Visar inlägg med etikett VM2010. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett VM2010. Visa alla inlägg

2010/07/11

Idrottsrebeller



VM-FINAL.
Jag klurade precis på vilket lag jag skall hålla på i finalen ikväll och så kom jag på att jag ju i min ungdom tyckte Holland var det coolaste laget enbart på grund av Ruud Gullits och hans dreads.

När jag sedan häromåret blev varse om att Gullit ibland gästade reggaebandet Revelation Time som tex på ovan rätt politiska låt "South african downpressor man" på mitten av 80-talet, under apartheidtiden, växte han ännu mera. Jag håller alltså återigen på mitt gamla favoritlag Holland och vill tro på den lilla skrällen att de vinner samt att jag gillar underdogmentalitet (bortsett från Gais).

Hade Puyol vågat sjunga in en reggaelåt om ett fritt och självständigt Katalonien så hade jag definitivt hållit på Spaniel under hela detta världsmästerskap. Det är något med rebellerna inom idrotten. Vilket lag håller du på?

2010/06/28

Vad då mål?

2010/06/27

Dagens fight: Heinze versus kameramannen



VM2010. Innan VM "råkade" förbundskapten Diego Maradona köra över en kameramans ben.
– Vilken idiot du är. Hur kan du ha benet där det kan bli överkört, sa Maradona då.

Skaffa vettiga domare eller inför målkameror!

En bön för Glenn

History will repeat itself

2010/06/26

Rädda för de tre lejonen

Fabio "Psycho" Capello show



FOTNOT: Stuart Pearce (boxbollen i filmen) blev allmänt känd under sitt smeknamn "Psycho" under sin aktiva karriär.

2010/06/25

Bläckfisken har talat

VM2010. Bläckfisken har prickat rätt resultat i Tysklands tre VM-matcher hittills, nu har den tippat åttondelsfinalen mellan England och Tyskland. Skönt att kunna andas ut.

"Världen" reagerar på Donovans chockmål

VM2010. Vi får ge jänkarna en sak, de kan put on a hell of a show. Eller nej, de får ges även ett they put on a hell of a fight. Kombinerat blir det en film på reaktionerna vid USA:s avgörande - och direkt gruppvinnande - mål i matchen mot Algeriet.



Dock säger det lite om jänkarnas mentalitet då klippet heter "Världens reaktion på målet", men där det bortsett från ett klipp från Sydafrika, där VM spelas, enbart finns med ett klipp från ett annat land än förenta staterna. "Världen", var det ja, som jublade åt Landon Donovans avgörande mål.

Själv berättar Donovan på Twitter att han sitter och ser på klippet om och om igen - och gråter av lycka. Det är fjärran från den isolerade värld ledare som Svennis och Lagerbäck valde för sina lag. Och oj vad bra det gick för dem. Det ska bli väldigt intressant att se om psykosen U-S-A kan chocka även mot Ghana.


Jag tror inte det. Men i vilket fall så lär vi få se fler amerikanska tårar inom kort.

2010/06/20

Gomez Blindgångaren

VM2010. Sällan har man väl sett ett lag spela ut ett nästan jämbördigt lag trots en man mindre, så som Tyskland gjorde mot Serbien. Men det räckte ändå inte till någon poäng vilket gör att grupp D fortfarande är helt öppen. Intressant nog är det riktigt svårt att vara förbannad på syndabocken Klose som drog på sig två billiga gula kort. Lika stor irritation riktas nästan mot Lukas Podolski som brände inte bara ett eller två eller tre fina lägen utan säkert fyra, fem stycken, inklusive en straff. Men så är också Klose en riktig gentleman som spelare.

Nu blir det till att vinna mot Ghana, utan den pålitlige målspottaren. Cacau eller Gomez lär ersätta på topp. Men Cacau är inte direkt rutinerad i landslaget och Gomez är definitivt inte känd som pålitlig...







2010/06/18

I kväll skall England visa Churchill sitt hjältemod

VM2010/ENGLAND. Efter premiärmatchens fiasko mot USA, där vi i huvudsak minns Robert Greens målvaktstabbe, så aviserar Fabio Capello att den kritiserade keepern kan få en ny chans. Och jag tycker det är helt rätt.

Veteranen David James har aldrig imponerat på mig i landslagssammanhang och Manchester Citys yngling Joe Hart är ett helt oprövat kort. Nu tog Capello beslutet att lira Robert Green och får på så sätt leva med det. Att byta målvakt inför match två (mot Algeriet i kväll) skulle sprida osäkerhet i truppen och vaska om ytterligare i försvaret.

– Alla kan göra misstag, en målvakt, försvarare, mittfältare eller forward, säger Fabio Capello, Englands förbundskapten.
– Varje spelare som gör ett misstag förtjänar en andra chans, fyllde han på utan att nämna Green.
–Jag bedömer en spelare baserat på hans kvaliteter och inte på hans misstag, säger Capello.

Men frågetecknen är därmed inte utredda kring Englands lag. Betyder det faktum att Gareth Barry ska spela från start att Steven Gerrard därmed skickas ut på vänsterkanten och ska lämna öppet för Frank Lampard att lira bakom Wayne Rooney? Hemlighetsmakeriet kring Fabio Capellos lag är alltid på topp och i dag är inget undantag.

Jag läser i engelsk bloggpress att det garderas hej vilt för att Algeriet minsann kan överraska och pekas på hur Schweiz rubbade förhandsfavoriterna Spanien. Men som jag ser det är det snacket bara ett tecken på dåligt självförtroende hos sargade fans som vill gardera sig. Algeriet har inte alls samma taktiska finess och slipade lagledning som Schweiz kan uppvisa och får därmed väldigt svårt att stå emot den förväntade anstormning som England lär servera oss i kväll.

Antigen så vinner England med 2-0 på ett stabilt sätt eller så görs ett tidigt mål och det hela rinner ifrån rejält och slutar typ 5-0. I England ger ett spel på Algeriet 16.00 gånger pengarna hos Betfair, vilket i och för sig lockar till spel. Värre överraskningar har vi ju sett genom VM-historien. Det är klart att med tanke på Tysklands och Argentinas imponerande spel så här långt in i turneringen så är det dags för England att börja prestera. Men det ändrar de på i kväll. Algeriet kommer besegras. Remember -66.

Englands förbundskapten Fabio Capello fyller år i dag. Det är ett gott tecken.
Det är på dagen 70 år sedan Winston Churchill vädjade om hjältemod i kriget om England.

One general, eleven lieutenant-colonels and 40 000 foot soldiers will show heroism tonight.

Frankies Mayhem: Messi, Maradona & Nigeria

2010/06/17

BaraBen presenterar: Ny super-VM-hemsida!

VM2010/SYDAFRIKA. Som ett led i BaraBens speciella VM-satsning presenterar vi härmed vår speciella VM-hemsida som kommer ge er fotbollsälskare en känsla av att vara på plats i Sydafrika!

Ta dig till BaraBens:

Bildrapport från VM: Argentina - Sydkorea

En argentinsk journalist (!) inne under läktarna på Argentina-Sydkorea.
Fuck England, typ.