2011/03/03

Alla heter Wendt i Göteborg?

SMÅTT & GÔTT. Frankie nämnde förra veckan om omorganiseringen av ”Tifofonden”, hur Ultras Göteborg i första hand skulle sköta konstruktiviteten på läktaren medan ansvaret för insamlingen skulle skjutas över på Supporterklubben Änglarna. Inofficiellt på grund av de rykten som tidigare florerat kring vart pengarna man skänkt tagit vägen. Men nu ska det alltså bli tydligare redovisning av kollekten. Kanske kommer det, tillsammans med ännu häftigare tifon (kreatörerna kommer ju med det nya upplägget kunna lägga all fokus på tifoverksamheten) bidra till mer ”donationer” vilket i sin tur leder till större möjligheter för Ultras &amp.

En stor insamling hade planerats inför Odense-matchen på Valhalla IP. 7808kr blev resultatet, på en match med cirka 1400 sörjande åskådare. En imponerande siffra, insamlingssumman alltså, för det tåls att jämföras med vad som skramlades in på höstderbyt mot Gais; 2328kr…

Målet är att innan premiären få in lika mycket till, så skänk gärna en Linné, Jenny Lind, en Selma eller kanske en Carl Gustav, allt uppskattas. It’s for a good cause!


Plusgiro 57 21 92-3
(kontoinnehavare: Supporterklubben Änglarna)

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

En positiv nyhet i veckan var att IFK Göteborg under fjolåret gick med vinst, en vinst på närmare 600 000 kronor. Ingen chockerande summa i sig men tittar man på det i det större perspektivet så är det inte utan att man höjer en aning på ögonbrynet. Speciellt i en serie som Allsvenskan där flera klubbar går back, exempelvis seriesegrarna Malmö FF som redovisade en förlust på 30 miljoner kronor trots guldet, det är ungefär vad blåvitts egna kapital ligger på i dagsläget.

Real Madrids "F-lag"; Halmstads BK, är en av alla klubbar det blåser kring ekonomiskt, klubben påstås nu vara vid ruinens brant, eller ja, 3 miljoner därifrån åtminstone. Regelverket säger att för att behålla sin elitlicens får klubben i fråga inte ha ett negativt eget kapital. På några få år har HBKs egna kapital sjunkit från dryga 30 miljoner till nu alltså cirka 3. Den negativa trenden ger utrymme för spekulationer kring huruvida elitlicensen kommer klaras eller ej, om inte kommer HBK precis som Örebro SK gjorde 2005 att tvångsnedflyttas. Om så sker kommer jag varken sakna Örjans vall, ”Kvastarna” eller Halmstad som klubb, men Allsvenskan kommer kännas tom utan en bortaresa under sommaren med en snabbvisit på Tylösand!

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

Inför matchen mot Odense hade jag förhoppningar att se huruvida Markus Sandberg var redo för att få mitt fulla förtroende. Jag har väl en ganska konservativ syn på hur en målvakt bör vara. Karriären når sin topp när andra drabbas av 30-års kris, inte när man precis fått sin laga rätt att handla på Systembolaget. Det är åtminstone min egen uppfattning och det är ju absolut inget personligt gentemot Sandberg, eller för den delen Dahlin.

Utan någon som helst egen erfarenhet i ämnet så vågar jag ändå påstå att rutin spelar en väldigt stor roll som målvakt, rutin man sällan har när man är blott 20 år gammal. Självklart är jag medveten om det paradoxala i frågan, att man bara får rutin genom att få spela, och om man inte låter honom spela – hur ska han då få rutinen jag fordrar hos en blåvit förstamålvakt? Minst sagt ett moment 22.

Jag hoppas Sandberg visar framfötterna i resterande träningsmatcher så väl som i upptakten av Allsvenskan. För det finns helt klart stor potential hos killen och han kommer bara bli bättre med tiden, även om han svajade en del i höstas. Höstens prestationer fick mig trots allt att tvivla men vem vet, kanske är jag fullständigt övertygad redan efter besöket i knalleland att Sandberg är rätt man för jobbet…

Vad som däremot redan är klart är att det blir nykomponerad backlinje som entrar plastgräset imorgon. Valgardsson, Dyrestam och Adam Johansson kommer alla stå över matchen. Kalle Svensson och Ragnar Sigurdsson lär med andra ord troligtvis flankeras av Lund och Hjalmar som tar varsin kant. Kommer någon av dem två visa att de är män för startelvan? För visst ses väl Adam och Logi som första alternativen?

BaraBen.comBaraBen.comBaraBen.comBaraBen.com

Jag avslutar med Oscar Wendt, den hetaste ängeln på vift. Gör succé i FC Köpenhamn och har beslutat sig för att han i sommar tänker ta steget vidare, Olympique Marseille är en av intressenterna, FC Barcelona en annan. Även om jag vet att det dröjer så längtar jag redan till den dag "Ozzy" återigen drar på sig den blåvita dressen och springer in på Gamla Ullevi.

18 kommentarer:

  1. Gött att Änglarna har tagit över redovisningen. Känns mycket lättare att lägga pengar i hinken när man vet att de går dit de ska. Inte när någon tyken liten knatte från ultras vill ha pengar till bengaler som skadar föreningen.

    SvaraRadera
  2. Haha, fan va skön ramsa!

    Hoppas inte Bajen ser/hör detta bara, då lär det ju bli kaos med tanke på att den helt klart är stulen från deras enorma repertoar.

    SvaraRadera
  3. Har inte följt Wendt så bra men får blåvitt några pengar när han går eller går han som ett bosmanfall?

    SvaraRadera
  4. äntrar, inte entrar... förstaalternativen, inte första alternativen

    MVH Polisen

    SvaraRadera
  5. Fan va gött att även danskar kan ha humor. Forza Wendt.

    SvaraRadera
  6. Läsvärt rakt igenom!

    SvaraRadera
  7. Haddoks brorsa2011-03-04 08:08

    Ja, va bra! Jag brukar slänga i några slantar i den där hinken, men har alltid haft en liten papeoja på axeln som mumlat nåt om bengaljävlar när jag gjort det. Det har alltid varit en liten oro att allt inte står rätt till.
    Nu kan jag till och med tänka mig att fläska på med en och annan sedel ur min tunna plånbok.
    Och den där jävla papegojan får flaxa iväg och sätta sig på någon gajsares axel och mumla nåt om superettan istället.

    SvaraRadera
  8. Det hade varit gött om Änglarna skriver en garanti där det står svart på vitt att skänkta pengar endast går till material som är tillåtet på arenan. Anledningen att jag skänkt sparsamt till tifon är chansen att pengarna går till just pyroteknik eller annat som kan rendera i böter.

    SvaraRadera
  9. En enda jävla bengal till och mina pengar fryser inne.

    SvaraRadera
  10. Jag tror inte att Ozzy är typen som återvänder till blåvitt dessvärre

    SvaraRadera
  11. Jag har inte jätteont av att pengarna används till bengaler, det jag hade ont av var när "vissa" köpte smuggelflak och brukade betala med mynt...

    SvaraRadera
  12. används till bengaler

    SvaraRadera
  13. Tråkigt med bengalhatet tycker jag. Bengaler är ju riktigt trevligt bara man inte petar någon i ögat med den. Lägger alltid några kr i spannen, härligt att någon tar tag i att annordna tifo när en annan är för gammal och lat.

    SvaraRadera
  14. Tror mycket väl att Wendt kan avrunda karriären i Blåvitt, var ju inte så länge sen han och Anton var över och stod i Blåvitt-klacken.

    Bra av Änglarna att ta kontroll över insamlingshinkarna, då kan man börja skänka pengar igen. Men får jag se dessa jävla bengaler som bara kostar föreningen pengar igen så blir det inga mer pengar från mig.

    SvaraRadera
  15. Anonym 12.05:
    Det handlar oftast inte om något "bengalhat", de flesta tyckte nog t.ex. tifot mot DIF 2004 var grymt. Hatet är snarare mot tonårskids som drar av bengaler mitt i klacken vilket A. är riktigt farligt samt B. Renderar stora böter till blåvitt.

    SvaraRadera
  16. Mer bengaler på våran läktare!

    Framåt kamrater..

    SvaraRadera
  17. Haha danskarna är för sköna

    SvaraRadera
  18. Anonym 4/3/11 08:22: Nu har du fått vad du önskade.

    "På förekommen anledning, då frågan har diskuterats i en kommentarstråd på BaraBen, kan nämnas att de insamlade pengarna naturligtvis endast används till inköp av material som är tillåtet på arenan och inte renderar i böter åt IFK Göteborg. Samma princip har gällt sedan Tifofonden startade."

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.