Visar inlägg med etikett brasilien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett brasilien. Visa alla inlägg

2010/07/16

Missen som kostade Jefferson kontrakt med Blåvitt

BILDSPECIAL. Här är bilderna som avslöjar spelet bakom kulisserna i de uteblivna kontrakten till IFK Göteborgs två provspelande brasilianare, Bruno Silva och Jefferson. BaraBen kan i dag superchockavslöja missen som fällde sambalirarna från kontrakt med Blåvitt.

Se bildbeviset nedanför och läs brassarnas tankar, ett unikt material som BaraBen lyckats få fram genom att ringa superastrologen Heikki Vesa.

Bruno Silva ("frillan"): "Dags att visa sin respekt och tacka för chansen."
Jefferson (krullet): "Ra-pa-pa-pa-pa-pa..."

Bruno Silva ("frillan"): "Oh, sportchefen som spelat i La Liga, stort!"
Jefferson (krullet): "Ra-pa-pa-pa-pa-pa..."



Jefferson (krullet): "Oj, jävlar. Man kanske ska skaka näve med bossen med ja. Ra-pa-pa-pa-pa-pa..."

Jefferson (krullet): "Ja, då var det fixat - Europa här kommer ra-pa-pa...ja!"
Håkan Mild: "Han har ingen karaktär. Riv kontraktsförslaget."

2010/07/01

Kommer självinsikten i tid, eller för sent?

SILLY SEASON. Det blev en brasse i Blåvitt, till och med två. Vanderson kom aldrig trots allt surr i Brasilien om att "det svenska laget" ville ha honom och nu blir det istället två defensiva spelare som provtränar på Kamratgården.

Tydligt är i alla fall en sak - Blåvitt letar med ljus och lykta efter något som kan vända den negativa sportsliga trend som föreningen hamnat i. Punkt efter punkt visar att Blåvitt söker nya alternativ:

1. Först blev det omflyttningar i tränarstaben, Stefan Rehn petades och Jonas Olsson fick huvudansvaret. Än så länge är det oklart för dem utanför A-truppen om vilken effekt det här kan ge - om någon - för spelet i sommar och höst.

2. Kim Christensen såldes till FCK, vilket gjort att Blåvitt prövat bägge sina unga målvakter i de senaste matcherna i ett sökande efter sin nya förstemålvakt. Trots att föreningen åter och åter säger att de har fullt förtroende för sina unga killar, så förstår alla att det vore tjänstefel av Mild att inte samtidigt se över vilka etablerade alternativ som finns tillgängliga.

3. Det kommer brassar på provspel i nästa vecka. BaraBen avslöjade surret om att Blåvitt högg på en central brasse som var utlånad för närvarande, men nu visade det sig vara en annan brasse som stod på agendan vid det här tillfället. Eller ja, som blev klar för provspel det vill säga. Det pågår ju mycket i kulisserna som aldrig läcker ut, men det som läcker ut är ett tydligt besked: Blåvitt frångår sin filosofi att värva lokalt för att testa oprövade utlänningar. Det här är något som Blåvitt inte gjort på ett flertal år nu och visar även att situationen förmodligen anses mycket tuffare än vad som ges sken av utåt.

De tre punkterna tillsammans ger oss en bild av självinsikt. Blåvitt fattar att något måste göras och agerar på olika sätt för att vända trenden, men frågan är nu om det här är rätt väg att gå - eller för lite, för sent. I de senaste matcherna har det tyvärr radats upp förluster vilket lett till en osäkerhet på om den så kallade psykologiska spärren hos våra spelare kan spräckas till hösten.

För oavsett vad alla intalar sig - så är det resultat som räknas. Vunna fotbollsmatcher.
Sådana är tyvärr sällsynta för Blåvitt den senaste tiden.

2010/06/16

BaraBen äger just nu "hela" England under VM!

VM & GÔTT. Strax före det att VM påbörjades drog vi på BaraBen igång ett gemensamt Manager-spel hos engelska fotbollsförbundet FA, det så kallade Fantasy Football. Och även om det gått käpprätt åt helvete för mig personligen i den första gruppspelsomgången (delad 87:e plats av 109 deltagare) så dominerar BaraBens "Mini League" hela jävla FA-utmaningen just nu!

Ledarlagen FC Torbjörn och Risp UTD har ryckt lite efter omgång ett och har just nu 65 respektive 64 poäng. Själv har mina elva gubbar bara skrapat ihop mediokra 24 poäng, men så byggde jag inte mitt lag kring ett gäng tyska spelare som den kloka (?) ledarduon valt att göra...

Jaja, det är bara att bita i det sura äpplet och göra lite smarta spelarbyten. För ni 109 spelare som gick med i BaraBen.com:s liga har väl inte glömt av att ni kan göra just det - byta ut 20 spelare under turneringens gång. Nu är det dags att börja laborera med lagen så att vår snittpoäng håller sig hög.

Men redan nu har BaraBens läsare visat sina kunskaper och leder hela FA:s fotbollsmanager efter den första omgången av gruppspel i VM, faaaaaan va gôtt! Detta på högst genomsnittspoäng, trots att vår liga är mycket större än de flesta ligor där enbart mindre kompisgäng gått ihop...

@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@


En av VM:s sex huvudsponsorer är Coca Cola och de kör fullt fokus på fotboll i Sydafrika nu när det är fotbolls VM...noooot. Det här är deras senaste "tuffa" reklamkampanj från Sydafrika:



@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@

Ni som inte har koll på Nordkoreas lite udda - och minst sagt svårtillgängliga fotbollslandslag - bör kika på CNN:s sammanfattning av laget, ett väldigt läsvärt reportage. Det är en fräsch insikt i ett lag och i en värld där politik och fotboll är svårseparerade...
"I will not answer this question! I do not recognize the place you talk about!" coach Kim Jong Hun replied angrily at a hastily convened news conference. The South Korean journalist had made the cardinal sin of referring to "North Korea." For Kim, there was no North and South Korea, only one, united Korea.
@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@

Highlights från Spanien- Schweiz 0-1, "chocken", ser ni här:


@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@


Dagens tv-stund måste ändå ha varit förre Bajen-tränaren Tony Gustavssons försök att uttala "Schweiz" i SVT. Det var allt från "sveicht" till "sveiszsch" som serverades lyssnarna. Ja, det fåtal som hörde något genom bisvärmen, det vill säga. Jag funderade inför Sydafrikas andra gruppspelsmatch i kväll om vuvuzela-oljudet hade upphört under Sydafrikas egna nationalsång om det inte vore så att FIFA gett direktiv om att det ska sluta tutas då. Tvek.

@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@VM2010@

Brasilien klagade efter matchen mot Nordkorea på att motståndarna backade hem. Really? De var förvånade att ett lag som inte lirat VM på 44 år backar hem mot de femfaldiga världsmästarna, really? De "misslyckas" mot det på pappret sämsta motståndet och skyller på motståndet. Really? REALLY?

2010/06/07

Ingenting är någonsin som det verkar

VM2010. Ni som följt debatten inför fotbolls-VM i sommar vet att spelare från alla möjliga håll har gnällt och klagat på "Jabulani", Adidas officiella VM-boll. Därför var det lite förvånande när Brasiliens offensiva stjärna Kaká plötsligt började hylla bollen på en presskonferens...

1.20 in i klippet börjar showen:


Bakom det här ligger så mycket mer än en simpel åsikt om själva bollen. Som ni kanske känner till så spelar Kaká i Real Madrid, ett Adidas-sponsrat lag. Samtidigt sponsras Brasiliens landslag sponsras dock av amerikanska sportjätten Nike - vilket ni även kan se av alla de Nike-symboler som flyter omkring bakom Kaká under presskonferensen.

Nu må du säga: "detta är en konspirationsteori", men det kan jag lova er att det inte är. Adidas har mycket medvetet satt sina spindoctors på att skapa positiv "buzz" kring sitt varumärke, då införsnacket till stor del har präglats av negativitet kring deras officiella boll. Det har gnällts över bollen både här och där.

Så när Brasiliens fixstjärna "råkar" inleda ett snack om VM-bollen för att sedan "av en slump" få en boll uppkastad på scenen där han "får för sig" att kyssa den omdebatterade bollen - är en trippel av väldigt lägliga händelser. Det här är naturligtvis en planerad kupp hos Adidas.
"Jag tänker inte kritisera VM-bollen. Allting som är nytt, ny teknologi, ger ett annorlunda första intryck. Först var åsikterna kritiska, men vem vet om de inte kommer att ändras under VM. Mästerskapet har en speciell intensitet så hela den här kontroversen kring bollen kommer minska med tiden att spelarna vänjer sig vid den", säger Kaká i klippet.
Säga vad man vill om bollen i sig eller debatten om densamma - värj dig från att tro på något när VM väl rullat igång. I varje fall inget som du med dina mest kreativa hjärnceller kan koppla till ett varumärke. I så fall kan du kallt räkna med att det finns någon typ av konspiration bakom.

"Bara för att du är paraniod, betyder det inte att du inte är förföljd."

2010/02/07

Godmorgon alla brassar, grönsvarta och blåvita!

LÄSTIPS för nyanlända brassar...
Är du här i Sverige och provtränar just nu med någon Allsvensk eller Superettaklubb?
Tror du att Allsvenskan är ett bra skyltfönster mot Europa?
Är du fortfarande chockad över att alla dina landsmän "glömde" berätta om EU-gränskontrollens speciella välkomnade för sydamerikaner?
Är du fortfarande öm och luktar latexhandske i alla kroppsöppningar efter tullen och passkontrollen?

-BaraBen.com föreslår då att dagens lästips blir det färska jubileumsnumret av Offside.
Här bjuds bland annat en hela arton sidor lång artikel med historien om till exempel din skötsamme landsman Alvaro Santos intressanta levnadsöde.
Om du inte riktigt lärt dig språket ännu, eller om du har det fast fortfarande låtsas som du inte gjort det, kanske tösen bredvid dig, som du hittade häromkvällen på stadshotellet eller småstadens lokala Harrys, kan läsa upp artikeln för dig.

Tyvärr så slår artikeln fast att Mr Santos var undantaget som bekräftar regeln att väldigt få jogabonitopojkar lyckas när de tar steget vidare ut till Europa (eller i alla fall till Danmark) från Allsvenskan om de alltså ens lyckas bli sålda.


Löneförhandlingstips till alla brassar...
Skriv kanske kontrakt över några år med ett lag som aldrig varit med i guldstriden sedan svartvit TV dominerade.
Se alltså till att ha största möjliga chans att kunna bli bäst bland de sämsta.
Skaffa dig en lön som
före skatt ligger på sådär åtta gånger över genomsnittslönen i ditt hemland.
Ös självklart in så många mål du bara kan och tro fullständigt på allt som klubben och din agent säger och trycker ner i halsen på dig, och media, om att du kommer säljas vidare hur lätt som helst inom kort.

Räkna så förutsättningslöst med att bli såld att du skiter i att försäsongsträna med det lag du ändå har kontrakt med i ett par år till. Tänk för guds skull inte tanken att det kunde vara en bra idé att vara i hyfsad form ifall du skulle bli såld för då hade du bara fått gå rätt in i fullt matchtempo i ligaspel nästa vecka.

När det sedan visar sig att det visst inte alls gick att bli såld så måste du omedelbart bums bli "helt knäckt" och självkart se till att media får veta det. Det är nu även dags och perfekt timing att avslöja att du givetvis skickar hem större delen av lönen till din fattiga familj. Eftersom det alltså är så synd om dig och din familj nu och ni gick på allt vad det var om att du redan var så gott som såld någonstans så kommer du nu om du skött dina kort rätt förhoppningsvis kunna höja din lön med i alla fall sådär ytterligare fyra gånger hemlandets genomsnittslön i extra månadspeng att skicka hem till mamma.

Din uppgivna klubb verkar nu "tyvärr" få leva och dras med att deras enda kvarvarande stjärna, du alltså, är kvar en eller flera säsonger till och nu belastar deras taskiga ekonomi ännu mer med din i sammanhanget ändå väldigt låga lön för att vara en av Allsvenskans största profiler.

Men ka-tjing! Din privata och din familjs ekonomi borde ändå vara hyfsat säkrad några år framöver bara du inte börjar hålla på för mycket med sånt fuffens som är just anledningen till att tulltjänstemän drar på sig och använder latexhandskar varje gång du kommer tillbaka hit till Schengenländerna.


Godmorgon säger vi härmed till alla grönsvarta fans som ständigt hänger här på BaraBen.com. Eftersom ni är en sån trogen, om än stundtals humorbefriad, läsarkrets på Sveriges största och bästa fristående sportblogg så kan vi hälsa att detta alltså är en artikel som delvis driver lite med personer inom er klubb så nu slipper ni komma med dumma frågor och kommentarer till inlägget.

Och förresten. Pär är redan riktigt stabil i Blåvitt för nu har vi sett honom på match så förnekelsemantrat om att han ändå inte är var så bra kan upphöra.
Ni vet att Vi räddade er ekonomi från kollaps och att Pär nu hjälper oss i en guldjakten.
Vi vet att Ni inte gjorde en så bra deal eller fick så mycket pengar som er klubbledning invaggade er att först tro.

Och godmorgon alla blåvita! Visst är det härligt att vakna en morgon när man fått se Tobbe rulla in två, Hjalmar dunka in en och återigen fått uppleva Snart Skiner Poseidon efter slutsignal dagen innan!

2010/01/27

Dokumentet som avslöjar Gais smugglingsförsök

KNARKSKANDALEN. Att Gais ekonomi är ansträngd känner vi till sedan de i vinter tvingats sälja sin stjärngunstling Pär Ericsson till Blåvitt. Men nu visar det sig att den ekonomiska krisen i grönsvart är mycket svårare än någon befarat. Därför har Gais har tagit till smuggling för att lösa den prekära situationen.

Göteborgs-Posten berättar att brassarna Casanova, 21, och Partille-Johnny da Silva Araujo, 22, (som ska provspela för Gais) tidigare i veckan greps på Münchens flygplats. Misstanken var att de var knark-kurirer. Knarkhundar gick igenom deras väskor och tullpersonal frågade ut dem i ett förhörsrum.
– Därefter fick de klä av sig alla kläder och kroppsvisiterades av poliser, säger Donald Hellström, spelarnas kontakt i Brasilien, till G-P.

BaraBen.com erfar att misstanken mot de två Gais-provspelarna kom efter att svenska hälsovårdsmyndigheter tipsat den tyska tullmyndigheten. Hälsovårdsmyndigheten gjorde beslag nyligen ett topphemligt dokument under en av sina rutininspektioner av det nedgångna Gais-haket Dubliners. I kväll kan vi på BaraBen avslöja detta dokument i sin helhet, vad som nu kommer att bli ett mörkt kapitel i historieböckerna om svensk elitfotboll:

2009/12/10

Testa själv: Vad heter du som brasse-stjärna?


UNDERHÅLLNING. Testa dig fram till vad du skulle hetat - om du var en av stjärnorna i Brasiliens landslag! Eller vad, heter grabbarna i Blåvitt när de fått lite brasse-influerade namn? Generera alla möjliga brassenamn med hjälp av namngeneratorn här ovan!