2011/06/10

En bärs med Bjärs - BaraBen möter Mattias Bjärsmyr

Schteek-Bjärs. Foto: PRIVAT
INTERVJU.  Mattias Bjärsmyr har varit på blixtvisit i Göteborg, direkt började de ryktas lite smått om en återkomst till IFK Göteborg. Hör vad ”Bjärs” själv säger om sin situation i en längre intervju, endast på BaraBen.com.
- Mina planer är att kriga om en plats i Panathinaikos nu i sommar, säger Bjärsmyr.

Det har gått både upp och ner för utlandsproffsen från IFK Göteborg i år, Pontus Wernbloom slog sig in i landslaget, Gustav Svensson var given i Bursaspor och spelade Champions League fotboll. Marcus Berg och Mattias Bjärsmyr hade det desto tyngre under den gångna säsongen.
- Min säsong har varit lite konstig. Jag kom till Rosenborg sista augusti, spelade varje match när vi vann ligan. Tyvärr blev det bara ett par matcher i gruppspelet i Europa League. Men som det varit nu det sista så har jag inte spelat så mycket, det tar jag inte så hårt på för jag vet nog varför.


Nöjd? Missnöjd med din säsong?
- När det var tal om utlåning så var jag inte alls missnöjd, jag och min agent hade ett bra samtal med Panathinaikos där vi uttryckte efter min första säsong där jag fick lira mycket att jag ville och behövde få spela matcher, ett av önskemålen var också europaspel vilket jag fick i Rosenborg. Men i efterhand så ser man klart att Panathinaikos hade mycket skador på min position så kanske man blir lite missnöjd, men så är det ju! Inget jag i efterhand kan gå och gråta mig till sömns för.

Det har varit en del rykten om lite olika klubbar under Silly Season, hur ser dina egna framtidsplaner ut?
- Mina egna planer är att jag ska tillbaka till Grekland nu senare i sommar och kriga om en plats, självklart åker jag dit med inställningen om att jag ska få spela. Får plocka fram djävulen i mig själv!!! Det är tuff konkurrens men kunde jag ta en plats när jag kom första gången så kan jag göra det nu också. Sen har det mycket med tränare att göra, jag hoppas att tränaren gillar mig. Det är en ny tränare där nu (sen vet man ju inte hur länge han är där) men jag tar fram minnena från mitt första år vilket höjer självförtroendet enormt.

Ragnar Sigurdsson blev såld nyligen då hans kontrakt höll på att gå ut efter säsongen, en liknande situation som den Bjärsmyr hade under sin tid i IFK Göteborg. Då var det desto hårdare tongångar från supportrar som gick hårt åt ”Bjärs” på olika forum.
Många IFK-supportrar har insett först nu hur bra du var i klubben, tycker du att du fick de beröm du förtjänade när du var i klubben?
- Det brukar ju heta att beröm får du när du förtjänar de! Nej, men jag var väldigt nöjd med min tid i IFK Göteborg! Jag fick exakt den utvecklingen jag hoppades på, detta tack vare bra tränare, bra spelare, bra ledare i klubben på alla plan och inte minst fansen som var helt fantastiska. När jag idag tittar på Blåvitt och ser spelarna tacka fansen med vågen som vi alltid gjorde så ryser jag i hela kroppen... Den känslan var helt underbar efter tre poäng! Nu svävade jag iväg... Tillbaka till frågan. Ja, det tycker jag att jag fick. Sen kan jag till viss del förstå de som surnade till lite när jag inte förlängde mitt kontrakt. Men mina målsättningar var att komma ut i Europa och då funkar det så, men att gå som bosman från IFK hade jag aldrig gjort. Det hoppas jag att jag var tydlig med.

Hur noga följer du IFK Göteborg idag?
- Nu när jag är i Norge är det betydligt enklare, här finns Canal+ så då kan jag se matcherna. I Grekland köpte jag hem många matcher från internet, någon match visade de till och med på tv i Grekland!!! Men är jag hemma i lägenheten och ledig så tittar jag självklart när Blåvitt spelar, det är nästan de enda matcherna min flickvän gillar att se på. Måste bero på att hon minns tiden på Ullevi som något vackert!

Under min senaste intervju med Wernbloom så sa han ”Myten om att Bjärs var bra på TV-spel stämmer inte” Vem var egentligen kungen på NHL? Bjärsmyr eller Wernbloom?
- Haha vilken pajas han är! Kan väl säga på ett ödmjukt sätt att han var nära, men bara nära! Nu har jag gått ifrån Xbox till Playstation och tror inte att Pontus har talangen att byta där emellan så nu har det inte varit några matcher på ett tag.

Ny förbundskapten, en del nya ansikten i landslaget, hur ser du på dina chanser?
- Svår fråga, vet inte. Jag kör på en klyscha att jag jobbar på i mitt klubblag där jag är och vill han ha med mig så säger han väl till. Klart jag var lite besviken efter att ha varit med Lagerbäcks lag och så, men så är fotbollslivet. Jag ska göra mitt bästa för att komma tillbaka dit!

Vad har du förbättrat i ditt eget spel sedan flytten från Sverige?
- Jag hoppas att jag har förbättrat allt lite. Det jag känner när möter spelare på högsta nivå i Europaspel så är det inte omöjligt... Det går att göra den bra match mot de och plocka ner de spelarna också. Men att träna och spela med så bra spelare som i Panathinaikos gör mig inte sämre i alla fall. Det jag vill fortsätta jobba med är min snabbhet i vändningarna och även spela lite tuffare, bollkänslan sitter hyfsat där tror jag i alla fall, haha.

Det går knappt en dag utan att det är rapporter från Grekland på nyheterna, hur har du upplevt situationen där?
- Det stämmer att det är oroligt där nere. Det var även det under mitt första år, men då märkte jag inte av det mer än om jag var i Aten att det var kravaller och den biten. Men annars märkte jag inte av något. Det är synd att det blivit som det blivit för det är ett fantastiskt fint land och en skitgo stad Aten.

Du, Wernbloom, Berg-bröderna och Gustav Svensson slog igenom ungefär samtidigt, nu är samtliga utlandsproffs, hur kommer det sig tror du?
- Nummer ett är nog att vi spelade i ett bra och och en bra klubb som är känt utomlands. Sen är det flera olika faktorer. Men om man kollar på de namn du nämnde så är alla griniga äckliga vinnarskallar. ”Mackan” var den kinkigaste utav alla, haha! Pontus var den som tacklade sönder allt så han skämdes efteråt, Gustav var den som sprang ihjäl sig när han blev grinig, ”Jonte” gjorde sin ”Sax-tackling” när han blev grinig, jag var den som tog över efter ”Bengan” och gnällde på alla andra när jag blev grinig. Sen får man ge lite credd till just ”Bengan” och Mild som var där när vi kom upp och på något sätt gav oss detta humöret. Tror att om man vill lyckas så måste man vara förbannad och brinna under varje träning och match. Även om alla du räknade upp älskar att skoja och hitta på saker utanför planen så brann vi alla på träningen, vi brann så mycket att det nästan blev brännskador på gräset, haha!

På tisdag träffar vi Gustav Svensson!

32 kommentarer:

  1. Mycket bra och intressant intervju!

    SvaraRadera
  2. Dricka bärs med bjärs!
    Tror han har mycket rätt i det där "jävlar-anamma" som man måste ha för att lyckas. Vet inte hur det ser ut idag, men känns som för några år sedan hade vi fler som blev riktigt förbannad när det gick dåligt?
    Hur arga blir Söder, Bärkroth, Alansson osv ?

    Är väl elmar och ragge man ser blir riktigt rasande

    SvaraRadera
  3. Bärs med Bjärs.... Fan vad klassisk:) Kriga på Bjärs och kom sedan tillbaka till Blåvitt och lär upp våra ungdomar om några år.

    SvaraRadera
  4. "- Nummer ett är nog att vi spelade i ett bra och och en bra klubb som är känt utomlands."

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra intervju! Bjärs är verkligen skön, kontrasten mellan hans avsked och Wernbloms tror jag var därför att folk lackade.

    Han har fått tillbaka min respekt iallafall.

    SvaraRadera
  6. Bra Janlind!

    Avundsjuka idioter skit i dom en kanonintervju

    STORT TACK!!

    SvaraRadera
  7. anledningen för han blev hatad för att han blev "skadad" vilket inte en ända supporter gick på!!

    SvaraRadera
  8. grymt mer sånt..Bjärsa du är välkommen vilken dag som hälst!!

    SvaraRadera
  9. Anonym 12:20

    Han blev fan inte hatad som du säger. Några blev besvikna men de flesta accepterade hans beslut. Och vi fick ju faktiskt pengar för honom precis som Wendt, Kalle och Sigurdsson. Inte tillräckligt men trots allt några miljoner.
    Du är alltid välkommen tillbaka Bjärs. Och efter den här intervjun har du bara växt i mina ögon.

    SvaraRadera
  10. Bjärs! Var har du gjort av din blåvitt-S60? Har den blivit bortforslad av polisen nu eller? :)

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  11. Alla vill alltid ta en bärs med Bjärs!!!

    SvaraRadera
  12. Härlig intervju! Välkommen tillbaka om några år, Bjärs!

    SvaraRadera
  13. Bärs med Bjärs är sjukt klassiskt redan =) Hoppas du kommer tillbaka och lycka till!

    SvaraRadera
  14. Anonym 12:20

    Inte många rätt där du...

    SvaraRadera
  15. Bjärs var kung i Blåvitt. Han var generalen och ragnar har mycket att tacka Bjärs för.

    Bjär är och förblir alltid en Ängel!

    Välkommen tillbaka om ca 7 år!

    Ps. Tänk er en "gubb-elva" om ca 7 år.
    Kim-Berg-Wernbloom, Gurra, Bjärs, Ragnar, Wendt.....

    SvaraRadera
  16. Ragnar var och är mycket bättre än Bjärsmyr nånsin blir. Det är som att jämföra Samaras med Torres bara för att båda varit långhåriga.

    SvaraRadera
  17. På tal om något helt annat. Som flera antagligen vet finns det ett Web tv program som heter 08 fotboll som faktiskt är riktigt intressant ibland. det hade vart underbart med en motsvarighet här i Götet, kan inte någon godhjärtad person med resurser skapa något sådant? ;)

    SvaraRadera
  18. Strålande intervju Janlind! Var helt säker på att det var Frankie först men här överraskar du väldigt positivt!

    SvaraRadera
  19. Anonym 16:20/
    Håller med om att 08 fotboll är ett bra program men jag tror inte att det konceptet kan överföras till Göteborg, det finns liksom inte samma dynamik mellan våra lagen här. De tre Stockholmsklubbarna är ungefär jämnstora sett till titlar och fans, vilket inte alls är fallet i Göteborg. Ett studioprogram om IFK Göteborg hade däremot varit riktigt roligt, med grabbar som Frankie och Erling i panelen.

    SvaraRadera
  20. anonym 10/6/11 15:32

    ja du har många rätt där hatad var kanske ett fel uttryck besvikna är ett bättre uttryck fast tycker det var från mer än några men men det är skit samma nu

    SvaraRadera
  21. Bjärs dirigerade Ragnar besitter en större spelförståelse-kompletterade varandra fantastiskt.

    Tillsammans blev hjärna-styrka-snabbhet av oerhörd klass

    SvaraRadera
  22. Janlind är grym, o Bjärs med så klart!

    SvaraRadera
  23. Bjärs är välkommen vilken dag som helst till Blåvitt. Han har/hade även den unika egenskapen att han gjorde sin omgivning bättre.

    SvaraRadera
  24. Hörde på stan att Marcus berg köpt hus i Göteborg med sin flickvän och nyfödda son;).

    SvaraRadera
  25. 4-4-2 med hög press2011-06-10 23:00

    Klipp dig mittback.
    Bäste skribent, så otroligt bra var inte landsortsBjärs (och är inte heller Ragnar). Kalle visar skön nygammal väg. Blåvitt ska ha äkta och riktiga profiler som Hajsen. Någon som är lika med våra färger och vår själ. Småland räcker inte långt. Backar med erektion finns alltid att hitta, svårare med kung Hajs- och prins Södervinnartyper.

    SvaraRadera
  26. Riktigt intressant intervju! Ser fram emot intervjun med gurra

    SvaraRadera
  27. Skön intervju, men kolla igenom vad du har skrivit. Många konstiga ord- och stavfel som gör att man inte fattar vad han har sagt!

    SvaraRadera
  28. Jättefin intervju - keep up the good work!

    SvaraRadera
  29. Härligt att se en bild på en fotbollsspelare, som inte ser ut som ett klotterblock...

    SvaraRadera
  30. Minns hur Bjärs med gäng gärna besökte U21 matcherna, bättre sammanhållning då??

    SvaraRadera
  31. Bärkroth har jag sett varit riktigt förbannad i nästan varje match jag sätt han spela. Minns till exempel när Wulf tog hans friläge från kanten förra året. Gällande Allansson har jag sett honom alldeles för lite för att uttala mig. Söder är väll inte den som man tänker som den mest griniga spelaren direkt, men nog har jag sett han brusa upp några gånger med när han blivit bryskt behandlad.

    Nog tror jag det finns starka vinnarskallar i truppen fortfarande. Tänker främst på Sella, Olsson, Bärkroth och Sebastian Eriksson. Tror till och med att Rydström sa nån gång att IFK hade de sämsta förlorarna i Allsvenskan.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.