!
Hur arbetar ni generellt med publikrekrytering, och vad är målen och visionerna för framtiden?
Tidigare har publikrekryteringsarbetet till stor del rullat av egen maskin p.g.a. föreningens framgångar. Idag spelar vi på andra villkor. Tittar man på de klubbar som har liknande förutsättningar som oss, d.v.s. de övriga storstadsklubbarna, så har de arbetat oerhört medvetet med detta affärsområde i flera år. De har med andra ord skaffat sig ett försprång som vi nu ska ta igen. Därför satte vid oss ner inför den här säsongen och arbetade fram en långsiktig plan för publikrekryteringen med sikte på 2011. Den här säsongen är vår första på denna resa. Delmålen i år har förutom rent ekonomiska termer varit att attrahera fler familjer samt att bemöta den negativa attityden till vår vistelse på Ullevi på bästa sätt.
Nästa år tar vi ytterligare ett steg, men resan är lång och kräver hårt arbete. Ibland kommer vi att drabbas av bakslag, så har även skett i år. Det jag främst syftar på då är att vi misslyckats med ett annat delmål, nämligen att höja lägstanivån för publiksiffrorna. Strax över 6000 mot BP när vi är med i guldstriden svider och är inte bra nog. Men vi jobbar vidare mot visionen att ”IFK Göteborg ska leverera Sveriges mest upplevelseintensiva fotbollsevenemang”.
"Strax över 6000 mot BP när vi är med i guldstriden svider och är inte bra nog. Men vi jobbar vidare mot visionen att 'IFK Göteborg ska leverera Sveriges mest upplevelseintensiva fotbollsevenemang'."
SvaraRaderaAlltså, inför BP hade man ingen reklam alls. Hur kan man då tycka att just den matchen var ett misslyckande - man försökte ju inte ens? Och på vilket sätt jobbar man mot ett upplevelseintensivt evenemang när man inte har något annat att komma med än själva matchen och någon tränarintervju som man aldrig hör för att högtalarsystemet är helt kass? Man har ju fan inte ens någon lam prickskyttstävling i halvtid längre - inte så att jag saknar halvtidsjippona själv, men om det nu är "upplevelseintensitet" man jobbar mot så måste man väl åtminstone försöka.
in med drömmålet igen i halvtid!
SvaraRaderaoch det dåliga stödet beror på arenan, skitarena..
Ignatius: Hela konceptet med familjeläktaren är väl ett evangemang om man bortser från fotbollen? och ett lyckat sådant, enligt artikeln. Tycker att det mesta runt IFK tar bättre fart nu och känns bra. Jävligt bra jobb nu på sistonde Erling! Gillar verkligen artiklarna med folket inom föreningen fast ändå inte i laget. Lite variation från Frankies hets. :P
SvaraRaderaDet spelar väl ingen roll vilken arena man spelar på är man en RIKTIG supporter så går man hur det än är.
SvaraRadera/Forza Blåvitt
Jag vill egentligen inte gnälla på marknad, blir bara trött på att man pratar om en massa visioner samtidigt som man inte märker så mycket förändring. Men man kör ju faktiskt den där målkavalkaden på storbild inför matcherna nu istället för det gamla 80-talsblandbandet. Och familjegrejen då, som sagt. Man jobbar säkert på och det kanske t o m har blivit lite bättre.
SvaraRaderaUpplevelseintensivt var ordet, sa Bull...
SvaraRadera"så kanske det blir runt" 25k.
SvaraRaderaOm man kollar på biljettkurvan och den fortsätter så blir det ju lätt över 25
Det är ju tyvärr så att folket kommer när det kommer roliga lag på besök.
SvaraRaderaOch med roliga menar jag lag som inte kommer hit för att spela igelkottförsvar. Det är tyvärr så, har alltid varit så.
Jag vill egentligen inte gnälla på marknad, blir bara trött på att man pratar om en massa visioner samtidigt som man inte märker så mycket förändring.
SvaraRaderaSom det står i artikeln så har vi höjt vårt snitt betydligt i år, så något måste ha hänt i alla fall.
Förstår inte vad ni grinar för, tyckte att det Andrej presenterade lät riktigt vettigt
SvaraRadera"Är vädrets makter med oss så kan det bli runt 25 000. Kanske fler, kanske färre…"
SvaraRaderaFan vilken vågad gissning ;)
Borde minst bli 30 000. Båda lagen är vid guldläge..
SvaraRaderaKlart att det behövs ett lag från Borås för att det skall bli mycket publik på en IFK-match.
SvaraRaderaKommer det mindre än beräknat beror det mestadels på vädret. Alla matcher där det varit ostabilt väder har det kommit avsevärt mycket färre folk. Mot MFF t.ex. var det ju jättelite publik med tanke på motståndet, men så var vädret kasst med. När man åker in till matcherna, som jag, så kollar man först upp vädret och verkar det ostabilt så kanske man skippar det, t.ex. de tre matcherna jag missat.
SvaraRadera/Roffe
16.000 sålda på en arena som tar uppåt 42.000.
SvaraRaderaGlödhett...nja.
Marginalmarginalåskådaren, dvs den som går för att det är en grej och går för att alla går, vet knappast om att det är match.
SvaraRaderaDe vet knappt om att det spelas fotboll på Ullevi överhuvudtaget. Men vänta till april -09...försök få tag på biljetter till nya arenan då.
Men Andrej och Erling, skojar ni eller? Tycker ni det är konstigt att vi har bättre publiksnitt i år än förra året när vi är tre poäng från förstaplatsen, med hjälten Stefan Rehn som tränare plus att vi har presterat ett riktigt bra spel emellanåt med tydlig SPELIDÉ?
SvaraRaderaJag håller med om att marknadsföringen måste bli betydligt bättre inför matcherna - om man annonserar som det vore en sömnig, tråkig skitmatch känner nog inte marginalsupportrarna för att komma då heller.
Jag tycker annonserna måste bli mycket bättre, framförallt tycker jag annonserna ska vara "individuella" för match till match, inte ett tema för hela säsongen. Temat var iofs bra 2004 (serierna) men absolut inte i år - och jag tycker temakonceptet ger intrycket av att matcherna ingår i en jämntjock grå smet. Raska upp er IFK, var inte så lata när det gäller annonser. Inga fler teman utan individuella, skrikiga och genomarbetade annonser vill jag ha.
Däremot tycker jag det är otroligt skönt att slippa jippona innan match och i halvtidsvilan. Det ska vara 100% fokus på fotbollen som det är nu.
Inför och under nästa säsong kan det vara bra att verkligen försöka skärpa sig när det gäller marknadsföringsbiten, för 2009 tror jag inte det spelar så stor roll längre, självklart då på grund av Den Nya Arenan. Då kommer vi få det bästa publiksnittet vi haft sedan 70-talet och marknadsföringen hoppas jag, och faktiskt tror lite, kommer vara överflödig.
Let's go!
/Petter
hehe jippon i halvtid gillar du inte tydlgen! inte jag heller direkt, kanske andra som gör det, men mot ellos blir det cheerleding i halvtid!
SvaraRaderaHata Frukost !
Minst 25 bussar mot sköteborg. Vi kommer att ha en mäktig klack med fanatiska Elfsborgare. Vi kommer att äga ullevi.
SvaraRaderaIngen träningsrapport ifrån Tobbes debut?
SvaraRaderaMinst 25 bussar mot sköteborg. Vi kommer att ha en mäktig klack med fanatiska Elfsborgare. Vi kommer att äga ullevi.
SvaraRaderaVi ägde VERKLIGEN sönder er på läkaren sist.. eller rättare sagt ALLTID
Sen när har elfsborg haft en mätkig klack ? den kanske är stor men mäktig vet jag inte... vi brukar hur som helst äga er på både ullevi och i borås!
SvaraRaderaElfsborgs klack? Vadå klack? ;)
SvaraRaderaHemskt att Göteborgarna går till Ullevi för att se Elfsborg. Skulle folk gått dit för att se Blåvitt så hade det ju varit betydligt högre publiksiffra varje match?
Att det måste vara ett bra lag vi möter, som är med i toppen och gärna är regerande mästare - för att folk ska dra sig dit är ju helt jävla fel.
Varför kan inte alla tänka som mig och skita i väder, de där 30 mils åkandet och motstånd? =)
Jag tror han var rätt sarkastiskt när han sade det med 25 bussar.
SvaraRaderaI vilket fall som helst tror jag dom lyckas rätt bra faktistk. Det gå liksom inte att bara trycka upp affischer över hela stan och hoppas att publiken kommer, i alla fall inte långsiktigt.
alla till ullevi! Arenan är egentligen bara dålig så länge folk stannar hemma och klagar på den från ppv-soffan. Är det upp mot 30 000 där är det en bra arena. Kom igen änglar, håll uppe modet!
SvaraRaderaJag tippar på att 5-6000, kanske så många som 10000 Elfsborgare kommer ner till fiskebyn. Räkna med att bli totalt utsjungna för att inte tala om hur utspelade ni kommer att bli.
SvaraRaderaelfsborgs fanatics: Bäst för dig att börja åka mot Götet snart...det tar ju sin lilla tid med traktor. jag längtar redan efter att få se gulklädda killar deppa på plan efter 90 minuter...
SvaraRaderaElfsborg fanatics sa...
SvaraRaderaJag tippar på att 5-6000, kanske så många som 10000 Elfsborgare kommer ner till fiskebyn. Räkna med att bli totalt utsjungna för att inte tala om hur utspelade ni kommer att bli.
----
Herregud. Ni överdriver ju siffror mer än vad dif's supportrar gör. Blir ni över 2500 så blir jag förvånad. Jävla bönder.
bor det ens 10000 i borås?
SvaraRaderaElfsborg fanatics sa...
SvaraRadera"Jag tippar på att 5-6000, kanske så många som 10000 Elfsborgare kommer ner till fiskebyn. Räkna med att bli totalt utsjungna för att inte tala om hur utspelade ni kommer att bli."
Hahahahahaa! Stor humor! Var du på matchen i Borås? Ni blev totalt slaktade på läktaren trots att ni vann matchen. Bara för att ni för en gångs skull blir mer än 300 pers på en bortamatch är det nog läge att inte få storhetsvansinne. Hur många bussar hade ni fyllt? Nästan fem, va?
Jag tror inte ni fiskarpöjkar fattar hur stor fotbollen är i Borås. Intresset är mycket större i Borås. Där äter, andas och lever folk fotboll, i göteborg är de bara de närmast sörjande som bryr sig.
SvaraRaderaÄn en gång är det bevisat att:
SvaraRadera1.Guliganernas favoritblogg är odiskutabelt baraben.com.
2. Guliganernas lillebrorskomplex är så stort att man tvunget måste bevisa det med otaliga kommentarer till varje inlägg.
Ja, NU lever och andas ni fotboll. Ni har varit jävligt tysta i 100 år. Och på läktaren är ni det fortfarande.
F-n va puckad du är att du ens tror att det är Gulingar som skrivit inläggen!
SvaraRaderaGivetvis Frankie som tycker det är kul
"F-n va puckad du är att du ens tror att det är Gulingar som skrivit inläggen!
SvaraRaderaGivetvis Frankie som tycker det är kul
10/9/07 13:28"
Tror du inte att han har bättre saker för sig än att fejka ellos-inlägg? Om du har följt de senaste fyra månadernas kommentarer i alla ellos-relaterade poster borde du inse att du har fel.
Namn: Trasproletär » Svara inlägg » Tippar IFK-IFE 1-1
SvaraRaderaHemort: Göteborg
Sänt: 2007-09-10 19:17
Ämne: Hetsa alla i Borås m.... (4 inlägg)
Lovar dig att bortaföljet inte kommer att vara problemet. Tror på någonstans mellan 5000-7000 boråsare. Risken är väl snarare att göteborgarna laddar upp inför puckey-säsongen, ner efter finnkampen och rolling stones, sörjer kaparna, vässar bingoduttarna, ansar häcken, snyter ungarna, köper toppar, springer på mediamarkt, dricker kaffe eller dylikt. Konstigt bara att alla kallar sig blåvittfans ändå...